Canon produceert chiploze toners voor zakelijke printers wegens chiptekorten

Canon is begonnen met het produceren van tonercartridges zonder chips voor zijn zakelijke printers. Dat doet het bedrijf door de aanhoudende chiptekorten. Het gaat om tonercartridges voor zakelijke printers en multifunction printers.

De Europese afdeling van Canon zegt dat het momenteel te maken heeft met uitdagingen om genoeg 'elektrische componenten' te bemachtigen voor zijn printers. Om toch een voortdurende levering te garanderen, heeft het bedrijf ervoor gekozen om de halfgeleidercomponenten weg te laten totdat er op dat vlak weer sprake is van normale leveringsvolumes.

Op de Duitse website geeft Canon een lijst met de getroffen printers; het gaat veelal om een groot aantal imageRunner-modellen. Op zijn Australische ondersteuningspagina zegt Canon dat het deze chiploze tonercartridges in Australië en Nieuw-Zeeland vanaf februari gaat leveren. Of die timing ook voor andere regio's geldt, is niet duidelijk.

Deze stap van het weglaten van de chips in de tonercartridges kan betekenen dat de capaciteit om te controleren hoeveel inkt er nog over is, niet meer functioneert. Canon benadrukt dat klanten normaal kunnen blijven printen, maar dat er wel sprake is van een licht gewijzigde gebruikerservaring. De automatische tonervervanging waarbij Canon nieuwe opstuurt aan de hand van het uitlezen van de tonerniveaus, valt nu ook weg.

Het bedrijf geeft verder korte instructies hoe klanten dienen om te gaan met de melding van een apparaat dat de tonercartridge niet wordt herkend; dat vergt niet veel meer dan het negeren of wegklikken van de meldingen. Dat laatste heeft te maken met het controleren of het om officiële toners gaat; deze stap kan zonder de chips ook niet uitgevoerd worden.

De chiptekorten hebben niet alleen gevolgen voor de zakelijke printmarkt. Ook de levering van printers voor consumenten zit al enige tijd niet op het normale niveau.

Canon chiptekort printers

Door Joris Jansen

Redacteur

10-01-2022 • 07:52

154

Submitter: Munchie

Reacties (154)

154
151
80
22
1
53

Sorteer op:

Weergave:

Er mist wat zeer belangrijke informatie van dit nieuwsbericht:

-Dit is ook van toepassing op de EMEA regio
-Dit is ZEER vervelend voor zakelijke gebruikers met een lease danwel onderhoudsconstructie met Canon. Doordat de chips missen, kan de printer niet meer zien hoeveel toner er nog over is. Hierdoor werkt de automatisch-toner-bestellen service niet meer en moet je dus weer handmatig toner bestellen voor printers EN voor al je printers een backup-toner op kantoor hebben.

Heel erg vervelend en alle comments hierboven met "lekker zo laten" en "geldklopperij" hebben het totaal niet begrepen. Dit treft de zakelijke markt.
Volgens mij heb ik het heel goed begrepen.
De zakelijke markt loopt uiteen van zeer grote bedrijven tot ZZP-ers.

In die grote zakelijke markt is het fijn als een beheerder een melding krijgt als er service nodig is. Voor een klein bedrijf geldt misschien eerder dat ze de keuze willen tussen goedkoop printen (zonder melding dat de inkt op is) of de dure aanpak zoals die HP die bedoeld heeft.

Sorry dat dat ik (en andere reageerders) het iets breder zien dan een multinational met tientallen printers.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een groot kantoorgebouw met een peperduur onderhoudscontract hier blij mee gaat zijn. Die hebben vaak toch wel flink profijt van het automatisch bestellen en laten vervangen van cartridges.
Dat kan je wel zeggen. Maar denk ook eens aan een internationaal bedrijf. Wij moeten van automatisch nergens zorgen over maken, naar het handmatig in de gaten houden van honderden printers in tientallen kantoren in tientallen landen.

Allemaal met verschillende levertijden natuurlijk. Give me my chips back :')
Mijn printer houdt gewoon de toner bij op basis van hoeveel er geprint wordt.
Uiteraard is dat een schatting, en als je de toner er uit haalt, vraagt de printer of het een nieuwe is.
Tot op heden loopt de schatting van de printer en de feitelijke hoeveelheid toner best goed.
En mocht-ie gaan vlekken, kan je altijd nog even schudden.
Daar heb je dus helemaal geen chips voor nodig in de toner.
Denkt u dat een iet wat bedrijf printertjes van 2008 heeft staan? :O
Ja, in het midden- en kleinbedrijf leven laserprinters vaak lang! Leveranciers leveren er nog steeds toner voor. En deze printers ondersteunen PCL (en soms PS) en hebben al decennia een netwerkaansluiting, printerdrivers zijn geen probleem onder Windows, macOS of Linux. Ja, het printen vanaf je telefoon kan een uitdaging zijn, daarvoor heb je een recente consumentenprinter nodig.
Het is pas enkele jaren dat de laatste Windows XP-machines bij overheden met pensioen zijn gegaan, het gebeurt dus wel degelijk dat organisaties apparatuur uit het jaar 0 blijven gebruiken.
Als het werkt, werkt het.
En zolang besturingssystemen PCL-5/6 en/of Postscript blijven ondersteunen zal het ook blijven werken. (afgezien van mechanische mankementen, hoewel er nog steeds slijtage onderdelen voor te koop zijn).
Alleen de jet-direct kaart heeft nog een oer-versie van windows nodig om te configureren, (oude java)
En met krap 3 ton op de teller is-ie net ingelopen. ;) (deze komt trouwens uit 2001)

Mijn kleuren Canon MF-8100 serie (met chips in de toners) stopt er gewoon mee als de chips (die ook gewoon maar tellen en geen rekening houden met de dekking) vinden dat de toner 'op' is.
Beter een slechte print dan geen print.

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 23 juli 2024 19:31]

een beetje een bedrijf heeft aankoopsoftware met stockbeheer.
Van elke toner als 'minimale stock' "1" invoegen en je bent ook ontzorgd.
Niet helemaal. Iemand komt reactief langs als het niet meer werkt, ipv dat de toner proactief precies op tijd wordt vervangen zonder onderbreking van de printdienst.
"precies op tijd" kan niet.
Ofwel print je tot het op is en sta je even voor een voldongen feit "vervang of ik doe niets meer".
Ofwel vervang je proactief, zijnde te vroeg. Dus smijt je toner weg.
Ik kies ervoor om te printen tot het op is.
Dûûûh...

Als de toner >95% op is, als er <5% in zit.

Ja, je gooit (niet smijt) toner weg. Keuzes: proactief of reactief.

Reactief werkt prima als de gebruikers zelf toner kunnen en mogen vervangen.
Je gooit dus 5% weg.
Je mag blijven draaien en keren, 5% wegsmijten is 5% wegsmijten.
Inderdaad, je mag blijven draaien en keren, je krijgt een tonercartridge nooit 100% leeg, met andere woorden, je gooit altijd iets weg.

Proactief gooi je 5% weg, reactief misschien de helft.
Dat vind ik dus degoutant.
Hoe kan je nu bewust grondstoffen weg gooien, enkel en alleen voor een potentieel gemak?
Oei, een woord dat je niet zo vaak hoort, "degoutant". Wel elitair, zo'n woord gebruiken!

Als je radio zegt dat de penlites leeg zijn, gooi je ze dan weg? Nee, natuurlijk niet, ze kunnen nog zeker een maand dienst doen in eenklok!

Haal je altijd een liter vla uit een literpak vla? Met andere woorden: blijft er geen grammetje in het pak zitten?

Bij een literpak vla heb je minder verspilling dan bij een pak vla van een halve liter. Gebruik dus grootverpakkingen, tenzij dat inhoudt dat de vla over datum raakt.

Toner raakt vrijwel niet over datum. Koop dus de grootste toner die er in je printer past, dan heb je zo weinig mogelijk verspilling.

Zo, nu mag je weer uit je ivoren toren nederdalen in de realiteit. Verspilling gebeurt overal en altijd, het is de kunst die te beperken.

Een toner met 5% restcapaciteit vervangen kan ook een besparing zijn, want de arbeid verricht door degene die de toner verwisselt is ook een schaarse hulpbron.
En nu ben je Albert Heijn met 2000 vestigingen waar op elke vestiging een mfp staat. Ga je nu ineens 2000 toners op voorraad leggen?
Uiteraard.
In elke vestiging eentje.
Oke maar hoeveel moeite is het om gewoon een paar toners op voorraad te hebben. Leer aan dat als 1 toner leeg is, je de backup erin doet en een nieuwe besteld. Heb je ook geen peper duur onderhoudscontract nodig.
Mensen geven dat gewoon niet door, hoe vaak je het ook gaat vertellen. Het wordt 'vergeten'
Uit eigen ervaring geleerd dat dat niet erg werkt op de werkvloer. Je bent als IT afdeling vaak veel tijd kwijt met dat te managen terwijl er automatische systemen voor bestaan. Zeker als je printer park door de jaren heen is versplintert in vele verschillende type printers met de daarbij natuurlijk verschillend type toners.
Werkkapitaal en overhead. Je kunt iemand laten checken of je een toner van elke kleur op voorraad hebt (paar honderd euro per printer, maal een paar printers per vestiging, maal heel veel vestigingen, enkele tienduizenden/honderdduizenden euro’s), of je gebruikt dat geld ergens anders voor en laat je printerfabrikant dat JIT regelen. En datzelfde kun je besluiten voor je transportvloot, machines in je fabriek, et cetera.
Eigenlijk wil je dus een systeem waarbij er een nieuwe toner besteld wordt op het moment dat je een nieuwe toner (die je op voorraad had) in je printer doet. Zo zit je nooit zonder voorraad en heb je geen chip in de toner nodig. "Nadeel" is dat je altijd zelf minimaal een toner op voorraad moet hebben (per printer).
Voor dat groot kantoorgebouw maakt het eigenlijk niet voor uit, want daar komt gewoon een mannetje om de zoveel tijd om alle printers na te lopen en papier/toner wordt dan gelijk gedaan. Het tweede kanaal is een incident via de supportdesk en ook opgelost. Dit is voornamelijk voor het MKB een probleem en de vraag is hoeveel je nog moet afdrukken in 2022 aangezien steeds meer digitaal is. Dit is mogelijk weleens een mooi moment om eens serieus naar de print-queues te kijken. Je moet eigenlijk alleen nog papieren documenten hebben voor de douane als kopie ter controle bij inspectie, want je bent al verplicht tot digitale aangifte vooraf.

Heel eerlijk geeft Canon hier eigenlijk mee aan dat ze liever de klant verslaaft laten zijn hun support/leasecontract dan om nee te verkopen. Bij sommige gebouwen zie je nog net niet de repro terugkomen als er weer wordt gesneden in het printer bestand en in het begin klaagde mensen nog wel dat ze naar de koffieautomaat moesten ipv die laserjet op hun bureau, maar tegenwoordig hoor je mensen amper klagen als een printer een week op onderdelen staat te wachten voor reparatie. Fatsoenlijke laptops, tablets en presentatieschermen hebben veel taken overgenomen van papier.
We denken in problemen hier.
Met een software aanpassing op de printer kan je dit ook ongeveer realiseren. Na x printjes bestel je een nieuwe toner. Mogelijk iets te vroeg maar ja.

Deze chips zijn onnodig en maakt mensen lui. Een x aantal sets toner op voorraad bijvoorbeeld. Toner vervangen even scannen en de volgende komt er aan.

Deze chips zijn gemak ja. Maar het is jaren goed gegaan zonder. En nu is het erg belangrijk?

Daarnaast willen consumenten graag van deze chips af die altijd te vroeg stoppen met printen.
Er mist wat zeer belangrijke informatie van dit nieuwsbericht:

-Dit is ook van toepassing op de EMEA regio
-Dit is ZEER vervelend voor zakelijke gebruikers met een lease danwel onderhoudsconstructie met Canon. Doordat de chips missen, kan de printer niet meer zien hoeveel toner er nog over is. Hierdoor werkt de automatisch-toner-bestellen service niet meer en moet je dus weer handmatig toner bestellen voor printers EN voor al je printers een backup-toner op kantoor hebben.
Er staat Canon natuurlijk niets in de weg om gewoon in de printer zelf een teller bij te houden hoeveel toner er is gebruikt en die door de gebruiker te laten resetten als er een nieuwe cartridge is geplaatst (of... de oude is bijgevuld). Zet het desnoods in een service-menu zodat niet elke halve zool er zo maar op kan drukken.

Als je dan een lege tonercartridge hebt terwijl het tellertje zegt dat er nog de helft in zit, dan is het gewoon user error...
Dat is hetzelfde als de oudere generatie renault's die de benzinemeter baseren op een geschat verbruik door de boordcomputer. Waardeloos als je een betrouwbare meting wilt hebben.

(groot)zakelijke gebruikers zijn ook totaal niet geinterreseerd in het handmatig navullen en rommelen met toners, er is een vast kostenplaatje vooraf duidelijk en afgesproken met Canon en dat is helemaal prima.

Het hoeft niet allemaal voor een duppie.
Die toners zelf tellen ook gewoon aantal printjes en kijken niet naar hoeveel er nog over is.

Het is eenzelfde waardeloze meting gezien je vaak nog prima een tijdje kunt doorprinten
Dan zou ik verwachten dat de toners voor alle kleuren even lang mee gaan (volgens de printer), en dat doen ze niet.
Omdat je voor sommige kleuren mogelijk meer pigment van geel nodig hebt dan blauw?
Ja, ik begrijp dat je dan fysiek minder geel in je toner hebt dan blauw. Maar volgens de printer zouden beide toners dan toch nog even vol moeten zitten (als de toners gewoon het aantal printjes tellen)?
Dat is hetzelfde als de oudere generatie renault's die de benzinemeter baseren op een geschat verbruik door de boordcomputer. Waardeloos als je een betrouwbare meting wilt hebben.
Niet helemaal. Wel als je de cartridges met de hand bijvult, maar niet als je gewoon een nieuwe tonercartridge plaatst en tegen de printer kan zeggen "Hee, er zit een nieuwe cartridge in".

Voor zakelijke klanten is dat helemaal prima want dan verandert er feitelijk niets in de manier waarop het wordt bijgehouden. Of denk je dat de originele Canon cartridges een circuitje hebben wat de tonercartridge weegt en precies weet hoeveel toner er werkelijk in zit? Dat is weinig anders dan een EPROM-chipje met een tellertje hoeveel pagina's er met de cartridge is geprint.

Als je die teller dan handmatig reset op het moment dat je geen nieuwe cartridge plaatst of je een cartridge er in stopt waar niet gegarandeerd X pagina's uit kunnen, dan doe je dat toch echt zelf. Een systeembeheerder die gewoon originele Canon cartridges krijgt onder zijn SLA zal er dus weinig last van hebben.
Vroeger zat het er ook niet in en had je zakelijk gewoon een toner op voorraad en als je die gebruikt had bestelde je een nieuwe. Hoe moeilijk kan het zijn. Maar nee een heleboel bedrijven hebben alle ondersteunende functies de deur uitgedaan (besparen) zodat nu duur betaalde krachten tijd verkwisten aan allerlei bijzaken waar ze heel erg slecht in zijn.
Maar he die zeuren niet want krijgen vet betaald en overuren zitten in het salaris.
Zegt wel veel dat Canon het liever uit de zakelijke printers haalt dan uit de consumenten printers. De eerste is "inconvenient" voor de klanten met het gemis van de automatisch bestellen van toners, het laatste is "inconvenient" voor je inkomsten door geld proberen te kloppen van nietswetende klanten.

Dat zegt de cynist in mij,
Gaat dat niet gewoon om de schaal? Hoeveel groter is de zakelijke markt? 10x? 100x? 1000x?

Als ik naar mijn familie kijk kopen we 1x per 2 jaar misschien cartridges, 99,9% van het leven is toch gewoon digitaal tegenwoordig
Waarom moeten net die chips die de inktvolumes nakijken zich in de toner bevinden ? Geen enkele ontwerp-regel houdt de fabrikanten tegen om deze chips in de printer in te bouwen. Mijn printer heeft enkel toners zonder chips, en ja, inkvolumes worden wel degelijk uitgelezen en gedeeld op het internet.
De zakelijke markt is wat het is, als een vendor-lock-in situatie samengaat met een betere kostprijs, dan gaat 99.9% van de bedrijven voor de betere kostprijs.
Daar zat ik ook aan te denken. Niet alleen maakt het dat er veel minder chips nodig zijn en onnodig worden weggegooid, maar het lijkt mij op langere termijn een veel goedkopere oplossing, omdat je niet bij elke vervanging ook een nieuwe chip "monteert". Maarja dan zijn ze natuurlijk weer bang dat er niet-originele toner wordt ingekocht en gebruikt, terwijl op de zakelijke markt het overgrote deel gewoon per print betaald met een lease contract of automatisch besteld als de toner bijna op is.

Hier zijn dus ook nog wel flinke stappen te maken qua groen worden. Geen onnodige chips meer in de tonerbottles, maar eenmalig in de printer zelf monteren.
Yup, hier maakt men ook gebruik van de automatische toner bestelling service, hebben zelfs al eind december chiploze toner ontvangen.
Hierdoor werkt de automatisch-toner-bestellen service niet meer en moet je dus weer handmatig toner bestellen voor printers EN voor al je printers een backup-toner op kantoor hebben.
De toner is dan vaak bij lange na nog niet leeg. Je verspilt dan behoorlijk wat inkt. Tegen de tijd dat deze leeg begint te raken kan je alsnog een nieuwe bestellen (print je tijdelijk even op een andere printer in het gebouw, en vaak helpt schudden van de cartridge tegen ook nog wel een tijd.).

Daarnaast hoef je niet voor elke printer een backup cartridge te hebben liggen. Neem toch aan dat je overal zoveel mogelijk hetzelfde model plaatst. Dus tegen de tijd dat je ergens een cartridge vervangt, moet je een nieuwe bestellen.
Ik ben indirect werkzaam voor Canon, en je hebt helemaal gelijk. De omschreven service is nu niet leverbaar met flinke impact op de klanten.
Je kan natuurlijk ook kiezen voor een printer met inktreservoirs. Die printers vul je gewoon met een flesjes inkt zonder enige chipcontrole. De Epson Ecotank bijvoorbeeld heeft flesjes inkt van 70ml voor kleur en 127ml voor z/w voor rond de 14 euro per stuk, maar je kan er ook gewoon alternatieve inkt in gieten.. (hoewel dat eigenlijk amper nog voordeel heeft bij deze lage inktprijzen)

Nadeel is natuurlijk wel dat ze de winst op het apparaat zelf pakken. De printers zijn dan ook meer dan 2x zo duur als cartridgeprinters met dezelfde features.
Dit artikel gaat niet over inkjet printers voor thuis of klein kantoor, het gaat om dit soort machines:

https://www.canon.nl/busi...s/imagerunner-advance-dx/

Wanneer je duizenden prints per maand maakt per machine ga je geen inktpatronen van 70mL bijvullen…
Het gaat om het idee, grote printers zou je ook een reservoir kunnen geven...
Het gaat om laser printers, daarbij gaat dat niet. Inktjet is totaal niet geschikt om zo veel mee te printen en vergt veel meer onderhoud.
Vloeibare inkt, of poeder toner: het zit ergens in en ipv een cartridge kun je daar ook een reservoir (al dan niet met een sendor die het niveau aangeeft) voor inbouwen.

Het poeder kun je gewoon kopen, het gaat gewoon om het ontwerp aanpassen: het is een kwestie van willen, maarja, het levert minder op, dus willen ze het niet (en f*ck het milieu)
Dat snap ik, maar de discussie in de reacties gaat niet alleen over deze specifieke zakelijke printerrange maar over het gebruik van chips in cartridges in het algemeen. En over het prijsbeleid van goedkope printers en dure cartridges in het algemeen.
Vroeger had je dat ook voor toners. Bussen toner die je in de printer kon leegschudden. Minolta was dat.
De drum, die tegenwoordig in de toners verwerkt zit, was daarbij wel los. Denk dat er tegenwoordig ook nog steeds wel van dit soort tonersystemen bestaan.
De goedkoopste Ecotank kleurenprinter kost 150 euro. Geen idee hoe snel/kwalitatief deze afdrukt, maar dat lijkt me een erg faire prijs om van die te dure inkt af te raken.
Ik heb €150 betaald in Aldi voor een 2715.
Die print niet bijster snel, maar dat is klassiek aan een inktjet.
De kleuren zijn ook niet echt levendig te noemen, maar voor die prijs ben ik er wel heel tevreden over.
Een printje kost me nu amper iets, wat wel leuk is met 2 tieners in huis.
Goeie tip. Enig idee welke periode die ongeveer in reclame komt bij de Aldi? Ik volg die folders niet op de voet.
De goedkoopste Epson EcoTank ET-2726 staat nu voor € 89,95 in de Pricewatch. Hoef je niet op een folder te wachten.

(De Aldi aanbieding was geldig van 26.04.2021 t/m 07.05.2021 bron )
De goedkoopste ET-2726 die ik in de pricewatch zie staan kost 199 euro. De goedkoopste (ET-M1120) kost 142.50 euro. Kan je me een rechtstreekse link bezorgen?
Helaas deze stond bovenaan in de lijst voor die € 89,95, maar nu dus voor € 199
Printen die tieners dan nog?
Toch wel.
Ze hebben een laptop die ze dagelijks moeten mee nemen, dus (belachelijk) klein.
Dan is even snel iets afdrukken best wel handig.

Die digiboeken zijn wel leuk, maar als je je handboek, notitie en taak moet doen op een 13” scherm loop je toch snel tegen praktische grenzen.
Ik merk geen verschil in de printkwaliteit ten opzichte van de goedkope HP inkjet die ik hiervoor had. Zelfs foto's komen er fatsoenlijk uit. Het is echter geen printer voor veel, of kwalitatief hoog, drukwerk. Het is een leuke huis-tuin-en-keukenprinter, waarbij je enorm op inkt kan besparen.

Afgelopen twee jaar heb ik meer dan $400 uitgegeven aan cartridges voor de HP printer (die ook nog eens een stuk duurder zijn geworden afgelopen twee jaar), en nu voor $200 de Epson Ecotank gekocht waarmee ik naar verluid zeker twee jaar kan printen.

Los van de kosten van inkt, is dit ook beter voor het mileu. Niet alleen vanwege alle lege cartridges die ik nu niet meer weggooi, of recycle, maar ook vanwege de productielast van al die dingen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat er een chip op elke cartridge moet zitten, puur om het "scheve" verdienmodel van printermakers te kunnen verdedigen.
Volgens mij is een Canon image-runner een iets duurder apparaat/ voor ander doelpubliek dan de eco-tanks.
Ik heb de aankoop van zo'n Epson ook overwogen maar de kwaliteit van de printer zelf is bedenkelijk.
Ik heb nu een Workforce met CISS systeem en gebruik de inkt van de ET's 8-)
Voor veel mensen is het voordeligst geen printer hebben. Veel mensen printen dermate weinig dat je iedere keer als je moet printen loopt te klooien met droge cartridges.
Dan is het letterlijk goedkoper om het op a4 af te laten drukken en thuis te laten bezorgen als zelf te printen.

Nog beter voor het milieu ook. Inkt is niet bepaald goed voor het milieu.
Kunnen we dit niet permanent maken? Dan kan bijvoorbeeld HP ons ook niet meer pesten met "beveiligingsupdates" die vervolgens de toners/inktcartridges niet meer accepteren...

nieuws: HP blokkeert met firmware-update huismerkcartridges bij Officejet-pri...

Scheelt ook nog eens e-waste denk ik...
Je kunt gewoon besluiten geen HP meer te kopen.
Misschien jij en ik. Maar zolang er niet groot op de doos staat. Deze printer accepteert alleen HP onderdelen. Blijft de consument het kopen.
Misschien jij en ik. Maar zolang er niet groot op de doos staat. Deze printer accepteert alleen HP onderdelen. Blijft de consument het kopen.
Ik zal thuis een kijken, maar volgens mij staat dat zelfs expliciet (niet groot maar zeker leesbaar) op de doos, inclusief de mededeling dat ze continue updates zullen maken om omzeiling te voorkomen. Toch heb ik beslist er eentje te kopen (laser uiteraard, inkt kan ik niet betalen).
edit:
Plaatje online gevonden
Dynamic security enabled printer. Only intended to be used with cartridges using an HP original chip. Cartridges using a non-HP chip may not work, and those that work today may not work in the future.
Dat gezegd hebbend ben ik van mening dat dit verboden zou moeten zijn, al is het maar vanwege het milieu. Printers zouden duurder mogen zijn en inkt goedkoper, zodat het niet aantrekkelijk wordt werkende elektronica weg te gooien.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 19:31]

Ik heb op mijn werkplek een HP kleuren laserprinter die prima white label toners slikt. Firmware updaten doe ik niet. Voor thuis heb ik meerdere kostbare inktjetprinters versleten, inderdaad onbetaalbaar ondanks geklooi met omzetten chips, chipresetters enz. Ik heb toch alweer gekozen voor inktjet: ik heb nu zo'n Epson Ecotank, staat er al zowat een jaar. Ideaal. De printkwaliteit in draft is weliswaar wat minder dan Canon / HP maar hoe vaak heb je perfecte prints nodig? Ik betwijfel af of ik de bijgeleverde inkt ooit op ga krijgen terwijl ik wel een printgrage puber in huis heb. En als ik onverhoopt toch inkt nodig heb: gewoon (goedkope) flessen inkt, zonder chips. De printer was wel een stuk duurder dan de HP/Canon equivalenten.
Ik kan je 100% een LaserJet aanraden. Kost wat meer, maar ik print ondertussen al 2 jaar lang met de bijgeleverde toner. Zal toch wel zeker 400-500 paginas al zijn.
Geen idee of daar ook vendor lock-in op zit.
Mijn laser is een Laserjet Pro en gelukkig met een firmware zonder vender lock-in. Maar HP heeft hierin geen goede track record, ook niet met de LaserJet: https://borncity.com/win/...arty-cartridges-nov-2020/
Verwachte levensduur van bij Epson printer geleverde inkt: 14.000 pagina's zwart wit en dik 11.000 in kleur. Dat neem ik met een dikke korrel zout maar er is zeker al 500 pagina's doorheen gegaan en de inktlevels zijn amper gezakt. So far so good. Maar goed, zo'n Epson EcoTank inktjet kost wel wat meer (!) in aanschaf dan een LaserJet. En of die Epson's op de lange duur net zo degelijk zijn als de LaserJet's?
Misschien staat het leesbaar op de doos, maar staat het ook in de beschrijving op de website als je de printer online koopt (je ziet dan immers de doos pas nadat je de bestelling al gedaan hebt)?

Ik Google-de naar een willekeurige HP inkjet en kwam bij deze (https://www.coolblue.nl/product/880437/hp-envy-6432e.html) uit.
Er staat wel wat marketing over een HP+-abbonement, maar voor zo ver ik het zie niets over gechipte cardridges.

Dat lijkt me toch wel iets voor het lijstje met plussen en minnen (een min mij wat mij betreft).

Misschien speelt het probleem van gechipte cadridges ook niet voor dit model, maar ik zou wel graag willen zien voor welke modellen het wel belangrijk is.

[Reactie gewijzigd door slowdive op 23 juli 2024 19:31]

Als ik kijk naar "HP LaserJet Pro MFP M28w" waarvan @84hannes een plaatje poste, dan kom 8 aanbieders tegen op Tweakers.net Pricewatch, slechts 1 heeft een dergelijke waarschuwing ook op de verkoop pagina van het product staan.

Het staat wel redelijk bovenaan op de productpagina van de HP site zelf:
https://www.hp.com/nl-nl/...id=W2G55A&opt=B19&sel=PRN
Dat lijkt me toch wel iets voor het lijstje met plussen en minnen (een min mij wat mij betreft).
Ik kan het niet met je oneens zijn. Maar eigenlijk zou er bij de minpunten moeten staan: "Printen is onnodig duur".
Vroeger zocht ik informatie over apparaten op in de consumentengids. Daar stond netjes uitgerekend wat een printje koste bij de vergeleken printers. Het maakt mij niet uit of het om officiële cartridges of 3th-parties gaat, wat mij interesseert is hoe duur het is een foto of tekst af te drukken.
je ziet dan immers de doos pas nadat je de bestelling al gedaan hebt
En exact daarvoor hebben we de artikelen 6:230m tot en met 6:230s van het Burgerlijk Wetboek. (vervolg van wet koop op afstand)


Verder heb je helemaal gelijk, dit soort vendor lock-in lijkt mij ook sub-optimaal voor het milieu
Ik Google-de naar een willekeurige HP inkjet en kwam bij deze (https://www.coolblue.nl/product/880437/hp-envy-6432e.html) uit.
Als op de pagina van Coolblue cruciale informatie ontbreekt, dan moet je mijns inziens bij Coolblue zijn, niet bij HP (ook al is het HP die het probleem oorspronkelijk veroorzaakt heeft).
Er staat wel wat marketing over een HP+-abbonement, maar voor zo ver ik het zie niets over gechipte cardridges.
Moet je wel even op dat "Meer informatie over HP+? Bekijk ons adviesartikel." linkje klikken:
Om volledig gebruik te maken van HP+ en al haar voordelen, heb je een persoonlijk HP account nodig en moet jouw printer continu verbonden zijn met het internet. Zo stuurt de HP-printer op tijd een melding uit zodra jouw inkt- of tonercartridge leeg is. Aansluitend werkt een HP+ printer enkel met originele HP inkt of toner en ga je bij aanschaf of bij het installeren van HP+, akkoord met deze voorwaarden.
Ja okee, ze hebben het redelijk weggestopt, maar wat verwacht je dan van een winkel, dat ze er in koeienletters bovenzetten "Koop deze rotzooi niet, het is pure oplichterij!!"...? Coolblue (en alle andere webwinkels) zitten nou eenmaal in een onmogelijke situatie, die door HP en "de gemiddelde consument" gecreëerd wordt: realistisch gezien is het geen optie om geen HP-printers te verkopen en HP gaat echt niet opeens ethisch besef krijgen en stoppen met deze onzin.
Misschien speelt het probleem van gechipte cadridges ook niet voor dit model, maar ik zou wel graag willen zien voor welke modellen het wel belangrijk is.
Ga er maar rustig vanuit dat dit speelt voor alle modellen met "HP" in het typenummer...
Uit jouw linkje:
Let op: tijdens de eerste installatie van je printer kies je of je HP+ activeert. Een van de voorwaarden van HP+ is dat je jezelf verplicht tot het exclusieve gebruik van officiële HP cartridges.
edit: oh wacht, dat is wat jij zei over de HP+ abo's. De product pagina's van HP zelf zeggen het er wel expliciet bij.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 23 juli 2024 19:31]

Only intended to be used with cartridges using an HP original chip
Staat dus niet, werkt alleen maar met.
Ben het eens met je dat het verboden moet worden.
Veel mensen printen niet zo vaak en beseffen helemaal niet dat die HP inktcartridges duur zijn.
Of ze beseffen het wel en zitten er niet mee omdat ze niet zo veel printen?
Dan komen ze er wel achter als na ~1 jaar de inkt is uitgedroogd en ze voor 2 a4tjes nieuwe inkt moeten kopen. Als inkt net zo duur is als de nieuwe HP of Canon die bij de kruidvat in de aanbieding is dan kopen ze misschien die nieuwe printer.
Nee, dan gaan ze op zoek naar kortingsbonnen om toch die cartridges maar een euro goedkoper te kunnen krijgen. Die printer gooi je niet weg, hij doet et toch immers nog?
Nee, dan gaan ze op zoek naar kortingsbonnen om toch die cartridges maar een euro goedkoper te kunnen krijgen. Die printer gooi je niet weg, hij doet et toch immers nog?
Wanneer mijn printer (als ik er een zou hebben) het niet meer doet vanwege de inkt, kijk ik toch echt naar de goedkoopste optie.
Wanneer de inkt even duur of duurder is dan een nieuwe printer, koop ik die laatste.

Mijn ouders heb ik een laserprinter van Brother geadviseerd.
Die zijn in aanschaf wel een stuk duurder, maar wat betreft toner zijn die veel goedkoper.
Daarnaast accepteert Brother ook imitatie toner.
Verkeerde plek. Gewist.

[Reactie gewijzigd door Harkes op 23 juli 2024 19:31]

Ik ken meerdere (oudere) mensen die maandelijks één keer voor hun dode bomen administratie ouderwets 2-3 paginas printen. Dat gaat prima tot de inkt op is, uitdroging is een printkop probleem wat bij deze frequentie niet optreedt.

Ze doen drie jaar of meer met de inkt die bij de printer zit en als er nieuwe moet komen zien ze dure cartridges 'waarmee ze tot na hun dood kunnen printen' of een goedkopere nieuwe printer waar voor een paar jaar inkt bij zit. Elke drie jaar gat er zo een perfect werkende printer bij het grof vuil.

Alleen daarom (milieu) zou men dit verdien model wettelijk moeten verbieden. Verplicht maar om een printer met winst te verkopen en verbied een lock in voor de inkt, of een blokkade voor hervullen, zodat er minder afval zal zijn.
Denk dat dit enorm meespeelt. Ook het feit dat ze “altijd” al inkjets gekocht hebben.

Mijn schoonmoeder wou bijvoorbeeld absoluut geen laserprinter kopen, desondanks dat ik haar alles haarfijn uitgelegd heb en duidelijk gemaakt dat het voor haar gebruik in elk opzicht beter was. Gewoontes zijn voor veel consumenten ook zeer sterke invloeden bij aankoop van dergelijke zaken.
Er zijn wel degelijk HP-printers zonder dat gezeik. Ik heb een Laserjet 2015n en die lust gewoon goeiekope cartridges van de kantoorwinkel.
Hier ook 2 Officejet 8600 Pro's met nog een van de eerste firmware's. Updates natuurlijk uit gezet. Slikken echt elke cartridge die je er in duwt. 950 en 951xl cartridges zijn gewone tankjes die je heel makkelijk bijvult. Dmv wegen controleer ik regelmatig de inhoud. Gaat al 10 jaar mee. Ook kun je bij deze printers de printkop, no questions asked, vervangen. Zolang hij ondersteund word door de software blijft hij in dienst.
Gezien het hier om zaklijke printers gaat kan je er van uit gaan dat er ook originele toners in gaan, meestal onder een service contract. De consument kijkt in en winkel en ziet een groot aanbod van toners en zal veelal voor de goedkoopste gaan wat meestal en 3rd party toner is.
Dat is in alle bereiken zo. Sec een prijsverschil snapt de consument nog. De diepere reden achter dat prijsverschil (bv dat de 3rd party toner eigenlijk een ander product is) alleen als het zijn eigen vakgebied is. En dat is vrijwel altijd een hele andere wereld.

En ook in mijn huishouden komen bepaalde merken (HP voorop) er niet meer in omdat ik daar leergeld heb betaald.

[Reactie gewijzigd door trabant op 23 juli 2024 19:31]

Want andere fabrikanten halen dergelijke grappen niet uit. Right.
Als we ons beperken tot printers? Ik heb het niet op het netvlies staan van andere fabrikanten, voor de Brother-printer die ik gebruik zijn de toner-cadridges althans niet gechipt.
Welke andere fabrikanten chippen de cadridges?
Epson chipt ook de cartridges.

In Europa mag de printer fabrikant, merkloze cartridges NIET tegenhouden. >>>bron blz.20<<<
Maar als het niet mag, en het gebeurt wel, dan klopt het toch iets niet?
mijn brother heeft wel dat hij niet originele cartridges herkent, veel meer dan een "pas op, niet origineel" melding gebeurt er daarentegen niet. opzich vind ik dat nog niet eens heel erg, stel je denkt wel origineel te kopen...
Hoe lang zal het duren voordat er een comment komt dat je een Brother moet kopen?

Geen idee waarom, maar die circlejerk blijft ook doorgaan. Mijn vader heeft al meerdere keren gehad dat zijn Brother - met een vage melding dat de toner vervangen moet worden - 3rd party toners worden niet accepteerd.

Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat elke fabrikant zich hier schuldig aan maakt.
Ik zou eerder zeggen, koop een epson ecotank.
De inkt zit gewoon in flessen. Geen gedoe met chips en duizenden pagina's op een lading inkt.
Ja lekker advies voor een consument...
Wat is er mis met dat advies? Er zijn gewoon ecotank printers bedoeld voor consumenten.
Wij gebruiken een brother MFC voor zakelijk printen en gooien er altijd inkt in van 123inkt en dus niet de originele: no problem…
Toner of inkt? Heb al een brother laser printer Z/W and was op zoek naar een inkjet printer met Papier lade. De J1200W leek mij prima maar kunnen helaas alleen dure ink cartridges in van brother.
Ik heb een Brother MFC J890DW en daar werken alle 3e partij inkt cartridge mee werkt perfect geen gehannes met chips updates of wat dan ook goede printers van Brother, zal ook niet anders willen.
Vroeger wel HP printers gehad rampen printers waren dat elke keer was er wel wat mee.
De 'je moet Brother kopen' circlejerk is net zo heftig als de 'je moet Ubiquity kopen'.
Bij mijn ouders werken de 123inkt huismerk toners gewoon.
Het kan zijn dat er verschillende modellen zijn die dat niet meer accepteren, maar de modellen die mijn ouders en kennissen hebben ondersteunen die wel.

Aangezien N=1 kan je niet zeggen dat het een circlejerk is en dat Brother zich net zo smerig gedraagt als andere fabrikanten.
Een printer kopen is sowieso een drama... daar mochten ze hier op Tweakers nog wel eens wat meer aandacht aan besteden.
Brother is ook geen optie. Als bij mij een kleurencartridge leeg is kan ik niet meer in kleur scannen...
Ik heb een Kyocera gekocht, ben erg tevreden.

Overigens niet persé bedoeld als fanboi post, meer om aan te geven dat er inderdaad meer is dan HP.
Ik heb al jaren geen printer meer, exact door dit soort fratsen. Het schoonmaken van de spuitkopppen at meer inkt dan ik printte, en dan die afzet-inkt... overige spullen van HP hebben voor mij ook n vlek.
Ik heb een HP laserjet, gebruik originele toners. Vind het wel prima zo. De nieuwe toner staat klaar, de printer roept al 1 jaar dat de huidige toner leeg is. Maar die print nog steeds.
Totdat hij echt leeg is. Vorige maand was bij mij de gele toner, na jarenlang te melden dat de toner op is, echt op en de printer weigerde toen maar direct om ook niet meer zwart/wit te printen 8)7

Aangezien ik alleen zwart/wit print en de prijs van nieuwe HP toner toen maar een simpele, goedkope zwart/wit laser printer aangeschaft.
Volgens mij wordt de gele toner gebruikt om onzichtbare kenmerken op het papier te drukken. Het kan goed zijn dat je daarom niet mag printen: https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Identification_Code
Interessant. Dat zal ook de verklaring zijn waarom de gele toner als eerste leeg is.
Exact, intussen een 10 jaar oude laserjet (zwartwit) met nog steeds zijn eerste toner erin. Toegegeven, veel druk ik niet af, maar ik krijg al jaren de melding dat hij nu toch echt wel leeg is :+
Dit kunnen we absoluut niet permanent maken. Zeker niet op zakelijke modellen waar de chips van essentieel belang zijn voor auto replenishment.
Een beveiligde chip is natuurlijk totaal niet nodig.
Ze kunnen natuurlijk prima iets maken die simpelweg de hoeveelheid toner/inkt gewoon meet, daar heb geen speciale chips voor nodig..
De chip meet ook niks: de printer houd zelf bij hoeveel er geprint is en schrijft dan terug naar de chip hoeveel er waarschijnlijk is gebruikt. De chip verbind alleen met de printer, er is geen andere elektronica in de cartridge (dit is in elk geval bij canon, waar het in dit artikel over gaat, waar).
Inderdaad geen reden om een chip te beveiligen hiervoor :)

Nogmaals, meten is weten en zeker met inkt is dat zeer gemakkelijk, heb je geen chip voor nodig. Dit is een blijft een methode voor fabrikanten dat mensen in hun walled inkt garden blijven....
Probleem is dat ze die chips ook gebruiken om daadwerkelijk het percentage dat een cartridge gevuld is te rapporteren. Klopt nooit iets van, maar daar gebruiken ze het wel voor.
Hier op werk hebben we in december al toner voro onze Imagerunner ontvangen zonder die chip. Zit een duidelijke oranje sticker op de verpakking met de melding dat de tonerlevel percentage met deze toner niet accuraat zal zijn.
Beter als een toner met chip waarbij je een half volle toner weg kan flikkeren omdat hij aan geeft dat ie leeg is terwijl hij voelbaar nog flink wat toner heeft...

Nu nog een vuldop erop en ze kunnen er nog een sticker ecologisch verantwoord op plakken ook.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 juli 2024 19:31]

Dus het voordeel om de status van de toner te zien valt daarmee weg. Waarom zou je dan nog steeds meer geld uitgeven aan originele toners ipv de namaak?
Kwaliteit van de toner behuizing en toner zelf? En garantie op de printer/mf omdat je nog steeds een originele toner gebruikt.

En ja 3rd party kan goede kwaliteit hebben, maar er zitten er ook een aantal low budget crappies tussen.
Mogen ze je garantie weigeren bij gebruik van andere inkt? Volgens mij niet
Nouja, ze kunnen het natuurlijk wel heel snel gooien op 'printer werkt niet meer vanwege gebruik van slechte toner' als het op image kwalititeit en slechte afdrukken neer komt. Het niet meer door trekken van papier oid door versleten/slechte wieltjes/rubbers kunnen ze natuurlijk niet op 3rd party toners gooien, alhoewel....
Ze kunnen en zullen het idd proberen, weinig particulieren die een groot bedrijf aan durven te vechten omdat dat te veel tijd en geld zou kosten.

Het enige wat ik kan bedenken waarbij het terecht zou zijn is wanneer ze aan kunnen tonen dat de kwaliteit van de inkt zo slecht is dat de printkop daardoor stuk gaat/verstopt iod, maar dit lijkt me sowieso als zeer onwaarschijnlijk: als een derde partij zulke troep zou maken en verkopen zijn ze binnen no-time failliet omdat niemand het koopt.
Toch is dit wel wat er gebeurt. En de 3rd party inkt/toner fabrikant komt er redelijk makkelijk mee weg omdat het dan de printer is die defect raakt.
Mensen leggen dan vaak niet de link tussen de defecte printer en de 3rd party inkt/toner en geven gewoon de printer de schuld. En dan heb ik het vooral over Jan met de pet en niet een Tweaker.
EN op zich is dat niet heel ver gezocht van de fabrikant. Goedkopere toners (en inkt bij inkjetprinters) is vrijwel altijd van slechtere kwaliteit en dat heeft impact op de machine.
ja dat mogen ze meestal bij deze printers. Bij verkoop aan particulieren is er een goede consumentenbescherming hier, maar bij B2B is bijna alles toegelaten en deze printers ga je voornamelijk in professionele settings tegenkomen.
Het gaat om toners, die worden grotendeels zakelijk gebruikt. Zelfs voor MKB zijn er onderhoudscontracten waarbij ze je toner komen vervangen als die op raakt of je printer zelf een nieuwe bestelt, en dat werkt allemaal niet meer hierdoor.
Waarom niet even een update uitbrengen waarbij de controle overgeslagen wordt?
Hoe zorg je ervoor dat gebruikers ook de volgende update (waarin de controle wel weer wordt uitgevoerd) ook installeren? Zou zonde zijn als ze op de versie zonder de controle blijven hangen.
Dit is voor privegebruikers misschien niet zo'n probleem, maar bij bulk wordt dit toch wel problematisch.
Als je ten behoeve van vereenvoudigd beheer gebruik maakt van automatic replinishment of via snmp of whatever de standen preventief bijhoudt, dan is dit toch een risico op uitval van de printer als de inkt ongemerkt op is. En laat dit nou net iets zijn waar Canon, Xerox en HP de laatste jaren hard op aan het duwen zijn.
Canon: https://shop.usa.canon.co...tic-replenishment-service
Xerox: https://www.xerox.com/en-...ed-supplies-replenishment
HP: https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/4AA5-6265ENUS.pdf

[Reactie gewijzigd door Taennyn op 23 juli 2024 19:31]

Toen ik nog voor een klein bedrijf werkte, waar we met vijf man de complete automatisering deden, hadden we gewoon een voorraadje in het magazijn liggen. Als iemand meldde dat zijn inkt leeg was, dan ging iemand van ons dat oplossen en als de cartridges en toners onder een bepaald niveau kwamen, dan werden ze automatisch door de magazijn beheerder bijbesteld. Ik ken trouwens genoeg bedrijven waarin de phone home functies van apparaten worden uitgezet. Hetzij op het apparaat, hetzij op de firewall. Dan werkt dit sowieso niet.
Met de Xerox ColorQube mfc's waren ze er eervorig jaar al behoorlijk op aan het jennen dat ze geen enkele voorraad bij klanten willen hebben liggen en dat die zelfs op de machine zelf geleverd worden, wat tot uitdagingen heeft geleid met de blokjes.
Met de Canon situatie ben ik niet meer bekend, maar het zou me weinig verbazen als die ook kleur bekennen daarin.
Afhankelijk van het contract kan een "phone home" machine (incl de bijbehorende services) goedkoper zijn. Je betaalt dan een vast bedrag per pagina, en je hoeft er zelf geen verdere kosten voor te maken.
Dat kan inderdaad goedkoper zijn. Alleen zijn er legio bedrijven / netwerken te vinden waar dit gewoon niet toegestaan is. Ik heb een klant die een dergelijk contract heeft met Canon voor plotters. Alleen mag daar de plotter niet rechtstreeks praten met de servers van Canon. Zij hebben nu een constructie, waarbij periodiek handmatig de standen van de plotters worden uitgelezen en doorgegeven.
Waarom blijven wij deze pestapparaten kopen?
Omdat er geen andere meer zijn.
Omdat iedere fabrikant het doet en je iets moet als je wil printen?
Dit prijsmodel bestaat al jaren (bestond al ten tijde van de kopieermachines) en is voor de meeste bedrijven best interessant.
Heel mooi! Want al die chips op inkt en toners zijn pure geldklopperij 👍 weglaten die rommel
Nu kan de fabrikant dus mooi besparen op zijn inkoop (geen chips meer nodig), maar blijft verkopen voor dezelfde prijs. Meer marge dus voor de fabrikant :o
Ja een nee, het is verspilling (van een chip), maar toch ook op zich wel handig om te weten hoeveel inkt je nog hebt. Het probleem is dat het geen standaard is een misbruikt wordt voor kapitalistische praktijken. Net zoals je niet kunt scannen als er geen inkt in je printer zit.
Volgens mij is de inkt juist geldklopperij. Omgerekend naar gewicht de prijs van goud :) Dat chippie zal niet zo duur zijn :)
Het zou geldklopperij zijn als je en voor de printer betaalt en voor de inkt. Nu betaal je alleen maar voor de inkt. De meeste inkjetprinters worden hoogstens tegen kostprijs verkocht.
Dat klopt niet helemaal en ligt sterk aan de printer. Voor een standaard inktprinter zal dat zo zijn, maar voor bijvoorbeeld de R3000 printer die ik zelf bezit is dat een heel ander verhaal, dan is het dubbelop. Fabrikanten gooien de belachelijke prijs van ink vaak op R&D maar er zijn de laatste jaren nauwelijks echt grote ontwikkelingen op het gebied van inkt. De prijs is absurt en de reden is simpel, winst maken.

nu worden er al goedkopere alterantieven geleverd onder het mom van milieu, door met tanks te gaan werken. Minder kosten, maar de ink is voor kleuren afdrukken ook van een vaak veel lagere kwaliteit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.