Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'PlayStation 4 Pro kan na update streamen via Twitch in 1080p met 60fps'

Door , 54 reacties

De aankomende firmware-update voor de PlayStation 4 introduceert de mogelijkheid om te streamen via Twitch in 1080p-resolutie en met 60fps. Deze optie komt alleen beschikbaar voor de PlayStation 4 Pro. Momenteel is de limiet 720p bij 60fps.

Eurogamer bericht over deze vernieuwing op basis van een exemplaar van versie 5.0 van de firmware voor de PlayStation 4, waarvan de website de release notes zegt te bezitten. Sony heeft zelf nog geen details bekendgemaakt over de nieuwe firmware.

Naast deze verbeterde streamingkwaliteit voegt de update onder meer de mogelijkheid toe om de accounts van andere spelers te kunnen volgen, zoals dat al mogelijk is op de Xbox One. Op dit moment kan dat bij de PlayStation alleen bij geverifieerde accounts, wat in de praktijk vooral officiële gameaccounts betreft en de accounts van individuele ontwikkelaars. Ook zorgt de update ervoor dat notificaties zichtbaar zijn vanuit het snelmenu, en kan de status van up- en downloads hier worden bekeken.

Andere vernieuwingen zijn een verandering in de structuur van master accounts en sub accounts. Sub accounts zijn gekoppeld aan master accounts en zijn vooral bedoeld voor kinderen. De update creëert de mogelijkheid om binnen een familie-account meerdere adult accounts te openen, waarbij per account restricties voor kinderen ingesteld kunnen worden. Er kan ook een verzoek worden gestuurd aan ander master account van een volwassene op een andere PlayStation 4-console, zodat deze persoon aan de familie van de verzoeker kan worden 'toegevoegd'.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

10-08-2017 • 11:22

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
Dit kan overigens al sinds de release van de Pro via YouTube. Ik stream via YouTube ipv Twitch omdat die dus wel 1080p60 kan, maar ook veel stabieler (constant 1080p60) tegenover Twitch. Daar zakt de kwaliteit zomaar in steeds en werkt niet zo lekker als YouTube.
De bitrate van zowel youtube als twitch 1080p is ongeveer 720p kwaliteit. Met 60fps verdubbelt de bandwidth dan wel, maar de kwaliteit van individuele frames blijft matig. Als ik op twitch op een "1080p" stream naar 720p klik, zie ik bij de meeste streams nauwelijks verschil. Soms is het wel duidelijk merkbaar, bijv. bij faceit (csgo)

Ik vermoed dat veel kanalen 720p recorden en dit vervolgens (laten) upscalen naar 1080
Ik vraag me af welke bitrate ze de ps4 laten streamen. Wat met het huidige "limiet" die opgelegd word kan je eigenlijk niet 1080p 60 fps met degelijke kwaliteit streamen op twitch.

Partners krijgen meer bandbreedte en die kunnen nog wel acceptabele kwaliteit leveren op hoge resolutie.

YouTube laat veel hogere bandbreedte toe en geeft standaard ook iedereen transcoding zodat kijkers allemaal terug kunnen schalen naar 720p of lager
Ik zie liever dat ze de optie toevoegen dat je je video-capture saved in 1080p. Nu is dat meestal maar 720p, en zodra je het dan richting Facebook of YT stuurt gaat daar ook nog eens een compressie overheen, en het eindresulaat ziet er dan vaak niet uit (choppy, low-res).
Zie zo snel even niets staan over de kwaliteit van 1080p streamen. Voor hetzelfde geldt is dit een lage bitrate waardoor de kwaliteit alsnog hard onderuit gaat. Heb je er nog niet zoveel aan dat het een hogere resolutie is.
Als je de video voordat je het upload zelf transcode naar het juiste formaat kun je dat grootdeels beperken. Op YouTube wordt een video dan ook sneller verwerkt.
Was er niet iets mis met de 1080p60 streams van Twitch? Volgens mij gebruikt geen enkele streamer het omdat de compressie te agressief is, waardoor de kwaliteit slechter is dan 900p60.
Voor streamers die een Duel Setup hebben is het wel mogelijk. Maar niet iedereen koopt even een 2e computer met capture kaart. Het vergt best veel om alleen al op Full HD te streamen op 30fps. Ik ben benieuwd naar de qualiteit. En men is afhankelijk van de upload van de streamer, zij het console of pc. En ik geloof dat je een dikke upload nodig hebt. op 60 FPS kom je al op 12Mbps uit met een resolutie van 1920 * 1080.

Streamers gebruiken het wel maar ja, hoogst waarschijnlijk een 2e pc die de rekenmachine is zo te zeggen.

Zo een hoge resoltie streamen met 60fps is wel leuk maar als iemand geen affiliate of partner is duwt iemand als streamer de kijken even wat data door de zijn lijn heen.

Ik stream zelf met een 2 setup systeem met 6000 bitrate. Dit vergt een goede verbinding. Mensen die bij mij kijken, zou ik geen affiliate of partner zijn, moeten dan 6000 bitrate downloaden. Dat is veel of je krijgt buffer problemen, haperingen en ook streams die stoppen. Nou als affiliate of partner van twitch geeft het de viewer de mogelijkheid de qualiteit in te stellen. Zelfs 1080p HD 30 FPS is 3,5Mbits en dan is 60fps 7Mbits. Ik weet dat veel mensen problemen hebben om deze qualiteit te bekijken uit ervaring. Velen doen dit op wifi.

Ik ben echt benieuwd of de PS4 Pro de qualiteit aan kan en of de bitrate in te stellen valt. Als streamer wil je natuurlijk een groep naar jou toe trekken.

[Reactie gewijzigd door DeeDLiT op 10 augustus 2017 11:44]

Ik weet de details niet, ik heb het Lirik een keer horen zeggen...volgens mij heeft die wel geld voor een dedicated stream PC :D Hij had het over de hoeveelheid bandbreedte die hij van Twitch mocht gebruiken voor een stream, dat was onvoldoende voor een fatsoenlijke 1080p60 stream volgens hem.

[Reactie gewijzigd door Abom op 10 augustus 2017 11:41]

Twitch is nu van Amazon, zou ik mij niet vergissen. Om de bitrate te berekenen doen ze een soort 'density' calculatie. Bits per pixel: Resolutie hoogt x Breedte x 0,10 = bitrate

Bij lirik zal dat wel hoog zitten inderdaad, die streamt op 4K.

[Reactie gewijzigd door DeeDLiT op 10 augustus 2017 11:52]

Lijkt me sterk dat Lirik streamt met een 4K resolutie?
Lirik streamt op max 900p, hij streamt niet op 1080p60 omdat hij van mening is dat de kwaliteit te slecht is omdat hij met beperkte bandbreedte mag streamen van Twitch.
Lirik streamt trouwens niet op 4k maar op 900p ;).
Streamers gebruiken het wel maar ja, hoogst waarschijnlijk een 2e pc die de rekenmachine is zo te zeggen.
Er zijn ook USB HDMI capture kaarten die realtime, hardwarematig H.264 encoderen, wat 1 op 1 doorgestuurd kan worden naar een streamingservice. Voor een beetje spel PC zou dit een minimale workload zijn.

Upload bandbreedte lijkt mij eerder een beperkende factor (aan de eigen kant en/of aan de kant van de streamingservice).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2017 11:48]

Daarbij doen NVidia kaarten het ook hardwarematig; NVENC. Alleen is de kwaliteit van NVENC slechter dan van softwarematige H.264 encoding. Daarnaast ben je flexibeler met een stream-PC, die kun je gebruiken voor meerdere inputs, wanneer je op PC, PS4 etc speelt en gebruikt voor overlays e.d.
AMD kaarten kunnen het ook met VCE. Echter door de beperkte bandbreedte (3500kbps maximaal) krijg je een betere kwaliteit stream als je cpu encoding gebruikt. Bij hogere bitrates (ongeveer vanaf 10000kbps en hoger geloof ik) wordt hardware encoding pas beter.

Ik stream zelf vanaf PC, zonder aparte stream PC en kan daarop ook gewoon overlays instellen. Al is dat schakelen dan wel even een dingetje. ;)

EDIT:
Nav hieronder; het is tegenwoordig gelimiteerd op 6 megabit per seconde, maximaal. Bron:
https://help.twitch.tv/cu...60-broadcast-requirements

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 11 augustus 2017 11:46]

Twitch heeft al een tijdje geen harde limiet meer voor 3500kbps. Tegenwoordig is het een soort aangeraden maximum zodat mobiele gebruikers niet zo snel zitten te bufferen. Maar je kan gerust hoger gaan. Zelf zit ik op 4500kbps.
Ah, Twitch heeft recentelijk de guidelines aangepast (30 maart noem ik redelijk recent in elk geval, laatste keer dat ik keek, was daarvoor namelijk). Was het toen ik keek nog 3500, intussen is het 3-6 megabit inderdaad, nice! :)

Bron: https://help.twitch.tv/cu...60-broadcast-requirements

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 11 augustus 2017 13:44]

Je koopt een machine/black box van ~350-400 EUR, en bij gratie van de onderhoudende partij wordt er iets ingeschakeld dat een beetje computer van 8 jaar oud ook al kan zonder problemen. Vanuit het perspectief van een tweaker blijft het idee van een (gesloten) spelconsole waarbij je zo afhankelijk bent van een derde (tussen)partij eigenlijk best wel maf. :+

Ja, ik snap ook het perspectief van gewone consumenten die veel geld en weinig tijd/technische expertise hebben.

[edit]
8 jaar is wellicht wat extreem, hoewel je met een PCIe kaart met USB 3.0 poorten en een aparte capture kaart die hardwarematig H.264 encodeert een eind komt. Het punt blijft dat je als tweaker zelf veel meer controle hebt over de invoer, uitvoer en bewerkingen met PC's.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2017 12:16]

Ben benieuwd welke 8 jaar oude CPU 1080p 60fps kan encoden in real-time? En dan tegelijkertijd ook een spel spelen.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 10 augustus 2017 11:53]

Een Core i7 uit het X58 tijdperk wellicht?
Bron 1: http://www.cpu-world.com/..._CPU_releases_(2009).html
Bron 2: nieuws: Intel lanceert Core i7

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 10 augustus 2017 12:02]

Ik zie daar geen CPU tussen die het zou kunnen. Zelfs die i7-975 is langzamer dan mijn i5-3570k
Een haxacore met 12 threads gaat echt wel beter encoderen als een i5 met 4 cores / threads. Dit is nou juist een scenario waar die oude i7 rondjes draait om een i5. Heb hier nog een i7 970 en dat soort dingen gaat prima.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 10 augustus 2017 15:08]

In juli 2008 was via de TV 1080p30 in USA pas mainstream - ik gok dat Nederland niet veel later volgde.
Ik verwacht dat hij met 8 jaar wat aan de karige kant zit. Rond dat jaargetij zaten we in de Core2Duo E6600 en Core2Quad Q6600 hype, waarvan ik mij nog kon heugen dat deze met streaming, transcoding and uploaden nog niet sterk genoeg was om ook nog een dikke game (destijds) zoals World of Warcaft: Wrath of the Lich King of Fallout 3 te streamen.

Overigens ben ik het wel eens met de OP. Een blik terug in de tijd is nooit verkeerd en vaak een lachertje vergeleken met nu.
8 jaar is misschien wat overdreven, maar mijn inmiddels 6 jaar oude i5-2500K kan prima 1080p60 wegsturen tijdens het spelen van een moderne triple A titel.
Pre-of post Sandy Bridge maakt dan ook een behoorlijk verschil ;)
In welke kwaliteit is dat? In mijn ervaring is er voor in redelijke kwaliteit streamen in 1080P / 60 FPS op Twitch toch best zware hardware nodig en ga je dat niet zomaar redden met een i5.
8 jaar geleden? Voor die prijs?
Toen begonnen de meeste langzaam een keuze te maken tussen 720p en 1080p... Beetje overdreven.
Ik vraag me af of iemand hier nu echt zit te wachten op kortzichtige 'PC master race' achtige comments.
Gamen in 1080p en (fatsoenlijk) tegelijk streamen in 1080p op 60fps kan een 8 jaar oude PC dus ook niet. Gezien de bitrate bij Twitch (3500kbps maximaal) krijg je de beste kwaliteit wanneer je cpu encoding gebruikt. Dan wordt het voor de 8 jaar oude PC ook te zwaar (zelfs voor een i7 4790k is dat te zwaar, uit eigen ervaring). Hardware encoding kan natuurlijk wel, maar dat levert een zichtbaar minder goede beeldkwaliteit op. Bij hogere bitrates wordt hsrdware encoding pas echt interessant.

EDIT:
Het is tegenwoordig zelfs maximaal 3-6 megabit per seconde. Bron: https://help.twitch.tv/cu...60-broadcast-requirements

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 11 augustus 2017 11:45]

Zelfs voor een i7 4790k te zwaar? Hmm... Dan toch maar mn i7 4790k delid op 4.8ghz verkopen ipv er een stream kast van te maken... Voordat ik een nieuwe mobo cpu ram balls to wall combo haal even de TR benches vanavond aanschouwen en 21ste de coffeelake afwachten... Het is allemaal wat ....
Als aparte stream PC (icm capturecard) zal dat best kunnen, maar ik heb dat niet, ik game dus ook op de PC waarmee ik stream. Dan gaat het niet. Als aparte stream machine zal het vast kunnen. :) Ik heb het wat verder verduidelijkt in mijn vorige post.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 augustus 2017 14:01]

Twitch heeft geen max van 3500kbps meer.
Waarom is het streamen in 1080p via Twitch iets waar je afhankelijk van bent? Neem aan dat dit niet een feature is wat echt belangrijk is bij de aanschaf van de console. Het is meer nice to have toch?
Daarvoor is het toch een gesloten systeem, dat weet je als je het koopt. Met m'n pc kan ik niet op de bank ploffen en met m'n controller het systeem aanzetten, en helemaal daarmee bedienen, en als ik dat al zo kon instellen (wat theoretisch wel moet kunnen) mag ik hopen dat het over een half jaar nog steeds werkt.
Zelfs in je edit moet je al op je schreden terugkeren; streamen + gaming tegelijkertijd is een zware opgave en daarvoor is zelfs een recente een i5 quad echt niet voldoende wil je het een beetje soepel houden, tenzij je een game pakt die weinig van de CPU vraagt.

Je hebt extra threads nodig en ik zie toch echt geen mogelijkheid om een 6 core of een 4c/8t machine te bouwen die 1080p kan gamen en streamen tegelijkertijd, voor 400 euro. Ik ben ook een PC Masterracer, maar dit gaat wel een beetje ver... Voor die 400 euro heb je met geluk een CPU en mobo en één RAM latje - en daar sta je dan met je 10 fps te streamen op de IGP - tenminste als je nog een oude voeding had liggen :P

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 augustus 2017 12:32]

Volgens mij zit 4k streaming er voor consoles de komende 3 jaar er nog niet in door de hardware. Daarnaast, welke data verbinding heb je wel niet nodig voor een 4k stream, en dan ook nog lage ping hebben (bij online gaming).

[Reactie gewijzigd door Macboe op 10 augustus 2017 11:39]

Bij pc's ook nog niet echt. Het is al lastig genoeg om een game op 4K @ 60 FPS te laten draaien. Dan heb je toch wel een flink bakbeest nodig. Voor 99% van de mensen zal dit niet mogelijk zijn de komende jaren, m.u.v. grafisch eenvoudige games.
Als je dan ook nog eens in 4K wilt streamen wordt het helemaal een lastig verhaal. Dan heb je al een tweede pc nodig of wellicht iets als Threadripper in de toekomst.
Lastig genoeg? Je weet dat de 1080ti dit intussen kan (4K op 60fps) ? ;) De volgende serie kaarten zullen denk ik net aan 4k op 100fps doen. De cpu geeft beste kwaliteit bij streaming (die vaak bandbreedte gelimiteerd zijn) dus veel cores zijn dan handig. Laat de nieuwe cpu's tegenwoordig meer cores gaan hebben en krijgen. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 augustus 2017 12:39]

Het gaat dan ook niet om het gamen zelf, maar om dit vervolgens ook nog te streamen zonder kwaliteit te verliezen. Daarvoor moet je er haast een tweede pc naast zetten, anders is de hardware daar op dit moment simpelweg niet krachtig genoeg voor.
4K 60 fps ja maar met welke settings?
Zou zeggen, zoek wat reviews. ;)
Ik ben vooral benieuwd of ze ook eindelijk ipv6 gaan ondersteunen. Gezien 20% van de wereld er inmiddels gerbuik van maakt zou dat wel fijn zijn.
Essentie van een 4k console lijkt mij ook om op 4k te streamen.
4K encoden terwijl je gamed is een enorme blok aan de CPU/GPU van dit systeem. Dat is het zelfs voor een aardige high end PC.
Het is eigenlijk geen 4k console. Er wordt niet op 4k gerenderd, maar naar 4k geupscaled. Je mag van geluk spreken als er in werkelijkheid op 1080p wordt gerenderd met 60 fps.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 10 augustus 2017 14:42]

Het SI-symbool voor kilo is nog altijd een kleine letter 'k', tenzij je 4 Kelvin bedoeld ;)
Technisch gezien is '4k' dus correcter geschreven dan '4K'.
Technisch gezien is 4K of 4K sowieso fout geschreven, daar het een UHD resolutie is... :+

http://www.planar.com/blo...rence-between-4k-and-uhd/
Wie hou je nu voor de gek, met je 4K. Het was puur bedoeld omdat de K niet in hoofdletters geschreven stond. En je had het nog fout ook 4k is een prima woordkeuze.
Volgens mij zet hij het tussen haakjes omdat het verre van een 4k console is, aangezien het allemaal upscaling truukjes betreft. Echt 4k is helemaal niet van toepassing.