Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Submitter: PricewatchJunk

Gevangenissimulatiegame Prison Architect komt dit voorjaar naar de PlayStation 4, Xbox One en Xbox 360. Het spel werd met crowdfunding bekostigd en kwam eind 2015 uit voor de pc. De consoleversie krijgt een aantal nieuwe mogelijkheden.

Prison ArchitectDouble Eleven is verantwoordelijk voor de consoleversie van Prison Architect. Volgens de ontwikkelaar krijgen de consoleversies nieuwe features, zoals een Prison Warden-modus, waarin spelers niet zelf een gevangenis hoeven te bouwen, maar rechtstreeks aan de slag kunnen als gevangenisdirecteur in een kant-en-klare gevangenis.

Ook krijgt de consoleversie de World of Wardens-feature, waarmee spelers gemaakte gevangenissen onderling kunnen delen. Ook passen de ontwikkelaars de bediening van het spel aan op de verschillende controllers die bij de PlayStation 4, Xbox One en Xbox 360 horen. Er is nog geen precieze verschijningsdatum bekendgemaakt. Double Eleven zegt dat de game in het voorjaar beschikbaar zal zijn en 29,99 dollar gaat kosten.

Pc-gamers die het crowdfundingproject van Introversion Software steunden of Prison Architect via Steam Early Access bemachtigden, konden het spel al jarenlang spelen. In oktober 2015 kwam de versie 1.0 van de sandbox-game uit voor Windows, Mac en SteamOS. Inmiddels is de game anderhalf miljoen keer verkocht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Lekker dan. Help je de game met crowdfunding, krijgt de consoleversie opeens extra modes. Why?
De pc versie zal die extra modes vast en zeker ook nog wel krijgen.
"ook nog wel" is in deze situatie nog steeds oneerlijk. Of de PC versie krijgt ze gelijktijdig of eerder. Als funder verdien je minstens een gelijke behandeling.
"ook nog wel" is in deze situatie nog steeds oneerlijk. Of de PC versie krijgt ze gelijktijdig of eerder. Als funder verdien je minstens een gelijke behandeling.
je hebt als funder je spel gekregen. de maker is er mee succesvol geworden en heeft met de winst die gemaakt is vervolgens geïnvesteerd in console versies.

ergo, de console versies staan los van de door funding tot stand gekomen pc versie. Je voorkeurs behandeling als funder heb je al gekregen door het spel op de PC te krijgen voor het op consoles uit kwam.
Dit is precies wat er nu nog mis is in de crowdfunding markt. Wanneer dit geen crowdfunders waren maar echte aandeelhouders was dit heeel anders gelopen.

Dan hebben ze namelijk nog alles te doen om de aandeelhouders tevreden te houden. Je krijgt nu al geen winst als funder, krijg je dan nu ook al geen voorkeursbehandeling (eerder gelijkwaardigheidsbehandeling)? Je wordt steeds verder opgelicht lijkt het in deze markt.

Nu valt er over de hele lijn niet zo heel veel te klagen over Prison Architect, ze hebben zich netjes aan hun beloftes gehouden en regelmatig updates uitgebracht. Het begint toch langzaam richting de smerige afdeling te raken, waar er helaas al veel te veel van zijn in de crowdfunding afdeling.
Ik vind juist dat de meeste crowdfunding projecten hem smeren, hun beloftes niet nakomen en de games niet afmaken nadat ze miljoenen hebben binnen hebben gehaald. Hun zijn altijd netjes geweest met maandelijkste updates en zijn hem niet gesmeert. Het is een klein team en ze zijn opzich al binnen, ik vind het wel goed om te zien dat ze verder gaan.
Wellicht heeft de game wat langer geduurt of heb ik wat dingen gemist, maar ik vind dat ze het goed hebben afgemaakt.

Tuurlijk is hun doel om nog meer winst te halen met de console versie, maar geld hebben ze niet meer nodig, er zit wel echte motivatie en hobby achter. Dit gebeurd zelden bij crowdfunding games.

Het enige issue is performance, het zijn (volgens mij zelfs maar 1 developer, in het begin tenminste) niet hele ervaren en goeie programmeurs, ik vind dat ze het best goed voor elkaar hebben gekregen.

[Reactie gewijzigd door Kcod op 21 januari 2016 10:22]

Dit is precies wat er nu nog mis is in de crowdfunding markt. Wanneer dit geen crowdfunders waren maar echte aandeelhouders was dit heeel anders gelopen.
ik denk echter dat dit precies de reden is dat ze JUIST crowdfunding doen. Aandeelhouders hebben maar 1 belang: geld. Ze willen juist een goed spel maken. Door crowdfunding te doen, en de funders te geven waar ze voor 'tekenden', behouden ze hun onafhankelijkheid en zelfstandigheid.

Jij hebt gekregen waar je je voor inschreef, daar houdt jullie 'overeenkomst' op.
Een overeenkomst die ik dus niet snel nog eens aan zal gaan ^O^
Waarom? Hebben ze op enige manier jullie overeenkomst geschonden? Hadden ze je op enige manier exclusiviteit belooft? Natuurlijk niet.

Ik vind derhalve je reactie heel erg raar. :)
Alle crowdfunding games waar ik op ingetekend heb ben ik tevreden van het verloop.. zo heb ik ingetekend op star citizen en had ik indertijd ook op wasteland 2 ingetekend
De funders, AKA geldschieters, hebben niets meer te melden; eind vorig jaar kwam versie 1.0 van de game uit wat de "af" versie is. Alles wat ze nu nog toevoegen is extra content, het valt niet binnen het crowdfunding pakket. We mogen blij zijn dat ze ermee bezig blijven.

Moet jij eens voorstellen dat je een lening doet bij de bank en die dan jouw houding aannemen. "Wij zijn funder dus we blijven je voor eeuwig achtervolgen met eisen". Nee, uiteindelijk betaal je ze af en dan hebben ze niets meer te mauwen.
De features die ik zie heet op de PC versie de "Steam Workshop".
Not the same thing...
Steam workshop bevat toch echt de kant en klare starter prisons en je kunt hiermee je prison delen met anderen.
Enige extra functie die ik zie is die warden modus waarbij je een kant en klare pre-built design voorgeschoteld krijgt waarvan geen enkele pc gamer gebruik van zal maken en mocht je dat willen dan heb je steam workshop. Iets wat ik op consoles zo graag zou zien user made content :-) helaas niet breed aanwezig..
Heb jij wel gelezen? Ja, je krijgt een pre-built gevangenis, maar daar kan je wel nieuwe dingen in doen, dát is juist het nieuwe.. Dat je een pre-built gevangenis kan krijgen is niets nieuws nee..
Op steam kun je ook een workshop item verbouwen.... :) nogmaals leuk voor de consoles waar de reviews van dit soort updates elke keer enorm lang duren door Sony/Microsoft, maar dit fenomeen heb je niet op Steam.
Wie weet komen die features ook gewoon naar de pc-versie....
Het delen van gevangenissen doe je via de Steam Workshop, technisch gezien geen onderdeel van de game zelf. Waarschijnlijk hebben ze het daarom over nieuwe features.

Neem eens een kijkje in de workshop, er staat echt heel veel leuks!
http://steamcommunity.com/workshop/browse/?appid=233450
De steam workshop is USER content, geen officiele inhoud.
De bijde genoemde "nieuwe feautures" zijn al gewoon door de steam workshop op PC beschikbaar, misschien even wat beter lezen in het vervolg :+
De extra modes die worden genoemt zijn voor zover ik begrijp gelijk aan de functies van de steam workshop want daar mee deel je alles ook al dus niks nieuws :)
Hopelijk realiseer je wel dat een product helpen via crowdfunding geen garanties geeft voor het uiteindelijk geleverde product?
tuurlijk. Maar als dan vervolgens het spel daadwerkelijk uit komen en mensen op andere platforms krijgen opeens extra functionaliteit dan vind ik dat een beetje vervelend. Als een game alsnog niet gemaakt wordt of niet aan de verwachting voldoet (heb ook Elite:Dangerous gesteund en dat vind ik echt een miskleun, net als de leap controller trouwens) is dat niet anders, maar dit vind ik wel een beetje iets anders. Gamemodes toevoegen die alleen speelbaar zijn voor mensen die bijna zeker NIET je kickstarter gefund hebben omdat het een compleet ander platform is vind ik gewoon niet netjes. Dat zijn dingen die mij eerder zouden doen besluiten niet meer aan kickstarters te doneren. En waar zij strikt genomen het recht hebben te doen wat ze nu doen, heb ik weer het recht daaraan mijn eigen conclusies te verbinden :)
De console versie krijgt helemaal niets extra's, "Double Eleven" wil gewoon even aandacht.
De features waar het over gaat (gevangenissen van anderen spelen, je eigen gevangenis delen) zitten ook in de PC versie, maar werken via de Steam Workshop, die op consoles niet beschikbaar is, dus die functionaliteit gaan ze zelf herbouwen.
Ik vraag me af of dit een succes gaat worden op consoles qua bediening en speltype.
Vroeg ik me ook af. De bediening is met de muis soms al moeilijk en heeft veel drag & drop. Bouwen zal redelijk tijdrovend worden met een controller.
Ik gebruik in mijn lazy-op-de-bank-casual-mode ook een controller en dat gaat nog best redelijk. Je bent voornamelijk gewoon wat langzamer met het bouwen.
Ik vraag me af of dit een succes gaat worden op consoles qua bediening en speltype.
Op zich zie ik zondermeer wel mogelijkheden waarop dit goed geimplementeerd zou kunnen worden, met zoiets als een ring systeem (Secret of Mana was een van de eerste voorbeelden die een dergelijk systeem had) om de overvloed aan objecten die gebouwd kunnen worden in Prison Architect te verstoppen achter 1 commando.

Want, Prison Architect heeft zelf al een oplossing in de vorm van de Clone Tool. Die voorkomt dat je iedere keer weer in zo'n ring menu moet gaan lopen rondzoeken voor het bouwen van, bijvoorbeeld, een gigantisch cell block.
Het is een casual game, zal prima moeten gaan met controller. Ja, je kunt niet als een jekko plannen/bouwen, maar gewoon lekker relaxt op de bank liggen beetje uit meten etc moet prima mogelijk zijn!
Ik ben benieuwd hoe de framerate gaat zijn op de consoles en hoe ver je een gevangenis kan uitbreiden. In mijn ervaring kakt de framerate al in bij het uitbreiden naar 1 nieuw gebied. Toen ik een gevangenis had met 500-1000 gevangen (nog best 'klein') was de framerate 10 en de game enorm vertraagd. Voornamelijk daarom ben ik gestopt met spelen omdat écht grote gevangenissen niet gemaakt konden worden zonder grote prestatie problemen.

Misschien dat ze op de consoles de gevangenis in één gebied houden en het gebrek aan uitbreiden compenseren met kant en klare gevangenissen?

[Reactie gewijzigd door SN4K3 op 20 januari 2016 18:09]

Dit weerhoud mij ook van spelen, ik heb de kleine gevangenissen wel gezien, wil nu wel eens massaal de 500 voorbij maar dan dropt de framerate mij gewoon veelste veel. Bij 200 begint PA al frames kwijt te raken :/
Grote kans dat de game ineens een stuk beter gaat draaien na deze release. Toen men met de tablet alpha versie kwam draaide de game ook ineens een stuk beter omdat ze met gelimiteerd geheugen moesten werken. Ze hebben zelf in een IAMA al aangegeven niet meer naar performance te kijken omdat ze te veel systemen draaien en iedere maand iets toe moesten voegen.

Nu gaat er een heel team aan de slag met veel console ervaring en ervaring met gelimiteerde hardware. Na het drama dat de vorige console port van IVSoftware was wat ze bijna de nek om draaide, dus ze zullen zeker geen genoegen nemen met nog een brakke laggende port. In een blogpost hebben ze ook al aangegeven dat ze meerdere bedrijven benaderd hebben voor de port en dat Double11 de game goed kon laten draaien binnen een week.
Een console versie? Van mij mogen ze het orgineel nog wel gaan updaten. Met een beetje grote gevangenis (600+ gevangenen) is het spel echt niet meer speelbaar. De game gebruikt ook maar 1 cpu. Met wat fatsoenlijke multi cpu support, zou het een stuk soepeler moeten draaien.

(hierboven zag ik nog een reactie in de trend van " moet dit op next gen gonsoles draaien ?" Ja, want dit is een behoorlijk zware game. Elk poppetje in de game heeft zn eigen way points, en met veel gevangenen,bezoek en personeel, heeft elke pc het erg zwaar met deze game)
Ze updaten het spel ook nog steeds, maar niet meer maandelijks zoals vroeger.
En dat is ook goed, maar de updates van nu bestaan alleen maar uit features en nog eens features wat de game zwaarder maakt, ik zie in iedere geval geen performance verbeteringen meer komen, Performance moet natuurlijk wel goed zijn, alles wordt namelijk maar op 1 core gedraaid
Blijkt dat ie ook nog voor ps3 en xbox 360 uitkomt, goed dat ze het doen omdat nog niet iedereen is overgestapt op een nieuw systeem
Alleen 360 tot nu toe. Ps3 is nog niet aangekondigd maar de kans dat die er komt met de cell processor is redelijk klein.
Blijft een leuke game, maar ik weet niet of het wel gaat werken op console, het is redelijk 'slow paced' en dat werkt volgens mij niet echt op een console. (waarbij ik moet toegeven dat ik nog nooit zelf (of iemand anders) een sim op console heb gespeeld(/heb zien spelen))

Trouwens, wel totale onzin dat de console versie "nieuwe features" krijgt, dit is gewoon 1op1 wat de PC versie ook doet, via Steam Workshop. (het kunnen beginnen in een bestaande gevangenis/je gevangenis delen)

Die Amerikaanse voice over past trouwens totaal niet bij de game/devs, denk dat dit dus ook vooral voor de Amerikaanse markt gedaan word.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 20 januari 2016 18:00]

Wat overigens ook informatief is, is dat Introversion Software momenteel bezig is met een tablet versie van Prison Architect voor zowel ios als android.
Is er al iets meer bekend over de tablet versies dan? Laatste nieuws wat ik hier van vernomen heb is dat ze destijds testers zochten.
Sindsdien niets meer van vernomen inderdaad. Ben benieuwd wanneer er weer iets naar buiten komt.
mac editie is met de huidige versie en mac os onspeelbaar. Teveel bugs.
lijkt me een erg leuke psn+ game, laat maar komen :)
Ik ben benieuwd hoe dat met de besturing gaat, met een gamepad zo'n spel spelen zal sowieso veel trager gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True