Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

Na vijf jaar in ontwikkeling te zijn geweest en ruim twee jaar een Early Access-stempel op Steam te hebben gedragen, heeft Introversion versie 1.0 van Prison Architect uitgebracht. De gevangenissimulatiegame is voor de officiŽle introductie al 1,25 miljoen keer verkocht.

Sinds september 2012 was de game speelbaar voor mensen die de ontwikkelaar ondersteunden. Hierna volgden vrijwel maandelijks updates met nieuwe functionaliteit en bugfixes. Nu is het spel officieel uitgebracht en is Prison Architect 1.0 beschikbaar op Steam.

In Prison Architect krijgen spelers de rol van gevangenisdirecteur aangemeten. Ze dienen zelf hun gevangenis te ontwerpen, uit te bouwen en vervolgens alles in goede banen te leiden. Voor de officiële release was het voornamelijk een sandbox-game, zonder missies. Versie 1.0 voegt een campagne met vijf hoofdstukken toe voor beginnende spelers. Ook nieuw is de Escape Mode, waarin spelers de rol van een individuele gevangene aannemen en juist dienen te ontsnappen.

Introversion Software maakte gebruik van crowdfunding om de ontwikkeling van de game te bekostigen, maar deed dat zonder zich tot platformen als Kickstarter te wenden. Met het verkopen van toegang tot de alpha-versie van Prison Architect, via de eigen website, haalde de ontwikkelaar in iets meer dan vier maanden tijd een miljoen dollar op.

Op 20 maart 2013 was Prison Architect een van de lanceertitels van Steam Early Access, sindsdien was het spel ook via dat kanaal te koop. In een interview met Eurogamer maakte Introversion onlangs bekend dat de game al 1,25 miljoen keer verkocht is, goed voor een omzet van 19 miljoen dollar.

Prison Architect 1.0

Prison Architect is te koop op Steam voor 27,99 euro. Tot 13 oktober geldt een introductieprijs van 18,66 euro. Tegen meerprijzen zijn extra's te koop; zo is er een Aficionado-editie met soundtrack en artbook. Wie voor de Name in Game-uitvoering kiest, of de Name in Game-dlc aanschaft, krijgt de mogelijkheid om een gevangene een naam te geven en zijn biografie te schrijven. Wie eerder een alpha-versie heeft gekocht krijgt de update naar versie 1.0 gratis.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Geen idee hoe de game speelt, maar §28 lijkt me veel geld voor het type game. Klopt mijn beeld daarbij?

[Toevoeging na reacties]
Merci allen voor de uitgebreide uitleg van de game!
Klinkt door jullie reacties echt veel leuker dan dat ik zo op het eerste gezicht dacht. Heel uitgebreid en een echte tijdverslinder... :) Ik zet hem meteen op mijn lijstje voor de toekomst.

PS Ik beoordeelde de prijs niet op basis van graphics, maar dacht dat het een soort Fallout Shelter was, zo'n typische tablet / smartphone game. Een type game die ik doorgaans erg oppervlakkig en niet leuk vindt. De game biedt echter duidelijk veel meer diepgang.

Mijn twijfel over de prijs kreeg ik door het te vergelijken met een grote game als Baldur's Gate Enhanced Edition die op de iPad iets van §10 kost, dan voelde Prison Architect relatief duur voor mijn gevoel. Hoewel die vergelijking niet terecht is omdat dat al een oude game (en een totaal andere game) is waar al miljoenen aan verdiend zijn. :)

[Reactie gewijzigd door Tsux op 7 oktober 2015 13:52]

Nee. Het is in principe een 'tycoon'/sandbox game. Je bouwt met resources (die je koopt en worden afgeleverd) blocks waarmee je vanaf nul je gevangenis opbouwt. Je kunt dus zelf de inrichting van de gevangenis bepalen. Daarnaast bepaal je ook het regime in de gevangenis, dus hoe lang (en OF) de gevangenen vrije tijd hebben, douchetijd, etenstijd, etc. Ze hebben ook bepaalde behoeften, en als die niet worden behandeld dan krijg je massale vechtpartijen.

Je kunt je gevangenen ook inzetten als werkslaven, zoals in een boomkwekerij, zaagshop of nummerbord-fabriek(en) die je zelf kunt bouwen op je terrein. Je kunt ze echter ook naar bepaalde opleidingen sturen om ze te herintegreren (krijg je weer bonussen voor) Daarnaast heb je ook volledige vrijheid in je bewakers, of je ze uitrust met een hond of een stun gun, of zelfs een shotgun.

Je moet ook zorgen dat je bewakers voldoende contraband vinden, mensen overhalen te 'snitchen' (en erna bewaken), je high security prisoners extra bewaken terwijl je low sec tv's kunt geven, etc. Het spel is behoorlijk diepgaand, en geeft je echt heel veel vrijheid. Als je van Tycoon / Sim / management-games houdt dan is dit echt een van de toptitels.
Vergeet ook niet dat je hele luxe of juist 1x1m cellen kan maken! :*)

Een leuke let's play serie op YouTube is hier te zien. Enige nadeel is dat een middagje voorbij vliegt!

Hoop dat ze iets uitbreiden en meerdere settings gaan verkennen (ziekenhuis, school etc.).
Een cel moet minimaal 2x3 zijn ;)
Niet als je bij Bureacracy => Legal => Small cells hebt. Dan kan je tot 1x1 gaan
3x1 omdat je cel minimaal een bed en wc moet hebben.
Met uitzondering van de isolatie cellen, die mogen altijd al 1x1 zijn :+
Zet jij ze continu in isolation dan? :+ Kan dat? }>
Moet het even kwijt, deze comment vind ik hilarisch. :+
Ieder zijn waarde aan een spel. Het spel is redelijk doordacht en heeft ruimte voor mods, waarbij heel het spel anders kan.

In het spel verzorg je de rol als gevangenis directeur. Je moet de gevangenis opbouwen naar je eigen wens, maar wel redelijk naar de behoefte van de inwoners. Echter moet je niet te veel op de wensen in gaan. Want dan willen ze steeds meer.
Je krijgt te maken met gangs, rellen, branden, doodstraf.
Doe je dingen niet goed, dan krijg je een straf (bedrag) of bij meerdere maal verprutsen van de gevangenis, wordt je zelf in de gevangenis gezet.

Wanneer dat gebeurt, dan kan je in jouw eigen of een willekeurige andere (mogelijk uit steamworkshop) (nog niet ervaren) geplaatst worden en draait het spel zich om.
Dan moet je ontsnappen uit de gevangenis.

Daarbij blijft de ontwikkeling door gaan.
Ik zie het als een doorlopende Theme Hospital.
28 euro is een redelijk bedrag. Ik denk dat het ook niet duurder hoef te zijn. Maar voor zijn genre is dit spel wel goed op orde.

Tevens kan je ook zaken als bewaking geautomatiseerd laten werken, vergelijkbaar met het redstone verhaal in minecraft.

[Reactie gewijzigd door MineMine op 7 oktober 2015 12:33]

Ik heb ooit het spel proberen spelen maar moest al in de tutorial (na tien min spelen) de doodstraf uitvoeren op een gevangene, omdat ik hier gewetensbezwaren tegen heb kon ik niet verder gaan met het spel. Is het mogelijk om de tutorial te skippen in deze officiele versie?
En verder het spel te spelen volgens je eigen stijl?

[Reactie gewijzigd door Keneo op 7 oktober 2015 13:26]

Je kan het spel volledig spelen zonder met de Death Row te maken te krijgen. Dit hebben ze heel bewust een keuze gemaakt voor de speler.

Je kan natuurlijk ook een Death Row bouwen in je gevangenis en dan geen executies uit voeren. Zo kan je zelf dus digitale levens redden.
Bedankt, dit was het antwoord waar ik naar zocht en stiekem op hoopte. Dan ga ik het nog maar eens proberen :-)
[Spoiler]De doodstraf gaat uiteindelijk niet door[/spoiler]
Hehe, als dat niet waar is ben je echt m'n held :+

Zelf de game heel lang terug gebacked, wellicht de moeite weer eens op te starten :)
Ik geloof niet dat dit spel voor jou bedoelt is als je daar al gewetensbezwaren over krijgt. Het spel zal je ongetwijfeld vaker tegenover dat soort keuzes gaan zetten.
Dat is juist de kracht van het spel. Je speelt met rare cartoon poppetjes en toch kom je voor moeilijke beslissing te staan.
hier leggen ze hun view op death row uit:
https://youtu.be/S7im85MDoxA?t=12m48s

[Reactie gewijzigd door hendrickbert op 7 oktober 2015 15:41]

Inderdaad bevat de eerste tutorialmissie het executeren van een gevangene. Interessant is echter dat dit gepaard gaat met een gesprek tussen een priester en een bewaker, waarbij de bewaker dingen zegt als "ik zal beter slapen vannacht wetende dat er een moordenaar minder rondloopt" en de priester aan hem vraagt wie hij wel niet is om zo'n definieve straf uit te voeren.

Ook de hieropvolgende missies gaan gepaard met dit soort gesprekken. Run je een gevangenis zo goedkoop mogelijk zodat je er geld aan kunt verdienen (in o.a. Amerika heb je inderdaad gevangenissen die door bedrijven gerunt worden), of zorg je netjes voor je gevangenen?
Sluit je ze de hele dag op met met shotgun bewapende guards voor de deur en geef je ze bij het minste vergrijp een week eenzame opsluiting? Of geef je de gevangenen basisonderwijs en leer je ze daarna bijvoorbeeld koken of houtbewerken? Dit voorkomt dat je gevangenen zich gaan vervelen en herrie gaan schoppen, maar geeft ze wel meer kans om bijvoorbeeld wapens te maken.

Om op je vraag terug te komen: Ja, je kunt de campaign/tutorial skippen en lekker in sandbox-mode gaan. Maar ik denk dat de campaign zelfs (of misschien zelfs juist) voor iemand met gewetensbezwaar (ben zelf tegen de doodstraf, maar niet per se in m'n videogames) zeer interessant kan zijn.
Gewetensbezwaar tegen de doodstraf van een virtuele gevangenen? Als veganist eet je in survival games zeker ook geen canned bacon? Mensen worden met de dag belachelijker...
je kan ook de tutorial "skippen" door op esc te drukken en een nieuwe gevangenis te beginnen.
De doodstraf zit nu wel in de game (als optie) maar het is niet een simpele "oplossing" voor relschoppende gevangen. Veroordeelden die de doodstraf hebben opgelegd krijgen tijdens hun verblijf meerdere appeals waarna een kans meter omhoog of laag gaat betreft of ze terrecht veroordeeld zijn of niet. Als dat percentage onder een bepaald laag getal komt (na meerdere ingame jaren verblijf) dan heb je de keuze om een executie te plannen. waarna de hele gevangenis stil gelegd word en iedereen word opgesloten. daarna komt een hele optocht met de guards, priesters, accountant/advocaat oid, waarna het vonnis voltrokken word. Na het vonnis word meteen onthult of de gevangene "echt" schuldig bleek te zijn. Als je met een te hoog percentage hebt geexecuteerd en t bleek een ontschuldige te zijn dan krijg je een zware boete een een strike in je boekje. Nadat je dit 3x overkomt dan moet je je gevangenis sluiten en is het game over. Bij een schuldige executie word je vergoed met een flink bedrag. Je krijgt ook alleen ter dood veroordelen als je een stoel hebt neergezet. Het is dus de vraag wil je dit uitvoeren en deze "gokken" wagen of laat je dat aan een andere gevangenis over.

Betreft de opening tutorial waar je "gedwongen" word om te executeren door die afstandelijke en strenge gevangenis directeur, raad ik het (nieuwe) verhaal verder te spelen, laten we maar zeggen, boontje komt om zn loontje ;)
In de echte game dien je "deathrow" aan te maken voordat je gevangen krijgt die de doodstraf kunnen krijgen. Je kan er ook voor kiezen om een minimum security gevangenis te maken.

Sidenote: Wil je voor echte morele dilemma's komen te staan... papers please. Laat je de pooier met zijn seksslaaf voorbij je grenspost; of niet. Hij heeft de juiste papieren ;)
Oorlog en doodstraf zijn twee heel erg verschillende dingen. Bij oorlog is er een noodzaak om te doden, nl. voor eigen overleving; bij doodstraf is die noodzaak compleet afwezig, dus je moet een heel andere motivatie hebben om er toch voor te kiezen.
Bij fps en rts games ga je beiden akkoord om te vechten dus dat is anders. Als er een gevecht uitbreekt in de gevangenis in dit spel is het ook anders dan vrijwillig iemand doden als straf (ookal is het maar virtueel).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 7 oktober 2015 14:50]

nl. voor eigen overleving
lees: olie/$$$ en/of geloofsovertuigingen/religie

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 7 oktober 2015 17:17]

dat is toch zijn/haar keuze? ik vind het wel charme hebben als mensen principes hebben en daarvoor staan.
ik heb hem nog voor 7 euro op steam gehaald. Maar hebt m ook voor veel minder in een keyshop http://www.allkeyshop.com...ct-cd-key-compare-prices/. Ik vind het zelf een hele leuke game en heb er tientallen uren in zitten, de nieuwe escape mode is ook vet om uit te breken uit je eigen gevangenis. EN hij komt ook nog voor de Ipad uit.
Het is een Tycoon achtig spel waarbij je een gevangenis maakt en onderhoudt. Er komen rellen, bendes en brand en daartegen moet je je bewapenen. Je moet keuzes maken hoeveel bewakers je nodig hebt, etc.
Het is een spel met veel diepgang maar ziet er misschien niet het mooist uit. Het is alleen topview. Voor de liefhebber van dit genre is §28 niks. Ik heb nu zelf 132 uur game play. Terug gerekend is dat nu 6 21 cent per uur.

[Reactie gewijzigd door Pendora op 7 oktober 2015 12:39]

Terug gerekend is dat ongeveer 21 cent per uur :X

Ik ken het spel verder niet, maar in een spel van zo'n genre kan je vaak veel uur tijd kwijt. En dan vind ik ook het bedrag dat je betaald hebt per gespeelde tijdseenheid een prima maatstaf.
Early backers betaalden geen 28 euro. Teruggerekend heeft Pendora dus bijna 8 euro voor het spel betaald.
28 euro is gemiddeld een prijs voor een goede indie game. Wat betreft de hoogte van het bedrag denk ik dat het een redelijke prijs is voor een voltooide game met deze content.
Denk dat de meeste mensen nog steeds zoiets hebben van "Goh, grafisch ziet het er niet indrukwekkend uit, dus moet het een slecht/goedkoop spel zijn". Grafische pracht betekent immers dat er veel geld besteed is aan spel, dus = goed 8)7

Gelukkig zijn er genoeg voorbeelden waaruit het tegendeel blijkt, en ik vind het niet erg om een normale prijs te betalen voor een spel dat ik ťcht leuk vind (Factorio, Speedrunners, et cetera) dan iets wat er "realistisch" uitziet maar zo extreem dom (CoDBlOpMoHBF, gesponsored door Doritos en Mountain Dew) is om maar zoveel mogelijk exemplaren te kunnen slijten.
Voor mij wel. 2 jaar geleden gekocht en intussen heb ik er 150 uur in zitten (waarvan het merendeel uit het afgelopen jaar komt vanwege de toegevoegde features) - en het blijft boeien want het spel krijgt steeds meer (optionele) complexiteit. Ik ben er nog lang niet klaar mee.

Games waar ik meer dan 50 uur in stop vind ik persoonlijk de hoofdprijs waard. Prison Architect is tegen elke prijs een koopje.

Overigens: Prison Architect is bij bijna elke Steam sale wel in de aanbieding. Gewoon even geduld indien je minder kwijt wil zijn.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 7 oktober 2015 14:18]

Of gewoon een site als fast2play bezoeken waar je het voor §8 kunt kopen, dan wel op GOG i.p.v. Steam maar als dat een probleem is heeft dezelfde site ook de Steam versie voor iets meer dan een tientje.
Dude, het is echt geweldig. Meer dan zn 28 euro waard als je kijkt hoeveel tijd ik er in heb zitten, en me vermaakt heb ook nog eens. En een paradepaardje als het op early access titels gaat. Ze hebben letterlijk nog geen enkele maand gemist met een update.
Ook de laatste weer is te gek. Nu kan je zelfs als gevangene rondlopen en een kleine minigame spelen. Of nou ja, klein niet echt, maar het is een extratje.
Eerst je gevangenis bouwen, daarna slopen!
Geen idee hoe de game speelt, maar §28 lijkt me veel geld voor het type game. Klopt mijn beeld daarbij?
Het is vrij normaal om een pc game 30-60 euro te prijzen. Vergeet ook niet dat deze game regelmatig mee doet met steamsales waarbij kortingen kunnen oplopen tot 75% (soms nog wel meer). Volgens mij heb ik Prison Architect ooit eens voor +- 5 euro aangeschaft.

Verder vindt ik het goed dat de game eindelijk uit komt. Zo kunnen ze aan deel 2 beginnen voor de rek er uit is. Het is nu nog maar de vraag hoeveel er nog verkocht wordt aangezien er al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht.

Prison Architect is best een aardige game maar persoonlijk vindt ik de inspiratie (theme hospital) leuker. Een ander alternatief is Factorio dat ook nog eens beschikt over multiplayer: https://www.youtube.com/w...c&feature=player_embedded .
overigens is de game vaak in de sale, zelf voor een euro of 6 opgepikt. Dan zeker de moeite. 28 had ik er niet snel voor neergeteld
Echt een geweldige game. Nu ga ik alleen wel de maandelijkse updates missen. Die filmpjes waren vaak erg leuk om te kijken.
Ze prezen de updates inderdaad wel op een leuke manier aan.

Vind het een leuk spel, maar op de een of andere manier vind ik het niet echt gebalanceerd om te spelen zonder daarbij zelf iets aan te passen. (zeg geld of 't level).
Het is zeer zeker mogelijk, maar het voelt niet natuurlijk.

Had het niet door dat het al 5 jaar geleden was en heb ze vrijwel vanaf het begin wel gesteund.
(ik opperde zelf bijvoorbeeld voor de postkamer / religie, die in latere updates waren toegevoegd).

Als ze het niet te duur hebben gemaakt (ik lees nu net de prijs en sorry maar 27,99 is echt 150% teveel)
Voor 10 tot 15 euro was het een leuk spelletje, maar het is geen 30 euro waard. (ik heb het vanaf het begin en ik vind het erg leuk)

Snap niet hoe ze tot die hoge prijzen komen, want de development van dit spel was nou niet zo huge.

-edit
M.b.t. development is het vrij eenvoudig; het behoort tot mijn eigen mogelijkheden, inclusief design.
Verder vraag ik me af, of het nog wel mogelijk is om je naam in het spel te krijgen (of je figuur/hoofd). Was dit niet juist alleen mogelijk tijdens development?
Had, volgens mij, ergens gelezen dat niet alle dingen nog mogelijk waren.

[Reactie gewijzigd door WDMeaun op 7 oktober 2015 12:37]

het is zeker wel mogelijk om vanaf niks een goede gevangenis te bouwen, kost wel een paar pogingen maar uiteindelijk bouw je vanzelf wel wat op.

Bij mij duurde het tot gevangenis 7 voordat ik eindelijk een goed functionerende gevangenis kon maken (inclusief wasserette, werk, cursussen etc).

Heb er momenteel ruim 100 uur in zitten, fantastisch spel en zeker 1 van de leukere tycoon games op de markt
Meestal zat ik de eerste dagen alleen maar ontwerpen te maken en alle bomen/gebouwen te 'dismantlen' voor wat extra geld.
Met dat extra geld personeel inkopen en meerdere 'grants' halen.
Dan pas ging ik daadwerkelijk een gevangenis bouwen (omdat je dan genoeg geld hebt om alle gebouwtjes al neer te zetten).

Meteen vanaf het begin open gaan voor prisoners.. lukte ook wel.. maar het werd dan altijd zo'n 'hakkie takkie' ontwerp.

Vanaf het begin open gaan en uiteindelijk op een goed ontworpen gevangenis uitkomen.. lukt me eigenlijk dus niet.

De laatste updates hebben gezorgd, dat het spel op lange termijn echt leuk wordt
Als je graag op zo'n manier speelt kun je het beste een prison maken en die dan na een tijdje verkopen. Dan heb je veel meer startgeld (200k makkelijk). Zo kun je dus voor steeds uitgebreidere begin gevangenissen gaan.
Ha, dat wist ik dus helemaal niet..
Ben wel bekend met gangs en alles nu, maar verkopen.. had er nooit aan gedacht.
Dan is het inderdaad wel erg goed te doen.

Savegames editen is trouwens heel errug makkelijk. (geen encryptie)
Dat laatste is dan weer een beetje cheaten natuurlijk, terwijl mijn methode een express ingebouwde game feature is. Maar het is een SP game only, dus uiteindelijk moet iedereen datgenen doen waar ze blij van worden haha :).
Jah.. punt is.. zodra ik cheat (of ga editen), verlies ik meestal de lol.
Ik heb het de laatste spellen ook niet meer gedaan.

Meestal kom ik door cheaten/hacken/whatever erachter hoeveel er in het spel zit.. en raak ik uitgekeken.
Met prison architect had ik ook nog een beetje gemod, maar kreeg de postkamer niet goed (modding was iets te beperkt en ze hebben het zelf toegevoegd)
Dit heb ik van jongs af aan al.. snap al die cheaters op GTA enzo ook compleet niet
Dat vond ik juist de uitdaging, zo snel mogelijk prisoners accepteren en dan vooral modulair je gevangenis uitbreiden. En ja dan wordt er ook weer het een en ander gesloopt. Het daagt mij uit om creatief om te gaan met mijn resources. Tuurlijk dan ziet het er maar eventjes niet mooi uit, dat fixen we later wel als er genoeg winst wordt gedraaid. :P
Heb inmiddels al meerdere goed lopende gevangenissen gemaakt. Iedere keer leer je wat nieuws en doe je het daarna net even anders. Dat is het leuke blijven finetunen totdat het helemaal goed loopt. Totaan de volgende ramp dan, of als een gang niet de boel verziekt _/-\o_
Ja, hoewel ik de prijs hoog vind, is't een amusant spel.

In mijn laatste iteratie (tijdje terug) had ik het geniale idee om alle pijpleidingen in een soort lus aan te leggen naar binnen toe.
Meestal als ze een tunnel gaan aanleggen, gaan ze uit zichzelf terug naar binnen de gevangenis.. Grappig :p
Hangt af, 27,99 is niet duur als je net als ik of mijn vrienden meer dan 200 uur aan spendeert hebt (mijn vriendin zelf bijna 400 uur).

Dan vind ik 27,99 voor ruim 200 uur plezier meer waard, dan 40 of 50 voor een AAA game die ik nadat die uitgespeld is links laat liggen (afhankelijk van het spel, meeste spellen zijn na 30 of 40 uur toch echt voorbij).
Het is acceptabel, maar voor het gevoel zou 15,99 o.i.d. beter zijn (ook m.b.t. sales)
Nu werken ze vast en zeker mee met al die promoties, dus als je het voor minder wilt.. kan het makkelijk. (nu is het ook rond de 15 ofzo, daarbij neemt Steam e.d. ook een redelijk deel)

Geen idee hoeveel ik er voor betaald had in het begin.

Vergeleek vroeger de prijs altijd met pool/snooker. pool/snooker was zo'n 15 euri per uur. Een spel van 45 euro zou je op zijn minst 3 uur plezier aan moeten hebben.
Dit gaat alleen niet echt goed op. (zeker niet als je Dwarf Fortress en kornuiten meetelt; 800 uur * 0 euri = mja)
Prison Architect
-33% 27,99§

18,66§

Nu in de korting op Steam.
Ja.. ik zit me te bedenken, dat ik er misschien helemaal verkeerd naar kijk.
30 euri vind ik veel, maar ik vergeet, dat er bijna altijd wel een actie bezig is.

Zou natuurlijk goed kunnen dat ze de acties meegenomen hebben voor de prijzen ;)
Ik begreep dat die blijven alleen heten het geen Alpha videos meer.
Niet meer maandelijks in ieder geval. Denk dat ze nu eerst aan bug bashes gaan werken want die kunnen ze nog wel gebruiken. Helemaal voor performance.
Wat is er mis met de performance dan? Ik heb het spel zelf op een Celeron stabiel kunnen spelen, of bedoel je iets anders?
Naar eigen zeggen houden die filmpjes niet op, ze gaan alleen anders heten.

edit: oh, spuit 11. Ik blijf moeite hebben met nested layouts :)

[Reactie gewijzigd door gimbal op 7 oktober 2015 14:24]

Wie zich nog Theme Hospital kan herinneren zal zeker genieten van Prison Architect :)
De makers zeggen zelf geinspireerd te zijn door Dungeon Keeper, Dwarf Fortress en Theme Hospital.

[Reactie gewijzigd door Ketho op 7 oktober 2015 12:44]

Just so you know, https://github.com/CorsixTH/CorsixTH. ' Nuff said _/-\o_
(Open Theme Hospital dus)
Alleen zo nu en dan helaas nog een bug waardoor de game crasht en wat algemene bugjes waardoor ik toch nog telkens teruggreep naar de originele theme hospital. Maar ze zijn wel een enorm eind op de goede weg, en het zal niet lang meer duren voordat ze ook deze laatste bugjes eruit hebben.

Voor iedereen die Theme Hospital heeft gespeeld of nu nog speelt is CorsixTH een hele goede om in de gaten te houden :)
Wie dit spel erg leuk vindt zal Factorio (www.factorio.com) ook erg leuk vinden. Ik vermaak me met beide spellen :)
Als je Factorio (inderdaad fantastisch spel) leuk vindt (en PA), dan vindt je Rimworld wellicht nog leuker!

Een soort Dwarven Fortress, maar dan met Prison Architect graphics. (hebben zo ook toestemming van Introversion voor gevraagd!)
Tof, doet me denken aan Transport Tycoon :)
OpenTransportTycoon is best nog wel marktleider, vind ik.
Mocht je van rail ontwerp houden (de manier waarop samengevoegd/gesplitst moet worden), ga dat downloaden. ('Gratisj')
Andere nieuwe spellen komen niet in de buurt van OpenTTD. (Artificial intelligence is wel wat matig, maar ook zo in de moderne spellen)

Factoria is ook erg geinig (niet gekocht, welles geprobeerd) en ik zie.. Pharma (big pharma?) als een klein zusje van Factoria.
Die had ik ook heel even geprobeerd en eigenlijk meteen weggelegd, omdat veels te weinig mogelijk was. (maar wel de hoge prijs, die ik niet snap)

Dwarf Fortress is heilig, daar is alles mee gezegd. Ik wacht met smart op de nieuwe versie (die best lang in de maak is nu), maar het draait na een langere tijd eigenlijk altijd te langzaam (niet multi-threaded).
Alle spellen, waarin je iets moet opbouwen en ook over dwergen gaat, moet je boycotten.
Teveel mensen proberen de heiligheid van Dwarf Fortress na te maken (maar dan met meer graphics!).
Steam heeft er nu 5 van; allemaal matig en door 1 developer. (Toady van Dwarf Fortress is ook alleen, maar hij is heilig)
Dwarf Fortress is heilig, daar is alles mee gezegd. Ik wacht met smart op de nieuwe versie
Ik noem hierboven het spel: Rimworld. Check dit! :)

Het enige wat dit echt niet bevat zijn z-lagen (diepte/hoogte) maar verder zitten er veel features van in. 'T zit erg goed in elkaar.

Voorbeeld van de job list:
http://i.imgur.com/up5WdpS.jpg
Zoals je ziet, erg DF achtig :Y)
Ja, ik had het gezien inderdaad, maar verder niet echt naar gekeken.
De kans is groot, dat het echt nog maar net was begonnen, toen het me opviel.

Ik herinner me, dat ik heb gekeken of het toevallig dezelfde developers/designers waren.
Rimworld klinkt voor mij leuker dan Prison Architect. (liever een soort van colony opbouwen dan een gevangenis).
Desnietemin, is PA zeker de moeite waard.

Trouwens.. leuk om te weten.. Dwarf Fortress heeft ook heel lang geen z lagen gehad.
Maar.. je kan het beter vergelijken met Prison Architect.

Dwarf Fortress wordt echt geheel vanaf de grond gesimuleerd in tegenstelling tot de bovenstaande.
Alle dingen, zoals temperatuur, volgen gewoon de natuurkundige regels. oftewel.. het ene materiaal laat meer door dan andere; het ene kan smelten; het andere niet.
Toady heeft niet gewoon simpelweg een true/false vlaggetje toegevoegd, maar vrijwel alles wordt uitgerekend.
Alleen al de populaties, die binnenkomen; binnenvallen; gebruikt worden voor gegenereerde kunst.. vanaf punt 0 is het gesimuleerd.
Dit is ook de reden, waarom Dwarf Fortress soms niet meer te draaien is en je dingen als temperatuur uit moet schakelen. Het is hardcore simulatie (ergens stond een citaat dat Dwarf fortress meer simulaties uitvoert dan een ruimtevaart project).
Alleen het volgende voorbeeld geeft voor mij de waarde van Dwarf Fortress aan:

Een kleiner dier (een hond in dit geval) werd gebeten door een adder. Deze beet zorgde voor blaren (relatief weinig schade).
Doordat het beest klein was en de blaar groot/onbehandeld werd, trad er necrose op, waardoor die hond hier en daar een walm van stank verspreidde.
Dit weer zorgde voor onvrede bij een paar dwarves.
Zo hoort een early access te zijn. Heb al aardig wat uurtjes in deze game zitten. Heb enorm genoten van de developer vlogs en updates.

5 jaar lang lijkt erg lang maar daarme wordt nog maar eens goed aangetoond dat game ontwikkeling een lang en moeilijk proces is waar veel iteraties, testen en gameplay revisions nodig zijn. Top prestatie.
Inderdaad, hij was al vrij goed te spelen, bugs werden redelijk vlug gepatched en wat ik zelf wel prettig vond was dat er echt vooruitgang was in de ontwikkeling.
Echt ontzettend tof en wat leuk om te zien dat iedereen ook in de eerste comments zo positief reageert. Hebben ze goed gedaan en de Alpha Video's waren top. Nu die nieuwe gamemodus er in zit waardoor je kan ontsnappen, heel tof.. maar nog wel te gemakkelijk.
Als ontsnappen te gemakkelijk is, dan is je gevangenis niet goed genoeg ;)
Is nu te koop voor minder dan 18 euro op steam trouwens!
Met CSGO keys betaal je in principe maar 4 keys.
Tof!
De Early Access versie een hele tijd geleden gespeeld en was toen al top!

Edit: Bedoelde dus Early Access met EA, NIET Electronic Arts ;) Die kunnen een spel van deze kwaliteit al lang niet meer uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Xzylvador op 7 oktober 2015 12:50]

De Electronic Arts versie? Die ken ik niet. Heeft die soms micro-transactions en pay2win? O-)
Haha, dat dacht ik eerst ook te lezen. Maar het is natuurlijk Early Access. :)
EA versie? is dit dezelfde game of een totaal nader spel?
Toffe game, maar het kost wel gruwelijk veel tijd kan ik uit ervaring vertellen haha. Hopen dat ze nog wat kleine bugjes er uit gesloopt hebben! Erg leuk om te spelen iig
Heb me zelf zeer goed vermaakt met deze titel.
Was er na enkele weken wel op uitgekeken, maar het eindproduct ga ik zeker nog eens tijd voor nemen.