Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Square Enix stopt verkoop Final Fantasy XIV tijdelijk wegens overbelaste servers

Square Enix stopt tijdelijk met de verkoop van mmorpg Final Fantasy XIV, omdat de servers het aantal spelers niet aankunnen. Sinds de release van de Endwalker-uitbreiding zo'n twee weken geleden, is de populariteit van de game flink gestegen.

"Spelers hebben momenteel te maken met extreem lange wachttijden, vanwege de grote concentratie aan speeluren die onze servercapaciteit ver te boven gaat, vooral tijdens de piekuren", schrijft producent en regisseur Naoki Yoshida.

Yosihda meldt dat Square Enix samenwerkt met downloadwinkels en retailers om de verkoop van Final Fantasy 14 tijdelijk te pauzeren. Op het moment van schrijven is de game nog te koop op Steam, maar in de PlayStation Store is het spel verdwenen en op de website van de uitgever zelf worden kopers verwezen naar een wachtlijst. Hoe lang de verkoopstop zal duren, is niet bekend.

Ook is het niet meer mogelijk om te registeren voor een gratis probeerversie en gebruikers van die versie krijgen nu minder prioriteit in de wachtrijen. Verder zegt Square Enix te stoppen met advertenties voor de Endwalker-uitbreiding waar mogelijk. Over uitbreiding van de servercapaciteit zegt de uitgever niets.

Zo'n twee weken geleden kwam Endwalker uit in Early Access en sindsdien hebben Final Fantasy 14-spelers te maken met lange wachttijden. De uitgever bood daarvoor eerder al zijn excuses aan en gaf betalende spelers zeven gratis dagen speeltijd. Die compensatie wordt nu uitgebreid naar nog eens veertien dagen, waarmee spelers in totaal drie weken gratis speeltijd krijgen. De compensatie geldt voor alle spelers die de volledige versie van het spel hebben met een actief abonnement op 21 december.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-12-2021 • 17:04

46 Linkedin

Reacties (46)

Wijzig sortering
Die wachtrijen zijn echt mega vervelend. Als je thuis werkt of iets dergelijks kan je smiddags al de queue in en valt er mee te dealen maar als je niet thuis bent en je logt in na 17:00 zit je minstens 2-3 uur te wachten. Veel servers 3 uur+.. in het weekend beginnen die queues zelfs al om 11:00 's ochtends.

Ze leggen duidelijk uit in die post waar het door komt en wat ze willen gaan doen maar toch is het wel echt vervelend. Sowieso wel fijn dat zij altijd zo open en vlot zijn in communicatie.

Gelukkig hebben ze al die jaren goeie credits bij de community opgebouwd want durf te wedden dat elke andere company die dit met hun game zouden hebben (schuin oog naar new world) overal afgebrand zouden worden. Die compensatie is natuurlijk netjes maar aan de andere kant is dat wat mij betreft ook het minst wat ze kunnen doen.

Zo'n besluit om games uit de verkoop te halen heeft altijd 2 kanten helaas :( Voor mij als speler is het fijn dat het niet nog drukker word :P maar voor alle nieuwe spelers (vooral nu rond kerst) is het natuurlijk super naar dat je een game die je graag wilt spelen niet eens kan kopen XD

En voor Square is het nog eens een grote misloop aan inkomsten verwacht ik. Maargoed de game doet het super goed en hopelijk krijgen ze het gauw genoeg onder controle. Vind het ook nog best laat dat ze pas rond eind januari verwachten de roadmap te hebben. the Server and Infrastructure teams are working together to plan for new additions, and we hope to be able to provide some sort of roadmap by the end of January 2022.

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 16 december 2021 17:17]

maar voor alle nieuwe spelers (vooral nu rond kerst) is het natuurlijk super naar dat je een game die je graag wilt spelen niet eens kan kopen XD
Ik vraag me af of het te rechtvaardigen is om een game in deze situatie te verkopen. Bij wet heb je recht op een deugdelijk product. Als je weet dat er flinke problemen zijn rond wachttijden bij het inloggen, en je blijft de game in de verkoop houden, dan ga je plat gezegd kapotter maken wat al kapot is. Nee, daar is dus geen sprake van een deugdelijk product.

Voor degenen die hun geld direct terug willen: er is ook recht tot reparatie, en dat mag niet te lang duren (je mag er niet te veel last van hebben). Wat Square Enix hier doet is goed (en eigenlijk heel logisch: ze voorkomen dat gebruikers nog langer zouden moeten wachten totdat de inlogproblemen voorbij zijn).

Wat ik wel interessant zou vinden: stel dat Square Enix de verkoop door zou laten gaan en de wachttijden steeds meer oplopen? Zou je dan op basis van de wet de verkoop aan anderen gedwongen kunnen laten stopzetten?
Wat een apparte beslissing. Zijn ze niet beter af om met man en macht er voor te zorgen dat er meer servers online komen zodat iedereen fatsoenlijk kan spelen?
Ze hebben al meerdere keren aangegeven dat er aan servercapaciteit gewerkt wordt. Echter spelen de huidige perikelen rondom de pandemie en het tekort aan nieuwe hardware een grote rol in het niet online krijgen van nieuwe servers.

Waarom dan niet naar een Google of Amazon voor cloud servers? Hebben ze geprobeerd, maar ze zijn niet tevreden over de speelervaring die dit oplevert. Ze schijnen nogal specifieke eisen te hebben.

Daarnaast zijn nieuwe servers ook niet altijd een optie voor de gebruikers. Dan kun je ervoor kiezen om je eigen speelwereld te verlaten en daarmee je vrienden en free company (guild) achter te laten in ruil voor minder wachttijd? Dat is ook niet iets waar velen op zitten te wachten.
Mij is verteld dat Amazon servers ontzettend duur zijn. Kan iemand dit bevestigen?
hangt natuurlijk helemaal af van het soort/sizing/regio van de server. Maar je hebt ze inderdaad van super cheap (+- 10 euro per maand) to rete duur (+-96.000 per maand). En dan hebben we het nog niet eens over Egress verkeer naar het Internet ;)

Het kan goedkoope zijn, afhankelijk van je requirements. Ik zelf heb voor een prive projectje een servertje in Azure. Die is relatief klein gesized en staat alleen op een bepaalde dag en tijd aan (1 dag in de week 4 uur lang). De kosten hiervan zijn 2 euro per maand. Als die server altijd aan zou moeten staan (zoals een game server) dan zou het wel een hoop geld zijn voor een klein projectje.

[Reactie gewijzigd door Meekoh op 16 december 2021 19:33]

Guild Wars 1 en 2 draaien volledig in de Amazon cloud dus dat zal wel meevallen.
SE moet dit financieel perfect kunnen dragen.

[Reactie gewijzigd door Kevjoe op 17 december 2021 10:18]

Heb laatst GW1 nog eens van stof ontzien om het te spelen. Gemiddelde ping +-250ms. Zal wel komen dat de Amazon servers ergens aan de andere kant van de plas staan. Speelervaring was er wel minder van geworden.
Ik speel het ook nog regelmatig, heb zelf geen last van hoge ping.
Er is wel een (bekend) issue wanneer je met unlocked FPS speelt en deze gaat ruim boven je display refresh rate, dat er dan enorme rubberbanding ontstaat.

Oplossing is daar om het spel te locken qua FPS in de instellingen, dan zou dat geen probleem mogen geven.
De architectuur van GW1 en 2 is dan ook wel veel geavanceerder dan de concurrentie (nog steeds!). Ze hebben daar verschillende presentaties over gegeven op GDC, zoals https://www.gdcvault.com/...ld-Wars-2-Programming-the en https://gdcvault.com/play/1018078/Guild-Wars-2-Scaling-from
Je zou een systeem kunnen ontwerpen waarbij guilds gewoon altijd bij elkaar komen op een server, maar dat het systeem voor de rest aan de hand van een sociaal netwerk systeem mensen dynamisch indeelt. Zeker als je wat meer World instances per SMP server draait zodat je nog een beetje tussen die instances kan schipperen kwa wereld bevolking kan je dan veel flexibeler omgaan met je resources, terwijl mensen nog steeds vaak dezelfde mensen tegenkomen.
Ja zoals in guildwars 2. Heb je megaservers ofzo. Ik denk gewoon alle servers samen. Meestal is er een leider (commander) die zit in een map. En de rest van de party (Squad) joined zijn wereld (map) maar in guildwars 2 is dat makkelijker, want alle zones zijn opgesplitst met een maximum wat er aan spelers in kan.
Alleen bij de spel mode world vs world vs world Ben je server afhankelijk. Dan moet je wel beide op de zelfde server zitten om samen te spelen (verbeter mij als het niet meer zo is) er zijn wel dingen veranderd.

Ik heb ffxiv nooit gespeeld. En ben dat ook niet van plan. Voor mij is dat zelfde als WoW. Met subscription. Voel je je toch een beetje verplicht om te spelen omdat je speeltijd doortikt.
Bij guildwars 2 kan ik gewoon pauze nemen en een andere game spelen. En kan altijd weer inloggen zonder te betalen.
Alleen bij de spel mode world vs world vs world Ben je server afhankelijk. Dan moet je wel beide op de zelfde server zitten om samen te spelen (verbeter mij als het niet meer zo is) er zijn wel dingen veranderd.
Klopt, maar ook dat staat op het punt om te verdwijnen. Ze gaan over op 'alliances', waarbij bij de wekelijkse matchmaking ad-hoc 'servers' gecreëerd worden die automatisch gevuld worden met één of meerdere alliances.
Dat is een investering, waarbij servers daarna spelerspopulairiteit verliezen wanneer de eerste hype golf eraf is. De servers zoals ze nu zijn, zijn voor de meeste spelers toerijkend genoeg en speelbaar.
Dat is een investering, waarbij servers daarna spelerspopulairiteit verliezen wanneer de eerste hype golf eraf is.
Je zou natuurlijk ook kunnen investeren in transparante schaalbaarheid, om zo op- en af te schalen gebaseerd op verbruik.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 december 2021 17:29]

Dat klopt inderdaad, alleen wat ik had begrepen is dat hun broncode niet bepaald geoptimaliseerd was voor dit soort systemen. Maar dat is wel de beste oplossing waarop ze kunnen investeren.
Tot een 6 maanden geleden verkocht ik hardware voor datacenters, oa Dell servers die 50k-60k per stuk kosten.

De levertijd was altijd 5 werkdagen en is omhoog gegaan naar 6+ weken door enorme tekorten. Zelfde voor SuperMicro.

Er zijn geen vendors meer waar je "snel" even wat servers koopt.
Dan moeten ze maar servers bij blizzard kopen/huren. Daar komen ook veel spelers vandaan. Alleen dan draait er geen world of warcraft meer op de server, maar final fantasy 14. Zo verdiend blizzard ook nog wat aan hun oude spelers.

Dit hoef ik denk ik niet uit te leggen. :)
Ik weet niet of je een geintje maakt of het ergens serieus bedoeld, maar tweedehands servers is niet te doen. En als je omgeving ingericht is op on-premise dan kan je niet zomaar overschakelen op cloud.
Huren bij de concurrent is natuurlijk een geintje, want dat zouden ze niet doen. En blizzard zal ze er ook niet mee helpen.

Maar ik zie een server gewoon als een hoge kast met veel lampjes en kabels waar je elk spel op kan draaien die je zou willen. En dus niet uit maakt welke game erop draait. Heb daar geen verstand van, vandaar dit idee.
Dus ipv een nieuwe server neem je een oude en formatteer je die en draai je er een ander spel op.

En ik wist niet dat 1 van die games op cloud draait.
Servers komen in ontzettend veel soorten en maten. Sommige hebben al opslag ingebouwd, sommige hebben 1,2, 4 of zelfs 8 socs. En elke server heeft weer eindeloos veel configuratie mogelijkheden.

https://www.dell.com/nl-n...sf/poweredge-rack-servers

Vaak koop je een server omdat die een bepaalde specifieke taak extreem goed moet doen.
Je kunt ook niet zomaar even opschalen. Dit zelfde werd altijd bij een WoW release geroepen, alleen is het van korte duur en zitten ze over een paar weken met een groot server overschot.
In normale omstandigheden, ja, maar dit is meer dan een typische piek bij release van nieuwe expansie, lijkt me. Ik ben FFXIV beginnen spelen tijdens de eerste lockdown, lekker online samenkomen met vrienden. Ik kon tijdens de kalme momenten altijd onmiddelijk inloggen, geen queue, op drukke momenten 30-50 mensen aan het wachten en na een paar minuten erin. In de loop van de voorbije 18 maanden echter is er altijd maar volk bijgekomen, is er nogal wat protest gekomen tegen WoW (ontevreden spelers wegens content) en tegen Blizzard (slechte behandeling werknemers, seksisme op de werkvloer,...) en zijn er en hele hoop WoW spelers overgekomen naar FFXIV.
Plots was het op de kalme momenten minstens 50 mensen in wachten, en op de drukke momenten regelmatig 200-300 of meer! De servers waarop wij zaten waren gewoon al vol en DAN komt er nog eens een piek bovenop van een nieuwe expansie. Zelfs als dit dus wat uitdijt, gaan we nog altijd terug naar werelden en servers die al tegen de limiet aanliepen.
Zijn ze al een tijdje mee bezig maar de nieuwe spelers blijven komen. Vanuit wow en new world
Hogere druk op medewerkers is niet altijd meer productiviteit.

En natuurlijk om de hype nog groter te maken.

[Reactie gewijzigd door Dudwich op 16 december 2021 17:13]

Ik snap de hype rond deze game niet zo. De gameplay is heel statisch en de graphics zijn te doen voor deze tijd. Het verhaal wordt vaak aangehaald als reden wat mensen zo aan deze MMO trekt. Ik kan me daar voor de singeplayer games van FF wel in vinden maar een MMO wil ik wel wat toffe actie in hebben en de gameplay is echt een dooddoener voor me
Klinkt alsof je alleen de trial hebt gespeeld, waarschijnlijk op laag level.
Want op max level is het gewoon net zo uitdagend als andere mmo's wat betreft combat en raiding.
Klopt indd, maar het gaat meer om de combat mechanics en het statische ervan waar in sommige andere MMO`s het iets minder statisch is. De challenge zal op high end volgens mij gewoon goed genoeg zijn.
Statisch is wat veel gezegd, met de meeste klasses moet je toch flink wat rondlopen (letterlijk niet statisch dan), de laatste twee, drie expansies hadden in de dungeons toch regelmatig ook bazen met lastige mechanics waar je moest blijven rondbewegen om niet doodgemept te worden.
En qua eigenlijk action-rotaties, dat is met deze expansie is er weer wat aan gesleuteld en zijn er weer wat meer klasses die echt veel vlottere combinaties hebben gekregen.

En als je gewoon bedoelt "ze doen altijd dezelfde bewegingen"... bwa. Das in lagere levels zeker waar, maar aan de bovenste levels is er toch veel bezig en echt wel wat blitse animaties.
Ach, ieder zijn ding toch.
Verhaallijn van de game is op hetzelfde niveau zo niet beter dan standalone FF titels. (vanaf de eerste expansion dan)
Sad, maar blijkt maar weer hoe achterhaald de hele netwerk infrastructuur blijkt ze zijn van veel games. Zonde, hoe dat nog kan in (bijna) 2022. *facepalm*

Waar is de innovatie waarmee er gewoon een oneindig aantal mensen in een wereld kunnen door slimme truukjes, desnoods ouderwetse instances? Zelfs een oude game als STO snapt het.

Gewoon server instances per werelddeel zodra de initiele instance vol loopt, globale chat over al deze instances.

Aangezien FFXIV ook geen seamless world is moet dit toch gewoon kunnen?

Zelfs New World, de zogenaamde hype van MMORPG's in 2021 (die ondertussen aan het doodbloeden is) heeft in elk opzicht gefaald mbt. networking.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 16 december 2021 22:39]

Als je eenmaal in de game zit is er geen enkel issue. Het probleem ligt niet zo zeer dat de game servers vol zitten. Het zijn de login servers die de issues hebben. Als ik het goed begrepen heb.
De login servers zijn maar deel van het issue. De login servers waren een probleem omdat die maar per datacenter 17k mensen in een login queue in geheugen konden houden. Dat hebben ze al deels opgelost door hun reserve dev/test servers mee in werking te zetten als login-server, waardoor het maximum nu 21k mensen in queue is.
Daarnaast zijn er nog login problemen (error 2002 als meest gekende) waar ze naar oplossingen zoeken. Een deel ervan is al opgelost door die extra login servers toe te voegen. Een van de meest irritante errors zouden ze nu echt de rootcause van gevonden hebben in legacy code die nog meekwam vanuit versie 1.0. Verwacht wordt dat dat opgelost is met de volgende patch.

Maar HET probleem blijft gewoon dat er per server en per wereld maar een beperkt aantal mensen kan rondlopen. En voor sommige gebieden is het gewoon moeilijk om ze nu nog aan te passen om er instances van te maken. Zo kon ik gisteren bijvoorbeeld niet naar een van de startsteden teleporteren, omdat er in dat gebied een tijdelijk event begon, en er gewoon teveel volk rondliep. In nieuwere gebieden kom ik daar dus geen problemen mee tegen.
Dat is ook wat gebeurt, zeker de nieuwe gebieden zijn geinstanced. Als je naar Thavnair, Garlemald of een ander nieuw gebied gaat kom je automatisch in instance 1, 2, 3,... terecht. Maar zelfs dan moet je nog altijd servers hebben die dat allemaal kunnen draaien, tegelijk voor ik weet niet hoeveel spelers waarvan je om de haverklap moet de connectie testen. Je kan alleen maar een oneindig aantal mensen toelaten, zolang je servers niet in de fik schieten.

En zoals al meermaals aangehaald: ja, ze weten dat ze meer servers moeten plaatsen, daar wordt al aan gewerkt, maar ze zijn sterker gegroeid dan ze ingeschat hadden (meer mensen online door lockdowns, meer mensen overgekomen vanuit Wow dan gedacht,...) en tegelijk hebben ze meer moeite met het bekomen van het gewenste servermateriaal, ondanks dat ze in hun budgetten blijkbaar bereid zijn om boven marktwaarde te bieden. Yoshi-P is hier heel open en eerlijk over in elke communicatie die hij doet.
Klinkt als een wat aparte oplossing. Je product verkoopt zo goed dat je het niet meer aan kan, in plaats van op te schalen om het wel aan te kunnen, kies je ervoor om bewust inkomsten mis te lopen.

Wellicht is het bij hun wat lastiger, maar in principe zou je toch tijdelijk servers erbij kunnen zetten voor load balancing en zodra de hype weer weg is, die servers weer kunnen weghalen? (en gegevens gewoon op de andere server zetten mochten dat uberhaupt nodig zijn)

Ik neem hierbij aan dat ze niet zelf fysiek servers hebben staan maar gewoon een cloud-oplossing gebruiken zoals bijv AWS.
Nope en dat is juist 1 van de problemen.
On the other hand, due to the ongoing global shortage of semiconductors we have previously mentioned, we were unable to add new Worlds before the release of Endwalker. The addition of new Worlds will still be considered as we procure the necessary server machines
post van afgelopen week
Ik blijf het slechte planning vinden. De hardware tekorten is al meer als een jaar gaande. Plannen is vooruit kijken, ze hadden de benodigde hardware al een jaar geleden kunnen bestellen.
Het helpt ook niet echt dat er afgelopen zomer een zware exodus van World of Warcraft naar FFXIV heeft plaatsgevonden die al de hele pre-expansion population dip heeft gecompenseerd voordat de expac ook maar uit was.
De hardware tekorten is al meer als een jaar gaande.
En als een hardware tekort een jaar gaande is kun je wel ineens nieuwe hardware producten inkopen?
Met zo'n tekort kun je wel plannen wat je wil, maar iets wat er niet is kun je ook niet kopen. Of denk je dat het een goed idee is om de uitbreiding uit te stellen omdat er een hardware tekort is? Want dan is je community ook niet blij..
Het gebeurt niet vaak dat een MMO zo laat in z'n leven met zo'n enorme speler toeloop te maken krijgt. Ik kan me wel voorstellen dat Sony er problemen mee heeft. Servers toevoegen betekend dat er op een later moment weer terug geschaald moet gaan worden, met alle problemen van dien. Nou ja, sterkte voor de spelers van FF XIV. Hoewel het een probleem is, is het er eentje die niet vaak voorkomt.
*Square Enix. Sony heeft hier niets mee te zien voor zover ik weet.
Ik heb het spel een dag na endwalker gekocht🙈 erg leuk maar zit vandaag 2 uur lang in een wachtrij.
Heb net 2uur gewacht om door de wachtrij heen te komen. Dit is gelukt maar ik was aan het eten. Na het eten was ik weer uit het spel omdat ik te lang afk was :S Vandaag kan ik dus niet spelen. Er staan nu meer dan 4000 mensen in de wachtrij wat langer dan 4uur duurt.
en gebruikers van die versie krijgen nu minder prioriteit in de wachtrijen
Correctie. Dit was altijd het geval al. Maar de gratis trial is stilgezet omdat deze mensen nu werkelijk niet ingelogd komen nu er altijd een wachtrij is.
Over uitbreiding van de servercapaciteit zegt de uitgever niets.
Het persbericht van FFXIV vertelt hier wel degelijk iets over, en dit hebben ze in het verleden ook al gedaan. Ze willen uitbreiden, maar servers zijn momenteel lastig aan te komen. Over een paar maanden staat/stond er ook een Oceania datacenter op de roadmap.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 16 december 2021 21:15]

Ik heb het vermoeden dat de drukte langzaam iets minder wordt, zo had ik bij het inloggen 1630 nog MAAR 2328 wachtenden, de weken daarvoor was het rond dezelfde tijd minstens het dubbele.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True