Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Streamingplatform Twitch gaat games verkopen

Door , 95 reacties, submitter: Tormbo

Streamingplatform Twitch heeft aangekondigd dat het vanaf dit voorjaar mogelijk zal zijn om games aan te schaffen via zijn dienst. Streamers die een bepaalde game spelen, delen in de opbrengsten die via hun kanaal worden gegenereerd.

Twitch games kopenIn de aankondiging van de plannen laat Twitch weten dat streamers die een partner zijn van het platform, 5 procent van de opbrengst kunnen ontvangen. Het bedrijf schrijft dat gamestudio's 70 procent van de opbrengsten ontvangen, waarmee 25 procent naar Twitch lijkt te gaan. Via het kanaal van bepaalde streamers moeten kijkers in staat zijn om een game of  'in-game content' aan te schaffen. Met aankopen boven een bepaald grensbedrag kunnen Twitch-gebruikers bovendien een Twitch-crate verdienen, die bijvoorbeeld emotes of chat badges bevat.

De functie komt wereldwijd beschikbaar en zal in het begin alleen te gebruiken zijn in combinatie met dollarprijzen. In de loop van de tijd moet het mogelijk worden om andere valuta te gebruiken. Betalingen verlopen via een Amazon-account. Gekochte games zijn te spelen via de Twitch-launcher of via andere diensten als Uplay. Twitch heeft verschillende partners genoemd die games via het platform gaan verkopen. Daaronder zijn Ubisoft, Telltale Games, Hi Rez Studios en Paradox Interactive. Met de aankondiging gaat Twitch de concurrentie aan met platforms als Steam.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

27-02-2017 • 16:35

95 Linkedin Google+

Submitter: Tormbo

Reacties (95)

Wijzig sortering
Dus alweer een extra platform voor digitaler games erbij waar ik persoonlijk niet op zit te wachten ? ik zou het liefst zien dat een game altijd op 1 en kel platform launchbaar was ipv eerst upolay voor ubisoft of origin voor ea games te moeten instaleren en een account op makern om een game te spelen, met als extra bonus een traag downloadende game update.
Ja en ik wil ook wel al mijn kleren bij één winkel kopen. Zo werkt het nou eenmaal niet in een markteconomie.

Edit: overigens gaan ze blijkbaar ook bestaande platformen ondesteunen:
Q. How do I download games I get on Twitch?
A. Games purchased on Twitch can be downloaded and played via the Twitch launcher, or through existing services like Uplay.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 27 februari 2017 16:43]

Ja en ik wil ook wel al mijn kleren bij één winkel kopen
Het punt is dat je per winkel een aparte kledingkast in je kamer hebt staan.

Je games van Steam komen in een andere verzameling dan je games van bijvoorbeeld Uplay of Origin. Dit is niet overzichtelijk.

[Reactie gewijzigd door ghangster op 27 februari 2017 16:45]

Je kan niet steam games prima toevoegen(op die pc) aan je verzameling. Alleen zal hij wel eerst een andere launcher opstarten. Ideaal nee. Maar een prima oplossing als je het mij vraagt.
Maarja, dan moet ik dat wel handmatig doen, als er nou een automatische manier was.
En om je eerlijk te zeggen, als library is steam nou ook niet echt denderend. Waar je in de store netjes alles kunt zoeken op category, kun je dat in je Eigen library niet, tenzij je zelf weer overall een categorie aan gaat hangen.. Is niet zo'n probleem als je maar een paar spellen hebt, maar als je meer dan 1900 in je library hebt staan wordt dat een groter probleem....
Als de keys ook op Steam te gebruiken zijn, is het hele probleem toch weg? Uplay zal in elk geval support krijgen dus. Je kunt dus een key kopen bij Twitch, je favoriete streamer (mits hij die game speelt en streamed op dat moment) supporten en de game activeren op Steam (als daar support voor komt, maar zal wel denk ik).
Fair enough.. en dat heeft ook wel wat nadelen. Maar persoonlijk vind ik een paar clients installeren geen zeer grote moeite. Bovendien kun je er vervolgens wel overal bij en krijg je automatisch updates.
En je kunt nog altijd snelkoppelingen op je bureaublad plaatsen naar de games en in ieder geval sommige (ik heb geen ervaring met alle) clients kunnen ook offline blijven als je een game speelt.
Dat overal erbij kunnen en automatisch updates krijgen is nou net het probleem. Daarvoor moet je:

1. Altijd alle clients installeren
2. Altijd al die clients tegelijk hebben draaien.

En dan krijg je de fijne situatie dat client A wel weet dat je een game aan het spelen bent en updates voor andere games pauseert danwel op een laag pitje zet, maar client B dat niet doorheeft en dus vrolijk middenin je online game je download voltrekt met een game update. Nee, niet zo'n issue wanneer je thuis gigabit glas hebt liggen, maar waar ik woon is bandbreedte helaas nog gelimiteerd, en heb ik hier nu al last van met Blizzard en Steam.

Gevolg is dat ik nu al moet switchen welke launcher ik wanneer aanzet, en zodra ik ga gamen, ik dus alle andere clients eerst af moet sluiten. Dat is irritant, onhandig, en volslagen overbodig als uitgevers eens een beetje zouden samenwerken.
Nee, niet zo'n issue wanneer je thuis gigabit glas hebt liggen, maar waar ik woon is bandbreedte helaas nog gelimiteerd, en heb ik hier nu al last van met Blizzard en Steam.
De Blizzard launcher heeft sowieso een hardnekkig probleem met buitensporig CPU gebruik. Trekt bij een heleboel mensen op de achtergrond continu CPU tijd tussen de 5 en 15%, met uitschieters verder naar boven. Die launcher laat je sowieso niet continu lopen.

Laatste keer dat ik checkte werden er ook nog allerlei third-party advertising tracking scripts van een wirwar aan advertentie-boeren in de Blizzard launcher ingeladen en draaide die launcher ook nog met de sandbox ondersteuning van Chromium uitgezet. Zou dus nog een gigantisch veiligheidslek zijn ook, om dat kreng continu draaiend te hebben.

Doet natuurlijk niets af aan het feit dat je principieel gelijk hebt en dat meerdere launchers tegelijk draaiende hebben voor updates (wat wel is hoe het 'eigenlijk zou horen'), gewoon onhandig is.
Tja, aan de andere kant, juist omdat ik niet supersnel internet heb, is het erg fijn dat updates voor o.a. Overwatch gedownload worden op het moment dat mijn computer aan het idlen is. Op moment van schrijven heb ik die launcher dus aanstaan terwijl ik niet aan het gamen ben, omdat er een (1.3GB grote) toekomstige Overwatch update binnengehaald wordt.

Ik ben ook absoluut niet blij met die launcher, maar als ik wil gamen zal ik af en toe een update binnen moeten halen, en je weet vantevoren niet altijd wanneer die komen. Als ik die launchers niet aanzet buiten gamen om, zal ik bij elke update eerst een uur moeten wachten. Dan is mijn avondje gamen wel snel voorbij.
Ik heb er zelf persoonlijk ook niet veel moeite mee. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer steeds meer partijen dit gaan doen dat het vrij problematisch kan worden.

Ik heb ruim 100 games op Steam. Als ik voor al deze games per uitgever een andere client had moeten installeren dan had ik waarschijnlijk gepast op veel van deze games.
Waar ik een probleem mee heb, is games op Steam, waarvoor je dan specifiek de client van Ubisoft moet installeren. Waarom koop ik het dan op Steam? Verkoop het dan niet op Steam. Ik heb ondertussen een dikke verzameling van launchers.
Inderdaad, als je een game op Steam koopt verwacht je dat je die game meteen kan spelen zonder verder nog verplicht een andere client te moeten downloaden. Wat het nog erger maakt is dat in veel van deze gevallen er vaak geen waarschuwing in de beschrijving van de game staat waardoor je pas na aankoop ontdekt dat je nog een extra client mag binnenhalen.
Het is eerder een kast met een aantal schappen. Als je nou een aparte PC per vendor nodig had was je analogie wel juist geweest.

Kortom, zon punt is het ook weer niet...
Oneens. Mijn punt is dat je het overzicht verliest door dit soort dingen. Natuurlijk, met 3 clients valt het nog wel mee, maar als elke uitgever dit gaat doen dan wordt het problematisch.

Met 1 kast met een aantal schappen is er nog overzicht, dus die vergelijking komt minder tot zijn recht.
Het punt is, dat je nu voor iedere 'merk kledij' een aparte 'merk kleerkast' zou moeten aankopen en een plaats geven in je slaapkamer.

Zo werkt het dus niet inde 'merk economie'.
Want je koopt je kleren dan wel in verschillende winkels, je kan zelf bepalen waar je die kleren hangt/stockeert en je kan ze zelfs nadien terug verkopen.

Voor de games, kan je ook kopen in verschillende winkels (retail/kinguin/gog.com/...), maar nog steeds ben je gebonden aan je 'merk kleerkast'.
Ik denk dat je het meer moet zien als alternatief donatie middel op Twitch. Een soort van affiliate link van Twitch bij het kopen van spellen. Dat staat namelijk ook in het artikel.
Steam verdient momenteel véél meer dan wat gezond is binnen een competitieve markt (wat het dus ook niet echt is). Oftewel, een alternatief is meer dan welkom.
Steam verdient momenteel véél meer dan wat gezond is binnen een competitieve markt (wat het dus ook niet echt is). Oftewel, een alternatief is meer dan welkom.
Al eens naar Sony's PSN gekeken?

Disc-based PS4 releases hebben heel vaak een adviesprijs waar de digitale download nog 10 tot 15 euro boven zit. Da's gewoon een commissie van een slordige 30% die naar Sony gaat.

Microsoft's XBox Live is wss. niet veel anders.


Die hoge winstpercentages is wat je krijgt bij een monopolie; of dat nou platform-gebonden is, of puur doordat je zo groot bent dat je andere partijen effectief toch wel uit de markt drukt. En het valt vergeleken met consoles trouwens bij Steam nog wel mee; Steam heeft nog een bult goed uitgewerkte community features die daadwerkelijk onderhouden worden; en geeft multi-player en levenslange cloud-storage gewoon 'gratis' -- Nou ja; uiteraard verwerkt in de prijs... -- bij de aankoop van games.

De digitale storefronts op consoles nemen dezelfde winstpercentages, maar bieden daar praktisch geen drol voor terug. Sterker nog: ze wringen je ook nog eens maandelijks extra uit voor poen om van multi-player of cloud-storage services gebruik te mogen maken.
(Extra bezwaarlijk daarbij zijn dan ook nog eens de game titles die het lokaal kopiëren van backup savegames niet toestaan, waardoor je voor backups aangewezen bent op betaalde cloud-saves.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 februari 2017 19:39]

Op de consoles is het inderdaad nog erger. Maar daar had ik het niet over ;)
Anderzijds is het ook schadelijk als Steam nergens meer concurrentie van krijgt en alles ongestraft zou kunnen flikken. Welke dienst ga je dan gebruiken? ;)
rn rrn svvount op makern
Volgens mij ben je iets vergeten...
true :) er zou een soort 'algemene library' moeten zijn, waarin je je spellen kunt beheren, en waarmee je aankopen doen bij steam, maar ook bij twitch, en wat voor aanbieders dan ook.

maarja :) die bedrijven vinden dat natuurlijk geen leuk idee.
true :) er zou een soort 'algemene library' moeten zijn, waarin je je spellen kunt beheren, en waarmee je aankopen doen bij steam, maar ook bij twitch, en wat voor aanbieders dan ook.
Dat was het originele idee achter de Games library in Windows. Waar uiteindelijk alleen Games For Windows Live (GFWL) echt van de mogelijkheden gebruik heeft gemaakt (of heeft mogen maken).
hmja, maar zo'n platform zou volgens mij ook alleen kunnen werken als het meer onafhankelijk was (van zowel microsoft als van windows, in dit geval)
Ik neem niet aan dat games exclusief voor dit platform worden uitgebracht, dus als het goed is hoef je er helemaal geen last van te hebben. Als je liever je spellen op 1 platform hebt, dan koop je zo toch op dat platform?

Als het nou gaat om iets als Uplay of Origin, waar je geen keuze hebt om je spel op een ander platform te komen dan snap ik je punt, maar dat is hier niet het geval.
Dus alweer een extra platform voor digitaler games erbij waar ik persoonlijk niet op zit te wachten?
Voor de Streams is het wel een interessante extra inkomstenbron vanuit Twitch. Dus er zullen ook wel games zijn, die dit initiatief zien zitten. ;) Het geeft de streamers wel een (kleine) extra boost voor de inkomsten. :)
Tijd voor een open library constructie waar je het platform met de minste crap voor gaat kunnen gebruiken...
Het is wachten op een ontwikkelaar die een platform maakt waarin je de diverse andere platformen kunt combineren. 1 client voor origin,steam,gog,battlenet,twitch,uplay,etc
Wederom een platform erbij waar helemaal niemand op zit te wachten. Als twitch denkt dat mensen zich in weer een extra platform laten vastzetten vanwege wat crates met nutteloze digitale trade items erin verkijken ze zich toch flink. Ik heb al 4 platformen die ik op moet starten als ik al mn digitale content wil spelen.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 27 februari 2017 16:41]

Ik heb al 4 platformen die ik op moet starten als ik al mn digitale content wil spelen.
En hoe vaak speel je al je content tegelijk?
Ik start vrijwel nooit een game-platform op, ik start de game, het platform start dan vanzelf in het grootste deel van de gevallen.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 27 februari 2017 18:16]

Behoorlijk veel. Ik switch vaak in een periode dat ik een beetje per platform speel. Dan installeer ik bijvoorbeeld weer 4/5 uplay dedicated games en deinstalleer ik ze daarna weer en ga door met steam bij wijze van. Of soms kris kras door elkaar.
Koop een grotere SSD/HDD, dan hoef je ze niet steeds te deinstalleren....
Toevallig net de 500 gb 960 evo gehaald dus ben inmiddels voorzien.
Twitch is inmiddels aardig groot, vooral onder het jonge grut. Zou er niet van staan te kijken dat dit een redelijk succes gaat worden. Ik zie een verschuiving van doelgroepen ontstaan tussen steam, origin en twitch.
Vind het persoonlijk jammer dat de kwaliteit van de streams op twitch gewoon niet okee is, continue zie compressie artefacten.
Ja klopt, heel irritant idd. Ook zie ik vaak haperingen in de streams maar niet in de game zelf. Lijkt een probleem op de twitch servers volgens mij.
Dat zou ik niet zo snel denken. Je zou namelijk denken dat niemand geld gaat betalen voor skins, maar bij Counter-strike betalen sommige mensen ook honderden dollars.
Je bent niks verplicht, het is gewoon een alternatief erbij. Niks aan de hand dus, en hoeft je niet te beïnvloeden als je er niks mee doet. Niet zo mekkeren hoor, nergens voor nodig. Als het inderdaad zo slecht idee is als je stelt (wat ik ernstig betwijfel), dan is het ook zo weer afgelopen met de dienst.
Persoonlijk denk ik dat dit opzich wel kan werken in situaties waarbij je bijvoorbeeld een review of speelsessie aan het bekijken bent op twitch waarbij er een directe buy knop zit voor hetgeen waar je naar aan het kijken bent.

Op die manier vang je denk ik best wel wat impulsieve kopers die denken "dat ziet er cool uit" en op de buy knop drukken.

Juist op een gamestreaming platform als twitch kan dit wel degelijk toegevoegde waarde hebben.

Al zullen er genoeg mensen zijn (mijzelf inclusief) die zo'n knop liever kwijt zijn dan rijk, of er in ieder geval geen gebruik van zullen maken.

Maar uit bedrijfs oogpunt van een bedrijf als twitch vind ik deze stap best logisch.
Spreek vooral voor jezelf! Voor Twitch en de streamer kan dit uiteraard interessant zijn maar voor de kijkers van een stream ook. Als je een stream kijkt en je ziet dat de game maar x bedrag kost dan kan dit je doen besluiten de game te kopen. Waar je in de huidige situatie misschien niet naar een shop zou gaan.
Steam heeft mij als traditionele console gamer en verzamelaar overgehaald naar digitaal gamen en het platform bevalt mij uitstekend maar als het op Steam geen aanbieding is dan koop ik het niet en bepaalde sites voor Keys of Tegoed zijn geen optie omdat de oorsprong onduidelijk is...

Door mijn bibliotheek blijf ik toch Steam gebruiken maar meer concurrentie zou ook de prijzen iets naar beneden kunnen halen want waarom vaak digitale folies duurder zijn dan fysieke folies is mij nog steeds een raadsel.

Het zal mij benieuwen hoe dit stream plan gaat uitpakken want mogelijk als je het goed aanpakt zou je jezelf en een ander veel plezier bezorgen voor weinig dus succes Twitch kom maar op! maak het voor gamers leuker en mogelijk goedkoper :)
Ik denk dat het prima kan werken. Steam lijkt stil te staan, bijvoorbeeld Origin of GoG beginnen steeds beter te worden. Enigste reden waarom ik games nog liever op steam heb is de friendlist en huidige bibliotheek. Maar eigenlijk vind ik het nog steeds apart dat je bijvoorbeeld een ubisoft game koopt je niet gewoon kan spelen op platform naar keuze.

[Reactie gewijzigd door bloodlynx op 27 februari 2017 17:35]

Wut?
Steam stilstaan?
Elk jaar wordt het platform beter en krijgt het nieuwe features. Het is verre van perfect, maar wanneer steam met geweldige ideen komt (paid mods) wordt het door de zure salty's weer verpest. (oke initiele uitwerking was sub-optimaal maar het idee was geweldig)

Enige platform dat richting perfectie gaat is GoG Galaxy maar dat heeft een beperkt aanbod.

Qua platformkwaliteit. Galaxy>Steam>...................................................................................Origin>Uplay>Battle.net

Discussions, interactie met anderen, workshop, cross-platform (linux/osx/w), breedte van het aanbod, greenlight, steambundles (zoals Indiegala, Bundlestars en Humblebundle) zijn voor mij het voornaamste pluspunt aan steam. Zut zoals badges, trading-cards en monstergames zijn de kers op de taart. (heb al aardig wat 'gratis' games dankzij tradingcards).

GoG heeft als USP Connect (te brute feature) en het updaten van oude titels zodat deze werken op nieuwe systemen ( _/-\o_ ).

Uplay/Origin/Battle.net hebben voor mij letterlijk 0 pluspunten. (buiten UBI40 en Origin's on the House)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 27 februari 2017 17:48]

Je vergeet dat battle.net langer games support dan origin (zelfs de starcraft 1 servers)
Grootste breekpunt van GOG voor mij is dat het geen ondersteuning biedt voor iDeal. Ik weet niet hoe groot deel van de potentiële kopers op GOG dat de belangrijkste betaalmethode is en of dat dus uit kan, maar zou m.i. wel een enorme verbetering zijn.

Verder mooi platform, maar nog nooit iets op gekocht dus.
Steam is uiteraard het grootste platform met de grootste collectie en daardoor erg handig.

Technisch gezien vind ik de Battle.net client echter veruit de meest prettig werkende launcher. De eenvoud, het feit dat deze altijd zonder problemen werkt, games altijd up to date zijn. maar vooral ook het feit dat de friendslist / chatfunctie naadloos zowel ingame als buiten de games werkt bij iedere Blizzard game vind ik een enorm pluspunt. Als ik WoW aan het spelen ben kan ik bijv. perfect communiceren met iemand die bijv. HS of Overwatch of Diablo aan het doen is, gewoon vanuit de game interface, maar ook bijv. met iemand die momenteel geen niet aan het spelen is. Dat is toch wel een feature die andere games / launchers ook zouden moeten hebben.
Dat digitaal duurder is dan cd geldt alleen voor consoles, en daar kan twitch niks tegen doen.
Ik ervaar hetzelfde als JehannesWeggen: GTA5 op steam 60 pleuro, hard copy via de winkel is onder de 40.
En op marktplaats al voor 20¤.

Een groot voordeel van hardcopy vind ik dat ik de games weer kan verkopen. Sommige singleplayer games speel ik maar 1x. Daarna verkoop ik m op marktplaats weer. Regelmatig kan ik zo gratis gamen. Koop eerst een game op marktplaats en verkoop hem weer voor dezelfde prijs. Soms verlies ik een paar euro, maar dat maakt me niet uit.
Slimme truc! Ik koop niet vaak games maar van GTA5 wist ik toevallig dat het een goed voorbeeld was, nu alleen nog maar beter. ;)
Ben bang dat dit volledig via Amazon zal gaan, gezien dat Twitch eigendom is van Amazon.
Ik zie niet in hoe dat slecht is.
Amazon heeft de mogelijkheid een goede distributie op te zetten. Ze hebben de infrastructuur al en staan bekend als een betrouwbare webwinkel met redelijke voorwaarden. De concurrentie met Steam komt bovendien ten goede van de consumenten.

Daarnaast spreekt het concept van streamers beter laten profiteren van hun werk. Feitelijk maken ze al lang hele goede reclame voor spellen, maar verdienen enkel op advertising van andere producten. Sommige grote streamers worden betaald om featured content te produceren. zien en dan zelf kopen me erg aan, maar zo'n constructie is niet altijd mogelijk voor kleinere uitgevers of streamers. De directe link tussen de content en verkoop vind ik daarom logisch.
Heb een paar spellen via hun platform. Niet optimaal, updates etc gaan niet automagich etc. Dus is meer dat er gewoon nog veel geregeld moet worden. Maar ben wel eens dat ik vaak een spel koop gebaseerd op stream of youtube kanalen zoals die van Totalbuscuite.
Jep, ik gebruik al jaren Kinguin - een soort eBay voor gamekeys.
Daar heb je reviews van de sellers, en kun je zelfs garantie bijkopen dat je keys werken.

Ik heb er zelfs al meerdere Windows-licenties gekocht, voor 'n schijntje van de prijs.
Zag ik net ook 25,99 euro voor Win 10 licentie.
Op Ebay is Win 10 voor +/- 12 EUR te verkrijgen.

Kijk goed rond, beste met kopen van games is een jaar wachten na release.
Goede games zijn dan aan minder dan de helft van de prijs te verkrijgen.
Games die minder goed aanslaan of gewoon slecht zijn aan minder dan een derde van de prijs.
Bovendien zijn veel bugs dan gepatched.

Conclusie : Je hebt meer plezier aan een game als je een jaar wacht want game is gepatched en te verkrijgen voor een pak minder geld.

Tegenwoordig blijven games langer met hogere prijzen staan. Is een trend dat ik opmerkte +/- een jaar geleden.
Je ziet dat ook duidelijk terug bij de weekend sales van G2A (iedere vrijdag avond).
Games die eerst 3 tot 5 EUR waren staan nu gemiddeld rond 7 EUR.
https://www.g2a.com/weeklysale

Ik maak veel gebruik van vergelijkingssites en pin me niet noodzakelijk vast aan een bepaalde site. Ook richt ik me op gamebundels waar je soms voor een prikje interessante deals kunt maken.
Ik koop nog weinig op Steam omdat daar de prijzen te lang kunstmatig hoog worden gehouden terwijl de fysieke schijfjes dan al een pak minder kosten.

http://www.allkeyshop.com/blog/
https://www.bundlestars.com/en/
https://isthereanydeal.com/
https://www.cheapshark.com/
https://cdkeyprices.com/
http://www.gamesdeal.com/
https://www.humblebundle.com/unreal-engine-bundle

Met geduldig zijn en goed rond te kijken heb ik al heel veel geld uitgespaard.

Ben je onzeker over een bepaalde verkoop site dan kijk ik soms op trustpilot
https://www.trustpilot.com/

Ben al eens een keer genomen geweest door een bekende verkoopsite. De key bleek al geactiveerd. Hij reageerde niet op mijn mails.
Dat is en blijft een risico.
Heb toen bijna een week lang iedere dag de vraag gesteld op zijn facebook account dat voor iedere zichtbaar was ... zulke dingen helpen om zaken sneller op te lossen :P

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 27 februari 2017 19:06]

Heb zelf zelden deze eeuw een game tijdens release gekocht.

Verder ken ik die andere sites niet, betaal liever iets teveel wetend dat ik er geen tijd meer aan hoef te spenderen dan achteraf er achter te komen dat "goedkoop soms duurkoop is."
De 688 games alleen al op mijn Steam Account (Origin en Uplay niet meergerekend) vertegentwoordigd een waarde van +/- 1869 EUR als ik die allemaal op de laagst ooit gekende prijs op Steam had gekocht.
(Met de huidige prijzen op Steam zou dit +/- 7786 EUR vertegenwoordigen)

Gezien ik een zeer groot deel via key shops heb gekocht, waarvan vaak games nog vele EUR goedkoper zijn, soms de helft van een game, tijdens de Steam Sales, heb ik naar mijn idee toch een paar honderd EUR uitgespaard.
Die ene keer dat het bijna mis was gelopen had ik een paar EUR kunnen mislopen. Dat risico wil ik dan wel nemen.
Ja, ik vond bijv Pony Island erg leuk als game, en heb er op Kinguin 8 gekocht voor minder dan 'n euro per stuk, om aan vrienden te geven.

Op steam is 'ie een tientje.
Maar wat diensten als G2A, Kinguin en G2Play nooit zullen vertellen, is waar die keys nou daadwerkelijk vandaan komen. Dat is iets wat JehannesWeggen bedoelt. Zoals ook het verhaal van TinyBuild. Voor een interessante video hierover, zie: https://www.youtube.com/watch?v=mBakPg6x63Q

Grey market kun je op vertrouwen dat je je key krijgt, maar het is een broedplaats voor een illegale markt. Je kunt beter spellen illegaal downloaden, dan grey-markets gebruiken. Maar het liefste: koop het gewoon in een betrouwbare winkel!

P.S., Is dat nou een referral link, in de hoop dat je er zelf nog aan gaat verdienen?!?

[Reactie gewijzigd door Cheap Apps op 27 februari 2017 18:44]

De reden dat ik G2Play serials koop in plaats van Torrents heeft te maken met malware/trojans etc. Vaak kan ik met een G2Play serial het game veilig en snel downloaden via de officiele kanalen.

[Reactie gewijzigd door SinisterGlitch op 27 februari 2017 18:54]

Ik heb al heel lang geen CD game gekocht, bij mij weten zodra je game activeert middels key op Steam of Origin download je ALTIJD die games via hun.

Sterker nog ik heb op meerdere PC's in meerdere landen Steam en Origin geïnstalleerd en elke keer als ik dat installeerde kon ik uit me eigen game "bibliotheek" op betreffende PC games downloaden/installeren.

Het enige is dat je bij beide niet op meerdere PC's tegelijkertijd ingelogd kan zijn en in het buitenland eerste keer een notificatie krijg om te bevestigen of ik het wel ben. (ivm account kaping)

Ook heb ik nog een tweede account voor beide waar ik in de aanbieding titels heb zitten, zodat mensen op een PC naast me mee kunnen gamen.
Bullshit. Keys zijn niet te testen, zonder ze te claimen. Zo werkt het in ieder geval bij Steam, maar waarschijnlijk ook bij andere winkels.

En sorry voor mijn taalgebruik, maar flikker alsjeblieft gewoon op met je referral. Als je reclame wilt maken bel je maar een krant op voor een advertentie.

Je hebt duidelijk niets mee gekregen van mijn vorige reactie.
Ze werken wel, maar dat is iets anders dan dat het legaal is !
Legaal = Nederlandse wetgeving. Deze verbied geen grijze import.

Als je geen BTW op je aankoop betaald ben (mogelijk) zelf in overtreding.
Why is G2PLAY a trusted store?

We deliver hundreds of orders every day to more than 300.000 registered customers in the shop. Over 120 000 fans at our Facebook profile and growing. We could not continue offering all this for the fifth year now without providing reliable service.

Why is G2PLAY so popular?

Unlike other alternative stores, we do provide 24/7 customer support service, 365 days a year, with 30 minutes usual limit to answer any email you send us. The customers who already bought from us can tell you how much they value this. Besides providing world-class customer services, we do offer better prices, regular promotions, sales and reward points which you can turn in more discounts.

Why is G2PLAY usually cheaper than Steam, EA Store etc.?

Obviously, as an alternative store, we have friendlier prices structure than official stores which are usually bound to publishers who dictate their consumer prices. These shops have to follow the publishers instructions otherwise they will not receive any deliveries from the publishers. Well we do not have to listen to any instructions and we can set our own prices.

Where do you buy your games from?

All game codes/keys are picked up through major distributors, from their original retail boxes, and scanned up into our database. We test all games before selling, so we inform you about available languages, regional limitations (if any) and any other necessary instructions whenever needed.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 27 februari 2017 18:52]

Mogelijk niet, maar software heeft vreemde regelgevingen in Nederland, waaronder je de software eigenlijk niet koopt, maar in licentie neemt. Daar kunnen voorwaarden aan zitten in de voorwaarden waar je meer akkoord gaat als je de software installeert of in gebruik neemt.

Men kan een key natuurlijk tracen, is verkocht voor regio X, als jij deze gebruikt in Regio Y en in de voorwaarden staat dat dit niet mag, kan Steam je zonder vergoeding je game blokkeren. Probeer jij dan maar eens je recht te halen bij Valve...
https://blog.iusmentis.co...op-van-parallelle-import/

Zolang je licenties die je buiten Europa maar niet gaat door verkopen binnen Europa.

Verder ga je niet je iets verhalen bij een partij die je niets verkocht heeft.
Zoals ik het bericht lees moet je dus partnered streamer zijn om geld hiermee te verdienen, anders krijgt Twitch gewoon volle bedrag. Dit moment is enkel Amazon als betaaloptie mogelijk, afaik gaat dat nog niet werken met Nederland (.de of .co.uk) vanwege verplicht adres wat je moet ingeven.

En lekker vaag zijn ze over platform, 'like uplay', dus ook steam, origin of winstore?

Tuurlijk is het grappig en commercieel een 'koop nu' te hebben bij een stream, ik gok dat Beam van Xbox dit straks ook gewoon zal hebben.
Het is tegenwoordig mogelijk om buitenlandse adressen op te geven bij Amazon US. In de FAQ staat dat er binnenkort ook meer betaalmogelijkheden en valuta's komen.
Verwacht veel streams waarbij streamers eerlijk zeggen of het leuk is of niet en totaal niet overdreven entertained gaan doen bij de meest shitty games.
Er veranderd dus niet zoveel....
In dat idee lijkt het me goed, dat als een spel x euro kost, bedrag y naar de verkoperende platform gaat. Je de key vervolgens op alle platformen werkt en dat z percentage na een jaar verdeelt wordt op basis van je speeluren of aantal keer dat je het geïnstalleerd hebt.
Amazon kennende betekent dat alleen met Creditcard betalen via een Duitse pagina net als Prime Video?

En dit is toch oud nieuws? 3 week terug hoorde ik ook al zoiets.
Edit: Woeps! Was geen officieel bericht.

[Reactie gewijzigd door OttoNL op 27 februari 2017 17:33]

Meer verkooppunten lijkt me prima, het zou alleen fijn zijn als alle games ook op alle platforms beschikbaar zijn. Versplintering van aanbod vindt ik niet wenselijk.
Wen er maar aan, is ook al zo met films....en om het een beetje te verzachten zijn films en series bij 1 of 2 aanbieders tegelijkertijd te zien, maar niet allemaal! en zodanig dat je eigenlijk overal een abbo moet hebben lopen want anders is je aanbod nog ruk. Gaat ook met games die kant op. have fun!
Dat ze eerst maar eens iets aan de stream kwaliteit doen.
De beeld kwaliteit op Twitch is om te janken zo slecht en DE rede dat ik nooit live streams kijk op Twitch.
Kijk veel liever live streams op You-Tube, want daar is de kwaliteit VEEL beter.
Klop die keren dat ik een live stream probeerde te volgen was het enkel te doen op postzegelformaat, voor de rest kwam het er nawelijks door.
Twitch staat voor mij niet gelijk aan kwaliteit en laat het dus ook altijd links liggen.
De kwaliteit op Twitch is volledig in handen van de streamer zelf. YT zal altijd je stream "transcoden", waar Twitch een directe verspreiding doet van de stream zelf (Source/Origineel op Twitch).
Ware het niet dat streamers zich dienen te houden aan de richtlijnen van Twitch als het gaat om technische specificaties, zoals resolutie, bitrate, beelden per seconde enz. Dat balletje ligt toch echt bij Twitch, en niet bij de streamers.
Er zijn richtlijnen inderdaad, maar dat zijn geen restricties. Het werd afgeraden om 1080p50/60 te streamen ivm Flash, aangezien veel laptops dat niet konden decoden, maar sinds HTML5 is dat geen probleem.

Op het moment is het aangeraden om 3500 kbps te streamen, aangezien gemiddelde reële bandbreedte in NA en EU ongeveer rond de 4000 kbps ligt.

Je kan hoger gaan, ik raad ongeveer 5500/6000 kbps aan voor 1080p50/60 en 4500 kbps voor 720p50/60.
6MB/s is bijzonder weinig voor 1080p60 dat mag rustig verdrievoudigt worden als je geen compressie artefacten wil zien
Dan zit iedereen te kijken naar een 18 MB/s stream, ontzettend veel buffers, niet echt een goede beleving.
Hoezo veel buffers? Een beetje glas verbinding kan dat makkelijk aan
Uhuh, iedereen heeft dat ook inderdaad internationaal. Je moet rekening houden met hoe veel man je wilt bereiken met jouw stream. Als je dan gaat zorgen voor extreem hoge bitrate terwijl kijkers gaan zitten bufferen, sla je de plank nogal mis.
Zelfs met glasvezel is er een kans op buffers. Mensen zijn vaak in de war met de maximale/optimale snelheid en echte snelheid die mensen naar een bepaalde servers/op bepaalde routes hebben.

Ik ben geen netwerk engineer, dus kan niet te veel in details gaan, maar de gemiddelde snelheid ligt grof lager dan wat men verwacht in Nederland.

Netflix doet maandelijkse tests bijvoorbeeld per land om te kijken met welke snelheid hun data wordt ontvangen. https://ispspeedindex.netflix.com/country/netherlands/
Lol, Als jij wil zeggen dat Twitch betere kwaliteit live streams heeft dan You-Tube......dan heb je het echt mis aangezien Twitch OOK aan compressie doet net als You-Tube, maar dan vele malen erger. Als ik net zoals Qinshi hieronder ook al zegt de kwaliteit op zijn hoogst zet op Twitch dan heb ik nog steeds blokjes waar ik naar kijk en dan hoeft het nog niet eens op full screen te zijn. En beter krijg je het niet op Twitch.
Op You-Tube is kun je zelfs in 4K streamen al zit daar ook flinke compressie op natuurlijk, maar ziet er nog altijd VEEL beter uit dan Twitch.
Nee, dat is incorrect, als jij "Source" ("Origineel" in NL) selecteert op Twitch, is dit exact wat de streamer stuurt naar de servers van Twitch, hier zit 0 compressie in, ook niet in de audio.

"High"/"Hoog" is een transcode en dus niet de hoogste kwaliteit, dat is Source/Origineel.
Oke en dat wist ik niet dat source het hoogste was en heb het net direct even gecontroleerd met verschillende streams. Het is inderdaad stukken beter en de blokjes zijn (bij sommige) nagenoeg verdwenen.....MAAR dan nog blijf ik wel bij mijn mening dat You-Tube veel betere kwaliteit biedt.

En bedankt voor de info......toch weer iets geleerd :P
De kwaliteit voor twitch is inderdaad zéér slecht.

Onlangs nog de vele streams bekeken voor de bretonnia aankondiging/let's plays van CA.
Zelfs op kwaliteit 'hoog' heb ik nog serieuse blok vorming op full screen.
Ik denk zelf dat ze niet hoger gaan dan 360p.
Zou liever streams zien via youtube, dan via twitch.
De transcodes van Twitch zelf zijn behoorlijk outdated. High draait bijvoorbeeld op 720p30 met 1600 kbps. Op TwitchCon is aangekondigd dat er een volledig nieuwe "transcode stack" aankomt voor alle kanalen (sommige grote toernooien hebben het al).
Ik heb hier echt nooit last van. Op source zetten levert bij mij altijd haarfijn beeld op. Misschien dat het ligt aan de kwaliteitsinstelling van de streamer icm hoe zwaar de game grafisch is?

Bij mij gaat op mijn telefoon, iPad en casten via Chromecast altijd prima in ieder geval, vervelend dat jullie ervaring anders is

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*