Speeltijdlimiet voor terugbetalen aankoop Steam gaat gelden voor Advanced Access

De limiet van twee uur op speeltijd om geld terug te krijgen voor een game op Steam gaat ook gelden voor Early Access en Advanced Access. Dat was tot nu toe niet het geval.

De wijziging gaat woensdag in, meldt Valve. De bedenktijd van veertien dagen gaat wel pas lopen als het spel officieel uitkomt, zo blijkt uit de uitleg. Dat geldt alleen als het spel daadwerkelijk speelbaar is voor de datum van release.

De regels gelden voor Early Access, maar ook voor Advanced Access, waarbij ontwikkelaars klanten die bijvoorbeeld een Deluxe-versie kopen van een spel eerder toegang kunnen geven. De speeltijdlimiet gold tot nu toe niet voor Early en Advanced Access. Valve zegt niet waarom het deze stap zet.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-04-2024 • 08:40

96

Reacties (96)

Sorteer op:

Weergave:

Aan de ene kant een logische stap, maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat een spel als early access uitgebracht kan worden met allerlei beloftes die nooit worden nagekomen, zonder dat je er wat tegen kunt doen.

En de tijdsduur van 2 uur is soms logisch, met name voor spellen die redelijk kort zijn. Aan de andere kant heb je spellen als MSFS, waar het grootste deel van het spel pas wordt gedownload nadat je het spel probeert op te starten. Als je geen heel snel internet hebt, is de 2 uur al verstreken voordat het spel überhaupt volledig geïnstalleerd is.
Aan de ene kant een logische stap, maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat een spel als early access uitgebracht kan worden met allerlei beloftes die nooit worden nagekomen, zonder dat je er wat tegen kunt doen.
Een spel kan ook gewoon met versie 1.0 uitkomen, met allemaal beloftes voor een versie 2.0/kritieke DLC die nooit uitkomen. "Early access" is tegenwoordig niets meer dan een label waarmee een ontwikkelaar/uitgever toegeeft dat het spel (nog) niet af is.

Don't like it? Don't buy it. Wacht tot de GOTY/complete versie met korting gekocht kan worden. Het is niet alsof er niets anders speelbaar is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 13:06]

Dat is inderdaad de libertaire houding en ook meer de insteek van de Amerikaanse wetgeving, maar in Nederland hebben we redelijk sterke consumentenrechten. Softwaremakers hebben sowieso al sterk de neiging om allerlei consumentenrechten te omzeilen, ondermeer met EULAs, dus wat mij betreft moet je daar wel scherp op zijn.

Op zijn minst zodat je niet verrast bent wanneer de consumentenrechten waar wij als Nederlanders gewend aan zijn, niet nagevolgd worden.
Op zijn minst zodat je niet verrast bent wanneer de consumentenrechten waar wij als Nederlanders gewend aan zijn, niet nagevolgd worden.
Daar wordt nu toch gewoon nog steeds aan voldaan? Steam wordt minder coulant, maar is nog steeds binnen de kaders van de wet. De 14 dagen bedenktijd geldt nog steeds vanaf het moment dat het spel uitkomt.

Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in hun garantiebeleid m.b.t. de Steam Deck. Het beleid zegt "één jaar, tenzij wetgeving anders zegt". In de EU zegt wetgeving anders, en daar houdt Valve zich aan.
Wat mij betreft voldoen ze niet altijd aan het recht om een koop op afstand te testen, bij spellen waar je redelijkerwijs meer tijd nodig hebt dan twee uur runtijd (spellen die langdurige downloads starten na het opstarten of die redelijkerwijs meer tijd kosten om te beoordelen).

De keiharde norm van twee uur die Steam hanteert komt niet overeen met de wet die een redelijkheidsnorm vereist.
De keiharde norm van twee uur die Steam hanteert komt niet overeen met de wet die een redelijkheidsnorm vereist.
Het is geen keiharde norm. Het is een binnen 2 uur kun je gegarandeerd (en geautomatiseerd) je geld terugkrijgen. Langer dan 2 uur zal een Valve medewerker kijken of je je geld kan terugkrijgen.
Voor digitale inhoud (game download) heb je helemaal geen herroepingsrecht als Steam e.e.a. daaromtrent goed zou hebben ingeregeld. Zie 6:230p sub g BW.

De standaard is dus niet (meer) dat je altijd het recht hebt om je download te testen.

[Reactie gewijzigd door desp op 23 juli 2024 13:06]

Ik heb destijds na 6u een refund aangevraagd met de uitleg dat het spel pas dan laat zien dat het eigenlijk hol en niet af is. En ik heb zonder poespas men geld terug gekregen.
Een prachtig voorbeeld is No Mans Sky. Beloftes zijn makkelijk gemaakt, en er zijn genoeg devs die dat niet altijd of volledig nakomen. Tja, geen preorders en even wachten is meestal het beste om te doen.
Als jij 20 uur plezier hebt gehad van een early access versie dan heb je je geld er toch al uit? Steam zet er ook duidelijk bij dat het risico bestaat dat een game nooit afgemaakt word.

Ik zou dus niet teveel kijken naar de belofte maar gewoon wat het spel is op moment van aankoop. Kan het alleen maar meevallen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 13:06]

Sommige mensen gebruiken Early Access meer als Kickstarter en willen de ontwikkeling van een veelbelovend spel meefinancieren.
Dat is exact wat early access is, een model om de ontwikkeling mee te financieren.
Deze wijziging gaat niet over spellen die op Steam in early access zitten, die gelden gewoon als "released". Dit gaat over de recente trend van games die uit komen op een bepaalde datum en waar je dan een paar dagen eerder kan spelen als je een duurdere edition koopt.

Technisch gezien ondersteund Steam die use-case eigenlijk niet volledig en om dat voor elkaar te krijgen moeten uitgevers voor zo'n app-id een release-override aanzetten, wat in houdt dat men het kan downloaden voordat het is gemarkeerd als released. Daar zat dus een beetje een loop-hole in dat je een game ten alle tijden kon refunden voor de release datum omdat het dan nog gezien werd als pre-order.

En daarnaast klopt de rest van wat je zegt ook niet, het gaat om 2 uur speeltijd niet 2 uur na aankoop.
Timer gaat pas lopen als het spel daadwerkelijk is opgestart. Of download het pas in het spel
Bij MSFS viel het mij op dat de downloadtijd in de launcher meetelde bij de gespeelde tijd.
Apart wel eigenlijk 🤔
allerlei beloftes die nooit worden nagekomen
Klinkt als een niet-conform product, waardoor je gewoon recht hebt op wettelijke garantie. Dan moeten ze het oplossen of krijg je alsnog je geld terug :)
"zonder dat je er wat tegen kunt doen." - Valve support is nog steeds beschikbaar, als het een bekende casus is dan is er prima hoop dat je ook na de 2 uur nog steeds de aankoop kunt terugdraaien.
De meeste grotere spellen zijn niet te begrijpen qua game logic. beter 8 uur
Ik wist niet eens dat dit kon. Overigens wel een logische keuze, het is een beetje weird dat je een spel bijv. Tientallen uren kan spelen en daarna nog is een keer kan refunden.
Nou in feite niet.
Early Access is toch altijd anders dan wanneer het spel daadwerkelijk 1.0 is.

Soms hebben developers nog weleens de neiging om bijv. Denuvo gauw eraan toe te voegen.
Op sommige computers loopt het spel dan opeens ontiegelijk slecht.

Of dat het spel zelf opeens gewoon heel anders is dan dat de early access liet blijken.
Klopt wel maar aan de andere kant weet je waar je het geld aan uitgeeft. Als je al tientallen uren hebt kunnen spelen kun je op zich wel zeggen dat je de waarde eruit hebt gehaald en dat je geen problemen hebt met hoe de game op dat moment is.
Als je al tientallen uren hebt kunnen spelen kun je op zich wel zeggen dat je de waarde eruit hebt gehaald
"We veranderen zonder je daarover te informeren jouw matras in een spijkermat. Vind je vast prima want je hebt toch al een aantal jaar lekker kunnen slapen."
Dan ga je ervan uit dat de game slechter wordt gemaakt?
Soms hebben developers nog weleens de neiging om bijv. Denuvo gauw eraan toe te voegen.
In dit voorbeeld is dat ook het geval.
Beetje een flauwe vergelijking. Als je een Early access titel koopt, koop je dat met het risico dat er nog van alles kan veranderen. Zoals Steam ook bij elke Early access titel aangeeft: Note: This Early Access game is not complete and may or may not change further. If you are not excited to play this game in its current state, then you should wait to see if the game progresses further in development.

Bij een matras is dat natuurlijk niet het geval.

Ik ben geen fan van early access, maar als het goed word gebruikt kan het een handige tool zijn om een game echt goed af te stemmen op de spelers doordat de developer een onwijs grote hoeveelheid feedback kan binnenhalen. Dat gezegd hebbende heb ik genoeg Early Access cash grabs gezien dat ik zelf altijd graag wacht tot een 1.0 release.
Daarnaast koop je niet de game, maar de licentie om de game te mogen spelen. Zij mogen de content waartoe de licentie je toegang verschaft, redelijkerwijs aanpassen zoals ze willen.
Iets wat je dagelijks gebruikt vegrelijken met een videogame waar je 10 uur (lees meer dan een volledige werkdag) mee hebt zitten spelen en dan verwachten dat je het weer terug mag brengen en je geld terug krijgt. In jouw wereldje geldt voor alles voor niets gaat de zon op, want hij staat toch elke dag aan de hemel.
Hier volgt een persoonlijke mening

Ik heb er gemende gevoelens over.
Zo heb ik spellen gezien waarin iemand die meer dan 1000 uur in de game had zitten het artikel had laten terugbetalen omdat deze het niet eens was met bepaalde designkeuzes in het spel ten tijden van release.
(los van een negative review wat je goed recht is als beslissingen je niet bevallen)

Als je meer dan 1000 uur in een game hebt zitten, heb je er toch aardig wat plezier aan kunnen beleven is mijn idee, waarmee de kosten van het spel in mijn ogen nog steeds gerechtvaardigd zijn als je er daarna niks meer mee zou doen.

Maar de vraag is of je 2 uur EA nou echt als echt tijd moet rekenen, en hoe deze opgebouwd wordt.
Iemand die 3 jaar voor release de game aanschaft zou andere rechten moeten hebben dan iemand die 7 dagen voor release de game koopt.

Ik ben nog steeds van mening dat ontwikkelaars zelf moeten kunnen bepalen hoeveel speeltijd rechtvaardig zal zijn voor hun game, in zowel EA als in de final release.

Uiteindelijk blijft dit een situatie waarin je nooit iedereen tevreden kan maken. Er zal altijd een balans gevonden moeten worden tussen wat de verschillende partijen willen.
Soms hebben developers nog weleens de neiging om bijv. Denuvo gauw eraan toe te voegen.
Denuvo is meer iets voor AAA games en die doen geen early access. Of tenminste niet met het early access label :+
Dat is niet hetzelfde als Steam early access, waarbij games meestal jarenlang beschikbaar zijn in early access staat. Deze vorm van "early access" is puur een pre-order bonus en staat ook niet op die manier in de winkel.
Soms hebben developers nog weleens de neiging om bijv. Denuvo gauw eraan toe te voegen.
Dat is wellicht nog wel het minst ernstige, zoals je zelf aangeeft, soms lijkt het spel totaal niet meer op wat je in het begin kocht. Maar dat is het risico van Early Access! En wellicht dat nu meer mensen hard gaan nadenken voordat ze Early Access games gaan kopen... Minder risico bij Steam, meer risico bij de klant en potentieel daardoor minder omzet bij de uitgever.
Dat wisselt enorm. Genoeg spellen die EA zijn maar meer en beter speelervaring bied dan gewone games. En de ene EA game is de andere niet.
In theorie maar in feite zijn er genoeg '1.0' games die duidelijk early access zijn (e.g. Cyberpunk op launch) en er zijn genoeg early access games die heel veel content hebben en stabiel zijn zoals Project Zomboid.
Ik heb DayZ laten refunden op het moment dat het gereleased werd, ondanks de uren in het spel totdusver met als reden dat het spel niet zoals beloofd is. Geld terug gekregen, was geen probleem.
Om eerlijk te zijn, dacht ik al die tijd dat het voor alle spellen al zo was op Steam.. :X
Ik vind dat de periode voor full price AAA games met een speelduur van > 40 uur wel wat langer mogen maken dan 2 uur. Neem Dragon's Dogma 2, je maakt een karakter en je bent al een uur verder. Dan heb je nog een uur om te bepalen of de game waarmaakt wat er beloofd is. Performance issues komen pas later aan bod in drukkere gebieden. Iedem voor bv Cyberpunk.
Als je enkel wil testen of het spel wat voor je is, hoef je natuurlijk afhankelijk van de behoefte ook geen uur in character creation te zitten, tenzij je net specifiek dat aspect wil beoordelen. Je kan ook even next, next done een character aanmaken en dan ingame testen of bijvoorbeeld je hardware 'up to the task' is gedurende laten we zeggen 1 uur en 45 min.

Een andere limiet per type game zal ook nog handig te implementeren zijn en ook onduidelijkheid geven naar de consument. 2 uur is denk ik redelijk fair, en als je heel erg 'on the fence' bent kan je natuurlijk ook even wat reviews bekijken of wat streams volgen om te helpen bij je beoordeling.
ik denk dat de 2 uur zeer royaal is en zie dat echt als een hele grote meerwaarde van steam. Xbox heeft dit ook redelijk op orde, een refund is daar goed voor elkaar te krijgen, de richtlijnen daar weet ik echter niet. Playstation zijn echt enorme eikels, die sturen je in een oneindige loop met standaard replies en adviezen om uiteindelijk uit te komen op de regel dat een refund simpelweg echt niet mogelijk is.

De 2 uur refund periode is overigens ook niet in de basis bedoeld om het spel even te proberen en daarmee vast te stellen of je het wel leuk vindt, steam verwacht ook daar dat je van te voren research hebt gedaan naar wat voor spel het is en of het wat voor jou is. Bron: ik heb wel eens teveel refunds aangevraagd in een korte periode en kreeg alsnog een refund maar wel "op m'n kop" van de support medewerker :+
Ik denk dat het voor Valve een behoorlijke klus is om elk spel op die manier te beoordelen. De twee uur bedenktijd is meer dan fair.
Ze zijn ook erg klantvriendelijk daar bij Steam.

Als je uitleg geeft dat je bv. 4 uur nodig had vanwege de character creation etc. dan krijg je hoogstwaarschijnlijk gewoon je geld terug.
Klopt inderdaad. Ik heb meerdere games waarbij ik 4/8 uur gespeeld had, gewoon mijn geld terug gekregen. Die 2 uur die ze aangeven, is dat ongeacht de reden dan ook, je je geld terug krijgt. Je kan dus gewoon neerzetten dat je zin hebt om een pizza te eten morgen, alsnog krijg je dan je geld terug.

Alles buiten de 2 uur wordt echt gereviewd en als jij een goede reden hebt, dan krijg je alsnog vaak je geld terug.

Er is een populaire streamer (quin69) die Starfield na 25 uur spelen ook gewoon een refund heeft gekregen. Kennelijk zijn er ook andere regels voor games die je pre-ordered hebt.
Ze zijn ook veel makkelijker als je voor store credit gaat ipv refund.
Dus jij mag ook je zwembroek 2 uur lang proberen voor je hem mag refunden.

Ik vind het best lang. Zeker met kleine indie games heb je dus soms al helft gespeeld.

Wil je weten wat het is en hoe het werkt kijk dan op youtube.

Disk media mocht je toch ook niet terug brengen. Was ook uitdaging met cdkey.

Ik opt voor 80% refund policy. Echter heeft de game maker veel moeite gestopt en kosten gemaakt om jouw de proef periode te geven.
Je praat je eigen consumentenrechten weg op deze manier. Een proefperiode is niet meer dan logisch voor zowat alle producten, en natuurlijk met 100% geld terug. Auto's hebben proefritten en online gekochte producten hebben de Wet kopen op afstand, enz, enz. Dat is allemaal zeer positief voor ons, en dit voorkomt een hoop nepperij. Game-uitgevers hebben maar wat vaak het publiek voor de gek gehouden met mooie trailers en verborgen gebreken. Dat de game-maker veel moeite heeft gestopt in de game maakt niet uit; het gaat om het resultaat. En Youtube is zeker ook informatief, maar zelf spelen zegt meer.

De proefperiode kan wel beter afgestemd worden per game, zoals maximaal 1 uur voor een kleine indie-game, maar dan ook maximaal 4 uur voor de grootste titels zoals Baldur's Gate 3 en Dragon's Dogma 2. Want in die games heb je nog amper iets gezien in de eerste 2 uur.

Dat de speeltijdlimiet ook gaat gelden voor Early Access is op zich niet heel gek, dus de verandering waar dit artikel over gaat lijkt me niet heel spannend.
Je vergelijkt het nu met een gebruiksvoorwerp, die ook nog is als hygiënisch gevoelig wordt beschouwd.

Als je als developer andere refund policies wilt, dan release je je game niet op Steam, het is totaal niet onredelijk.
Daarnaast zal dit juist leiden tot meer sales, doordat je weet dat je het kan refunden als je het niet leuk vindt, of niet goed draait. Je bent dan veel sneller in staat om de game te kopen, omdat je geen risico loopt.
Het is net als de retour beleid van (online) kledingzaken. Lekker gratis en lange periode om te retourneren, zodat mensen meer kopen en het vergeten of toch gewoon houden.

Ik weet zo goed als zeker dat ik minder geld zou heb uitgegeven op Steam als dit refund policy er niet was.|

Maar uiteindelijk helemaal mee eens dat 2 uur soms te lang is, maar soms ook te kort.
Dus jij mag ook je zwembroek 2 uur lang proberen voor je hem mag refunden.
Ik zou zeggen ja, dat ding rechts laten hangen en kijken of het aangenaam is.
Zit het niet lekker dan kijken of die links beter hangt. Of dat het in het midden beter op zijn plaats zit.
Ben je al gauw 2 uur verder.
Er was voor Dragons Dogma een standalone versie uitgebracht om je poppetje in te kunnen maken voordat het spel uit kwam die je vervolgens dan kon importeren.
Doe je dat, dan heb je 2 uur om rondjes te kunnen lopen voor je beslist of je gaat refunden.
Dat hangt net af van de garage waar je de auto koopt. Bij een Bovag garage kun je inderdaad tot 14 dagen na aankoop de gebruikte auto nog omruilen voor een ander. Wel mag je er maximaal 750 kilometers mee gereden hebben maar het kan:
https://www.viabovag.nl/v...s-de-bovag-omruilgarantie

En dat mensen meer zekerheden willen vind ik niet anders dan logisch. Iedereen weet tegenwoordig dat marketeers beroepsleugenaars zijn die eigenschappen aan producten toekennen die feitelijk niet kloppen. Tegenwoordig ben je niet meer verbaasd als je een reclame ziet voor een telefoon waarmee je aan watersport kunt doen.. maar waarbij de fabrikant meteen geen garantie meer geeft als een van de vochtindicatoren geactiveerd zijn.

Maar bij fysieke producten kun je tenminste nog enigszins inschatten wat je koopt. Met software heb je dat absoluut niet. En daarbij komt ook dat dezelfde software op verschillende hardware verschillend reageert. Dus eigenlijk is het niet meer dan redelijk dat je software (en met name games) even kunt testen op jouw omgeving, jouw hardware.
Je vergelijkt een digitale kopie van een game met een voorwerp dat gebruikerssporen kan oplopen etc.
Ik heb afgelopen weekend een nieuwe auto gekocht (ook nog echt waar). Dan heb ik een proetrit om te bepalen of ik het wel/niet iets vind. Ik heb toch ook geen recht om hem tot aan de 5.000km beoordelen en terug te brengen als hij in de praktijk toch tegenvalt? Net zo min bij een wasmachine waar de was minder schoon uitkomt dan gehoopt.
Je hebt gewoon 14 dagen herroepingsrecht dus je kunt een auto wel degelijk tot 5000km beoordelen, of een wasmachine.
Die auto heb je online gekocht? Nee? Dan geld die 14 dagen niet...
Dat is pertinent onwaar. Je kunt zelfs een getekende koopovereenkomst niet ongedaan maken ook al is de auto nog niet eens geleverd.

https://www.anwb.nl/exper...ing-koopovereenkomst-auto

Edit: bron toevoeging voordat mensen weer gaan minnen omdat de boodschap in hun straatje past.

[Reactie gewijzigd door NatteKrant op 23 juli 2024 13:06]

Ik snap dit nooit zo goed. Dit werkt met andere producten toch ook niet op deze manier?
Wettelijk gezien heb je bij koop op afstand het recht om het product te testen en te retourneren als het niet voldoet. Zoals zoveel in de wet is de tijd die de mag doen over het testen gebaseerd op redelijkheid en kan die test 5 minuten mogen duren of meerdere dagen, als het in elkaar zetten en weer uit elkaar halen bijvoorbeeld erg lang duurt.

Hier wreekt zich dat Steam geen redelijkheidstest hanteert, maar altijd een vaste 2 uur hanteert, wat voor sommige spellen meer dan genoeg is, maar voor andere spellen niet.

[Reactie gewijzigd door Ludewig op 23 juli 2024 13:06]

Lijkt me meer dan eerlijk. Anders kun je een game kopen met X dagen eerder toegang, uitspelen en refunden zodra het spel uitkomt voor het grote publiek.
Kan me voorstellen dat hier al flink misbruik van gemaakt is!
Maar hoe kan je een spel beoordelen in 2 uur als die nog helemaal niet klaar is? Die kan je dan nog helemaal niet uitspelen (iig bij early access).

Ik snap je punt hoor, maar volgens mij is het grotere misbruik van early access niet mensen die refunden, maar developers die het misbruiken, nooit afmaken, etc.
Dan wacht je tot de release voordat je het aankoopt.
Die kan ik natuurlijk zou omkeren, als bedrijven bang zijn dat hun early access gerefund wordt, dan moeten ze misschien niet als early access uitbrengen, en gewoon een geheel spel uitbrengen.

(Overigens persoonlijk weiger ik simpelweg early access te kopen, maar het is gewoon jammer hoeveel het in mijn ogen misbruikt wordt).
Daarom hebben ze altijd duidelijk een disclaimer over de staat van het spel.

Dus, nee. Die verantwoordelijkheid ligt bij de koper wat mij betreft. Bezint eer gij begint.

En welke misbruik heb je het over? Er zijn gefaalde spellen maar misbruik heb ik bijna niet gezien op een enkel spel na. Dus ik vind dat erg mee vallen.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 23 juli 2024 13:06]

En welke misbruik heb je het over? Er zijn gefaalde spellen maar misbruik heb ik bijna niet gezien op een enkel spel na. Dus ik vind dat erg mee vallen.
Het eeuwig rekken van early access, om dan altijd het excuus te hebben dat het nog maar early access is, en het verkopen van DLCs / uitbreidingen terwijl je in early access zit. Waarom ooit een volledig spel uitbrengen, als je gewoon geld binnen krijgt door meer content te verkopen voor je early access spel.
En hoeveel spellen doen dat. Ik ken er ook een paar die al heel lang in EA zitten. Maar die hebben dan ook kleine teams of zelfs maar een developer.

En ik ken er geen een waarbij je extra content kan kopen tijdens de EA.
Ik heb het wel bij spellen op mijn wish list gezien al. Maar om het beroemdste niet-Steam voorbeeld te geven: Star Citizen.
En ik ken er geen een waarbij je extra content kan kopen tijdens de EA.
V rising : 2 addon packs en een extra dev steun pack gaat 08/05 uit EA
zo zijn er nog, maar kan niet direct op hun naam komen.
Best redelijk wat hoor. V Rising zoals boven genoemd, Soulstone Survivors, Deep Rock Galactic: Survivor, Last Epoc deed dit ook. Zijn vrijwel oneindig voorbeelden te vinden.

Ik koop zelf overigens ook al jaren geen Early Access meer, bedrijven maken er teveel misbruik van. Zelfde als Kickstarter, één keer ingetrapt met Planetary Annihiliation, dat was pas een smerig bedrijf.

Hopelijk zorgt deze maatregel ervoor dat een hele hoop minder mensen Early Access kopen, dat zal bedrijven wellicht iets eerlijker gaan houden.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 23 juli 2024 13:06]

Hoe lijdt in EA zijn tot meer omzet met extra content?

Er is geen enkel voordeel voor een spel om in EA te blijven, sterker nog (in het geval van Steam) word je zelfs aangemoedigd als je van EA naar release gaat met bepaalde voordelen.

Misbruik zou betekenen dat ze meer voordeel hebben door in EA te blijven, terwijl het niet veel meer dan een label is, dat een spel uit EA betekend niet opeens dat de developer stopt met de kantjes eraf te lopen als die dat in EA al deed, dus dat heeft niks met garanties of beloftes te maken.
Juist dat laatste punt is waarschijnlijk wasrom ze het nu doen. Teveel early access die niet verder ontwikkelt wordt.
Gewoon beide. Het is allemaal dezelfde verzameling: mensen.
Niet geheel mee eens. Genoeg voorbeelden waarbij je in EA een game koopt met de 'belofte' dat deze snel uitgebracht zal worden. Uiteindelijk ben je maanden / jaren verder en zit je nog steeds met een halve EA game...

7 Days to Die is een goed voorbeeld. Hoe lang is dat spel wel niet in Early Access geweest voordat het eindelijk uitgebracht werd.
7 Days to Die is nog steeds niet uitgebracht :+ Ze maken er 1.0 van in juni dit jaar.

Ik heb meer dan 100 uur plezier gehad met het spel in EA dus heb er zeker geen spijt van gehad, ook al is het nu niet meer te vergelijken met hoe het op release was.
Ja we zijn er bijna :+ (hopelijk)...

Met dat spel heb ik ook uren plezier gehad en nog steeds is het een zeer vermakelijk spel, maar het kan ook andersom.
Daarom koop ik niks op beloftes. En daarbij zijn EA games ondanks in EA soms in betere staat dan aaa games die een "full" release hebben. Ik denk dat mensen beter moeten na denken of ze wel de game willen kopen in EA staat en minder de hype moeten gaan volgen, maar goed dat is snel gecreëerd in de huidige tijd.
Ik ben helemaal voor het steunen van developers als ze iets met potentie uitbrengen in Early Access, ik heb een aantal SWAT games in mijn library met alle plezier mijn geld gegeven toen ze uitgebracht werden in EA. Echter vind ik wel dat je de developers ook mag 'straffen' als ze niet aan hun beloftes voldoen. En dat kan dus niet meer op Steam.
Men zit waarschijnlijk eerder spellen te downvoten, 2-3 dagen vrij nemen (of niet naar school gaan) kost je denk ik meer geld dan het spel die je laat refunden.

[Reactie gewijzigd door Atilim op 23 juli 2024 13:06]

Hoe is dat nu anders dan.

De 2 iur gaat pas in op dag van release.

Dus jaar beta en 3 dagen early release kun je spelen en dan bij release meteen refunden
Volgens mij tellen ze de speeltijd in early access mee voor die limiet van 2 uur, maar kun je de refund pas aanvragen als het spel daadwerkelijk uitgebracht word.

Je kan een spel in early access dus spelen, het niet leuk vinden, en dan een paar jaar later als versie 1.0 uitkomt een refund aanvragen
Je kan een spel in early access dus spelen, het niet leuk vinden, en dan een paar jaar later als versie 1.0 uitkomt een refund aanvragen
Dus gewoon nooit een final release maken als je door krijgt dat mensen het spel willen refunden?
Of niet heel uitgebreid communiceren dat je 1.0 uitbrengt.

Vanaf dat moment hebben ze 14 dagen de tijd, en ik denk niet dat heel veel mensen de hele tijd nieuwe releases van een spel dat ze toch al niet leuk vinden in de gaten houden.
Dat kan niet release is een steam advertised event
Vraag me af hoe dat werkt . Betalen ze de gamedev niet uit todat het released is?

Neem 7d2d 12 jaar in beta dus als je refund gaat steam dan geld in rekening brengen na 12 jaar of hebben ze 12 jAr geen geld overgemaakt om refunds te financiren ?
Ik snap wel waarom Steam de stap zet. Het aantal spellen wat in Early Access uitkomt en jaren in Early Access blijft groeit met de dag.
7 Days to Die is nu na bijna 12! jaar Early Access eindelijk uitgebracht. Palworld zit ook in Early Access en is al veel spelers verloren.
Het kost ze gewoon een hoop geld als al die mensen jaren lang het spel kunnen spelen, erop uitgekeken kunnen raken en voor het uitgebracht wordt kunnen refunden.
Dus ook de 14 dagen telde niet mee?
voor sommige uitgevers is het ook voordeliger dat ze in early acces blijven of in beta.
het toevoegen van patches en bugfixes is volgens mij dan veel makkelijker.

Een goed voorbeeld is warframe, het is vaker door de community managers en developers gecommuniceerd dat ze in beta blijven voor snellere en meer patches.
Ook een van de redenen is dat als ze naar "live service" gaan dat ze (fors)meer belasting moeten betalen in landen zoals Canada.
Het aantal spellen wat in Early Access uitkomt en jaren in Early Access blijft groeit met de dag.
En daarom maak je een verandering in het beleid zodat het deze groei beter in de hand werkt? :+ Early Access is slecht voor de ontwikkeling van spellen, vooral als er weinig haken en ogen aan zitten. Het is dus een negatieve verandering dat Steam dit doet.
Tegenwoordig worden véél games in "Early Access" uitgebracht. Veel meer dan eerder, dus dat ze de regels aanscherpen is wel te verwachten.
In de link die er word gepost heeft Valve het alleen over 'Advanced Access' Ik zie niks over Early Access.
Ik kan me nog een tijd herinneren dat je als game tester in dienst werd genomen en betaald werd om de game te spelen en eventuele bugs eruit te halen maar tegenwoordig is het andersom en moet je als tester betalen om daarna gratis je feedback te geven. Bij een early acces game weet bij voorhand al dat er nog flinke bugs in kunnen zitten dan is die 2 uur wel erg minimaal.
Wacht even... dus onder de oude regels kon ik Valheim (140 uur speeltijd) nog retourneren?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.