Alien Swarm-rts-mod Lambda Wars met Half-Life 2-gevechten is uit bèta

Het team achter de Alien Swarm-modificatie Lambda Wars heeft hun game officieel uitgebracht op Steam. Lambda Wars is een real-time strategy-game waarin spelers de gevechten uit Half-Life 2 opnieuw kunnen uitvechten.

De ontwikkelaars melden in een update op Steam dat de ontwikkeling van Lambda Wars eindelijk uit de bètafase is. De ontwikkeling voor de game begon al in 2007 en de game was al jarenlang speelbaar, maar nu is versie 1.0 bereikt. Volgens de makers is de mod ontwikkeld van een proof of concept tot een volledige, asymmetrische rts-game met een singleplayerverhaal, co-op en multiplayermodi. Ook is er een speelveld om te oefenen en een offline skirmishmodus waarin spelers het tegen de AI moeten opnemen.

In Lambda Wars zijn er twee facties die tegen elkaar strijden, de Resistance en de Combine. Spelers kunnen kiezen uit de twee facties en kunnen de gevechten uit Half-Life 2 opnieuw uitvechten, maar dan vanuit een camerastandpunt boven de eenheden. Allerlei eenheden zijn te controleren, zoals de vliegende Manhacks, maar ook de grote driebenige Striders. Ook moeten productie- en onderzoeksfaciliteiten opgetuigd worden om toegang te krijgen tot betere eenheden en upgrades.

Lambda Wars is gebaseerd op de code van Alien Swarm, een top-down shooter die in in 2010 uitkwam en de Source-engine als basis heeft. Alien Swarm was een remake van de gelijknamige mod die al bestond voor Unreal Tournament 2004.

Door Joris Jansen

Redacteur

22-02-2021 • 10:00

11 Linkedin

Reacties (11)

Wijzig sortering
De ontwikkeling voor de game begon al in 2007 en de game was al jarenlang speelbaar, maar nu is versie 1.0 bereikt.

(...)

Lambda Wars is gebaseerd op de code van Alien Swarm, een top-down shooter die in in 2010 uitkwam en de Source-engine als basis heeft.
Hoe rijmt dit?
Als een OG speler:
- De originele game kwam uit op de HL2 build van de source engine
- Vervolgens geport naar de Alien Swarm base game (ook de source engine, maar zat meer functionaliteit in omdat dit ook al een topdown game was met complexe ui, upgrades ed.)

De source engine is al vanaf 2003 in gebruik, maar varieert gigantisch van game tot game, zo draait Counter Strike: Source (2004) op source, maar Titanfall 2 (2016) ook.

Heel makkelijk om op te ontwikkelen, permissive licentiemodel, tonnen mensen met modervaring door de long tail en de community-liefde en support over veel topgames maken het nogsteeds een aantrekkelijke keuze voor developers op budget.
Indie klassiekers/toppers gemaakt door 4 kerels in een schuur waar ik gelijk aan moet denken: EYE Divine Cybermancy, NeoTokyo, Double Action: Boogaloo, GoldenEye: Source.

Sterker nog: de modding-tools hebben zelfs nog weg van de tools waar in 1998 HL1 mee is uitgebracht, waar Counter-Strike en bijv. They Hunger mee zijn gebouwd indertijd.
Die engine is ook retroactief "GoldSrc" genoemd, en dit is eigenlijk een gemodificeerde Quake 1 engine.

[Reactie gewijzigd door Zonnekeer op 22 februari 2021 14:13]

Was cry of fear ook niet goldsrc?
Je hebt helemaal gelijk, het is al weer een tijdje terug. :)
Kan niet geloven dat het van hetzelfde team is als afraid of monsters, op dezelfde engine, prachtig stukje werk.
Die ken ik niet, maar cry of fear vond ik erg tof!
Een mod van hetzelfde team.-- aanrader.
Sta vooral verbaasd als je na het spelen hoort dat de maker 14 jaar oud was toen die uitkwam.
Alien Swarm Reactive Drop is wel een aanrader. Gratis, maar speelt lekker weg. Difficulty is wel all over the place, maar met paar vrienden online met friendly fire is dat gegarandeerd plezier.
worden er nog steeds debiele dingetjes getekend op het maps screen?
Uiteraard, waarom zou je het gebruiken voor nuttige zaken :D
Heb deze mod wel eens gespeeld en het was best vermakelijk. Alleen de performance was wel verschrikkelijk, maar weet niet of dat nog steeds het geval is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee