Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google verwijdert Slide for Reddit-app uit Play Store 'vanwege imitatie'

De Slide for Reddit-app is uit de Google Play Store verbannen, omdat de app Googles imitatie-beleid zou hebben overtreden. De ontwikkelaar denkt dat Googles automatische processen dachten dat de app Reddit imiteerde.

Op moment van schrijven is de Google Play Store-listing voor Slide for Reddit ontoegankelijk. In een Reddit-post schrijft ontwikkelaar Carlos Crane dat bots hier verantwoordelijk voor waren. Crane zegt met Google te werken, om het probleem op te kunnen lossen. Tegen Android Police geeft hij meer informatie en zegt hij dat hem is verteld dat de Slide for Reddit-app het impersonation-beleid zou hebben overtreden.

Slide for Reddit is een opensource Reddit-client. Daardoor ligt het voor de hand dat zijn app enigszins op de officiële Reddit-app kan lijken. De ontwikkelaar stelt dat hij de app-naam en -omschrijving in de afgelopen vier jaar niet heeft gewijzigd. Het is niet bekend of Reddit zelf contact heeft opgenomen met Google over het verwijderen van de app.

Het is niet voor het eerst dat Slide for Reddit uit de Play Store wordt gehaald. In februari verwijderde Google de app ook uit de Play Store, zo schrijft Android Police. Na twee weken werd de app weer beschikbaar gemaakt. Destijds zei Google dat het probleem bij een screenshot in de Store lag. Daar werd de titel van een NBC News-artikel getoond die over IS ging. Dit zou niet passen bij de Amerikaanse leeftijdsclassificatie van 17+ die de Slide for Reddit-app toonde, maar een classificatie van 18+ vereisen. Dit terwijl de Reddit-app destijds wel een 17+-leeftijdsclassificatie mocht laten zien.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

10-07-2020 • 09:51

55 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (55)

Wijzig sortering
Eigenlijk dus een heel gedoe om niks: de app is per ongeluk automatisch geblokkeerd doordat het te veel op de echte app lijkt. Dit blijkt een foutje te zijn en binnenkort staat de app er gewoon weer.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2020 10:05]

Het gaat denk ik vooral om het principe van deze regel. Google heeft allerlei regeltjes waar app-makers aan moeten voldoen. Hoe kan het toch dat Google (Apple ook, voordat de Googlers moord in brand schreeuwen) de monopolie heeft op het toelaten van apps op MIJN telefoon?

Ik vind het ook godgeklaagd dat ze de Amerikaanse regels erbij pakken. De Play Store is immers vrij expliciet een wereldwijd platform. Daar *kun* je niet één set regels op loslaten.

Op normale platformen, zoals PC, kan iedereen alles maken. En je mag alles installeren wat geen virus is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 10 juli 2020 10:09]

Google heeft (i.t.t. Apple) helemaal niet het 'monopolie' over wat er op jouw telefoon mag staan. Google staat op Android gewoon alternatieve appstores toe, en ook losse APK's zijn prima te installeren. Zie bijvoorbeeld Epic die Fortnite buiten de Play store om uit heeft gebracht. En de Amazon appstore is denk ik een van de grotere alternatieven voor de Play store. Zelf maak ik met veel plezier gebruik van F-Droid, waar deze app dan ook nog prima te krijgen is.

Overigens mag je op je eigen PC (of Android telefoon wat dat betreft) prima een virus installeren hoor. Van wie mag dat niet?
offtopic:
Spuit elf, voortaan even refreshen voordat ik post :+

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 10 juli 2020 11:31]

(i.t.t. Apple)
Op iOS kun je toch gewoon IPA's sideloaden of iets als https://altstore.io gebruiken?

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 10 juli 2020 13:03]

Zoals eerder gezegd: dat is geen alternatief voor de gemiddelde gebruiker. Die wil gewoon een appje installeren en klaar, zonder moeilijk doen.
Google heeft (i.t.t. Apple) helemaal niet het 'monopolie' over wat er op jouw telefoon mag staan.
Er zijn geen telefoons met een legitieme Android die een alternatieve app store hebben. Vrijwel alle gebruikers gebruiken wat er op de telefoon voorgeinstalleerd is. Een alternatieve app store is iets voor tweakers en hackers. Dus dat is géén realistisch alternatief voor een normale gebruiker.
Google staat op Android gewoon alternatieve appstores toe, en ook losse APK's zijn prima te installeren.
Ik beweer nergens dat het niet toegestaan is. Alleen dat de Play Store een monopolie op Android heeft. En dat is gewoon feitelijk waar. Dat er alternatieven *zijn*, wil nog niet zeggen dat de monopolie weg is.
Zie bijvoorbeeld Epic die Fortnite buiten de Play store om uit heeft gebracht.
De uitzondering bevestigt de regel.
En de Amazon appstore is denk ik een van de grotere alternatieven voor de Play store. Zelf maak ik met veel plezier gebruik van F-Droid, waar deze app dan ook nog prima te krijgen is.
Behalve op de Kindle moet je daar zelf moeite voor doen. Nogmaals, het is prima voor tweakers en hackers, maar de normale gebruiker doet dit niet.
Overigens mag je op je eigen PC (of Android telefoon wat dat betreft) prima een virus installeren hoor. Van wie mag dat niet?
Van de virusscanner. Maar je snapt volgens mij heel goed wat ik daar bedoelde.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 10 juli 2020 15:32]

Google staat op Android gewoon alternatieve appstores toe, en ook losse APK's zijn prima te installeren.
Nog wel ja, maar langzaamaan worden ze wel steeds strenger: https://www.androidpolice...nt-you-to-install-antutu/

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 10 juli 2020 12:01]

en. Hoe kan het toch dat Google (Apple ook, voordat de Googlers moord in brand schreeuwen) de monopolie heeft op het toelaten van apps op MIJN telefoon?

Op normale platformen, zoals PC, kan iedereen alles maken. En je mag alles installeren wat geen virus is.
Je kan apps gewoon sideloaden, heck je kan zelfs andere marketplaces gebruiken, allemaal toegestaan. Dit jouw reactie is echt zeuren om niks.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2020 10:14]

Leg dat maar uit aan Piet Modaal.
Sure, het is allemaal toegestaan, maar is het makkelijk? Nee. Is het handig voor een doorsnee gebruiker? Nee.

Zelfs een andere launcher installeren gaat voor veel mensen al te ver, terwijl dat (ook) een doodnormale app is.

Voor jou en mij als tweaker is alles wel te doen, maar wij zijn beslist geen leken, of zelfs gemiddelde gebruikers. Wij zijn de uitzondering.

Ik zou je trouwens vriendelijk willen vragen om niet het woord "zeuren" te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 10 juli 2020 10:32]

Wat een gezeur, zeg. Alsof "Henk en Ingrid" verdedigd moeten worden tegen het boze Google, omdat @_Thanatos_ van mening is dat zij niet technisch genoeg zouden zijn om alternatieve appstores te installeren/apps te sideloaden, of überhaupt de behoefte daaraan hebben. Geloof mij, mensen uit alle lagen van de bevolking zijn slim genoeg om iets te krijgen. Kunnen ze het zelf niet, dan weten ze vaak wel iemand die het wel voor ze kan doen. Wees blij dat Google middels Protect 'bepaalt' wat er op je Androidtelefoon mag staan. Zo hebben Jan en Piet Modaal, net als Henk en Ingrid, wat minder risico op imitatie-apps e.d. rommel met slechte bedoelingen op hun telefoon.
Als je op de gsm van "Jan Modaal" een andere app store installeert dan werkt dit toch net hetzelfde als de play store? Ze openen die app, klikken op zoeken en klikken op install, identiek als de play store, meer is er niet aan.

Sideloaden is inderdaad enkel voor "gevorderden", maar dat is niet de enige andere optie.

Hoogstens kun je argumenteren dat ze niet in staat zijn om een alternatieve app store zelf te installeren, maar ze zouden dan ook niet instaat zijn om de play store zelf te installeren (zoals je zou moeten doen op een smartphone die zonder play store komt), dus dit is geen argument.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 10 juli 2020 11:03]

Piet Modaal kan gewoon een iPhone kopen als ie het niet eens is met het Android ecosysteem.
Dan weet je zeker dat sideloaden niet gaat... 8)7
"Iemand anders mag niet bepalen wat ik wel en niet op mijn telefoon installeer!" Om te vervolgen: "Gebruik dit woord niet, dat wil ik niet". Wow. Just wow.
Buiten het feit dat je er gewoonweg naast tikt m.b.t. iets niet mogen/kunnen installeeren zoals je impliceert, is dit ook gewoon buitengewoon naar gedrag. EN ja, dat zeg ik gewoon, op een publeik forum, waar ik mijn mening mag verkondigen.
Piet Modaal had gewoon de echte Reddit app geinstalleerd en helemaal niet van het bestaan van Slide for Reddit-app geweten. Als je alles zonder enige drempel toelaat in de appstore, is Leiden weer in last omdat er virussen en andere troep in worden opgenomen. Zoals velen al hebben gemeld: Piet Modaal haalt alles uit de appstore en is daar gelukkig mee. Degene die wat verder kijken en weten hoe een alternatief werkt zijn daar blij mee. Iedereen gelukkig. Die keuze voor Android is reuze :)
Het is super makkelijk, je hoeft niet eens te rooten.

Twee stappen: https://www.amazon.com/gp...isMLP=1&startassist=false

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2020 10:42]

En wat zou er erger zijn, de Google playstore of the Amazon appstore? Of maakt het niet uit? :X
Klopt, het is makkelijk, maar een betrouwbaar lijkende bron hiervoor vinden is vaak lastig, en, nog belangrijker, veel mensen weten niet eens dat dit kan, dus voor hen is het verwijderen van de app uit de play store vrij definitief.
Je kan apps gewoon sideloaden, heck je kan zelfs andere marketplaces gebruiken, allemaal toegestaan.
Voor de gewone gebruiker is dat natuurlijk geen wenselijke manier om een app te installeren. Voor de gewone Tweaker misschien wel; maar zelfs dan niet wenselijk bij een app die gewoon in de play store beschikbaar zou moeten zijn.
Maar dit is toch de exacte manier hoe het ook op een pc of Mac gebeurd. Zie niet veel verschil met een losse apk of een losse exe te installeren
Vooropgesteld dat je op een PC of Mac al veel meer kan in de browser dan op je telefoon; de meeste normale gebruikers zullen nauwelijks iets installeren op hun laptop of PC. Installeer je wel iets, weet je waarschijnlijk al waar je mee bezig bent.

Voor de meeste thuisgebruikers is de browser genoeg; Waarom zou je een Reddit app op je desktop willen? Je hebt in principe al eindeloze mogelijkheden via de browser als casual user. Zelfde geldt voor het gebruik van Gmail, Hotmail (Outlook), Netflix, Videoland, YouTube, etc.
Ik denk dat je gewoon aan het zagen bent, ik ben persoonlijk geen fan van google android, maar ik zie jou enkel met veel problemen, maar met weinig oplossingen komen.
Ik denk dat je gewoon aan het zagen bent
Lekkere manier van communiceren zeg.
ik zie jou enkel met veel problemen, maar met weinig oplossingen komen.
Werd er een oplossing van mijn kant verlangd dan? Ik constateer slechts dingen, gerelateerd tot de discussie. De reactie die je geeft, vind ik dan ook gewoon raar.
Als je slechte dingen constateert die volgens jou beter kunnen, dan moet je ook op zijn minst een betere oplossing hebben, anders ben je in mijn ogen aan het zagen en kan je er beter over zwijgen.
Is misschien geen leuke manier van communiceren, maar weet niet hoe ik dit aangenamer moet zeggen.
Maar kijk nu begin ik zelf te zagen, fijne dag verder.

[Reactie gewijzigd door maevian op 10 juli 2020 15:59]

Hoe kan het toch dat Google (Apple ook, voordat de Googlers moord in brand schreeuwen) de monopolie heeft op het toelaten van apps op MIJN telefoon?
Dat hebben ze niet. ze hebben monopolie op hun app/play store. als JIJ daar gebruik van wil maken moet je aan HUN voorwaarden voldoen. wil je dat niet? dan gebruik je toch andere software op jou telefoon?
Op normale platformen, zoals PC, kan iedereen alles maken. En je mag alles installeren wat geen virus is
en dat kan voor telefoons net zo prima. Wellicht goed om onderzoek te doen hoe je dit kan doen :)
Belachelijke logica. "geen optie om dit uit te zoeken"
Dus je wil niet alleen gebruik maken van een dienst, ze moeten het ook nog precies doen zoals jij dat wilt omdat je dat zo vind. word volwassen.
Makkelijk gezegd dit, wat als jij moet kiezen uit 23 varianten van WhatsApp?

Wat men wil voorkomen is dat er profiteurs zijn die een paar kenmerken aanpassen of een eigen dingetje toevoegen en die weer in de store zetten en dan advertentie inkomsten binnen hengelen. Keuze is goed maar 'allemaal-net-iets-anders' dat wil niemand. Dit is een foutje, zal worden gecorrigeerd, en dan is er weer keuze.
Het zou een verademing zijn als er 23 apps zouden bestaan die kunnen verbinden met de whatsapp servers. Zoals er bijvoorbeeld vele IRC clients bestaan, of clients die meerdere protocollen aankunnen. Als dan ook de data-graai opties uitgezet kunnen worden dan zou het misschien nog wat kunnen worden met whatsapp.
Gelukkig zitten we op tweakers. Een site waar zulke nieuwsberichten gepost worden en de doelgroep veelal mensen zijn die o.a. niet te lui zijn zelf iets te googlen en zo.
Het probleem is dat dit een automatisch proces is, er is geen menselijke factor hierin. Het is zomaar verdwenen en het appeal proces is tergend traag, als je er al doorheen komt.
Het enge van dit soort dingen is de vraag of Google je bezwaar wel serieus neemt. Bij populaire apps is er altijd veel ophef op sociale media, tech-blogs, etc. en dan krijg je Google's aandacht wel, en snel ook.

Maar Google krijg natuurlijk veel meer bezwaren. Ook van mensen die kwaadwillig de Play Store spammen met allerhande duistere apps. Hoe zorg je als goedwillende maar onbekende dev dat jouw bezwaar niet 10 weken later pas behandelt wordt omdat Google het druk heeft met dat gespuis?
Stel je voor dat Tweakers ook voor iedere app waar dit bij gebeurt een artikel zou gaan plaatsen..

Google verwijdert dagelijks een groot aantal apps die niet door hun automatische beleidscontrole komen, en de procedure om een app opnieuw goedgekeurd te krijgen duurt een paar dagen tot een paar weken. Veel van deze apps zijn false-positives, je hoeft in theorie maar net één kernwoord te gebruiken dat Google niet toestaat. Er zijn ook tientallen Reddit apps die allemaal miljoenen gebruikers hebben, dus dat maakt dit geval ook helemaal niet zo speciaal.

Als ik als Android developer naar de media zou stappen iedere keer als een app van mij wordt afgekeurd of een nieuw beleid er voor zorgt dat hij offline gehaald wordt als ik niet op tijd aanpassingen doe, dan zouden ze daar nu de koffie al voor me klaar hebben staan.
ik heb de app gedownload en geprobeerd. mijn EIGEN ervaring: ik vind de oorspronkelijke reddit-app beter/prettig uitzien dan deze open-source variant.

een voorbeeld. als je in een subreddit zit te bladeren, dan zie je in reddit-app een kleinde tussenruimte (dun zwart balkje in mijn geval) tussen de threads waardoor je makkelijker kunt zien dat het nieuwe thread-titel is. in de Slide zitten al die threads-titles aan elkaar vast, geen tussenruimte erin.

maar dit is dus MIJN EIGEN ervaring.

voor de rest natuurlijk heel goed dat er open-source alternatieven zijn
Er zijn tientallen Reddit apps, allemaal met hun eigen voor- en nadelen. Ik gebruik zelf al jaren BaconReader bijvoorbeeld, die lekker overzichtelijk is en alles simpel houdt.
Kan iemand anders op de reddit-post link klikken?
Heb hetzelfde voorgehad met een app die op op de Play Store heb staan. Slaat helemaal nergens op. Als dat soort regels zonder enige context worden toegepast is alles een imitatie van iets.
Ik heb ook gisteren hetzelfde gehad voor één van mijn Android app "Violation of Impersonation policy". ;(
Ik heb 4.4 / 5 uit meer dan 100 ratings en geen van de review wijst op een "impersonation". Dus wat mijn app doet is duidelijk voor iedereen behalf die algorithm van Google.
Nu ben ik als ontwikkelaar een beetje machtigloos.
Jawel, ze willen al die clones voorkomen of gerippte apps waardoor de echte ontwikkelaar geld misloopt of derden malware oplopen. Want het gebeurt nogal eens dat complete apps geript worden en dan teruggeplaatst worden met wat andere artwork en $$$ vangen.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 10 juli 2020 10:07]

Als je nu even het artikel had gelezen of op Google had gezocht, kon je al gauw concluderen dat Slide een open-source initatief is en niet een kloon/geripte app. Omdat het open-source is, betekent dat ook dat het nogal moeilijk is er zomaar malware in te stoppen zonder dat iemand dat ziet.

Er is zowel een subreddit toe gewijd en je ziet al gauw een github repo verschijnen: https://github.com/ccrama/Slide.
Omdat het open-source is, betekent dat ook dat het nogal moeilijk is er zomaar malware in te stoppen zonder dat iemand dat ziet.
Dan moet het wel (eigenlijk bij iedere significante commit) gereviewd worden door experts. Lijkt me zeer sterk dat dit altijd gebeurt.

Anders is het leuk dat het open source is, maar dat heeft verder dan weinig toegevoegde waarde.

[Reactie gewijzigd door eric.1 op 10 juli 2020 12:06]

Inderdaad. Ik ben op zich pro-opensource, maar dit argument vind ik altijd erg vreemd. Ja, in de broncode kun je zien dat er geen malware in zit, maar op je telefoon draaien binaries. Tussen broncode en binaries zit een compilatiestap waar je prima malware zou kunnen toevoegen.
Ik heb het niet over deze specifieke app maar de regels in het algemeen, dat die heel handig zijn om rotzooi in de store te voorkomen.
Ik heb het niet over deze specifieke app maar de regels in het algemeen
Ah, check! Het nieuwsbericht gaat nu om deze specifieke app; de indruk dat je het hierover had kreeg ik dan ook ;)
dat die heel handig zijn om rotzooi in de store te voorkomen.
Regels om rotzooi te voorkomen zijn ook zeker geen probleem, graag zelfs. Maar Google moet toch ook makkelijk een open-source initiatief en rotzooi kunnen onderscheiden?
Dat het open source is maakt het niet moeilijker om er malware in te stoppen.
Hoe weet je dat de source van github hetgeen is dat compileerd in de store staat?