Linux-kernel 5.17 met betere ondersteuning voor Ryzen-cpu's is uit

Linus Torvalds heeft Linux-kernel 5.17 uitgebracht. De kernel heeft onder andere betere ondersteuning voor RISC-V- en AMD-cpu's. De ontwikkeling liep vertraging op door Spectre-achtige cpu-problemen, maar die zijn inmiddels opgelost.

In de nieuwe kernel zit vooral veel ondersteuning voor Ryzen-cpu's van AMD. Zo is er een nieuwe P-state-driver waarmee gebruikers van Zen 2-cpu's de kloksnelheden per kern beter kunnen regelen, sorteert de kernel vast voor op de komst van Lpddr5 door de workloads daarvoor te verminderen en is Smart Trace Buffer nu volledig geïntegreerd. De kernel heeft ook ondersteuning voor page tables voor RISC-V-cpu's, waardoor die tot wel 64TB aan fysiek geheugen kunnen ondersteunen. Voor AArch64-architectuur is er support voor kernel concurrency sanitizer en de kernel krijgt een nieuwe random number generator, die voortaan is gebaseerd op Blake2.

De kernelversie zou aanvankelijk al een week eerder uitkomen, maar hoofdontwikkelaar Torvalds wilde eerst nog een aantal extra bugs oplossen. Het ging vooral om een aantal Spectre-achtige cpu-kwetsbaarheden waarvan nog geen details bekend zijn, maar die wel tijd hebben gekost om te repareren.

Inmiddels is Torvalds alweer bezig met de 5.18-kernel, waarvoor hij in de afgelopen dagen al verschillende pull requests heeft gekregen. Kernel 5.18 wordt volgens hem een grotere release, die 'hopelijk minder drama met zich meebrengt'.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

22-03-2022 • 15:03

37

Reacties (37)

Sorteer op:

Weergave:

Heb je hier nou in de praktijk wat aan deze kernel upgrade met een laptop met een AMD Ryzen 7 4800H die draait op (k)ubuntu?
Ja. Maar Ubuntu heeft 5.17 nog niet in de repository staan. Dus je zal de kernel repositories moeten toevoegen als je deze kernel wil installeren. Maar persoonlijk zou ik even rustig wachten totdat deze kernel onderdeel wordt van Ubuntu.
Dit gaat mijn Linux-pet blijkbaar al weer te boven. Ik upgrade af en toe mijn kernel via Ukuu. Heeft dat hetzelfde effect?
Als je je kernel al via Ukuu update, kan je ook kijken wanneer 5.17 daarin verschijnt en dan upgraden.
Volgens mij kun je de Ubuntu HWE kernel installeren. Dit is een rolling release van de kernel
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack
Dank voor de link. Daar staat echter: "All Ubuntu Desktop 20.04 LTS will ship with an updated kernel by default. Also Ubuntu Desktop certified hardware may use OEM kernel flavour, where required. Server installations will default to the GA kernel and provide the enablement kernel as optional.

The 20.04 LTS HWE Stacks continue to follow Rolling Update Model, as has been in use since 16.04 LTS.

DESKTOP
It is advised to keep Ubuntu Desktop 20.04 LTS with the kernel flavour picked during installation. It can be either HWE or OEM flavour. Changing to track GA kernel may result in regressions of performance, hardware support, and certified features."

Dus als ik het goed begrijp krijgt Ubuntu 20.04+ al automatisch eventuele updates?
Denk het ook. Hwe loopt wel iets achter vergeleken met de bleeding edge
sja, dan zit je weer vast op de LTS versies van Ubuntu.. volgens mij is dat voor een home user op een moderne laptop ook niet gewenst.. laatste LTS is van april 2020 (en wordt komende maand vervangen, elke 2 jaar).
Een van de redenen dat ik - zeker voor nieuwe laptops - liever Manjaro draai dan Ubuntu based distributies: met Manjaro heb je een moderne, recente kernel, waar Ubuntu maar 2x per jaar update en dan niet per se de nieuwste stabiele kernel pakt. Rolling updates is gewoon meer van deze tijd en Linux icm moderne laptops leunt zwaar op recente kernel updates.

En anders moet je (ook weer zo'n Ubuntu versus Manjaro ding) handmatig gaan updaten of rommelen. Ik heb 2.5 jaar Ubuntu Budgie gebruikt en was verrast dat ik bij Manjaro een veel betere out-of-the-box ervaring had, veel minder console nodig. De "App Store" is ook onvergelijkbaar beter. Native apps installeer je makkelijk bij Manjaro, zonder dat het slome Snap packages zijn. En apps of tools die je bij Ubuntu zelf moet gaan builden etc, kan je via de AUR bij Manjaro gewoon via dezelfde App Store installeren en automatisch up to date houden.. dat gaat je bij Ubuntu niet lukken.

Nu is er dus maar 1 tool die een seintje geeft voor updates en dan alle soorten app packages update en volgens mij zelfs de kernel. In 1x klaar dus.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juli 2024 18:40]

Het lukte mij een tijdje geleden niet om op Manjaro mijn laptop met Nvidia videokaart, aan de praat te krijgen met én een HDMI monitor én een usb-c monitor aan te sluiten (en tegelijkertijd ook nog de optie om mijn laptop scherm te gebruiken). Met wat omwegen lukte dat wel op (k)ubuntu. Maar die setup heb ik niet meer, en alleen nog maar een HDMI-monitor. Dus ik ga Manjaro weer eens proberen, dank voor de tip!
Let wel op als je boot vanaf USB om Manjaro te installeren, dat je de optie "boot with proprietary drivers" kiest. Dan heb je automatisch Nvidia drivers.
Verder heb ik 0 ervaring met Nvidia.. juist omdat Nvidia icm Linux altijd een gedoe is.. Intel en zoals je ziet tegenwoordig ook AMD zorgen juist voor goede ondersteuning.
AMD is zelfs al bezig ondersteuning toe te voegen voor processors die nog lang niet uit zijn (7000 serie, in kernel 5.18). Dat was een aantal jaar geleden wel anders.
"YMMV", denk ik... Ik draai Ubuntu met Nvidia prop sinds 14.04 en eigenlijk nooit echt troubles gehad. Multi-monitor setups werkten ook altijd. HEVC encoding met Nvidia werkt ook prima. AMD is inderdaad met een flinke inhaalslag bezig, terwijl Nvidia nog altijd een flinke hekel aan Linux icm open-source samenwerking lijkt te hebben. Misschien heeft dat ene vingertje van Linus naar Nvidia toch meer impact gehad dan gedacht.
kan dat ook nog aan de window manager liggen (xfce/kde/gnome)? bij mijn systeem kreeg ik bijvoorbeeld de dpi niet goed ingesteld bij xfce en bij kde plasma wel.
Idem hier, ik gebruikte al jaren Kubuntu op mijn oude Samsung laptop.
Bij aankoop van een Asus TUF laptop met Ryzen CPU, stelde ik vast dat Kubuntu daar niet op werkte, Manjaro daarentegen draait als een zonnetje, wegens rencente drivers en kernels.

Ook handig dat het een rolling release is, zodat alles snel up to date blijft.

[Reactie gewijzigd door mbbs1024 op 22 juli 2024 18:40]

Nee, want de scheduler moet deze feature dan wel gebruiken, en je kernel moet deze module meegebakken hebben. Ik schat dat dat bij jouw niet zo is. Als je even zoekt dan kun je vast wel een kernel en config vinden om dat te regelen.
Heel gaaf. Linux blijft beter worden :) Heb nu echt sterk het gevoel dat 2023 dit keer écht het jaar van de Linux desktop gaat worden :9
Net als kernfusie, dat is ook al zeker 50 jaar lang over 30 jaar beschikbaar, en nu nog steeds :)

Voor mij is overigens sinds 2008 elk jaar het jaar van de linux-desktop geweest
Vorig en dit jaar zijn er wel twee significante dingen geweest waardoor er een grotere kans bestaat dat het ook daadwerkelijk groter gaat worden. Namelijk Linus van LTT heeft een maand Linux geprobeerd en hoewel dit niet op alle vlakken lovend was heeft dit wel de Linux community in de juiste richting geduwd en ook Linux wat meer in beeld gebracht bij de "normies"

Punt twee is dat Valve met hulp van de Proton ontwikkelaars hele grote stappen maakt om Linux als een goede vervanger te hebben als je wilt gamen op een desktop. Gezien het feit dat Elden Ring vloeiender (minder microstuttering) draait op een Steamdeck dan op een normale Windows PC laat zien dat Valve het erg serieus neemt en niet meer alleen op de zij-lijn zit.

Langzamerhand zie je ook dat steeds meer software wat vroeg alleen Windows/Mac was nu op Linux uitkomt.

Ik behoor bij de groep die Windows 10 zo gedag zegt omdat ik niet naar het gedrocht Windows 11 overwil. Voor werk zit ik al op Linux :p.
Namelijk Linus van LTT heeft een maand Linux geprobeerd en hoewel dit niet op alle vlakken lovend was heeft dit wel de Linux community in de juiste richting geduwd en ook Linux wat meer in beeld gebracht bij de "normies"
Dit zou ik niet classificeren als significant. Punt twee daarintegen absoluut, Ik zou van je punt een eerder maken dat ontwikkelaars van anticheat software vaart lijken te maken met goede en makkelijk implementeerbare linux ondersteuning dankzij valve / steamdeck.

Ik heb zelf overigens alles op Linux, bijhalve mijn game pc (hoewel daar ook 2 linux virtual machines op staan :p ). Ik zou ook zo overstappen naar linux only maar de support is er helaas nog net niet, in iedergeval voor een deel van de spellen die ik speel, en ik niet zou willen missen.
Kernfusie is al beschikbaar.... maar de huidige reactor (JET) red het voor een paar seconden per keer.
en kost meer energie dan er uit komt.
De volgende zijn ze al 15 jaar aan het bouwen en is mogelijk over een jaar of 15 klaar (ITER).
Die zal neutraal moeten worden (even veel opwekken als verbruiken) ook ITER is een onderzoeks reactor, en aan de hand van de ervaring daarmee kan het ontwerp voor daarna gemaakt worden.
Kortom over een jaar of 50 zal fusie mogelijk iets kunnen bijdragen. Maar verwacht het niet eerder.

(edit typo).

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 22 juli 2024 18:40]

Tenzij ze erachter komen dat een Tokamak het toch net niet is voor wat betreft kernfusie. Zijn we weer terug bij af.
Ze roepen dit al ieder jaar... Maar goed misschien heb je gelijk. Ik denk zelf eerder aan 2025 omdat de laatste support op Windows 10 dan ten einde is. (eol 2024 juni) denk toch dat er een boel systemen zijn tegen die tijd die hardware requirements missen om te kunnen upgraden.

Of 2025 wordt het jaar van de grootste golf aan ransomware aanvallen die we ooit gezien hebben omdat heel veel mensen denken alles doet het prima op Windows 10. Waarom moet ik weer iets moeilijks doen?
Zo'n soortgelijk plan heb ik ook inderdaad. Rond 2024 of 2025 ga ik nog eens kijken of het mogelijk is om 100% te switchen naar Linux óf een Windows VM te draaien met GPU passthrough voor (hopelijk) de enkele game die nog niet speelbaar is op Linux. Wat ook kan, en misschien makkelijker is, is om een 10gbit verbinding te hebben tussen een zwakke Linux PC en een aparte headless Windows PC en zo games en/of applicaties (Adobe) te streamen via Moonlight. Zo kan je de meerderheid van de games op Linux/Proton draaien en voor de uitzondering de Windows bak aangooien.
Ik heb wel eens gekeken naar GPU passthrough maar het leek me lastig werkbaar. Over het algemeen vereist dit namelijk een 2e videokaart omdat het host os de controle verliest zodra de videokaart wordt doorgegeven aan de vm.

Nou is de 2e video kaart niet persee het probleem maar je bent dus wel veel druk met input devices switchen op je scherm en je moet er ook nog een dedicated setje toetsenbord en muis bij hebben. (waarschijnlijk geeft je standaard set namelijk lag omdat je enkele virtualisatie lagen door moet)

kortom het is een aardige puzzel om dat op dit moment helemaal lekker werkend te krijgen. misschien hebben we in 2025 goede Virtual GPU support.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 22 juli 2024 18:40]

Klopt, heb er wel eens een avondje aan gewerkt maar het is vrij complex. Muis en toetsenbord was vrij eenvoudig voor mij door Barrier te gebruiken, maar het lastige was dat mijn Nvidia GPU niet goed omging met low power modes en daarom soms niet aanging als ik de VM opstartte. Maar dat was voor zover ik weet ook bedoeld van Nvidia om GTX kaarten te saboteren voor VMs, dus wellicht is dat over een paar jaar anders.

Qua lag heb ik niks gemerkt persoonlijk, games ware erg responsief en ik zou het in een blinde test waarschijnlijk niet kunnen onderscheiden.

Denk dat het vooral hopen is dat dit proces makkelijker en betrouwbaarder wordt komende jaren :)
Dat switchen van input op scherm kan wel vervelend zijn, daarom doe ik meestal niets op host wanneer ik de vm aan heb staan en is er eigenlijk niets wat ik niet gedaan kan krijgen met een ssh.

Je kan gewoon je huidige muis/toetsenbord gebruiken, je kan een evdev passthrough doen waarbij je beide ctrl knoppen tegelijk indrukt en je dan zo kan wisselen tussen host en guest zonder latency. Moet je tegelijkertijd ook wel de virtio drivers voor muis/toetsenbord gebruiken.
Zelfde kan je ook met geluid doen, deze stuur ik naar PulseAudio wat dan door Pipewire word afgehandeld.

Lijkt gewoon alsof ik op een native install zit, LatencyMon heeft af en toe wel eens een spike maar over het algemeen zit alles onder de 100μs.

Maar inderdaad het is zeker niet altijd makkelijk met zoveel variatie in hardware configuraties.
Ik ben definitief naar Linux overgestapt toen Microsoft Vista er aan kwam, dat was niet echt het Microsoft succesnummer.

Heel af en toe probeer ik W10 eens te gebruiken, maar om dat klaar te krijgen moet ik wel heeeeeel veel geduld hebben, want de Windows updates duren een eeuwigheid.
Ik snap niet dat Microsoft dat probleem al niet lang eerder opgelost heeft, Een grote Manjaro update, waarbij naast het OS, ook de meerderheid van de applicatie software ook een update krijgt, duurt een paar minuten, en tijdens de update kan je gewoon verder blijven werken, terwijl bij de MS updates je PC half lam ligt.
Voor mij is het al 20 jaar de desktop...
Ik ben ooit bij Ubuntu 8.04 begonnen... Time flies when you're having fun.
Kernel 5.18 wordt volgens hem een grotere release, die 'hopelijk minder drama met zich meebrengt'.
Dat is wel een typische uitspraak van hem. Ik zou juist blij zijn met al die wijzigingen en toevoegingen.
Maargoed, hij moet natuurlijk de kernel wel beheren.

Overigens valt het nog altijd vies tegen, de mensen die de nieuwste kernel(s) draaien.
Ik snap hem ook wel. Al dat gezeur met die spectre troep. Daar zou ik ook moe van worden. Liever focus je je op andere dingen.

En de nieuwste kernels laten altijd op zich wachten. Maar de belangrijke fixes komen meestal wel downstream, dus zo erg is dat niet. Je moet je niet laten leiden door SNSS.
Toevallig vanmorgen de 5.17 geïnstalleerd :)
Zelf zit ik op mijn primaire computer, met een Intel i7-6700K, op 5.10.103 op Debian Stable. Aangezien er niet echt direct schokkende dingen lijken te gebeuren voor een oudere CPU zoals deze, blijf ik denk ik gewoon op de 5.10.xx uit Debian Stable zitten.

Het staat wel in de planning om een nieuwe computer aan te schaffen na de release van Debian Bookworm in (ruwweg) augustus 2023. Dan is mijn huidige computer bijna 7 jaar oud. Voor hetgeen ik met mijn desktop doe, is vooral het aantal cores tegenwoordig belangrijk; de snelheid is wat minder een issue. De E-cores van Intel (en AMD, als zij die ook gaan krijgen) heb ik niet zoveel aan. Die zou ik waarschijnlijk uitzetten omdat ze onhandig zijn voor hetgeen dat ik doe.

Ik ga waarschijnlijk voor de CPU-fabrikant die me een 16-core CPU kan leveren zonder E-cores met het laagste verbruik. AMD is dus zeker een optie, dus ik vind het wel prettig om te zien dat er verbeteringen voor die CPU's worden doorgevoerd. Ik hoop dat Zen4 volledig wordt ondersteund in de kernel die in Bookworm terecht gaat komen, zodat ik niet met backported kernels aan de gang hoef.
Vraagje als een grotendeels leek, Linux Mint gebruiker.
Wat is dan het verschil met 5.17 als zijnde nieuw ?

Volgens uname -r heb ik 5.4.0-105-generic
$ cat /proc/version
Linux version 5.4.0-105-generic (buildd@lcy02-amd64-066) (gcc version 9.4.0 (Ubuntu 9.4.0-1ubuntu1~20.04)) #119-Ubuntu SMP Mon Mar 7 18:49:24 UTC 2022
Erg blij met deze release. De single-core performance van mijn 5950X in een virtuele machine ging met 15% omhoog na het updaten.

Ik was al maanden aan het zoeken waarom, ondanks alle optimalisatie die ik heb gedaan, het verschil in single core performance (native vs virtueel) zo groot was, iets waarbij ik met een Intel processor geen last van had. Nu weet ik het dus..... Ook weer opgelost.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 22 juli 2024 18:40]

Alleen jammer dat die P-state driver tot nu toe eigenlijk het beste werkt voor Cezanne, die heeft full MSR support met de minste latency. Andere Zen 3 based cpu's zoals Vermeer moeten het met Shared mem doen waarbij je op de cmdline nog "amd_pstate.shared_mem=1" moet toevoegen voordat P-state naar behoren functioneert. Maar goed P-state was ook eigenlijk meer een initiatief voor de Steam Deck.

Performance issue zou ook alleen op schedutil governor zijn op processors met shared memory support, maar dat is ook eigenlijk wel de beste governor om in combinatie met P-state te gebruiken.

https://www.kernel.org/do...le-options-for-amd-pstate

[Reactie gewijzigd door danoam op 22 juli 2024 18:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.