×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Twitch voegt een kalenderfunctie toe aan streamingplatform

Door , 37 reacties

Twitch heeft een kalenderfunctie toegevoegd aan het streamingplatform. Hiermee kunnen gebruikers instellen om een uur voordat een bepaalde livestream begint automatisch een herinnering te krijgen.

De herinnering dat een streamingevenement over een uur zal beginnen worden in de vorm van notificaties per email en op de website van Twitch verstuurd. Streamers kunnen hun agendapunten via het Twitch-dashboard creëren waarna volgers ervoor kunnen kiezen om hier automatisch een herinnering van te krijgen. Dat heeft Twitch bekendgemaakt.

Deze nieuwe toevoeging is een aanvulling op de al bestaande mogelijkheden om events bij te houden. In de nieuwsfeed Pulse, die begin deze maand is geïntroduceerd, kunnen evenementen al worden bijgehouden, net zoals in de verschillende kanalen. Ook was er al een speciale tab in de paginalijst van een kanaal waarin aankomende streams konden worden bijgehouden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

28-03-2017 • 13:37

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
Voorbeeld screenshot doet me denken aan de videokwaliteit op Twitch. Gelukkig timmert Google aardig aan de weg met YouTube livestreaming.
De kwaliteit van Twitch is gewoon super hoor, YouTube is vaker in non-HD dan Twitch.
Ik kan hier niet met m'n hoofd bij. Twitch heeft (voor 99% van de streamers) een limiet van 3500kb/s, daarmee kan je nog geeneens 720p60fps er fatsoenlijk uit laten zien, laat staan 1080p60fps (ja sommigen laten het zien, maar niet het is geen échte 1080p).

Voor tournament organizers is het (sinds een paar maanden) gelukkig tegenwoordig wel te doen met 5500kb/sec, al vind ik YouTube met 10mb/s+ nog steeds een stuk beter.

https://www.reddit.com/r/...17_feature_preview_1080p/

Da's een aardige om te lezen, zelfs als je geen Counterstrike speelt/kijkt. Uitleg over hoe zij (tournament organizers) échte 1080p60fps gaan toepassen.

Edit: Om nog maar niet te spreken over het feit dat Chromecast gewoon echt compleet nutteloos is met elke 1080p60fps stream (ja, zelfs bij de neppe 1080p60fps) op Twitch. Misschien dat de overkill hardware van de Chromecast Ultra het gaat fixen, maar het blijft bagger. YouTube daarentegen werkt er prima mee (wat logisch is) op een paar héle hoge streams na met erg hoge bitrate.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 28 maart 2017 13:55]

Twitch heeft nooit een harde limiet gehad van 3500. Maar het werd aanbevolen. Pas rond de 5000 kon Twitch je een waarschuwing geven voor het misbruiken van het systeem (onder de noemer "denial of service attack").
Inmiddels is de "Recommended bitrate range" 3000-6000. Waar 6000 volgens mij ook geen harde limiet is.
https://help.twitch.tv/cu...60-broadcast-requirements

Ik ben het trouwens met je eens dat je voor 1080p gewoon 10Mb/s of hoger wilt. En voor 720p 6Mb/s of hoger (wat Twitch nu gelukkig ondersteunt). Maar ja, als ik films download kies ik ook altijd voor de 12-20GB versies i.p.v. de populaire YIFY releases met butchered bitrate en geluid. Dus wij zijn niet representatief voor de doelgroep.
Je ziet bijvoorbeeld op je smartphone of tablet minder het effect van een lage bitrate t.o.v. een hoge.
Aha, ik dacht dat de 5500 (wat blijkbaar 6000 dan was) een hard-limit was. Dan gok ik dat de gemiddelde tournament organisator gewoon de hardware niet heeft om het er fatsoenlijk uit te laten zien, niet de schuld van Twitch in dat geval.
Ik heb geen idee van de streamingcommunity op YouTube, maar ik kijk met veel plezier streams op Twitch in 1080p die er op mijn monitor ook als 1080p uit zien. Streamers zijn wel zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit inclusief encoding, wat er wellicht voor zorgt dat niet iedereen er het beste van maakt. Als je Twitch als geheel platform bekijkt zie ik niet in waarom ik bij de concurrent zou moeten gaan kijken.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 28 maart 2017 14:27]

3500kb/s? 7000kb/s is dat tegenwoordig, en meer pakt ie ook, alleen staat er bij twitch een waarschuwing.
De kwaliteit op Twitch is wat de streamer er zelf van maakt. Vaak zie je dat streamers de instellingen totaal verkeerd hebben staan en op 952 bij 532 streamen of 1080p proberen te streamen op de laptop van moeder van 6 jaar oud.

720/60p is op Twitch momenteel de standaard en dat gaat prima. Ik heb nog nooit gehad dat ik merkte dat de kwaliteit zo slecht was dat ik niet verder wilde kijken.

Daarnaast, als je op Twitch de kwaliteit op 'Source' zet krijg je echt wat de streamer doorstuurt en niet iets wat YouTube verpest met zijn encoding terreur. Daarnaast is chatten op YouTube veel minder smooth dan Twitch.

Moraal van dit verhaal: zorg ervoor dat je instellingen juist staan en je bitrate ook goed staat. Dan heb je nergens last van.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 28 maart 2017 13:56]

Maar met de limitaties van Twitch/Amazon is het onmogelijk om dezelfde kwaliteit te krijgen als op YouTube. Heb zelf geen encoding problemen gehad met YouTube, maar ik kijk dan ook vrijwel exclusief tournaments op beide websites (livestreaming dan), die hun spullen (vaker) op orde hebben.

720p60fps genoeg? Tja het is net wat je standaard is. Het is ook net welk spel je kijkt, World of Warcraft of spellen zoals H1Z1 zijn allemaal prima te doen met 720p60fps op lage bitrate. Totdat je een fast-paced game gaat kijken, zoals Counterstrike. Hier is de kwaliteit op Twitch echt dramatisch slecht, omdat hier vaak het hele scherm veranderd (door PoV switch van een speler bijv.) en dan pixelate het als een malle. Op YouTube nooit problemen mee ervaren.
De limitatie van 3500kbps waar je het over hebt is al lang niet meer van kracht. Het is inmiddels een hardnekkige mythe geworden. Twitch raadt aan dat je met 3500kbps streamt. Ga je hoger dan krijg je vaak gedonder van mensen met een lagere internetsnelheid, wat ik overigens kan bevestigen. Er zit echter geen limiet op. Stuur je 5000kbps door, dan heb je ook 5000kbps als kijker. De Quality Options zijn natuurlijk van mindere kwaliteit, net als YouTube.
Ja sinds kort is het mogelijk om 5500 (?) te halen op Twitch, en dat heeft het een stuk verbeterd. Voor zover ik weet kan je niet hoger dan dat, of kan het wel maar zijn de transcoder opties te mager om iedereen goede kijkervaring te bezorgen.

Ik heb dan ook geen idee van de backend hiervoor, misschien is het erg moeilijk om bijvoorbeeld het volgende aan te bieden:

Source - 1080p60fps met 10mb/sec (of wat de streamer als source neemt)
High - 1080p60fps op 5mb/sec
Medium 720p60fps op 3.5mb/sec
Low 480p60fps op 2mb/sec

Ik zuig de nummers natuurlijk uit m'n duim, maar zoiets zou ideaal zijn. Eerlijk, Twitch is een prima platform, ik prefereer het zelf ook over YouTube, op de kwaliteit na. Chatten doe ik amper (want ik kijk grotendeels tournaments), maar dat is ook een stuk beter bij Twitch, dat geef ik gelijk toe.

Maar op het moment is de kwaliteit nog steeds een stuk minder goed op Twitch vergeleken met YouTube. Twitch heeft een grote stap gezet pas, maar vooral voor tournaments moet naar mijn mening nog een hoop verbeterd worden.

Edit: Krijgen streamers geen gezeur als ze ver over de 5500 bitrate heen gaan? Of is dat alweer iets van een (niet zo) ver verleden?

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 28 maart 2017 14:17]

Bitrate: 9.768kb/s
Gewoon een copy/paste uit Twitch, gisteren zelfs op 12.000kb/s gestreamed...

Nu ben ik vrij nieuw bij twitch, maar die beperkingen waar mensen hier mee komen snap ik echt niet, waarom zie ik die niet?
Zoals ik hierboven ergens al reageerde: ik was er niet van op de hoogte dat die limiet geen harde limiet is/was.

De kwaliteit is nog steeds bij een hoop bagger, dus ik zal niet de enige zijn die daar nog niet van op de hoogte was. :)

Afijn, Twitch is een stuk minder erg dan ik dacht. Helaas is Chromecast support nog steeds om te huilen (voornamelijk via de Twitch App). Hopelijk wordt dat ooit nog eens gefixed, dit speelt al 8 maanden.
Naja het was ook niet enkel op jou gericht, niemand lijkt echt de actuele limieten te weten. Maar iedereen wil er wel zn zegje over doen.

Dat veel streams bagger zijn komt omdat niet iedereen zomaar 5.000kb/s of meer aan upstream heeft :) Dat is 40mbit/s up wat je nodig hebt bovenop de benodigdheid voor je game of andere activiteit zelf.
Mensen met een lagere internet snelheid kunnen in de stream zelf gewoon een lagere bitrate selecteren. De source kwaliteit heeft verder hier geen impact op. Ik stream ook wel eens met 5000kbs naar Roemenen en dergelijke, deze mensen hebben niet eens 5000kbps download.
Dan moet er op jouw kanaal wel de optie zijn om een lagere kwaliteit te kiezen. Als je een kleine streamer bent met weinig viewers krijg je die optie meestal niet.
Wat is 'encoding terreur' nou weer, snap je niet dat ze encoden om te zorgen dat je meer data binnen kunt krijgen? Niet iedereen heeft een glasvezel verbinding. (helemaal die generatie die te pas en te onpas youtube kijkt op de mobiel) Encoding zorgt voor hogere kwaliteit stream op mindere kwaliteit verbinding.

Chatten op Youtube werkt net zo goed als op Twitch, er zijn echter 10x meer gebruikers, een doorsnee chat op Youtube gaat vaak zo snel dat je het eigenlijk niet kan volgen. (er zitten zo een paar duizend gebruikers te kijken, terwijl dat bij Twitch vaak onder de duizend blijft) waardoor je misschien denkt dat er lag is, maar dat is dus gewoon dat er 50-100 man tegelijk wat zeggen.

Sorry dat ik het zeg maar je reactie komt heel erg over als 'ik haat youtube omdat ik twitch gebruik', de punten die je aanhaalt als onderbouwing zijn non-issues/features...
Ik 'haat' YouTube niet, maar benoem gewoon wat ik van hun livestream service vind (die ik overigens regelmatig gewoon gebruik). Met de encoding terreur bedoel ik dat YouTube je stream, die vaak al een lagere bitrate heeft dan een normale video, nogmaals door de mangelmolen haalt en daarbij de kwaliteit nog iets omlaag haalt. Op Twitch kijk je gewoon dat wat de streamer doorstuurt wat vaak hogere kwaliteit is (selecteer je op Twitch trouwens iets anders dan 'Source' dan heb je te maken met hetzelfde probleem). Het enige voordeel op YouTube is dat je altijd kwaliteitsopties hebt, al timmert Twitch hard aan de weg om deze voor iedereen beschikbaar te stellen.

De chat van YouTube is meestal gewoon rommel, kindjes van 12 die vechten om je aandacht te trekken. Daarnaast heb je op Twitch betere moderatie opties en de emotes, al is dit natuurlijk ook persoonlijk. FrankerZ

Het is gewoon wat ik het lekkerste vind werken en mijn ervaringen met streamen op beide platformen. Ik neem in ieder geval dat op 720/60p de kwaliteit van YouTube minder is dan op Twitch.
Je kan gewoon in source kwaliteit kijken, deze kwaliteit is afhankelijk van de streamers en niet van Twitch.

Zoals aangehaald, heeft Twitch een soft limiet van 3500 oid, maar hier kan je zonder problemen overheen. Ik stream niet vaak, maar als ik stream is het ~5000 en ik zie echt geen verschil in kwaliteit tussen mijn eigen beeld en als ik mijn stream bekijk op mijn 2de scherm. (alleen wanneer mijn CPU het druk heeft en OBS tijdelijk een lagere bitrate gebruikt.)
Dat ligt natuurlijk ook puur aan de streamer. Als je een streamer bekijkt die een goede setup heeft dan is de kwaliteit prima. Streamers kiezen er zelf voor om in 1080p of 720p te streamen met 30 of 60 fps. Zijn allemaal keuzes die de streamer maakt. Daar kan je het platform niet echt de schuld geven.
Ik stream vanaf een PC en kan gewoon 1080p@60fps streamen, en het ziet er dan ook spatzuiver uit :)
Dan ligt het toch echt aan je xbox. Niet aan Twitch.
Xbox heeft binnenkort ook ondersteuning naar Beam.pro, beeld wordt bijna realtime en stuk hogere resolutie (tot waar je xbox natuurlijk toelaat).

Daarbij ligt de resolutie vanaf een xbox aan de xbox zelf, net als gameclips zit er behoorlijke compressie op, beetje 'pro' streamer heeft gewoon een capturebox achter z'n xbox hangen.
Ja, 'binnenkort' ... gekke is dus dat m'n PS4 al sinds jaar en dag 'gewoon' met alle kwaliteit die je nodig hebt, kan livestreamen.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, gezien het pas een jaar later was dat PS4 hoger dan de 540p@30 kon streamen én kon archiven. Beam.pro is gewoon een nieuwe dienst naast Twitch en naast regulier 20+Mbit PC re-stream mogelijkheid, die zit nu in de creative insider en komt later dit jaar voor de niet-insiders..
Volgens mij stream ik al langer naar Youtube (eerste instantie naar Twitch) maar ik zal 't eens opzoeken. Misschien dat het inderdaad een kwestie van settings is...

Ach zo belangrijk is 't ook allemaal niet :) er is toch weinig te gamen op de Xbox One momenteel. Heb ook geen Xbox Live (ik betaal immers ook al voor PS+ ) en met de Nintendo Switch ben ik voorlopig óók al meer dan zoet.
PS4 kon altijd al streamen in 720p30, vanaf dag 1. Hierna werd dit verhoogd naar 720p60. Via de PS4 Pro kan je streamen maar 1080p30 en zelfs 1080p60. Twitch laat echter max 1080p30 toe terwijl de YouTube stream functie 1080p60 toestaat om te broadcasten.

Ik denk dat jij Remote Play verwart met streamen (Remote Play deed met release 540p omdat de Vita een 540p scherm heeft. Inmiddels kan je Remote Play gebruiken op de PC/MAC met 1080p60, via PS4 Pro)
Absoluut niet, dat was pas bij update 1.6 of 1.7 (ergens maart 2014 - ok, geen jaar, meer halfjaar) dat er 720 werd toegevoegd in Twitch, daarvoor was het gewoon 540p.
Een simpele kalender functie en de hele Twitch streamers prijzen het de lucht in als of het een technologische doorbraak is. 8)7
Ik vind dat er een verschil is tussen technologische doorbraken en een feature toevoegen met bestaande oplossingen die voor een zodanige vooruitgang in gebruikersgemak zorgt. Beide even belangrijk in mijn visie.

Een technologische vooruitgang die slecht is geïmplementeerd heeft minder waarde dan een bestaande oplossing toevoegen die zorgt dat je een product / dienst veel effectiever / efficiënter kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 28 maart 2017 14:07]

Ik vind het wel grappig om te zien dat Twitch en Youtube (Gaming) elkaar constant kopiëren. Een event aanmaken bestaat al sinds het begin van Youtube (Gaming), niemand die het de lucht in prijst. Maar als Twitch het na 2 jaar implementeert is het tijd voor een gebakken taart en slingers. 8)7
Owke waar gebeurd dat dan? Want hier onder het artikel zie ik niemand dat doen om (specifiek) die functie :)
De waarheid is blijkbaar hard met je -1 voor sommigen 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*