Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve: BattlEye en Easy Anti-Cheat op Steam Deck werkend krijgen nu gemakkelijk

Valve heeft bekendgemaakt dat alle grote struikelblokken voor het inschakelen van Easy Anti-Cheat bij Windows-games middels Proton in Linux-omgevingen weggehaald zijn. Het bedrijf noemt EAC activeren op Linux nu 'gemakkelijk ondersteund'.

Hoewel Epic Games bekend had gemaakt dat zijn Easy Anti-Cheat compatibel zou zijn met Linux middels de Proton-vertaallaag, leek dat tot voor kort even niet zo simpel als gehoopt. Onder andere Vermintide-ontwikkelaar Fatshark Games trok eerder deze maand aan de bel en liet weten dat het activeren van Easy Anti-Cheat in Linux vereiste dat ontwikkelaars een andere variant van EAC benutten dan games meestal doen. Fatshark omschreef dat als een 'enorme hoeveelheid werk', wat de toegankelijkheid van dergelijke games op Linux, in ieder geval in de nabije toekomst, in twijfel trok.

Valve lijkt die zorgen nu weg te nemen. In een update op zaterdag meldt de Steam-maker dat 'Steam Deck-ondersteuning toevoegen aan je bestaande EAC-game nu een simpel proces is, waarbij binaries en sdk-versies niet bijgewerkt hoeven worden en integratie van EOS niet nodig is'. Dat laatste is dus wat volgens Fatshark veel werk opleverde.

Dergelijke struikelblokken waren wat betreft de andere populaire anti-cheat, BattlEye, schijnbaar al weggenomen. In november al werd bekend dat de eerste twee BattlEye-games werken via Proton: Mount & Blade II: Bannerlord en ARK: Survival Evolved. Dat zegt natuurlijk niet alles over hoe moeilijk of makkelijk het was om BattlEye werkend te krijgen in deze context, maar Valve noemt in zijn update het activeren van deze anti-cheat via Proton ook 'makkelijk', in dezelfde adem waar het EAC noemt.

Al met al lijkt hier een van de grootste uitdagingen omtrent het werkend krijgen van Windows-games onder Linux definitief weggenomen. Natuurlijk zijn er nog andere technische uitdagingen bij deze overstap, die bijgehouden worden op protondb. Dat lijkt wel de goede kant op te gaan: in december bleek dat 90 van de 100 populairste Steam-games van dat moment konden draaien op Linux.

Valve verzet veel werk als het gaat om Linux-compatibiliteit. Dit omdat volgende maand zijn Steam Deck uitkomt, een handheld-computer die op een eigen Linux-distro genaamd SteamOS draait en middels zijn Proton-software Windows-games tracht te draaien. Proton is een fork van Wine, met verbeteringen doorgevoerd. Valve gaat zelf ook een keurmerk leveren voor games die goed werken op de Steam Deck.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

23-01-2022 • 10:59

57 Linkedin

Submitter: 2green

Reacties (57)

Wijzig sortering
Dit is schitterend nieuws, en een grote stap voor Linux naar een volwaardig OS voor gamers. Dikke pluim voor Epic en Valve!
*kuch* Voornamelijk Valve.
Heb het linkje maar vluchtig gelezen, maar hieruit begreep ik dat er een nieuwe library is opgeleverd door Epic dat meegeleverd moet worden met je bestaande build om het werkend te maken.

Dus het volledig build en release proces wordt (nog steeds) door epic geleverd. Ik verwacht niet dat Valve toegang heeft gekregen tot de broncode van Epic om dit werkend te maken.

Het lijkt nu zo te zijn dat Valve, Lutris of de diverse Linux games stores nu deze library (met toestemming van epic) kunnen meeleveren om alle epic games te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door 2green op 24 januari 2022 11:22]

Welke andere opties zijn er voornamelijk dan?

Epic bijvoorbeeld werkt zelf Linux tegen, met het verwijderen van de support voor Rocket League voor Linux.
Goed nieuws! Hopenlijk word dit ook door de ontwikkelaars optijd geimplementeerd voor release.
Van wat ik zo uit dit artikel begrijp is dat ontwikkelaars zelf (vrijwel) geen actie meer hoeven te ondernemen voor de ondersteuning. Dat zou voor linux gaming in 't algemeen een grote verbetering zijn.
Denk dat hij de EAC developers bedoeld, niet de game developers.
De game developers moeten het implementeren. Dat is eigenlijk slechts een enkel knopje indrukken dat zegt "laat dit ook op Proton werken". Maar dat zal voor veel developers al teveel moeite zijn.
Heb de bron erg vluchtig gelezen, dus onder voorbehoud lijkt het zelfs nog eenvoudiger geworden:

Ontwikkelaars hoeven alleen een bestaande meegeleverde library te vervangen.

Dit betekend dat:
  • De nieuwe library ook gewoon op de steam deck meegeleverd kan worden
  • Of door de door de gebruiker erbij gezet kan worden
  • Of door third party tools zoals Lutris erbij gezet kan worden.
Is mijn aanname juist, dan gaan Epic games straks moeiteloos werken op de Steam Deck en alle Linux PC's middels Lutris, Linux software stores, etc.

Ook blijkt hieruit dat Epic wel degelijk Linux wil ondersteunen, maar dan wel op een betaalbare en haalbare manier (ze zijn niet zo groot als valve en maken momenteel zelfs nog verlieze op hun game store).

Ik ben enthousiast. Dit is echt een precedent voor andere stores.
Ik vraag me wel af hoe dat zit, qua als gebruiker dat doen. We kennen niet echt de details van de anti-cheat en hoe die werkt, dus of je dat als gebruiker zomaar kan doen...? Lastig om te zeggen. Ik hoop dat iemand binnenkort er een experiment mee doet.
Heb het enkel vlot door geskimmed, maar dat zou dan mogelijk moeten zijn. Lees het later nog wel even wat beter. Ik verwacht dat tools zoals lutris dit dan automatiseren voor gebruikers. Weet niet of een bedrijf dit zo maar namens ontwikkelaars wil besluiten en dit op Linux deployen voor... nu ik er over nadenk doen ze dit al... dus misschien ook wel.

Zal het later nog even serieus lezen.
Implementeren is bovendien makkelijk. Eigenlijk alleen een optie die je aanvinkt.

Helaas is dat een extra stap, dus er zullen er veel al te lui zijn om het te doen. Het is niet eens officiële ondersteuning, met alles wat daar bij komt kijken.
Nee, ik zag dat ze in het artikel refereren naar dat:
... nu een simpel proces is, waarbij binaries en sdk-versies niet bijgewerkt hoeven worden en integratie van EOS niet nodig is'. Dat laatste is dus wat volgens Fatshark veel werk opleverde.
Nu maak ik hier de aanname dat wanneer je moet upgraden je naar de laatste versie moet gaan. Anders zou een binary van x versies terug geen probleem zijn namelijk. Een SDK is de softwarelaag waar de developers mee moeten werken. En als je geforceerd bent om te upgraden, en het blijkt een major upgrade te zijn, dan heb je kans dat de API is veranderd (symantic versioning).

Dat werk zou nog een substantiële dure ontwikkeltijd kunnen kosten. Daarnaast is de integratie niet meer vereist van EOS (Epic Online Services). Ook zoiets vergt ontwikkeltijd, of de gamedeveloper uiteindelijk gebruik wil maken van dit platform of niet.

Met andere woorden ga je vrij kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 24 januari 2022 08:39]

Valve heeft inmiddels een update gegeven. Het kan nu zonder je game binary of de gebruikte SDK's te hoeven updaten. Je kan achteraf een kleine toevoeging doen, en dan is het goed.

https://boilingsteam.com/...port-on-linux-now-easier/

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 24 januari 2022 08:46]

Mijn reactie is dus meer opdat jij zegt dat het zo makkelijk is als een vinkje ergens aanzetten en dat developers te lui zijn om er werk voor te doen. Dat is dus niet zo.

En wat je zegt, de update van Valve om dit process makkelijker te maken, is precies waar dit artikel over gaat.

[Reactie gewijzigd door Muna34 op 24 januari 2022 09:22]

Ik game zelf niet, maar ik ben wel enorm fan van Linux. Het feit dat de Valve, game ontwikkelaars en de community zo ontzettend veel werk verzetten om het tot een succes te maken is gewoon geweldig.

Het naar achteren moeten schuiven van de Steam Deck zelf (chiptekorten) is in deze ook eigenlijk een zegen. Je zou anders een prachtig apparaat hebben wat het op het belangrijkste punt een beetje laat liggen.
Zeker goede stappen voor het Linux ecosysteem. Good busy Valve, gamedevs, etc 👍🏻.

Het belangrijkste punt is m.i. trouwens niet de anti cheat software. Veel belangrijker zijn compatibiliteit, performance, gameplay, etc. Maw: zaken die voor ALLE games belangrijk zijn (niet enkel voor (multiplayer) spellen met publieke score elementen waar cheaten specifiek een probleem is).

Anti cheat software kan, net als drm, vaak alleen maar voor meer problemen zorgen (performance, vergaande systeemrechten, etc). Of dat bij EAC ook zo is weet ik niet, maar dat is ook offtopic voor nu.
Ik denk wel dat veel bedrijven (helaas) wel denken dat DRM een voorwaarde is om het op het platform uit te brengen.

De rest moet goed / acceptabel zijn (zijn ook genoeg pc games waarvan de performance bijv ondermaats is in vergelijking met een console).
Over het algemeen is performance niet zo'n issue voor Proton. Compatibiliteit evenmin. De meeste spellen zonder anti-cheat werken vrij goed. Het is echt anti-cheat dat het grootste probleem vormt.
Nu nog hopen dat Ubisoft ook stappen gaat zetten om Rainbow Six Siege werkend te krijgen met BattleEye. Het spel werkt vlekkeloos in single player mode, maar multiplayer werkt dus nog niet omdat Ubisoft de BattleEye-compatibiliteit niet heeft aangepast.
Dan zou het simpel genoeg moeten zijn om werkend te maken. Maar het blijft een extra stap. En dat kan al genoeg reden zijn voor Ubisoft om af te haken.
Als genoeg mensen ubisoft bellen en mailen hierover gaan ze vast wel overstag.
Als het echt 'een vinkje aanzetten' is dan lijkt me dat met genoeg eind-gebruiker/consument geklaag uiteindelijk toch wel die bureaucratische molen gaat draaien.
Voor 0.2% van de markt gaan ze geen moeite doen, en terecht imo. Een bedrijf bestaat om geld te verdienen en als het meer kost dan wat het ooit op zou leveren -> niet de moeite waard. Zou het zelf wel schitterend vinden als alle games op linux speelbaar waren maar lijkt mij nogal een utopie.
Ze hoeven ook nagenoeg geen moeite te doen. Ze hoeven enkel op een knopje te drukken. Developers en uitgevers zijn vaak lui, zelfs een knop is ze al teveel gevraagd. Maar ik kan niet zeggen dat het nu zoveel tijd kost om een vinkje te zetten zodat de anti-cheat ook op Proton werkt.
Dat is niet waar. Ze moeten het ook nog ondersteunen. De klantenservice moet ervan af weten. QA moet erop testen. Het is een heel extra platform waar haast niemand op speelt.

Je kunt niet zomaar iets aanvinken zonder te testen en zeggen dat het werkt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 januari 2022 13:20]

Maar dat hoeft niet. Ze leveren officieel geen ondersteuning. Het is niet alsof ze een binary voor Linux releasen. Officieel is het alleen een Windows spel, en Linux gebruikers moeten het maar zelf aan de praat krijgen. Alleen zonder dat vinkje gaat dat sowieso nooit lukken omdat dan de anti-cheat gaat miepen. Dat is alles wat het doet, voorkomen dat de anti-cheat lastig doet.
Waarom is dat terecht? 0.2% van de markt, wijst er mijn inziens ook op dat de hoeveelheid "extra" werk die de support met zich zal meebrengen, navenant zal zijn. Als je bedenkt hoeveel winsten sommige bedrijven maken op de verkoop van hun games, dewelke steeds vaker in pre-alpha status reeds op de markt komen trouwens, is een klein maar desalniettemin betalend segment van de markt bedienen slechts een kleine moeite. Hebzucht aanmoedigen is wel het laatste wat we moeten doen als je het mij vraagt.
Ik ga er van uit dat het de moeite niet waard is voor de developer. Een extra OS/platform waar je ondersteuning voor moet hebben, patches op moet testen etc. Dat kost allemaal heel veel geld dat je er nooit uit ga halen met de amper bestaande user base op Linux.

Moeten developers dan ook nog elke variant van linux/DE testen ? Enkel Ubuntu ? Maar ik denk dat het voor veel bedrijven heel simpel is -> kost het meer dan het oplevert ? Zo ja dan beginnen we er niet aan.
Na 25 pagina's aan reacties sinds november is de enige reactie dat ze het zouden doorgeven aan het development team. Maar wellicht dat er in de toekomst nog iets veranderd.

https://discussions.ubiso...ang=en-US&_=1642943663426
Mooi om the horen :)
30% van de 100 populairste games op steam hebben een native linux versie, 22% van de top 1000.

Verder werkt proton in mijn ervaring juist heel soepel voor de rest. Bij een deel van de games verlies je misschien een paar procent fps, maar er zijn ook games die beter draaien op linux via proton dan native op windows.
Ik vraag me echter af of op SteamOS met Proton welke versie er standaard wordt geïnstalleerd of dat je moet/kan kiezen welke je installeert... Er is nu (wat lijkt op) een aanname dat daadwerkelijk standaard de Linux versie geïnstalleerd wordt ipv. de Windows versie met Proton... Aannames is the mother of all fuck ups! Het lijkt er op dat dit is wat @ret8888 bedoelt. Als dat niet het geval is zou ik graag een bron willen zien, want op zowel de SteamDeck site als de SteamOS site kan ik er niets over terugvinden...

Op 10 oktober 2021 was het 29% van de top 100:
https://www.gamingonlinux...linux-and-the-steam-deck/
De huidige heeft nog alle linux games die daar opstonden (niet de overige 71% gechecked:
https://store.steampowered.com/stats/
In de huidige steam client voor Linux draaien alle games met een native linux versie standaard de Linux versie. Je kan wel forceren om in plaats daarvan de windows versie via proton te gebruiken via de instellingen (In big picture mode: manage game -> set steam play options -> force the use of specific steam play compatibility tool)

Uiteindelijk is de steam Deck gewoon een linux pc met de reguliere client in een nieuwe skin die geschikter is voor kleine schermen, dus ik zou niet weten
waarom ze die functionaliteit opeens uit de client zouden slopen. Zeker omdat al bevestigd is dat de nieuwe deck skin uiteindelijk big picture helemaal zal vervangen. Zie:

https://steamcommunity.co...ns/1/5167301764850695635/
Over het algemeen draait het wel slechter op Proton. Maar het is niet zo enorm veel slechter. Als elke FPS telt is Windows meestal beter, maar als je wil gamen op een OS met een betere gebruikerservaring, en een paar procent minder performance niet zo erg vindt, is er met Proton niets mis.
Er staat Linux op voor geïnstalleerd. Maar je kunt er ook prima windows op draaien. DUal boot is ook geen probleem.
Ik heb wel mijn twijfels of dat echt lekker gaat werken. Windows kunnen draaien is nog niet Windows goed draaien. Dan denk ik met name aan de integratie van de controllers en de touch screen. Touch screen zal in de basis wel werken, en je kan altijd wel een driver maken zodat je de controller in games kan gebruiken. Maar SteamOS is helemaal geoptimaliseerd met die inputmethodes voorop. Dat moet ik met Windows nog zien gebeuren. Volledig aangepast zodat het OS zelf absoluut perfect te gebruiken is met de inputmethoden van de Steam Deck. Waarschijnlijk zal Windows denken dat het een laptop met touch screen is en via USB een controller verbonden.

Sowieso weet ik nog niet hoe goed de kwaliteit van de drivers zal zijn op Windows, gezien dat niet de primaire focus van het project is. Maar dat is pure speculatie, die support zou zomaar net zo goed kunnen blijken als Linux. Mijn grootste twijfels zitten bij de aanpassingen aan het OS om de inputmethoden optimaal te integreren.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 januari 2022 12:26]

Het is gewoon een veredelde game laptop. Die controller support zit al een jaar of 5 in vrijwel iedere game en Steam voor windows. De drivers voor de hardware zijn op windows al verder geoptimaliseerd dan voor Linux. Dus ik snap je reactie niet helemaal?
De drivers voor de hardware zijn op windows al verder geoptimaliseerd dan voor Linux.
Waar baseer je dit op? We weten nog nauwelijks welke hardware er exact in de Steam Deck zit, afgezien van de APU. Valve is al maanden bezig om hun eigen SteamOS 3.0 te optimaliseren voor hun eigen handheld en kijkt daarbij totaal niet naar Windows. Ze hebben zelf aangegeven dat Windows op het apparaat draaien waarschijnlijk wel lukt, maar niet optimaal zal werken.
Het is redelijk te verwachten dat de APU niet wezenlijk anders is dan een laptop APU. Qua drivers moet dat wel te doen zijn. Ik denk dat Seth_Chaos vooral daaraan denkt, maar niet verder gaat. Maar de controllers zullen al meer werk zijn. Je hebt wezenlijk anders functies dan op Xbox of PlayStation, dus die functies moet je goed in je Windows driver integreren.

Maar wat je vooral niet niet vergeten, is het optimaliseren van de gebruikerservaring. Het is leuk als je drivers werken, maar als dat vervolgens is binnen een omgeving die ontworpen is voor de desktop, wordt het geen leuk grapje. Het is een apparaat met een klein touch screen en controllers aan de zijkant. De grafische interface van je OS moet volledig aangepast zijn om dat te faciliteren. Valve keurt spellen al af als ze een tekstinvoer hebben die een toetsenbord vereist, al is het maar voor de invoer van een naam. Dan mogen we over het OS net zo streng zijn.
Nooit gehoord van de Steam controller die al jaren naar behoren zijn werkt doet in iedere steam game? Of van big picture in Steam met touchscreen ondersteuning?

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 23 januari 2022 14:07]

De input is compleet anders en niet te vergelijken met een game laptop. Als je het bij drivers laat en verder van een game laptop uitgaat, dan krijg je een enorm slechte gebruikerservaring. Dat betekent dat je uitgaat van een muis en toetsenbord. Maar dat heeft dit apparaat niet. Dan forceer je eigenlijk een desktop ervaring op een apparaat dat geen desktop, geen laptop, zelfs geen tablet is.

Spellen worden bij Valve al niet meer als verified aangeduid als er een moment in het spel is waar je net een toetsenbord, al dan niet on screen, een naam van je character invoert. Zo streng zijn ze. Voor de desktopomgeving in SteamOS heeft Valve ongetwijfeld hetzelfde gedaan, en dus zal SteamOS er naar alle waarschijnlijkheid volledig bestuurd kunnen worden met de controllers aan de zijkanten van het scherm. Het zal me niet verbazen als zelfs tekstinvoer uitgaat van controllers, daar is Valve al langer mee bezig. Windows zal dezelfde soort aanpassingen moeten krijgen om gebruiksvriendelijk te zijn op de Steam Deck.
Proton is een fork van Wine, met aanpassingen zodat gamen op Linux veel beter gaat. Sterker nog, sommige games die via Proton geemuleerd worden, draaien beter dan via Windows. In jouw beredenering is Windows dan ook slecht. ;)

Daarnaast ook niet vergeten dat Linux best populair is op (mobiele) apparaten, Android is namelijk óók gebaseerd op Linux! ;) Wat dat betreft kan je je beter afvragen waar Linux niet op kan draaien, waar dat bij Windows nog altijd andersom is. ;)
Had ik vroeger ook en dat was voor proton … ikspeelde toen return to castle Wolfenstein. Ik haalde meer fps in linux met wine dan onder windows native. En dan kwam er ook een linux native versie later uit. Maar dit was dus een opengl game. Niks dat dit vekeerd is ofzo, in tegendeel, maar opengl ondersteuning was blijkbaar toen net iets beter op linux als windows
Er zijn ten eerste games die echt wel native op linux draaien. Vooral veel van Valve's eigen games volgens mij. Valve is daarnaast al jaren bezig met Proton, om Windows-games op Linux te kunnen draaien. Steam OS is al jaren een ding. Daarbij komt dat Valve al een lijst online heeft staan met games die specifiek op de Steam Deck goed spelen. Was hier op T.net gister of eergisteren nog te lezen. En als dat alles je niet overtuigt, je kunt inderdaad gewoon Windows installeren op dit ding.
Op Windows draaien spellen ook via verschillende lagen van drivers, engines en andere software. Uiteindelijk is het voor de eindgebruiker gewoon geneuzel of de system calls worden vertaald via proton of dat deze direct in de eigen OS gedaan worden. Als de presentatie beter of vergelijkbaar is met Windows maakt het niet uit.