Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canonical wil zich met Ubuntu meer op gaming richten

Canonical heeft intern de functie Desktop Gaming Product Manager gecreëerd en zoekt hier een kandidaat voor. De functie is onderdeel van Canonicals streven om van Ubuntu naar eigen zeggen 'de beste Linux-desktop voor gaming' te maken.

De Desktop Gaming Product Manager die Canonical zoekt, moet de productstrategie voor gaming opstellen en het gebruik van Ubuntu voor gaming laten toenemen. De manager wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling en voor samenwerkingen op het gebied van chips en gaming. Canonical meldt dat de samenwerkingen voor de integratie van de nieuwste grafische drivers en daarmee voor optimale framerates en latency moeten zorgen. Ook noemt het bedrijf het werken aan de beschikbaarheid van anti-cheatsystemen.

De gamingmanager moet verder 'het verhaal van Ubuntu voor gamers' vertellen. Er zijn in het verleden meer initiatieven geweest om Ubuntu naar voren te schuiven voor gaming. In 2012 adviseerde Valve de Linux-distributie toen het Steam voor Linux introduceerde. In 2019 dreigde Valve de ondersteuning voor Ubuntu te staken, na Canonicals beslissing om 32bit-ondersteuning voor Ubuntu 19.10 te stoppen. Die beslissing werd na hevige kritiek teruggedraaid. Volgens OMG Ubuntu kiezen Linux-gamers tegenwoordig eerder voor distro's die sneller dan Ubuntu kernel- en grafische drivers updaten, zoals Arch Linux.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-01-2022 • 09:44

151 Linkedin

Submitter: 2green

Reacties (151)

Wijzig sortering
Niet slecht. Recentelijk kwam de laatste aflevering van Linus uit die ging over gaming op Linux en die eindigde zoals ik verwachtte. Omdat Linux gefragmenteerd is is het zeer lastig om spellen goed werkend te krijgen. Linus noemde bijvoorbeeld spellen die wat op zijn distro niet werkte die wat op mijn distro wel werken (ik run Ubuntu Mate).
Ook werd het probleem aangestipt dat Linux maar een kleine markt is maar wel de meeste bugreports bij spellen oplevert en dus niet de moeite waard is. Ik denk dat er maar 1 goede oplossing is en dat developers van games zich op 1 Linux distro richten in zijn default staat en de rest negeren. Dat is erg hard en lastig voor de Linux gemeenschap maar dat is de enige goede manier op spellen goed werkend te krijgen op een manier die de gemiddelde gamer begrijpt (klik install, klik play en game).
Reageer
De bugreports van Linux gebruikers zouden juist reden moeten zijn om voor Linux te developpen, lees deze Reddit post van een indie dev maar eens: https://www.reddit.com/r/..._58_sales_over_38_of_bug/

Samengevat: bugreports zijn vaak van toepassing op alle platformen en zijn beter uitgewerkt door de technische achtergrond van Linux gebruikers.
Reageer
Linus verwees in zijn video naar een Ubisoft-dev die aangaf dat 25% van de bugreports van een game van Linux-gebruikers kwam, terwijl zij voor minder dan 0,1% van de spelers stonden. Dat is een hoop geld om te investeren in bug fixes dat je vervolgens dus nooit gaat terugzien.
Reageer
Niet correct dus. Omdat quasi alle bugs niet specifiek voor Linux zijn, zitten die bugs ook in de Windows versie. Op Windows zijn ze dan mogelijks nog niet zichtbaar,maar bij patches, upgrades dan mss wel weer. Dus het is helemaal geen hoop geld investeren.
Reageer
De vraag is hoeveel van die bugreports specifiek voor Linux zijn. Als die verhouding hetzelfde is als in de link en 99% kwalitatieve bugreports zijn die ook voor Windows gelden, is het naar mijn idee zeker geen weggegooid geld.
Reageer
Ik verbaas mij wel eens hoe de mening van een enkele dev als algemene waarheid of geldende regel wordt aangenomen. Natuurlijk geeft het een interessant inzicht in hoe deze specifieke dev het eea ervaart maar verder zegt dit imho maar erg weinig. De conclusies die getrokken worden zijn misschien ook wat kort door de bocht. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de bugs onder zijn linux variant veel erger zijn waardoor mensen eerder reports doen. Wanneer je de mensen achter de bug reports niet spreekt of de bug reports verder onderzoekt zegt dit niet meer dan de interpretatie of wellicht wishful thinking van de devver in kwestie.
Reageer
Het is niet enkel de hoeveelheid, maar ook de kwaliteit van bug reports.

Hoe je het ook went of keert, de gemiddelde windows gebruiker die een bug report instuurt zal niet bepaald technisch onderlegd zijn en de moeite doen om een gedetailleerde bug report in te dienen (lees: "het werkt niet").

Waarbij linux gebruikers vaak wel die kennis hebben, en uit zichzelf al log bestanden, etc. meesturen waar een developer ook daadwerkelijk wat mee kan.
Reageer
...beter uitgewerkt door de technische achtergrond van Linux gebruikers.
Maar als het doel is om Ubuntu (en/of Linux) meer mainstream te maken, dan vervalt dit voordeel natuurlijk.
Reageer
Heeft Linus Torvalds het over gaming op Linux? Heb je een link? Dat wil ik graag ook horen.

Of heb je het over Linus Sebastian van "Linus Tech Tips"?
Reageer
Ik ga er vanuit dat hij Linus Tech Tips video over Linux Gaming bedoelt.
Reageer
Ik bedoel inderdaad Linus Tech tips. :)
Reageer
Maar welke distro moet dat dan worden wordt dan de volgende discussie...
Ik vind de verscheidenheid aan distro's juist wel een voordeel, maar ik ben dan ook geen gamer...
Reageer
De meestgebruikte Linux Desktop Distro?
Oftewel: toch Ubuntu, lijkt mij. Tegelijkertijd moet Ubuntu naast de LTS'en een Rolling Release worden zodat het probleem met de nieuwste kernels/drivers en packages is opgelost :)
Reageer
En waarom dan niet Debian-based, dan heb je nog een veel groter aantal gebruikers en voor veel Linux gebruikers zal het gebruik van Ubuntu tegen de borst stuiten omdat Ubuntu bepaalde niet zo geliefde keuzes heeft gemaakt...
Reageer
Ja klopt, dat bedacht ik mij later ook, dat dat nóg beter zou zijn. Maar dan moet Debian dus een rolling release gaan aanbieden wat volgens mij nogal tegen de organisatorische eigenschappen van Debian ingaat (degelijk maar traag).
Reageer
Het beste zou zijn als ontwikkelaars van de verschillende distro's de pakketten zouden krijgen zodat ze voor hun "eigen" distro het pakket kunnen compileren zodat steam daar verder geen omkijken naar heeft...
Reageer
Ik zou dat ook echt niet erg vinden als ze 1 distro gaan gebruiken voor gaming. Zeker omdat je iedere oude laptop of pc dan kan omtoveren tot een gaming rig.

Ergens vind ik het juist wel fijn als ik een aparte pc heb die enkel bedoelt is voor gaming en maakt mij de distro niet uit.
Reageer
Er was ook iemand vanuit de game industrie die dat juist als positief zag. Namelijk dat Linux gebruikers veel vaker een bug report doen dan Windows gebruikers.

Meestal waren dit dezelfde problemen die ook Windows gebruikers treffen, maar die zijn lang niet zo gedetailleerd als die van Linux gebruikers.

Dat vond hij een andere voordeel van de Linux community de zeer gedetailleerde bug reports. Daar kon hij wat mee i.p.v. hij crashte na 30 minuten. Ja allemaal leuk en aardig, maar wat was je aan het doen, waar was je in het spel etc.

Dat vond ik wel jammer van Linus Tech Tips, dat hij niet deze kant had belicht.
Reageer
Het antwoord is dan Flatpak: https://www.flatpak.org/
Niet 1 distributie de standaard maken. Want daar los je het probleem niet mee op. Persoonlijk maak ik me er niet zo druk om. Ik gebruik alleen Linux thuis (Fedora) en speel 0ad soms. De rest doe ik via Stadia, cloud gaming is de toekomst anyway. Die cloud draait op Linux, dus in principe is Linux al op weg naar gaming platform :) Sure, cloud diensten zijn slecht in de zin van databeheer, privacy en eigendom. Maar DRM games via Steam spelen is dan ook niet de redding.
Reageer
Hmm... Ik ben daarbij echt benieuwd wat de Steam Deck zal doen voor de markt mbt versplintering.
Reageer
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo graag spelletjes wil spelen op een OS met een marktaandeel wat rond de 1% hangt. Wat Canonical hier voor voordeel uit denkt te halen gaat mij ook voorbij, nul voordelen voor het server product of voor Ubuntu als zakelijke desktop.
Reageer
Kip / ei probleem. Veel mensen stappen niet over op Linux als Desktop OS omdat hun spellen niet werken. Zodra meer mensen overstappen zal het marktaandeel toenemen en zal Linux interessanter worden voor (game-)ontwikkelaars.
Reageer
Door de fragmentatie, ofwel de enorme hoeveelheid aan distro's, schiet een ontwikkelaar zichzelf in de voet, omdat ze dan ineens heel veel moeten gaan troubleshooten en plakken om het voor het gros werkbaar te houden. Aangezien dat niet direct geld oplevert, zullen ze dat vooralsnog wel laten.
Reageer
MacOS ondersteuning voor gaming is trouwens ook waardeloos. Daar speelt die fragmentatie geen rol (en aandeel particulier gebruik is hoger dan Linux). Maar ook daar zie je dat (naast dat Apple hun best ook niet doet game ontwikkelaars voor de pc aan te trekken en het makkelijk te maken) het geen interessante markt is voor game ontwikkelaars. Meeste echte gamers met een Mac hebben voor het gamen een console of er naast een Windows game pc. Dus voor die markt is weinig te winnen.
Reageer
De fragmentatie valt ook wel mee als je al je eigen dependencies meelevert. Dan heb je alleen libc, libc++, sdl en de linux kernel. Libc heeft gewoon netjes versioning van de symbols. Dus je linkt tegen de oudste versie die je wilt ondersteunen.
Reageer
Misschien omdat die 1% van de mensen nog steeds een hele grote groep mensen is.
En omdat die misschien wel 100% van hun tijd Linux gebruiken en wel eens een spelletje willen spelen.

Waarom komt iedereen elke keer aan met: "het is maar een kleine groep, laten we ze maar negeren en forceren om een ander product te kopen"?
Reageer
Goh, het is voor ontwikkelaars vaak ook een kosten/baten verhaal. Het afzetten van de ontwikkel en support kost van een game tegenover de opbrengst van de verkoop van een game.
Als je dan de keuze hebt tussen Windows en Windows samen met Linux is de keuze rap gemaakt voor enkel Windows.

Het marktaandeel van Linux is te klein en het probleem van fragmentatie blijft. Hoe zorg je er als ontwikkelaar voor dat het door jou ontwikkelde spel goed loopt op een grote hoeveelheid distro's?
Het sop is de kool gewoonweg niet waard.
Wat kan helpen is dat er gekozen wordt voor 1 distro (met dan gevolg weer een verkleining van het marktaandeel) en dat daar de effort in wordt gestoken. Gaat wellicht tegen de gedachtegang van Linux gebruik in maar is volgens mij de enige manier om games native ondersteund te krijgen in Linux.
Maar of het dan voor ontwikkelaars alsnog de moeite is? Op korte termijn zie ik het niet gebeuren, helaas.
Reageer
Ik reageerde op deze regel:
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo graag spelletjes wil spelen op een OS met een marktaandeel wat rond de 1% hangt.
Waarom mag iemand die Linux gebruikt geen spelletjes spelen?
Ik snap het hele verhaal rond marktaandeel wel, al denk ik dat het meer een kip/ei verhaal is, maar dat neemt niet weg dat mensen niet monddood moeten worden gemaakt alleen omdat ze een ander OS gebruiken als de meeste.
Reageer
*een ander OS dan de meesten.

Je wordt niet monddood gemaakt, er worden alleen minder producten voor je gemaakt. Net als mensen die een kleine telefoon willen, mensen die roze auto's willen, mensen die een motorfiets met weinig herrie willen, etc.
Kleine markt = klein aanbod.
Reageer
Ik weet niet precies wat een appimage file is, maar dit bestand werkt op meerdere (alle?) distro's.

Je installeert het programma niet, en dit bestand heeft alle libs bij zich zoals ik het begrijp.
Het kijkt overigens wel of er systeem libs zijn.

Voorbeeld LMMS, download:
https://lmms.io/download#linux (alleen 64 bit)

Voor alle distro: Dowloaden, rechten veranderen naar uitvoerbaar, en dubbel klikken om LMMS te starten.

Omdat ik op het LMMS forum zit, weet ik dat dit appimage file werkt op minimaal:
Arch, Ubuntu, Fedora, openSUSE, Mint en Debian.

Doet steam dit niet ook zo iets ? libs er bij.


Langzaam zie ik hier vooruitgang, maar het is natuurlijk niet de Linux manier om een programma van een site te downloaden. Toch zie ik hier een oplossing voor de fragmentatie.
Reageer
Ja klopt. Dit kan zeker helpen.
Maar ook hier zit de community zichzelf soms weer in de weg door meerdere systemen van automated installers te pushen.
Je hebt Appimage, maar o.a. ook flatpak en snapcraft zijn zeer groot en draaien op meerdere distro's (je hebt uiteraard ook nog gewoon rpm's en vele andere).
Dus daar ga je alweer als developer. En dan moet ik zeggen dat op fora gebruikers van de ene oplossing vaak vocaal tegen een andere zijn. Tja...

Maar, het is zeker een verbetering en heeft mijn Linux gebruik een stuk gemakkelijker gemaakt (Manjaro en Elementary OS, maar die laatste heeft dan bv. ook weer een eigen App Store).
Reageer
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo graag spelletjes wil spelen op een OS met een marktaandeel wat rond de 1% hangt.
Omdat er mensen zijn die geen Windows willen gebruiken maar wel games willen kunnen spelen. Ik ken er wel een aantal die enkel Windows draaien omdat ze willen gamen. Dat lossen ze dan op met dual-boot, maar niet iedereen heeft zin in om met twee OS-en te moeten werken.
Reageer
Daar bovenop wordt dual-boot nou juist weer niet officieel door windows ondersteund. Reken er maar op dat windows standaard je systeemtijd verknoeit (simpel op te lossen met een registry-hack), dat windows zichzelf regelmatig in slaapstand uitzet (is uit te zetten, maar na updates soms stiekem toch weer aan), dat windows regelmatig je bootloader sloopt, en als kers op de taart dat windows in zeldzame gevallen gewoon je complete linux-partitie sloopt.

En ja, ik val ook in de categorie "primair linux, met soms eens een spelletje", maar dual-boot is dus ook maar een halfbakken oplossing. Mogelijk alsnog het meest praktische, afgezien van gewoon een losse game-desktop, maar ik ben er niet kapot van dat ik daar windows voor nodig heb.

Komt nog bij dat als Windows 10 EOL gaat, ik een hele sloot aan systemen mag weggooien die het nog prima doen omdat die geen TPM hebben....

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 januari 2022 12:33]

Reageer
Komt nog bij dat als Windows 10 EOL gaat, ik een hele sloot aan systemen mag weggooien die het nog prima doen omdat die geen TPM hebben....
Je kan toch losse TPM modules kopen? Nu nog ~ tientje, tegen eind '25 waarschijnlijk nog slechts een euro :)
Reageer
Voor zover ik weet heb je alsnog een TPM header op je moederbord nodig, en die zit er ook niet altijd. Nou heb ik het nooit uitgebreid onderzocht, ik gok dat daar zeker in een laptop geen plaats voor is, maar ik zie zo in de PW ook desktop-moederborden voor sockets van ~10 jaar die geen TPM header hebben.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 januari 2022 14:08]

Reageer
Ja dat was misschien wat snel en makkelijk van mij gedacht.
Nou ja, gewoon lekker Linux erop zetten dan :*)
Reageer
Aha? Ik heb een laptop met dual boot, het is te zeggen 2 aparte NVMe's met elk een OS op wat toch niet de standaard dual boot is, en ik heb sinds het begin al een probleem met de tijd in windows die een uur (of 2 ifv DST) achterloopt. Ik dacht steeds dat dit te maken had met het bios of iets anders funky. Al van alles geprobeerd maar ik krijg het niet goed. Vermits ik niet veel windows gebruikt (enkel gaming :+ ) valt het nog mee.

Nooit gedacht dat dit uberhaupt iets met dual boot kan te maken hebben. Ga ik eens bekijken. thx!
Reageer
Kort-door-de-bocht gezegd houdt windows de zomer- en wintertijd bij door de systeemtijd aan te passen. Niet zo handig bij dual-boot, want je andere OS krijgt die wijziging dan ineens ook door, en mocht die een ander idee van tijd hebben dan zitten beide OS'en elkaar in de haren. Linux gaat er gewoon vanuit dat de systeemtijd gewoon altijd lineair loopt af en berekent daarna nog of er nog een uurtje bij of af moet vanwege zomer/wintertijd, dan hoeft de systeemtijd in principe nooit iets gewijzigd te worden. Behalve als een ander OS er met zijn fikken aan zit.

De meest gangbare fix is dus een registry-hack in windows. Kan ook juist andersom gefixt worden door linux de windows-manier te laten volgen, maar dat is met dual-boot wat minder logisch/robuust.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 januari 2022 12:44]

Reageer
Dit heeft er mee te maken dat linux de bios klok op UTC wil zetten, en windows op EU tijd, dit kan je op lossen door op he linux bak: 'timedatectl set-local-rtc 1' te draaien (ja zelf ook last van.. erg vervelend als je het niet door hebt dat je windows klok ineens een uur eerder staat.. is het ineens best laat..

ontopic:
Linux en gaming is de laatste paar jaar al vele malen beter geworden. maar het probleem blijft ook gewoon: er worden Windows games nu met een software laag op linux gedraaid, wat gewoon voor extra (andere) issue zorgt. Veel game engine kunnen tegenwoordig gewoon native op linux draaien als ze daar ook voor gecompiled worden. het is gewoon grotendeels kip-ei.. die hopelijk... word doorbroken als de steam deck er is en gemeengoed word, dan word het ineens interessanter om native voor linux te ontwikkelen.. (hopelijk...) ik heb onderhand ook al een dual boot, en wil eigenlijk voor windows 11 vereist word (wegens gebrek aan updates) helemaal over zijn op linux.
Reageer
Reken er maar op dat windows standaard je systeemtijd verknoeit (simpel op te lossen met een registry-hack)
Het klopt dat Windows en Linux bij een dualboot met elkaar strijden om de systeemtijd. Dat is echter geen geforceerde incompatibiliteit: Linux houdt in het Bios de Western European Time aan als basis, en Windows de lokale tijd als basis. Gewoon een andere manier van tijd interpreteren. Het is inderdaad met een instelling aan te passen, maar gelukkig halen computers tegenwoordig ook de correcte tijd op van internet, dus meestal passen ze zichzelf ook weer aan.
dat windows regelmatig je bootloader sloopt
Daarom raad ik ook aan de opslag als GPT te formatteren, de bootloader bevindt zich dan in een UEFI map waar ze naast elkaar kunnen bestaan. Dan kunnen beide OSen hun bootloader aanpassen zonder de tegenpartij te hinderen.
Reageer
Het is inderdaad met een instelling aan te passen, maar gelukkig halen computers tegenwoordig ook de correcte tijd op van internet, dus meestal passen ze zichzelf ook weer aan.
Ja, alleen duurt dat even, krijg je tot die tijd dus een foute tijd, en heb je daar elke keer last van als je van OS wisselt.

Goed punt over UEFI, daarmee zijn veel problemen met bootloaders wel opgelost. "Vroeger" hadden we master boot records en als een OS iets wilde wijzigen aan de bootloader zat hij daarmee gewoon het stukje op je harde schijf te overschrijven waar het andere OS ook gewoon zijn plasje had gedaan.
Reageer
Windows 11 kun je met een register-aanpassing toch installeren zonder TPM. Weggooien is niet nodig.
Reageer
>Windows sloopt inderdaad regelmatig je bootloader, maar waarom je bootloader daar dan nog steeds geen fix voor heeft weet ik niet.

Hoe zou de bootloader daar een fix voor kunnen hebben dan? Als windows je bootloader doodleuk overschrijft dan kan ie niet zoveel meer doen...
Reageer
Dit zijn gewoon entries in je UEFI, windows overschrijft voor zover ik weet altijd een specifiek bestand. Voorheen gebruikte ze hiervoor een andere locatie voor de bootloader die eenmalig naar je UEFI werd geschreven, tegenwoordig werkt het weer anders maar hoe exact weet ik niet. acidanthera/OpenCorePkg is de repo op github waar je moet zijn voor details.
Reageer
Ik vind het maar een onoverzichtelijke bende. Ik snap ook wel dat good old BIOS echt verouderd was, maar van mij hadden ze het 'extensible' deel van UEFI wel weg mogen laten.

Een 'bootable' vlaggetje bij elke partitie en een door de firmware gegenereerd bootmenu'tje, waarbij je in de setup de volgorde kan aanpassen en verder niks. Dat was mijn ideale systeem geweest.
Reageer
Gaming is de weg naar mainstream?
Tenzij je kiest voor het Apple model maar dat is een totaal tegenover gesteld pad dan Open Source.

Ik heb er ook een hard hoofd in maar ik zie de Steam Deck zo een mega succes worden.
Reageer
Vergeet niet dat het marktaandeel snel kan schommelen wanneer er een makkelijk bruikbaar platform beschikbaar is X] en zeker omdat er genoeg redenen zijn om de status quo (ook qua gaming) te wijzigen. Een individu hoeft zich niet druk te maken over marktaandelen.
Reageer
Omdat naar windows booten voor bepaalde games gewoon niet nodig is ... Ik heb 1 pc, gebruik dual boot. Windows is er alleen voor de nieuwe COD vanguard en sommige testen te doen. Zelfs WOW speel ik vlot in linux. Enja er mag een kleine performance hit zijn ofzo, maakt mij zoveel uit. Ik speel niet op 4k met alles op ultra 1440p met "normal" settings is meer dan genoeg voor mij. Dit op een 2060 super. Het probleem bij Ubuntu is dat ze eigenlijk een closed drivers willen includen in hun distro. Dus niet de drivers van NVIDIA zelf, maar de opensource versie. Mijn desktop dient eigenlijk voor 95% als werkpaard voor development. En daar heb ik geen windows voor nodig. Alleen af en toe nog eens een VM voor wat c# gui en delphi dingen te updaten. Eerste linux gebruik was in 97 ofzo, maar ben zeker geen commandline goeroe.
Nuja een reboot duurt nu niet zo lang ... tenzij windows toch maar weer eens updates nodig heeft etc. En waarom moet ik rebooten ?
En volgens w3schools zit linux op 4% https://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp
Maar je hebt wel gelijk, voor server product heeft dit misschien geen nut, tenzij je grafische rekenkracht nodig hebt ofzo, dan kunnen die drivers misschien wel handig zijn. Maar Canonical maakt soms rare bochten, maar ze willen wel vooruit met linux. En volgens mij is het idee, als de meeste spellen werken, kunnen we misschien toch wel nog een paar twijfelaars overhalen om toch linux te gebruiken.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die zeggen ... Maar ik heb photoshop nodig, en ik kan niet zonder Word & Excel. Uiteraard, maar dikwijls gebruikt het gros van deze groep een paar functies en willen ze zelf niet wijzigen, want oooo het noemt anders en het ziet er anders uit. Dit zijn dikwijls het type van mensen dat denken dat ze kunnen werken met een computer en verstand hebben van vanalles en nog wat, maar dus photoshop opstarten om een foto te resizen. Enja er Word & Excel zijn nu wel de betere programma's, maar ik kan al jaren zonder applicaties. Tenzij je erg veel macro's gebruikt zie ik niet in waarom de alternatieven niet kunnen werken.
Reageer
Het marktaandeel van Linux als desktop OS is klein gebleven omdat gamen niet of nauwelijks mogelijk was. De reden dat o.a. Canonical hier aandacht aan besteed is denk ik om juist het marktaandeel te vergroten. M.a.w. als ze niks doen op het gebeid van gaming, dan weten ze zeker dat ze over een paar jaar nog steeds niet meer dan 1% marktaandeel hebben.
Reageer
Wellicht voor een klein deel, het begint al met het feit dat er 200 distro's of zo zijn, die niet compatibel zijn op bepaalde vlakken.
Reageer
Ook omdat software goed bundelen voor Linux een hell is. ABI stability is een onbekend begrip bij Linux Distro's, de enige die snapt hoe belangrijk het is is meneer van de kernel zelf jammer genoeg.
Reageer
er is nog veel te verbeteren inderdaad, maar of je dat de distro's kwalijk kan nemen?
Gaming 'vriend' Nvidia kan er ook een goed potje van maken, kijk maar eens naar de CUDA libs.
Reageer
Als Linux betere game support had was ik meteen overgestapt, totaal geen fan van Windows.

Maar om snel/makkelijk een game te spelen zit je er toch aan vast.
Laptops (prive en werk) draaien beiden wel linux
Reageer
Manjaro !

Ik wist dat ik minimaal één distro vergat waar LMMS op werkt. :)

LMMS is wel een voorbeeld waar het mis kan gaan.

Vrijwel elke distro, compileerde dit programma niet helemaal zoals de bedoeling is.
Dat heeft alles te maken met wine.
LMMS werkt op Linux ook zonder wine, maar deze gratis DAW kan alleen vst laden ( windows .dll bestanden ) als LMMS compileerd word met wine in gedachte.

De oplossing van de LMMS devs was een appimage file.

Op openSUSE, omdat ik met de lmms package bouwer gepraat heb, zijn er nu twee versies voor openSUSE.

Eentje die wel vst kan laden via wine, en een andere die geen vst kan laden.
Reageer
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo graag spelletjes wil spelen op een OS met een marktaandeel wat rond de 1% hangt.
Er zijn verschillende redenen. Laat ik even beginnen met de slechte reden, namelijk dat mensen een hekel hebben aan Windows en die verwachten dat Linux het paradijs is. Dat is de groep die meest zichtbare is, maar iedereen die er even over nadenkt weet dat het te mooi is om waar te zijn.

Er zijn gelukkig ook redenen die wel goed zijn:
Ten eerste willen mensen spelletjes spelen op de computer/het OS dat ze toch al hebben. Als 1% Linux draait dan wil die ene procent ook onder Linux kunnen gamen. Dat is een kleine groep, maar wel de groep die de ontwikkelingen dusver heeft gedragen.

Ten tweede is er cloud gaming. Allerlei bedrijven (zoals Google, NVidia en Valve) zijn bezig met gamen op afstand waarbij het zware werk in de cloud gedaan wordt. De cloud draait grotendeels op Linux. Je games geschikt maken voor Linux is dus de eerste stap als je verwacht dat cloudgaming ooit belangrijk wordt.

Ten derde is er angst voor afhankelijkheid. Dat gaat met name om dat Valve bang is/was dat ze door Microsoft zouden worden uitgesloten van Windows, bv via de Windows App Store, maar is op ieder platform van toepassing. Op de markt voor consoles speelt Valve/Steam op dit moment geen rol van betekenis. Als PC-gaming ooit zou verdwijnen (bv omdat Microsoft een externe appstores meer toe staat, of 30% van de inkomsten opeist) dan heeft Valve een groot probleem. Valve probeert daarom steeds een Plan B te hebben en is steeds op zoek naar mogelijkheden om de markt te verbreden. De cloud-strategie en SteamDeck zijn daar ook deel van.
Reageer
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo graag spelletjes wil spelen op een OS met een marktaandeel wat rond de 1% hangt.
Eenvoudig rekensommetje: MS Windows ~1,5 miljard gebruikers dus laten we het totale aantal Desktop gebruikers met Appel en Linux eens schatten op ongeveer 2 miljard.
Dat betekent dat er zo'n 20 miljoen Linux Desktop gebruikers zijn! Dus laat het getalletje 1 je niet verblinden want bij een dergelijk aantal likken vele producenten hun vingers af. Terwijl vele metingen toch een fors hoger percentage aangeeft; meest gebruikte schattingen zijn ~2,5%. Dan zou het aantal Linux Desktop gebruikers 50 miljoen gebruikers zijn. :*)
Reageer
Ik snap niet dat iemand geld neerlegt voor een OS om spelletjes te spelen.
Reageer
Ik wacht ongeduldig op goede gaming support. Hoe sneller ik Windows en Microsoft kan buitensmijten hoe liever.
Reageer
Ik snap niet helemaal waarom iedereen zo graag spelletjes wil spelen op een OS met een marktaandeel wat rond de 1% hangt.
Omdat ik niet (meer) geïnteresseerd ben in Windows, en toch spellen wil spelen. En zijn meer mensen die niet tevreden zijn met de richting waar Windows in gaat. En als je dan een ander OS kunt gebruiken, waar je meer tevreden mee bent, en de spellen die je wilt spelen er op werken, waarom zou je dat dan niet proberen?

Ik had jarenlang met redelijke tevredenheid Windows 7 in gebruik. Toen kwamen Windows 8 en Windows 10, en ik voelde mij er helemaal niet in thuis. Nu met Linux Mint voel ik mij veel meer thuis op mijn computer, heb ik het gevoel dat ik meer controle heb, en ook niet onbelangrijk: De software en games die ik gebruik werken 'gewoon' op Linux.

Hetzelfde verhaal zou je trouwens ook over MacOS kunnen houden: Waarom zouden mensen MacOS gebruiken wat maar een marktaandeel heeft van 10% ? Waarom rijdt niet iedereen in een Volkswagen? Waarom woont niet iedereen in een rijtjeshuis? Waarom gebruikt niet iedereen Firefox? Waarom lust niet iedereen spruitjes?
Reageer
Ik kan je slechts uitleggen waarom ik dit wil en doe. (gamen op Linux)

Windows update is een reden, ik word schijtziek van dat gezeur.
Je klikt nee, en dan weer een vraag wanneer je het wel van plan bent.

Op Linux ( openSUSE) als ik nee klik, dan gebeurd er verder helemaal niets.
Ik ben de baas op mijn pc, niet het besturingssysteem.
Reageer
Fijn dat men zich realiseert dat Linux in gaming tekortschiet en dat ze verbeteringen willen doorvoeren. Valve (en vele vrijwilligers) hebben zich al jaren ingezet en het is al heel veel beter geworden maar voor de gewone gebruiker is het niet te doen. Hopelijk gaan we met de release van de steamdeck ook meer ondersteuning zien van leveranciers. Voor nu draai ik nog Windows 10 op mijn game computer en ik wil niet updaten naar Windows 11. Ik wil juist af van Microsoft met zijn advertentie en telemetrie beladen platform.

Voor wie geïnteresseerd is in de huidige staat van gaming op linux, LTT heeft een maand geprobeerd om linux te draaien en hebben er een (vrij gebalanceerde) video over gemaakt.

Gaming on Linux... - Daily Driver Challenge Finale
Reageer
Was wel grappig om te zien hoe Linus alleen door Steam te installeren zijn Linux-installatie dusdanig kapot maakte dat hij het OS moest herinstalleren...
Reageer
Dat was echt cringe materiaal. Ik heb de video pauze gezet en op zijn scherm stond een echt een melding dat de desktop (GUI) verwijderd zou worden. Ook moest hij intikken ‘dat hij wist wat hij deed’ voordat hij door kon gaan.

Blijkbaar was er iets mis met de steam package en is dit slechts een paar dagen een probleem geweest.

Iemand als Linus moet je geen root rechten geven :+. Maar het uiteindelijke punt dat hij maakt is wel valide.
Reageer
Het feit dat het überhaupt mogelijk was voor Steam om de GUI (en verschillende andere packages) te verwijderen bij installatie is hier een veel groter probleem, het feit dat Linus überhaupt naar die oplossing moest zoeken is hier een veel groter probleem. IMO heeft hij niet anders gedaan dan wat vele zouden doen; iets werkt niet, googlet even een oplossing, die oplossing brengt hem naar de CLI (wat voor veel mensen al *lang* vele stappen te ver zou zijn), en hij breekt zijn systeem.

Dit soort fratsen zie je niet op Windows of macOS. Linux mogen customizable zijn, maar dat is gelijktijdig ook verreweg een van de grootste problemen die het tegenhoud om ooit echt door te groeien; het levert gigantische fragmentatie op.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 3 januari 2022 10:31]

Reageer
Het feit dat het überhaupt mogelijk was voor Steam om de GUI (en verschillende andere packages) te verwijderen bij installatie is hier een veel groter probleem,
Het is en was niet mogelijk voor steam om dit uit te voeren. Hij was bezig met de package manager van de betreffende Linux distributie. Deze heeft uiteraard rechten om packages te verwijderen. Daarin kreeg Linus ook een GUI foutmelding dat dit niet was toegestaan. De package manager deed zijn werk dus correct door Linus te beschermen dat hij zijn desktop omgeving wou verwijderen.

Hij is toen het internet opgegaan op zoek naar een oplossing. Wat ik kon zien is dat hij een root terminal heeft geopend en de package geforceerd heeft geïnstalleerd. De package manager gaf weer duidelijk aan dat de desktop GUI verwijderd ging worden. Hij moest intikken dat hij dit begreep en ging doorvoeren. Dat hij daarna verbaast was dat de desktop GUI weg was, was voor mij echt een cringe moment (mogelijk was het ook show).

IMO heeft hij niet anders gedaan dan wat vele zouden doen; iets werkt niet, googlet even een oplossing, die oplossing brengt hem naar de CLI (wat voor veel mensen al *lang* vele stappen te ver zou zijn), en hij breekt zijn systeem.
Eens, maar iedere 'poweruser' weet dat je niet zomaar commando's of scripts moet overnemen van het internet zonder de impact daarvan te kunnen schatten. Dat is vrij basisbeveiliging. Als je daarna ook nog niet leest of beseft dat je gevaarlijke dingen aan het doen bent terwijl het OS je daarvoor uitvoerig waarschuwt, is een enorme gebruikersfout. Iedere poweruser weet hopelijk dat het verwijderen van System32 je computer niet sneller maakt of dat 'rm -f' gevaarlijk is op linux.

Dit soort fratsen zie je niet op Windows of macOS.
Dit soort fratsen zie je op ieder platform... Wist je dat er een kopie van je browser geschiedenis wordt opgeslagen in C:\Windows\System32? Deze kun je veilig verwijderen! (dit is een grap, doe dit niet....)

[Reactie gewijzigd door dycell op 3 januari 2022 11:08]

Reageer
Ergens heb je gelijk, alleen moet je op linux heel vaak dingen doen via terminal, waarbij je ook vaak sudo/root nodig hebt. Dan is het minder gek dat je gewoon zo’n command uitvoert.
Reageer
Ja, dat is helaas een groot probleem bij Linux. Je moet simpelweg wel...
Een andere grote ergernis zijn shell / curl scripts. Men vraagt soms om gewoon even als root een script op te starten.. Ook grote software leveranciers... Echt een gigantische beveiliging no-go...

Goed artikel hierover: Friends don’t let friends Curl | Bash
Reageer
Het complete commando is rm -rf / wat alles recursief, dus de onderliggende folders ook, verwijderd vanaf de root. Dit is vergelijkbaar met C:// op Windows.
Het verschil tussen rm -rf / en rm -rf ./ is zeer minimaal maar heeft grote gevolgen.
Verwijder alles in de lokale folder of verwijder alles is nogal een verschil.

Wees voorzichtig op de CLI. In Linux kan ontzettend veel, heb je veel vrijheid en mogelijkheden met bijbehorende gevaren. Aan de andere kant een complete reinstall duurt zeert kort.
Reageer
Het is en was niet mogelijk voor steam om dit uit te voeren. Hij was bezig met de package manager van de betreffende Linux distributie. Deze heeft uiteraard rechten om packages te verwijderen. Daarin kreeg Linus ook een GUI foutmelding dat dit niet was toegestaan. De package manager deed zijn werk dus correct door Linus te beschermen dat hij zijn desktop omgeving wou verwijderen.

Hij is toen het internet opgegaan op zoek naar een oplossing. Wat ik kon zien is dat hij een root terminal heeft geopend en de package geforceerd heeft geïnstalleerd. De package manager gaf weer duidelijk aan dat de desktop GUI verwijderd ging worden. Hij moest intikken dat hij dit begreep en ging doorvoeren. Dat hij daarna verbaast was dat de desktop GUI weg was, was voor mij echt een cringe moment (mogelijk was het ook show).
Wie verwacht nu ook dat de package manager voorstelt om de desktopomgeving te verwijderen wanneer jij gewoon steam wilt installeren? Dit voelt aan als victim blaming. Soms wil je gewoon dat het werkt en wil je niet de héle tijd alles meticuleus uitpluizen en proberen doorgronden met de mentale alertheid van iemand die Russische roulette speelt.

Binnen de context van het installeren van Steam zou zoiets nooit mogen gebeuren, i.e. zou zoiets nooit mogen worden voorgesteld door het systeem! De context van steam installeren zou moeten zijn: steam staat erop of het lukt niet om steam erop te zetten. Alles wat buiten die context gaat is slecht, ongeacht wat de gebruiker van keuzes maakt.

EDIT: Dit is toch maar weer een probleem dat voortkomt uit verweven dependencies. Het concept van volledig stand-alone binaries zoals vaak bij Windows (uitgezonderd Java en .NET) is bij Linux totaal nog niet hip, alhoewel het veel van de bestaande problemen zou oplossen. Ik ben alvast geen voorstander van gedeelde dependencies.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 3 januari 2022 19:39]

Reageer
Wie verwacht nu ook dat de package manager voorstelt om de desktopomgeving te verwijderen wanneer jij gewoon steam wilt installeren?
Dit was een fout in de package en was gefixed in een paar dagen. Helaas zat Linus hier net in.

Dit voelt aan als victim blaming. Soms wil je gewoon dat het werkt en wil je niet de héle tijd alles meticuleus uitpluizen en proberen doorgronden met de mentale alertheid van iemand die Russische roulette speelt.
Welkom in open-source land. Ik zie dat je nieuw bent :+ /s
Maar serieus, in open-source software gaat wel vaker iets mis. Het wordt immers vaak onderhouden door vrijwilligers. Ik heb zelf momenteel een aantal open tickets bij een open-source software project. Een integratie stuurt een apparaat niet goed aan. Door middel van bug reports worden deze zaken gefixed. Maar dat duurt een aantal dagen en dat is prima. Deze ontwikkelaars hebben niet de resources om alles te testen.

Binnen de context van het installeren van Steam zou zoiets nooit mogen gebeuren, i.e. zou zoiets nooit mogen worden voorgesteld door het systeem! De context van steam installeren zou moeten zijn: steam staat erop of het lukt niet om steam erop te zetten. Alles wat buiten die context gaat is slecht, ongeacht wat de gebruiker van keuzes maakt.
Heb je de video gezien? De package manager staat het niet toe en stopt zoals je aangeeft. Alleen Linus gaat naar de commandline en en forceert de installatie om door te gaan. Hij krijgt een heel duidelijke waarschuwing en moet zelfs 'I know what i am doing' intikken om door te gaan.

Wat jij voorstelt gaat tegen de kern van 'baas zijn van je eigen systeem'. Dat gaat echt niet gebeuren op Linux.
Reageer
Het doet me denken aan een fout die ik maakte met opensuse en mijn eerste stappen met Linux.

Ik werd toch echt gewaarschuwd, dat als ik dat commando uitvoerde, ik de desktop kwijt zou raken.
Wat ik toen vooral niet had moeten doen is opnieuw opstarten. |:(

Sorry oude windows gewoonte....

Gelukkig was ook toen al me pc dual boot, dus met windows naar het openSUSE forum om te vragen hoe ik deze blunder op kon lossen.

Het is wel waarom ik van Linux houd, Ik ben de baas op mijn pc, en niet me besturingssysteem.
Heb er vooral van geleerd om met de cli van Linux, goed te lezen wat Linux zegt.
Reageer
Het ging natuurlijk eerst mis toen de GUI install niet werkte. Ik blijf het een vreemde respons vinden van apt(-get) om bij het vinden van een broken package dan maar admin privileges te vragen om de complete desktop omgeving weg te gooien. Voor mij een reden om Ubuntu/Debian based distro's links te laten liggen en te gaan voor alternatieve distro's (uit de RHEL danwel SUSE danwel Arch familie, of gewoon Solus) met veiligere package managers.

Zelf zou ik waarschijnlijk wel de moeite hebben genomen om even door de packages te kijken welke er weg gegooid zouden worden en als daar dan de DE tussen stond had ik het "do as I say"-commando niet uitgevoerd, maar ik vind het voorval wel tekenend voor het soort rare shit dat je af en toe tegenkomt op Linux.
Reageer
Nochtans vaak genoeg dingen in het Windows registry moeten aanpassen als er weer eens iets niet werkte.
Reageer
Ik heb meerdere Windows 10/11 systemen en ik kan me niet vinden in je opmerking.

15 - 20 jaar geleden was het nog wel eens nodig maar tegenwoordig zijn de meeste registry aanpassingen gewoon onzin / wanhopige hacks.
Reageer
Leuk voor jou. Regelmatig zelf wel nodig gehad. Of Windows er van weerhouden te rebooten na een update terwijl CPU load 100% is. Kan geeneens in de home editie.
Reageer
Gebruik met regelmaat de cli & powerhell om dingen gedaan te krijgen :z.

Zeker als het gaat om server os, zie je dat microsoft dit steeds vaker en vaker er weer naar teruggrijpt. Sinds de aankondiging in 2010.
Reageer
Het feit dat het überhaupt mogelijk was voor Steam om de GUI (en verschillende andere packages) te verwijderen bij installatie is hier een veel groter probleem, het feit dat Linus überhaupt naar die oplossing moest zoeken is hier een veel groter probleem.
Voor de duidelijkheid: Steam heeft er eigenlijk niks mee te maken. Steam was namelijk nog niet geinstalleerd. Linus had enorm pech om net het verkeerde moment te kiezen waardoor een mega fout aanwezig was. Dat is de schuld van Pop!_OS en een enorme afgang die nooit had mogen gebeuren. Maar Steam kan er niks aan doen.
IMO heeft hij niet anders gedaan dan wat vele zouden doen; iets werkt niet, googlet even een oplossing, die oplossing brengt hem naar de CLI (wat voor veel mensen al *lang* vele stappen te ver zou zijn), en hij breekt zijn systeem.
Het echte probleem zit in de hele cultuur van "ik begrijp het niet dus ga ik blind instructies van internet volgen". Het maakt weinig uit of je dat via de CLI of via de GUI doet. Ik weet dat veel mensen zo werken en dat is bebrijpelijk, maar er is geen kruid gewassen tegen iemand die blind een handleiding volgt.
Als de handleiding zegt dat je met een hamer op je computer moet slaan dan kan niks je beschermen.

Dit is dan ook het punt waarop de video's van Linus niet representaief zijn voor "gewone" gebruikers. Zoals je al aangaf stoppen de meeste gebruikers ver voordat dit punt bereikt is. Die zijn dan wel pissig dat Steam niet werkt maar hun systeem blijft leven en ze kunnen het de volgende dag nog een keer proberen, in dit geval had dat gwerkt want die bug was binnen een paar uur opgelost.

Linus heeft last van wat ik het "tweaker syndroom" noem. Hij is gewend op hoog niveau te functioneren en om te gaan met grote risico's, hij is gewend dat hij alle problemen kan oplossen. Met een beetje doorbijten komt hij er wel, normaal gesproken, en zijn onderbuik is goed genoeg om hem tegen de meeste rampen te beschermen. Maar op een nieuw systeem werkt dat niet. Hij heeft de kennis van een beginner maar de houding van een ervaren gebruiker die zich niet tegen laat houden door een foutmelding.

En laten we wel wezen, hij is er uiteindelijk gekomen. Hij heeft Steam onder Linux gedraaid. Weliswaar door een andere distro te installeren maar voor een power user als hem was dat duidelijk geen probleem. Het zijn een beetje twee zijdes van dezelfde medaille. Als power user kan hij dat maar als hij niet zo'n power user was geweest dan was hij waarschijnlijk ook niet op deze manier in de problemen gekomen.

Voor de duidelijkheid, ik neem hem niks kwalijk. Ik zou het zelf waarschijnlijk ook zo gedaan hebben. Maar hij is niet representatief voor "gewone gebruikers" of "de meeste mensen".

Mijn eigen advies aan mensen die met Linux willen beginnen is om er van uit te gaan dat je eerste drie installaties naar de knoppen gaan. Zie dat niet als een mislukking maar als leerproces. Je leert immers het meeste van je fouten. Wees dus niet bang voor fouten maar omarm ze. Blijf niet te lang stil staan bij problemen waar je niet uit komt maar richt je in het begin op wat er wel werkt. Zodra je wat meer kennis en ervaring hebt verdwijnen een hoop van die problemen waarschijnlijk als sneeuw voor de zon.
Als je te hard probeert om problemen op te lossen die je niet begrijpt is het risico groot dat je nieuwe problemen maakt en jezelf steeds verder het moeras in werkt. Het Linus/Steam fiasco is daar een sterk voorbeeld van. Accepteer dat er dingen fout gaan en dat je het systeem een paar keer opnieuw moet installeren zodat je weer met een verse basis kan beginnen zonder last te hebben van je eerdere "oplossingen".
Doe dus niks belangrijks met je Linux systeem tot je er een paar weken ervaring mee hebt.
Dit soort fratsen zie je niet op Windows of macOS.
Ook onder Windows kun je rampen veroorzaken door blind de handleiding te volgen. Je kan bijvoorbeeld schijven formatteren of versleutelen of met een paar registry keys het systeem volkomen onbruikbaar maken. Tegen een power-user die een handleiding volgt die keurige alle waarschuwing omzeilt is weinig te doen.
Reageer
Je hebt ook veel gebruikers die mooie verhalen horen over Linux en denken ik stap over. Te weinig kennis hebben om echt te snappen wat er gebeurd. Maar wel genoeg kennis hebben om een beetje te prutsen. Wat bij Windows vrij mogelijk is, zonder alles meteen voor het oog kapot te maken. Linus had gewoon kunnen inloggen en via de terminal een random GUI kunnen installeren en kon weer verder. Maar ik snap zijn paniek wel op dat moment.

Het feit je advies is als mensen overstappen naar Linux het gaat drie keer kapot, is slecht advies. Ik snap waar je vandaan komt maar het feit dat je er al zo overna moet denken. Het zou toch in mijn optiek zo moeten zijn dat basis dingen als programmas installeren/updaten gewoon moet werken. En niet bij een klein foutje of niet de juiste technische kennis het kapot is.

Ik merk zelf voornamelijk dat veel die hard Linux fans, te elite zijn. Alles hoe hun werken in de manier. Waarom zou je voor bepaalde dingen een optie maken in de GUI? Via de terminal is 100x sneller.(ga zo maar door) Waardoor het gewoon te eng is voor veel gebruikers om over te stappen. Die willen gewoon iets dat werkt. En niet als ze ergens tegen aanlopen de ene naar de andere script moeten runnen via de terminal waar ze geen flauw idee hebben wat het doet. Want ze krijgen het anders niet opgelost.

Niet dat je Windows goed kan verneuken door een verkeerde regedit. Maar ik zie minder oplossingen voor Windows problemen waar meteen het antwoord is pas XYZ aan in je register.
Reageer
Het feit je advies is als mensen overstappen naar Linux het gaat drie keer kapot, is slecht advies. Ik snap waar je vandaan komt maar het feit dat je er al zo overna moet denken.
Dat advies heeft weinig met Linux te maken maar zou ik ook geven als iemand voor het eerst met Windows of MacOS werkt. Mensen nemen namelijk gewoontes en verwachtingen mee die niet kloppen op hun nieuwe systeem, zeker de meer geavanceerde gebruikers die op deze site zitten. Daardoor maken ze al snel verkeerde keuzes die ze op dat moment nog niet zelf kunnen oplossen. Als je dan je werk niet kan doen of bang bent om je belangrijke bestanden te verliezen is dat niet best.
Linux herinstalleren kost 10 minuten. Dus als je na een uur nog niet weet hoe je je probleem moet oplossen kun je als beginner misschien beter even herinstalleren.
Het zou toch in mijn optiek zo moeten zijn dat basis dingen als programmas installeren/updaten gewoon moet werken. En niet bij een klein foutje of niet de juiste technische kennis het kapot is.
Over het algemeen werkt dat ook gewoon en eerlijk gezegd beter dan onder Windows wat op dit vlak achter loopt op ieder ander modern OS (MacOS, iOS, Android, Linux, *BSD).
Waar Linus hier tegenaan liep was heel uitzonderlijk en geen klein foutje.
Ik wil het niet goed praten maar het is niet representatief.

Vervolgens heeft Linus het veel erger gemaakt door als een echte power user te gaan googelen en oplossingen van internet volgen, alle waarschuwingen negerend. Daar is niks tegen te doen. En ik neem het hem niet kwalijk, maar daarom adviseer ik power users dus om er van uit gaan dat ze niet alle problemen in een keer kunnen oplossen.
Gewone gebruikers zouden niet zo ver zijn gegaan.
Ik merk zelf voornamelijk dat veel die hard Linux fans, te elite zijn. Alles hoe hun werken in de manier.
Dat is toch altijd zo met die hard fans? Ik weet wat je bedoelt hoor, maar de meeste Linux gebruikers zijn helemaal niet zo fanatiek. Alleen hoor je, zoals altijd, het meeste van de grootste fanbois.
Niet dat je Windows goed kan verneuken door een verkeerde regedit. Maar ik zie minder oplossingen voor Windows problemen waar meteen het antwoord is pas XYZ aan in je register.
Dat is waar, de meeste informatie op internet voor Windows gebruikers is gericht op absolute beginners.
Reageer
Mijn eigen advies aan mensen die met Linux willen beginnen is om er van uit te gaan dat je eerste drie installaties naar de knoppen gaan.
Het is precies die reden dat ik mensen altijd direct even zelf hun distro van de USB laat installeren. Wanneer zij zien hoe ongekend makkelijk dit is verdwijnt meteen de grootste stressfactor. Ervaring leert dat het moeilijkste is om de toets die tijdens de opstart naar bios/uefi leidt te vinden/onthouden. Een tijdje later laten zien hoe zij zelf die distro kunnen downloaden en schrijven naar USB; dit zelfs vaak telefonisch verteld :*)
Reageer
Het is precies die reden dat ik mensen altijd direct even zelf hun distro van de USB laat installeren. Wanneer zij zien hoe ongekend makkelijk dit is verdwijnt meteen de grootste stressfactor. Ervaring leert dat het meest moeilijke is de toets die tijdens de opstart naar bios/uefi leidt te vinden/onthouden. Een tijdje later laten zien hoe zij zelf die distro kunnen downloaden en schrijven naar USB; dit zelfs vaak telefonisch verteld :*)
Goede tips, ik doe het ook zo. Ik laat ze het hele proces zelf doen, van downloaden van het image tot ze zelf hun belangrijkste applicaties hebben geinstalleerd. Ze vertrekken pas als ze hebben laten zien dat ze opnieuw van die USB-stick kunnen booten om bij de installer te komen.
Alleen als er BIOS-aanpassingen nodig zijn doe ik dat voor ze want die zijn eenmalig. Indien mogelijk zorg ik dat "Push F10 for boot menu" (of zoiets) in beeld komt bij het booten.
Reageer
Ja die bios/uefi kan inderdaad problemen geven; erg jammer. Voor die bios/uefi instellingen geef ik voor de zekerheid naast mijn uitleg ook altijd dit linkje mee: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/voorbereiden.html
Wel waarschuw ik hen dat zij niet alle andere tips daar moeten doen, of zelfs liever geen één als hun systeem snel/goed genoeg is voor een normale installatie.

Goede tip van die timer met boot menu wat verlengen; ik vergeet het nogal eens!
Reageer
Ook op MAC kan een simpele upgrade je hele systeem omzeep helpen waarbij de enige remedie is om van nul te reinstallen wat dan niet meer gaat omdat ook die basislaag kapot is.
En ook windows kent vele keren waarbij een update voor allerlei regressies heeft gezorgt waarbij zelfs data-loss enzo niet ongehoord zijn.
Reageer
Ik vind de terminal vele malen intuïtiever dan het Windows registry. In de terminal kun je eenvoudig complexe commando's copy pasten (mits je de bron vertrouwt), terwijl je in het registry goed moet zoeken en sneller dingen stuk maakt als je niet weet wat je aan het doen bent. In mijn Windows tijd moest ik vaak genoeg het registry in om dingen op te ruimen die installers of programma's kapot hadden gemaakt. Een Windows installatie raakt automatische vervuild bij langer gebruik door de designfout genaamd "registry".

Wist je dat Windows installers ook alles kapot kunnen maken in je systeem? Ze kunnen gewoon in je registry schrijven! Dat zou toch niet moeten mogen? [/sarcasm]
Reageer
Tsja, is dat user error?
De melding was blijkbaar niet voldoende, gedeeltelijk omdat niemand 't leest (net zoals een EULA).
Een text zoals "this will likely break your system" had dat kunnen voorkomen...

"Ik weet wat ik doe" -> Steam installeren...
Reageer
De melding was blijkbaar niet voldoende, gedeeltelijk omdat niemand 't leest (net zoals een EULA).
Nouja, de melding (zoals te zien in de video vanaf 10:36) is:
WARNING: The following essential packages will be removed.
This should NOT be done unless you know exactly what you are doing!
. pop-desktop pop-session (due to pop-desktop)
. gnome-control-center (due to pop-desktop)
. pop-gnome-initial-setup (due to pop-desktop)
. chrome-gnome-shell (due to pop-desktop) libegl-mesa0 (due to pop-desktop)
. gdm3 (due to pop-desktop) gnome-shell (due to pop-desktop)
. xorg (due to pop-desktop) pop-default-settings (due to pop-desktop)
. gstreamer1.0-vaapi (due to pop-desktop)
1 upgraded, 38 newly installed, 88 to remove and 86 not upgraded.
Need to get 7,231 kB of archives.
After this operation, 195 MB disk space will be freed.
You are about to do something potentially harmful.
To continue, type in the phrase 'Yes, do as I say!'
?] _
Er staan naar mijn idee toch echt voldoende waarschuwingen in:
  • "essential packages will be removed"
  • "should NOT be done"
  • "You are about to do something potentially harmful."
  • Je moet expliciet "Yes, do as I say!" overtypen, ook een hint dat het geen normale actie is.
Een text zoals "this will likely break your system" had dat kunnen voorkomen...
Dergelijke teksten staan er dus in. Nog eentje toevoegen had Linus echt niet tegengehouden ;)
Reageer
[...]
  • ...
  • Je moet expliciet "Yes, do as I say!" overtypen, ook een hint dat het geen normale actie is.
Het fijne is dat er een "Yes, do as I say, I AM YOUR MASTER"-optie is. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel een machine die zegt "Je mag C niet doen want dan dan gaat Q stuk", terwijl ik helemaal niet geïnteresseerd ben in Q.

-- edit -- Printers bijvoorbeeld! "Problem with print head", nou, print maar gewoon met twee kleuren!

[Reactie gewijzigd door wankel op 3 januari 2022 17:55]

Reageer
Simpele "I am aware this might break my system", of korter, "yes, potentially break it" had genoeg geweest.
Als je een enorme lijst van text (packages) ziet staan, dan skim je daar overheen (als normie gebruiker)
Reageer
Eens hoor, de melding had veel duidelijker moeten zijn. Maar het is en blijft natuurlijk user error gezien het systeem precies deed wat gevraagd werd.

Het is een complex vraagstuk: moet de gebruiker de (root) eigenaar zijn van het besturingssysteem? Voor de meeste gebruikers zal het antwoord 'nee' zijn. Maar daar zullen vooral Linux gebruikers het niet mee eens zijn.

[Reactie gewijzigd door dycell op 3 januari 2022 11:14]

Reageer
Die serie gaat slechts vrij summier over gamen, het ging om vooral over Linux als algehele vervanger van Windows. Moet zeggen dat ik persoonlijk de serie nogal tegen vond vallen, zeker nadat deze zolang gepushed/gehypt is via de WAN show. (LMG wordt sowieso meer en meer algemene oppervlakkige clickbait, doet me aan een ander tech platform denken... :'( )


Edit: En er kwam blijkbaar gisteren avond nog een laatste aflevering aan.... Over gamen

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 4 januari 2022 10:20]

Reageer
Er kwamen ook tig reaction video's van Linux youtubers (Tech hut, Bryant Gardner etc) die er weer op in gingen. Het was heel vermakelijk allemaal.

Het enige wat let Linux Experiment ontzettend duidelijk heeft gemaakt is waar de casual gebruiker tegenaan zal lopen. An sich overkoombaar en oplosbaar maar de casual gebruiker zal heel snel terug rennen naar Windows. Linus die zijn complete desktop omgeving weet te verwijderen is zoiets. Dat was een bug en het is nu onmogelijk.

Het zijn groeipijntjes en de Linux wereld is even met de neus op de feiten gedrukt. Iedereen doet nu zijn/haar best om het beter te maken en hopelijk is Linus Sebastian een keer heel blij met Linux.
Reageer
Persoonlijk is het stukje "Gamen" het enige wat mij weerhoudt om full time een Linux distro te draaien op mijn computers. Je bent zeer afhankelijk van patches(pleisters in feite) plus andere tweaks bij spellen die geen native ondersteuning ontvangen om deze werkende te krijgen en dan is het nog de vraag of deze goed presteren.

Spellen met anti-cheat werken vaak niet of met een workaround, maar daarbij riskeer je dat de developer je kan bannen, dus of dat de moeite waard is moet maar blijken.

Persoonlijk zie ik het ook niet zo zitten om constant te switchen tussen omgevingen als ik een spel wil spelen.

Kan daarom niet wachten tot er meer native ondersteuning komt, zodat ik meer keuzevrijheid heb wat betreft besturingssystemen, Microsoft maakt een hoop dubieuze keuzes de afgelopen jaren maar helaas is het niet iets waar ik volledig omheen kan momenteel.
Reageer
Ik vind dat een kip of het ei verhaal. Games worden niet ontwikkeld voor Linux.
Linux doet al een tijd moeite om daarvoor te compenseren met onder andere Wine en Proton en zorgt daarmee voor extra inkomsten voor de Game Developers van Linux only users.
Is het nog steeds puur en alleen aan Linux om te compenseren voor het feit dat er voornamelijk voor Windows / Mac wordt geontwikkeld?
Het mag van beide kanten komen vind ik.
Reageer
Linus Tech Tips heeft tot een paar dagen geleden een maand lang Linux geprobeerd met het doel er regelmatig mee te gamen. Linus zelf en Luke hebben daarvoor een maand lang op hun privépc's de naar hun mening beste Linuxdistro's voor hun gamingbehoeften gedraaid. Linus heeft naar eigen zeggen weinig ervaring met Linux, al is dat duidelijk veel meer dan de gemiddelde Windowsgebruiker en Luke heeft volgens Linus wel meer Linuxervaring. Uiteindelijk concluderen ze dat gamen op Linux zeker niet voor de gemiddelde gamer is die gewoon snel en makkelijk een game wil spelen. Luke miste door Linux veel kansen om samen met z'n vrienden even snel een nieuwe game te proberen, omdat hij de game meestal pas aan de praat had zodra z'n vrienden er alweer klaar mee waren. Linus werd vaak gedesillusioneerd doordat hij na veel moeite iets aan de praat leek te hebben, waar hij zich goed door voelde, waarna er dan in de game toch weer van alles niet werkte. Linus en Luke hoopten wel dat Linux een betere optie voor gamen zou worden, omdat we over het algemeen allemaal gebaat zijn bij minder monopolies. Ubuntu werd overigens door beide niet eens als een optie gezien om te gebruiken voor gamen.

Hier is de playlist van hun gaming op Linux-ervaringen: https://www.youtube.com/w...2uTyhe6fxWpnsHv53Y1I-K3yu
Reageer
De zere plek wat vaak wordt aangegeven is de fragmentatie van het platform. Dat helpt gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 3 januari 2022 12:18]

Reageer
Het probleem is dat de meeste FOSS developers de houding hebben van "My way or the highway". Waardoor er meer forks en alternatieven ontstaan.

Geadvanceerde instellingen die per se weg gestopt moeten worden of eruit worden gesloopt. Dumbed-down GUIs. GUIs waar de ruimtes tussen elementen duimendik is, want "dat is fijner voor digibeten" volgens hipster UX designers, die geen strobreed in de weg worden gelegd. GUIs die niet meer aanpassen aan het systeem thema (Hè GNOME developers?).

Er wordt steeds minder de concensus opgezocht, en het gaat steeds meer over randzaken ("inclusiviteit", UX voor oma) dan over dingen die er echt toe doen.
Reageer
De forking is juist de kracht van Linux. Zonder dat was het niet groot geworden. De drive voor "1 linux voor iedereen" is juist wat al die instellingen er uit laat slopen, want "iedereen" bevat juist veel digibeten.

Ik vind Gnome inderdaad totaal waardeloos geworden. Net zoals macOS wat ik tot voor kort gebruikte. Ik was helemaal klaar met dat 'opinionated software design'. Maar KDE heeft nog wel veel opties, kan je helemaal inrichten zoals je zelf fijn vindt. Ziedaar ook weer de kracht van Linux.

Dat "my way or the highway" is juist een kracht.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 januari 2022 19:05]

Reageer
Linux op de desktop is nooit een succes geworden, met zijn 1000 forks en distributies.

Die Linux-Kernel is een enorm succes (zie Android en Chrome OS en vele IOT apparaten). Daarvan zijn er vrijwel geen forks, buiten speciale toepassingen.

Ik zie niet wat de kracht van forks is.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 4 januari 2022 02:31]

Reageer
Dat Linux op de desktop geen succes is, komt meer door de enorme commerciele druk achter Windows. Probeer maar eens een laptop met Linux te halen in de winkel. De meeste mensen kopen gewoon wat er bij de mediamarkt ligt. Die snappen helemaal niet hoe je een OS moet installeren, of het nou Windows is of Linux.

Daarom zijn Android en ChromeOS wel een succes en Linux niet. Als we zulke commerciele druk achter Linux zouden hebben, zou het niet meer Linux zijn zoals we het kennen, waar je alles mee kan doen wat je wilt. ChromeOS is eigenlijk precies dat. Het is een Linux op de desktop, behoorlijk geraffineerd maar gemaakt met 1 doel: Om Google diensten te verkopen.

Een Linux voor de mainstream gaat gewoon geen Linux meer zijn met de voordelen waarom mensen als wij het gebruiken.

Maar wat de kracht is: Zoveel desktop environments met zoveel ideeen. Gnome is vrij radicaal veranderd, het is mijn ding niet (te weinig instellingsmogelijkheden) maar het is een optie. KDE is uitgebreid en wat traditioneler. i3 is behoorlijk uniek op desktopgebied. De verschillende insteek op securitygebied zet de distro's apart. Er komen hele unieke beheerconcepten uit zoals NixOS (wat het idee van infrastructure als code helemaal naar de desktop brengt).

Als er 1 entiteit achter zou zitten die elk idee zou moeten beoordelen dan waren dat soort dingen nooit van de grond gekomen en dan zouden we net als de andere OS'en vast zitten aan de keuzes die 1 groep (een bedrijf, als het mainstream moet zijn) voor ons maakt. Dus dan is Linux gewoon niet meer hetgene waarom we Linux gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 januari 2022 08:41]

Reageer
Wat is dan je voorstel? 20 laptops in de winkel met 20 distributies? Want zoals je zelf zegt, kan/wil de doorsnee gebruiker het niet zelf installeren.

Dus toch maar beter 1 distributie voor iedereen, oftewel de kracht van niet forken.
Reageer
Ik heb inmiddels een stukje toegevoegd aan mijn post over wat ik de kracht vind aan forken.

1 Distributie voor iedereen gaat iets zijn waar de Linux gebruikers van nu niets aan hebben. Dan wordt het gewoon een andere Windows of MacOS. Dus waarom zouden we daaraan meewerken?
Reageer
Omdat heel veel Linux-gebruikers vinden dat iedereen het moet willen hebben. Forken is leuk voor hobbyisten. Het is niet leuk voor een succesvol product voor de grotere massa.

Ik zelf zie Linux als een niche-product voor een niche-groep die blij is met 10 window-managers in 100 distributies. En dat is prima, daar kun je zeker plezier mee hebben.

Maar ga dan niet zeuren dat de Media Markt en EA Sports geen producten met en voor Linux aanbieden - en dat is helaas wat vele Linux-gebruikers wel doen.
Reageer
Ah okee, daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik vind ook niet dat Linux zoals wij dat kennen iets moet worden dat per se mainstream moet zijn. Ik ben er ook helemaal okee mee dat dingen niet werken. Vaak vind ik dat juist een voordeel, omdat veel applicaties uitgebreid aan tracking en telemetrie doen. Als er een alternatief is voor Linux, of een versie die is gecompileerd voor Linux, dan is dat soort narigheid er al uitgehaald of zelfs nooit ingestopt. Zodra het commercieel wordt, worden die praktijken in beton gegoten zoals met Android en ChromeOS.

Dus kortom ik ben helemaal okee met de status quo :) Ik heb een Windows PC om mee te gamen maar die gebruik ik verder weinig, het is met name een veredelde (zware) game console. Ik zou die wel liever 'vrij' zien maar aangezien de industrie nogal hevig aan DRM vastklempt denk ik niet dat dat ooit zal gebeuren (ik koop games wel op GOG als ze daar beschikbaar zijn overigens).

Ik ben eigenlijk al blij als game streaming niet de hoofdmoot wordt de komende jaren.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 januari 2022 09:06]

Reageer
De zere plek wat vaak wordt aangegeven is de fragmentatie van het platform. Dat helpt gewoon niet.
Fragmentatie was 5 jaar (of langer..) geleden een probleem; er zijn verschillende (noem het 'gefragmenteerde') oplossingen die op vrijwel alle Linux-omgevingen draaien, AppImage bijvoorbeeld.
Reageer
Ja, het mooie ervan was dat ze hun zooi (zoals gemiddelde gebruiker) zelf op het web moesten oplossen. In die zin relateerbaar, non-gnu/linux gebruikers kunnen nu redelijk goed inzien wat het inhoud om te gamen op gnu/linux.

Er komt een moment dat de gebaande paden worden verhard voor de eindgebruikers (lees: gestandaardiseerd). Linux en gaming hebben elkaar pas net ontmoet... dit zijn pas hun eerste dates.
Reageer
Het is een mega uitdaging, Linux gaming. Vooral omdat eigenlijk de hele grote uitdaging Linux Packaging is. Zelfs Linus Torvalds geeft aan dat er daar een hele hoop te halen valt (bron: https://www.youtube.com/watch?v=Pzl1B7nB9Kc - Torvalds op Debconf 14, sinds die tijd is er niet zó veel verbeterd...) . Nu is de observatie van Canonical terecht: "gamers kiezen distro's die sneler grafische drivers e.d. updaten" -- maar zelfs dat veranderd niets aan het feit dat de desktop versplintert is, en dat dependency hell een ding is. Zelfs protondb heb je veel mee te stellen als je een versie voor loopt of achter loopt, of als je game een patch heeft gehad.

Nu heeft Valve een mega stap gezet door de keuze te maken Arch te "baseren"; maar eigenlijk is ook daar een fork, én een "gesloten" ecosysteem... en Steam >IS< momenteel niet eens meer het "be all end all" gaming platform. Zelfs via steam store gaan er soms andere launchers draaien, en zaken als Epic, of zelfs indi-zonder-steam of Microsoft (wat an-sich Linux-Friendly is) speelt mee. Van de meest gestreamde games momenteel (ook niet alles maar een indicator...) is slechts de helft een steam game.

Begrijp me niet verkeerd -- ik juich het toe, maar voor gaming is wel wat meer nodig om desktop linux een succes te maken. Eigenlijk moet desktop linux ophouden om desktop linux te zijn... of alle distro's moeten samen gaan werken... zeker zolang er emulatie nodig is (want dat is wat Proton is eigenlijk). Als je dan in de linux challenge van Linus Sebastian ook gesprekken met game devs hoort waar de Linux users een grote vocal minority zijn met slechts 1% sales en 50% tickets/CTD reports in linux native games, dan merk je dat er veel te halen valt.

Persoonlijk roep ik dus "yay ubuntu!!!" maar ook "ga alstjeblieft niet met valve concurreren, ga aub packaging homogeen maken tussen alle distro's"...

Nogmaals, ik ben een mega linux gebruiker (alleen NIET op m'n desktop/dev bakkies, omdat ik game-hard, dev-hard, GIS-hard ben...). Vooral op appliances, servers, en VM's... ik sta er voor open, maar ik blijf sceptisch, vooral ook omdat ik aan de andere kant heb gezeten...
Reageer
"ga aub packaging homogeen maken tussen alle distro's"
Met andere woorden: lost cause. Of je het nu wilt of niet, wat dat betreft zijn de verschillende distro makes gewoon véél te koppig. Er gaat nooit een standarizatie plaatsvinden binnen Linux voor zo'n dingen. Wikipedia heeft een grafiek van een tijdlijn met daarop een overzicht van verschillende distro's die van elkaar afsplitsen. Aleen al de Ubuntu-tak heeft 51 verschillende momenteel active branches. En het hele idee dat alles hetzelfde zou moeten druist ook in tegen wat veel Linux-fanaten zien als de visie van Linux: alles customizable, of anders gezegt: alles moet anders.

Overigens, als ik mij niet vergis was het 0.1% van de verkopen en 20% van de tickets? Vrij zeker van de 20%, niet zo zeker van die 0.1%. Kan nu niet kijken...
Reageer
Er was ook nog iets met long term tickets, als in: de niet-pebcak dingen. Ik heb de cijfers ook niet exact in m'n hoofd, maar het gevoel bekroop mij toen al (disclaimer: heb ervaring met complexe desktop/server infrastructeren en applicatie ontwikkeling): "minimale omzet, enorme dev tijd investering".

Je maakt een érg goed argument wat ik bewust wat aan het ontwijken was (iets met mijn schoenmaat 48 en lange tenen...): de koppigheid van distro's. Linus Torvalds, hoewel ik hem citeer (en enorm hoog heb zitten in veel aspecten) is een goed voorbeeld van iemand die bekend staat voor hooglopende emoties. Qua mening over nVidia en AVX512 geef ik hem graag gelijk overigens, maar soms is het niet de boodschap, maar hoe je het brengt, etc... anyhow, hij is dan nog wel rationeel, en sluit ook wel compromissen, maar er is ook een behoorlijke tak die á la Richard Stallman opereert (érg activistisch, érg principieel, gelooft niet in "bezit", en legt dat ook op). Je ziet erg vaak dat dergelijke "principes" een smaakje hebben bij linux distro's. Zo zie je bij Debian heel erg de "proven technologies" kant (wat is er mis met COBOL en PASCAL?) die niet verenigbaar is met games als mass-appeal (denk arthouse film VS marvel blockbuster, de plek op de rogers innovatie curve, etc...), en "principes" leven altijd.

Ik denk dat zeker in een wereld verder dan de indie games weinig ruimte is voor dat soort principes. Grote blockbuster games waar budgetten (dev + distro + marketing) soms richting de €400mln gaan zul je niet snel open source zien gaan; want de art, audio, en extra content alleen al is niet verenigbaar met GPL3. Dat is zowel spijtig voor fans (modding is heel wat anders dan écht helemaal open), als voor linux.

De game wereld naar linux brengen zal denk ik juist het ophouden van fanatisme moeten betekenen. En juist meer samenwerking. Dat is eigenlijk jammer. Maar zoals ik Linus nog hoor zeggen: "ik snap de consolers eigenlijk wel".
Reageer
Het is niet een "lost cause", dat is zo makkelijk om te schreeuwen, er wordt hard aan gewerkt, Canonical met Snap, anderen met Flatpack of AppImage. En ik hoor je al weer zeggen: "Zie je wel, weer versplintering!" Maar feit is dat het 3 formaten zijn die wel cross-distro werken.

Wat is het beste? Een centrale store zoals op Android/iOS (de aanpak van Canonical met snaps) of meer universeel package formaat, helemaal decentraal zoals Flatpack (ook al zie je daar toch 1 centrale hub ontstaan)?

Is het belangrijker om duidelijk te zijn richting de devs of draait het juist om de vrijheid van de eindgebruiker? Dat zijn moeilijke vragen en de open source community lost dat vaak op door een evolutionaire strijd zoals deze "strijd" van de package formaten. En misschien vinden ze allemaal een niche, en blijft het versplinterd. Maar misschien is meer niet haalbaar als we de vrijheid van de eindgebruiker hoog in het vaandel willen houden.

De 1 wil flatpack, de ander snaps, en Linux gebruikers zijn toch mensen die niet echt een plek vonden in het Windows of Mac ecosysteem, de lange staart van de populatie mensen met sterke en afwijkende meningen en filosofieën. Die kan je ook moeilijk allemaal blij maken met 1 oplossing, daar zijn ze juist van weggegaan.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 3 januari 2022 12:52]

Reageer
Het is niet koppig.. Die distro's zijn gewoon aparte OS'en met de Linux kernel in gemeen. Ze hebben vaak totaal uiteenlopende doelgroepen en doeleinden dus waarom zouden ze samenwerken? Hun gebruikers zijn daar meestal ook helemaal niet blij mee want heel veel distro's richten zich niet op de mainstream. Het probleem is dat je Linux als een besturingssysteem ziet. Het is alleen maar de kernel.

De Linux distro's hebben dan vaak nog wel het een en ander gemeen maar er zijn ook totaal uiteenlopende vormen. Zoals ChomeOS en Android. Ook dat is Linux.

Het probleem is ook dat de grootste distro's van commerciele partijen zijn en dus de druk hebben om hun eigen intellectueel eigendom er in te verwerken. Ziedaar bijvoorbeeld de reden waarom 'snap's alleen via de canonical store geinstalleerd kunnen worden. Daar heb je in een FOSS omgeving natuurlijk niets aan want andere distro's gaan dat nooit accepteren.

Het is echt niet alleen 'anders zijn om anders te moeten zijn'. Er zitten vaak goed doordachte redenen achter. Er komt ook heel veel uitstekende innovatie uit die hoek. Zoals dingen als docker, de tiling window managers (momenteel is i3/sway het paradepaardje maar XMonad was dat daarvoor).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 januari 2022 19:21]

Reageer
Mijn ervaring is anders. Gamen onder Linux werkt doorgaans als een zonnetje.

Neem bijvoorbeeld Factorio, 'e'en van de populairste spellen ooit, en dat draait al jaren probleemloos op Linux. Toegegeven, misschien dat het nog niet allemaal soepel gehad. Het duurde bijvoorbeeld even voordat MSFS2020 het lekker deed onder Linux (maar het duurde ook even voordat het lekker draaide onder Windows, dus daar ligt het niet aan), maar er al heel erg veel gehaald.

Ik werk en studeer en game op Linux, en dat gaat allemaal prima.
Reageer
Ik ben geen diehard gamer en doe het puur nog eens voor de fun. Ik gebruik Steam op Fedora en speel de volgende AAAA titels (out of the box, zonder tweaks) op mn simpele RX580:
  • Doom 2016
  • Doom Eternal
  • The Witcher
  • RDR2
  • Civ6
Proton werkt echt goed en met o.a de spellen die ik speel heb ik geen problemen en denk dat ik een redelijke native ervaring heb. Daarnaast koop ik dus wel spellen die werken onder Proton. Als zaken niet werken is het volgens mij 8 van de 10 keer: DRM (legale gebruikers frustreren dus)

Proton is voor mij acceptabel en native is voor mij niet essentieel. En ik snap dat native soms lastig kan zijn op linux door alle verschillende afwijkingen per linux "smaak".

Tot zover mijn n=1 :-)
Reageer
Het verhaal van de verschillende devs met betrekking tot Linux gaming issues komt volgens mij vooral van 1 tweet die later ook weer afgezwakt is. Er is ook een dev die juist aangeeft dat je wel veel reports krijgt maar dat die van betere kwaliteit zijn en ook nog een 99% bugs zijn die in Windows ook spelen:
https://www.reddit.com/r/..._58_sales_over_38_of_bug/
Reageer
Canonical meldt dat de samenwerkingen voor de integratie van de nieuwste grafische drivers en daarmee voor optimale framerates en latency moeten zorgen.
Dit snap ik niet. Ik gebruik Linux Mint, die is gebaseerd op Ubuntu en die haalt al automatisch de nieuwste grafische drivers op.

Dan lees ik nu wat mij betreft over een probleem dat er niet is?
Reageer
De challange zal er eerder uit bestaan van een bepaald niveau van ondersteuning te bieden vanuit Canonical/Ubuntu. Iedereen kan de laatste linuxkernel of gpu driver downloaden en installeren.
Reageer
De ubuntu kernel loopt altijd een beetje achter, ik heb met mijn gaming laptop daarom gekozen voor de mainline kernel.
Reageer
Maar niet de nieuwste kernel en de rest.

Die krijg ik wel op openSUSE tumbleweed. (rolling release)
(Deze suse versie is waarschijnlijk geen goed idee als je de propertairy nvidia drivers wilt gebruiken)

Ik heb een amd kaart en die opensource drivers, en die zijn inmiddels zo goed dat ik de propertairy amd drivers niet mis.

Dat was wel anders in het begin van steam op Linux en serious sam 3.
Op de zelfde hardware en windows 7 draaide dat spel prima, maar op Linux met de propertairy drivers was het een drama. De opensource drivers waren toen voor gamers niet eens een optie.

Ik denk meer dat het probleem met Ubuntu en steam was, dat er erg Ubuntu problemen waren terwijl Ubuntu officieel de enige distro was die ondersteund werd.
Meer problemen als met andere distro's.

Of dat aan Valve of aan Ubuntu lag weet ik niet.
Ik herinner me wel problemen, dat het op versie a van ubuntu wel werkte maar niet op versie b van Ubuntu. Ik weet niet de LTS versie daar misschien een rol in speelde.
Reageer
Ik kan dit alleen maar toejuichen. Ik heb nog een iets oudere pc die niet voldoet aan de Windows 11 eisen maar verder nog perfect werkt en heb dan ook Kubuntu geinstalleerd, tot nu toe geen issues mogen vinden met de games die ik speel.

[Reactie gewijzigd door Cypher_Nine op 3 januari 2022 09:49]

Reageer
Maar op dit moment is Windows 11 toch sowieso nog slechter om te gamen dan Windows 10? En je hoeft de komende jaren ook nog niet naar 11 over te stappen, Windows 10 wordt tot 2025 ondersteund.
Reageer
Binnen 3 jaar dus eos Win10. Ik gebruik een pc uit 2010. Een X58 bord, enkel de i7 een upgrade gegeven naar een Xeon (x5675). Een GTX 1080 erin en ik draai alle games op 1440 met een knappe FPS.
Ik zie deze PC nog wel 5 jaar zo door gaan.
Dus voor mij zou dit wel degelijk een mooie oplossing zijn.
Win11 zal niet draaien op deze machine.
Reageer
Tegen die tijd is je pc dus 15 jaar oud, netjes! Ik kan alleen maar toejuichen dat mensen zo lang met hun spul omgaan, maar ik persoonlijk vervang ik alles toch wel een stuk eerder, en jaar of 7 of 8 is de max bij mij, dan mag iemand anders er mee gaan knutselen.

Begrijp me niet verkeerd, ik zodra ik binnenkort m'n harde schijven moet gaan vervangen en dus toch data aan het verschuiven ben ga ik ook over op in ieder geval dual boot windows/Linux (kan/wil nog niet volledig afscheid nemen van Windows)
Reageer
Processor, geheugen, GPU en disk zijn vervangen.
De GTX 1080 nog voor een habbekrats kunnen kopen.
Eigenlijk nooit de noodzaak gehad om de rest te upgraden, ik game niet meer zoveel. Maar mijn zoon van 9 haalt de ene victory royale na de andere ;-)
Laatste wat ik heb gespeeld is RDR2, en mijn mond viel meermaals open van de performance van deze machine. (en het spel)
Reageer
Ik geloof best dat veel mensen hun desktop eerder weggooien maar na introductie van de eerste i5's/i7's kunnen PC's wat betreft prestaties voor de gemiddelde thuisgebruiker best prima een jaar of 10-15 mee (met zo nu en dan een upgrade als een SSD of wat extra geheugen).

Wat dat betreft nogal jammer dat je zonder TPM dus uberhaupt geen W11 kan installeren, Microsoft bepaalt daarmee even dat je je nog prima werkende desktop kan weggooien. En voor de "geen enkele hardware gaat oneindig mee"-reacties voor te zijn: ja, als windows een fundamenteel incompatibele wijziging doorvoert zoals het stoppen van 32-bit-support dan is dat heel begrijpelijk, maar dat is TPM gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 januari 2022 12:11]

Reageer
Ik zie mezelf dan ook niet als "gemiddelde" thuisgebruiker, maar iets meer richting enthousiastelling. Zodra er een onderdeel kuren gaat vertonen, grijp ik de kans om dat als excuus te gebruiken om een heel nieuw systeem te gaan bouwen - dan mag de rest voor een mooi laag bedrag naar een iemand die er nog wat leuks voor iemand anders van maakt.

Trouwens de TPM restrictie kun je (nog?) gewoon omzeilen
Reageer
Klopt, daar is Microsoft zelf ook altijd al duidelijk in geweest - je kunt W11 best installeren op een niet-ondersteund systeem.

Probleem is alleen dat ze dan ook niet garanderen dat bijvoorbeeld Windows Update netjes updates blijft serveren. En zonder updates heb je er alsnog niets aan.
Reageer
Wat dat betreft nogal jammer dat je zonder TPM dus uberhaupt geen W11 kan installeren, Microsoft bepaalt daarmee even dat je je nog prima werkende desktop kan weggooien.
En hiermee dus een nieuwe afvalberg creeeren van apparatuur wat nog prima zou moeten werken <> chips shortages en klimaat crisis...
Reageer
Met simpele registry-aanpassing kan Win11 ook zonder TPM geïnstalleerd worden. Ik neem aan dat over een paar jaar dat ook zonder registry-geklooi zal gaan.
Reageer
Volgens OMG Ubuntu kiezen Linux-gamers tegenwoordig eerder voor distro's die sneller dan Ubuntu kernel- en grafische drivers updaten, zoals Arch Linux.
ahh, laat daar nou net t nieuwe SteamOS op gebaseerd zijn.

iets met hete adem en klanten/users

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 3 januari 2022 09:51]

Reageer
Wellicht, maar je wilt ook weer niet dat een systeem waar je afhankelijk van bent per se het nieuwste van het nieuwste draait. Er zijn genoeg kernelregressies die pas na maanden of jaren de kop opsteken, je wilt niet verrast worden met een workstation die het van de ene op de andere dag niet doet omdat de kernel bijgewerkt is.

Dat gezegd hebbende moet je bij moderne systemen wel op de rolling versie van Ubuntu zitten als je Intel koopt, omdat Intel pas heel laat was met (vergeten was?) het publiceren van de nodige drivers voor beeld en geluid op 11th en 12th gen. Een beetje jammer natuurlijk, en die drivers backport je ook niet zomaar even.

Ubuntu is zo'n beetje de laatste consumenten-Linux-distributie die stabiliteit op het oog heeft, ik hoop niet dat dat verandert. Zelfs bij Windows kun je er niet meer van uitgaan dat je installatie binnen vijf jaar geen grote systeemoverhauls nodig heeft. Wat overblijft is denk ik Fedora en de CentOS-gebaseerde distributies, maar daar werkt helaas lang niet alles op.
Reageer
Als je echt afhankelijk bent van een OS/systeem die 100% bedoeld is om spelletjes te spelen dan liggen je prioriteiten verkeerd. Dan denk ik dat het slim is om zo nu en dan je PC eens uit te zetten en andere bezigheden te gaan zoeken.

Je kan best voor je werk een PC nodig hebben, maar als dat systeem zo belangrijk is voor je werk dan moet je er geen OS op installeren die gamers als doelgroep heeft. Dan pak je er juist een die stabiliteit als speerpunt heeft en dus ook bedoeld is voor de zakelijke omgeving.
Reageer
Mijn baas vindt het ook niet leuk als ik een spel installeer op mijn werk laptop :+
Reageer
Dat gezegd hebbende moet je bij moderne systemen wel op de rolling versie van Ubuntu zitten als je Intel koopt
Helpt Hardware Enablement daar niet bij? Voor zover ik begrijp zit de benodigde Intel-support in de kernel, en kun je met HWE een nieuwere kernel op een oudere (LTS-)versie van Ubuntu draaien.
Reageer
Dus eigenlijk de richting waar Pop OS zit met haar ondersteuning voor games? Vanwaar opeens deze omslag.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 3 januari 2022 10:00]

Reageer
Wellicht door de stijgende populariteit van Pop!_OS?
Reageer
en misschien het Windows 11 hardware restrictie gebeuren wat Microsoft geforceerd heeft op zeg alle computers < 3,5 / 4 jaar wat er voor zorgt dat veel mensen om zich heen gaan kijken naar alternatieven ondanks dat Win 10 pas "stopt" in 2025.
Reageer
Dit lijkt mij een stap in de juiste richting van Canonical. Ik gebruik Ubuntu sinds 2014 vooral voor casual gebruik en voor gaming. Voor mij werkt Ubuntu vaak het beste out of the box. Ik heb andere distro’s geprobeerd maar deze hadden allemaal rare problemen. Maar soms zijn bepaald drivers (graphics of kernel) wel wat oud waardoor bepaalde spellen niet goed functioneren. Dit kost vanuit mijn kant extra handelingen. Hopelijk word dit met deze nieuwe richting beter! :)
Reageer
Ik deel dezelfde ervaring. Ubuntu / Linux Mint werkten voor mij altijd het meest probleemloos, waar ik in vergelijking op andere distro's wel eens zaken had die niet wilden werken. Intussen ben ik weer over op Windows 11, maar heb ik middels Windows Subsystem for Linux alsnog Ubuntu geinstalleerd, waarmee ik nu toegang heb tot enkele fijne Linux-only/Linux-optimized apps en een groot deel van de development enviroment, en het gemak van Windows, plus games. Best of both worlds ;)

[Reactie gewijzigd door saren op 3 januari 2022 09:58]

Reageer