Valve plant meer apparaten zoals Steam Deck

Valve heeft meer apparaten als de Steam Deck in de pijplijn zitten, meldt het bedrijf in een interview. Daarbij gaat het in elk geval niet om een apparaat dat is gericht op het streamen van games vanaf de eigen pc.

Valve-ontwerper Greg Coomer zegt tegen PCGamer dat apparaten als de Steam Deck 'voordelen voor Valve biedt op de lange termijn'. "We hebben de hoop dat dit een echte categorie wordt met meerdere keuzes voor consumenten daarin", zegt hij.

Waar Valve niet aan werkt, is een apparaat voor gamestreaming. "Een andere fabrikant kan bijvoorbeeld een versie van een handheld maken gericht op lange accuduur en het streamen van games vanaf een andere pc. Dat zou een interessant product zijn. Wij hebben dat nu niet in de planning, maar misschien een andere fabrikant wel. Je hebt dan lagere kosten, langere accuduur en een heel verschillende architectuur, technisch gesproken."

De Steam Deck ondersteunt wel Remote Play, waarbij spelers hun games die draaien op pc, kunnen streamen naar de handheld. Valve zegt al sinds de aankondiging dat het de bedoeling is om een categorie van handheld-gaming-pc's te starten. Het bedrijf hoopt dat ook andere fabrikanten dergelijke apparaten met SteamOS gaan maken.

De Steam Deck is Valves eerste gaminghandheld, uitgerust met een op maat gemaakte AMD-apu met Zen 2-cores en een RDNA 2-gpu, 16GB Lpddr5-geheugen en een 7"-lcd met een resolutie van 1280x800 pixels en een beeldverhouding van 16:10. De eerste exemplaren van de Steam Deck worden in december geleverd.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

09-08-2021 • 11:54

78 Linkedin

Reacties (78)

78
72
26
2
0
30
Wijzig sortering
Ben toch wel benieuwd naar wat de ervaring van mensen gaat zijn met het feit dat t op Linux draait. Niet alle games zullen werken, en sommige minder goed. En dat zeg ik als Linux gebruiker. Toch wel een gok van Valve, al zitten ze wel mooi met een soort vendor lockin, aangezien andere stores Linux helemaal niet ondersteunen en Valve met Proton wel aan de weg bouwt.
Ben toch wel benieuwd naar wat de ervaring van mensen gaat zijn met het feit dat t op Linux draait. Niet alle games zullen werken, en sommige minder goed. En dat zeg ik als Linux gebruiker. Toch wel een gok van Valve, al zitten ze wel mooi met een soort vendor lockin, aangezien andere stores Linux helemaal niet ondersteunen en Valve met Proton wel aan de weg bouwt.
Ik denk op precies dezelfde manier als het nu onder Linux werkt, namelijk met een lijst van goedgekeurde games die goed werken. De rest zie je gewoon niet, tenzij je in het configuratiescherm kiest voor de experimentele modus waarin je alle games kan starten op eigen "risico".

Op grond van de form-factor van dit apparaat denk ook dat de focus vooral ligt op casual gaming. In die
hoek zijn de systeemeisen ook wat minder en de gebruikte technieken minder experimenteel. De nieuwste en zwaarste games lijken mij niet het belangrijkste voor dit apparaat.

Het lijkt me wel belangrijk dat Valve de juiste verwachtingen schept. Als je het aan de fans overlaat om te voorspellen hoe het zal werken dan zal het in praktijk altijd tegenvallen. Dit apparaat is behoorlijk uniek en min of meer het eerste in z'n soort, we hebben niks om het 1:1 mee te vergelijken. Verkeerde verwachtingen vallen te verwachten ;)
Aya Neo is toch echt een 1 op 1 type apparaat wat al beschikbaar is maar dan met Win10. Waarom kunnen we geen vergelijking maken net als bijvoorbeeld Xbox vs PS.
Het is inderdaad ‘vergelijkbaar’ maar toch tegelijk een wereld van verschil.

Valve heeft een ecosysteem, een custom APU voor beter prestaties, en de middelen om de prijs zo’n beetje te halveren.

Dit maakt het wel echt een ander soort project.
Als een custom APU het vergelijkbare factor is dan moet je de Switch mee nemen in de vergelijking.
Punt is op zowel de Steamdeck als de Aya gebruik je voornamelijk Steam en als je wil kan je ook linux/steamos installeren op de Aya en heb je letterlijk een 1 op 1 software vergelijking.
Dan komt het neer op wie is sneller of heeft meer batterij.

Het type apparaat zoals ik het zie is een "tablet" display met controller besturing. Ik zou zelfs de atari lynx als een vergelijking zien wetend dat het super traag zal zijn in de vergelijking.
Aya Neo is toch echt een 1 op 1 type apparaat wat al beschikbaar is maar dan met Win10.
Behalve dat het belangrijkste aspect (in deze discussie) anders is, namelijk Windows vs Linux.

Windows is bekend terrein. Daarvan weten de meeste mensen wat ze moeten verwachten
Hoe goed Windows games op Linux draaien is voor de meeste mensen volledig onbekend. De meeste kopers zullen waarschijnlijk niet eens beseffen welk OS er op dat apparaat draait.
En als je SteamOS installeert op de Aya?
Dat kan vast wel maar het punt blijft dat de meeste mensen daar gewoon geen ervaring mee hebben. Zelfs als je ze vertelt dat een SteamDeck beter of slechter dan een Aya werkt dan hebben ze nog geen idee wat ze moeten verwachten. En Valve/Steam heeft genoeg fans die dan gaan dromen. Het is prima om een mooie hype rond je apparaat te laten ontstaan maar niet als je die dromen onmogelijk waar kan maken, dan gaan mensen klagen dat ze zijn misleid, ook al hebben ze het zelf allemaal verzonnen.
dit ding gaat ERG goed verkopen, dat is al duidelijk. en dat is dus ook een motivatie voor game makers om hun spellen beter te laten lopen op linux.
Mwa... De eerste interesse is hoog, ja. Maar het moet wel echt goed werken als het ding uit komt. Al die reserveringen van nu zeggen nog niet veel, die kun je gewoon annuleren en dan krijg je de €4/$5 gewoon in Steam tegoed terug. Als straks in december de eerste leveringen er zijn en het regent klachten over stickdrift, sticky knoppen of verzin het maar wat voor hardware issues... Of het blijkt toch allemaal niet zo lekker te lopen op Linux en er zijn veel klachten over games die niet goed draaien, dan zou het zomaar kunnen dat veel mensen er van af zien. En zelfs als iedereen die nu gereserveerd heeft hem ook echt bestelt dan nog is het even afwachten hoe de verdere markt het ding omarmt.

Ik heb er wel vertrouwen in hoor, daarom zelf ook gereserveerd, maar dat het al duidelijk is dat hij zo goed gaat verkopen dat devs er massaal rekening mee gaan houden vind ik toch nog wat voorbarig.
De preorders zijn ook deels gedaan vanwege scalperangst. Je wil niet weer een situatie waarbij een console 2x zo duur is, met de enige manier om zo'n ding snel te bemachtigen om door zo'n scalperklootzak hier op tnet of op ebay to kopen.

Oh, en natuurlijk mensen die gaan scalpen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 9 augustus 2021 12:52]

Ben zelf ook een Linux gebruiker (hybride eigenlijk, gebruik ook graag Windows... om linux kernel development te doen... grinnn). Maar verwacht dat Valve een soorgelijke functie in de steamdeck opneemt als voor linux games waarbij je de optie heb alleen goeddraaiende games te zien in je library of gewoon alles dat je hebt.

Hoop dat ze een stap doen met games die komen met een default configuratie voor de steamdeck. Waardoor je niet al het gedoe hebt zoals gewoonlijk met game of enigzins de beste ervaring op je hardware krijgen. Meende iets in deze richting ergen meegekregen te hebben, iets van cloud synchronisatie van de settings op steamdeck in handheld en desktop mode, wat ze hiervoor nodig hebben.
Als ue4 en binnekort ue5 developper denk ik dat er baat is bij het vergroten van de linux markt aangezien het maken van een port voor linux niet het meest intensief is, de kosten in geld en tijd zijn relatief laag, het voornaamste probleem is dat de baten erg ondoorzichtig zijn; als 1-2% (heb even de steam hardware survey niet voorhanden) gebruik maakt van linux is het dan de moeite waard om, zeg een week te investeren in het maken van een port of zijn de linuxgebruikers in staat om zelf het spel speelbaar te maken, en hoeveel van deze linuxgebruikers heeft niet ook een windows os als alternatief. Het vergroten van de linux markt helpt de interesse in het verbeteren van de development tools voor linux waar iedereen uiteindelijk voordeel uit haalt.
Linux ports beginnen sowieso aan terrein te winnen met als grootste spelers Stadia en Steam. Maar steam zet nu in op Windows ports via proton, dus blijft stadia over. Op steam is dit gemiddeld 0,6%. Laatste maand %, want veel testjes door mensen ivm steamdeck

Je beredenering dat een port naar Linux relatief weinig kost, komt niet overeen met de kosten zoals ik ze zie bij grote ontwikkelaars. Die hebben echt veel hogere kostenposten, waarbij met name testen, debuggen, optimaliseren (want vulkan) en onderhoudkosten van een extra release hoog oplopen.

Vind de steam aanpak middels proton wel het meest kansrijk. Native ports zouden dan, als valve dit toelaat op steamdeck, een optie zijn om meer performance uit de steamdeck te halen.

Ben het met je eens over de tooling. Dankzij alweer valve, Google en wat kleinere firma's zijn er al aardig wat tools bij gekomen, maar dit mag wel meer worden (uitgaande wat ik hoor, zelf geen game ontwikkelaar).
Unrelated natuurlijk, maarrr jij gebruikt Windows om Linux kernel development te doen? Meen je dat? Hoe en waarom?
Ik gebruik windows omdat ik de grafische interface het fijnste vind werken en eruit zien. Linux desktops voelen incompleet, lomp en traag aan. Vind ze ook onnodig complex qua code, wat mij enorm kan irriteren.

Kernel development op windows is niet nieuw hoor, staan online betere instructies dan ik hier neer zou zetten. Maar ontwikkel voornamelijk op mijn laptop in combinatie met een homeserver waarop diverse builds draaien en natuurlijk online repositories en een gezamelijke buildserver, etc.
?!? Incompleet,lomp en traag? Dan moet je een wel erg barebones distro gebruiken met een slechte ontwikkeling... Bijna alle distro's die ik ken zijn grafisch netjes, en juist veel sneller dan Windows.
Je doet onterechte aannames, heb vrijwel alle bekende distro's wel gehad hoor.

Je bent wel erg algemeen in je reactie, als we ons beperken tot bijvoorbeeld KDE en/of GNOME, vind je die dan net zo vlot, compleet en gracieus als windows? en zo ja, geef eens voorbeelden?
Ik ga eigenlijk wel mee in 2green zijn mening. KDE en Gnome zijn erg bloated en de kwaliteitscontrole is in mijn insziens toch echt ver zoek. Heb bugs gehad die in zowel de eerste als de laatste versie van KDE4 zaten en gewoonweg nooit opgelost werden. Ook breken ze iedere major release zowiezo je workflow. Dan maar een lightweight WM maar dan is dat voornamelijk om terminals te spawnen en je te beperken tot het stabiele en het minimalistische.

Nu Windows 10 is ook wel schizofreen met sommige instellingen enkel vindbaar in de moderne "metro settings" en andere dan weer alleen in de oude getrouwe "control panel settings".

Danku smartdevices voor de Chaos !!!
Waarschijnlijk via WSL. Naar de "waarom" ben ik ook wel benieuwd :)
De UI van Windows en de motor van Linux.
Ik zie het nut er wel van in, Visual Studio op Windows werkt (naar mijn mening) veel fijner dan Visual Studio Code op Linux/Apple en ik ben beter bekend met de interface van Windows en z'n eigenaardigheden.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 9 augustus 2021 13:17]

Ze zitten niet met een vendor lockin. Je kunt elke andere store installeren die je wilt. Je kunt er ook Windows op zetten als je wilt en dan Steam+Epic+Uplay+? installeren. Het komt standaard werkend met een Linux installatie en Steam, maar het zou bij launch direct Windows moeten ondersteunen voor de mensen die dit perse willen.

Ik verwacht dat dit zeker goed gaat draaien. Valve is proton goed aan het pushen en dit is een extra zit in de rug van developers om te zorgen dat hun spel goed gaat draaien. Als ze straks miljoenen exemplaren hebben verkocht en de spellen draaien niet, gaan mensen slechte reviews geven op de games. Dat willen developers niet want dan gaan minder mensen het spel kopen.

Ik zie dit alleen maar als een goed iets.
Je kan ook lutris installeren en dan andere niet native spellen en launchers gebruiken
https://www.protondb.com/ overzicht van de games die wel/niet of gedeeltelijk draaien onder proton.
Op de site is het mogelijk te zoeken op games.
Hoe goed het draait is natuurlijk ook gedeelte afhankelijk van de hardware.

[Reactie gewijzigd door PBloem op 9 augustus 2021 12:39]

Valve zegt tenminste één anti-cheat systeem te supporten in Proton voor de release van de Deck. Ik hoop dat dit de lijst aan speelbare AAA games flink vergroot. Dat is op dit moment de grootste blocker.
Valve schijnt wel redelijk overtuigd te zijn dat ze Proton nog behoorlijk kunnen verbeteren en nagenoeg 100% parity kunnen leveren tegen de tijd dat de Deck geleverd wordt. Maar dat moeten we nog bezien.
Ik hoorde dat je ook windows kan installeren.
Je kan ook Windows installeren, maar support hiervoor zal vrij minimaal zijn. Goede kans dat op een aantal punten het gewoon minder lekker werkt. Valve stelt het apparaat open zodat je er zelf mee kan knoeien, maar dat is niet hetzelfde als support.
Valve werkt nu nog aan windows 11! Stond op Twitter vandaag wordt steeds beter en beter
Ik denk ook niet dat linux het lang vol houdt zogauw ik hem binnen krijg (maar die staat pas in februari gepland)
Er is wel echt een flink verschil nu tussen wine een paar jaar terug en de steam play via Proton. Meeste games die ik de afgelopen tijd wilde spelen "doen het gewoon".

Grootste problemen zijn nu met EAC en andere anti-cheat, en valve zegt dat opgelost te willen hebben voor de release van de steam deck

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 10 augustus 2021 11:07]

Tot nu toe is Valve's hardware support niet heel betrouwbaar gebleken. Hoe lang totdat hun interesse in Steam Deck verdwijnt net zoals bij Steam Link, Steam Controller, Steam Machine?
Steam link bestaat nog steeds en wordt ook nog steeds ondersteunt (ondersteund? Geen idee). Steam controller heeft geloof ik tot dit jaar nog steeds updates gekregen om de controller te verbeteren. Werkt ook nog steeds prima in combinatie met Steam.

Steam Machines? Tja, In mijn ogen was de fout daar het vertrouwen op de third parties de Steam Machines moesten gaan bouwen en leveren. Prijs technisch totaal niet interessant.


Edit:

Valve Index niet te vergeten natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door TheHeavySoldier op 9 augustus 2021 12:31]

Het waren niet alleen de hardwarefabrikanten. Ten tijde van de Steam Machines waren de Radeon-drivers onder Linux aanzienlijk minder goed en was een AMD-processor ook niet de meest optimale keus voor speltoepassingen. Het dwong fabrikanten om te kiezen voor een Intel-processor en Nvidia-GPU met bijbehorend prijskaartje. Daardoor was het erg lastig het prijspeil te halen dat een Steam Machine aantrekkelijk maakte, tel erbij op dat spellen nog niet optimaal draaiden en slechts een relatief beperkt deel van de Steam-catalogus beschikbaar was... het gesternte was toen gewoon veel minder gunstig.

Ik sluit niet uit dat één van de apparaten die in de pijplijn zit alsnog een nieuwe Steam Machine is, met meer verkoopgewicht erachter.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 9 augustus 2021 13:52]

Steam Machines had ook compleet geen standaard behalve dan SteamOS. Het was weliswaar de bedoeling Steam Machines qua prijsgroepen uit te brengen, maar zelfs binnen de prijsgroepen was de kwaliteit veel te ver uiteenlopend (en vaak alleen op de negatieve manier).

Steam Link wordt nog doorontwikkeld tot zover ik weet (hoewel niet de hardware zelf), Steam Controller bestaat nog maar lijkt wel qua ondersteuning op de laatste benen te lopen (ze hebben de productie en verkoop stopgezet).

De Index, Link/Remote Play en Proton/Steam Play zijn naast Steampowered zelf momenteel vrij duidelijk de paradepaardjes van Valve.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 9 augustus 2021 12:47]

De fout van steam machines was niet 3rde parijen maar lafheid. Chromebooks laten zien dat werken met 3rde partijen wel kan, maar je moet software support en QA binnenshuis houden. De 3rde partij bij chromebooks is er alleen voor de hardware, waarvoor ze binnen de lijntjes moeten tekenen voor een gegeven platform specificatie. Als je genoeg 3rde partijen hebt en het produkt interessant dan doet concurrentie de rest.

Valve durfde al dat werk niet aan.
Ondersteund :) als het tegenwoordige tijd was (Valve ondersteunt de Steam Link nog steeds) was het met een T :) en vast nog wat regels die ik niet allemaal ken.

[Reactie gewijzigd door spokje op 9 augustus 2021 12:38]

Jaaa, Nederlands. Mijn beurt om te stralen.

De zin is hier: "Het wordt ondersteund." Wordt is de persoonsvorm en ondersteund is het voltooid deelwoord. Als je wil weten of een voltooid deelwoord met een d of een t is, maak er gewoon een bijvoegelijk naamwoord van. "Het ondersteunde product", dus ook "ondersteund".

Wat betreft de persoonsvorm, dat is heel makkelijk de ik-vorm plus t. "Ik word", "Het wordt".
Dat is werkelijk doodeenvoudig, dus niemand hoeft hier ooit nog eens "Dat betekend" te schrijven. ;)
Dit artikel gaat over de Steam Deck, niet over taal, dus volgens de moderatierichtlijnen is deze discussie niet meer dan een 0 waard.
Ik begrijp niet waar je het over hebt.

Steam machines waren 3rd party vendors, en niet Valve zelf. Daarintegen heb ik nooit horror verhalen gehoord over de support op die dingen. Je hebt gewoon een desktop pc'tje gekocht met linux met steam pre-installed van vendor X, en dat wordt ondersteund zoals vendor X dat doet. Steam Big Picture mode en Steam OS krijgen nog gewoon updates, en kan je ook gewoon zelf installeren, en nu voor het eerst gaat Valve zelf zulke hardware verkopen (nu dan in portable formaat)

Dan de Steam Controller. Die is gewoon te koop, de UI krijgt nog regelmatig updates, en het wordt enorm goed ondersteund.

Dan de Steam Link. Overbodig, want een Rasberry Pi kan 't ook gewoon, en elke nieuwe TV (muv LG) ondersteund 't al out of the box (iig Tizen en Android OS). Dan heb je nog de NVidia shield. Ze zijn simpelweg opgehouden met het verkopen van de Steam Link omdat mensen het niet meer kochten, maar de features bestaan nog steeds, en zijn juist door ontwikkeled (tot Remote Play), waar je nu ook met andere spelers tegelijk kan spelen, enzo.

Dus, ik weet niet over welke 'verdwenen interesse' of 'gebrek aan betrouwbaarheid' je het over hebt. Iedereen die dingen gekocht heeft, wordt nog steeds ondersteund met updates. Langer dan je van de meeste andere vendors gewend bent. Denk aan je mobiele telefoon met maar 2 jaar updates, of 't tempo dat iOS en Android versies niet meer ondersteund worden door sommige apps. Zoiets is in 't geheel niet van toepassing op hardware door Valve verkocht, of door Valve software matig ondersteund.

Kun je misschien 1 concreet voorbeeld geven, van hoe iemand, die dat gekocht heeft, nu qua support/ondersteuning de sjaak is geworden? Want mij lukt het niet.
> Dan de Steam Controller. Die is gewoon te koop, de UI krijgt nog regelmatig updates, en het wordt enorm goed ondersteund.

Nee, dat is stopgezet. De Controller wordt misschien bij third parties nog verkocht, maar Valve heeft de productie en verkoop stopgezet. Misschien komt er een tweede generatie controller, maar de 1e generatie controller is iig niet meer beschikbaar.
Mijn Steam Link krijgt nog steeds updates. Paar maanden terug nog is de GUI iets veranderd.

Datzelfde kan ik niet zeggen van mijn Android mobiel uit diezelfde tijd. Bijna 6 jaar geleden.
Ik heb een steamcontroller en ben nog nooit tegen een probleem aangelopen. Hoezo niet betrouwbaar? Omdat ze dingen niet tot in de eeuwigheid verkopen zoals iedereen?
Hoop niet dat ze een andere game hardware uitbrengen, hoopte juist te zien wat het effect zou zijn als ontwikkelaars kunnen optimaliseren voor een specifieke hardware/software combinatie (zoals bij consoles).

Heb de steamdeck (nog) niet besteld, maar heb positieve verwachtingen. Hoop ook dat er zoiets komt voor mensen die alleen streamen.
Het mooie aan Valve is dat ze miljoenen (miljarden?) verdienen en dus met dat geld dingen durven te doen om de game markt een beetje op te schudden. Dankzij Valve weet ik zeker dat de VR markt aardig succesvol geworden is. Zonder Valve had Facebook/Oculus gok ik de VR markt puur 'mobile' gehouden zonder de compatibiliteit met PCs.

Nu maakt Valve dé manier om je mega Steam Library mee te nemen 'on the go'. Iets wat veel mensen al wilden (gezien de vele 'handheld gaming PC start up companies' die letterlijk tonnen tot miljoenen kregen met hun projecten en producten) maar nooit voor elkaar kregen.

Ik heb zin in de Steam Deck. Gebruik ik mijn PC voor triple A games en de Steam Deck voor de vele oude en indie games die ik óók nog een keer wil spelen.
Dus ben zeker benieuwd welke andere (nog onbesefte) gaten in mijn woonkamer opgevuld kunnen worden door Valve's producten.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 9 augustus 2021 12:38]

Vind het maar verwarrende naam ivm Stream Deck van Elgato. Mochten ze ooit streaming gaan aanbieden op de apparaten wordt het helemaal verwarrend.

https://www.theverge.com/...nd-faceplates-usb-c-valve
Ben bang dat Elgato toch het onderspit delft. Dat lijkt mij veel meer een niche vergeleken met Valve/Steam.

Dus dat de ervaring van de meeste mensen zal zijn dat Elgato een verwarrende naam heeft.
De Steam Deck ondersteunt enkele vormen van streaming. Netflix werkt erop in 1080p met de juiste configuratie (en al het andere dat werkt met Widevine L3 ondersteuning op amd64 onder Linux, maar dan in lagere resoluties). Verder kan je er Steam Link mee gebruiken. Ook zag ik al een door een fan gemaakte cameramodule.
Ik zou liever zien dat ze MS zover krijgen om een streaming app toe te laten voor de Xbox. Zodat ik kan streamen naar de woonkamer vanaf mijn pc.
Als je een smart TV hebt misschien even kijken of dat een optie is? Android TV heeft zowel Moonlight als Steam Link beschikbaar, en werkt out of the box met veel controllers.
Nee helaas geen android tv (panasonic).
Voor een streaming variant lijkt me een gamepad + phone houder een beter alternatief. Daar zie ik weinig reden om aparte hardware aan te schaffen.
Hopelijk komt eerst de Index 2
Ik vermoed dat ze wel interesse hebben in de 3D gamenbrillenmarkt
Helaas net de december reservering gemist, nu dus Q1 2022, als het meezit en niet uitgesteld wordt uiteraard.
Heb ook net iets te lang lopen dubben. En nu toch maar 4 euro aanbetaling gedaan :-)

Het voordeel is: kun je wel de ervaringen van de early adopters meekrijgen en alsnog besluiten om je pre-order te annuleren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee