Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De Xbox One-versie van multiplayer-survivalgame Ark: Survival Evolved krijgt een splitscreen-modus waardoor twee spelers in co-op kunnen spelen op een non-dedicated server of in offlinemodus. Daarnaast zijn de prestaties verbeterd.

De update voor het spel wordt door communitymanager Jat uiteengezet op de officiële community-website voor de game. De splitscreen-functionaliteit is tijdelijk exclusief voor de Xbox One en moet op termijn dus ook naar de Windows-, Linux- en OSX-versies van de game komen, schrijft Gamespot. De prestatieverbeteringen moeten een framerate opleveren die gemiddeld ongeveer 15 procent hoger ligt dan voorheen, aldus de ontwikkelaars. Ook is een geheugenlek gedicht en is de maximum tether range op non-dedicated servers met 33 procent vergroot, wat betekent dat spelers verder van elkaar af kunnen dwalen.

Naast de toevoeging van splitscreen en de verbeteringen op het gebied van prestaties, heeft Ark er ook wat content bij gekregen. Zo is de Xbox One-versie nu bier, kassen, riot armor, een elektrische wapenstok en drie nieuwe dinosaurussen rijker. Daarmee is de content van de Xbox One-versie gelijkgetrokken met  pc-versie 234. Verder zijn meerdere bugs verholpen. Op het moment is de game in Early Access op Steam en gaat het bij de Xbox One-versie ook om een preview. De volledige versie van Ark: Survival Evolved heeft een release in de planning staan in juni. De game moet dan uitkomen op de bovengenoemde platformen en de PlayStation 4.

ARK: Survival Evolved, PC (Windows)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Wel jammer natuurlijk dat spitscreen niet gelijk getrokken wordt op alle platformen.
Zo spelen mijn 2 kinderen op zowel de PS4 als op de (steam) PC en het is soms uitzoeken op welk platform spitscreen wordt ondersteund.
Afgelopen week hek ik bv pc starwars battlefront aan origen gecancelled ivm het ontbreken van spitscreen en de PS4 versie aangeschaft..
Probeer de site http://www.co-optimus.com/, die site is volledig toegewijd aan spellen die je samen op de bank kan spelen
Geweldig dat er zo een site is. Maar zwaar teleurstellend om te zien hoe weinig het er zijn.
Vooral omdat PC extra nog best wel opties zou kunnen brengen als multiscreen multiplayer.

Maar het is ook wel logisch voor de game makers. De PC heeft meestal mooiere grafics en de console heeft gemak en splitscreen. Met een beetje geluk kopen sommige beide versies. Ook moet het spel op PC dan 2 of meer keer aan geschaft moeten worden om samen met je vrienden/familie te kunnen doen.
Ze houden met dit soort platform locked features de console markt in leven en kunnen meer versies op PC verkopen.
Al viel het me wel al op dat er steeds minder splitscreen games gemaakt worden. Slechte keuze want dit soort feates zijn echt wat de console markt in leven houdt.
Wel jammer natuurlijk dat spitscreen niet gelijk getrokken wordt op alle platformen.

Dat zal in de nabije toekomst gebeuren. Het is gewoon als eerste op de Xbox One beschikbaar. In een toekomste update komt het ook naar de PC.

Afgelopen week hek ik bv pc starwars battlefront aan origen gecancelled ivm het ontbreken van spitscreen en de PS4 versie aangeschaft...
Erg raar besluit. Het zijn alleen de missies die je op de PS4 in co-op kunt spelen. Daar ben je met 2-3 uurtjes ofzo ook wel mee klaar. De rest van de tijd speel je de competitive multiplayer, in modes als Walker Assault en Supremacy. En dat kun je op geen enkel platform in splitscreen spelen. Klinkt een beetje alsof je blij bent gemaakt met een dode mus.
Kun je misschien een bron geven van deze informatie? Kijk erg uit naar een splitscreen functie! :)
Ik kan de officiŽle press release er niet zo gauw bijvinden, maar is Gamespot goed genoeg?

Developer Studio Wildcard announced in a press release that you can now play with a friend in split-screen offline or online on non-dedicated servers.Split-screen is a timed exclusive to the Xbox One.
http://www.gamespot.com/a...ings-split-/1100-6434769/
Timed exlusive houdt in dat het later ook naar het andere platform gaat komen, de PC. Zeer onwaarschijnlijk dat ze de PS4 bedoelen, want daar is het spel nog niet op uit, dan zou je alle features in het spel wel een timed exclusive kunnen noemen.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 13 februari 2016 22:01]

Oh cool! Ik hoop dat het waar is! Lijkt mij super leuk om op 1 PC met een ander te kunnen spelen. :)
Mijn kinderen vinden splitscreen na een week anders nog heel leuk :)
Splitscreen op PC is altijd het achtergestelde hondje. Je kunt Black Ops 3 proberen, die heeft wel een propere splitscreen op PC. Als je die game leuk vind. :)
Rocket league is ss en erg vermakelijk
It's all about the money!
PC games ondersteunen zelden split screen, het is een typisch Console fenomeen.

(Bad ports etc daargelaten)
Ik hoop stiekem dat er nog meer performance verbeteringen komen voor de pc versie. Dit spel is echt een aanslag op je systeem en ook alleen speelbaar, met acceptabele graphics, op dure hardware
Daarom vind ik het ook vreemd dat de X1 versie split-screen krijgt. Een X1 is minder krachtig dan een PC, de game is oorspronkelijk developed voor de PC en men roept vaak dat hedendaagse games geen split-screen hebben mede omdat dit te veel resources kost. Vreemd dat dit kan, en nog vreemder dat ze het dan blijkbaar niet in de PC release stoppen.
Console heeft betere optimalisatie en bijna niemand speelt splitscreen op de pc. Verder heeft de xbone het zwaar om ark goed te draaien.
Console heeft betere optimalisatie? Draait het spel daarom op 1088x612 op 20 fps? Met constante screen tearing? http://www.eurogamer.net/...vival-evolved-on-xbox-one
Ik Zeg toch erbij dat de xbox het zwaar heeft. En ja een console kan met mindere specs meer dan een pc met dezelfde specs.
En ja een console kan met mindere specs meer dan een pc met dezelfde specs.
Weet je zeker dat dat ook voor Ark: Survival Evolved geldt?
Valt nou niet echt te zeggen ovet een gamr die nog niet uit is en in alpha is.
Grafisch gezien is de xbone versie van het spel ook een stuk minder dan de pc versie. Overduidelijk te zien
Black ops 3 draait ook met splitscreen zwaar slecht. Ongeveer 30 tot 40 fps en een klein schermpje.
Ik vind het spel grafisch zelfs op de hoogste instellingen helemaal niks, maar dan doel ik met name op het design, het ziet er gewoon zo nikszeggend uit.
Vreemd dat dit kan, en nog vreemder dat ze het dan blijkbaar niet in de PC release stoppen.
Ze hebben gezegd dat de splitscreen-functionaliteit een timed exclusive is voor de Xbox One. Met andere woorden, het komt in een latere update ook naar de PC.
nu de developer zijn geld binnen heeft van de pc gamers focussen zij nu op xbox gamers.
updates komen mondjes maat binnen en met elke performance improvement heb ik het gevoel dat het juist achteruit gaat dan vooruit..
Updates komen mondjes maat? Elke week komt er wel een update die content en performance winst toevoegd aan het spel. Qua early access is dit een van de weinigen die het juiste wťl goed doet imho. Daarnaast worden er tussen elke grote update ook nog gewoon kleine bugfixes uitgevoerd.

Spel is op dit moment lastiger te spelen met matige hardware, maar ze focussen eerst op content en naarmate de deadline nadert gaan ze de performance verbeteren.
Optimaliseren op de pc is heel HEEL moeilijk, welke configuratie moeten ze gebruiken van de ontelbare configuraties.. Echt optimaliseren zoals bij een console (1 configuratie) kan, is niet mogelijk/weggegooid geld bij de pc versie(ontelbare configuraties)..
Dat valt reuze mee hoor. Waar jij naar refereert gaat voornamelijk om verschillende videokaarten, geluidskaarten e.d. Daar zijn API's als Opengl/DirectX voor. (Sowiezo wat overhead maar tegenwoordig al stukken beter)

De meeste games die slecht zijn geoptimalizeerd komt hoofdzakelijk door slechte coding of een bad port. (Komt beide op het zelfde neer)

De game moet dingen omslachtig uitvoeren op de processor, terwijl dit veel efficienter zou kunnen met hetzelfde resultaat. Verder gebruiken veel games maar twee hoofd threads. Een voor de rendering/core en hopelijk nog een ander voor network/audio/filestreaming e.d.

Zodra de hoofd thread een core volledig uitput gaat de rest ook trager. Moet allemaal wel in sync blijven. Vandaar dat mensen Intel aanraden voor games op dit moment.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 13 februari 2016 23:16]

Dus? Dan kunnen we het toch over 2 jaar fatsoenlijk in splitscreen spelen.
Enig idee of high (geen very of ultra en filters tweaken) op 1080p gaat lukken met een i5 6400t + 970m?
offtopic:
Hij is goedkoop te krijgen via humblebundle montly, maar als ie op genoemde specs niet te spelen is, laat ik deze nog even voorbij gaan.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 13 februari 2016 13:09]

30 fps target: JA (met sommige dingen op medium)
60 fps target: NEE.

Op de allermooiste (epic) settings op een Titan X ziet het spel er zo uit:
https://youtu.be/71dDl-KdyuY?t=5m40s
Ja, je ziet het goed. De dinosaurussen verdwijnen gewoon in elkaars lichaam op deze "epic" settings (tuurlijk is dit een bug, maar het is gewoon de huidige staat van het spel, zeer buggy). Persoonlijk zou ik wachten totdat de game bijna af is, en dit soort dingen misschien opgelost zijn. Dan krijg je ook veel betere performance.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 13 februari 2016 17:27]

Dat filmpje is van augustus dat is totaal niet meer te vergelijken met nu. De game is inderdaad niet af maar er zijn heel veel bugs uit.
Ik red het niet met mijn i5 4670k op 4.7ghz en gtx 770 4gb :/ dus zal het betwijfelen
R9 270 + amd athlon x4 860k en speel het spel vloeiend 35-50fps op medium/low dus high en desnoods een aantal dingen op medium zou zeker moeten kunnen.
Speel alles op medium en sommige dingen zoals draw distance op high.

Heb zelf een GTX960 4GB OC en Phenom II X6 1090T. Weinig tot geen framedrops :)
Als je van het concept en van het idee houdt, raad ik iedereen ten zeerste aan het spel aan te schaffen via de humble monthly bundle voor slechts (!) 12 dollar. Goedkoper ga je het de komende tijd zeker niet treffen, en de kans is zelfs redelijk groot dat het spel na officieel release in prijs is gestegen.

Een 'M' type GPU is altijd zwakker dan de desktop variant. Ik heb de GTX 970 en speel het spel op gemiddeld 30FPS met settings op high, enkele op ultra/epic. Persoonlijk vind ik 30FPS voor dit type spel, dat ik ook nog eens SP modus speel, meer dan genoeg. CPU is overigens i5-3570 (3.4GHz). Met de laptop variant zal je waarschijnlijk meer richting een mengeling van medium en high settings gaan.

Overigens is het zeer aan te raden om te kloten in de graphicsettings. Sky bv, vreet ontzettend veel VRAM. Het is alweer even geleden dat ik het spel heb opgestart en in de settings heb zitten kloten, maar zo waren er meer settings die voor mindere GPU's wonderen kunnen doen.
Ik heb oprecht nergens last van ? En heb echt geen absurt dure setup.

Game wordt zeer regelmatig geupdate. 2x per dag zeker wel.
2x per dag?! Gooien ze alles er direct na het maken in dan?
2x per dag?, nee dat niet maar wel elke dag!
Afgelopen paar dagen heb ik meerdere updates per dag gehad.
Hmm, ik niet. Zeker wel elke dag. Toch vraag ik me af wat te updates doen want ik zie/merk totaal geen verschil (op enkele updates na met nieuwe dinos ect)
Hmm dat suggereert meer dat ze het complete testen overlaten aan de spelers...
Dat is dan ook heel het punt van early acces
Met de resolutie waarop jij speelt (1366*768) en een 970 is geen enkele game een probleem. }> Of is je nieuwe scherm met 1080p inmiddels binnen?

(Inside joke, rwbk zal hem snappen. :P)

[Reactie gewijzigd door Uffeltje op 15 februari 2016 08:04]

Leuk om te horen en het overwegen waard. Ik vraag me wel af hoe de Xbox One dat moet gaan trekken, aangezien mijn GTX670 het spel niet aan kon op full hd.
Hmmm Ik vind dat ze eerst wel eens de GPU API moeten fixen want dit spel werkt niet echt bepaalt smooth zelfs voor een early access sommige met een TITAN X kunnen dit niet eens spelen op 45FPS^
Binnenkort (in februari) komt of komen er updates die gericht zijn op performance, waaronder een DX12 update voor Windows 10.
Weet je dat zeker? Die DX12 performance update is n.l. de afgelopen 4(/5?6 misschien inmiddels al?) maanden al steeds een maandje opgeschoven.
Dat heb ik ook eerder vernomen inderdaad, maar het komt nu redelijk zeker over.
Heb je het over de ''a little further out'' overzicht? Met de line: -DirectX12 Mode for Windows 10! Approximate +20% perf ?

Of hebben ze ergens een post achtergelaten met bevestiging dat het deze maand komt?

Als het om het eerste betreft, houd er dan maar rekening mee dat het niet deze maand komt. Die line is namelijk al tig keer geknipt en naar de volgende maand geplakt.
Onder ''a little further out'' staat met hoofdletters "February", met daaronder: "DirectX12 Mode for Windows 10! Approximate +20% perf".

Volgens mij geven zij daarmee aan dat de update in februari komt.
Maar jij hebt dat dus al vaker gezien, al een paar maanden?

[Reactie gewijzigd door Luxicon op 14 februari 2016 22:40]

Yep.

Weet niet precies sinds wanneer het staat onder ''a little further out'', oudste topic met de vraag ernaar dat ik even snel kon opzoeken is van eind september.
Heeft iemand enig idee of splitscreen op een later termijn op de PlayStation 4 komt? Het zou financieel namelijk niet zo slim zijn om de PlayStation 4 versie te beperken met functies aangezien dit de meest gebruikte gameconsole is van nu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True