Half-Life: Alyx, PC Review

jacobras 29 maart 2020, laatste update op 2 april 2020, 707 views Product gekregen

Half-Life: Alyx, PC

Wát een game! Grafisch kan niets hieraan kan tippen. De wereld is groot en alles is gedetailleerd. Loop je langs een willekeurige meterkast kan je op elk knopje de details bestuderen. De controls zijn goed uitgedacht en het grijp-en-vang-systeem werkt perfect. Dit is een must-have VR game.

Pluspunten

• controls
  • grafisch ontzettend gedetailleerd
  • sfeer

Minpunten

• jump scares in VR
  • game opent met spoiler voor HL2:E2

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Ik kreeg de game omdat ik een Index heb.

Controls

Het grijp-en-vang systeem werkt perfect op de Index. Dankzij de Index-controllers voelt het vangen natuurlijk aan. Bewegen kan op meerdere manieren (teleporteren/snel teleporteren/vloeiend bewegen). De vloeiende manier zorgt voor de meeste immersie. Middels de rechter stick kan je alsnog teleporteren om te "springen" richting moeilijk benaderbare plekken. Om door sommige doorgangen heen te kunnen zal je echter fysiek moeten bukken.

Wapens werken als wapens in andere VR-games: handmatig ammo vullen en doorladen. Het wisselen gebeurt door rechter touchpad in te drukken en in een openklappend menu richting het gewenste wapen of de multitool (voor puzzels) te wijzen. Werkt soepel en vlot.

Verhaal

Ik moet eerlijk toegeven: ik heb pas vorige week net Half-Life 2 uitgespeeld omdat deze game eraan zat te komen. Ik was dan ook een klein beetje teleurgesteld dat HL:Alyx opent met een spoiler ("it is five years before [spoiler over HL2:Ep. 2]") maar dat krijg je als je zo achterloopt ;-) Het verhaal van Alyx is tot dusver leuk. Cutscenes zijn er niet echt omdat je nog steeds kan rondlopen terwijl iemand iets vertelt.

Sfeer

De meeste locaties zijn bijzonder sfeervol. Ene keer oogt het vooral buitenaards en ... magisch, een andere keer oogt het als een Combine-slachtpartij. Ook qua geluid word je hierin meegesleept. Aliens klinken eng, sommige planten klinken ... magisch.

Het enige nadeel vind ik persoonlijk dat de game behoorlijk eng is. Tweakers zelf noemt het "de engste game die we ooit hebben gespeeld" en dat is terecht. Sommige scènes loop je met in je ene hand een zaklamp en in je andere hand een wapen angstig richting de volgende locatie. Er zitten daarnaast een aantal momenten in de game waarop een apparaat of iets dergelijks onverwacht inschakelt, daar schrok ik ook behoorlijk van. Ik bekijk regelmatig een stukje walkthrough voordat ik ga spelen om deze schrikmomenten voor te zijn!

Grafisch

Wat een ontzettend gedetailleerde wereld! De gravity gloves kan ik minutenlang naar staren. Wát een detail zit erin en de manier waarop licht er vanaf reflecteert... het ziet er fantastisch uit. Volgens mij is het een leuk hobbyproject om die een keertje IRL proberen na te bouwen.

Performance

Er is een "performance" instellingen menu. Globaal low/medium/high maar alles daarbinnen is ook los te tweaken. Ik had last van kleine stotteringen op mijn i5-6500 + GTX 1070 + 32GB RAM. Na de CPU geüpgraded te hebben naar een Ryzen 5 3600 draait de game perfect. Ik speel op "medium". Alle screenshots in deze review zijn ook op die stand gemaakt.

Heb jij ook een Half-Life: Alyx, PC?

Update 2 april 2020: ik heb een paar screenshots toegevoegd