Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Vr-game Half-Life: Alyx krijgt geen multiplayermodus

De vr-game Half-Life: Alyx zal alleen als singleplayergame te spelen zijn. Valve heeft geen plannen om een multiplayermodus toe te voegen aan het spel. De opzet zal bovendien hetzelfde zijn als bij de eerste Half-Life-games van begin deze eeuw.

Die opzet is een spel, waarbij spelers lineair van het begin naar het einde gaan, meldt ontwikkelaar Robin Walker in een interview met The Verge. "In sommige ruimtes zijn meerdere manieren om verder te komen, maar je gaat altijd vooruit", aldus Walker. De game zou ongeveer even lang duren als Half-Life 2 uit 2004.

Valve kondigde Alyx vorige maand aan. Het gaat om een prequel die zich afspeelt tussen de gebeurtenissen van Half-Life 1 en 2. Alyx werkt daarbij samen met haar vader Eli om een verzetsgroep op te richten tegen de Combine-aliens. Half-Life: Alyx komt in maart volgend jaar uit voor de Vive- en Oculus-brillen, en voor Windows Mixed Reality-headsets, en is te koop op Steam.

Spelers hebben dus niet per se een Valve Index-headset nodig. Wie dat wel heeft, krijgt de game echter gratis, inclusief 'extra content'. Wat die extra content is, is niet bekend. De game komt volgens Valve niet beschikbaar voor normale schermen of controllers. Valve zegt dat spelers minimaal een Windows 10-pc met een Intel Core i5-7500- of AMD Ryzen 5 1600-cpu nodig hebben, en een Nvidia GeForce GTX 1060- of AMD Radeon RX 580-videokaart. Ook hebben spelers minimaal 12 gigabyte werkgeheugen nodig. De game kost 49,99 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-12-2019 • 14:18

66 Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
Prima, ik verwacht een Portal-achtige game. En hoewel Portal wel multi-player heeft is het ook een uitstekend spel voor single-player. Juist omdat het veel om puzzelen en uitproberen gaat is het soms fijner om het alleen te doen dan samen met een ongeduldige kameraad.
VR geeft denk ik mooie mogelijkheden om creatieve puzzels te maken.
Boneworks….alleen dan zonder portals maar de portal/half life zweer is er. Je zou bijna zeggen dat valve de game heeft gemaakt. Eerste echte vr 2.0 game op dit moment, heeel dik!
Dit is voor het eerst dat ik de trailer zie... maar werkelijk kippenvel. Dit ziet er toch zo gaaf uit!!
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze hier niks mee doen voor de 'gewone' PC, misschien is dit een teaser om te kijken hoeveel mensen nog geïnteresseerd zijn in Half life.. om daarna gewoon HL3 uit te brengen. .....
Dit spel schreeuwt gewoon om een vervolg
Dat is te zien in dit interview waarom ze hem alleen voor VR maken: https://youtu.be/-9K0eJEmMEw

Heeft te maken met dat je rekening moet houden met de besturing van een normale pc, en hierdoor alsnog de VR ervaring gaat beperken omdat je het voor beide dan werkbaar moet hebben.
Het vervolg van Half-Life Alyx is op zich gewoon Half-Life 2.
Ik zit trouwens meer te wachten op Half Life 3 of Half Life 2: Episode 3
Kan je nog lang wachten, die komt er niet meer
Dit wordt helaas niet gemaakt door Valve, maar het is zeker spannend wat ze doen ermee.
Het ziet er in ieder geval leuk uit.
Half-Life in de Unreal Engine is geen Half-Life.
gaaf - wist ik niet
ik zou eigenlijk ook wel iets meer willen zien hoe Black Mesa en Aperture Science met elkaar in de clinch liggen. Iirc kom je boralis ergens tegen in Portal2 terwijl het eigenlijk een schip van Black Mesa is - volgens mij(?)
Nee het schip is van Aperture Science , In Episode Two is het zichtbaar op één van de monitors van Dr Kleiner. En daar staat duidelijk het Aperture Science logo op.
Ook bevat het wellicht portal technologie van hen.

"Our peers at Aperture Science were at work on a project of some promise, but in their rush to beat Black Mesa for funding, they must have compromised ordinary standards of risk. We heard their research vessel had simply disappeared. Vanished with all hands... even part of the dry dock!"
―Isaac Kleiner
Dank voor de verbetering - tijd op het opnieuw te spelen :-)

[Reactie gewijzigd door shades op 13 december 2019 13:16]

Er is altijd een goede reden om Half-Life (2) te spelen :D

Ben nu bezig met de replay van Black Mesa aangezien de Xen Levels af zijn en het spel compleet is (wel nog in open beta)
Tja.. Gemengde gevoelens. Heel tof dat het VR is, want dit gaat weer een stap verder betekenen voor gaming in het algemeen.

Aan de andere kant jammer dat het Alyx is, want het is verdomd tijd om het Half Life Universum een einde te geven.
In het interview dat werd gehouden met Geoff Keighley hadden de developers die dit project begonnen waren het er over dat ze in eerste instantie aan een Half-Life 3 wouden werken voor in VR. Echter was de druk zo hoog dat ze moeilijk andere mensen binnen Valve aan boord konden krijgen om er aan te werken.

De aanpassing naar Half-Life Alyx zou ervoor hebben gezorgd dat de mensen wel wouden werken aan nieuwe Half-Life game. Puur omdat de druk dan lager was.

https://youtu.be/-9K0eJEmMEw
Top man, misschien is het leuk om te weten dat ik dyslexie heb. Ik had een achterstand van 3 jaar in spelling en grammatica en heb dat merendeel weg gewerkt. Dat zegt nog niet dat ik alles perfect schrijf, ik vindt het dan ook niet erg als ik gecorrigeerd wordt alleen spant jouw opmerking wel de kroon.

Ik mag dan af en toe een woord verkeert spellen, jij mag wel eens een cursusje omgangsvormen volgen.

Ga je schamen.
tja - dat weet de Cyber Shadow niet op voorhand... en "wouden" klinkt als een typische fonetische spelling (of een dialect) en is niet echt het onjuist plaatsen van letters (verkeerde volgorde / incorrect vervoeging). Het is een totaal verkeerd woord gebruiken...
En zo erg vind ik de opmerking nu ook weer niet; meer grappig dan kwetsend.
ik dacht precies het zelfde - tenenkrommend af en toe.. alleen stuur ik meestal een pb'tje - dan zet je niemand publiekelijk te kak en geef je de mogelijkheid om het te verbeteren..

[Reactie gewijzigd door shades op 13 december 2019 08:31]

Als ik de bewegingen zie van de camera dan denk ik dat je hier erg ziek van wordt tijdens het spelen...
Ik vind het juist andersom. Ik ben blij dat Half Life 3 niet VR exclusive word want dat zou een ramp zijn voor mensen die geen VR headset hebben. Bovendien lijkt het me echt niet tof om een mainline Half Life game perse in VR te spelen.

Hoe Valve het nu doet is het prima. Blij dat er een HL game uitkomt. Maar het is geen mainline game waar de formule al is gemaakt.
Deze game bevestigd dat Valve als game maker zo goed als dood is. Deze game hebben ze ook maar gemaakt om hun hardware/diensten te pushen. Om daar Half Life voor te gebruiken is een slimme marketing zet. Maar dat toont maar weer wat HL tegenwoordig is, iets om andere producten mee te promoten.

Een volwaardige HL3 kan je echt wel op je buik schrijven. Valve verdiend hun centen veel makkelijker met Steam dan te investeren in het maken van games.
Je hebt blijkbaar totaal niet het nieuws rond deze game gevolgd. Ze zijn in het begin gewoon een VR game aan het bouwen geweest zonder het doel om een HalfLife game te maken. Ze zijn begonnen met een L4D versie in VR. Uiteindelijk zijn ze met Half Life assets gaan werken en dat beviel ze wel.

Ze hebben nooit het plan gehad om een HalfLife VR game te bouwen. De afgelopen maand is Valve als bedrijf heel erg veranderd. De hele manier waarop deze game naar buiten wordt gebracht is compleet anders. Ook werd medewerkers jarenlang afgeraden Valve dingen via social media naar buiten te brengen, maar recent hebben veel medewerkers veel Christmas art in Valve themes (TF2, L4D, HalfLife) naar buiten gebracht op persoonlijke twitter accounts.

Daarnaast is het volledig aan de ontwikkelaars wat ze gaan maken en wat niet. De ontwikkelaars hebben gezegd dat ze het erg leuk vonden om aan dit spel te werken en dat ze er een reeele kans bestaat dat ze wel aan HL3 gaan werken. Dit is een van de eerste keren dat er daadwerkelijk over dergelijke projecten wordt gesproken.
Dit bevestigd juist wat ik zeg.

Het is geen half-life game die ze gemaakt hebben, maar een VR tech demo, waar ze achteraf een HL saus overheen hebben gegoten. Zegt genoeg wat de HL franchise tegenwoordig betekend voor Valve.

Wat betreft geruchten, eerst zien, dan geloven.
Dit heeft veel ste lang geduurd om geloofwaardig te zijn.
Het is geen half-life game die ze gemaakt hebben, maar een VR tech demo, waar ze achteraf een HL saus overheen hebben gegoten.
Zo zijn HL1 en 2 niet ontstaan wil je zeggen? Het is zo'n beetje de manier waarop ze games maken bij Valve..
Op een maand tijd kan je een bedrijf niet van richting doen veranderen. Je kan wat ideetjes rondwerpen, wat ballonetjes oplaten. Maar meer dan dat ook niet. Strategische beslissingen voor de komende 10 jaar neem je niet zomaar even omdat persoon X van functie is veranderd en Y het licht heeft gezien.

Dat ze nooit het plan hadden om een HL VR game te bouwen totdat ze erin gerold zijn, daar kan ik nog ergens inkomen. Wel wilden ze dus een VR game maken om VR te kunnen pushen. Eerst met L4D, die andere grote IP van hen, wat uiteindelijk HL is geworden.

Het is niet aan de ontwikkelaar om te beslissen wat ze gaan maken. Dat doet het management. Zij beslissen over die langetermijn strategie. Zij bepalen of ze honderd miljoen dollar willen investeren in de ontwikkeling van HL3 of niet. Of zij dat risico, want dat is het uiteindelijk, willen nemen.

HL3 is ondertussen zo een beladen onderwerp geworden dat, mocht ik manager zijn, het nooit zomaar goed zou keuren. De verwachtingen voor dat spel zullen onrealistisch hoog zijn. HL1 en HL2 zijn klassiekers, maar hun speelstijl is verouderd. Je moet met HL3 dus proberen de verwachtingen in te lossen maar wel op een manier die je vandaag ook nog verkocht krijgt. Op een manier die meer is dan alleen maar wat leuke herinneringen ophalen aan 15 jaar terug. Dat is waar Duke Nukem 4-ever bijvoorbeeld heel zwaar heeft gefaald. Als DN game niet eens zo slecht, maar het spel paste niet meer in de tijd waarin het uitkwam.
Duke Nukem Forever was ook gewoon een slechte game. HL en L4D wordt tot op de dag van vandaag nog gewoon gespeeld dus dat kun je niet vergelijken.

Ik weet trouwens nog dat HL2 in het begin ook veel kritiek kreeg toen het net uitkwam, en nu is het ineens een klassieker.

Hoe dan ook ik ken geen enkele andere game met de sfeer van HL. Ik zeg niet dat een deel 3 revolutionair zou moeten zijn ofzo. Als het een vervolg is op HL2 Episode 1 met een goed verhaal en up-to-date graphics zou ik en vele anderen met mij daar al meer dan tevreden mee zijn.
Je verandert een bedrijf inderdaad niet in een maand maar dat ging dan ook vooral om de signalen die ineens te zien zijn. Logischerwijs zijn de wijzigingen in het bedrijf dan al een stuk langer aan de gang.
Daarnaast is het volledig aan de ontwikkelaars wat ze gaan maken en wat niet. De ontwikkelaars hebben gezegd dat ze het erg leuk vonden om aan dit spel te werken en dat ze er een reeele kans bestaat dat ze wel aan HL3 gaan werken. Dit is een van de eerste keren dat er daadwerkelijk over dergelijke projecten wordt gesproken.
Ze gaan alleen beginnen aan Half Life 3 als ze ook daadwerkelijk in impact kunnen maken in de game-industrie. Dit hebben ze in verschillende interviews gemeld. Gezien dat bijna onmogelijk is denk ik niet dat we in de komende jaren een Half Life 3 zien. Ze hebben toegegeven dat ze veel te bang zijn niet aan de verwachtingen van de gamers te kunnen voldoen en daardoor bang zijn überhaupt een vervolg te maken.

Valve is erg gesloten, maar het is niet van de laatste maand dat ze wat opener worden. Je laat het wel heel rooskleurig overkomen allemaal. Men moet ook wel want niet alleen op game gebied maar ook met Steam hebben ze een geduchte tegenstander bij. Wie weet dat men zich hierdoor ook weer eens wat meer gaat concentreren op hun eigen ip's.
En waarom zouden ze het ook riskeren. Al die nostalgische spelers die een spel uit hun jeugd willen om er vervolgens achter te komen dat anno nu het toch wat anders speelt. Het was voor die tijd goed nu is het in verhouding amper iets. Net als Star Wars fanatiekelingen de eerste delen komen uit de jeugd, kwam het nu uit was het gewoon weer een sciencefictionfilm.
Maar Half Life is altijd al baanbrekend geweest, de eerste shooter met een verhaallijn, HL2 met de Source engine en de gravity gun, en nu hopelijk de eerste echte volwaardige game om VR op de kaart te zetten.

Hopelijk werpt dit spel zijn vruchten af en wordt daardoor de drempel voor andere triple a studio's verkleind.
HL2 was ook grotendeels enkel een manier om hun Source engine en Steam service in de kijker te zetten. Ik zie er dus helemaal niet tegen op dat ze met Alyx hier willen tonen wat er allemaal mogelijk is binnen VR. Het enige spijtige is dus dat er mogelijk minder mensen plezier van gaan hebben. MAAR net zoals bij HL2 velen geen PC hadden die dat spel correct aankonden, zullen er hier ook mensen later toch de investering maken voor VR en dan terugkomen naar dit spel.
Je kan blijven dromen, maar ik denk niet dat we ooit HL3 te zien gaan krijgen.
Eind? Valve heeft gezegd dat ze eigenlijk nu weer verder gaan met het ontwikkelen van het HL universum en in principe dat er nog meer games aankomen, er is tevens veel potentie in het wereltje van HL.
Ben benieuwd hoe de interactie met objecten in werkelijkheid is, het ziet er heel goed uit in de trailer, maar in werkelijkheid (bij andere spellen) zie je regelmatig dat mensen veel moeite hebben met relatief simpele acties zoals een wapen oppakken van de grond.

Verder vind ik het er erg vet uit zien, grafisch goed en het lijkt dat er genoeg actie in zit. Heb HL nooit gespeeld maar het lijkt een veelbelovende VR game op het eerste gezicht van de trailer!
Ben benieuwd hoe de interactie met objecten in werkelijkheid is, het ziet er heel goed uit in de trailer, maar in werkelijkheid (bij andere spellen) zie je regelmatig dat mensen veel moeite hebben met relatief simpele acties zoals een wapen oppakken van de grond.
Veel spellen hebben een auto-grab functie. Hand komt in de buurt van een object, object gloeit op, één druk op de 'grip' knop en het object is in de hand. Wapens worden vaak automatisch correct georiënteerd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 december 2019 15:24]

Had iemand anders verwacht? HL1 en HL2 zijn beide heel erg singleplayer games. HL:Deathmatch bestond maar was niet echt populair bij het grote publiek, in tegenstelling tot Counterstrike.
Half-Life 2: Deathmatch bestond ook.

Maar voor VR had ik geen multiplayer verwacht. Wie weet staat de Source 2 engine dat wel toe in de toekomst. ;)
Er zijn rumoren van een Left For Dead 3 VR
Doet mij denken aan Half-Life 2, ook daar was er geen multiplayer modus en dacht valve weg te komen met het bundelen van Counter-Strike. Toen de fans toch echt een Multiplayer modus wilde hebben ze snel wat singleplayer maps omgegooit en een multiplayer spel uitgebracht genaamd Half-Life 2 Deathmatch. Via een competitie werden vervolgens de maps aangevuld met de maps die we nu kennen. Je kunt aan alle kanten zien dat het spel is afgeraffeld al heeft de community er een success van gemaakt via custom maps en server plugins maar valve heeft ze uiteindelijk wel gegeven waar ze om vroegen.

Hoewel ik verwacht dat ze in dit geval echt geen Multiplayer gaan maken verwacht ik wel dat Valve vroeg of laat met een multiplayer VR title komt als de fans aangeven dat zij waarde zien in een multiplayer VR title. Wellicht iets als Left 4 Dead VR or Portal VR?

[Reactie gewijzigd door henk717 op 12 december 2019 14:37]

HL:2 Deathmatch was allang gepland want het kwam 2 weken na de relase van HL:2 al uit.
Dat de community er een succes van heeft gemaakt was juist de bedoeling van Valve, want de Source SDK kwam tegelijkertijd met HL:2 Deathmatch uit.
Je kan er toch echt niet omheen dat de enige bestaansreden van deze game het verkopen van hun eigen VR headset is. Dat laat een serieus vieze smaak na bij mij, dat ze HL zo durven "misbruiken".
Ja want dat was ook niet de insteek van hun andere games. Een platform aan de mens brengen. En dan nog het is van hun de fans hebben geen enkele aanspraak. Het is dan ook nog maar zeer de vraag of ze een vergelijkbare impact kunnen realiseren.

HL2 is haast meer een mythe door een gebrek aan deel 3.
De episodes missen een gedeelte, Half-Life 2 staat vrij mooi op zich zelf. Met een begin én einde.
Als niet VR bezitter, vind ik het ook erg spijtig.
Vele zijn opgegroeid met Half-Life en dan lieten ze ons in afwachting van het einde van een verhaal dat er nooit kwam.

En nu gebruiken ze Half-Life als een trojaans paard om zo VR in elke huiskamer te krijgen.

Of je nu fan bent vanaf het eerste moment, Als je niet de VR trein haalt is dit het moment waar G-man zegt.
"It's time to choose" en de tijd stopt voor je.
Dat is prima wat mij betreft.

Ik ben persoonlijk ook meer een single-player speler. Ik wil een game met een leuk verhaaltje en goede game play. Niet alle games zijn ook echt geschikt / leuk als multiplayer.

Ik stam nog uit de tijd van Half-Life en ik heb een Oculus Rift dus ik verwacht deze game zeker aan te schaffen.

Het verbaast me wel dat deze game nu in VR uitkomt. VR heeft namelijk een forse drempel, niet veel mensen hebben een setje thuis. Naast de VR-set moet je ook nog een dikke video kaart hebben. Bij elkaar ga je makkelijk over de 1000-1200 euro heen.

Tevens moet je de ruimte voor VR hebben waar je PC staat en moet je de apparatuur voor tracking installeren. Al met al een flinke drempel.

Ik had zelf 'destijds' al een 1080 TI en de Rift was toen iets van 400 euro. Goedkoop genoeg om een keertje VR te proberen.

Ik heb heel veel lol gehad van VR, er zijn goede games zoals Lone Echo, I expect you to die, Super Hot, etc. Maar mijn set heeft ook bijna een jaar stof liggen happen totdat ik recent Arizona Sunshine (zombie shooter) in de uitverkoop zag liggen. Wel weer van genoten, erg leuk.

Mogelijk zullen mensen overwegen om speciaal VR te gaan kopen voor deze Half-Life game. Ik denk dat er genoeg content is om dat te verantwoorden. Maar op een gegeven moment is het wel op.

Voor wie niet bekend is met VR is het goed om te weten dat je niet kunt lopen. Alles werkt met teleporten want anders wordt je kots en kots misselijk. In Arizona sunshine kun je het als optie wel aanzetten. Lopen gaat zeer goed, maar gezichtsveld van links naar rechts draaien met een pookje = instant misselijk. De games zijn nog steeds erg leuk, maar het is even om verwachtingen te scheppen.

Als je de kans hebt om bij iemand VR uit te proberen dan raadt ik het zeker aan, het is een speciale ervaring. Met name de introductie van Oculus, met de trailer en de robot is leuk. :)
Mijn hoop is dat Valve hiermee stapsgewijs ervaring wil opbouwen m.b.t. VR en uiteindelijk een (wederom) revolutionair en waardig vervolg op deel 2 zal uitbrengen. Als dit het geval is dan snap ik de keuze wel om multiplayer eruit te laten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True