Half-Life: Alyx, Black Mesa behoren tot succesvolste nieuwe Steam-games in maart

Valve heeft zijn maandelijkse lijst gepubliceerd van de twintig best verkopende games die in maart op Steam uitkwamen. Daar staan onder meer twee Half-Life-titels tussen: Half-Life: Alyx, en Black Mesa.

Valve baseert zijn meest recente lijst op de omzet die de games in de eerste twee weken na de release op Steam opbrachten en dus niet op de verkoop- of leveringscijfers van de individuele titels. Het bedrijf geeft verder geen exacte cijfers en de games worden ook niet onderling gerangschikt. Het is dus niet bekend hoe hoog Half-Life: Alyx en Black Mesa precies op die lijst zouden staan als er wel sprake zou zijn geweest van een echte top-20-lijst.

Naast Half-Life: Alyx en Black Mesa staan bijvoorbeeld ook nieuwe games als Ori and the Will of the Wisps, Doom Eternal, en Last Oasis in de lijst. Dat geldt ook voor Borderlands 3. Deze game kwam in maart voor het eerst beschikbaar op Steam, nadat de titel zo'n zes maanden exclusief beschikbaar was via de Epic Games Store. Ondanks het feit dat het om een vr-titel gaat, is de aanwezigheid van Half-Life: Alyx niet heel verrassend gelet op de populariteit van het spel en het feit dat de titel erg positief ontvangen is.

Black Mesa kan wel gezien worden als een opvallende naam in de lijst. De eerste contouren van deze Half-Life-remake ontstonden al in 2004, toen twee verschillende teams op basis van de toen kersverse Source-engine elk hun eigen gratis remake in de vorm van een mod wilden maken: Half-Life: Source Overhaul Project en Leakfree. Uiteindelijk besloten de twee teams de krachten te bundelen en kregen ze een officiële licentie van Valve, waarmee de mod-makers toegang kregen tot de volledige game-engine. Black Mesa is niet alleen een grafische opwaardering van het origineel: zo is het Xen-gedeelte een stuk gedetailleerder en zijn bepaalde scènes uit Half-Life net even anders in Black Mesa.

Door Joris Jansen

Redacteur

23-04-2020 • 11:00

90 Linkedin

Reacties (90)

90
88
32
3
0
53
Wijzig sortering
Half-Life is dus nog steeds mateloos populair. Please take note, Valve!
In de interview van IGN met gabe newell en robin walker heeft gabe aangegeven meer afstand van game development te willen nemen waarbij robin walker die rol zou overnemen. Later zegt robin dat hij meer half life games wilt maken.

Als je dit moet geloven kan je meer half life games gewoon verwachten :p
De cliffhanger van Alyx laat in ieder geval niets te wensen over. :9~
Episode III of Half Life 3?

[Reactie gewijzigd door Dragunov op 23 april 2020 12:35]

Zet je opmerking even in een spoiler
Hoe is dat een spoiler? :?
Edit: (Ah de post is aangepast zie ik nu)

[Reactie gewijzigd door Wootism op 23 april 2020 12:56]

Spoiler tags zijn niet mogelijk op de frontpage, alleen op GoT.
Ik zit nog steeds te wachten op mijn index kit. :'(
leuke spoiler dus :'(
Half-Life:Alyx wordt de game van het jaar.
In ieder geval dé VR game van het jaar.
Het feit dat het bij mij kriebelt om een Valve Index aan te schaffen en m'n PC te upgraden voor Half-Life:Alyx, dus ff dik 1500,- neer tellen zegt wel wat. En ik ben vast niet de enige.

Maar ja, je kan je geld momenteel toch verder nauwelijks ergens aan uitgeven }>
Ik gebruik een Oculus Quest en een laptop met GTX 1650 max-q en speel daarmee niet alleen draadloos - maar heb een ervaring die HEEL erg dicht ligt bij een vriend met een dikke game PC en de Index (en dat voor minder dan 1500,- bij elkaar inclusief een rits andere voordelen).

Het draadloos spelen maakt voor mij dat ik mijn eigen setup fijner vind. Ik hoef bovendien ook geen kamer eraan toe te wijden. Perfect - evenals de ervaring; het loopt allemaal super soepel. Heel af en toe een hapering - meer niet. Genieten... alleen tijd he?

[Reactie gewijzigd door 1-0-Ed op 23 april 2020 12:04]

Hier exact hetzelfde. Als ik zie hoe vlekkeloos het draadloos werkt kan ik me niet voorstellen wat de voordelen van de rift s nog zijn... Alyx speelt hier prima op een oude i5 met gtx1070. de integratie van het guardian systeem met steam vr werkt echt alsof het zo hoort te zijn.
Yup - het is echt prima allemaal. Enige wat ik mij afvraag is of het wellicht een (stuk) minder vermoeiend is om langdurig te spelen met de Index; ik heb er niet meer dan een aantal 15 minuten sessies mee getest. Ik ben na 1,5 uur spelen vaak wel echt klaar met spelen.

De controllers bij de Index zijn nice; maar op hun eigen manier zijn de touch controllers ook subliem. En bovendien kan ik met de touch controller ook blikjes fijn knijpen. Dat lukte me direct met de Index; met de touch controller moest ik er even naar zoeken- haha....
Het voordeel is dat ik dat vergelijkingsmateriaal niet heb ;-) Ik heb speelsessies van ik denk 30-45 minuten. Heel veel langer game ik normaal gesproken ook niet, en het spel ik echt intens. Ik zit normaal nooit zo diep in games als ik hierbij zit. Ik merk wel dat de bril zwaar op je jukbeenderen kan hangen, dus ik kantel 'm altijd wat meer naar boven zodat hij op mijn voorhoofd leunt. Dan heb je nog na 30 minuten echt een rood gezicht... Door dat naar boven kantelen is voor mijn gevoel de hoek niet optimaal en de ruimte voor echt scherp beeld heel klein. Maar het speelt geweldig. Vanmiddag Ryzen 5 3600 binnen. Ben benieuwd hoe dat gaat werken!
Herkenbaar! Zorg ervoor dat de headstrap aan de bovenkant lang genoeg is gemaakt zodat de strap achter je hoofd zo laag mogelijk zit. Ook helpt het om wat gewicht te hangen aan de achterkant van de strap; ik heb dat gemerkt door de manier waarop ik de Link cable aanvankelijk gebruikte (dat zorgde ervoor dat die druk op je jukbeenderen minder is). Er zijn ook custom varianten die meer comfort zouden bieden maar dat heb ik zelf niet getest. Wellicht de moeite waard...
De Quest gebruik ik in de woonkamer voor eenvoudige games, maar Alyx speel ik toch echt liever op de zolderkamer waar de Index aan een redelijk goeie PC hangt. Zit een stuk comfortabeler en mooier beeld. Draad heb ik 'hangen' waardoor je er weinig last van hebt.

Draadloos is natuurlijk wel fijner, maar liefst heb ik de Index draadloos. Gaat vast wel gebeuren gezien de modbaarheid.

Edit: Overigens raad ik bijna iedereen wel gewoon de Quest aan hoor. Gewoon meer waar voor je geld. Tis dat ik nogal fanatiek ben met VR en een stapel brillen heb..

[Reactie gewijzigd door Shaflic op 23 april 2020 14:32]

Dus jij zegt dat de Ocules Quest het waard is en ook daarme dan Alyx te spelen? Nu heb je mij wel een beetje heet gemaakt!!! haha ;)
Oculus quest is op zichzelf al een waanzinnig gaaf device. En je neemt hem zo mee. Enige 'klacht" welke ik over het apparaat heb is dat de accu maar 2,5 uur mee gaat maar daar zijn ook oplossingen voor. Dan met de Virtual Desktop (19,99) en vervolgens de Sideloaded versie kun je draadloos genieten. Je moet wel een 5ghz AC WiFi punt hebben met een goed signaal. Aanrader, best IT purchase in the past year!
Ben ik het 100% mee eens! Maar ik heb deze week de Link kabel binnen gekregen en daarmee kan ik de graphics op max zetten en ziet alles er toch wel een stukje beter uit. Via Virtual Desktop lukt mij dat niet. Is heel goed speelbaar maar net niet hoe het ook had kunnen zijn.
Ik gebruikte ook Oculus Link maar vond de beeldkwaliteit juist minder mooi. De kleuren zijn fletser - minder diepte en grijs/zwart tinten hebben minder contrast. Raar maar waar. Link werkt prima maar draadloos is mijnziens veel meer immersive.
Dat is mij nog niet opgevallen. Ik zal ze eens goed vergelijken qua graphics.
Hi @1-0-Ed,
je berichtje triggerde me. Ik heb zelf ook een laptop met gelijke videokaart en ik zou ook heeeeel graag alyx kunnen spelen. Ik dacht alleen dat mijn specs niet voldoende waren.

Hoeveel ram heeft je laptop, wat is je processor en heb je de 64 of 128 oculus quest?
Ik heb een HP Spectre x360 15-df1550nd. Fijne laptop met 4K OLED scherm - maar verder vooral voor productiviteit bedoeld. Heeft 16gb RAM en een i7-9750H. Is prima in staat om HL Alyx te draaien. De Quest is de 64gb versie welke vol staat met games en vooralsnog zat beschikbare ruimte heeft. Echt een aanrader!
@1-0-Ed Tnx voor je antwoord :) Ik heb even zitten kijken maar voor de oculus quest icm alyx heb je een oculus link kabel nodig. Of een degelijke USB-C kabel. Nu las ik op de website van oculus dat de 1650 niet gesupport wordt.

Maar jij zegt dus dat het wel gewoon werkt? Ik hoef ook geen officiële support. Als het maar functioneeert ;) Volgens HP heb jij precies dezelfde 1650 kaart als die ik in mijn laptop heb zitten. Dus dan zou het goed moeten komen.
Het werkt oprecht prima. Ik heb volgens mij ooit ergens een uitroeptekentje gezien maar verder nooit issues. Als een zonnetje. Ik moet er alleen voor zorgen dat de laptop geen andere processen draaiende heeft en op performance mode is ingesteld. Dan is het gaan.
Het spel werkt al heerlijk met de 400 euro "goedkope" Oculus Rift S. Maar zal uiteraard superieur zijn met de nieuwe Index.
Wel grappig dat deze (Rift S) op een gegeven moment heel veel te koop stonden bij vraag & aanbod (Iedereen had een Index aangeschaft?) en dat vlak na HL: Alyx release deze allemaal weg waren haha. Volgens mij is deze ook op meerdere websites nu nog steeds uitverkocht.

En hoe ze het spel geoptimaliseerd hebben... Dat zelfs een GTX1060 (6GB) het spel vloeiend en in fantastische kwaliteit kan draaien. Ongelofelijk.
Voor slechts een game van ~10 uur kan ik me met dat uurtarief wel iets leukers bedenken hoor.

Maar zoals altijd is het een Kip-ei verhaal nieuwe game-tech. Zonder verkoop geen content, zonder content geen verkoop, Pioniers zoals jij moeten we dus koesteren :-)
10 uur? Ik zit op 14 uur en gok rond de 70% progress en ik speel zeker niet traag. Als ik de 20 uur ga naderen vind ik dat zeer deftig voor een verhalende singleplayer game. Dit is geen MMO of MOBA.

Nu, goed ik veronderstel dat je het hebt over de kostprijs van de VR set t.o.v. die 20u, da's nog steeds terecht. Aan de andere kant zijn er wel meer leuke games voor, alleen niet zo prachtig als deze.

[Reactie gewijzigd door LxxFxx op 23 april 2020 15:50]

tja je kan het ook omdraaien denk ik dan, bij mij kriebelt het totaal niet. HL of vr niet. zegt wel wat:)
Ook al zou het me kriebelen om dergelijke bedragen neer te leggen, ik heb er gewoon de ruimte niet voor om mijn PC daarvoor te gebruiken.

Dan geef ik hetzelfde geld liever uit aan een PS5 met VR, met de goede hoop dat Alex daar ook voor uitkomt.
Ik heb vorige week een Oculus Rift S aangeschaft om Alyx te spelen. Vanavond een Index ophalen om direct te vergelijken.

De controllers waren vaak wel immersion-breaking van de Rift S. Ben benieuwd of dat met de Knuckles anders is.
Ik speel Alyx met de originele Oculus Rift en een GTX 1070 en dat werkt PRIMA.
Als je de comparison bekijkt van LinusTechTips m.b.t. hardwarespecs voor Alyx concluderen zij dat je het spel prima kunt spelen met een 2060/1070 en een willekeurige (meant for PC-connection) VR bril.
Absoluut!! Ik vond het echt de geweldigste VR ervaring ooit. Ga hem zeker nog heel vaak opnieuw spelen.
Dat is natuurlijk niet zo lastig :)

Ik ben heel benieuwd of Alyx echt een system seller wordt, maar heb zo mijn twijfels. Het is in elk geval zeker een motivatie om de stap te maken. Maar zolang de exacte cijfers niet genoemd worden weet je eigenlijk wel hoe laat het is... Valve had het van de hoogste toren geschreeuwd als het zou exploderen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 april 2020 11:32]

Nou zie ik Valve niet als een enorme "schreeuwer" in de industrie. Ze zijn bijna het motto "geen woorden, maar daden". Dus ik denk dat ze het niet zo snel zullen 'presenteren'. Behalve dat ze bij komende gaming/tech shows wellicht wat indrukwekkende cijfers zullen laten zien.

De verkoop en concurrent players cijfers laten al goed zien dat er een hóóp nieuwe spelers zijn bijgekomen in het VR landschap. Boneworks devs gaven ook toe dat zelfs HL:Alyx een verkoop boost voor hun titel heeft gegeven.

Echter heeft de VR markt (Oculus Quest/Rift S en Steam Index voornamelijk) een grote tegenslag in productie gehad. Velen hebben maanden moeten wachten op hun VR headset en sommigen wachten nog steeds. Dus ergens explodeert het weldegelijk...
Het is niet verrassend dat er een golf nieuwe kopers opstaat bij een grote game. Het is de vraag of dat na de initiële hype zo blijft.

Er moeten nog héél veel headsets bij komen voordat we over meer dan een niche kunnen spreken. Maar goed, ik hoop het, want het blijft een kip-ei verhaal en de steeds wijzigende HMDs hebben adoptie ook niet echt geholpen. Die system seller is hard nodig. Maar laten we realistisch blijven. Een maandje op een niet nader gespecificeerd verkoopaantal is natuurlijk niet veel soeps.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 april 2020 13:52]

Echter geven Valve en Oculus aan dat hun tekorten vanaf Februari kwamen door de Corona crisis en toen Half-Life Alyx ook nog eens uit dus hebben ze hun hele voorraad er door heen gejaagd in een week tijd.

Maar inderdaad, dit soort system sellers zijn nodig. Maar als vrienden langskomen (momenteel uiteraard wat minder ha), dan zijn ze enorm onder de indruk van wat VR doet (en ik heb nog maar de Rift S). Dit zet mensen al wel aan het twijfelen over een eventuele aankoop in de toekomst.
Ik verwacht ook veel van Ghost of Tsushima. Heb me nooit echt Half life verdiept, ken alleen de memes. Maar half life is een van de weinige single player games waarbij ik ook echt de streams leuk vind om naar te kijken. Ingenieus hoe alles in elkaar zit, prachtig.
Dan is Black Mesa echt een aanrader. Ik heb deze net uitgespeeld en het geeft mij echt weer het gevoel waarom Half-life zo'n enorm goede game was en hoe enorm vooruitstrevend de physics waren.

Dat en de frustratie van de wisselende moeilijkheidsgraad :)
Misschien game van het jaar, voor een selecte groep mensen met een VR-headset.

In de afgelopen week speelden ongeveer evenveel mensen Black Mesa als Alyx. Een (briljante) remake van een spel van tig jaar geleden, versus dé nieuwe Half-Life titel.
Ik doel op de review meta scores van Alyx voor zowel de professionele recensenten en de reviews van spelers. Die is behoorlijk hoog.

https://www.metacritic.co...tascore/year/all/filtered

[Reactie gewijzigd door Xymox op 23 april 2020 11:57]

Tja, toen computers net nieuw waren kon ook niet iedereen de nieuwste games spelen. Daarvoor moest je naar een arcadehal. Die heb je nu ook weer voor VR. Maar het wordt steeds goedkoper en beter, uiteindelijk gaan de meesten het wel in huis hebben. Half-Life Alyx bewijst wat het kan!
Goed punt, veel mensen weten niet dat computers en games vroeger heel anders waren. Voldeed je niet aan systeemeisen dan was er simpelweg geen manier om de game te draaien. Ik heb ooit nog 7th guest gekocht om er later achter te komen dat ik 2 MB geheugen nodig had. Ja hallo, dat kon ik echt niet betalen.

Vroeger, als je vrienden een nieuwe computer kregen, ging je er direct naartoe om te zien welke nieuwe games ze allemaal konden draaien. Op jouw computer starten die games simpelweg niet eens op.

Ik weet nog wel toen ik volledig verbaast stond van Doom. Dit was ongekend en ik werd er gewoon draaierig van.
De meesten? Dat lijkt mij sterk. Een groter aantal: dat lijkt mij realistischer.

[Reactie gewijzigd door SaraNostra op 23 april 2020 16:49]

Black Mesa een jaar of 2 eens gekocht in de sale. Sinds een kleine maand aan het spelen sinds de 1.0 release.

Het is ongelofelijk dat een remake van een ruim 20 jaar oude game zo vele malen beter is dat het gros van alle games die tegenwoordig uitgegeven wordt. Leuke puzzels, goede gameplay een perfecte pace en geen hele shitload aan filler troep & onnodige toevoegingen, heerlijk!

[Reactie gewijzigd door swoutr op 23 april 2020 11:22]

Moderne games zijn al jaren in TrippleA bagger, ben daar al jaren om vergruist als ik dat zei, maar merk gelukkig dat ik daarin niet de enige meer ben gelukkig.

Blij om te zien de jeugd de games omarmen die ik toen ze uit kwamen voor het eerste helemaal grijs heb gespeeld, en juist de reden zijn ik moderne games zo bagger vind.

Black Mesa weer gespeelt maar voor mij was het wel van damn herinner me alles nog op moment ik het zie, en was voor mij echt een blast from the past gevoel, maar geef wel toe het voor mijn PC kunnen, het er nog steeds zeer gedateerd aanvoelde wel.. Nooit durven te denken ik zou zeggen mijn PC is TE krachtig voor een game :D maar dat was wel het geval...het speelde echt te twitchy en te snelle FPS.. dat spel hoor je te spelen met 20 FPS of een 14"" EGA CRT 8)7 O-) ;)
Alle gekheid op een stokje, ik hoop zo hoop ik ook op een remake van unreal nog steeds op bv unreal4 engine.. ohhhh, al denk ik het WOW effect van de intro tegenwoordig behoorlijk lager zal liggen als toen, dat was toen zo WOW ik me de intro nog steeds tot de seconde herinner met muziek erbij..

En dat heb ik absoluut niet met geen een moderne game, maar aan de andere kant, ik speel al ruim 30 jaar games, seen it al, done it all, expierenced it all, en een developer zal ook extreem innovatief moeten zijn om mij en vele met mij nog dat WOW gevoel te geven dat je 30 jaar later er nog aan denkt..
Alles is al een keer gedaan en bedacht..

Doet me denken uit eenpassage van een Areyon nummer
Every Note has been played before, Every Song has been song
Helemaal mee eens. Afgelopen maand heb ik de game gekocht en hij was iedere euro dubbel en dwars waard. Zo veel plezier mee gehad!
Ik zag dat ik hem al had, last played: 19 juni 2015 :)
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik er ooit voor betaald heb?

[Reactie gewijzigd door Largo op 24 april 2020 23:09]

De mensen achter Black Mesa hebben dit dan ook dik verdient! Wat begon als een hobby in hun vrije tijd, heeft ze uiteindelijk brood op de plank gebracht. Restecp!
Dat is dan ook de grootste reden dat ik Black Mesa gekocht heb. Als bedankje voor het grote werk. Uiteraard ga ik hem spelen, maar was de afgelopen tijd echt heel druk met Alyx.
Ik denk dat ik hem ook maar ga halen. Ik heb de "gratis" versie mogen spelen (die versie waar t spel ging tot de Aliën wereld en niet verder). En ik vond het fantastisch. Ik was toen al onder de indruk van t werk dat ze hebben verricht. Dus ben nu benieuwd naar deze versie die ook compleet af is.
Half Life Alyx was een nobrainer. Maar Black Mesa is inderdaad wel een hele opmerkelijke. Maar wel mooi om te zien. Wat een heerlijke game is Black Mesa ook. In bepaalde delen 1 op 1 een Half Life remake, en op andere delen heel wat anders dan het origineel, en in veel gevallen zelfs een verbetering.

Hopelijk mogen de Black Mesa devs meewerken aan Half Life 3. En yes, na jaren ''niks kan boven Half Life 2 komen'' (LOL zo goed was Half Life 2 nou ook weer niet) kan ik met veel zelfvertrouwen zeggen dat Half Life 3 er komt!
kan ik met veel zelfvertrouwen zeggen dat Half Life 3 er komt!
Reken er maar niet op, er zijn al jaren zaken gelekt, easter eggs, hints of wat dan ook geweest maar het is nooit gekomen en ik denk ook niet dat hij er ooit zal komen. Dat zou beteken dat ze hun never-3 regel zouden verbreken. Waarom dat opeens?

Ze hebben enorm succes met Alyx, dat zou een reden kunnen zijn maar ik verwacht eerder een nieuwe vr titel om hun Index verkopen steady te houden. Dit kan weer een Half Life titel zijn maar dan eerder onder een andere naam dan riskeren nummer 3 te gebruiken en dat ze niet naar de verwachtingen kunnen leven.
Ik verwacht geen enkele officiële Valve Half-Life in de pannenkoekenwereld meer.

De toekomst is Half-Life alleen in VR. En hoe ze het gaan noemen is wat mij betreft niet interessant.
Ik vind het veel aangehaalde argument dat HL3 nooit de opgebouwde verwachtingen waar zou kunnen maken, niet juist. Alyx heeft deze al ruim overhoop geschopt, dit is enorm veel beter dan ik verwacht had en had zo HL3 kunnen heten als het geen prequel was geweest.
Zeker waar, maar dat risico willen ze niet nemen. Daarom zullen ze het nooit Half Life 3 noemen.
Ik denk niet dat er bij Valve ''een harde regel'' bestaat om geen 3 te gebruiken. Ze doen dit alleen omdat het een meme is geworden.

Trouwens, ze hoeven ook niet perse een nummer gebruiken hè. Doom 2016 en Doom Ethernal zijn in feite ook Doom 4 en Doom 5. En Halo Infinite heet ook geen Halo 6. En wat dacht je van de Metro series, die gebruiken ook geen nummers.

Ze kunnen het ook Half Life *iets* noemen ipv Half Life 3. Sterker nog, CS;go is in feite Counter Strike 3, en daar gebruiken ze ook geen nummer.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 april 2020 11:48]

Dat is basically wat ik zeg.
Dit kan weer een Half Life titel zijn maar dan eerder onder een andere naam dan riskeren nummer 3
Alleen verwacht ik geen non-vr (of pancake, hoe je het wilt noemen) titel aangezien ze op hun steam platform genoeg sales maken. Dan hadden ze al wel eerder een Half Life 3 titel uitgebracht.

Ze wouden hun Index verkopen boosten dus hebben ze Alyx uitgebracht, zo simpel is het. Dan verwacht ik niet dat ze nu opeens besluiten een Half Life 3 titel uit te brengen, eerder weer VR omdat ze daar meer baat bij hebben.
Haha, ondanks het einde van Half LIfe Alyx heb je toch nog non-believers :P

Anyway. ik denk dat een ''pancake'' game meer opbrengt dat in totaal dan Indexen + VR games. Ik denk dat 1/100 van de PC gamers VR heeft. Dus als je andere 99 gamers ook games kunnen kopen zal je uiteindelijk meer winst kunnen maken.

Zie Black Mesa, een mod notebene die bijna net zo goed verkoopt als een officiele Half Life game. Moet je voorstellen hoeveel Half Life 3 verkoopt.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 23 april 2020 13:04]

Als "meer winst maken" een doel is. Ik denk dat Valve totaal niet geïnteresseerd is om voor Alyx het maximum aan mogelijke winst te bereiken, maar het maximale aan "vernieuwing en emersion".

Alyx is wat mij betreft DE manier om Half-Life te spelen, zoals het eigenlijk bedoeld was.
Beter dan Alyx kan een plattescherm versie niet worden, of je dit nu HL3 noemt of niet.

Ik speel trouwens ook geen games omdat zoveel anderen het spelen. Ook al ben ik de enige, als de game het beste is dan andere games waar iedereen mee speelt, dan blijft het d ebeste game.

(geldt trouwens niet voor multiplayer games uiteraard).
Ja f*k, had ik net de originele Half Life 2 weer helemaal uitgespeeld.
Komt Black Mesa en moet ik weer overnieuw beginnen.
Nah, vooruit dan maar weer... :+
Goed nieuws. Wellicht dat meerdere developers nu de gok durven te wagen om echt goede VR games te maken en daarme de technologie een (nieuwe) kans te geven. Wellicht ga ik dan uiteindelijk ook een VR bril kopen :).
Nou liever niet, je wordt nu bijna verplicht vr te nemen. Misschien prima maar maak game(s) dan ook speelbaar voor diegene die geen vr hebben of aan kunnen schaven.
Black Mesa is toch wel een meesterwerk.
Gezien de leeftijd van de Source Engine toveren ze hier indrukwekkende graphics tevoorschijn.
Black Mesa is het bedrag meer dan waard, zeker vergeleken met Doom: Eternal waar je dan nog €60,00 voor betaald (met Doom 64 erbij?)

Mijn HTPC met i7 2600k @4,6 ghz all cores heeft met sommige arena's van Black Mesa aardig wat moeite (cpu bottleneck).
Terwijl Metro: Exodus, Resident Evil 7, 2 & 3 er zonder cpu bottleneck op draaien.

Ik vind Black Mesa beter dan Half-Life 1 en/of Half-Life 2.

Half-life 1 (mijn favoriete FPS ever) heb ik zeker al wel zo'n 6 keer uitgespeeld, laatste keer op mijn Windows 98SE systeem met Voodoo 3000 AGP (Voor 3dfx Glide) en SB Live! 5.1 (Voor EAX).

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 april 2020 11:12]

Leuk om weer een Nederlandse studio op de lijst te zien staan. Engine Software, die blijkbaar heeft gewerkt aan Trails of Cold Steel en al actief is sinds 1991. Ik had nog niet van die studio gehoord :)
Ik heb Black Mesa ooit al eens een tijd geleden gekocht via Steam, voor nog geen 10 euro. Het is het geld meer dan waard, naar mijn mening. Het duurde ontzettend lang voordat Xen uiteindelijk gereleased werd, nadat ik Black Mesa had gekocht. Ik was al even bang dat dit niet meer ging gebeuren, net zoals Half-Life 2 Episode 3...

Toen Xen uitkwam, had ik eerlijk gezegd verwacht dat deze zo goed als gelijk was met de Xen van de originele Half-Life game. Echter de Xen van Black Mesa is een game op zichzelf. Veel uitgebreider en totaal anders. Al zitten er wel raakvlakken met het origineel. Grafisch heel erg mooi ook. De gameplay van alleen al Xen was voor mij 16 uur.

Kortom, mij als Half-Life fan van het eerste uur, was erg onder de indruk en de prijs/kwaliteit verhouding is zeker interessant te noemen!
Ik vind zelf Half life Alyx wel heel verassend. Iedereen met een Index HMD of Index Controllers heeft het spel gekregen.
De vraag is dan. Hoeveel Index HMD / Controllers zijn verkocht? Volgens mij gezien de prijs is de verkoop er van niet echt heel groot? Of zit ik er naast
Dat is niet bekend, maar ik hoor wel van veel Vive en Oculus gebruikers dat ze niet wisten dat HL:A ook voor hun systeem werkt en dachten dat het een Index exclusive was.
Dat bij elkaar had ik eigenlijk verwacht dat de verkopen wat minder waren.
De wachtrij is momenteel naar schatting 13 weken (Officieel staat er alleen langer dan acht weken). Ik denk dat er genoeg verkocht worden. Er is verder weinig bekend over de productieaantallen.