Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Final Fantasy XIV-servers EU houden nog last van capaciteitsproblemen

Square Enix gaat de servercapaciteit voor zijn mmorpg opvoeren, maar de upgrade van de Europese servers blijft vooralsnog beperkt. De Noord-Amerikaanse servers krijgen wel meer capaciteit op korte termijn.

Final Fantasy XIV heeft er in de afgelopen weken veel nieuwe spelers bijgekregen. De game werd opeens snel populairder nadat een aantal YouTubers en Twitch-streamers de game meer gingen spelen. Deze stijging in spelers is erg onverwacht schrijft Square Enix in een bericht, wat voor de nodige servercapaciteitsproblemen zorgt.

Spelers kregen de afgelopen weken te maken met lange wachtrijen als ze op een server wilden inloggen. Volgens de ontwikkelaar zaten meerdere Noord-Amerikaanse servers afgelopen weekend voor periodes van zes tot zeven uur aan hun maximale capaciteit, wat inloggen voor sommige gebruikers onmogelijk maakte. Op de Europese servers was dit niet anders. Ook daar liepen de wachttijden op sommige servers op tot meer dan veertig minuten.

Toch kan Square Enix op korte termijn alleen een betere servercapaciteit beloven voor de Noord-Amerikaanse servers. De ontwikkelaar schrijft dat de datacenters voor de game voor de NA-servers recent een upgrade hebben gehad, wat het nu mogelijk maakt om de maximale servercapaciteit te verhogen met 750 spelers per world-server. In totaal kunnen nu 18.000 extra spelers tegelijkertijd inloggen op de servers.

In Europa ligt dit lastiger is te lezen in het bericht. De Europese datacenters hebben nog geen upgrade gehad en door de chiptekorten en reisbeperkingen vanwege coronamaatregelen kan dit op korte termijn ook niet worden gerealiseerd. Als er al genoeg hardware was om de servers van een upgrade te voorzien, kan het team dat de upgrade moet verzorgen momenteel niet fysiek naar de datacenters afreizen.

Door de servers verder te optimaliseren hoopt de ontwikkelaar de capaciteit alsnog iets te kunnen verhogen, maar het effect hiervan zal beperkt zijn erkent het team. Daarnaast gaat de ontwikkelaar spelers die voor langere periode afwezig zijn automatisch uitloggen als noodmaatregel. Deze tijdelijke maatregel moet ervoor zorgen dat de wachtrijen iets korter worden.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

20-07-2021 • 18:54

41 Linkedin

Reacties (41)

Wijzig sortering
Het is 18k meer spelers die kunnen inloggen sinds de uitbreiding. Niet in totaal.

Continued optimization of this new equipment has allowed us, as of July 16, to increase the maximum number of simultaneous logins across the NA data centers by 18,000, or approximately 750 per World server.

https://na.finalfantasyxi...9086b64cfde0acb6c23ccd07f

[Reactie gewijzigd door Kacang op 20 juli 2021 19:23]

Reageer
Dankjewel voor de oplettendheid, ik heb het aangepast in de tekst.
Reageer
Ik zou dat 'in totaal' ook nog weg halen of wijzigen, het is volgens mij nog steeds niet heel duidelijk verwoord zo... En het is best een ernstige fout. Ik dacht in eerste instantie dat de game dan blijkbaar bijna dood was als ze nu na het inzetten van extra capaciteit maar 18k spelers totaal konden bedienen, dat klinkt voor een mmorpg als erg weinig namelijk. En aan een andere reactie te zien was ik niet de enige die dat dacht.
Reageer
Na 16 jaar WoW heb ik zelf recentelijk de overstap gemaakt naar FFXIV. Het voelt als een warm bad, helemaal als je dan ook bovenstaand bericht van de producer leest. Dat soort berichten doet je realiseren hoe je al die jaren als melkkoe bent behandeld door Activision Blizzard. Dit voelt persoonlijk en het siert de beste man dat hij excuses maakt voor iets waar hij eigenlijk helemaal niets aan kan doen.

Want laten we wel wezen, FFXIV zou nu in een ''dode periode'' moeten zitten een paar maanden voor een expansion. In plaats daarvan is de game drukker dan ooit en zijn de nieuwe spelers niet aan te slepen. Als Square Enix zijnde is het onmogelijk om daarop te anticiperen. Deze reactie bevestigt dat eens te meer.
Hopelijk kunnen ze alsnog snel investeren in het serverpark en de capiciteit vergroten, want met de release van de expansion zal het nog véél drukker worden gok ik.
Reageer
Want laten we wel wezen, FFXIV zou nu in een ''dode periode'' moeten zitten een paar maanden voor een expansion.
Op het moment zitten ook aardig wat spelers in zo'n pre-expansion pauze, waaronder ikzelf. Moet je voorstellen dat die ook nog eens vol rondliepen op de servers, dan waren de queue's nog erger. Dus op zich gunstig dat het nu gebeurd als het dan toch moest gebeuren.
Reageer
Ik vraag me af hoe de launch van Endwalker zal gaan nu er een groei komt tijdens de pre-expansion periode.

Stormblood had best wat problemen, maar de launch van Shadowbringers heb ik zelf als enorm soepel ervaren.
Reageer
Ik probeerde laatst wat te regelen kwa abonnement voor de game en in contact komen/ account beheer was wel zo gods onmogelijk dat ik ook meteen helemaal klaar was met deze game |:(
Reageer
Het hele account gebeuren is zo gruwelijk slecht en omslachtig, dat ik het niet eens met wat anders kan vergelijken
Reageer
Yup.
Ik heb letterlijk moeite gedaan om te zeggen hoe ongelofelijk ruk hun account systeem was.
maar ik kon geen feedback geven _/-\o_
Reageer
Normaal je wachtwoord resetten werkt ook alleen maar via een secret question en niet gewoon een standaard email link. 8)7
Reageer
Dat is ook wel een dingetje, dat account systeem is zo onnodig omslachtig met allerlei verschillende lagen lijkt het wel voor je gewoon bij je account komt.

Zeer onuitnodigend.
Reageer
Geld geven aan SE is al lastig sinds FFXI helaas.
Reageer
Misschien wel zo leuk voor lezers om dan de achtergrond info ook te vertellen of krijgen jullie dan ruzie met “de baas”?

Deze grote aanwas komt namelijk doordat 1 van de (dan wel de) grootste WoW streamers Asmongold (mogelijk) tijdelijk is overgestapt naar FFIV. En alle nieuwe spelers hem als groupies volgen:

https://www.ad.nl/tech/le...ulaire-streamer~a27a5c7b/
Reageer
Er is tegelijkertijd een Free Login Campaign en ik denk dat de WoW refugees in het algemeen ook sterk bijdragen, niet alleen hem. Andere verklaringen voor de toename in China en Korea heb ik niet.
Reageer
Square Enix heeft ook een enorme reclamecampagne gestart, ik zie nu adds overal verschijnen.

Heb nog ff verder gezocht... CohhCarnage (ook absoluut geen kleine twitch streamer) zit recentelijk ook in de FFXIV rabbit hole.

Zuid-Koreaanse en Chinese FFIXV zijn aparte eco bubbels. Die hebben hun eigen budgets en eigen servers.

[Reactie gewijzigd door sHELL op 20 juli 2021 22:02]

Reageer
Moistcr1tikal speelt nu ook, zeker geen kleine streamer
Reageer
Volgens mij mag T-net c/p-en van Ad, valt in dezelfde leesclubje… :-)

Zucht… apart dat mensen geen eigen mening hebben en vooral de massa in deze volgen.
Reageer
Ik denk niet dat het voor iedereen zo werkt. Het laatste wat ik mij bijvoorbeeld van FFXIV kon herinneren was dat het een slechte game was. Wat in 2010 ook gewoon zo was. Daarna heb ik niet op of om meer gekeken naar het spel en ook niet echt meer aan het spel gedacht (toegegeven, de art style spreekt mij minder aan ook).

Doordat ik op YouTube wel wat WoW dingen kijk nog zag ik in 1x dit spel weer voorbij komen en was iedereen lovend. Het is dus ook een manier waarop een spel hernieuwd onder je aandacht kan komen.
Reageer
Ik heb het gespeeld (momenteel in een pauze), zelf raad ik deze aan als mensen vragen naar een MMORPG.
De storyline is ZO goed dat je er volledig in vast geraakt en alles is gewoon in details mooi uitgewerkt!

De community is ook nog eens "volwassen".
Reageer
zelfde heb ik dan in een galaxy far far way, had altijd beetje off/on met WoW / SWTOR en ben nu bij SWTOR gebleven ook omdat de community veel relaxter is dan in WoW, flashpoint wipe, who cares... , zo heerlijk casual en zowat geen gear grind want alles is legacy bound, zeker aan te raden voor mensen die wat mmo/rpg/story willen spelen maar niet superveel tijd hebben, veel is gratis, maar sub is toch de max, het is 12,99 wat voor veel te overkomen is + je krijgt 500 cartelpunten elke maand die je dan zou moeten afstrepen tegen zelf kopen kom je op zo'n 8 euro per maand uit voor een spel.. mensen geven meer uit op 1 rondje in de kroeg (als die open zijn :) )

[Reactie gewijzigd door Cypher_Nine op 21 juli 2021 11:50]

Reageer
Na lang WoW te hebben gespeeld en ik de laatste expansions helemaal niks vond ben ik blij dat FF14 mij een spelwereld biedt die voelt als een frisse adem.

Inlogtijden van 40 minuten ben ik nog niet tegenaan gelopen, meestal zit ik met een minuut of 2 in de wereld.
Reageer
Hoezo is deze reactie offtopic? Het is één van de weinige ontopic reacties. Hij heeft het letterlijk over login tijden.

Ik heb FFXIV ook weer eens opgepakt na jaren geleden de base game (tot lvl 50) te hebben gespeeld, maar het kan me niet echt grijpen. Ben sowieso een beetje MMORPG moe :P .

Mijn logintijden afgelopen week lagen rond de 5-10 minuten. Valt reuze mee gezien de drukte.
Reageer
Asmongold en wat andere streamers hebben Final Fantasy helemaal opgehyped.
Ik heb het geprobeerd dusver vind ik het een doorsnee aziatische MMO, ben er niet kapot van maar kan voorlopig nog gratis spelen tot level 60 en daarna dat ik allicht mijn mening verander. Maar dusver is het niet helemaal mijn ding, veel Weebs ook die vind ik een beetje eng in hoe fanatiek hun zijn.

Ik moet zeggen persoonlijk ben ik een groot fan van TESO maar die trekt mijn Macbook voor geen meter :(

[Reactie gewijzigd door Wowhead op 21 juli 2021 08:32]

Reageer
Dit, ik vind de game ook verre van bijzonder en ben al snel weer afgehaakt. Ik ga nog liever STO spelen. De grafische stijl van final fantasy ligt me niet, en de combat voelt super clunky.
Reageer
World of Warcraft is leeggelopen en veel hebben nu inderdaad ffxiv ontdekt.

Ikzelf heb het meerdere malen er geprobeerd in te komen, maar het spel is niks voor mij.
Reageer
Als ik lees dat ze max 18K spelers aankunnen, denk ik dat leeglopen een groot woord is.
Reageer
Dat is een fout in het artikel.
Het totaal aantal is met 18.000 verhoogd op de NA servers.
Zie ook het originele artikel.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 20 juli 2021 19:28]

Reageer
Vroeger speelde ik Everquest 1 (en later EQ2), dat was voor Final Fantasy MMORPG en voor Warcraft. Ik heb Warcraft nog gespeeld toen het een RTS was (vergelijkbaar met Command & Conquer en Red Alert, tegenwoordig StarCraft).

Enfin, ik ben groot fan van FF, maar niet perse van de MMORPG variant, meer van de normale variant (ben al wat ouder). Groot fan van FF7, heb FF9 en FF10 gespeeld, maar daarna geloof ik niet meer. Sommige remakes (FF3 en FF5 uit mijn hoofd gezegd). Ik heb FF op de PC gespeeld (oudere versies via emulators) en op de PS3, nooit een PS4 of PS5 gehad. Heb nu alleen nog een Nintendo Switch (voor Mariokart)

Toch blijf ik het in de gaten houden, kan best dat ik een niet-MMORPG weer ga spelen. Probleem met een MMORPG is dat ik uit ervaring weet (voornamelijk EQ1) eind jaren 90, dat het teveel tijd kost, en niet goed is voor de relatie.

[Reactie gewijzigd door Sander2000 op 21 juli 2021 12:33]

Reageer
Steamers stapt over, meme's kicken in, even die golf naar FF14 totdat iedereen het weer zat is en weer teruggaat. Maar om nu te zeggen 'massaal'? We praten over een marge van ~30% op een capaciteit van 18k mensen, dat is nog geen 6000 mensen totaal. Zeg dat 30% blijft hangen, dan is er met een week of wat tijd weer ruimte genoeg.

Maar snap ergens ze zorgen wel vanuit andere games (warframe en GW2 hebben beide reactie gegeven), als dit een 'hype' wordt in de toekomst voor andere games, zeker 'for teh lolz', zijn het wel overwogen keuzes om direct servers in te zetten of het uit te zingen omdat gros weer weg gaat.

Ergens wel bizar, dat zo'n 'cult' (sorry, dit zijn geen fans, echt niet) blind volgt waar zo'n persoon heen gaat, maar verder 0,0 toevoegen aan de game, de community of publisher wat dan ook. Natuurlijk kunnen ze er slimme cashgrabs van maken (streamer even reclame maken van de itemshop, geef die gast wat gratis goodies), maar of dit nu iets is wat ik graag zie bij MMO's.. .De meeste hebben een solide basis, zo'n 'relcult' die zonder enige kennis binnen komt banjeren, ik heb ze vaak gezien in Ark en Warframe 'HI IM NEW CAN I HAVE GEAR PLZKKTHX?!!'... maarja, als geld een hoofdrol is, waarom niet :P
Reageer
Uh 30% op een capaciteit van 18.000?
Er staat een fout in het artikel. De servercapaciteit is verhoogd met 18k. En dat is een druppel op een gloeiende plaat die de problemen nog niet op zal lossen. Dus ga maar uit van een paar honderdduizend meer spelers.
Reageer
De game zit aan 1.5 miljoen betalende abonnees ofzo was het geloof ik.
Reageer