Aya Neo begint met levering Windows-handheld met Ryzen 5-cpu

De Chinese fabrikant Aya Neo is begonnen met het leveren van zijn Windows-gaminghandheld met Ryzen 5-cpu aan backers via de eerste crowdfundingactie op Indiegogo. De levering liep meerdere keren vertraging op. Productie van de opvolger Aya Neo 2021 Pro begint in oktober.

Dat heeft de fabrikant bekend gemaakt op de crowdfundingpagina op Indiegogo. De handheld, die voorzien is van een Ryzen 5 4500U met Vega 6, 16GB Lpddr4x-4266-geheugen, 512GB of 1TB NVMe-ssd en een 7-inch ips-scherm, werd volledig via Indiegogo gefinancierd. Maar door planningsfouten rond de productie van een knop en tegenvallende productiesnelheid moesten backers langer dan verwacht wachten op hun console. Volgens Aya Neo is de handheld nu verscheept naar alle backers.

Ter compensatie krijgen zij een voucher van 65 dollar te besteden in de store. Daarmee kunnen zij accessoires kopen, zoals cases. Backers die de Retro Power-kit kochten bij hun Aya Neo krijgen een gratis retro case bij hun handheld. Witte versies van de handhelds zijn nu ook te koop in de webshop van Aya Neo en zullen vanaf 8 oktober verscheept worden.

Ook begint het bedrijf met de productie van de opvolger van de Aya Neo 2021, de Aya Neo 2021 Pro die voorzien is van een Ryzen 7-cpu. De productie start 8 oktober. Het duurt volgens het bedrijf tien dagen voor de eerste batch klaar is en het verwacht dat als alles goed gaat, het 20 oktober start met het verschepen van deze nieuwere versie. Deze versie werd in augustus aangekondigd en is voorzien van een snellere processor, een snellere gpu en meer opslagruimte. De Aya Neo 2021 Pro kost 200 dollar meer dan de 1TB-versie van de Aya Neo 2021, namelijk 1215 dollar, exclusief belastingen.

Tegelijk met het verschepen van de Aya Neo 2021 heeft het bedrijf de bèta-versie van diens game launcher Aya Space aangekondigd. Aya Space is een plek waar gebruikers hun spellen kunnen beheren en waar ze kunnen inloggen voor aanvullende diensten in de toekomst. Aya Space ondersteunt management van games uit Steam, Xbox, Epic, GOG, EA Play en Wegame.

Aya Neo 2021

Door Stephan Vegelien

Redacteur

05-10-2021 • 12:30

50 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (50)

50
49
25
3
1
20
Wijzig sortering
Leuk ding hoor. Ik heb hem vorige week maandag binnen gekregen. Forza Horizon 4 op 60fps (800p x 1280p low settings) en Doom Eternal ook. Perfomance is echt heel nice, accuduur daarin tegen… krap 1,5 uur :) :)
Oef, die accuduur. Wel in de lijn der verwachting denk ik, gezien de hardware. Hoe is dat met lichtere games? (iets 2D als Hollow Knight of Dead Cells bijvoorbeeld)
Ik heb zon tooltje dat je de tdp kan instellen gedownload. Voor 2D games kan je de TDP op 5 watt zetten, total system draw zit je dan rond de 10 watt. Accu is 47 wattuur dus tussen de 4-5 uur. TDP op 25 watt draaien is eigenlijk alleen te doen als je hem docked hebt, totaal system draw is dan 30 watt. Zit een 60 watt oplader bij die tijdens gamen dan je accu nog met 23 watt oplaad.
Gaaf ding zeg, maar vraag me een beetje af hoe goed spellen nou echt te spelen zijn op die hardware.

Kan me niet voorstellen dat dit apparaatje een enorm thermal budget heeft.
https://youtu.be/wINKqvWou5w

Zie hier een review van Linus, inclusief benchmarks
Hij zal heel veel spellen heel goed kunnen draaien op 1280x720, wat scherp genoeg is op 7 inch.
Dit ding heeft een DisplayPort aansluiting. Met een HDMI adapter kan je hem dus ook aansluiten op je TV. Ik vraag me af of je de resolutie kan kiezen.
M.a.w., dit is een "hardware neef" van de Nintendo Switch :o

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 5 oktober 2021 16:22]

Resolutie zal je gewoon kunnen kiezen in de game settings van de game, daar veranderd niets in volgens mij.
Hier ook een review samen met de Steam Deck, en de Steam Deck is VEEL sneller, en nog is VEEL goedkoper, dus als ik zou kijken voor een handheld console, zou ik gaan voor de Steam Deck.
Erg leuk en compact systeem. Alleen irrelevant nu de Valve Steam Deck uit gaat komen. Deze is stuk goedkoper, maar ook krachtiger.
Irrelevant? Fiat 500's worden goed verkocht en vooral goed geleaset, ondanks dat je voor iets minder geld een krachtiger auto kunt kopen. Dat geldt hier net zo.
Irrelevant? Fiat 500's worden goed verkocht en vooral goed geleaset, ondanks dat je voor iets minder geld een krachtiger auto kunt kopen. Dat geldt hier net zo.
|:( |:(
Even alle feiten op een rij:
Aya Neo 512GB: $925.00 zonder verzendkosten en invoerkosten
Steamdeck 512GB €679,- inclusief verzendkosten en invoerkosten
Het basismodel Steam Deck 64GB kost zelfs maar €419 (games moet je dan van een MicroSD of aangepaste SSD spelen).
Steamdeck is 60% sneller

Dus qua geld had ik het wel geweten. Ik heb dan ook het €419,- model gereserveerd. Maar het is ook geen eerlijke race. Steam heeft aangegeven dat ze geld bijleggen per verkochte console. Dat maakt Aya dus direct irrelevant.

Ik zeg niet dat de Aya Neo een slecht product is en dat er geen voordelen zijn, maar ik zie het zwaar in voor Aya.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 5 oktober 2021 21:53]

Daarnaast verwacht ik betere garantie van Valve dan van een (met alle respect) Chinees bedrijf.
Toen je deze kon backen was er nog niks bekend over de Steamdeck dus whats your point? Deze mensen hebben hem nu binnen. De Steamdeck hebben we alleen nog een prototype van gezien.
Er is bijna altijd wel iets beter als je 1 of 2 jaar wacht :)
Anoniem: 1657372
@Bliksem B5 oktober 2021 12:56
In de toekomst ben ik het helemaal mee eens, maar voor veel mensen is het natuurlijk wel zo dat een apparaat wat ze hebben oneindig veel beter is dan een die ze niet hebben. De pre-orders die nu worden uitgeleverd zijn geplaatst in juni/juli/augustus, als je dat vergelijkt met de steam deck komt die pas in december (voor die paar gelukkigen die hem in de eerste minuut hebben besteld).

Als je zelfs nu een steam deck zou bestellen krijg je die op z'n vroegst tweede helft 2022 (na Q2 2022), dat is nog minstens een heel jaar zonder een apparaat te hebben. Ik heb de Steam deck zelf besteld en ik denk dat het ook echt een top apparaat wordt, maar ik kan me voorstellen dat je niet nog 1/1,5 jaar wilt wachten op een apparaat. Tot die tijd vult de Aya Neo dus prima op, aangezien hij gewoon sneller geleverd kan worden voor de mensen die het echt graag willen :)
Ik heb dit apparaat serieus overwogen toen het nog in de crowdfunding zat. Maar vond hem zelfs in de crowdfunding al te duur worden na uitrekenen van de BTW en import belasting, tenzij je bij de early birds zat. Dus uiteindelijk niet voor gegaan.

Grootste nadeel aan deze is wel dat ie geen analoge triggers heeft had ik volgens mij gelezen.

Ik heb mijzelf in plaats daarvan bij aankondiging ingeschreven voor de Steamdeck :) Eerst daar maar eens mee spelen. Wellicht dat de volgende generatie(s) van Aya Neo interessanter wordt. Ik hou ze wel in de gaten.

De FPS die vermeldt worden en je kan halen met dit apparaatje gaan over het algemeen over 720p met lage graphics settings. Dus wat dat betreft is het een bewuste keuze om er wel of niet voor te gaan. Maar ook inhouse streaming moet denk ik wel mogelijk zijn met Steam op deze.
De 2e batch die afgelopen 2 weken verscheept is hebben analoge triggers. Backers van de eerste batch krijgen een upgrade kit opgestuurd met de analoge triggers zodat ze die zelf kunnen inbouwen.
Oh dat is goed om te horen!
Ik zat precies in dezelfde situatie, als ik op dat moment in Japan zat had ik het overwogen voor de early brid prijs. Voor de huidige prijs vind ik het al te prijzig (heb al een 2070RTX gaming laptop ook nog eens). Het is het gewoon net niet voor de prijs. Preorder bij Steam utistaan voor de Steam deck, en heb hier toch een beter gevoel bij. Wordt tenmisnte gebacked door een groot bedrijf. Naast dat de iGPU van de Steamdeck gewoon beter is.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 5 oktober 2021 13:15]

“Wordt tenmisnte gebacked door een groot bedrijf.”

Aya Neo is inmiddels ook wel wat groter dan voorheen en dit is niet her eerste product wat ze hebben gemaakt.

Daarbij zegt “groot bedrijf” ook niet zoveel. Ik neem aan dat je nog wel weet wat er met Steams vorige console is gebeurd?
Aya Neo is letterlijk ontworpen door 1 designer. Welk ander product hebben zij gemaakt? Want voor zover ik weet is het door 1 persoon ontworpen en is de branding door een ander bedrijf gedaan.
Ik neem aan dat je nog wel weet wat er met Steams vorige console is gebeurd?
De steambox? Dit concept is verzonnen door Valve maar werd verpakt door andere fabriekanten welke er niet zo heel veel meededen. De Vive, Steamcontroller etc wordt gewoon netjes support op geleverd voor de lange termijn.
Lijkt me best zuur: ben je helemaal enthousiast geworden van het concept, ga je in zee met het backen van het project, wacht nerveus op levering om vervolgens te zien dat Valve het zelf ook een goed idee vindt en met de Steam Deck komt.

Ik heb gelukkig een preorder op die laatste, maar ik ken de zenuwen die soms komen met het backen van een crowdfunding project xD
Enkel komt die van valve een jaar later, wellicht komt dit bedrijf dan ook al weer met een betere die weer beter presteerd dan die can valve, goed voor de consument lijkt mij, wat competitie.
En die draait dan weer op Linux, waardoor andere diensten dan Steam vrijwel niet gaan werken. Geen Game Pass games bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 oktober 2021 17:04]

En die draait dan weer op Linux, waardoor andere diensten dan Steam vrijwel niet gaan werken. Geen Game Pass games bijvoorbeeld.
Ik kan heel veel spellen goed soepel spelen op Linux, als de spel niet native draait op Linux, gebruik ik Proton, werkt heel goed, maar de enigste rede dat ik nog game op Windows, is omdat ik niet 5.1 audio aan de praat krijg in spellen, en op Windows is dat al bijna 20 jaar gemeengoed, en heb niet een dure 5.1 speaker set gekocht Edifier S760D om hem niet te gebruiken.
Goed punt, stond ik nog niet eens bij stil.
Uit de doos wel, maar je kan er ook Windows 10 op installeren.
Steam werkt wel op Linux er veel games ook, al dan niet via Proton. En Game Pass tegenwoordig ook via de browser: nieuws: Microsoft start test Xbox Cloud Gaming voor Xbox-consoles met beperkt...

En anders installeer je er Windows op.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 5 oktober 2021 17:04]

Steam werkt maar verder niks anders, of ze hebben maar een heel klein deel van het assortiment beschikbaar. En Xcloud is niet hetzelfde als Game Pass.
Misschien niet hetzelfde, maar het breidt het beschikbare assortiment wel wat uit. En “niks anders” klopt niet: het is Linux, dus je kunt ook gewoon spellen uit de repo's installeren of via andere sites, zoals GOG. Het totaalaanbod is wel lager dan Windows, daar heb je gelijk in, maar meer dan voldoende om je behoorlijke tijd zoet te houden.

Bovendien vergeet je ook dat Valve geen kleine speler is, dus het kan best zijn dat ze achter de schermen meer game-ontwikkelaars naar Linux pushen.
Weet iemand ook of het ding ook Windows 11 gaat aankunnen? De site is daar akelig stil over. Zou een beetje zonde zijn als je 'm over 4 jaar alweer in de prullenbak kan gooien.
Op YouTube staat een video van iemand die Windows 11 beta er op heeft gezet, werkte blijkbaar best aardig.
Anoniem: 1532362
@Freespirit5 oktober 2021 13:30
Is dat met een register sleutel en wat andere trucjes, of is dat gewoon supported en op de "juiste" Microsoft manier.
Volgens mij word deze chipset gewoon ondersteund door Windows 11.
Zit er ook HDMI op? Leuk als super mobiele desktop met Linux.

(Mijn beleving van specs is anders dan die van de meeste tweakers: Mijn huidige desktop heeft 4gb ram bijvoorbeeld, ofwel 1/4e van dit ding.)

[Reactie gewijzigd door merethan op 5 oktober 2021 13:27]

Er zit een usb-c port op waar je middels een dongle hdmi uit kan toveren.
Ik vind het wel aan de prijs in vergelijking met de Steam Deck. Maar volgens mij was van de Deck ook de verwachting dat die tegen kostprijs verkocht werd, en er geen winst op werd gemaakt. Daar is moeilijk mee te concurreren. Ik ben wel benieuwd hoe die vergelijkt met de Steam Deck. Eigenlijk zouden ze ook (eventueel als optie bij het bestellen) SteamOS 3 moeten aanbieden wanneer dat officieel uit is gekomen.
Met een Vega 6 ja? Ik vind het hele indrukwekkende GPU's. maar gamen op een Ryzen 3 2200g met Vega 8 is al geen pretje. Dit werkt toch niet, of is dit echt bedoeld voor oldskool games? Want dan lijkt de rest me weer behoorlijk overpowered.
De igpu op nieuwere ryzen apus is sneller per cu dan de eerste generatie, de vega 7 in mijn 5500u loopt er volgens mij een vega 11 in een 2400g wel uit
Je vergeet dat het scherm 7 inch is dus 1280x720 is al scherp. Ik speel op mijn 2200g veel games, asetto corsa, cs go, overwatch, gta5, allen zeer soepel met de juiste settings.
Je vergeet dat het scherm 7 inch is dus 1280x720 is al scherp
Grappig... menig telefoon is kleiner, en daar wordt een dergelijke resolutie vaak als laag beschouwd.
Op een telefoon heb je geen snel bewegende beelden en is een scherp en rustig beeld gewenst om de leesbaarheid te bevorderen. Bij bewegende beelden is veel minder detail nodig omdat we dat toch niet kunnen verwerken.
Is anders voor games :)
De Vega 8 in de 2200G draait op 1100 MHz, de Vega 6 in deze op 1500 MHz.

Ze zijn dus zo goed als gelijk (8 x1100 versus 6x1500). De 4500u heeft echter veel sneller Ram, namelijk Lpddr4x-4266, dus zal ook beter presenteren. Wel is het de vraag in hoeverre de gpu beperkt wordt door het lage TDP van de cpu.
Zal ik je is wat vertellen, ik speel cs go op 200 fps met een oude 2200g apu, op 720p, je zit er dus aardig naast :)
CS:GO op 720p draait op een magnetron nog soepel ;)

Ik heb hier ook een 2200g liggen waar ik zo nu en dan eens op game, ik ben er bekend mee. Maar het is vooral leuk dat het kan, voor enige vorm van serieuze gaming vind ik het niet geschikt. Bijzondere keus in ieder geval voor in een gaming handheld waarbij de hoeveel RAM (gedeeld, ja, ik weet het) toch wel doet vermoeden dat er serieus gegamed kan worden.

Maar ik lees hierboven dat de performance van de Vega's ook is verbeterd. Wie weet.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 5 oktober 2021 15:01]

Het geheugen dat op 4266mhz loopt zal ook flink helpen.
Ook andere spellen draaien soepel op een 2200g, Asetto corsa op 1080p 60 fps is makkelijk te halen bijvoorbeeld, ook Watchdogs op 60 fps in 1080p, geheugen snelheid en latency is zeer belangrijk, kan je fps bijna verdubbelen ten opzichte van ''langzaam'' geheugen.
CSGO draait op een aardappel dus dat is geen argument. Zowizo gaan alle Esport titels hier goed op draaien