Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aya Neo Next-handheld krijgt een AMD Ryzen 7 5825U, Ryzen 6000-model volgt later

Aya Neo laat weten dat zijn Next-gaminghandheld over een AMD Ryzen 7 5825U-apu beschikt. Eerder maakte het bedrijf bekend dat de handheld een Ryzen 7 5800U zou krijgen. Aya Neo meldt daarbij dat het eind dit jaar een handheld met AMD Ryzen 6000-chip wil uitbrengen.

Aya Neo maakt de wijziging bekend in een blogpost, merkte VideoCardz op. Het bedrijf verklaart dat de chip tijdens de presentatie van de Next-handheld nog onder embargo lag en dat het bedrijf er daarom voor koos om de Ryzen 7 5800U te noemen in zijn aankondiging. Het bedrijf zou 'halverwege de conferentie' gehoord hebben dat het de AMD Ryzen 5825U toch wel mocht noemen, maar Aya Neo had naar eigen zeggen niet voldoende tijd om alle promotiematerialen aan te passen met de nieuwe specificaties. De wijzigingen zijn inmiddels doorgevoerd op de Aya Neo Next-productpagina, hoewel er nog steeds een variant met Ryzen 7 5800U wordt genoemd.

AMD kondigde de Ryzen 7 5825U afgelopen week aan, tijdens de CES. Het betreft een nieuwe versie van de bestaande Ryzen 5000-laptop-apu's op basis van Zen 3. De nieuwe versie heeft een basiskloksnelheid van 2,0GHz, ten opzichte van 1,9GHz in de bestaande Ryzen 7 5800U. Ook de boostclock ligt met 4,5GHz iets hoger dan voorheen. De gpu-kloksnelheid van 2,0GHz blijft ongewijzigd.

AMD Ryzen 7 5825U naast Ryzen 7 5800U
Model Cpu-cores Max. kloksnelheid Basiskloksnelheid Gpu-cores Gpu-kloksnelheid
Ryzen 7 5825U 8 4,5GHz 2GHz 8 2,0GHz
Ryzen 7 5800U 8 4,4GHz 1,9GHz 8 2,0GHz

Aya Neo-handheld met Ryzen 6000-apu en RDNA2-gpu volgt later dit jaar

Aya Neo laat ook weten dat het bedrijf later dit jaar een nieuwe handheld hoopt te introduceren, die beschikt over een AMD Ryzen 6000-apu. Die chips werden afgelopen week ook aangekondigd. De Ryzen 6000-apu's beschikken over een Zen 3+-architectuur, worden geproduceerd op TSMC's 6nm-procedé en krijgen voor het eerst een geïntegreerde RDNA2-gpu, die aanzienlijk sneller zou zijn dan de Vega-gpu in de bestaande apu's van AMD.

De fabrikant meldde daarbij dat het klanten 'zo snel mogelijk' een handheld met Ryzen 6000-chip wil bieden, maar dat dit 'waarschijnlijk' aan het eind van het jaar zal gebeuren. "In dit stadium, als een kleine fabrikant, is het moeilijk om aan Ryzen 6000-chips te komen", schrijft Aya Neo in de blogpost. Meer concrete details over de nieuwe Ryzen 6000-handheld zijn nog niet bekend.

De Aya Neo Next krijgt een AMD Ryzen 7 5825U

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

09-01-2022 • 17:02

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Ik zou echt geen 1400 euro voor een handheld met een Vega APU aftikken :) Zeker niet als je weet dat ze nu al de next-gen gelijk aankondigen. En daarnaast moet de concurrent met de Steam Deck nog uitkomen (die ook nog eens veel goedkoper is).

[Reactie gewijzigd door Apoca op 9 januari 2022 17:19]

Reageer
Jah denk dat steamdeck dit jaar de markt overneemt vooral die €399 prijs :)
Reageer
Vanaf Q1 2022 worden de eerste units geleverd van de pre-orders. Als je geen pre-order gedaan hebt (wat je voor 4 euro kon plaatsen) heb je dit jaar geen Steamdeck.

Idem-ditto met de Aya Neo, die was ook binnen 24 uur uitverkocht. - we zitten nu eenmaal in een tijdperk waar kleinere bedrijven geweldige dingen kunnen produceren zoals de Aya Neo, of de Analogue pocket, maar daar de productie mogelijkheden niet voor heeft voor de grote interesse, nog groot genoeg zijn en/of geld op zak hebben om grote orders te plaatsen met prioriteit bij chipfabrikanten. We leven dus wel in een tijd waarbij dit soort producten gewoon nooit normaal de winkel in terecht komen zoals we altijd van producten gewend zijn. Is dit een goede ontwikkeling ? Als je het aan mij vraagt wel, we hebben nou eenmaal kleinere spelers nodig die dingen produceren waar de grote jongens geen zin in hebben want de marges zouden wereldwijd te klein zijn voor een bepaald hoge kwaliteit niche product (zoals de Analogue pocket)

Desalnietemin, heeft Kaassaus3 gelijk, dat "dit jaar" de Steamdeck de markt zal overnemen voor deze "high-end PC portables" Niet alleen de prijs is veel gunstiger en daarbij ook de Proton ontwikkelingen voor het Steamdeck OS om dit als 1 mooi, geoptimaliseerde product te leveren. Maar ook dat Steam gewoon de nodige kapitaal heeft om de Steamdeck in grote aantallen te produceren dan Aya ooit zal kunnen doen. Dus die zullen gewoon in "units sold" altijd achter liggen op de Steam Deck.
Reageer
Nog niet komt pas februari uit als ze niet uitstellen 😬🤞
Reageer
Bij mijn order staat nu: Q2 2022, volgens mij zit er nog een batch voor wat Q1 2022 zal zijn. Wat ook nog maart kan zijn.
Reageer
Bij mij zie ik nu ook Q2 staan inderdaad, was een tijdje terug (toen ze mailden dat ze vertraging hadden) gewoon nog Q1 (wat het al was omdat hun stomme systeem me geblockt had voor te veel pogingen om te betalen die allemaal mislukten door hun eigen overbelaste servers... Ja nog steeds een heel klein beetje salty over :+)
Nou ja, des te beter dat ik in de tussentijd wel al een switch oled heb gekocht en we zien wel of die Steam deck ooit nog komt.
Reageer
Hoop natuurlijk eerder 😉 zit iedergeval op the hoogte op steamdeck reddit/youtube zelf heb ik m nog niet maar ben erg nieuwsgierig naar 😅
Reageer
Q1 heb ik inderdaad
Reageer
Hier ook Q2 inmiddels met reservering op het 512GB model.

Ik was voordat de SD werd aangekondigd al naar de eerste Aya Neo aan het kijken. Zag er toen al goed uit. Maar na optellen van prijs, BTW bij import werden ze gewoon veel te duur voor wat erin zit. Daarom toch voor de SD gegaan toen die werd aangekondigd. Nu nog wachten tot ik écht mag bestellen :)
Reageer
Een model met 64GB eMMC-geheugen kost 419 euro. De uitvoeringen met NVMe-ssd's van 256GB en 512GB kosten respectievelijk 549 en 679 euro.
Bron Tweakers ;)
Reageer
Niet als de vraag zo hoog is dat je er geen kan krijgen. En tegenwoordig wordt alles gescalpt. Zeker met de GPU prijzen zoals ze nu zijn en ook de onbeschikbaarheid van consoles, is de adviesprijs van de Steam Deck gewoon te goed. Nu heeft Valve wel maatregelen getroffen, maar wanneer heeft dat een scalper tegengehouden?
Reageer
Daar had ik niet bij over na gedacht van (stomme )scalpers 😅
Reageer
de Aya Neo zal vrijwel niet gescalped worden, omdat dit een vrij onbekend merk/apparaat is, en scalpers hier liever niet hun handen aan willen branden.

de steamdeck daarintegen is al flink gescalped.

ze hebben liever gegarandeerd winst dan mogelijke winst
Reageer
Nee vanwege hoge prijs niet maar had het over steamdeck die kan wel makkelijk geschalpt worden door zo'n goede prijs
Reageer
Het reservering systeem met actief account maakt dat wel lastig ;) Daarnaast is de Aya Neo gewoon beschikbaar straks en voor die "Luxe" betaal je flink meer. Sommige hebben dat er voor over, net als flink meer betalen om sneller een SD te krijgen wanneer je achter in de rij staat.
Reageer
Niet te vergeten Steam, heeft ook in de regels staan, dat als ze ontdekken dat je een scalper bent, dat al je orders ongedaan gemaakt worden.
Reageer
Dat is concurreren door de prijs te laag te zetten.
Reageer
Zou het zeker ook niet komen als je ziet dat tweakers linkt naar http:// en de site niet eens automatisch redirect naar https:// (met https:// werkt het wel) :+

Het afwachten is vooral op de Steam Deck idd. Ga 'm zeker zelf niet kopen. Met nieuwe innovaties wacht ik de eerste gen af.
Reageer
Steamdeck komt echter volgende maand uit, de AyacNeo Next hoopt eind Februari uit te komen, maar kan dus ook later worden. Maart op zijn vroegst, lijkt me dan.
Reageer
Als deze handheld met een 6000-chip wel over RDNA graphics beschikt dan wordt het serieus een interessante optie.

De steamdeck ziet er naar mijn mening nogal 'cluncky' uit, veel te breed.
(Wil niet zeggen dat het geen tof idee is, dit lijkt gewoon de early adaptor fase :) )

[Reactie gewijzigd door Rageplay op 10 januari 2022 08:32]

Reageer
Ja, 6000 krijgt RDNA. SD ziet er juist ergonomisch uit. Dat kleiner en compacter maken is leuk in de tas maar in de hand is het echt een ramp. Een switch wil ik niet omdat deze niet lekker vast houdt. Je schakelt dan snel naar een losse controller. Nu zijn daar betere controllers voor inmiddels maar dan wordt deze qua formaat hetzelfde als een SD. SD heeft voor mij de juiste keuze gemaakt daarin.
Reageer
Ik geef je 100% gelijk over de Switch, dat is echt een kramp machine. Ik heb nog nooit zoveel last gehad van mijn handen dan in de tijd dat ik Switch speelde. Dat is ook de reden dat mijn vriendin er tegenwoordig het alleenrecht op heeft.

Doe mij maar een wat lompere Steam Deck want dan blijven die klauwen van mij ten minsten lekker rustig.
Reageer
Heb er zelf niet veel last van (betreft Switch); maar speel ook geen langdurige sessies in handheld.
Denk dat deze Aya Neo een goede tussenpool is kwa design; als jij kijkt naar de Switch en SteamDeck.
Van mij mogen die Joy-Con ook wel eens vernieuwd worden maar ergonomie heb ik er niet zo zeer last van.
Reageer
Was origineel in de markt voor de Aya Neo, volgde al een tijdje de ontwikkelingen van de GPD Win varianten etc. Maar de prijs, dat het geimporteerd dient te worden etc zorgen ervoor dat ik het maar liet zitten. Toen werd de Steam Deck aangekondigd en dat is gewoon veel meer performance voor veel minder geld. Kan mij gewoon niet voorstellen dat dit zal aanslaan. Ondanks dat de kleur opties van deze Aya handheld erg nice zijn.
Reageer
Als je kijkt naar de specs van de Steam Deck en de Aya Neo Next denk ik dat ze ongeveer het zelfde presteren mischien de Aya iets langzamer. Aya Neo 4 meer en sneller cores de GPU CUs zijn gelijk 8 beide alleen die van de Aya zijn hoger geklokt en die van de Deck zijn nieuwer maar lager geklokt. Als je naar de slide van amd kijkt zie je dat ze 8 Vega en 12 RDNA2 CUs vergelijken bij de 5800u en 6800u.

Volgens deze tweet is de tdp van de 5800u ook lager als die van de 6800u ingesteld. Als dat klopt zou die 100% sneller ook niet helemaal kloppen.
https://mobile.twitter.co...tatus/1479392616823209984

Steam Deck
CPU: Zen 2 4c/8t, 2.4-3.5GHz
GPU: 8 RDNA 2 CUs, 1.0-1.6GHz
RAM: 16 GB LPDDR5 5500Mhz on-board RAM

Aya Neo Next
CPU: Zen 3 8c/16t, 2.0-4.5GHz
GPU: 8 VEGA CUs, 2.0GHz
RAM: 16 GB LPDDR4x 4266Mhz on-board RAM
Reageer
TDP kan je bij de 5800u ook zelf aanpassen via tooling. Daarin zit nog meer. Accu duur leidt wel enorm uiteraard.

Toch denk ik dat de Steam Deck de logischere keuze heeft want de meeste spellen leunen meer op GPU dan CPU. Ik zou deze heel graag naast elkaar willen zien en dat zal niet zo lang meer duren denk ik. De scheduler optimalisaties die Valve noemt kunnen heel gunstig zijn voor de accu duur maar aan de voeding zal de Aya Neo Next met custom TDP's winnen. Dat zal handheld elkaar niet veel maken denk ik. De prijs zal een grote beslis factor zijn totdat Aya met een handheld komt die echt sneller is met goede accu duur.
Reageer
Eens maar als je naar de test instellingen kijkt van de presentatie van amd zie je dat de 5800u trager ram heeft en op 15watt draait de 6800u heeft in de test 28watt en 2x zo snel geheugen. Ik denk als je de tdp van de 5800u ook op 28wat zet en sneller geheugen er in zet dat de kloof minder word. En ik denk ook dat als je er een RDNA2 8 CUs naast zet dan dat het dan een stuk minder spannend is.

http://www.3dcenter.org/news/news-des-6-januar-2022
Reageer
Ja, nu gaat het storm lopen.
Kondig anders ook de 3e generatie aan.
Reageer
Rechterpookje weer in de rsi stand.. doen ze met de steamdeck toch beter.
Reageer
idd, en als je de normale knopjes daarboven wil indrukken zit dat pookje soms ook in de weg eerlijk gezegd..
Reageer
Tegen de tijd dat dit ding uitkomt, is de volgende chip al op de markt :D
Reageer
Zie dit ding voor het eerst. Snap niet dat ze er zo'n Switch kopie van maken. Zeker gezien Nintendo niet zo schuw is ergens een recht zaakje te over starten. Dit gaat ongetwijfeld gezeik geven.

[Reactie gewijzigd door satoer op 10 januari 2022 08:18]

Reageer
Hij bestaat al langer dus denk dat het wel mee zal vallen. Daarbij is het heel moeilijk om zo'n generiek design te verdedigen ZELFS als je Nintendo heet.
Reageer
In welk opzicht lijkt dit dan op een switch? Ik zie op de globale layout na geen enkele overeenkomst. Laptop's lijken veel meer op elkaar. Telefoons ook. Nintendo heeft niets om over te zeuren in dit geval.
Reageer
Volgens mij kunnen ze een prima rechtzaak starten op die "globale layout". Even snel plaatje op internet gezocht:
https://i.ytimg.com/vi/Tuk2aw7Mj74/maxresdefault.jpg
Er zijn zelfs rechtszaken geweest over het "design" van een iPad, wat eigenlijk niet meer dan een scherm met een zwarte bezel is.
Reageer
Rechtzaak starten en een kans hebben om te winnen zijn wel 2 verschillende dingen :) Maar design is zoveel meer dan een globale layout gelukkig.
Reageer
Iemand enig idee hoe lang een 47Wh accu realistisch gezien mee zal gaan en hoe de langdurige prestaties (gezien het formaat en verwachte throttling of beperking van prestaties) zullen zijn?
Reageer
Op maximale mogelijke prestaties (eigen TDP keuze edg) zal het een dik uur zijn maar realistisch is 2 uur voor de zwaardere spellen op redelijke settings. De lichtere spellen draaien 4-5 uur maximaal.
Reageer
Ok bedankt, dus vergelijkbaar met de eerste generatie Switch. Nog niet echt om over naar huis te schrijven, maar best knap met deze prestaties.
Reageer
Als je bedenkt dat het grafisch een stuk beter is dan een switch is het erg netjes.
Reageer