Half-Life: Alyx krijgt ondersteuning voor Linux, Vulkan en mods inclusief tools

De nieuwe vr-game Half-Life: Alyx heeft nu ondersteuning voor mods. Die worden afgeleverd via de Steam Workshop. Daarnaast zijn de mod-tools vrijgegeven en is er nu ondersteuning voor de Vulkan-renderer en draait de game op Linux.

De modding tools bestaan uit Hammer, de leveleditor voor de Source Engine 2, en andere tools zoals Material Editor, ModelDoc, AnimGraph, Source Filmmaker en meer. Meerdere van deze tools waren al beschikbaar, maar hebben nu een update gekregen. Daarnaast is er een wiki opgezet speciaal voor het modden van HL: Alyx. Steam Workshop-ondersteuning betekent dat gebruikers mods kunnen bekijken en installeren zonder de Steam Client te verlaten. Op het moment van schrijven zijn er al 64 mods beschikbaar in de Workshop.

In Linux werkt Half-Life Alyx standaard met de Vulkan-renderer, maar in Windows is deze ook beschikbaar. Onder advanced performance options kunnen spelers deze inschakelen. Alyx werkte al op Linux via Proton, maar volgens gebruikers ging dat niet altijd zonder slag of stoot. Native ondersteuning moet daar een eind aan brengen.

Half-Life: Alyx is de eerste nieuwe Half-Life-game sinds Half-Life 2: Episode 2 uit 2007. De game vereist een vr-headset, maar zoals Valve zelf al verwachtte, zijn er mods gekomen om de game op een gewone monitor met keyboard en muis te spelen.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

16-05-2020 • 12:52

113 Linkedin

Reacties (113)

113
105
60
6
0
10
Wijzig sortering
Ga trouwens niet van de tweakers review uit met een 8.5: als je dit spel in VR speelt, zeker met een Valve index, is het gewoon een dikke tien.Baanbrekend. Een milestone voor VR. Ik kan eerlijk zeggen dat ik in zo'n 35 jaar gamen en door alle genre evoluties heen gegaand zijn, ik nog nooit zo'n game ervaring heb gehad als bij dit spel in VR. Dit is vergelijkbaar met de stap van 2D platformers naar iets als Quake als echte 3D FPS toendertijd. Ik ben ook door dit spel alle andere spellen anders gaan zien en volgens mij velen met mij die nu de klassieke FPS op een monitor "2D" noemen. Ik vind ze vrij saai nu.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 16 mei 2020 13:51]

Wat word ik toch moe van het neerhalen van reviewcijfers. De game heeft z'n tekortkomingen. Het is revolutionair, ja. Maar er zijn ook verbeterpunten zoals melee combat (wat gewoon volledig afwezig is), de game was niet al te lang, er is geen multiplayer en om het echt een 10 te geven, zoals GTA 4/5 in de tijd waard was, is gewoon net wat meer nodig.
Tsja, ik word dan weer moe van mensen die dingen erbij verzinnen die zouden missen. Hoezo "mist" melee combat? Dat is gewoon geen onderdeel van dit spel. Totaal niet gemist. Nooit nodig gehad of om gevraagd. Dus hoe is dat een minpunt? Ook multiplayer? Ik wil helemaal geen mutiplayer: ik heb een single player VR spel gekocht (gekregen). Dat is alsof je in een point-and-click andventure review zegt dat er geen multi-player is, en Witcher 3 was ook een minpuntje dat er alleen boxen inzat maar geen kung-fu en jousting, evenals een ontbrekende multiplayer :P Of de game is te kort. Hoezo dat? Ik clock het op 20 uur in steam. Wou ik daarna meer? Ja omdat het zo goed was. Kraken we nu ook films af omdat ze maar 2 uur waren en zo goed dat je 3 uur had gewild? Een reviewer op een site durfde zelfs met droge ogen te stellen dat hij miste dat hij niet elk object zoals in de echte wereld vrij kon gebruiken, bijvoorbeeld een plaat uit een hoes halen en op de platenspeler afspelen... really!?

Het gaat mij om de ervaringen bij een spel. Vermaak. Wow-factor. En als een spel dan triggered dat ik zeg: ik heb in 35 jaar gamen nog nooit zoiets meegemaakt, wat een ervaring, WOW. Dat is dan voor mij een tien waard. Omdat die dingen maar een of een paar keer per decenium voorkomen. Voor mij is dat even wat anders dan een Sekiro, wat eigenlijk weer gewoon een dark souls clone is. Goed spel hoor verder, maar meh.
Vergeet niet dat half life Alyx de crème de la crème is als het aankomt op intuïtieve en werkende vr physics. Er zijn games die verder gaan zoals boneworks maar dit zorgt toch voor een hoop jankiness. Alyx is hoe het hoort bij een AAA vr game. Goed uitgedacht hoe ieder aspect het beste tot zijn recht komt. Ze laten heel mooi zien dat je niet all out hoeft te gaan met je physics en het zelfs beter kan werken als je het net iets simpeler houdt.
Mijn mening is dat alyx heel sterk is en een goed voorbeeld stelt voor toekomstige vr games die hier gegarandeerd veel van af gaan kijken.
Dat lijkt mij toch een monumentaal cijfer waard.
Klopt, dat dus. Ik vind inderdaad boneworks ook vermakelijk maar een stuk minder goed.

En vergeet ook niet de enorm goede pacing en spanningsboog in HL. Allemaal dingen die je niet direct ziet als feature, maar die er achter de schermen aan bijdragen hoe je het ervaart. Ze hebben echt goed nagedacht over hoe ver kan je gaan en hoe kan je mensen langzaam steeds verder laten immersen. Daar hebben ze ook daadwerkelijk play-testers voor gebruikt. En dan die details als wat voor geluid een object maakt als je het schudt. Er is ook geen HUD of uitleg, of continu met je neus erop gedrukt worden, die details kan je opmerken, of niet, dat laten ze aan de speler. Er waren scenes die ik gewoon nooit zal vergeten als game-ervaring.

Oh en nog een niet onbelangrijk detail: het draait gewoon soepel op 90 fps op ultra settings. Dat geef ik veel spellen te doen voor hoe mooi het er uit ziet.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 16 mei 2020 20:04]

Kleine toevoeging maar schoppen is wat Alyx regelmatig deed in HL2 (ep1/2). Een crowbar zou ik ook zeker niet verkeerd vinden, het zou wat mij betreft zeker wat toevoegen, toch een signature weapon/tool. En iets om ammo te besparen.

Edit: oké misschien wordt schoppen lastig, maar volgens mij is Alyx een best goede vechter 8-)

Niet dat ik het spel heb gespeeld helaas :'(

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 16 mei 2020 17:35]

Ze hebben de crowbar geprobeerd maar mensen bleven daar veel mee haken wanneer ze door gangen liepen. Dan hadden ze de crowbar vast naast hun lichaam en dan bleef die steken. Vervolgens hebben ze trucjes geprobeerd om dat te voorkomen. Zoals het onzichtbaar maken buiten je blikveld maar dat beviel Valve allemaal niet. Toen hebben ze besloten melee eruit te slopen.
Ik heb het zelf niet gespeeld maar als we het over VR hebben waar jij de controller bent zou ik melee-combat missen. Ik sla maar er gebeurt niets? Doei emmersion. Zelfde geldt wanneer je dan iets op een vijand zou gooien of slaan met een voorwerp.
5/6 uur?? Dan heb je het echt als een malle afgeraffeld. Ik heb er echt van genoten, veel rondgekeken en gelopen en was zon 20u kwijt.
Main + Extra gemiddelde is ongeveer 13 uur.
Snelste is 6u. Langste is 26 uur;
Completionist is 17 uur.
https://howlongtobeat.com/game?id=72067

Jullie zijn dus gewoon twee uitersten.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 16 mei 2020 20:44]

Trouwens, 20 uur, dan was het kennelijk te moeilijk voor je. Ik was er in 5/6 uur doorheen en heb bijna alle wapen unlocks gehaald.
Of misschien genoot ik ervan en bewonderde de ik de omgeving in plaats van er zo snel mogelijk als een "pro" doorheen te rennen ;) Misschien dat dat ook het verschil is.
Maarja, om met jouw vergelijkingen door te gaan. Heb gisteren een flight sim in VR gespeeld. Kon alleen niet sturen. Was geen onderdeel van het spel. 10!
Kan me moeilijk voorstellen dat je die flight sim dan hebt "uitgespeeld" in 20 uur met veel genoegen en een topervaring had, zonder te sturen. Maar als ze dat voor elkaar weten te krijgen, dan kudos!

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 16 mei 2020 19:39]

Beetje vreemd vergelijk met die flight sim, maar goed. En inderdaad ben ik zelf flight sim fan met dagen in DCS of prepared in VR en een hotas+pedals setup, dus dat zou mij niet overkomen ;) En dat dan zonder pedals te spelen (en geen stick bind te doen) is een beetje als HL: Alyx met mouse & keyboard te spelen en dan te reviewen :P

Tsja, ik weet het niet, misschien ben je veel beter/sneller in gamen dan ik. Nee, weinig opnieuw gedaan, ook niet echt veel dood ofzo. Misschien was ik te veel met de omgeving aan het klooien en aan het "spelen".

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 16 mei 2020 19:56]

Hey spel duurt voor de meeste mensen 12 tot 15 uur.
6 uur is te snel, 20 uur beetje langzaam.
In goede games is 20 uur NOOIT te langzaam.
Het hangt ervan af of je ervan geniet of niet.

Het is pas te langzaam als je saai lang door gangen moet rennen en niet veel kan doen. Dan geniet je er niet veel van terwijl er truukjes gebruikt worden om je "lang" in spel te houden met nogal lange levels of grote werelden. Lopen door grote woestijnen is niet boeiend, er is weinig te zien en te doen. Ook heel veel grinden om iets te kunnen pakken maakt lang spelen saai. Grinden maakt alles gewoon stuk langzamer.

Alyx heeft zoveel toegevoegd, met interactiviteit erbij, dat je graag van alles wel bekijken. Je loopt makkelijk kleine details mis, vooral aantal herkenbare dingen en "easter eggs", de zogenaamde hommages aan sommige delen. Zo zit er versie dat op oude 3Dfx videokaart lijkt in het spel. En je zou soms humor ontdekken op sommige plaatsen, zoals in de plafond. Of even krantje pakken en lezen. Even beestje voeren. Flessen kapot smijten.
Je kan zelfs even van de glijbaan afglijden. Sommige activiteiten hebben namelijk een archievement.

Ook zoeken naar resins kost wat tijd. Dan ga je elke doos omkeren en kijk je van hoog tot laag. Je neemt tijd om alles te zoeken. En ontdek je daardoor resins op plaatsen die je niet had verwacht. Zo kun je wapens eerder upgraden dan mensen die snel door spel rennen en dus minder wapen upgrades kunnen uitvoeren door mislopen van veel resins.

Er is dus niks mis mee met langere speeltijd in Alyx. Het is echt genieten en omgeving is prachtig gemaakt, dat je soms vergeet dat het om VR spel gaat. Je voelt bijna echt in de virtuele wereld a la "The Matrix" feel. Het voelt allemaal zo real aan.

Daarom is het nooit te langzaam in een goed spel. Alleen als levels slecht en saai zijn, dan is het wel te langzaam en geen moeite waard om veel tijd aan te besteden.

[Reactie gewijzigd door MrDummy op 17 mei 2020 14:54]

Maar mogelijk was de game ook net helemaal in jouw smaak. Dat maakt het voor jou een tien misschien, maar zeker niet gelijk voor iedereen.

Om een voorbeeld te geven:
Lopen door grote woestijnen is niet boeiend, er is weinig te zien en te doen.
Ik heb sommige van mijn beste hikes gehad in woestijnen. De urban setting van Half Life (niet alleen Alyx, ook eerdere delen) trekt mij dan weer helemaal niet.

Ik loop dan ook niet bepaald warm voor deze game. Ik zie ook niet wat er zo bijzonder aan is behalve dat er wat meer uren aan ontdekken in zitten dan de meeste VR game en ook de gameplay 'completer' is, maar zeker niet veel nieuws.
Dat is hetzelfde als mensen die de eerste iPhone 'revolutionair' benoemen. Ja, alles was al eens gedaan, maar het feit dat ze al die elementen zo goed hebben samengebracht kun je dit polished totaalpakket tot iets unieks beschouwen.

Het feit dat deze titel zoveel spelers hun eerste VR ervaring heeft gebracht, voegt ook zeker iets toe aan de 'revolutie'. De iPhone was voor veel mensen ook de eerste smartphone.
Ik zou niet eens de Valve Index aanraden voor een baanbrekende ervaring; de Oculus Quest biedt voor €450 (excl. gaming pc) al een geweldige, draadloze ervaring, die nergens een gevoel van minderwaardige ervaring geeft.
Klopt en ook bijvoorbeeld een wmr headset van 270€ (oddyssey+ van samsung) geeft echt al een hele prima ervaring. Dat en een gtx1070+ / 5700 heb je een dijk van een VR setup.
Die Odyssey is al een hele poos niet meer te krijgen onder de 539 euro. Ook niet onder de 500€ via grijze import.
Tja, te laat dan. Heb m zelf ook voor 330 aangeschaft. :)
Hier de vergelijking tussen de Oculus Quest en de Valve Index.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1372816;1365408/

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 16 mei 2020 17:25]

Alyx kun je niet draadloos spelen met de Oculus Quest.
Fout, dit kan perfect door middel van Virtual Desktop. Alle VR Steam games kunnen draadloos gespeeld worden op de Quest.
Werkt dit ook op Linux?
Sorry, geen idee.
Virtual Desktop nog niet, Immersed wel (geen idee of dat met SteamVR werkt).
Ik doe er nog een schepje boven op ;)
Gezien de index geen oled scherm heeft en Alyx veel met contrasten speelt(echt zwart) ziet de game er beter uit op een Oculus cv1
Zwart is ook niet zwart op de CV1. Hij moet de pixel "aan" houden om de respons goed te houden. Ook zijn de resolutie en kijkhoek matig.

Ik zou liever de index hebben, maar ben natuurlijk niet bereid meer dan 2x zo veel te betalen als mijn CV1 jaren geleden kostte. Had eigenlijk gehoopt dat er nu wel een echte upgrade voor hetzelfde geld zou zijn, maar helaas.
Totaal afrader hier enkel alleen voor de belachelijke prijzen in de oculus store ,was voor mij en reden om het toestel terug retour te sturen... voor de rest top toestel..

trouwens valve index vergelijken met en quest is gelijk en M2 Competition vergelijken met en 114i }:O
Ik zou niet eens de Valve Index aanraden voor een baanbrekende ervaring; de Oculus Quest biedt voor €450 (excl. gaming pc) al een geweldige, draadloze ervaring, die nergens een gevoel van minderwaardige ervaring geeft.
Nice! Ik heb alleen een index dus kan het niet vergelijken zelf. Lijkt me ook wel als ik de specs zie dat het ongeveer hetzelfde is. Moet wel zeggen dat field-of-view fijn is en ik eigenlijk nog wel iets meer zou willen hebben (dan 130)
Ik denk dat de discussie over wel of geen 10 vooral afhangt van wat er met een 10 bedoeld wordt. Hou je tevens rekening met allerlei aspecten die niet direct met de gameplay te maken heeft, zoals de prijs, de ondersteuning, het privacybeleid en de intrusiviteit van de drm? Is dat een 10 binnen een bepaald genre en op grond van de huidige maatstaven wat graphics en VR gameplay betreft of gaat het om een cijfer dat een zeker tijdloos karakter heeft en tien jaar van nu ook nog tot de verbeelding moet spreken? Ik neig zelf naar het laatste, maar zie in de reviews vaak het tegenovergestelde gebeuren. Niet dat daarmee gezegd is dat dit spel geen 10 verdient. Daar ken ik het spel niet goed genoeg voor.
Goeie punten. Voor mij persoonlijk (en dat is dus... persoonlijk, dus andere misschien niet) zie ik het zo:
Hou je tevens rekening met allerlei aspecten die niet direct met de gameplay te maken heeft, zoals de prijs, de ondersteuning, het privacybeleid en de intrusiviteit van de drm?
Nee, ik vind dat meta-aspecten niet meegewogen moeten worden, tenzij ze dermate extreem zijn dat het het product echt beinvloedt (bv constant crashende drm). Verder gaat het puur om de kwaliteit van het product zelf. Ik heb ook liever dat de prijs niet wordt meegenomen: ik bepaal zelf wel of ik aan de hand van de kwaliteit het die prijs waard vind.
Is dat een 10 binnen een bepaald genre
Ja, ik vind dat je binnen genres moet reviewen. Je weet immers ongeveer wat je koopt. Je kan moelijk een comedy kijken en dan zeggen, ik hou niet van grappige films het was alleen maar grappen maken en helemaal niet serieus. Natuurlijk is het wel lastig om genre te definieren. Is dat hier bijvoorbeeld een FPS of een VR game of iets anders?
en op grond van de huidige maatstaven wat graphics en VR gameplay betreft of gaat het om een cijfer dat een zeker tijdloos karakter heeft en tien jaar van nu ook nog tot de verbeelding moet spreken?
Eigenlijk op de huidige maatstaven. Cijfers zouden kunnen veranderen door de tijd heen. Als er nu tien jaar later meerdere veel betere AAA VR titlels uitkomen, dankzij de hardware ook met veel betere graphics en mogelijkheden (foot tracking!) dan is dit spel nu niet zo'n aanrader meer. Als het dat wel nog steeds is, des te beter natuurlijk.

Uiteindelijk blijft het lastig en subjectief natuurlijk.
Dat had ik met resident evil 7 op de ps4 al. Kan niet wachten om deze te gaan spelen. 😊
Hoewel ik het niet eens ben met alle punten van de review (eg het systeem om dingen van de grond op te pakken werkt heerlijk), vind ik een 8.5 een prima cijfer. Het is gewoon een heel erg goed spel, maar imo is mist het net iets unieks wat het exceptioneel zou maken om een 10 te verdienen. En om wat minpunten te noemen: Veruit de meeste puzzels zijn niet bijzonder uitdagend, en ook qua vijanden is het primair dat je rustig aan moet doen om munitie te besparen, niet dat de vijanden op zichzelf lastig zijn te verslaan. Gameplay is 10-15 uur en geheel lineair (en dat is uitgaande van rustig aan doen). En twee keer heb ik een oude save moeten laden omdat ik anders door een bug niet verder kon. (Eén keer een object wat ik nodig had die vast was komen te zitten in een muur, en andere keer kon mijn wapen niet meer herladen worden).

En ik vind het zeker een must-buy voor iedereen die VR heeft! Maar ik vind het geen 10.
Ik heb een paar jaar terug uit nieuwschierigheid naar de status van VR een Oculus Rift (CV1) gekocht, omdat ik toch al een 1080 Ti had.

Ik heb de eerste dag 8 uur lang aan een stuk door gespeeld, ik denk dat veel mensen niet weten hoe goed VR is. Ik was zelf erg verbaasd.

Het is echt precies zoals je het beschrijft: VR gaming is van een andere orde. Ook al valt er nog erg veel te verbeteren qua techniek, de ervaring is van zo'n andere orde dat '2D gaming' minder aantrekkelijk wordt.

In die zin is VR gamen echt een aanrader. En mijn 1080 Ti had geen enkele moeite met Alyx en mijn CV1. Je grafische kaart hoeft waarschijnlijk niet eens zo zwaar te zijn.

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn VR set wel een maand of 8 heeft stof liggen happen omdat ik destijds wel door de content was die ik interessant vond. Maar desondanks was het absoluut die 450 euro waard.

Ik adviseer om PC gamers om een setje te halen of om er voor te sparen en desnoods wat reguliere titels te laten liggen om die ervaring op te doen. :)

Overigens vind ik als 'ervaren' VR gamer Alyx een goede game maar ik had persoonlijk meer lol met Boneworks, ook al is deze game lang niet zo gepolijst.

[Reactie gewijzigd door Q op 16 mei 2020 19:36]

Inderdaad. Ooit begonnen op de Atari 2600 en vanaf toen tot nu is Alyx gewoon een klasse op zichzelf. Beter en leuker dan dat wordt het niet. En dan een 8.5 geven, ja dat was idd wel een heel erg koude douche van Tweakers, ik snap er echt helemaal niks van, wat een misser.

[Reactie gewijzigd door nolo op 17 mei 2020 02:41]

Anoniem: 1350842
@nolo17 mei 2020 10:38
Het geeft natuurlijk meer aan hoe cijfers bij reviews echt niks meer waard zijn, en waarom ik het ook jammer vind dat Tweakers toch is overgestapt naar cijfers. De hele cultuur is zo erg gegaan naar extremen. Je vindt het de beste game ooit of het is het slechtste ooit.

Een 8,5 bestempelen als koude douche is natuurlijk achterlijk, het is gewoon een heel goed cijfer en moet ook zo behandeld worden. Het is gewoon een goede game, maar niet het meest perfecte ooit.
Daarnaast zijn cijfers ook nog eens heel subjectief, dus kun je ze totaal niet met elkaar vergelijken. Als jij Half-Life games niet leuk vindt is Alyx ook niet de beste game die je ooit hebt gespeeld, dus zul je niet zo snel een 10 geven.

Je ziet zo snel dat reviews onder de 9 worden gezien als slecht, met voorbeelden waaribj mensen letterlijk overgaan op bedreigingen. Je ziet dit vooral bij franchises met een toegewijde playerbase. Bij een Zelda, waar iedereen over de zeik ging als je niet zei dat het de beste game ooit was en je je kind zou verkopen om het te mogen spelen, maar ook bij Half-Life.

Is het een goede game? Zeker. Maar dat betekent niet dat het meteen een 10 moet zijn. Maar daarom ben ik ook tegen reviews met cijfers, laat mensen op basis van de plus en minpunten zelf bepalen of ze de game wat vinden. Cijfers geven alleen maar mogelijkheden tot onzin zoals Metacritic, wat in mijn ogen de hele high-end game industrie heeft verpest. Metacritic is niet meer een middel, het is een doel. Haal je geen 9.0 dan is je game slecht, wat in mijn ogen nergens op slaat.

Dus tja, een 8,5 zien als een slecht cijfers vind ik heel bijzonder. Het is geen slecht cijfer, het is zelf een heel goed cijfer. Past de game dan ook nog bij jou omdat je graag in VR speelt, nou nog beter. Maar dat doet niet af aan een 8,5, dat is en blijft een goed cijfer.
Die cijfers moet je met een korrel zout nemen. Eigenlijks slaat het helemaal nergens op. Ik heb van zoveel games genoten die laag scoorden en er zijn veel hoog scorende spellen waar ik geen hol aan vind (The Witcher spellen bijvoorbeeld of de GTA’s). Het gaat bij games vooral om smaak en smaak is subjectief. Je hebt meer aan de pro’s en contra’s en een omschrijving van de doelgroep, voor wie zou zo’n spel leuk zijn. Maar dan moet dat wel goed omschreven worden en dat ontbreekt er héél vaak aan...

Daarnaast is een 8,5 toch een prima cijfer? Of haal/haalde je op je toetsen/tentamens/examens alleen tienen?
Welke vr bril moet je voor dit spel hebben dan?
Het werkt met de meeste, en als ik hieronder lees ook erg goed, maar het is gemaakt als flagship title voor de valve index. Ze gebruiken ook de index controller volledig. Zo arm je een alien grenade bv door in je controller te knijpen met pressure sensors, lopen met stick, weapon selection met thumb touch pad, en 5 finger tracking (dingen vangen, knop indrukken, etc).
Ik heb 'm op Oculus Rift S en op de Valve Index uitgespeeld.

Heel eerlijk: op beiden fantastische ervaring. Valve Index is simpelweg beter, maar ik zou je het alleen aanraden als je nog een hoop centen over hebt. Anders gewoon lekker bij een goedkopere headset houden.

De game is zo goed, dat je echt wel immersed zult zijn.
Ik zit al 10 weken te wachten op mijn Valve Index met Alyx...
Ben heel benieuwd.
Hoe groot is het aantal Linux gamers inmiddels? Toch wel netjes dat Valve blijft investeren in die minderheid.
Steam heeft ongeveer 90 miljoen active gebruikers per maand. Volgens de laatste Steam survey waren 0.89% van de mensen die de survey hebben gedaan Linux users. Dus er zijn ongeveer 800.000 Linux gebruikers actief op Steam ervanuit gaande dat de nummers in de survey een beetje kloppen.

De Linux community denk dat Valve wel winst draait op hun Linux users ook al is het nog geen procent van hun totale userbase. De lonen van het kleine 10 of 20 tal mensen die hier aan werken worden gemakkelijk door die 800.000 Linux gebruikers betaald. Er gaat enorm veel geld om in Valve, en Linux gebruikers geven gemiddeld meer uit op Steam dan Windows gebruikers.

Valve is overtuigt dat Linux de toekomst is van gaming. Ze zijn bang dat Microsoft hun ooit van Windows af forceert.

Daarnaast vermoed ik dat al deze technologieën die Valve hier ontwikkeld (Proton, Steam-Runtime) kunnen worden gebruikt voor een streaming service. Het grote probleem met meeste streaming services is dat ze maar weinig games hebben, en Valve probeert zoveel mogelijk van hun bestaande game library draaiende te krijgen onder Linux zodat het kan worden gestreamed. Stadia heeft ongeveer 30 games momenteel, deze games zijn allemaal Linux ports van deze games. Valve zal er direct honderden/duizenden hebben omdat zij hun bestaande library van Windows games kunnen draaien, en Valve zal natuurlijk over de tijd heen meer games whitelisten.

[Reactie gewijzigd door Omega op 16 mei 2020 14:02]

Wat ook een groot verschil is, is dat Valve geen beursgenoteerd bedrijf is. Zij doen wat ze zelf willen en leuk vinden.

Ook wat je zegt, ze zijn behoorlijk afhankelijk van MS. Er gingen al geruchten over dat Steam voortaan via de Windows Store zou moeten werken of iets dergelijks. Valve heeft er simpel weg geen zin in om die afhankelijkheid te hebben van windows.

Plus daarbij. Er zijn al games waaruit blijkt dat het sneller werkt in proton (met vulkan), dan op native Windows.
Als Valve het voor elkaar krijgt om proton voor 90% van de spellen een 1-click install, en ook nog meer performance te leveren. Dan stappen de gamers wel sneller over.

Of het goed zou zijn voor linux weet ik nog niet. Zo iets moet rustig gebeuren. Linux vergt nog wel een bepaalde mindset van iemand. Ik denk ook niet dat de linux community klaar is voor het ontvangen van 1 miljoen gamers. Laat staan 90.
Daarnaast heeft Valve ook een eigen distro genaamd SteamOS.
SteamOS word momenteel nauwelijks onderhouden. Maar er zijn enkele signalen die erop wijzen dat er een nieuwe grote release van SteamOS komt, dit keer gebaseerd op iets anders dan Debian. Hopelijk krijgen we een Alpha of Beta release van dit nieuwe OS dit jaar nog.
Yes, definitely lots of work still going on. Right now the focus is on core technology itself rather than distributing it, but we intend to get back to that in the future. I wouldn't expect much more movement on
Debian-based Brewmaster at this point, however.
0,8% gebruikt linux en je denkt dat de linux port van alyx winstgevend is? Het is al twijfelachtig of de game voor windows gebruikers winstgevend is. Vergeet niet, alleen VR gebruikers hebben dit spel gekocht.
Wel meer dan een miljoen owners van alyx. Dat is al een 50-60 miljoen euro. Ja sommigen kregen het bij de index maar daar zal eerder meer dan minder marge op zitten. En veel mensen hebben de index gekocht enkel en alleen voor de index. Voor valve tikt dat dubbel door natuurlijk, want dan wil je toch meer VR spellen en daar verdient valve ook weer aan.
Ze zijn bang dat Microsoft hun ooit van Windows af forceert.
Zover zal het niet komen, want de backlash zal immens zijn. Idem moesten ze software installs enkel via MS Store mogelijk maken. Ik veronderstel dat Nadella wel begrijpt wat voor een desastreuze keuze dat zou zijn.

Trouwens, bijna exact een jaar geleden heeft Microsoft dit bericht de wereld ingestuurd:
https://news.xbox.com/en-...ft-approach-to-pc-gaming/
  • Hun PC games niet meer UWP-only, maar Win32 support
  • Niet meer enkel via de Microsoft Store, maar ook via Steam
With that in mind, our intent is to make our Xbox Game Studios PC games available in multiple stores, including our own Microsoft Store on Windows, at their launch. We believe you should have choice in where you buy your PC games.
...
We will continue to add to the more than 20 Xbox Game Studios titles on Steam, starting with Gears 5 and all Age of Empires I, II & III: Definitive Editions. We know millions of PC gamers trust Steam as a great source to buy PC games and we’ve heard the feedback that PC gamers would like choice. We also know that there are other stores on PC, and we are working to enable more choice in which store you can find our Xbox Game Studios titles in the future.

[Reactie gewijzigd door Burning02 op 16 mei 2020 16:50]

Zover zal het niet komen, want de backlash zal immens zijn. Idem moesten ze software installs enkel via MS Store mogelijk maken. Ik veronderstel dat Nadella wel begrijpt wat voor een desastreuze keuze dat zou zijn.
Dat betekent nog niet dat ze het niet zullen proberen, onder deze of een volgende baas, soms worden er gewoon domme dingen gedaan.
Ik zie de Linux-avonturen van Valve als een soort verzekering.

Enerzijds een verzekering dat MS wel oppast met een dwingende appstore of andere fratsen,
anderzijds een verzekering voor het geval MS failliet gaat, Windows uit de gratie valt, PC's uit de mode raken, of wat er nog maar meer fout zou kunnen gaan. Internet wordt steeds belangrijker en Windows steeds minder belangrijk. Wie weet wat er in de toekomst zal gebeuren?

Bijkomend voordeel van het gekozen model is dat ze ook andere software makers meenemen, zodat er een flinke bak games is die al geschikt zijn gemaakt voor multi-platform. Als er dan een nieuw platfom bij komt, zeg een of ander cloud-gaming-platform, dan hebben ze al een hele bibliotheek aan games die met weinig of geen moeite naar dat nieuwe platform gebracht kunnen worden om dat platform te kickstarten.

Dat heeft er misschien ook iets mee te maken dat licenties onder Steam multi-platform zijn. Als je een spel eenmaal hebt gekocht mag je het op alle ondersteunde systemen installeren en spelen. Als er een nieuw platform bij komt kun je je licenties dus meenemen, in plaats van dat je je oude games opnieuw moet kopen voor het nieuwe platform (als dat al mogelijk is).
Valve is overtuigt dat Linux de toekomst is van gaming. Ze zijn bang dat Microsoft hun ooit van Windows af forceert.
Ze hoeven niet echt overtuigt te zijn. Ze moeten wel, want Windows forceert Windows store steeds meer en daar heeft Valve geen behoefte bij. Ook met Epic, die zeer duidelijk en succesvol, de concurrentie met Valve aan wil gaan moeten ze wel een beweging maken.
en Linux gebruikers geven gemiddeld meer uit op Steam dan Windows gebruikers.
Dat is wel een behoorlijke statement, vraag me af hoe je dat kunt bewijzen.
Dat Microsoft steam van Windows af forceert is niet unlikely, mochten ze net als Apple besluiten om 32-bitapps onbruikbaar te maken
Windows zal zo iets in ieder geval de komende tijd niet doen, Windows is een grote bult met code dat bestaat uit 30 jaar aan legacy compatibiliteit. De legacy support is een grote selling point van Windows, helemaal in de zakelijke markt.

Ik denk zelf dat de kans veel groter is dat Microsoft besluit alleen software installaties uit de Windows Store toe te staan. Exact wat Windows 10 in S modus doet. En mocht dit gebeuren dan zijn er allerlei regels waar de software zich aan moet houden en die regeltjes kunnen het bestaan van Steam onmogelijk maken op Windows.
Ah natuurlijk dat zie ik ook gebeuren, maar daar zou MS op de zakelijke markt ook geen vrienden mee maken, alle legacy programma’s naar UWP
Ik gebruik vnl. Ubuntu(achtigen) en net Alyx geïnstalleerd op Ubuntu Steam en voor mijn gevoel draait het op mijn eigenlijk iets te oude hardware een ietsiepietsie sneller/soepeler dan op Windows (behalve laden, dat gaat langzamer, maar dat kan komen omdat ik Win10 op een spikspliternieuwe M2 drive had gezet om dit te spelen en nog enkele andere games die via Proton niet zo goed draaien en Ubuntu op een ouwe 850EVO staat).
Verdere specs: i5 6600K, RX560 4GB, 16GB ram, Vive (de 'oude').

Maar goed, ik had de game al uitgespeeld en was nu bezig met nog 1 achievement (iets met een kabouter ;) ) maar de savegames lijken niet te werken van Win op Lin.. (moet nog even goed checken) dus ik denk dat ik die achievement nog even in de easy walkthrough modus op Win ga halen ;) Was al een eind gevorderd.

Maar wat een game mensen, damn, spannend. Kruipen over de vloer, een laag plafond is ook niet handig, dat soort dingen. een totaalervaring die ik met andere vr-games niet gehad heb. En zo geraffineerd in elkaar gezet. Nou ja. Heel fijn dat door Valve vr op Linux goed werkt, anders was het waarschijnlijk al lang gedaan daarmee.
Hou op hoor, straks moet ik mijn VR bril weer van zolder halen
Heb ik maar 1 antwoord op: Nice ! :)
Speel het spel al een tijdje, en het blijft tof hoe ze de gameplay uitgewerkt hebben.
Hoe meer game developers Linux ondersteunen, hoe makkelijker het wordt voor mij om over te schakelen naar Linux :)

[Reactie gewijzigd door Power2All op 16 mei 2020 12:59]

Laten we hopen dat Linux stilaan het gameplatform zal worden. We wachten al zo lang!
Met de staat van WINE zijn we dichterbij dan ooit. Zolang er geen extreem intrusieve DRM of anti-cheat wordt gebruikt is er een grote kans dat een spel gewoon zo werkt op Linux.
WINE? Eerder Proton. Ja, WINE maakt ook grote stappen, maar dankzij Proton kunnen we steeds meer *games* spelen.
Proton is WINE. Het enige verschil is dat Proton communicatie tussen de game en de native Steam client door kan laten. Verder is het exact dezelfde code.
Het is niet exact dezelfde code, maar Valve backport wel code terug naar WINE. Valve zegt zelf ook dat Proton "a modified version of WINE" is. Ik zou het als ontwikkelaar geen "modified version" noemen als alles hetzelfde is.
Het is anders wel heel nauw aan elkaar verwant. Het is gemodificeerd omdat Valve dingen toevoegt zoals het doorlaten van de Steam API. Die communicatie tussen game en Steam dus. Elke opeenvolgende versie van Proton is direct gebaseerd op de corresponderende versie van WINE. Er is nog wel de toevoeging van DXVK, die had ik nog niet genoemd. DXVK zit niet standaard in WINE, maar is wel bedoeld om in combinatie met WINE te gebruiken. Eigenlijk was het iets accurater om te zeggen dat Proton WINE+DXVK is. Maar om DXVK te gebruiken heb je dus ook geen Proton nodig.

Valve draagt ook code bij aan WINE, dat klopt. Het zou kunnen dat af en toe een beetje code eerst in Proton komt, en daarna wordt overgenomen door WINE. Maar dat maakt het nauwelijks minder nauw verweven.
Nee, de belangrijkste reden dat men met een port werkt is door de eisen die WINE zelf stelt aan code die bij het project wordt toegevoegd. Zij willen alleen een directe implemenatie zien van de Windows API en geen hacks om iets mogelijk te maken. Ook in het verleden hebben we al ports van WINE gezien waarbij specifieke aanpassingen werden gemaakt om 1 enkele applicatie werkende te krijgen, maar waarmee je potentieel weer andere applicaties gaat breken. Dat is dus iets dat men bij WINE niet wenst.
Zijn de mods exclusief via de steam workshop??? Of kun je ze ook handmatig toevoegen??
Kan ook handmatig via moddb. Vind dat process omslachtig maar misschien dat dit nu ook beter werkt.
Zeer nice. Maar natuurlijk weinig verrassend, aangezien Valve best wel flink inzet op Linux. Het zou extreem vreemd zijn als er geen Linux versie kwam.
Nou ja, vorig jaar was er wel een dingetje met Ubuntu support, dus het is afwachten hoe lang dat supported blijft. https://www.omgubuntu.co....opping-support-for-ubuntu
Dat was Ubuntu specifiek, omdat Canonical 32-bit support uit Ubuntu willen halen. Dat had behoorlijk backlash binnen de Linux community tot gevolg. Valve was niet van plan geheel Linux te droppen, maar alleen die ene distro. Uiteindelijk is Canonical ook teruggekrabbeld.
Klopt, maar geeft wel aan dat Canonical dit vroeg of laat alsnog doet en dan blijft de vraag of Steam er in meegaat of niet. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 mei 2020 14:05]

Als ze niet zouden meegaan, dan moeten ze per direct de macOS-ondersteuning staken aangezien Apple ook gestopt is met de ondersteuning van 32-bit.
Ze zijn de ondersteuning van Steam op macOS dan ook al aan het afbouwen, in ieder geval de VR-support:
nieuws: Valve stopt met ondersteuning van SteamVR op macOS
"er in mee gaan" is geen optie. Natuurlijk kan de Steam client zelf helemaal netjes full x64 worden, maar het probleem zit 'm in de enorme collectie aan historische games die veelal x86 zijn.

Die zouden in 1 klap onspeelbaar worden, daar ging de hele outrage over.
"er in mee gaan" is geen optie. Natuurlijk kan de Steam client zelf helemaal netjes full x64 worden, maar het probleem zit 'm in de enorme collectie aan historische games die veelal x86 zijn.

Die zouden in 1 klap onspeelbaar worden, daar ging de hele outrage over.
Nou ja, de totale outrage erover was zelfs groter (impact was niet op Steam en de oude games alleen), maar voor Valve/Steam kwam het daar wel op neer ja. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 mei 2020 14:45]

Leuk hoor, misleidend nieuws verspreiden. Valve is daar allang op teruggekomen: https://www.omgubuntu.co....team-linux-ubuntu-support

Bovendien ondersteunt Valve wel meer distro's, waaronder hun eigen distro, dus het stoppen van de ondersteuning voor 1 distro maakt niet dat ze minder inzetten op Linux.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 mei 2020 13:37]

Staat ook gewoon in het artikel dat ik link, hoezo dus misleidend? Ik vind alleen, door wat vorig jaar gebeurd is, het wel onzeker is hoe lang de support blijft, het zal echt niet eeuwig duren.
het wel onzeker is hoe lang de support blijft, het zal echt niet eeuwig duren.
Dus? Zoals ik al zei: "Bovendien ondersteunt Valve wel meer distro's, waaronder hun eigen distro, dus het stoppen van de ondersteuning voor 1 distro maakt niet dat ze minder inzetten op Linux."
Ben benieuwd naar jouw bron daarvoor, ik vind alleen https://support.steampowe...le.php?ref=1504-QHXN-8366 als officiële bron, met daarop de tekst:
Currently, Steam for Linux is only supported on the most recent version of Ubuntu LTS with the Unity, Gnome, or KDE desktops.
Voor de Steam client, SteamOS is natuurlijk van hunzelf, daarin "moeten" ze wel, maar is ook op Ubuntu gebaseerd. Dat het op andere distro's met deze desktop environments ook werkt, is dus mooi meegenomen, maar geen officieel support voor dus.

Edit: ook de Arch wiki zegt het volgende over Steam:
Note: Steam for Linux only supports Ubuntu LTS.[1] Thus, do not turn to Valve for support for issues with Steam on Arch Linux.
bron: https://wiki.archlinux.org/index.php/Steam

Edit2: Steam Proton lijkt alleen Fedora en Ubuntu te ondersteunen. Op de github van Proton zie ik alleen build instructions voor hen. Bron: https://github.com/ValveSoftware/Proton/wiki

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 mei 2020 13:59]

In ieder geval Debian, aangezien hun eigen distro, SteamOS, daar op gebaseerd is.

Verder ondersteunen ze met Proton ook Fedora: https://github.com/ValveS...ild-instructions-(Fedora)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 mei 2020 14:00]

Dat gaat over GPU drivers icm Proton en zegt dus niets over Steam en/of Proton zelf.
Waar gaat het over GPU-drivers? Dit zijn officiële bouwinstructies op hun eigen GitHub.

Dus 3 ondersteunen ze officieel:

-Ubuntu
-SteamOS (https://store.steampowered.com/steamos/) en daarmee Debian
-Fedora

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 mei 2020 14:06]

Zo vet dit. Ik ben erg benieuwd wat hier allemaal uit gaat ontstaan en misschien ook wel de echte opmars van de VR baar de massa zal realiseren. :*)
Dus een kleine stap naar Stadia? Of is Alyx VR-only?

[Reactie gewijzigd door KlaasjeNL op 16 mei 2020 13:41]

Er zijn mods voor mouse & keyboard, maar ik zie eerlijk gezegd niet waarom je dat zou doen. De game is nogal ingericht op VR en vrije 3D interactie met je handen. Ik wil geen spoilers geven, maar denk aan tussen een plank met flessen en blikjes iets op moeten pakken met je handen zonder lawaai te maken. Ik denk dat zonder VR dit spel totaal niet to z'n recht komt: alsof je call of duty in top-down 2D view speelt :)
Precies. Doe jezelf een plezier en investeer in een rift s of een vergelijkbare headset.
Er zijn een flinke scala aan vr games waar je honderden uren in kunt zinken en nu langzaamaan grote developers beginnen te investeren in vr gaat het alleen maar exponentieel vetter worden.
Ben heel blij dat er nu officiele mod support is voor alyx.
Ik kom van een PSVR, dus heb wel wat ervaring met VR. Ik heb echter mijn PS4 verkocht omdat ik er gewoon geen tijd meer voor had met 2 kleine kinderen. Zo'n Rift S is gaaf, maar naast de investering in de headset moet ik dan ook nog investeren in een flinke pc. Terwijl ik juist (m.u.v. de Switch) mijn gamespullen de deur uit heb gedaan en ben overgestapt op Stadia voor af en toe een spelletje.

Ik las Vulkan en trok meteen een lijn naar Stadia zonder mij verder in Alyx te hebben verdiept. Maar wie weet (hoogstwaarschijnlijk) stap ik over een paar jaar waar op de VR-boot. ☺️
je kan ook via shadow (cloud server) en oculus quest gamen, google maar is
Ik ken Shadow inderdaad, maar ken ook de verhalen van latency die daarbij nog een stukje erger aanwezig is dan bij Stadia. En latency gaat niet zo goed samen met VR, dus het zal nog wel even duren voordat we in de cloud perfect VR kunnen gamen.
Ik heb Alyx bijna uitgespeeld op een Azure VM met een Tesla M60 een stukje op Shadow Boost en lokaal met de Quest cable op een 2080Ti en met die configuratie’s is het allemaal qua lag en performance nagenoeg het zelfde (moet zeggen dat de Pcie 4x M2 SSD nog de grootste performance booster is)
Ook heel verstandig. Het is snel ontwikkelende tech en ik heb mezelf ook altijd voorgenomen om pas in te stappen als het betaalbaaris en veel content. Ben zelf dan ook pas in januari 2020 ingestapt maar heb geen spijt.
Echter heb ik me ook al voorgenomen pas over te stappen op een nieuwe headset als dynamic foveated rendering gemeengoed is en headsets righting de 200 garden fov standard zijn. (nu de rift s en hier erg over te spreken, tracking is vrijwel foutloos en de beeldkwaliteit en controllers zijn erg fijn.)
ik als VR speler ben zeer blij hiermee.

hoeveel van de top vr games werkt al op linux?
Die teleportaties zijn voor mij een dooddoener.
Het zou best anders kunnen. Ik denk hierbij aan Farpoint op de PS.
Je kunt ook gewoon lopen zonder teleportatie.
Super! Op Youtube vooral met teleport gezien.
Lopen blijft idd mogelijk, thx voor de update.
Kijk Epic, EA, Id Software, etc. zo kan het dus ook. :)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 16 mei 2020 22:52]

nieuws: Update voor Doom Eternal installeert controversiële anti-cheattool De...

I.p.v. het killen van Linux-ondersteuning (zie ook Rocket League), brengt Valve deze game volledig naar Linux. :)
mwa, bedenk je wel dat valve hele andere interests heeft, naast dat er binnen valve zelf een hoop Linux aanhangers zijn, dus vergelijkbaar vind ik het niet. Als jouw bedrijf al specifiek zaken in Linux aan het bouwen is, dan zal de keuze snel gemaakt zijn om ook dit naar linux te brengen, alleen al om zelf zaken beter te kunnen testen. Durf mijn handen in het vuur te steken dat Valve dit niet gedaan had als ze zelf niet met SteamOS/Proton bezig waren.
Daarom vind ik niet zo om te zeggen 'kijk Epic, EA, Id software, zo kan het ook'..