Half-Life: Alyx Review

Zo goed als we hoopten

Een nieuwe Half-Life!

Met Half-Life: Alyx is er eindelijk een volwaardige singleplay vr-game die de lengte en inhoud heeft van een non-vr-game. Het verhaal is prima en past goed in de serie, maar is ook te volgen als je de voorgaande games nooit hebt gespeeld. Ook de dialogen, personages en vijanden steken prima in elkaar, al is het vooral de spelwereld die de show steelt. HL: Alyx is mooi. De stijl, met een mix van oud, buitenaards en hypermodern, is prachtig en ziet er in vr indrukwekkend uit. Het naar je toehalen en opvangen van voorwerpen gaat niet altijd even best, maar dat is slechts een kleine smet op een verder prima game, die veel spannender is dan we vooraf hadden gedacht. Valve heeft de gameplay op een uitstekende manier iets aangepast, waardoor de game met regelmaat pure horror biedt. Het maakt van Half-Life: Alyx een prachtige showcase voor vr.

Half-Life: Alyx, PC

Prijs bij publicatie: € 49,99

Bekijk product

Ontwikkelaar Valve gelooft heilig in vr. Sterker nog, eigenlijk gelooft directeur Gabe Newell vooral in kunstmatige intelligentie en wil hij ons brein rechtstreeks verbinden met een computer. Virtual reality is daarbij slechts een tussenstap, maar dan wel een tussenstap waar Valve vol op inzet. Eerst met de Vive en nu met Half-Life: Alyx, een game waar veel liefhebbers van Half-Life nauwelijks meer op durfden te hopen.

De potentiële fanbase van HL: Alyx bestaat uit twee elkaar overlappende groepen, namelijk mensen die een vr-bril hebben of er graag één willen, en spelers die fan zijn van de twee toe nu toe verschenen Half-Life-games. Voor beide groepen is Alyx groot nieuws: eindelijk een volwaardige vr-game, en eindelijk een nieuwe Half-Life. Maakt Alyx de hooggespannen verwachtingen een beetje waar?

Met Alyx op stap

Om die verwachtingen meteen een klein beetje te temperen: HL: Alyx is nadrukkelijk geen Half-Life 3. Het is een volwaardige game waar je zo'n tien uur mee zoet bent, maar het is geen opvolger. Het is een prequel die zich afspeelt in de periode tussen Half-Life en Half-Life 2. Dat betekent dat je niet als Gordon Freeman door de spelwereld loopt, maar als Alyx Vance, zijn vrouwelijke metgezel in Half-Life 2. Eigenlijk maak je mee wat Alyx beleeft in de aanloop naar haar ontmoeting met Freeman in Half-Life 2. De setting is echter wel 'heel erg HL2'. De Combine zijn al aan de macht, en City 17 is al even grotesk als angstaanjagend. En uiteraard zijn er ook al aliens.

Half-Life: Alyx, PC Review Productreview door HaX0r 3

+2 Score: 4

Half-Life: Alyx verschijnt 23 maart Nieuws van 13 februari 2020