Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Square Enix gaat Final Fantasy XIV-spelers compenseren voor serverproblemen

Square Enix heeft zijn excuses aangeboden voor de overbelaste servers van zijn mmorpg Final Fantasy XIV. De serverproblemen komen doordat de early access van de Endwalker-uitbreiding dit weekend beschikbaar kwam, waardoor er aanzienlijk meer spelers online kwamen.

Final Fantasy XIV-producent Naoki Yoshida schrijft dat de serverproblemen bij alle regio's voorkomen. "Het aantal gelijktijdige logins heeft de hardwarelimiet bereikt, met als gevolg dat het inloggen extreem veel tijd in beslag neemt, vooral tijdens de 'piekuren', wanneer de meeste spelers actief zijn", verklaart Yoshida.

Spelers klagen volgens Yoshida onder andere over lange wachtrijen bij pogingen om de server te betreden. Ook lopen spelers het risico om hun plek in de wachtrij verliezen wanneer er meer dan 17.000 spelers in de login queue staan.

Omdat de wachtrijen zo lang zijn, vermoeden de ontwikkelaars dat de kans groter is dat spelers door eventuele verbindingsproblemen uit de wachtrij verwijderd worden. Om de verbinding stabiel te houden, worden spelers aangeraden om zoveel mogelijk gebruik te maken van een bedrade internetverbinding, in plaats van wifi.

Als compensatie geeft Square Enix een week gratis speeltijd aan spelers die de volledige versie van het spel en een lopend abonnement hebben. Ook worden spelers die de volledige versie van het spel 30 dagen gratis uitproberen gecompenseerd. Yoshida schrijft dat er in de toekomst nog meer compensatie kan volgen, als de servers nog steeds niet goed werken.

De Endwalker-uitbreiding komt 7 december officieel uit. In de uitbreiding komt onder andere de Sage-klasse beschikbaar, die voornamelijk op healing is gericht. Ook bevat Endwalker de nieuwe pvp-modus Crystal Conflict, waarin twee teams van vijf spelers een kristal moeten vervoeren van de ene kant naar de andere kant van de map.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Loïs Franx

Nieuwsposter

06-12-2021 • 11:16

58 Linkedin

Submitter: Enyeda

Reacties (58)

Wijzig sortering
Het is een mooie geste richting de playerbase toe, dat is iets wat bij Blizzard de afgelopen jaren steeds meer aan ontbreekt voor mijn gevoel. Kan mij niet meer heugen wanneer voor het laatst een tegemoetkoming vanuit Blizzard is gekomen na enige trammelant, je had kunnen stellen "Op basis van al het negatieve nieuws van de afgelopen tijd, krijg je "1 maand game-time" of een tegoedbon zodat je in de Blizzard-store of in-game shop iets kan aanschaffen maar dat blijft helaas uit.

Als je ook ziet hoe de developers van FFXIV het zichzelf persoonlijk aanrekenen als er iets misgaat, met in dit geval bijvoorbeeld een uitstel van 2 weken van Endwalker expansion, vind ik dit toch wat fijner om te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=qupdo-qMVts
Waarom zouden ze dat doen? Shell komt de laatste tijd ook niet echt goed in het nieuws maar die geeft ook geen gratis benzine weg. Compensatie vanwege problemen met producten is iets wat als netjes en klantvriendelijk wordt ervaren maar dat is niemand verplicht te doen (afhankelijk van het product en het probleem natuurlijk).
Waarom zouden ze het niet doen als dit naast dat dit goede publiciteit geeft, ook iets tastbaarder is dan een gesponnen PR-tekstje? Square Enix kan ook tegen de spelers zeggen "Deal with it", maar het maakt ze er voor het gevoel beter op, dat zij de spelers wel compenseren.
Blizzard compenseert zelf ook hoor als je langere tijd problemen ervaart op de servers met inloggen of instabiliteit.
Dit is niks nieuws, maar compenseren omdat ze als bedrijf niet meer deugen en kwalitatief erg achteruit zijn gegaan is natuurlijk wel weer iets anders.
Je zou denken dat is goed voor hun imago, maar de meeste zullen dat dan ook weer zien als stomme PR stunt, oftewel het is gewoon bijna onmogelijk voor blizzard om nog goodwill te creëren.

Denk dat meeste mensen graag willen dat Blizzard gewoon weer games maakt zoals vroeger, klaar wanneer het klaar is en kwalitatief ijzersterk.
Compensatie kan mij persoonlijk gestolen worden.
Dit is gewoon slijmen en spelers happy maken.hun weten donders goed wat er aan de hand is met andere games.voor mij is het ...zoveel mogelijk spelers overtuigen/kapen van andere mmo's.
Omdat je geen hinder ondervind in het gebruik van hun producten door de slechte publiciteit? Het zou ze sieren als ze eens daarop gaan reageren maar ik zie niet in waarom Blizzard haar klanten financieel zouden moeten compenseren.
omdat je 15 euro per maand betaalt voor een live service. Ik denk niet dat je een abbonement hebt op de mogelijkheid om te tanken.
"Op basis van al het negatieve nieuws van de afgelopen tijd, krijg je "1 maand game-time" of een tegoedbon zodat je in de Blizzard-store of in-game shop iets kan aanschaffen maar dat blijft helaas uit.
Da's wel een erg zelf gerechtigde instelling? Al dat gedoe rondom Blizzard heeft nou niet echt direct iets met WoW of hun andere games te maken, dat leek mij toch echt meer een werkvloer dingetje. En de referenties die zij wel hadden tot gerelateerde namen van personen hebben ze in hun games aangepast.

Als de game er een paar dagen uit lag zoals bij FF was het wat anders.
Oh? Ik kan mij nog wel herinneren met Cataclysm dat ik pas na een week echt kon spelen. En daarbij is het ook de mentaliteit van Blizzard wat te wensen overlaat.

Om nog maar niet over het Diablo 2R debakel te beginnen van de eerste maand.
Elke keer bij een launch van WoW is het bal! Elke nieuwe patch met nieuwe raid is het op woensdag bal.

WoW classic bij release was 2-3 weken niet te spelen door de queues. En dit gaat al 10-12 jaar zo.

Hulde aan SquareEnix!
Het negatieve nieuws raakt sommigen persoonlijk omdat zij discriminatie in welke vorm dan ook veelvuldig hebben meegemaakt in hun leven leven, dus vind daarbij een geste richting de spelers niet heel vreemd.

Nu komen ze met een hoop PR-teksten waarbij de vraag is of dit ook maar iets hiervan daadwerkelijk opgevolgd gaat worden, aanpassingen aan spellen waarin ze in mijn optiek te ver doordraven en een aantal nieuwe items in de in-game stores waarvoor je tig euro moet betalen. Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat deze teksten enkel naar buiten worden gebracht omdat ze +-8 miljard aan waarde zagen verdampen op de aandelenmarkt n.a.v. de rechtszaken.

Hierbij hadden ze best wel kunnen zeggen "Dit is niet wat je van ons verwacht als bedrijf en wij zijn gedreven om het in de toekomst beter te doen, hier heb je xx euro tegoedbon of gratis in-game items." Daar creëer je al meer goodwill mee bij de spelers, waardoor zij (mogelijk) meer vertrouwen krijgen in het bedrijf en de producten die zij uitbrengen, omdat Activision-Blizzard normaliter überhaupt niet aan tegemoetkomingen doet.

Nee je ontvangt een transmog-item als je 6 maanden subscription betaalt of dit los koopt in de in-game store voor 15 euro:
https://news.blizzard.com...of-a-6-month-subscription

Het is al veelvuldig voorgekomen dat Battle.net login servers eruit lagen, heb je daar ooit een tegemoetkoming van Blizzard voor teruggezien? Het gros van de mensen heeft maar een paar uur per dag/week om een spelletje te spelen, dan is het zeer vervelend als zij niet kunnen spelen en vervolgens er ook niet aan enige vorm van tegemoetkoming wordt gedaan.

Het team dat aan FFXIV werkt heeft al meermaals laten zien dat zij betrokken zijn bij het product waaraan zij werken, zich verbonden voelen met de playerbase en de spelers tegemoetkomen als zij ergens een misstap/miscalculatie maken.

Square Enix laat hiermee zien hoe het wel moet, ze creëren goodwill ook al is het niet in alle gevallen nodig, ze luisteren naar feedback en geven de spelers iets terug voor het vertrouwen dat ze in hun plaatsen.

[Reactie gewijzigd door freekster op 6 december 2021 13:28]

Ik vind het over het algemeen gewoon een vermoeiend onderwerp, die 'self-entitlement', het blijft er op neer komen dat mensen die feitelijk helemaal niet betrokken zijn geweest bij de problemen op de werkvloer een vergoeding eisen van Blizzard. Ik vind dat echt zo'n enorme onzin.

Daarnaast heeft Blizzard ook gewoon bepaalde features beschikbaar gemaakt waar ze voorheen geld voor vroegen, zoals het veranderen van het geslacht van je karakter. Met de reden dat ze daarmee bepaalde communities ondersteunen (naar mijn mening gewoon een goedkope PR stunt, maar ok). En ze hebben over het algemeen ook een prima support die niet moeilijk doet over het herstellen van mogelijke problemen of verloren content, of in sommige gevallen zonder moeilijk doen extra tijd op je subscription bijschrijven of je per ongeluk verlengde abonnement alsnog kunnen annuleren (zelf positieve ervaringen mee), als je kunt aantonen dat je het ook verdient natuurlijk.

De Battle.net App login servers kun je overigens gewoon omzeilen door games direct op te starten ipv. via de launcher, dat was in ieder geval met WoW een oplossing, ik weet dat niet van de andere games op dezelfde launcher.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 6 december 2021 13:51]

Ik vind het over het algemeen gewoon een vermoeiend onderwerp, die 'self-entitlement', het blijft er op neer komen dat mensen die feitelijk helemaal niet betrokken zijn geweest bij de problemen op de werkvloer een vergoeding eisen van Blizzard. Ik vind dat echt zo'n enorme onzin.
Je ontvangt al geen tegemoetkoming al zou je daar wel recht op hebben. Daarnaast kan je nou ook niet stellen dat ze de afgelopen jaren nou echt geweldige games of expansions hebben uitgebracht. Dus het vertrouwen in Blizzard is al voor een groot deel verloren gegaan, gesponnen PR-tekstjes helpen daarbij niet. Het zou Blizzard sieren als ze buiten de comfortzone stappen en de spelers compenseren, iets wat al jaren niet meer voorgekomen is. Maar goed agree to disagree.
Daarnaast heeft Blizzard ook gewoon bepaalde features beschikbaar gemaakt waar ze voorheen geld voor vroegen, zoals het veranderen van het geslacht van je karakter.
Iets wat hoe dan ook zou gebeuren gezien de hele gender discussie o.a. van de afgelopen jaren, dit zou dus los van de rechtszaak ooit wel gaan gebeuren, ze hebben het nu enkel naar voren getrokken vanwege de rechtszaak.
De Battle.net App login servers kun je overigens gewoon omzeilen door games direct op te starten ipv. via de launcher, dat was in ieder geval met WoW een oplossing, ik weet dat niet van de andere games op dezelfde launcher.
Waarbij in-game chatten met vrienden niet mogelijk is tenzij je die spelers direct op charname-realmname benadert, updates binnenhalen niet lukt via Battle.net en deze workaround wordt ook niet aangeraden door Blizzard zelf. Je kan er al vanuit gaan dat een hoop mensen niet weten dat je via een omweg de spellen alsnog kan openen.
Heb vaak zat extra game time gekregen door login problemen of andere zaken.
Laat me raden, dit was tijdens Vanilla en TBC, toen de servers er soms meerdere dagen eruit lagen? Dan praat je over zo'n 10+ jaar terug, toen kreeg je zelfs bij een downtime van een paar uur, een paar uur extra op je gametime.

Dat gebeurt hedendaags echt niet meer hoor, ja als je een ticket indient en na 4-72 uur antwoord krijgt op je vraag dan wil een moedwillige mod nog weleens wat gametime toekennen.
Onder welke rots leef jij. Ik ga er niet te ver op ingaan maar er zijn ondertussen boeken geschreven over alle rotzooi die blizzard met wow uithaald. Het is belange niet meer wat het geweest is. Zelf gespeeld van vanilla tot shadowlands. Nu klein jaartje gestopt.

Laat ons ook maar zwijgen over de snowflakes bij blizzard die elke vorm van sexuele hints uit de game aan het deleten is....
Dat persoonlijke is iets typisch japans, dat weet je zelf ook wel. Blizzard is niet japans en ik zou niet weten waarom ik gametime zou moeten krijgen omdat zij daar een schandaaltje hebben lopen. Als er een probleem met inloggen is, wat zelden of nooit voorkomt, ga ik niet stampen en huilen om compensatie, dat is gewoon zwak. Ik ga niet moelijk doen om het feit dat ik honderden uren verspild heb in de afgelopen jaren omdat ik niet 24/7 online kan zijn wegens werk, eten en slapen. Heel mooi dat Square "betrokken" is bij hun game, nogmaals dat is een japans dingetje en Blizzard was in het begin ook heus wel betrokken bij de game. Niks blijft eeuwig mooi. Ik heb het niet bijgehouden maar er waren zeker wel instanties waar ik gametime kreeg, iets waar ik nooit om vroeg en me ook nooit gerechtigd toe voelde. Ik ga niet zoals jij als een klein kind Blizzard aan hun mouw trekken en zeggen "kijk Blizz zij zijn betrokken, moeten jullie ook doen". Hoe het er daar voor staat vind ik ook niet leuk om te horen maar het is wat het is, wat er gaande is is aan blizzard om op te lossen, niet aan mij. Ik ben ook niet zo'n complot denker dat ik Blizz ervan verdenk dat ze met die rugzak murloc transmog item iets proberen te verhullen of goedmaken. Lang voor het gezeik hadden ze al andere items die je in de shop kon kopen, en als iemand schuld heeft dat ook WoW tegenwoordig microtransactions heeft is het de invloed van Activision die steeds groter word.

Maar goed, kun je al weer inloggen in FF?
Dat persoonlijke is iets typisch japans, dat weet je zelf ook wel. Blizzard is niet japans en ik zou niet weten waarom ik gametime zou moeten krijgen omdat zij daar een schandaaltje hebben lopen.
Blizzard was in het (verre) verleden ook persoonlijk betreffende de games die zij uitbrengen, het is nu corporate strak en houterig. Daarnaast zie ik voldoende developers zoals Larian Studios wat een westerse (Belgische) Game developer is die het persoonlijk houden:
https://youtu.be/0dQvy3nBosQ

Dit ook na het succes van Divinity Original Sin 2, bij het development proces van Baldur's Gate 3, brengen ze nog met enige regelmaat video's uit waarin developers in beeld en aan het woord komen.

Dus vind het reinste onzin van "Oh ze zijn westers dus onpersoonlijk is normaal", het is een keuze die zij hebben gemaakt. Niet meer en niet minder.
Ik ga niet zoals jij als een klein kind Blizzard aan hun mouw trekken en zeggen "kijk Blizz zij zijn betrokken, moeten jullie ook doen".
Kinderachtige comment, mag het misschien zonder persoonlijk iemand belachelijk te maken?
Nee ik zei niet ze zijn westers dus onpersoonlijk is normaal, dat maak jij ervan. Ik bedoelde westers als in wanneer er excuses worden gemaakt dat op een andere manier gaat dan hoe japanners dat doen.
Kinderachtige comment, mag het misschien zonder persoonlijk iemand belachelijk te maken?
Nee. Dat kan je als kinderachtig ervaren maar dat is letterlijk hoe je deed in je posts. Op een dusdanige manier slijmen over hoe jouw Square het aanpakt en hoe Blizzard daar een voorbeeld aan zou moeten nemen. Ik beschreef enkel hoe het op mij overkwam, het beviel me ook niet hoe je Blizzard zat te bashen alsof ze EA zijn. Blizzard is misschien wat afgegleden mede dankzij Activision maar zo'n zinkend schip is het nou ook weer niet.

Oh en die onzin dat je beweert dat ze gratis character customization "naar voren hebben gehaald" wegens het gendergezeur waar we tegenwoordig mee moeten leven en de lopende rechtszaken heb ik me kostelijk mee vermaakt. Puur jouw aanname, kom maar met een bron als dat zo is.
Daarnaast kan je nou ook niet stellen dat ze de afgelopen jaren nou echt geweldige games of expansions hebben uitgebracht.
Mja, ook weer jouw mening, geen feit. Ik vond elke WoW expansion wel goed, maar ik geef toe dat Shadowlands meh is. Wat verdere games betreft, Overwatch is gewoon goed (het regende negens en tienen, meerdere awards), evenals Diablo III en Starcraft II die eveneens bovengemiddeld presteerden. Het WoW team is misschien niet meer wat het was maar gelukkig hebben de andere games er geen last van.

Hearthstone en Heroes of the Storm kunnen me niet echt bekoren maar voor zover ik weet doen die het ook zeker niet slecht. Nou ja goed, over Heroes kan je discussiëren maar die had toch ook wel een goede start met positieve reviews maar in de kern is het geen slechte game.
Nee ik zei niet ze zijn westers dus onpersoonlijk is normaal, dat maak jij ervan.
Even terugblikken op wat je zei:
Dat persoonlijke is iets typisch japans, dat weet je zelf ook wel. Blizzard is niet japans
Je maakt deze opmerking en je weerlegt nergens in je verhaal waaruit moet blijken dat Blizzard wel 'persoonlijk' is.
Oh en die onzin dat je beweert dat ze gratis character customization "naar voren hebben gehaald" wegens het gendergezeur waar we tegenwoordig mee moeten leven en de lopende rechtszaken heb ik me kostelijk mee vermaakt. Puur jouw aanname, kom maar met een bron als dat zo is.
Het is een aanname, maar gezien hoe andere game developers hiermee omgaan is het niet onwaarschijnlijk dat dit al op de planning stond. We krijgen immers ook een identiteitskaart waarop we onze gender kunnen weglaten, dus voor een game developer is dit een kleine moeite.
Mja, ook weer jouw mening, geen feit. Ik vond elke WoW expansion wel goed, maar ik geef toe dat Shadowlands meh is. Wat verdere games betreft, Overwatch is gewoon goed (het regende negens en tienen, meerdere awards), evenals Diablo III en Starcraft II die eveneens bovengemiddeld presteerden. Het WoW team is misschien niet meer wat het was maar gelukkig hebben de andere games er geen last van.
Stemmen voor slechtste expansion:
https://gyazo.com/fd7e1ca7886ca549b32a44e63f1f2ffe
Draenor(2014), BFA(2018), en Shadowlands (2020).

Stemmen voor beste expansion:
https://gyazo.com/b6e92863a02208d794ad78f93cc2bd0f
WOLTK (2008), MOP (2012) en Legion (2016)

Ga je dus af van laatste expansion die mensen echt goed vonden dan is dat Legion uit 2016, volgens mij is dat nu wel enkele jaartjes terug, toch?

Starcraft 2 is uitgebracht in 2010
Diablo 3 is uitgebracht in 2012
Hearthstone is uitgebracht in 2014
Heroes of the Storm is uitgebracht in 2015
Overwatch is uitgebracht in 2016

Ja ze hebben een aantal remakes uitgebracht, maar tel je die ook bij de nieuwe games op?:
Warcraft III: Reforged = Zeer slecht ontvangen
Diablo II: Resurrected = Gematigd ontvangen

Dus welke spellen of expansions in de afgelopen jaren zijn zo goed ontvangen? Want alles wat je opnoemt zijn spellen die minimaal 5-6 jaar uit zijn of remakes zijn. "Game awards" zeggen mij vrij weinig, net als de verkoopcijfers van spellen, je hoeft maar enkel wat willekeurige "Professionele Reviews" erbij te pakken waarbij spellen zwaar opgehemeld worden, terwijl de daadwerkelijke spelers van die spellen er geen ruk aan vinden.

Als ik enkel kijk naar het gemiddelde cijfer dat deze professionele 'critics' hebben gegeven voor Shadowlands op Metacritic dan zou het cijfer 8,3 zijn, vind jij Shadowlands een 8,3 waard? Draenor heeft van de 'critics' een 8,7 ontvangen dus dat is helemaal komisch.
https://www.metacritic.co...hadowlands/critic-reviews

Ik neem hier bewust enkel de reviews van de critics onder de loep omdat Metacritic hier een simpele opsomming van geeft, de user reviews op deze site zijn over het algemeen negatiever.

Daarnaast heb ik nergens gesteld dat Blizzard een zinkend schip is, ze laten op sociaal gebied een hoop steken vallen dat klopt, maar dat het de ondergang van Blizzard betekent, vast niet. Maar goed neem aan dat retentie van je huidige playerbase wel van enig belang is. 8 miljard zien verdampen qua aandelen en steeds meer spelers zien vertrekken is niet goed voor business.

Nieuwsbericht van 11-08-2021:
"Since 2017, the average monthly active user base for Blizzard Entertainment‘s games has fallen from 46million players to 26million."

Dan te bedenken dat tijdens de pandemie er veel meer mensen binnen zaten te gamen...

[Reactie gewijzigd door freekster op 7 december 2021 04:12]

Oh sorry ik wist niet dat ik alleen recente games mocht opnoemen (dat was sarcasme). Starcraft II is inmiddels 11 jaar oud ja, en? Die is nog steeds goed. Overwatch ook. Ik had het niet over remakes, geen idee waarom je over WCIII Reforged begint. Ik weet eigenlijk niet of die wel echt zo slecht is, want nog niet gespeeld. En die stem linkjes van je mag je ook weer terug, doe ik niks mee. Ik herhaal het maar weer, alle expansions zijn feitelijk goed ontvangen en scoorden nooit lager dan een 8, een bij elkaar geraapt zooitje meningen van anderen veranderd daar weinig aan. Nee, Legion was niet de laatste goeie expansion, Battle for Azeroth was ook goed, heb me er wel mee vermaakt. Het is waar dat veel games tegenwoordig gehyped worden en dan tegenvallen, zoals Anthem en uh.... nog meer, maar daar hoort WoW dus echt niet bij. Subscription aantallen erbij halen is ook een kul-argument, daar win je niks mee. Je doet alsof 26 miljoen niks is en Blizzard maar gewoon moet opdoeken. Liever niet want ik kijk wel uit naar Overwatch 2.
En die stem linkjes van je mag je ook weer terug, doe ik niks mee. Ik herhaal het maar weer, alle expansions zijn feitelijk goed ontvangen en scoorden nooit lager dan een 8, een bij elkaar geraapt zooitje meningen van anderen veranderd daar weinig aan.
Je zegt dat alle expansions goed ontvangen zijn, maar linkjes waarin een greep van de playerbase stemmen uit heeft gebracht over deze expansions doe je je ogen voor dicht? Scoorden nooit lager dan een 8? Heb je hiervoor een bron, of is dit jouw mening die jij ziet als feit? Dat jij deze expansions en spellen goed vond betekent niet dat het grootste deel van de playerbase dit vond. En a.u.b. kom niet met gaming review sites die de grootste onzin verkopen over spellen die in tegenstelling tot hun ratings, uitermate slecht zijn ontvangen door de spelers.
Je doet alsof 26 miljoen niks is en Blizzard maar gewoon moet opdoeken.
In de Corona-pandemie van 46 naar 26 miljoen zakken, terwijl miljoenen mensen thuis zitten en meer de mogelijkheid hebben om te gamen is zeer slecht ja. Daarnaast is 26 miljoen verdeeld over ALLE Blizzard games. Diablo 3, World Of Warcraft, Overwatch en Hearthstone o.a.

Jij doet alsof 20 miljoen minder spelers, ofwel 43.48% minder spelers over al deze spellen heen de goede kant op gaat. Als deze spellen zo geweldig zijn, de expansions zo geweldig ontvangen zijn zoals jij beweert waarom daalt het aantal spelers dan gigantisch? Heb je daar misschien een logische verklaring voor?


Maar goed we gaan toch niet op één lijn komen, jij bent overduidelijk een fervente Blizzard-fanboy die alle negatieve kromme zaken recht probeert te praten en ik bekijk het simpelweg vanuit een realistischer oogpunt, dus zie weinig nut in een verdere discussie.
Op één lijn komen gaat inderdaad niet gebeuren, dat was ook nooit mijn doel. Dat we er niet uit zouden komen wist ik vanaf het begin al. Ik zie je stoer doen met je Square Enix terwijl je schande spreekt over Blizzard en ik dacht enkel: Nee. Gaan we niet doen. En als ik ze verdedig zie jij uiteindelijk geen andere uitweg meer dan mij een "fervente Blizzard fanboy" noemen. Met je realistisch oogpunt. Met je polls en je sub aantallen, allemaal om Blizz aan te vallen. Wie is hier nou de (FF) fanboy? Goed dat je dat eindelijk inziet.
Ik zie je stoer doen met je Square Enix
Wie is hier nou de (FF) fanboy?
Het leuke is dat ik dat verre van ben, je hoeft namelijk het spel niet te spelen om het nieuws en filmpjes omtrent de developers van FFXIV voorbij zien te komen. Het gaat namelijk niet inhoudelijk over het spel zelf, maar de omgang van de developers met de spelers en dat is beduidend beter dan wat Blizzard doet (in de afgelopen jaren).
Met je realistisch oogpunt. Met je polls en je sub aantallen, allemaal om Blizz aan te vallen.
Ach, de waarheid is hard hè, je kan overal je ogen voor dichtdoen maar neemt niet weg dat het de afgelopen jaren echt niet goed gaat bij Blizzard.

Dat zie je terug aan:
- Aandelenprijs
- Spelersaantallen (Monthly Active Users)
- Het sentiment in negatieve zin van de spelers online

De manier waarop je dit stug blijft ontkennen is alsof je de Willem Engel van Blizzard bent.
Oh, je was toch klaar? Je zag er geen nut meer in om door te gaan? Juist ja... Blijf maar vooral kwijlen over Square's omgang met de spelers, maar vergeet niet door te slikken, anders stik je misschien. Eerst ben ik een fanboy, dan Willem Engel. Waar ben je in godsnaam mee bezig man, ik ken weinig trieste mensen maar jij bent er wel een van, allemachtig zeg. Hoeveel lager wilde je nog gaan? Ik kan jou ook wel met iemand vergelijken, maar dat verdien je niet eens. Wat een schertsvertoning zeg.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 11 december 2021 02:40]

Jup, echt een wereld van verschil. Ik weet wel aan welk bedrijf ik mijn geld liever geef haha.

Heb in het weekend aardig kunnen spelen, Endwalker is echt geweldig so far. Vervelend van de queue problemen, maar eenmaal in-game werkt het gelukkig prima.
Inderdaad. Diablo 2 R is natuurlijk geen MMO dus gratis dagen weggeven gaat niet (de makkelijkste en goedkoopste manier voor Blizz) maar zelfs $5 coupon (voor de Blizz store uiteraard) was een redelijke optie geweest. $5 maal X miljoen is natuurlijk een groot bedrag maar als iemand dan een $20-60 game/dlc koopt compenseert het dat volledig.
Als je ook ziet hoe de developers van FFXIV het zichzelf persoonlijk aanrekenen als er iets misgaat, met in dit geval bijvoorbeeld een uitstel van 2 weken van Endwalker expansion, vind ik dit toch wat fijner om te zien:
WoW shadowlands was ook uitgesteld. Overigens "de developers" van Blizzard (en Square Enix) gaan hier niet over. Ik kan je namelijk garanderen dat WoW developers het zich ook persoonlijk aanrekenen als het mis gaat, maar kunnen zelf niks aan de situatie veranderen (zie ABK issues).
WoW shadowlands was ook uitgesteld.
Ja daar kregen we een PR-tekstje voor te zien: https://twitter.com/Warcraft/status/1321859531987705868

Als je iemand in beeld krijgt te zien is het altijd Ion Hazzikostas, die vervolgens door een deel van de community wordt uitgespuugd, terwijl deze "developers" zich volledig achter de PR-tekstjes en Ion schuilen. Het zou al vele malen persoonlijker zijn als ze als TEAM zijnde voor de camera gaan zitten en zich uitspreken over o.a. een uitstel en niet enkel als ze op Blizzcon iets showcasen.

Het is allemaal veel te houterig en onpersoonlijk, iets wat in het verleden niet zo was.
Ja het kan zeker beter. Neemt niet weg dat WoW ook gewoon een expac heeft uitgesteld.
Dus omdat de werknemers bij Blizzard de dupe zijn van een verziekte werksfeer moet jij gecompenseerd worden? Deze vergelijking gaat echt nergens over
Ik denk dat ik voor de meeste spelers spreek, als dat de queues zelf niet eens het grootste probleem is, maar net zoals aangegeven in het artikel, dat je je positie kan kwijt raken.

Om een beeld te schetsen. Je opent eerst je launcher, daar log je op in met je account. Deze opent dan de client zelf. Hier heb je een start menu, waarna je uiteindelijk je karakter (en dus server) kiest. Dan kom je in de queue.
Echter door de hoge aantal spelers die proberen in te loggen, krijgt de server af een toe een hik. Je krijgt dan op je client een 2002-error. Deze zorgt er voor dat je client dan sluit en dat je dan vrolijk opnieuw mag gaan inloggen op je account en karakter, en hopelijk snel genoeg (binnen 2 min) zodat je je plek in the queue behoudt.

Met andere woorden, je kan niet inloggen en vrolijk de was gaan vouwen, want je moet het dus gaan babysitten, en zo snel mogelijk inloggen als je weer een 2002 krijgt.
Ik vind het persoonlijk wel apart dat een 11 jaar oud spel nog niet eens een fatsoenlijk reconnect mogelijkheid heeft in zijn client.
ik heb meerdere malen gehad dit weekend dat ik door de halve queue heen ben (gem. 8800 als beginpunt), de error 2002 zie en direct daarna weer in log...
weg plek, gewoon weer achteraan beginnen. dát is misschien wel het meest frustrerende.
Yep, ik zet richt nu de baby camera op de monitor zodat ik naar de pc kan rennen als de error omhoog popt ^^
Als je er eenmaal in zet werkt het vlekkeloos.
> Als je er eenmaal in zet werkt het vlekkeloos.

Bijna, er zijn een paar kleine 'schoonheidsfoutjes' (NPC's die de lucht in lopen), maar deze hebben ze al geaddresseerd en die worden voornamelijk door de hoge load veroorzaakt.
Netjes dat ze compenseren! genoeg bedrijven gooien het op "pech gehad kan gebeuren bij nieuwe uitbreiding". KUCH blizzard KUCH
Ik speel nu 2weken de gratis versie. Vermaak mij er heel goed mee. Alleen mensen die de gratis versie spelen komen nu helemaal niet online :-( Stond na 2 dagen spelen op het punt om het hele spel te kopen. Maar kwam er toen achter dat Endwalker er dan niet bij zat en dat ik die dan apart moet kopen. Als ik morgen de complete editie koop zit hij er wel bij :-)

Als ik lees dat de expantions beter zijn dan het main spel is dit echt een aanrader voor Final Fantasy fans.
Het is alleen zo jammer dat het spel op consoles zo lastig speelt. Ik heb zelf aardig wat tijd erin zitten op PS4/5 en PC en merk toch dat de vaart/gemak er meer inzit op PC.
Dat is idd best zuur, maar ze moeten nu eenmaal prioritiseren - hun server-architectuur is nog redelijk van de oude stempel (alhoewel flink opgepoetst en uitgebreid sinds de eerste versie), elke 'realm' heeft nu eenmaal een maximale capaciteit.
Heb hem net gekocht. Maar ik zit al 30min te wachten. Ben van plek 8400 naar 7100 gegaan in die tijd :-) Hoop dat het deze week ergens opgelost wordt.
Tja met Endwalker is t momenteel gewoon zo , dat de oude garde weer terug komt om de xpac te beleven,
en zoals een FF14 veteraan t goed zegt " heel veel WoW-orphan's die naar FF14 zijn vertrokken willen nu ook bij mama FF14 blijven " O+

En als semi-wow orphan (ik was in 2020 vertrokken van WoW) tja de que is gigantisch , maar ik kan goed een maand wachtten, t spel zal er heus wel zijn in Januari :Y)

Maar FF14 laat je goed realiseren hoe lang je misbruikt bent door ActivisionBlizzard, WoW was een leuke tijd van mn leven , maar " no king rules forever " , t is goed geweest ... tijd om een nieuwe nostalgia op te bouwen met FF14

[Reactie gewijzigd door Metallize op 6 december 2021 14:20]

SE heeft ver van te voren de spelers gewaarschuwd. Het is altijd gedoe als er een expac uitkomt. Nu was het de perfect storm!
Door corona is het aantal spelers al enorm toegenomen. Daar kwamen ook nog een de WoW refugees bij. Het aantal spelers is meer dan verdrievoudigd. Ook bleek het heel moeilijk om extra server ruimte te verkrijgen voor SE.

Tuurlijk zou je kunnen zeggen, ze moeten er maar voor zorgen dat het werkt. Ik geloof echt wel dat ze het heel lastig hebben en dat SE alles op alles zet om het in asap op orde te hebben.
Ik blijf een MMO van FF toch vreemd vinden. De FF spellen zijn juist zo goed door de ijzersterke meeslepende verhalen. Ik heb zitten huilen als een klein kind bij sommige emotionele scenes! :'(
In een MMO komt dat gewoon niet uit de veren.
Onzin, de Main Story Quest heeft dit soort momenten genoeg. Let wel, je moet even door A Realm Reborn heenbijten, deze is niet zo sterk
Inderdaad, nu hebben ze aan A Real Reborn wel gesleuteld om het te verbeteren. De latere expansions zijn ijzersterk. Enige wat voor mij een kleine afknapper was, dat je een mix hebt van stukken met en stukken zonder voice over. Dat is best irritant. Ze hadden beter of het een of het ander kunnen kiezen.

Al met al is de story juist heel goed voor een MMO, en hebben ze zich sterk verbetert door de jaren heen.
Moet zeggen was zelf op de 2de expension gestopt de verplichte story line was zo saai dat ik niet meer wilde spelen.
50 uur in op mijn 2e character, en nog steeds niet voorbij A Realm Reborn, dit terwijl ik alle cutscenes en text dialogues skip (al een keer gezien op 1e char). Uiteindelijk maar weer van mijn PC af gegooit want ik vindt de begin jobs niet leuk om te spelen, maar de leukere jobs zitten dus achter dagen aan story gelockt. Echt een zeer achterhaald concept...
Je kunt een story skip aanschaffen. Daarmee win je niets qua level maar unlock je wel alle dungeons. Het verhaal zelf kun je vervolgens via de inn op eigen tempo terug kijken (of niet).
Als de keuze is tussen 50+ uur rennen tussen A en B, of nog meer betalen om eindelijk plezier te kunnen hebben, dan is de keuze uninstall :)
Heb volgens mij 18 euro betaald en de game zelf was iets van 35 euro dus viel allemaal wel mee...
FF14 komt er op de 1 of andere manier mee weg, stel je voor dat je dit voor WoW moest doen, dan werd er moord en brand geschreeuwd.
In tegenstelling tot wat WoW altijd beweerd heeft verkopen ze daar tegenwoordig character boosts, mounts en weet ik het allemaal. Dat is een beetje de huidige tijd. Ik kijk er pragmatisch na. Ik vond de story niet leuk en had zeker geen zin om 300 uur saaie quests te doen. De leveling dungeons waren echter wel een genot. Als je het story lock mechanisme wegdenkt (wat dus kan voor een bedrag...) dan is het een leuke game.
Inderdaad, A Realm Reborn is niet de makkelijkste om doorheen te komen. Maar tegelijkertijd zet het wel een heleboel klaar wat later terug komt.
Heavensward, Shadowbringers, Endwalker (van hoe ver ik gekomen ben tot nu toe) zijn wat mij betreft hartstikke goed.
Stormblood had wat problemen maar kan het zeker niet slecht noemen.

(En natuurlijk de Dark Knight questline.)
Ik hoop dat ze die nog eens gaan aanpakken, oudere content omzetten naar hoe ze het tegenwoordig zouden doen. Volgens mij kunnen ze het zelfs zo maken dat als mensen het 'oude' Praetorium nog willen spelen, dat die gewoon beschikbaar blijft.

Ze hebben nu zoveel spelers en verdienen er zoveel geld aan dat ze vast wel een team in de achtergrond hierop kunnen zetten.

Dat gezegd hebbende, het hoeft lang zo ingrijpend niet te zijn als bij WoW's Cataclysm, die hadden door bepaalde keuzes die ze gemaakt hadden het probleem dat er heel weinig spelers in de 'beginner' gebieden waren - mensen van hogere levels hoefden er nooit weer naartoe te gaan, ervaren spelers die een 2e karakter aan het levelen waren skipten gewoon naar de dungeon finder. De gebieden waren heel doods.

XIV is daarbij iets anders, aan de ene kant heb je nu natuurlijk een hoge influx van nieuwe spelers, maar aan de andere kant hebben ze endgame content / grinds waarbij mensen naar de 'oude' gebieden moeten om het een en ander te doen.
Ik snap wat je bedoelt, een singleplayer game geeft toch meer een gevoel van.. alles draait om mijn character en met een online MMO is dat heel anders.

Ik ben zelf echt een competitive FPS gamer en moet zeggen. FFXIV staat bij mij echt op nummer 1 van best games played tot nu toe.

Je bouwt echt een band op met de characters en ook met je eigen character, laatste keer dat ik om een game heb gehuild was in 2010 toen John Marston werdt doodgeschoten en dat was 1x.

Tijdens de vorige expansion van FFXIV, Shadowbringers heb ik zo vaak gehuild dat ik het gewoon zat was. Ik zat echt voor m'n computer van "Oke hou alstjeblieft op met huilen of stop met spelen" de storyline van FFXIV is echt insanely goed.
Ik weet niet of je de interview van YoshiP hebt gezien, maar ik kan me herinneren dat er een vraag was naar hem , wat we konde verwachten , en t het gezicht wat ie trok ...sprak boekdelen .. ik weet zelf t verhaal nog niet (no spoilers please ) .. maar ik denk dat shadowbringers nog redelijk tam is in verglijking met endwalker , en dat Endwalker een " dial it up to 11 " wordt

[Reactie gewijzigd door Metallize op 6 december 2021 14:27]

Blijft allemaal erg subjectief. Ik vond heel veel in shadowbringers er erg dik bovenop liggen. Denk aan het verraad. Dat die kerel niet te vertrouwen was (ivm spoilers verder geen details) was voor mij na de eerste cutscene wel duidelijk. Ook het verhaal rondom het kasteel was erg voorspelbaar. Stormblood was eigenlijk nog problematischer. De eindconclusie aldaar, opnieuw wil niet te veel verraden, was dat de motivatie van de bad guy volledig bestond uit verveling. Tja. Laten we het er op houden dat er een wereld aan boeken, tv series en films is die naar mijn mening een origineler en meeslepender verhaal hebben. Het goede nieuws is dat als je FFXIV al helemaal het einde is er nog een hele leuke en interessante wereld is buiten gaming om te ontdekken.
Sommige hebben geloof ik het "maak bold" knopje gevonden en gebruiken dat nu in plaats van CAPS. Lekker irritant.. Ik ben het overigens niet eens met de bewering dat blizz niet doet aan compensatie.. Ik heb een keer 3 maanden gametijd gekregen omdat ze iets verkloot hadden. Blizz op de werkvloer is niet hetzelfde als de games van blizz.

Ontopic dan: Server-overload komt gewoon voor op het moment van nieuwe releases en op dan bezwijkt FF onder zijn eigen succes (of door de exodus vanuit andere games - uiteraard aangezwengeld door de shit rondom blizz en het geschreeuw van typjes als Asmongold.. Mensen kunnen niet meer zelf denken en lopen als makke lammetje achter deze zgn. "influencers" aan...)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True