Mozilla start betaald Firefox Relay-abonnement voor e-mailaliassen

Mozilla introduceert Firefox Relay Premium, een betaald abonnement waarmee gebruikers ongelimiteerd e-mailaliassen kunnen aanmaken om zo te voorkomen dat hun primaire adres in handen van bijvoorbeeld spammers komt. De dienst kost initieel 1 euro per maand.

Klanten van Mozilla's Firefox Relay Premium krijgen een subdomein onder mozmail.com waar ze zonder limiet alias-e-mailadressen onder kunnen hangen. Gebruikers kunnen daarmee telkens als ze een e-mailadres moeten invoeren voor een online account, een andere alias aanmaken. Mozilla geeft als voorbeelden coffeestore@jouwdomein.mozmail.com en schoenenwinkel@jouwdomein.mozmail.com.

Firefox Relay stuurt de mail via de aliassen door naar de primaire mailadressen van gebruikers. Het doel van de dienst is dat gebruikers zo hun primaire e-mailadressen afschermen en alleen de aliassen op eventuele spamlijsten en andere lijsten van derde partijen komen. Mozilla belooft berichten direct na het doorsturen te verwijderen. Via een dashboard kunnen gebruikers hun aliassen beheren.

Het betaalde aanbod volgt op een test met Firefox Relay waarbij gebruikers gratis maximaal vijf aliassen kunnen aanmaken en bijlagen van maximaal 150kB kunnen laten doorsturen. Voor de dienst is ook een add-on beschikbaar en gebruikers kunnen labels aan aliassen hangen voor eenvoudiger beheer, ook via gesynchroniseerde apparaten.

Het verschil met de gratis dienst is verder dat Relay Premium⁩-gebruikers binnen drie maanden na ontvangst van een bericht kunnen reageren op een doorgestuurde e-mail. Wie daarbij een cc of bcc toevoegt, maakt overigens wel zijn oorspronkelijke e-mailadres zichtbaar voor de ontvangers.

Firefox Relay

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-11-2021 • 08:33

128

Reacties (128)

128
128
38
9
0
83
Wijzig sortering
zijn er geen gratis alternatieven voor dit? ik heb geen behoeften om te betalen :P
Gratis: 20 aliassen
$1pm: 50 aliassen
$3pm: onbeperkt

Als je dit consequent gebruikt heb je toch wel snel dat $3pm abonnement nodig. Als ik in m'n wachtwoordmanager kijk zit al op zo'n 200 registraties.

Momenteel gebruik ik de goedkoopste webhost die ik kon vinden en heb ik daar o.a. een catch all ingesteld. 20 euro per jaar en dan krijg ik ook nog een website met database om mee te hobby'en.

Gecompromitteerde usernames kunnen eenvoudig aan een zwarte lijst toegevoegd worden.
Ik hoor dit vaker, maar hoe zit het met spam? Je kunt zeggen wat je wil maar de spam filter van gmail werkt uitmuntend.
Spamsignalering staat hier los van. Ik host niet m'n eigen mailserver (kijk wel uit, heb wel betere dingen te doen). Alle mail zal alsnog door de spamfilter moeten van de externe mailserver die ik gebruik. Dat kan Gmail zijn, of in mijn geval Protonmail. Ik ontvang op dit moment (even afkloppen) geen spam in m'n inbox.
Je hebt hele goede spamfilters bij sommige hosting partijen. Zoals b.v. de spamfilter van SpamExperts.
Dat is het mooiste. Bij mij is dropbox@account.provider.nl gelekt en wordt veel in spam gebruikt. Bij dropbox heb ik een ander mail adres ingesteld en alles, letterlijk alles aan dropbox@account.provider.nl gaat rechtstreeks de bitbucket in.

Zo ook met adobe en alle andere mail-adres-publicaties. 1 keer het adres bij de andere kant aanpassen en een filter in je mailbox en weg is de spam.
Gratis: 20 aliassen Unlimited Standard Aliases / 20 Shared Domain Aliases
$1pm: 50 aliassen Unlimited Standard Aliases / 50 Shared Domain Aliases
$3pm: onbeperkt Unlimited Standard Aliases / Unlimited Shared Domain Aliases
Standaard-aliases zoals:
site1@tuxDePinguin.anonaddy.com
site2@tuxDePinguin.anonaddy.com
Krijg je dus, ook gratis, onbeperkt.

De Shared Domain Aliases moet je voor betalen, dit zijn domeinen die je met andere gebruikers deelt. bijv.
49823497-f919-4f25-a4b0-2842f2aa7d18@anonaddy.me
3cc39c6b-c57c-4e44-a187-fc4e808cc32b@anonaddy.me

Voor veel gevallen zullen de standaard-aliases genoeg zijn. Bron: https://anonaddy.com/faq/#what-is-a-shared-domain-alias

[Reactie gewijzigd door svane op 22 juli 2024 18:57]

Dit is dus een free lunch?
edit:
Ik kan me niet voorstellen dat alleen de edge-cases waar shared aliases worden gebruikt genoeg zijn om voldoende inkomsten te genereren voor een dienst als deze, dus vermoed ik dat je toch op een één of andere manier niet de klant maar het product bent. Dat is misschien het voor sommigen niet en voor anderen wel belangrijke verschil met Mozilla om rekening mee te houden. Dit is slechts een gezond sceptisch vermoeden, geen observatie, maar vandaar bovenstaande reactie, want er is "no such thing as a free lunch"

[Reactie gewijzigd door Sando op 22 juli 2024 18:57]

Jouw oplossing blijft ook overal gewoon werken omdat je je eigen domeinnaam gebruikt. Dat mozmail.com domein zal door veel websites geblokkeerd worden.
GPG encryptie, dat vind ik mooi.
Niet gratis, maar als je al een eigen domein hebt kan je vaak bij je domeinboer gratis een catch-all instellen. Vervolgens kan je gewoon website-naam@jouwdomein.nl gebruiken.
Moet je wel actief die catch-all beheren. Zodra de spambots er achter komen dat het een catch all is, krijg je ineens mail op s.anderson@example.com binnen, die doodleuk in je mailbox terechtkomt.

Dus natuurlijk kan het goedkoper, maar voor die 87 eurocent per maand kan ik die mailbox niet beheren hoor.
Dat moet je ook doen als je bij Mozilla of een andere partij een catchall neemt. Voor 87 cent per maand gaan ze geen uitgebreid spamfilter voor je beheren, hoor.

In de praktijk krijg ik alleen ongerichte spam op info@ en mail@. Nog nooit een spambot gehad die willekeurige adressen ging proberen.
Dit inderdaad.

Gebruik persoonlijk mail-in-a-box met een VPS van €20 per jaar + .one domein. Stuk duurder in totaal dan moz, maar het is echt niet alsof je dat als werkend persoon niet kan veroorloven. En liever zelf controle dan een gratis dienst die al je mail kan afluisteren.

Maintenance is echt minimaal buiten het feit dat ik wel alsnog voor elke aanbieder een specifiek alias aanmaak.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 22 juli 2024 18:57]

Waar haal je die VPS voor 20 euro per jaar?
Voor de prijs van één telefoontje van een marketeer kun je twee low-power VPS'en krijgen van Oracle. In tegenstelling tot bijvoorbeeld die van Google en Amazon blijven deze ook na een jaar gratis.

Je moet er wel even wat klooien met IPTables en de firewall in hun webinterface omdat ze out of the box een wat vage configuratie op hun images hebben staan, maar dan heb je het ook wel gehad. Best handig voor een klein systeempje. De CPU-kracht is niet denderend (ik krijg een halve EPYC-core) en je uplink is maar 50mbps maar meer hoeft ook niet voor alleen email of web hosting.

Mailcow ga je er niet op kunnen draaien, maar mail-in-a-box moet wel gaan lukken. Ik zou de clam-daemon ook uit laten want die vreet RAM en CPU als een malle en de kans dat je als particulier virussen over mail ontvangt is denk ik niet zo heel groot.

Gooi er een kleine website op met een gratis .tk domein en je hebt voor niks een heel eigen mailsysteem. Best een leuk weekendproject mocht je je kapotvervelen in de volgende lockdown.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 22 juli 2024 18:57]

Zit momenteel bij novos.be (maar die aanbieder verdwijnt helaas binnenkort). Maar er zijn best alternatieven te vinden. MIAB heeft niet veel nodig. Ik gebruik bij de zoektocht momenteel serverhunter.com. Zal zeker niet 100% van de VPS aanbieders afdekken, maar de keuze is er enorm.

Hier is de link naar een zoektocht met de minimum specs van miab en beperkt tot aanbieders in Europa.
Nog een ander ding: netim biedt momenteel .eu domeinen voor 10 jaar voor slechts €12 + BTW. Dus pakweg €1.5 per jaar gemiddeld. Ook misschien handig voor de combinatie.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 22 juli 2024 18:57]

Ik krijg genoeg spam op specifieke adressen (dus niet de generieke zoals info/mail@). Maar ik draai een eigen mailservert met rspamd en al die zooi komt gewoon in een spammappie. Mijn postvak in of submappen hebben nog geen regel spam gezien. :D

Moet nog wel een keer alles omzetten naar een adres per site, dan weet ik iig wie er nu weer iets heeft gelekt. Een catch all gaat het doel voorbij, immers élk adres is gewoon te gebruiken en het wordt voor jou dan wel wat moeilijker om te zien of het adres voor een bestaand account is. Zonder catch all moet je het adres zelf even aanmaken, anders komt de mail niet eens binnen. Lijkt mij toch beter.
Ik gebruik mijn catchall omdat ik te lui ben voor iedere website of app de webinterface te openen en een nieuw wachtwoord in te stellen.

Met wat regels is het mogelijk om op basis van het mailadres een mapje aan te maken en daar de boel in op te slaan. Dat moet ik nog een keer instellen, maar het zou de meeste overzichtsproblemen tegen moeten houden. Je zou ook alles waar geen regel voor is in een "te bepalen" mapje kunnen gooien, dan kun je vanuit daar beslissen of je ze wel of niet wilt hebben en eventueel direct het spamfilter mee wilt trainen. Mijn spamfilter is door de jaren heen alleen maar beter geworden vanwege de lage kwaliteit spam die ik krijg.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 22 juli 2024 18:57]

nieuw wachtwoord in te stellen
Maar voor een alias heb je helemaal geen los wachtwoord nodig? :D
Met wat regels is het mogelijk om op basis van het mailadres een mapje aan te maken en daar de boel in op te slaan. Dat moet ik nog een keer instellen, maar het zou de meeste overzichtsproblemen tegen moeten houden. Je zou ook alles waar geen regel voor is in een "te bepalen" mapje kunnen gooien, dan kun je vanuit daar beslissen of je ze wel of niet wilt hebben en eventueel direct het spamfilter mee wilt trainen. Mijn spamfilter is door de jaren heen alleen maar beter geworden vanwege de lage kwaliteit spam die ik krijg.
Dat kan inderdaad, maar is nog steeds vrij open. Ik vind het zelf beter om expliciet een werkend adres te maken in plaats van alles toe te staan en later pas te filteren. De spammer krijgt immers niet van "ayy onbestaand adres" dus die denkt "hey die werkt, laten we die vaker proberen", met het risico dat er meer spam door je filter komt. Ik denk dat als ik een catch all zou instellen, ik achterlijk veel spam zou krijgen en ik dus meer tijd kwijt ben aan het instellen van filter rules dan gewoon ff die ene keer een extra aliasje aanmaken.
Fair enough, een alias heeft geen wachtwoord nodig. Desondanks moet er alsnog een of andere interface bijgehaald worden.

Ik geloof niet dat het spammers veel uitmaakt of ze wel of niet een bounce krijgen. Microsoft en Google slikken vaak mail gewoon in en zeggen niks terwijl ze het in de digitale shredder gooien, helemaal als ze besloten hebben dat jouw server spam stuurt. Daar kom je ook niet zomaar overheen, maakt niet uit wat voor reputatie je mailserver verder heeft op internet en of je de nodige antispamprotocollen hebt geïmplementeerd. Microsoft heeft een formulier waar je het IP van je server voor herevaluatie in kan dienen, maar dat accepteerde de laatste keer dat ik keek niet eens IPv6-adressen.

Ik heb één keer spam gehad die herhaald verstuurd werd, maar dat kwam telkens van hetzelfde domein. Eén keer op de zwarte lijst gooien en klaar is Kees. Ik zal overstappen op aliassen als iemand me lastig valt met mijn catch-all, maar tot nu toe heb ik er nog niet naar om hoeven kijken.
Nee klopt, een bounce maakt ze niet zoveel uit, ik bedoelde meer dat als ze juist géén bounce krijgen ze een signaal hebben dat het adres wel mail kan ontvangen en je dus waarschijnlijk meer/sneller spam krijgt. Misschien gaan ze ook wel andere adressen onder je domein proberen (allemaal geautomatiseerd, most likely). Blacklisten is altijd achteraf en imo kun je beter vooraf zoveel mogelijk regelen.

Wat betreft Microsoft en Google: mijn mails worden door hen soms inderdaad als spam gemarkeerd terwijl het wel gewoon voldoet aan SPF/DKIM/DMARC/BATV en qua inhoud is het ook gewoon "normaal" (dus niet "testetstetststtt" maar echte content). Ook legitieme mails die mensen sturen naar mijn hotmail.com adresje komen toch wel met enige regelmaat in de spammap. Ik heb daarom zelf altijd het idee dat hun spamfilters te overdreven reageren, beetje een geval van over-engineering (dusdanig complex dat het niet meer werkt zoals oorspronkelijk bedoeld). Maar ik heb nog geen enkele ontvanger gehoord dat mijn mail geheel niet is aangekomen, hoogstens staat ie in Junk. Ik heb dat formulier wat je noemt wel eens ingevuld maar natuurlijk hebben ze er niks mee gedaan. :D

Mais bon, als voor jou een catch all goed werkt dan is daar niks mis mee. In algemene zin zou ik het niet aanraden, though. =]
Bij "mozmail" moet je het toch ook beheren? Alleen doe je het bij mozmail vooraf (je maakt een alias aan, die wordt doorgestuurd). En nadat een spambot erachter komt dat je een catch all hebt (nog nooit van gehoord trouwens) bij een catch all achteraf. Dan kun je ofwel een blacklist maken, ofwel een whitelist die je voortaan bijhoudt.

Whitelist maken stelt niet veel voor:
* Exporteer je mailarchief en maak een csv lijst van alle "to:" velden.
* Voeg deze e-mailadressen toe aan een sieve filter.

Ik heb trouwens het idee dat een service als deze meer bedoeld is zodat je kan zien wie verantwoordelijk is voor het eventueel lekken van je e-mailadres, en minder is bedoeld om spam tegen te gaan van bots die in het wilde weg hit and miss e-mails sturen.

[Reactie gewijzigd door TuxDePinguïn op 22 juli 2024 18:57]

Moet je wel actief die catch-all beheren.
Waarom? De doorgestuurde mail komt gewoon in je eigen mailbox, waar je de spam kunt (laten) filteren.
[...]

Waarom? De doorgestuurde mail komt gewoon in je eigen mailbox, waar je de spam kunt (laten) filteren.
De hoeveelheid spam die wordt aangeboden wordt ineens een flinke factor groter, omdat je ineens de spam van een heel domein op jouw inbox laat binnenkomen. En een spamfilter kan nooit 100% spam blokkeren zonder false positives, dus als je bijvoorbeeld alsnog 5% spam zou doorlaten dan krijg je met zo'n catch-all alsnog heel veel spam. Bovendien zal die spam steeds erger worden omdat naar alle aliassen succesvol e-mail gestuurd kan worden, dus ze blijven dan ook steeds opnieuw sturen. Normaal zou bijvoorbeeld richard@domain.tld een 550 Mailbox Unavailable of iets dergelijks krijgen en dan stopt het daar. Maar met een catch-all ziet de spammer een 200 OK en zal dus spam blijven sturen.

Een beter alternatief zou zijn om met aliassen te werken die je zelf even moet aanmaken. Dan heb je hetzelfde effect als wat Mozilla aanbiedt. Of je zou eventueel iets kunnen maken dat ongedefinieerde aliassen ook werken (catch-all) maar dat die berichten direct in quarantaine komen zodat je er geen last van hebt.

[Reactie gewijzigd door Blockchain op 22 juli 2024 18:57]

De hoeveelheid spam die wordt aangeboden wordt ineens een flinke factor groter, omdat je ineens de spam van een heel domein op jouw inbox laat binnenkomen.
In werkelijkheid van dat reuze mee. Ik heb drie catchall domeinen naar mijn mailbox staan, en daar komt relatief weinig spam op binnen.
Als we anekdotes als bewijs mogen gebruiken: vriend van mij had één catch all adres en die kreeg elke dag meer dan genoeg spam. Hij is uiteindelijk gewoon losse adressen gaan gebruiken.

Het gaat erom dat een catch all algemeen gezien "uitnodigt" tot spam. Dat jij daar toevallig niks van merkt is prima. Probeer het eens bij een bedrijf. ;]
Hoe nodigt het uit tot spam? Er is van de buitenzijde niet te zien dat het een catchall domain is....
Vandaar ook mijn aanhalingstekens. ;] Wat ik ermee bedoel is dat als iemand je domein kent, dat een redelijk standaard adres als info@domain.tld ook een werkend adres is (ook al gebruik je die niet voor je accounts) en spambots zullen vrij snel een dergelijk adres proberen. Het boeit niet dat ze niet weten dat er een catch all is, ze proberen het toch wel (1000 pogingen waarvan er 100 door komen bij een echte ontvanger is meer dan prima). En inderdaad, voor een privé domeintje zal het niet zoveel uitmaken, maar in algemene zin zou ik het dus niet aanraden.
Je kan ook een of meer vaste prefixen gebruiken als catch-all, bijvoorbeeld 'prefix.variabel@domain.tld'. Dat is met een regex map in Postfix zo gedaan en niet hetzelfde als een sub-alias waarbij de +suffix meestal wordt verwijderd. Op deze manier voorkom je de meeste random targets.

[Reactie gewijzigd door FvdM op 22 juli 2024 18:57]

Ik zou eerder aanraden om [generated]@jouwdomein.nl te gebruiken om de reden die SirQuack ook al beschrijft. Wachtwoorden worden toch gegenereerd (mag ik hopen), dus waarom dan niet ook even een uniek mailadres kopieren en plakken.
Je hebt ook nog https://simplelogin.io/
Er is een gratis variant
Bij freedom internet is deze functionaliteit inbegrepen.
Hmm, hoe werkt dit? Heb je hier documentatie van?
Je krijgt bij freedom een email adres abcd@freedom.nl en een catchall op @abcd.freedom.nl.

Ik gebruik bij elke site waarvoor ik moet registreren een ander email adres: site1@abcd.freedom.nl, site2@abcd.freedom.nl. Mocht ik op een bepaald adres veel spam krijgen, dan weet ik waar het lek zit. Ik kan een nieuw email adres aanmaken en de spam er met een simpel filter uit halen.

Zie https://www.freedom.nl/diensten/mail
je zou ook kunnen kijken naar https://simplelogin.io/. De sourcecode is gewoon openbaar en je kunt het op je eigen server draaien. Gebruik het zelf ook en ben er erg tevreden over. Er zijn ook plugins voor chrome, firefox en zelfs apps voor op je mobiel om snel een e-mailadres aan te maken en de gemaakte emailadressen te beheren.
Ik gebruik ook al langere tijd https://SimpleLogin.io met grote tevredenheid. Deze had qua features mijn voorkeur boven AnonAddy.

Je kan met deze dienst ook via het origineel terug beantwoorden.
Minder 'anoniem' maar je kan bij Gmail gewoon + gebruiken.
Bijvoorbeeld john.doe+amazon@gmail.com & john.doe+nespresso@gmail.com
Als ik een 'hacker' zou zijn, kan ik dit ook ontzettend makkelijk weer ongedaan maken door alles tussen de + en de @ weg te halen, dus helaas niet helemaal hetzelfde.
Of als 'hacker' wouter+allekabels@gmail... is gevonden, gewoon phising versturen op wouter+paypal@gmail.. :+
Als je nou een random string van 5 tekens aan je alias toevoegd is het al moeilijker.
Je stript er gewoon alles vanaf de + tot de @ er uit...

wouter+allekabels@gmail wordt dan gewoon wouter@gmail...
Oplossing: alles zonder + gewoon meteen als spam aanmerken (en nooit iets zonder + gebruiken), of een heel hoge rating geven waardoor hij al snel als spam wordt gezien.
Als ik een 'hacker' zou zijn, kan ik dit ook ontzettend makkelijk weer ongedaan maken door alles tussen de + en de @ weg te halen, dus helaas niet helemaal hetzelfde.
En WAT is er dan exact 'gehackt' ?
Je primaire email adres, waar t hierboven allemaal om te doen is.
Is die dan zomaar te hacken ....

Of kom je op een lijstje terecht, valt dat tegenwoordig ook al onder hacken :|
Emailadressen komen vaak op een lijst omdat er bv een bedrijf is gehackt het usernames, passwords (al dan niet salted/hashed) en, jawel, emailadressen ;) Zo'n hacker zou dus een lijst online kunnen zetten of verkopen, maar ken er dan bv eerst even een scriptje overheen gooien die de plusjes weghaalt bij gmail adressen.

Natuurlijk kan hij dat ook niet doen en overlaten aan de spammers die met de lijstjes aan de hang gaan.
wanneer je een account hebt bij coinbase en deze mailadressen lekken kun je er vergif op innemen dat hackers gaan proberen om je @gmail/outlook/whatever te kapen. Een hack van mailadressen beperkt hackers niet tot gebruikers die wachtwoorden hergebruiken...
Ik denk dat z'n punt is dat er niks "gehacked" wordt. Een 5 jarig kind kan zoiets als uitvogelen. Een spammer kent dit soort trucs ook wel en zal gewoon emails met een + er in geautomatiseerd bewerken voordat ze ze aan hun spamlijst toevoegen.
'hacker' is hier gebruikt in de oorspronkelijke betekenis van het woord: iemand die met wat handigheid dingen met een computer doet die voor gewone stervelingen (of in dit geval luie spammers) magie lijken.
Geen 'inbrekers' die illegale dingen op computers van anderen doen.
Dat filter je er zo uit. En ondanks dat een plusje gewoon conform the email standaard is, wordt het op heel veel plekken niet ondersteund.
Tja, zo is er wel meer door sites ongeldig verklaard, maar gewoon conform de standaard.
Commentaar bijvoorbeeld, of spaties, of emoji, maar dat mag ook meestal niet. Zie ook deze talk van Stavos Korokithakis: So you think you can validate email address - A journey down RFC5321.

[Reactie gewijzigd door SirQuack op 22 juli 2024 18:57]

Daarom gebruik ik al jaren het gewone streepje (het min-teken) . Dat werkt overal, nooit gedoe mee gehad.
Dat kan ik doen omdat ik zelf mijn eigen mailserver draai. 99% van de wereld is afhankelijk van een e-mail-provider die een andere keuze heeft gemaakt.
Plusjes werken ook op Outlook/Hotmail, alles vanaf de plus tot het apenstaartje wordt genegeerd. Overigens ook handig om te zien waardoor spam komt, want als je spam ontvangt op crazyboy+tweakers@gmail, dan weet ik dat er iets bij Tweakers is doorgegeven.

Wat bij Gmail ook nog werkt is puntjes random in het mailadres zetten, die worden namelijk genegeerd. cr.a.zyb.oy@gmail.com komt gewoon aan op crazyboy@gmail.com. Punten bestaan niet bij gmail voor het apenstaartje.
Ik heb anders wel een adres bij Gmail met een punt in het deel vóór het apenstaartje.

Edit. Ik snap het al. Je kan er wel punten inzetten, maar het wordt behandeld als zonder. Heb weer koffie nodig, denk ik . 8)7

[Reactie gewijzigd door Rens1967 op 22 juli 2024 18:57]

uhm ja klopt ook maar ja is zoals u al zegt minder anoniem
We hebben het over 1 euro per maand... Ik krijg dit als onderdeel van iCloud+ en zou niet meer zonder willen, alles wordt lekker naar een @privaterelay.appleid/icloud.com gestuurd en wanneer ik geen zin meer heb om ge-emaild te worden zet ik het adres op inactief :)
Daarnaast zit de mozilla relay domain al in ‘throwaway email domain’ lijsten die gebruikt worden om deze e-mail adressen te weren. iCloud.com (het domain voor de apple relay) is het standaard e-mail domain waardoor de kans dat het geblokkeerd gaat worden veel kleiner is.
En je ziet geen persoonlijk (statisch weergegeven) domein in het adres staan, dus als je ook een fictieve naam opgeeft ben je ook minder snel te herleiden qua identiteit.
Maar niks is gratis
Staat in het artikel toch? Mozilla Relay is de gratis versie van Relay Premium. Alleen beperkter in scope, maar als je niet wil betalen moet je dat accepteren.
zijn er geen gratis alternatieven voor dit? ik heb geen behoeften om te betalen :P
Mee eens... Overal zie je de kosten... alsof je leven ook geld kost :')
Nog even dan wordt geld vervangen door tijd, denk maar aan een SF film "In Time". Als tijd op is, jij valt dood neer. Geen prettig vooruitzicht :P
Ik heb ooit eens eenzelfde idee gehad en gemaakt (7 jaar geleden) ongeveer en nooit wat mee gedaan.
Maakt gebruik van MySQL, PHP en gebruikt de forwarders van DirectAdmin. Geen idee of het nog helemaal werkt maar voel je vrij om een en ander te proberen op een eigen hosting:
https://github.com/Pdijkgithub/AnonEAS
https://www.guerrillamail.com

en dan mag je nog een domein kiezen ook ;)
maar deze mails zijn niet op te slaan of heb ik het nu fout?
Jawel. Die mails worden opgeslagen. Je kan zelfs andermans postvak openen (of kon, heb het al ruim een jaar niet gebruikt) als je de random code invoert.
Een extra domein kost ook ongeveer 12 euro per jaar en dan heb je nog niet eens de hele doorstuur service erbij.

Ik moet eerlijk zeggen dat je veel krijgt voor die 12 euro per jaar.
Volgens mij heb je dan nog wel een maildienst nodig die mails accepteert van een eigen domein en die zijn bij mijn weten doorgaans niet gratis.
Zeker niet, dat suggereer ik ook niet. Maar iedereen lijkt alles maar gratis te willen hebben. Persoonlijk zou ik het Mozilla wel gunnen om te betalen voor hun diensten.
er is abine blur, die hebben onbeperkt alliassen gratis. maar ik vertrouw die service persoonlijk niet. hij is nooit echt meer geupdate sinds 2015 ofzo. het ziet er allemaal hetzelfde uit en werkt ook niet fantastisch. ik ben zelf helemaal gemigreerd naar anonaddy, maar als mozilla firefox relay ook onbeperkt alliassen geeft binnen hun domein, ga ik daarop over. anonaddy is een eenmansbedrijf geloof ik, dus als die falliet gaan of besluiten opeens te stoppen heb ik echt een groot probleem. al heb ik in de 2 a 3 jaar dat ik nu bij ze zit nog nooit echt problemen gehad, en het is open source wat ook een grote plus is.

[Reactie gewijzigd door t link op 22 juli 2024 18:57]

zonder forwarding, maar wel anoniem en gratis gebruik ik https://mailcity.nl
Nvm

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 22 juli 2024 18:57]

Netim.com kun je momenteel (tot 19 nov) een EU domein aanvragen. 10 jaar voor €14. Niet gratis dus maar zeker wel een koopje. Hier kun je vervolgens een catch-all instellen voor mail forwarding of (nog beter) eigen aliassen zoveel je wilt. Ben momenteel bezig om alles over te zetten naar een eigen alias ipv mijn eigen mailadres.
Ik had al een .net domein, maar heb snel een .eu domein geregistreerd voor 10 jaar aan minder dan 15 euro (inclusief 21% BTW). Dat is absoluut een koopje!
Hun website en management portal katapulteert mij wel onmiddellijk terug naar eind vorige eeuw. :-)

[Reactie gewijzigd door Eejs op 22 juli 2024 18:57]

Ik wilde juist hetzelfde komen vertellen, goede actie!

Het kan nog goedkoper, https://www.forpsi.com/ biedt hetzelfde maar dan voor een euro minder. Dat is dan zonder 1GB mailbox en 250M hosting inbegrepen, die je bij Netim wel hebt voor dat dubbeltje per maand.
De juiste provider kiezen. Demon.nl had het ooit en toen ben ik er aan verslaafd geraakt. xs4all heeft het tot een paar maanden geleden in ieder geval voor ex-demon klanten aangehouden.
Ondertussen biedt freedom.nl het aan. Je krijgt account@freedom.nl en kan ook alles@account.freedom.nl gebruiken.

Verder heeft google het plusje in de naam account@gmail.com laat ook account+alles@gmail.com aankomen. Er zijn meer mail providers die dit aanbieden.
zijn er geen gratis alternatieven voor dit? ik heb geen behoeften om te betalen :P
Behalve de genoemde hosted alternatieven, kun je ook kijken naar een eigen mailserver. Eventueel in combinatie met alsnog doorsturen naar je favoriete privacy-schendende gratis mailaccount, natuurlijk :-)

Een heel vriendelijke instap in je zelfgehoste mailserver, thuis op een laptop/RaspberryPi/VM is Yunohost. Je kan het tijdens 'postinstall' koppelen aan je eigen domein, of als je die niet hebt, een gratis subdomein.

Yunohost lang niet het enige project wat het makkelijk maakt 'van alles' te installeren, het is wel met name op startende zelfhosters gericht. Het is gebaseerd op Debian (Buster/'oldstable' op het moment), en kan ook direct bovenop een kale Debian geinstalleerd worden.

Je kan eenvoudig voor al je verschillende webshops/enquetes/abonnementen nieuwe aliassen instellen, waarmee je dus een gratis alternatief voor de dienst in het artikel hebt. Succes verzekerd!
Anonaddy is een goed alternatief.
Ze ondersteunen ook pgp encryptie en andere.
+ Eigen domeinnaam mogelijkheden.

Is tevens ook opensource. Kan het zelf hosten.
Wel jammer dat er geen optie is voor een echt eigen domain, dus bijvoorbeeld *@helemaalvanmij.invalid
dat kan bij anonaddy wel! dat is ook open source.
Leuk! Meteen geprobeerd een abonnement af te sluiten. Ik draag Mozilla wel een warm hart toe en hoop dat ze nog lang blijven bestaan, maar...
The currency of this subscription is not valid for the country associated with your payment.
Blijkbaar niet voor ons beschikbaar? :/

Edit:
Hmm, volgens de FAQ zou het wel beschikbaar moeten zijn voor Nederland. Apart.

[Reactie gewijzigd door Q-collective op 22 juli 2024 18:57]

Ik heb hetzelfde, nergens de mogelijkheid om te schakelen van valuta.
Dit probleem is bekend en er wordt momenteel aan een oplossing gewerkt. Het probleem komt doordat de detectie van betaalmethoden gebaseerd is op de taalinstelling van de browser. Totdat de permanente oplossing beschikbaar is [1], kan je tijdelijk je taalinstelling op NL zetten i.p.v. Engels.

[1] https://github.com/mozilla/fx-private-relay/pull/1366
Komen spammers (of hackers) er dan niet snel genoeg achter dat wat je ook invult voor de @ alles toch bij jou terecht komt? Dan kun je beter een eigen domein nemen en zo'n catch-all instelling ingeven.
Ik mag hopen dat de default "catch-all" geblokkeerd word. Zodra je email ergens in een leak zit kun je de fwd opgeven als geblokkeerd.

Lijkt me eerlijk gezegd een slechte (/onhandig/veel werk) oplossing voor een echt probleem: namelijk het verplicht ingeven van een geldig e-mail adres op veel websites die dat eigenlijk niet nodig hebben.

Overigens : "U wilt bijvoorbeeld uw echte e-mailadres delen met uw bank, uw arts en uw advocaat, evenals bij het ontvangen van concerttickets of instapkaarten voor vluchten." - nieuws: Reisdata en e-mailadressen van negen miljoen EasyJet-klanten uitgelek... - defeats the purpose.

[Reactie gewijzigd door svennd op 22 juli 2024 18:57]

Ik heb al jaren 2 catch-all domeinen en ik krijg verdacht weinig spam binnen. Wellicht dat mijn hoster er al een hoop uit filtert
Maar gebruik je dan ook nep adressen op websites ? Als : ikbestaniet@mail.ext ?
Zelf gebruik ik al jaren website@account.provider.nl Daarmee herken ik meteen van wie het komt. In mijn mailbox zie ik geen patroon dat er mail wordt gestuurd aan wilde en/of zelf verzonnen mail adressen.

Wel zie ik dat het verstuurd is aan gelektadres@account.provider.nl en dat is makkelijk afvangen: het gelekte adres bij de gevalideerde gebruiker aanpassen (nummertje er bij is genoeg) en het gelekte adres op de 'direct naar spambox' lijst.
Het grootste nadeel hiervan vind ik het @provider stukje.
Een provider is vaak wel iets wat je langere tijd gebruikt, maar als je jezelf zo insluit in hun structuur maakt dat een (snelle) verhuizing lastig.

Klein voorbeeld, hier in de gemeente komt glasvezel.
Het grootste probleem voor de overstap is voor vrijwel iedereen "ja maar mijn mailadressen"
Ik heb hier al zo'n 50 mensen met de initiële stappen.
Vooral 'oudgedienden' ( een paar @planet en zelfs @home adressen ) mensen die al meer dan 15 jaar dat gebruiken.

Ik kan je vertellen, dat is best een aardige klus, het grootste voordeel is de tijd van aanmelden - aanleggen - aansluiten - opleveren duurt hier nu al zeker anderhalf jaar.
Het is verbazingwekkend hoe weinig bedrijven / diensten een eenvoudige verhuisservice hebben.
Je hebt groot gelijk over het overstappen naar een andere internet en email provider. Daar heb ik ook last van. Jaren bij demon.nl gezeten en nu over moeten. Dat geldt overigens voor elke provider en bij elke dienst. Kijk maar naar bankrekeningen en vaste-lijn-telefoonnummers.
[reclame aan]
Dan is freedom.nl jou provider:
Een eigen domein komt mee als onderdeel van je abonnement. Inclusief de belofte dat ze dat domein niet achter houden als je het abonnement beëindigd.
Freedom.nl doet haar best om beschikbaar te zijn op alle netwerken waar ze bij kunnen en tegen een reële prijs (helaas vraagt KPN hier te veel voor toegang).
Tja, ik heb dat jaren geleden al opgelost door mijn achternaam.nl te registreren.
ik vermoed dat ik die al zo'n 18 jaar heb.

Mijn mail-hosting loopt over google non-profit project waar je rond 2006 je domein kon gebruiken voor een mailhosting met 100 gebruikers ( adressen )
Tegenwoordig is die niet meer aan te vragen, en er komen ook geen 'features' bij.
De betaalde versies hebben meer google-drive opslag gekregen, dat ging hier niet op.
Maar voor het familie gebruik is het voldoende, op een paar na worden de mailadressen 1op1 doorgestuurd naar hun provider-adres of een gmail/hotmail account.

Maar het blijft leuk om je adres zo op te geven voornaam@achternaam.nl ;)

Met de overgang naar glasvezel was Freedom nog een deelnemer, pas later stapten ze in op het e-fiber netwerk.
Anders hadden ze inderdaad mijn provider geweest/geworden.
Misschien over een jaar, als mijn Tweak-aansluiting erop zit, stap ik gewoon over.

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 22 juli 2024 18:57]

Overigens : "U wilt bijvoorbeeld uw echte e-mailadres delen met uw bank, uw arts en uw advocaat, evenals bij het ontvangen van concerttickets of instapkaarten voor vluchten."
Dan ga jij er van uit dat er maar één écht emailadres zou zijn.
In een tijd waarin je op één dag 100'en accounts aan kan maken bij de Gmail's, Outlook's en mail.com is dat gewoon een keuze.

Mijn vluchttickets komen op een 'eigen' gmail adres aan, webshops, idem ..
klmfreshmaker@mail / webshopsfreshmaker@mail - sky is the limit

Al deze adressen worden door een ander account opgehaald, en in mijn inbox gezet
Zit er een webshop / leverancier bij die me teveel 'aandacht' vraagt, gaat hij op de ignore in het betreffende account
Yeah, maar dan heb je deze service toch ook gewoon niet nodig ? Je doet nog veel meer werk dan wat deze service aanbiedt; Goed voor jouw, maar dat is -gelukkig- een minderheid van de mensen.

Want ik lees m'n mail op m'n mobiel toestel, en als ik iedere keer een nieuwe acc moet toevoegen als ik ergens registreer, ben ik wel even bezig.
"elke keer"
Er is een reizen adres, een webshop adres en een paar andere.
denk dat het in totaal zo'n 6 adressen zijn, tezamen met het verzamel adres.
Ik ga natuurlijk geen coolblue / bol / pappamammawinkel mailadressen aanmaken bij elke bestelling ;)
het is geen catch all, en niet alles wat je voor de @ invult komt bij jou terecht.
Komen spammers (of hackers) er dan niet snel genoeg achter dat wat je ook invult voor de @ alles toch bij jou terecht komt? Dan kun je beter een eigen domein nemen en zo'n catch-all instelling ingeven.
Ze moeten dan wel met de hand gaan controleren of er (sub)domeinen tussen zitten waar dit misschien van toepassing is.

Een subdomein als wankel.mozmail.org kunnen ze met een beetje heuristiek er wel uitpikken, maar er zijn zat landen waar je domein per definitie een subdomein is, zoals *.co.uk tot voor kort. Kleine kans dat alle adres@gmail.co.uk van dezelfde persoon zijn.

Het geeft bovendien niet alleen een privacy-voordeel, maar ook matching van eventueel uitgelekte wachtwoorden: zelfs als je per ongeluk voor twee diensten hetzelfde wachtwoord gebruikt hebt, is het emailadres waarmee je aanmeldt niet gelijk.
Wat ik niet snap. Je kan toch een eigen domein laten registreren inc email forward functionaliteit.
Dan kan je alle mail die je op dat domein ontvangt doorsturen naar je echte inbox.
Je hoeft niet eerst iets aan te maken zoals bij Firefox Relay.

En hoe zit dat email beantwoorden vanuit je mail client en Firefox Relay, dan staat wel je eigen mail adres erin. Iets wat je met een eigen domeinnaam wel kan regelen.

Overigens heb ik zo'n eigen domein setup al 10+ jaar draaien. De spam die ik krijg op de alias email adressen is verwaarloosbaar. Alleen bij groupon heb ik gemerkt.

[Reactie gewijzigd door ido_nl op 22 juli 2024 18:57]

Dat is natuurlijk helemaal waar. Al vraag ik me af of je dan voor 12 euro per jaar rond bent met een domein+mail (dat is een oprechte vraag, ik weet het niet).

Verder staat erop de website(https://relay.firefox.com/) dat de premium versie ook een reply functie heeft op de doorgestuurde mails, dus ik vermoed dat dat is waar je op doelt.
De goedkoopste optie die wij aanbieden kost al 36,- per jaar maar dan krijg je wel direct 10 mailboxen. Zou er een markt zijn voor domein + 1 mailbox + onbeperkt aliassen voor 12,- per jaar?
Eet het en je weet het. Misschien moet je het flexiebeler inzetten: Vraag een staffel voor mailbox-capaciteit, voor domein en voor mailboxen en iedereen kan het zelf inzetten.
Ik ben geïnspireerd en ga er inderdaad mee aan de slag :Y)
Misschien naast opslag, mailboxen, domeinen en aliassen ook voor elk domein 'catch-all' aan of uit kunnen zetten.

Daarnaast zou je naast catch-all ook sub-domeinen kunnen aanbieden. Ook leuk voor familie mailboxen, dan wordt het naast <familie>.name, ook <gezin> <familie>.name. Voor de oranjes: Beatrix@oranje.nl en WA@beatrix.oranje.name en Amalia@wa.beatrix.oranje.name. En dan die domeinen, subdomeinen en email adressen vrij aan mailboxen kunnen koppelen.

Natuurlijk, de email-adressen die gekopppeld zijn aan een mailbox voor de toegang moeten daar ook hun mail ontvangen.
Ik betaal 12 euro voor mn domein inc email forwarning (https://hosttoday.nl/domeinnaam/)

En het beantwoorden vanuit relay, krijg sterk de indruk dat dat via mozilla moet ipv je eigen mail client.
Dat is waarschijnlijk exclusief mailbox, die moet je dan alsnog ergens hebben.
https://www.hostingvergel...l.php?sorteren=verlenging
Hier staan een hoop hosting bedrijven op. Let er wel op dat sommige alleen een relay server zijn en dus geen opslag bieden. Of een max aantal adressen maar mag hebben.
Ik zit zelf bij Webreus, €7 per jaar voor een domein, €10 per jaar voor een site (met 10GB opslag) inclusief onbeperkt mailadressen/mailboxen/aliassen en een catch all. Dat is dus maar een paar euro meer, daar lijd je geen armoe aan (en je krijgt ook nog veel meer).
Tja, maar de meeste mensen hebben geen zin om op een dashboard aan de gang te gaan met CNAMEs en name servers. Ik had er ook geen zin in, tot ik er achter kwam hoe makkelijk het was (incl. Google domein).

Hoe dit werkt is denk ik vergelijkbaar met Apple's Private Relay: je krijgt een xxx@privaterelay.appleid.com / xxx@icloud.com adres, welke wordt ge-forward naar je inbox van je bijv. xxx@gmail.com.

Voo wat betreft het reageren op, heb je denk ik een goed punt: dat verloopt dan nog steeds vanuit je eigen mailadres (althans als ik het bij mij vergelijk). Als onderdeel van iCloud+ heb ik nu mijn eigen domein gekoppeld aan Apple Mail, even testen hoe dat gaat met het instellen van een emailadres. Neem aan op jouw manier :)
Je kan toch een eigen domein laten registreren inc email forward functionaliteit.
Je hoeft niet eerst iets aan te maken zoals bij Firefox Relay.
....
Overigens heb ik zo'n eigen domein setup al 10+ jaar draaien.
Die laatste stap is voor veel mensen best eng denk ik; dan hebben ze geen adres wat door een 'echt' bedrijf aangeboden is, zoals Hot/G/yahoomail of hun ISP.

Ik kan me voorstellen dat het door integratie in je browser, misschien een extensie en webfrontend, makkelijker wordt om de stap naar gecamoufleerde emailadressen te nemen.
Kan iemand mij zeggen of je ongelimiteerd aliassen hebt op het gedeelde domein met een premium abbonement? ik wil het niet aan mijn eigen domein hangen omdat het dan makkelijk tot mij te herleiden is.

[Reactie gewijzigd door t link op 22 juli 2024 18:57]

... omdat het dan makkelijk tot mij te herleiden is.
Iemand die de moeite neemt om (.nl?) de SIDN-website te raadplegen en dan te gokken dat jij de enige in je familie/straat/bedrijf bent die emailadressen op dat domein gebruikt heeft tijd teveel en fantasie te kort denk ik!
je kan dat process makkelijk automatiseren, en iemand die relay gebruikt gaat 99% van de tijd geen bedrijf of organizatie zijn omdat daar de tooling niet voor is.
En wat als Mozilla na een jaar of twee besluit dat de dienst niet houdbaar is en de stekker er uit trekt? Als voorbeeld geven ze webshops: daar kan en/of wil je wel toegang tot behouden i.v.m. het afhandelen van garantie aangezien het gebruikte e-mailadres doorgaans als identifier wordt gebruikt. Dus wat is het nut van deze dienst in dit geval? Als je bang bent dat je e-mailadres weer doorverkocht wordt dan meldt je je toch aan met mijnemail+webshopnaam@domein.nl? Meeste e-mailproviders bieden daar ondersteuning voor. En als het echt om een weggooiadres gaat zijn daar tal van services voor.
Mijn demon.nl account is onlangs op die manier opgeruimd door kpn. Ja, dat was even werk, overal mijn mail adres aanpassen. Net zo veel werk als het overstappen naar een andere provider. Dat heb ik dan ook meteen maar gedaan. [reclame aan] Freedom.nl beloofd hier in beterschap.
Demon, dat is lang geleden dat ik dat heb gehoord!
Demon.nl was al (veel) eerder weg dan demon.co.uk. https://en.wikipedia.org/wiki/Demon_Internet
Volgens deze wiki pagina heeft demon.nl het uiteindelijk langer vol gehouden dan demon.co.uk. Formeel heb ik nog een demon.nl account en bijbehorende mailbox. Praktisch zijn de diensten waar het mij om gaat dus de afgelopen maanden afgebroken.
ja en die truck kennen spammers en scammers ook. het enige wat je hoeft te doen is de plus en alles erna tot de @ verdwijderen, dat kan een kind met google nog scripten.

[Reactie gewijzigd door t link op 22 juli 2024 18:57]

Ik hou dit soort dingen toch liever zelf in de hand, wat als ze opeens de stekker eruit trekken? Dat zit je bij een heleboel partijen waar je mail niet meer werkt.

Ik zelf gebruik het met Exchange Online. Voor een webshop maak ik een gratis shared mailbox aan en deze forward ik dan door. Voordeel is dat je eventueel ook specifiek spam / malware filter regels kan toepassen op betreffende mailboxen + het aanmaken kan makkelijk en snel via de App 😀
Ik heb ooit eens eenzelfde idee gehad en gemaakt (7 jaar geleden ongeveer, pas later op Github gezet) en nooit wat mee gedaan.
Maakt gebruik van MySQL, PHP en gebruikt de forwarders van DirectAdmin. Geen idee of het nog helemaal werkt maar voel je vrij om een en ander te proberen op een eigen hosting:
https://github.com/Pdijkgithub/AnonEAS
AnonEAS stond voor Anon EmailAddressService

[Reactie gewijzigd door blottle op 22 juli 2024 18:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.