×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Directeur Sony PlayStation-tak vertrekt

Door , 52 reacties, submitter: AnonymousWP

Sony heeft bekendgemaakt dat de huidige ceo van Sony Interactive Entertainment, waar de PlayStation onder valt, aan het einde van dit jaar zal vertrekken. Andrew House wordt opgevolgd door John Kodera, die momenteel vicepresident van de afdeling is.

House blijft zijn functie tot het einde van het jaar vervullen om de overgang te vergemakkelijken, meldt Sony in de aankondiging van de wissel. Het Japanse bedrijf bedankt de topman voor het ontwikkelen van de PlayStation-afdeling, waar hij sinds 2011 werkzaam was. Hij begon in 1990 bij Sony, waar hij aanvankelijk op de communicatieafdeling werkte. Via die afdeling kwam hij bij marketing terecht en werkte hij mee aan de release van de eerste PlayStation. House volgde zes jaar geleden Kazuo Hirai op, die op dit moment de ceo van Sony is.

House was onder meer verantwoordelijk voor de PlayStation 4 en diensten als Now en Vue. Volgens Sony richtte hij zich vooral op het ontwikkelen van het PSN. Een Sony-woordvoerder zegt tegen The Wall Street Journal dat hij 'een nieuwe baan in de entertainmentindustrie' zal aannemen, zonder verder in details te treden. Zijn opvolger John Kodera is sinds 1992 werkzaam bij Sony, waar hij begon binnen de afdeling voor draagbare audio. In relatie tot de PlayStation heeft hij zich onder meer beziggehouden met verschillende PSN-diensten, zoals video- en muziekdiensten, aldus Sony.

In de zomer meldde Sony dat het tot dat moment meer dan zestig miljoen exemplaren van de PlayStation 4 had verkocht. Er zouden bovendien maandelijks zeventig miljoen actieve PlayStation-gebruikers zijn.

     Afbeelding via Wikipedia, CC BY-SA 4.0, door Cammykoopa

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

03-10-2017 • 10:33

52 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (52)

Wijzig sortering
Zou het niet beter zijn voor de PlayStation-tak dat er iemand vanuit een gamestudio de touwtjes in handen gaat krijgen, iemand zoals ooit Iwata bij Nintendo? Lijkt me dat die veel betere visie heeft op gaming dan iemand die werkt aan media-diensten.
Dat was het geval met de voorganger van deze Andrew House.

Ken Kutaragi.

Deze man was een gamer. Wou dat Playstation de best mogelijke ervaring kon geven die technologisch beschikbaar was. Dit was een man die de details tot in de fijnste puntjes bekeek en het uiterste wou voor ons gamers.

Deze man ging op jacht naar de beste hardware die het kon vinden, prijs keek hij niet naar, en als hij het niet kon vinden, ontwikkelde ze het wel zelf. De PSX, PS2 en PS3 zijn alle 3 wonderbaarlijke stukjes techniek die de concurentie dusdanig aan de kant geschopt hebben, dat Sony daardoor vandaag de dag nog marktleider is.

Zelfs de kleine details, zoals het Playstation logo op de PS2 en PS3, dat je kan verstellen zodat het logo altijd horizontaal is, of je de PS nu plat neerlegde, of overeind zette. (Tot de Sony hoofden de kosten gedrukt wouden hebben en het vervangen werd door een goedkope sticker).

Ken Kutaragi is er verantwoordelijk voor dat de Playstation uberhaupt van de grond is gekomen. Ken was degene die Sony overhaalde met Nintendo samen te werken, hij was nadat Nintendo het samenwerkingsverband verbrook, degene die op magische wijze de Sony Executives heeft overgehaald, te investeren in een game console (Sony zat er destijds totaal niet op te wachten). En is dankzij Ken uitgegroeit tot de grootste consolebouwer in de geschiedenis.

Zoals Carn82 ook al aangeeft, House was een waardige opvolger, Andrew House had alleen minder macht bij de Sony Executives, waar het wat minder voor elkaar kreeg dan Ken en dus iets minder zijn eigen gang kon gaan. Maar er zitten verder nog veel echte liefhebbers van de techniek of het gamen bij Sony.
Door de cell processor die van Ken kwam was Sony ook bijna failliet gegaan.
Ik vind het zonde dat de Cell processor vaak word afgedaan als een grote failure.
-Ja hij was duur in ontwikkeling en vervolgens ook in de productie
-en ja was schijnbaar moeilijker om op te coderen

Maar de techniek er achter was wel zeer bijzonder daar waar intel net Dual Cores bracht wist IBM met de Cell processor via een andere techniek de taken te verdelen binnen de CPU. Dit was echt wel vooruitstrevend het zou nog jaren duren voor dat game ontwikkelaars alle kracht uit de PS3 konden persen.
The Last of Us (29 juli 2014) werd geroemd om zijn grafische pracht terwijl de PS3 op dat moment 8 jaar oud was en dat dank zij de Cell processor _/-\o_

edit: en dank zij Naughty Dog natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 3 oktober 2017 16:01]

Wat de Cell processor uiteindelijk allemaal kon zullen we wel nooit achter komen. Het idee was ook eerst dat er 2 cell processors in de ps3 kwamen, n als cpu en de anders als gpu als ik het goed heb.

Maar als je naar de games keek werd de cell processor zwaar gebottenecked door de ram en gpu die zwakker waren dan wat erin de xbox 360 zat. Sony kon geen betere gpu of ram in de ps3 stoppen omdat de blu ray speler en cell processor al te zwaar op het budget drukte. Uiteindelijk presteerde xbox 360 games vaak het best van de 2, al was het ook afhankelijk welk van de 2 platformen als main platform werd gebruikt om te ontwikkelen. De ultieme last gen game (GTA V) presteerde uiteindelijk ongeveer gelijk op beide platformen.

Het is wel zo dat Uncharted 3, the last of us en god of war zijn grafisch erg indrukwekkend. Het is alleen moeilijk te vergelijken of gta 5 of the last of us meer indrukwekkende is omdat de ene een lineaire game is de ander open world.

En nog een leuk weetje: IBM had nog geprobeerd om Apple als klant houden door de CELL processors aan te bieden voor Apple z'n iMac's. Maar dat is niet doorgegaan omdat Apple voor intel had gekozen.
ps3 was wonderbaarlijk slecht. Ik heb sinds day one een ps3 in bezit en deze werd echt door alle kanten afgemaakt door de xbox360. Vooral op multiplayer gebied. Ik weet nog dat COD:WAW geen mogelijkheid had om online spelers te muten... dat soort gedoe. Dat heeft Sony heel lang geduurt om het in orde te maken.
PS3 was ook uitgebracht met "Online komt later wel". Het kreeg wel de mogelijkheden, maar de PSN dienst is tijdens de levensduur van de PS3 pas opgebouwd. Hier heeft Ken (en Sony) zich inderdaad op verkeken. Maar gezien het toch software was en de noodzaak er ten tijde van de release nog niet was. Is dat op een wat lager pitje komen te staan.

Microsoft was inderdaad veruit superieur in het online gebeuren met XBL en heeft daarmee het online gamen op de consoles op de kaart gezet.

Maar het online spelen op consoles, kwam die generatie ook pas naar de consoles toe. De PS2 had ook online mogelijkheden, maar niemand gebruikte het.

Het ignoren van mensen op XBL zorgde er ook voor dat je niet meer met die mensen in dezelfde matches terecht komt (tenzij er niemand anders beschikbaar was). Prachtig concept, echt jammer dat Steam of MOBA's dat concept nog steeds niet opgepakt hebben.
Dat is wel wat kort door de bocht; je zou het ook om kunnen draaien: Onder het bewind van House is Playstation succesvoller dan ooit. En als je biografie leest van House zal je zien dat hij echt een 'oudgediende' is (die overigens ook nog eens vloeiend Japans spreekt). Maar ik snap je punt; maar ik denk eerder dat Iwata uniek was. Bij Sony Computer Entertainment heeft ook Ken Kutaragi een tijdje de boel bestiert; en dat was figuurlijk de bedenker van de Playstation en ook o.a. een van de gangmakers achter de PS3 Cell-hardware (en dat werd geen groot succes). Maar ik denk dat er met Shuhei Yoshida en Shawn Layden nog voldoende 'oudgedienden' rondlopen bij SIE, en Hirai is natuurlijk nog steeds de grote baas.

Edit: Als baas van SIE (en soortgelijke organisaties) heb je ook te maken met wat andere financile krachten en plannen dan "alleen die van een gamestudio". Het gaat dan veel meer over het goed management van de politiek (intern binnen het bedrijf), verantwoordelijkheden nemen als het gaat om budgetering, etc. SIE heeft nog steeds mensen in dienst (zoals Yoshida) die verantwoordelijk zijn voor de Sony first-party games.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 3 oktober 2017 11:07]

Wie praat van succes kan alles wel omdraaien :+ :Y)

Qua nogal afhankelijk van wat je doel is ;)
Als dat de beproefde methode was, dan zouden er ook niet zoveel studio's verdwenen zijn. Die zaten midden in de game industrie.
Zou het geen goed idee zijn om oud-voetballers als het bestuur van Ajax in te stellen? Nee....
;)
Ik weet niet of je dat echt wel wilt. Je moet geen game kunnen schrijven om te weten hoe je Playstation moet verkopen. Ik denk dat iemand uit een gamestudio te weinig weet over een bedrijf leiden.

Beste voorbeeld van een goede CEO is Steve Jobs. Die wist ook niet hoe je een PC moest bouwen en kon geen regel code schrijven maar hij wist wel hoe hij een computer moest verkopen aan mensen die nog nooit een computer gezien hadden. Tim Cook is nog zo'n voorbeeld. Kan ook geen computer bouwen, ik weet niet of hij code kan schrijven maar zijn gave is dat hij heel goed weet hoe je moet produceren, distribueren en verkopen.
Volgens mij legt Nintendo geen gouden eieren maar hebben ze een trouwe database dus nee, op voorhand iemand uit een bepaald vakgebied is op voorhand een beter bestuurslid.

Ander voorbeeld: Defensie; en dan zeg ik I rest my case. Iemand met passie, is een begin. Maar besturen van een bedrijf komt meer dan alleen branche ervaring bij kijken.
Om nou te zeggen dat Nintendo sinds de Wii en de NDS de beste stappen heeft gezet... Ik denk dat Nintendo vele malen succesvoller had kunnen zijn als het niet zo eigenwijs was geweest en niet op zijn lauweren had gerust. Waar de Wii en NDS booming waren, is het daarna ernstig stil gebleven, hier en daar wat stuiptrekkingen en doorborduren op hetzelfde met de DS-serie. Markttechnisch is de Switch geen knaller en daarmee ook geen mega-succes als de voorgangers.

Sony heeft het wat dat betreft echt veel beter gedaan met de komst van PSN. Het heeft echt wel de PS3 en PS4 groot gemaakt en tot stevige concurrent van de Xbox met Xbox Live.
Ik heb de PS4 pro en PSN, ik ben geen fanboy had vroeger een Xbox 360 met Live account maar merk geen verschil in de betrouwbaarheid van het online zijn.

Het werkt en werkt goed ik speel vrijwel alleen online games Overwatch/ BF1 nog geen disconnect gehad in de 9-10 maanden dat ik de PS4 pro heb
Ik ben begin dit jaar overgestapt van Xbox One naar de PS4 omdat al mijn vrienden een PS4 in huis hebben. En ik moet eerlijk zeggen dat PSN weinig onder doet voor Xbox Live.
De controller daarentegen is een heel ander verhaal.
Nog steeds? Volgens mij leef je in een boerengat ofzo want qua storingen is er niks van waar namelijk. PSN is gewoon stabiel en doet totaal niet onder voor Live. Het daadwerkelijk online spelen op beide is niet anders en er is niet meer lag of minder op beide systemen. Sommige mensen blijven een beetje hangen in de tijd dat dit wat minder was en roepen het vandaag de dag nog steeds.
Persoonlijk is nog altijd geen feit. Het is alleen een feit dat vandaag de dag PSN al lang niet meer onderdoet voor Live en dat is niet iets sinds een jaar terug. Er zijn bijna geen storingen namelijk en zoals ik al zei. Het daadwerkelijk online gamen (console aan, game opstarten en online gaan) is niet anders of minder stabiel dan Live. Als men klaagt over PSN dan is het bv traagheid wat weleens wilt optreden in de store of over downloads (wat overigens niet eens voor iedereen zo is). Niemand hoor je klagen over het daadwerkelijk online gamen en daar zit ook geen verschil in namelijk. PSN en Live zijn meer dan alleen een online connectie met een game want er hangen meer services aan. Zelfde geldt voor Microsoft..waarover men genoeg op andere sites klaagt wat betreft het trage OS of trage installaties etc. Blijkbaar is dat minder interessant vaak om te melden omdat Sony blijkbaar een hoge boom is in de console industrie om over te bitchen?

Voor mij klinkt het meer alsof je al jaar en dag Xbox had, een PS4 erbij kocht en je niet gewend kon raken aan PSN (zou niet weten waaraan je gewend moet raken). Beide diensten verschillen sowieso maar dat is ook de bedoeling. Maar waar het daadwerkelijk om gaat, daarin is zit geen verschil en ik heb zelf een Xbox 360 gehad in het verleden.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 3 oktober 2017 16:18]

Je hebt het dan wel over feiten, je doet zelf een paar beweringen maar onderbouwt die nergens.
Hier vind je een onderzoek. In het kort: XBL is superieur. Dat je tevreden bent met PSN is prima, het is ongetwijfeld een goede dienst. Punt is dat PSN wl onderdoet voor Live, laten we het wel feitelijk houden. ;)
Aah Polygon...zegt al genoeg ;-). Niemand beweert dat Xbox Live in zijn geheel altijd de wat stabielere platform is geweest, maar het verschil tussen live en PSN is vandaag de dag al lang niet meer groot als het gaat om stabiliteit.
In het kort: XBL is superieur. Dat je tevreden bent met PSN is prima, het is ongetwijfeld een goede dienst. Punt is dat PSN wl onderdoet voor Live, laten we het wel feitelijk houden.
Je hebt zo te lezen geen ervaring met PSN maar probeert wel als feit te brengen dat PSN onderdoet? Misschien beginnen zelf je feiten te onderbouwen?

Overigens...die gehele test "rapport" ziet er echt ontzettend amateuristisch uit.
Kijk even wat verder dan je neus lang is. Het onderzoek is gedaan door IHS Markit. Polygon is gewoon n nieuwssite die hierover bericht heeft. Forbes heeft dat ook gedaan, evenals IGN en vele andere.
het verschil tussen live en PSN is vandaag de dag al lang niet meer groot als het gaat om stabiliteit.
Uit het onderzoek blijkt dat just de stabiliteit bij Microsoft veel beter is dan bij Sony.

Ik heb overigens inderdaad geen ervaring met PSN, en slechts beperkt met XBL; juist daarom vertrouw ik op de feiten. Je valt nota bene ThomO aan over het aanvoeren van anekdotisch bewijs, ik lever empirisch bewijs en nu beroep jij je op het anekdotische. :/

Even serieus, ben je nu aan het trollen?
Er hangt nogal een erg Microsoft sausje over dit rapport of lees je alleen wat je wilt? Of ik aan het trollen ben? of is het volgens jou onmogelijk dat PSN niet onderdoet? Een onderzoek van meer dan een jaar terug veranderd niks aan persoonlijke ervaringen die mensen hebben. Valt me ook op dat mensen die er geen ervaring mee hebben gehad altijd het hardst “schreeuwen”.
Een stuk hardware wat in de container gooien omdat het online gebeuren niet bevalt...
Maar als het om Sony gaat dan wel? Heb het vermoeden namelijk dat in jouw ogen Microsoft niks fout kan doen of dat je eerder weg kijkt als daar iets down gaat, dan bij Sony.
Mwah, als ik de officile statuspagina van Xbox Support er op na lees, dan zijn er net zo veel en zo vaak onderbrekingen in de service als bij PSN. Wat voorbeelden:
22-09 t/m 24-09 - Xbox Store problemen
20-09 - High traffic / Slow connections
13-09 - FIFA 18 Login problemen (i.s.m. EA opgelost)
25-08 - High traffic / Slow connections
19-08 - High traffic / Slow connections
11-08 - Game purchase & Licensing issues

Toegegeven dat Microsoft hier wel meer open in is dan Sony.

[Reactie gewijzigd door Sleurhutje op 3 oktober 2017 16:58]

Op visie lopen ze juist mijlenver voor en volgen MS/Sony hen voorbeeld. Waar ze achterblijven is techniek.
Kun je meer in detail treden over welke visie Nintendo beschikt?

- Geen nieuwe IP's brengen en blijven wedden op de oude garde
- Verouderde hardware gebruiken
- Online zit Nintendo op hetzelfde niveau als de originele Xbox

Het enige waar ik Nintendo in zie uitblinken is game design en quality control.
Want ondanks dat ze continu dezelfde verhalen blijven gebruiken is de gameplay en spelervaring geniaal.
- Online zit Nintendo op hetzelfde niveau als de originele Xbox
Geloof ik geen zak van, maar dat is zeker hun zwakste punt.
- Verouderde hardware gebruiken
Alleen de Wii en WiiU waren 'underpowered'. De Switch, misschien was jet het vergeten, is een frkn handheld. Of had Nintendo dat ding 700,- moeten maken? Komo.... beetje realistisch graag.
Het was Nintendo's visie die tot de blue ocean strategy van de Wii leidde. Nou dat was dom zeg..
- Geen nieuwe IP's brengen en blijven wedden op de oude garde
Of het zijn gewoon duurzame concepten? Er zijn genoeg mensen die drammen, bijna smeken om Nintendo IP's die al langer stil liggen. Reacties gezien op Prime 4?
En degene die ze uitbrengen worden ook niet bepaald verguisd.

Dikke kans dat over een maand Nintendo met 2 van de top 5 best games aller tijden in een launch jaar zit. Schande hoor..

Zeker omdat Halo, Gears, Forza, Uncharted en noem er nog maar wat, zo baanbrekend vernieuwend zijn. Of neem zon COD. Dat is ook niet meer dan een ander thema'tje erop en klaar.

Bij Mario is het juist andersom. Omdat Mario het thema is, betekent dit niet dat de game zelf simpel copy/paste werk is. Als je de games tot op het bot gaat ontleden, durf ik wel aan dat Odyssey vernieuwender is de 'meeste' andere grote IPs.

Donkey Kong Country is ietwat veilig. Niet vernieuwd, maar gewoon ge'update. En man wat een heerlijk game was dat zeg. Strakke gameplay, awesome muziek en lekkere looks.

Daarnaast is Splatoon best goed uitgepakt en met Arms hebben ze in ieder geval een poging gedaan.

Sure ik ben een fanboy, geen twijfel. Maar je kunt ook zeuren om het zeuren.
Als je een app op je telefoon moet gebruiken om een beetje te kunnen chatten loop je echt ver achter, wie heeft bedacht dat zoiets nou een goed idee is.

Hardware voor de prijs is opzich wel in orde, al had ik persoonlijk liever gezien dat ze voor de tegra x2 waren gegaan met het oog op de toekomst. Als je ziet dat zelda al tegen de limiet van de switch aanloopt op momenten hadden ze van mij geen hardware uit 2015 hoeven te gebruiken. Maarja keuzes en kosten.

Met betrekking tot nieuwe ip’s is het natuurlijk wat je zelf leuk vind, is een fifa dan niet het duurzaamste ip die er is aangezien het elk jaar bizar veel verkoopt. Ik smeek nintendo ook al jaren om eindelijk de 3d pokemon rpg te maken, hopelijk krijg ik mijn wens vervuld als we nintendo mogen geloven. Maar ik zou wel wat meer nieuwe characters willen, net als in de tijd dat eerst pikmin kwam bijvoorbeeld, voor mijn gevoel doet nintendo te weinig aan nieuwe concepten, maar misschien dachten ze eerst nieuwe zelda en mario dan hebben we meer ademruimte om verder te denken.

Ik ben opgegroeid met nintendo 64 en vind dat nog steeds veruit de beste generatie, door de nieuwe games die nintendo bracht en doordat rare natuurlijk nog een aantal klassiekers bracht. Maar persoonlijk ben ik op mario uitgekeken, ik wordt gek als ik nog 1 keer itsa me hoor, dus die laat ik links liggen, dus voor mij blijft nintendo vooral nog pokemon en zelda, wat opzich nog wel een genot is.

Volgens mij zijn er wel heel veel nintendo fanboys dat je een plus 3 krijgt maar het is een polariserend onderwerp waarin altijd iemand goed of fout moet zijn en mensen hun console moeten verdedigen.
Als je een app op je telefoon moet gebruiken om een beetje te kunnen chatten loop je echt ver achter, wie heeft bedacht dat zoiets nou een goed idee is.
Gaf al aan dat ik dat met je eens was. En inderdaad die chat workaround is compleet debiel. Dus nog steeds 100% eens.
Hardware voor de prijs is opzich wel in orde, al had ik persoonlijk liever gezien dat ze voor de tegra x2 waren gegaan met het oog op de toekomst. Als je ziet dat zelda al tegen de limiet van de switch aanloopt op momenten hadden ze van mij geen hardware uit 2015 hoeven te gebruiken. Maarja keuzes en kosten.
Zoals je al zegt. Kosten. Dat is gewoon onrealistisch. Nitendo's duurste handheld was de 3DS, die meteen in prijs moest zakken. Wat jij wil gaat richting het dubbele kosten ofzo. Ik vind het al knap dat die Switch van de band rolt als een gek. Ding is duurder dan een Vita, wat als een zeer premium apparaat gepositioneerd is.

Ik wil zelfs een Nintendo home console van 800,- die een One X op een stoffige oude doos doet lijken. Nintendo heeft daadwerkelijk IP's die ik in de hoogste fidelity wil zien. Een Zelda of Metroid Prime VR. Liefst met een budget van 150 miljoen ofzo. Maar het is en blijft een business.
is een fifa dan niet het duurzaamste ip die er is aangezien het elk jaar bizar veel verkoopt.
Ja want Fifa is letterlijk copy/paste werk. Serieus van alle franchises is dat wel de meest zielloze die er is. En het zal altijd verkopen, puur vanwege de aanwezigheid. Want er zijn mensen die voetbal games willen. Nou hoeveel keuze heb jen dan? PES voor de gameplay fanaten. Fifa voor die fkn licenses en frostbite natuurlijk! Want Fifa is echt cutting edge visuals!... Kill me now.
Ik ben opgegroeid met nintendo 64 en vind dat nog steeds veruit de beste generatie, door de nieuwe games die nintendo bracht en doordat rare natuurlijk nog een aantal klassiekers bracht. Maar persoonlijk ben ik op mario uitgekeken, ik wordt gek als ik nog 1 keer itsa me hoor, dus die laat ik links liggen, dus voor mij blijft nintendo vooral nog pokemon en zelda, wat opzich nog wel een genot is.
Persoonlijk heb ik liever SNES, want o.a. Squaresoft. Dat apparaat staat bol van de klassiekers. Maarja, hoe kan je de N64 ontkennen met een aantal van de meest legendarische titels erop. En mijn Gamecube heb ik ook bakken met lol van gehad.

En ik snap het probleem ook niet zo. Dan laat je Mario toch links liggen. Ik vind het soms ook best een stom ventje, maar de games zijn gewoon briljant. De Forza's en Assassins Creeds worden nog sneller gebakken dan brood. Maar niemand verplicht me ze te kopen.

Die Xbone had in de eerste 2 jaar nauwelijks games die boven de 9 uitkwamen. Het eerste jaar maar een paar boven de 8. En dan moet zon apparaat het hebben van cross console games. Nintendo heeft nu al 2 klassiekers op tafel. Zullen we even tot einde 2018 wachten?

Btw, niks mis met kritisch naar Nintendo zijn. Ik zucht me soms ook een ongeluk (chatfunctie....wtf), maar probeer wel zo nu en dan terug te gaan naar waar het om zou moeten gaan. De Games.
En waar kan je je bedrijf beter op richten dan op game design en quality control? Dat vloeit voort uit hun visie. Dat dit in hun visie hetgeen moet zijn waar het bedrijf zich op concentreert lijkt mij een grote voorsprong op bedrijven die deze visie niet hebben...

Overigens is geen nieuwe IP's simpelweg niet waar. Arms, Splatoon, Snipperclips, om er enkele te noemen. Daarnaast zijn IP's bedoeld om langdurig mee te gaan en opnieuw te gebruiken, het is dus nogal een tegenstrijdige klacht.
Nintendo is een mooi bedrijf en maakt mooie consoles. Ik speel zelf nog op de 3ds en WiiU, maar ik vraag me af waarop je voorsprong op "technologische" visie op baseert?

Op technisch gebied (en dat hangt zeker samen met visie) zijn ze achter aan het lopen. De hardware loopt achter, dus wordt 4k gaming , HDR ,etc volledig niet ondersteund. De hardware is ook niet krachtig genoeg om VR goed te ondersteuning. Daarmee beperkt Nintendo zichzelf zeer in de mogelijkheden en dus ook in de strategie die ze kunnen volgen.

Ik zie ook wel "Visie" bij Nintendo. Ze proberen altijd weer uniek te zijn en niet alleen te concurreren op ruwe kracht. Dit pakte commercieel gezien bij de Wii goed uit en bij de WiiU minder. De Switch lijkt weer een succes, maar moet zich nog op de langere termijn ook bewijzen.(verkopen van games althans) .
De Switch is een mooie hybride mobiel/console platform en uniek in zijn soort, maar dit is niet zozeer "vooruit" lopen als meer een eigen weg vinden.Ik zie Sony en Microsoft niet snel het pad van Nintendo volgen in elk geval.

Op de meeste fronten zal Nintendo eerder een inhaalslag moeten maken: De online winkel/infra, 4K /HDR gaming, VR (Hoewel het maar de vraag is of Nintendo dat uberhaupt moet willen, maar dat is een andere discussie) , Trophees, integratie met mobiel platform , etc.

Overigens zeg ik daarmee niet dat ze overal mee vooral moeten lopen, nogmaals wanneer we naar Sony kijken lijkt de hele inzet op VR nog weinig vruchten af te werpen, maar het geeft wel aan dat ze met visie niet bepaald voorop lopen.
Heet 'ie nou Codera of Kodera? :)
Kodera zo lijkt het.

Ken hem verder ook niet, maar hier een foto gevonden: https://twitter.com/RPGSite/status/915024462986190848

Via deze site met nog wat meer weetjes: http://heavy.com/games/20...andrew-house-playstation/

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 3 oktober 2017 10:51]

Lijkt me een sympathieke vent, en dat kan Sony goed gebruiken voor hen imago!
Het artikel spreekt over John Codera en John Kodera.
Ik vermoed dat n van de twee niet klopt :)
Prachtig, gewoon op de communicatieafdeling beginnen, zo hoort het. Ik vind de strategie van Sony wel goed, je kunt gewoon beter personeel hebben die de producten en mensen al lang kennen.
Het was in eerste instantie ook helemaal niet de bedoeling om een eigen console te maken, maar het resultaat van onenigheid tussen Nintendo, Sony en een beetje Philips. Sony had toen goed 'gegokt'. De ontwikkelingskosten hadden ze toen toch al gemaakt. Dus waarom niet gewoon proberen? Die beslissing destijds was ook door mensen gemaakt die al lang in het bedrijf zaten.

Ik denk eerder dat teleurstellingen die nu genoemd worden over consoles eerder te maken hebben met de maatschappelijk zaken, gevoelsmatig is de economische crisis echt nog niet weg.
Gaat er nog iets veranderen in het systeem? Of blijft het gewoon hetzelfde :)
verwacht niet dat er iets zal veranderen in de consoles, hooguit in de licentie overeenkomst over het gebruik. maar dit zou niet veel invloed moeten hebben op de consoles.
Bedoel je in het PS4 systeem? Waarom zou er om deze reden iets veranderd worden?
hooguit dat een volgende versie andere style heeft of dat ze meer verschillende versies gaan uitbrengen van ps 4
Snap ik, Is naar mijn idee ook wel logisch. Ik dacht dat Dion33 het had over de software van de bestaande PS4's.
Stoppen op je hoogtepunt. Heel slim. :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*