Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vroegtijdige tabletversie van Prison Architect komt uit in Nederland

Door , 38 reacties, submitter: BroodjeGezond

Gevangenissimulatiegame Prison Architect komt naar tablets. De game wordt gratis, maar spelers kunnen in de app aankopen doen. Voorlopig kunnen alleen bezitters van een Android-tablet of iPad in Nederland aan de slag met een early access-versie van de game.

Ontwikkelaar Introversion Software is een samenwerking aangegaan met Paradox Interactive om Prison Architect: Mobile naar iOS en Android te brengen. Volgens de makers kan een beperkt aantal gebruikers in Nederland nu aan de slag met de vroegtijdige versie, door de game te downloaden in de appwinkel van Android of iOS.

Het is de bedoeling dat Prison Architect: Mobile verbeterd wordt voor gebruik op mobiele apparaten aan de hand van feedback van de eerste gebruikers. De oorspronkelijke game verkeerde ook lang in vroegtijdige toegang op Steam. Daar kwam de game in 2012 beschikbaar en in 2015 kwam versie 1.0 van de sandbox-game uit.

Paradox en Introversion hebben nog geen streefdatum bekendgemaakt voor een definitieve release op tablets, maar zeggen dat de game later dit jaar definitief uit moet komen. De tabletversie is gratis en met in-app-aankopen kunnen spelers extra inhoud en gameplaymodes ontgrendelen.

Reacties (38)

Wijzig sortering
In-app aankopen... En maar blijven afvragen waarom serieus gamen op mobiles geen voet aan de grond krijgt.

Paradox is wat dat betreft dan ook de slechtste partner, die hebben het uitmelken van DLC's tot een kunst gemaakt. Nog een fractie erger dan EA.
Paradox is inderdaad goed in het uitbrengen van DLC maar vooral ook in het zeer langjarig ondersteunen van spellen. Dat wordt deels betaald uit de DLC maar ook niet kopers profiteren.
Europa Universalis, Cities Skylines en Hearts of Iron IV zijn mooie voorbeelden van spellen van deze publisher die uitstekend ondersteund worden.
Al deze spellen hebben nieuwe features gekregen die ook voor bezitters van het basisspel aanwezig zijn.
Daarnaast is in dit geval sprake van een demo met koop optie. Voor mij is dat het ideale model.
(Edit: een regeltje)

[Reactie gewijzigd door BasO op 20 april 2017 08:39]

Ik ben het met je eens dat paradox hun spellen zeer lang ondersteund.
Ik heb al jaren plezier van Crusader kings 2, en ik wacht met de dlc meestal tot de sales...

(daarnaast heb ik ook EU-IV en Cities Skylines)
Zeker eens wat Crusader Kings 2 betreft.

Voeg de DLC's toe aan je IsThereAnyDeal.Com waitlist en je weet meteen wanneer er kortingen zijn. Mits een paar minuten research kun je de goede DLC's wel filteren van tussen de "rommel".

Maar PA zie ik me niet spelen op een tablet, daar blijf ik wel bij de PC versie.
Plus dat de Paradox games over het algemeen ook niet voor dezelfde prijs gaan als 'grote titels'. Voordeel is dat je over het algemeen vrij goed een game kan uitproberen ( ze brengen meestal vrij grote en complexe games uit ) en als het bevalt meer geld uitgeven.

De titels die ik heb ( Cities Skylines o.a. ) heb ik al honderden uren inzitten, dus je betaalt effectief een paar cent per uur.

Ik begrijp dat gegrom op Paradox niet helemaal, juist dit model van DLC is prima houdbaar voor consument en uitgever.
Daarnaast zorgt Paradox er ook altijd voor dat als er DLC uitgebracht wordt, er ook allemaal gratis content aan het spel wordt toegevoegd. Uitstekende developers die echt snappen hoe ze fans langdurig aan hun spellen kunnen binden.
Op zich is zowel het idee van in app aankopen als de manier waarop paradox hun spellen op de markt brengt niet verkeerd, in mijn opinie.
Spelletjes op een tablet/mobiel zijn natuurlijk niet gratis te maken. In dit specifieke geval kun je bepaalde onderdelen kopen waardoor je het spel zo uitgebreid kan maken als je zelf wil. Staat een modus je niet aan, koop je het niet.
Breder gezien is er ook wel wat te zeggen voor hoe paradox hun spellen verkoopt. Over het algemeen kost de basis game niet bijzonder veel. De DLC die erna komt, en er komt een waterval aan DLC, zijn optioneel en vaak cosmetisch. Ook hier kun je kiezen om ze te kopen, je basisspel wordt nog steeds van updates voorzien en krijgt nieuwe onderdelen. Koop je de nieuwste uitbreiding niet, zul je daar in het spel ook weinig van merken.
De mobiele markt werkt gewoon heel anders als de reguliere pc/console markt. De realiteit is dat games waarvoor een redelijk bedrag betaald moet worden (zeg, ergens tussen de 10 en 20 euro) niet verkopen waardoor de maker van het spel er simpelweg verlies op maakt. Daarbij is het zo dat mobiele games vaak niet door grote bedrijven gemaakt worden maar door een persoon of een klein clubje, dat er ook van wil eten (waar niets mis mee is)

Dan blijven alleen IAP's en in-game ads over. De laatste is het meest populair omdat daar gemiddeld het meest aan verdiend wordt. Bij IAP's heb je relatief weinig 'whales' nodig die een hoog bedrag uitgeven (honderden/duizenden, die mensen bestaan) om wat geld te verdienen maar diezelfde IAP's jagen andere mensen weer weg.

M.a.w. het is kiezen tussen de hamer en het aambeeld - hoge aankoopbedragen werken niet, IAP's zijn voor veel mensen een showstopper en daarom zie je normaal reclame.
Ik denk dat dat ook wel te maken heeft met verwachting.
De echt goede games die de 50 euro waard zijn, komen simpelweg niet uit op mobiele platvormen. Waar ik bijvoorbeeld voor Battlefield inclusief DLC's rustig 100 euro uitgeef, kan ik me niet voorstellen dat ik dat voor een spel op m'n telefoon zou uitgeven, ook omdat ik niet verwacht dat ik er een spel voor terug krijg die me een vergelijkbaar aantal uren geboeid houdt.
Dus als een ontwikkelaar 50 euro voor een spel vraagt, zal de consument het idee hebben dat het zwaar overpriced is.
Dit resulteert in een kip-ei verhaal.
In-app aankopen? Hopelijk een demo met koop-optie. Die "extra inhoud" vertrouw ik niet zo. Zou de game echt verpesten vergeleken met de PC versie.

Edit: enig review op de play store zegt dat het idd een demo is met §15,- naar de volledige versie

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 20 april 2017 08:32]

De eerste aankoop die ik zag was de mogelijkheid om een gevangenis buiten een scenario om te bouwen. Dus het spel draait zonder aankopen om scenario's.
Welk toestel/android versie draai je? Mijn toestel met lineageOS 7.1 rooted wordt kennelijk niet ondersteund.
Op een chromebook met android apps :) . Niet helemaal wat de makers voor ogen hadden denk ik en het spel loopt ook best traag.
Volgens mij is de initiŽle download van het spel "gratis". Je zult wel enkel het spel in beperkte mate kunnen spelen. Om het volledige spel te unlocken zal je wel moeten betalen. Zoals Mario Run.
Als best wel fan van PA op de pc, deze versie geprobeerd op mijn chromebook plus. Helaas onspeelbaar traag, wat waarschijnlijk/mogelijk ligt aan het feit dat ik dit op een chromebook speel natuurlijk.
Daarnaast kun je, zonder geld te besteden, geen gevangenis bouwen in een sandbox. Wel kun je allerlei scenario's spelen. De prijzen waren ook best redelijk hoog.

De "besturing" vond ik lastig i.v.m op de pc, met mijn vinger had ik net wat minder controle over de nette plaatsing van kleinere objecten. Ook de menustructuur was wat wennen/zoeken.

Ik stap niet over van de pc met dit spel, maar het is een leuke versie voor diegenen die het nog niet kennen.
Het lijkt wel een aardig complete game en niet een uitgeklede mobiele versie?
Prison Architect op de iPad? Nice!
game wordt gratis, maar spelers kunnen in de app aankopen doen
Ow.... doei.

Edit: Lees dat het een unlock betreft naar een volledige versie. In dat geval niets aan het handje :) Zolang het maar bij een enkele aankoop blijft. Of het nu directe aankoop of via een enkele inapp aankoop is maakt me dan niets uit :)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 20 april 2017 08:57]

Heb 'm op Steam! Zeer vermakelijk spelletje, niet te duur en garant voor hele leuke situaties! Kan 'm alleen niet downloaden op mijn G4, geeft aan niet compatible te zijn.. Helaas..

Edit: alleen voor tablets, helaas, volgende keer beter.

[Reactie gewijzigd door hjansen2 op 20 april 2017 09:18]

Ik heb het spel op de Playstation 4 en ik kan het zeker aanraden. Daar werkt het al bijzonder goed met de controller, maar ik kan me voorstellen dat een touch interface nog wat beter werkt.
Heb hem zojuist geinstalleerd op de Ipad, en ik moet zeggen met een kleine 100u op pc versleten te hebben dat het verbazend goed werkt. Er is momenteel alleen nog een trail versie beschikbaar van het volledig bouwen van een gevangenis en enkele campains. Je kunt via een link de full game kopen alleen die link werkt nog niet .. Belooft veel vermaak in het vliegtuig!
Ik heb de trailer op Steam bekeken en denk dat het 'zelfs' op mijn iPad mini te klein wordt om te spelen.. Als je prison groter wordt met veel Holleeders er in begint het er nogal druk uit te zien, en dan wordt het denk ik ofwel veel zoomen en scrollen of een overvol scherm?
Ga het evengoed proberen. Misschien meer geschikt voor de PC/console met groot scherm.

Goed om te lezen dat het een eenmalige purchase is, misschien kan dat wat beter in de post verwoord worden? Zodra het een niveau krijgt 'koop dit gebouw voor 2,99' dan haak ik net als vele anderen snel af namelijk. Gelukkig stond het in de comments er onder.

Offtopic: Het blijft interessant om te zien hoe een prijs van 30 euro op PC of console geen discussie geeft, maar dezelfde content op een tablet wordt als een goedkope port gezien en dus duur als aanschaf. Terwijl je er net zo veel plezier van kan hebben en nog 'op de camping' ook?
Best opvallend dat ze het inderdaad echt alleen tijdelijk in Nederland uitbrengen
Op toucharcade.com werd de volgende motivatie voor de keuze voor NL namens de ontwikkelaars aangegeven: "Perhaps we could explain! ;) We chose the Netherlands as it's a smaller region, but still with a great level of English-speaking. The U.K. would have been too large for the first soft-launch region unfortunately. Coming soon!"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*