Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Square Enix herstart op 25 januari digitale verkoop van Final Fantasy XIV

Square Enix gaat mmorpg Final Fanatasy XIV vanaf 25 januari weer online verkopen. De speeltijd van huidige spelers is aan het stabiliseren. Daarnaast komen er nieuwe servers online, dus vindt de maker de verkoop weer verantwoord. De verkoop werd in december gestaakt.

Producent en regisseur van de game Naoki Yoshida waarschuwt wel dat als de servers weer extreem overbelast raken, de verkoop van de game weer gestopt kan worden. Hij beseft dat bepaalde Worlds nog steeds extreem veel verkeer hebben tijdens piektijden en zou het dan ook begrijpen als sommige spelers dit besluit voorbarig vinden. Die gebruikers vraagt hij om begrip.

Yoshida denkt dat het verantwoord is om de verkoop weer te starten, omdat de speeltijd en loginfrequentie van huidige spelers normaliseren, en omdat er op 25 januari een nieuw datacenter wordt geopend voor spelers in Oceanië. Dit krijgt vijf Worlds, twee meer dan eerder gecommuniceerd, en moet ervoor zorgen dat andere datacenters minder worden belast door Oceanische gebruikers. Deze gebruikers moeten ook minder latencyproblemen ervaren. Spelers die naar deze nieuwe Worlds verhuizen, hoeven daarnaast geen transferkosten te betalen. Op 25 januari komt de dienst om de Home World naar andere Worlds te verplaatsen ook weer beschikbaar.

Naast Oceanië krijgen ook Japan, Noord-Amerika en Europa extra datacenters. Voor de Europese datacenters zijn vier nieuwe Worlds gepland, twee per datacenter. Deze extra Worlds moeten in juli dit jaar gereed zijn. In de zomer van volgend jaar moet er een extra datacenter komen met acht nieuwe Worlds. De producent en regisseur zegt dat hij graag zou willen dat er snel meer Worlds bijkomen, maar dat zijn bedrijf beperkt wordt door de wereldwijde chiptekorten.

Square Enix staakte de verkoop van Final Fantasy XIV een maand geleden, twee weken na de release van de Endwalker-uitbreiding. Deze uitbreiding zorgde voor een toestroom aan extra gebruikers, waardoor klanten met 'extreem lange' wachttijden te maken kregen. Eerder deze week sprak Yoshida over de kritiek die hij en zijn ontwikkelaars kregen rondom de release van Endwalker, bijvoorbeeld over het feit dat de uitbreiding later kwam dan beloofd, schrijft onder meer Kotaku. Hij vond dat sommigen met hun kritiek te ver gingen en dat hij wil dat het 'verbale geweld' stopt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

14-01-2022 • 15:00

28 Linkedin

Reacties (28)

Wijzig sortering
Okay okay.. Maar de betaling is nogsteeds geen SEPA debit toch? Aka. Geen iDeal? :(
Reageer
je kunt evt gewoon via steam gametime kopen en ideal gebruiken
Reageer
Hmm... klinkt Goed. Maar dan moet je je steam wallet bij vullen na zoveel tijd lijkt mij? Ik ga er niet van uit dat je je bank kan linken met steam wallet.
Reageer
Iedere Steam betaling kan 1:1 met iDeal gedaan worden, geen wallet voor nodig.
Reageer
De wachtrij is inmiddels weer op een normaal niveau, het maximale wat ik heb meegemaakt was rond de 800 in de avond. Rijen van 8000 of meer lijken ook niet meer voor te komen. Verder erg blij met de compensatie van extra gametijd.

Pluspunt voor SE!

Edit: even voor de duidelijkheid, 800 wachtenden was in de avond en een tijd geleden alweer, onder de 100 is nu de standaard!

[Reactie gewijzigd door Sk313t0r op 15 januari 2022 10:59]

Reageer
Uit interesse, hoe lang zou je dan ongeveer moeten wachten bij een queue van 800 of zo? Ik speel het zelf niet dus kan me er geen voorstelling bij maken...
Reageer
Gok ongeveer een uur. Hangt ook beetje van de tijd af. Eind van de avond zal het sneller gaan omdat dan iedereen naar bed gaat.
Reageer
45 min tot een uur is vrij accuraat; het klopt ook dat het 's avonds een stuk sneller gaat. Als alternatief zou je een character op een US server kunnen maken, aangezien die vrijwel allemaal overdag (voor ons) naar bed zijn.
Reageer
Uit anecdotisch onderzoek (N=2) blijkt ongeveer een uur per 1000 wachtenden. Het aantal wachtenden was sterk afhankelijk van het tijdstip en een beetje afhankelijk van welk datacentrum (Chaos was de afgelopen weken vaak minder druk dan Light), maar 800 is de laatste tijd wel zo'n beetje het maximum wat ik gezien heb. Zeker de laatste week is 200 al veel. Vlak voor de kerst zag ik regelmatig 8000...
Reageer
Ik ervaar het zelfde. Gister avond rond 8uur stonden er 300 in de wachtrij.
Reageer
Misschien beter als ze melden 'Er waren zo'n 300 gold-spammers je voor.'
Een groot deel van de drukte wordt m.i. veroorzaakt door bots en spammers en SE doet daar nauwelijks iets aan.
Ik speel nu een tijdje New World en daar worden meldingen van spelers wél serieus genomen. Je ziet dan ook meteen dat spammers bijna geen kans krijgen.
Reageer
Square Enix heeft een wekelijkse topic waarin ze vermelden hoeveel accounts ze beëindigen voor gebruik van bots en gold spammers. afgelopen week hadden ze in totaal 2604 accounts beëindigd.
Reageer
Ja dat is peanuts als je weet dat er aan de andere kant een mega-hoeveelheid gratis accounts worden weggegeven.
De cijfers zijn al jaren alleen voor de bühne.

Als ze echt iets zouden willen doen dan blokkeren ze consequent alle IP adressen van de spammers en bots, en stoppen ze met het gratis weggeven van accounts. Maar klaarblijkelijk hebben ze er meer voordeel van dan nadeel. Dus heb ik al een tijdje afscheid genomen van SE.

En ik moet zeggen dat de stabiliteit van New World soms wat te wensen over laat (net als FFXIV in ht begin), maar de bots en spammers hebben ze tot nu toe redelijk onder controle. Iets dat SE in al die tijd nooit gelukt is.
Reageer
IP adressen blokkeren heeft ook weer nadelen dat je soms thuis verbindingen kan blokkeren van legitieme mensen. Je weet toch wel dat IP's dynamisch zijn, en snel veranderd kan worden ?
Dan moeten ze eerst check of het een datacenter is via AS nummering, en dan zou je wellicht zonder veel moeite kunnen blokkeren, maar dan blijft het tricky.
Reageer
Over de gratis accounts, door de hoge wachtrijen om in te loggen werden gratis accounts achterin de queue geplaats zodat de betaalde spelers nog wel konden spelen. Dus als betalende speler is het dan niet mogelijk om door gold-spammers met gratis accounts achterin de queue zitten. Verder kan je ook gold-sellers rapporteren door een RMT-melding te maken in de ingame chat.

Zoals Power@All zei, is het blokkeren van IP adressen ook geen gewenste methoden voor het bannen van bots/goldsellers.

Als ik kijk naar de community page, videos op youtube en negatieve reviews van new World wordt er wel meldingen gemaakt van bots en gold-spammers. Maar geeft wel aan dat dit een algemene probleem is in de MMO omgeving. Zo heeft World of Warcraft, Elder Scrolls Online, Guild Wars 2 en vele andere ook last van bots en spammers. Het is dus een lastige probleem waar niet een simpele oplossing voor bestaat.
Reageer
Ik heb nog nooit een spammer gezien in Final Fantasy
Reageer
Ik ook, ben nog steeds zoekende...
Reageer
Ik lees dat een rij van 800 tot wel een uur wachttijd betekent. Zelfs de helft daarvan is toch ver verwijderd van wat je normaal kunt noemen? Ik zou toch verwachten dat meer dan 5 minuten wachten om te kunnen gamen onacceptabel zou zijn. Zie ik hier iets totaal over het hoofd?
Reageer
800 is het ergste wat ik heb meegemaakt in de afgelopen twee weken; Het maximale wat ik daarnaast heb gezien is nog niet eens onder de 100 :)
Reageer
Teveel mensen die je game willen spelen is waarschijnlijk het beste probleem om te hebben als developer.
Reageer
Bwa... Kijk naar de release van Wolcen... Die blijven er nog steeds een soep van maken.
De game is dan ook zo dood als het maar kan zijn.
Reageer
Maar gamers kopen dat spel sowieso niet...
Reageer
Het is niet zozeer dat - ze kunnen dankzij de hardwaretekorten de servercapaciteit niet snel genoeg opschalen. Daardoor hebben ze de verkoop stil moeten zetten wat ze waarschijnlijk veel geld gekost heeft.
Reageer
Neem aan dat als je in de cloud draait, hardware niet echt een zorg moet zijn toch.

AWS / Azure hebben altijd nog wel een machine over.

Lijkt me dan eerder dat het softwarematig lastig schaalt als ze verkoop stil moeten leggen anno 2022
Reageer
Dat is dus niet het geval. Ze hebben eigen datacentra.
Reageer
Ik wist echt oprecht niet wat Oceanië was, ik heb dat naar mijn idee echt nog nooit in mijn leven gehoord of gelezen. Nou ja, today I learned.
Reageer
Hm, zat bijvoorbeeld vanaf het begin in world of warcraft voor mensen uit Australie enzo. Je moet het maar net weten denk ik. Je ziet het niet veel.
Reageer
Het jammere van de situatie is dat het tijd kost om servers op te schalen. Dat zal binnenkort geluk zijn, maar dan is de piek interesse van hun nieuwe expansion voorbij, en zullen die nieuwe servers niet volledig benut worden.

Ze hadden het opschalen eerder moeten doen. Natuurlijk makkelijk om vanaf de zijlijn vast te stellen.

Maar eens met meerdere comments hier, dit is een 'goed' probleem om te hebben als dev 🙂
Reageer