Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Half-Life-remake Black Mesa heeft deels speelbaar Xen-hoofdstuk

Black Mesa, de door fans gemaakte remake van Half-life is al een aantal jaar beschikbaar en inmiddels is ook een deel van het verwachte Xen-hoofdstuk te spelen. Daarmee kunnen spelers alvast een deel van deze alienwereld uit het originele Half-Life verkennen.

Volgens de makers gaat het om een technische bèta, waarin de eerste drie maps van het Xen-hoofdstuk speelbaar zijn. Daarmee kunnen spelers de draad oppikken na de cliffhanger van Lambda Core uit het originele Half-Life. Het gehele hoofdstuk over de alienwereld beslaat in totaal zes maps, al zeggen de makers dat de volledige Xen-campagne uit negentien maps zal bestaan. Wanneer die allemaal beschikbaar komen is nog niet duidelijk. De ontwikkelaars zeggen dat spelers die een gepolijste en complete Xen-ervaring wensen nog even geduld moeten hebben, maar dat het niet lang meer duurt.

Het doel van de bèta is het verzamelen feedback over het spelen van het spel op allerlei verschillende computers. Daarbij geven de makers aan dat ze significante verbeteringen en wijzigingen aan de Source-engine hebben doorgevoerd. Er zijn een aantal bekende problemen met de bètaversie, zoals een flinke lagere framerate als een 4k-resolutie en maximale grafische instellingen worden ingesteld.

Black Mesa kwam in 2012 uit als een gratis mod van Half-Life, waarna er in 2015 een commerciële Steam Early Access-release van Black Mesa volgde. Dit is in feite een grafisch flink opgepoetste versie van Half-Life, waarbij ontwikkelaar Crowbar Collective gebruikmaakt van een aangepaste versie van de Source-engine. De levels en ontwerpen voor Xen zijn grotendeels nieuw materiaal en dus niet enkel een simpele grafische remaster van de Half-Life-wereld.

Eerder uitgebrachte trailer van het Xen-hoofdstuk

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-06-2019 • 11:24

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Zojuist gedownload en ziet er goed uit! :D Als je Black mesa nog niet gekocht heb, nu doen 60% korting bij
Steam summer sale.
Bedankt voor de tip!

Ik was vroeger helemaal weg van HL1, inclusief Blue Shift en Opposing Force.
Ik heb die spellen vroeger echt meerdere keren uit gespeeld.

En nu Black Mesa voor iets meer dan 7 euro, ik moet nog even kijken hoe ik Black Mesa kan combineren met werk, studie en kinderen…. Dat zou wel eens lastig kunnen worden
Dit is in feite een grafisch flink opgepoetste versie van Half-Life, waarbij ontwikkelaar Crowbar Collective gebruikmaakt van een aangepaste versie van de Source-engine.
Dit is niet waar. Half Life: source kan je als een opgepoetste versie zien maar Black Mesa is veel meer een remake want zo'n beetje alles is anders. Al komt het in grote lijnen wel overeen met het orgineel.
Half Life: source kan je als een opgepoetste versie zien
Opgepoetst is nogal een overstatement. Buiten wat effecten (water, etc.) is het simpelweg een implementatie van exact hetzelfde spel met veel dezelfde textures in een nieuwe engine. De grafische verschillen zijn daarom minimaal.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2019 13:41]

Hier ben ik het niet mee eens. Het was de bedoeling in de originele Half-Life dat Xen een veel langer en spectaculairder gebeuren zou zijn. De developers van de Black Mesa remake proberen Valve's visie nu in hun game te verwerken en hiervoor creëren ze een hoop nieuw materiaal. Om het dus maar "dezelfde textures in een nieuwe engine" te noemen vind ik vrij kort door de bocht.

Verkeerd gelezen, sorry scheids.

Half-Life: Source is inderdaad maar een minimale verbetering van het origineel. Er zitten ook meer bugs in door alle updates die de Source engine over de jaren heen heeft gekregen.

[Reactie gewijzigd door dikkemuu op 26 juni 2019 14:07]

Hij heeft het over Half-Life: Source, niet Black Mesa! :)
Zucht "Black Mesa features original textures, models, sounds, voice acting, and music (composed and produced by the mod's sound designer, Joel Nielsen) designed specifically for the mod" (https://half-life.fandom.com/wiki/Black_Mesa_(game))

Zelf gemaakt dus... de grafische verschillen zijn daarom groot wat iedereen direct ziet.

Edit: Ah Half Life SOURCE. Ja dat was een tegenvaller. Makkelijk verkeerd te interpreteren reactie.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 26 juni 2019 14:07]

edit: zie dat het om de source versie ging

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 26 juni 2019 16:31]

Dit is toch eigenlijk geen .Geek meer, gezien de mod commercieel wordt uitgebracht op steam, en dus al lang geen hobby project meer is ??
Het is nog steeds een uit de hand gelopen hobby project, alleen is er inmiddels zoveel tijd in gaan zitten dat ontwikkelaars een vergoeding krijgen voor het werk dat ze doen, wat wordt betaald van de inkomsten van de verkoop van de game op Steam. Het doel van Black Mesa is nooit geweest om winst te maken door het ontwikkelen van een game, wat volgens mij de definitie van "commercieel" is.
Iemand trouwens idee waarom ze ineens de betaalde kant zijn gegaan. Begon als gratis fanmade en nu dus betaalt.
Geen vrijwilligers meer te krijgen?

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 26 juni 2019 12:10]

Is genoeg over te vinden. Belangrijkste reden is de tijd (en dus ambitie) die dit project in beslag neemt en de grootte inmiddels van het project. Het is niet meer een mod te noemen eigenlijk.
Tevens is het van Source mod naar standalone game gegaan...
Ik neem ook aan dat het voor de ontwikkelaars langzaam aan een fulltime baan is geworden en geen vrijwillig projectje meer, waar ze even een uurtje in de week aan hobbyen.
Volgens mij zijn ze nou al meer dan 15 jaar bezig. Ik dacht zelf dat het de kant opging van Duke Nukem Forever maar lijkt het toch nog af te komen met redelijke kwaliteit :9
Ik ben zelf enorm blij dat ze de tijd nemen. Zie liever een hele goede remake die ze nu aan het maken zijn, dan een Source versie beetje opgepoetst.
Ik volg zelf deze mod al vanaf het begin af aan en toen het een echte betaalde game werd heb ik direct mijn centen gedoneerd aan dit team.

Was Valve zelf maar zo ambitieus met het Half-Life universe...
Was Valve zelf maar zo ambitieus met het Half-Life universe...
Kort gezegd: de kosten baten niet tegen de 'opbrengsten' om ermee verder te gaan, zeker als je kijkt wat Steam en de microtransacties in hun games binnen harken . . . :/ :/
Toch kan een episode 3 een flinke boost voor het steamplatform zorgrn
Ik denk het niet, wat dat betreft is Half-Life een gepasseerd station en dan heb ik nog niet eens over het verhaal. Hoe interessant is een nieuw deel nog als je de helft van de game al kwijt bent aan 'mop-ups' van de vorige delen?

Als Valve in 2009/2010 nou gewoon Episode 3 hadden gemaakt die het City17 verhaal zou afsluiten, dan hadden ze nu alle vrijheid gehad, maar door foute keuzes tijdens dat verhaal, is het nu gewoon doodgebloed.
Bedoel je met die foute keuzes het open einde van HL2:EP2? Of denk je dat ze eerder in het verhaal al andere keuzes hadden moeten maken?
Het is ontzettend lame van Valve om episodes te promoten en vervolgens langzaam uit te brengen en dan ook nog eens het laten afweten om het slot uit te brengen en gewoon met een cliffhanger te eindigen. Daar is iets onbegrijpelijks foutgegaan. En een stilzwijgende fuck you naar al die HL klanten.
Beide. Vooral de dood van Eli Vance op dat moment, voegde niets toe aan het verhaal van Episode 2. Met deze 'The Scouring of the Shire' achtige zet, hebben zij zich in een dusdanig parket gemanoeuvreerd, dat eruit komen vrij lastig wordt.

Er is bewust een reden waarom de LOTR verfilmining niets met dat hoofdstuk gedaan hebben en Episode 2 had een waardiger einde gekregen als Jut en Juul in die helicopter hadden gestapt en waren weggevlogen. Dat was een beter moment geweest om eventueel Episode 3 te skippen en direct door te gaan naar Half-Life 3 . . .
Volgens mij is het niet eens kosten/baten, want dan zou die derde episode er gewoon zijn, ze zijn gewoon heel plat lui geworden omdat het geld door Steam tegen de plinten op klotst.
Ik geloof er geen reet van dat het afsluiten van de episodic koers die ze zelf hebben ingezet verliesgevend ging zijn. Half Life 2 was destijds een gigantische release en die episodes werden ook erg goed ontvangen.

Ja ik ben nog steeds boos. Gabe kan de hik krijgen. :')

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 26 juni 2019 13:29]

Redelijk? Het is een geweldig spel met de gameplay-elementen die je gewend bent van HL2 en het goede verhaal van HL1, met een goede eigen sfeer die net iets anders is dan HL2.

Absolute aanrader mocht je HL1 niet doorkomen wegens stevig verwend te zijn met game-engines na 2000.
Met hoe lang het maken ervan al duurt kan je wel stellen dat het redelijk is.
Duke Nukem forever is al vaker ter sprake gekomen en wederom relevant... Correleren van ontwikkelingsduur aan kwaliteit kan leiden tot teleurstellingen. Al ziet dit er wel hoopgevender uit.
Gordon en Alyx. Hoop toch echt dat ze samen oud en gelukkig zijn geworden.
Is dit fan made? Anders ga ik het niet lezen.. Toch nog een sprankje hoop en ben zeer geduldig.
Is dit fan made?
Dit komt van de schrijver die opstapte bij Valve. Inmiddels is deze schrijver weer teruggekeerd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2019 14:59]

Black Mesa heb ik een paar jaar geleden aangeschaft; destijds met de belofte dat Xen er binnen een jaar in zat. Het heeft wat langer geduurd maar het ambitie niveau lag ook hoger dan alleen maar hernieuwd maken van oudere levels. Ben benieuwd wat ze van die helende bronnen hebben gemaakt met die nachtmerrie geluiden.
BM al vele malen uitgespeeld is nu al goed te doen en uitstekend spel.
Maar idd XEN mistte nog. Dacht dat het heel veel zou zijn totdat ik weer eens de originele HL speelde en kwam er toen achter dat je XEN zo uitspeelde was maar heel klein percentage van HL dat ik het daarna nooit meer gemist heb.

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 26 juni 2019 12:45]

Ik wacht tot het helemaal af is. Fantastisch om na ruim 20 jaar een dergelijke remake van zo'n game te spelen :)
Hoop dat ze net zoals Quake 2 ook RTX gaan toevoegen, dat zou de remake helemaal afmaken. En dan ook meteen bij dit vervolg op het verhaal.

[Reactie gewijzigd door Cyclonic op 26 juni 2019 13:44]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Wetenschap

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True