Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Scifikolonisatiegame RimWorld komt volgende week uit Early Access

RimWorld 1.0 wordt uitgebracht op 17 oktober, als de scifikolonisatiegame al vijf en een half jaar beschikbaar is via Steam Early Access. De game maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om een verhaal te genereren.

De ontwikkelaar, Ludeon Studios, maakt bekend dat RimWorld 1.0 vrijwel hetzelfde is als bèta 19, maar dan met veel bugfixes. Spelers die bèta 18 of 19 spelen zonder mods, kunnen updaten naar de nieuwe 1.0-versie en hun savegames meenemen.

Volgens de makers is RimWorld geïnspireerd op de game Dwarf Fortress en scifiserie Firefly. Spelers beginnen met drie survivors op een planeet en moeten vandaaruit hun kolonie opbouwen. De kolonisten hebben allemaal een persoonlijkheid en maken ontwikkeling door, ze gaan bijvoorbeeld relaties aan en kunnen die ook weer verbreken.

Tijdens de game krijgen spelers te maken met willekeurige gebeurtenissen die in een verhaal worden verweven door de AI Storyteller. Er is keuze uit verschillende verhalenvertellers, zoals Randy Random, Cassandra Classic en Phoebe Chillax.

RimWorld begon als een Kickstarterproject in 2013. Met een campagne werd zo'n 180.000 euro opgehaald. In januari dit jaar maakte de studio bekend dat er al een miljoen exemplaren van de game waren verkocht. De game kost 28 euro op Steam.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-10-2018 • 13:28

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Heerlijk vermakelijk spel dat gedurende de development steeds nieuwe dingen kreeg. Ik zit al tijdje op 1.0 (pre-release ofzo), en dat is echt goed speelbaar, veel features en mogelijkheden, mid- en lategame veel research dingen, en je bent continu bezig. Sinds ik ben ingestapt (Alpha 6), echt veel gebeurd.

Het is nog lang geen Dwarf Fortress (wat ik één van de beste games aller tijden vind), maar wel een stuk makkelijker om even op te pakken. DF doe ik echt als ik vakantie heb en een paar dagen lekker wil gamen. RimWorld is echt meer een tussendoor dingetje, waar je als je niet oppast alsnog uren non-stop in steekt.

Toevoeging:
De modders maken de game ook echt tof! Er zijn zoveel mogelijkheden en de ontwikkelaar maakt ook ruimte voor ieders eigen inzicht en toevoegingen. Ik vind veel mods die heel veel robots toevoegd echt leuk! En is er voor ieder wat wils om er compleet een eigen verhaal te maken.

[Reactie gewijzigd door Makine_31 op 8 oktober 2018 15:05]

Ik ben sinds de release in augustus ook weer helemaal addicted, gadverdamme wat is dit toch een heerlijk complexe en tijdrovende game. het is jaren geleden dat een gevoelsmatige 10-15minuten heel snel 3-4 uur worden.

En inderdaad, de mods. Dit is 1 van de spellen waarbij mods het spel maken. Alles is in te stellen en aan te passen zoals jij wenst jou verhaal te maken. Het hele concept van dat "je eigen verhaal" maken vind ik zelf ook heel erg tof gedaan. Je krijgt echt een band met je minions en de -sociale- interacties zijn echt super tof gedaan.

Ik gebruik zelf 155 mods. Maar er zijn wel een paar mods die IMO echt nodig zijn:

Researchpal
Path Avoid (echt kut als lui de hele tijd door je keuken/voedsel opslag banjeren terwijl je routes hebt gemaakt.)
Replace stuff (niet eerst meuk hoeven te deconstructen)
Cleaning area (gebeurt mij te vaak dat 1 of andere derp buiten je muren gaat schoonmaken en aangevallen wordt omdat hij gezien wordt als voedsel of tijdens een raid naar buiten rent)
Defensive positions
Interaction bubbles

Hier nog een paar goede die het spel uitbreiden zonder het spel makkelijker of dommer te maken (tegenovergestelde zelfs)
Dubs Bad Hygiene
De Misc meuk
Rimsenal
Expended Prosthetics and Organ engineering
Hospitality

Oh en ondanks dat het een klein spel is, als je met veel mods speelt, aan te raden om het op een SSD te plaatsen anders ben je 2 weken aan het laden en voor de Ryzen gebruikers, de 1600-1800 moet je een beetje overclocken wegens de zware single thread anders heb je enorme framedrops na een paar uurtjes. Al geldt dit laatste alleen voor de grote ludicrous maps.
moet je een beetje overclocken wegens de zware single thread anders heb je enorme framedrops na een paar uurtjes. Al geldt dit laatste alleen voor de grote ludicrous maps.
zijn die er nog altijd ? :(
ik had echt gehoopt dat ze er met wat optimaliseren wel een speelbaar spel van hadden kunnen maken en dat het ergens een memory-leak was, want na een tijd wíl je gewoon groter bouwen :/
Let wel dat ik 155 mods heb en op de grootste map grootte speel. Ik vind het zelf niet zo vreemd dat het er wat moeite mee heeft. Er is zeker een boel ruimte om te optimaliseren. Maar zonder all die mods en op een normale map grootte draait het als een zonnetje.

Als ik mijn 1700x naar 4ghz overclock gaan de framedrops zo goed als volledig weg.

KSP, Skyrim en zelfs PA hebben hier ook last van, als je die vol gooit met mods, loopt het wat minder soepel.
Heb zelf een 1700 en geen problemen met framedrops.
Enige moment dat ik framedrops heb ervaren, is wanneer een avatar vast blijft zitten en niet meer kan pathen. Maar gelukkig verhongeren die vanzelf.
Ook met zo'n stapel mods en op de grootste map groottes?

Het eerste uurtje gaat nog wel, maar op gegeven moment met 6-7 colonists en wat farm animals/haulerpets wordt het allemaal wat minder. Vooral rond de events.

Maar een paar 100mhz erbij en het is weg en komt ook niet meer terug.
zo'n stapel mods niet nee, draai er rond de 30. Zit op moment in midden van een verhuizing dus nog even lastig om te controleren. Draai standaard op 3,6ghz. wat nog binnen max frequentie zit, dus ik niet als overclock beschouw? misschien dat dit het verschil is.
Helemaal mee eens!

De game is al goed zonder mods, zeker sinds B19 maar dan nog voegen ze enorm veel toe.

Ik stream het spel een aantal keer per week, en het levert altijd aardig wat kijkers op :)

Naked Brutality + Randy Random blijft toch wel mijn favoriet, zeker zonder reload mogelijkheid.

Edit: De screenshots bij dit artikel zijn wel bizar verouderd hoor. :/ beetje jammer

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 8 oktober 2018 17:01]

Ik ben eigenlijk een beetje klaar met die 'Prison Architect-engine'. Dat was leuk voor die game maar wordt sindsdien ook voor een hoop andere (zowel goede als slechte) indie games gebruikt, waardoor die allemaal dezelfde look-and-feel hebben, met alleen een ander(e) setting/thema.
Het is helemaal niet de Prison Architect-engine.
It looks a lot like Prison Architect. What's up with that?

Blame my (Tynan's) lack of art skill - especially with characters. I made the character art you see in the trailer as a stopgap, and borrowed the Prison Architect style because I'm not a good enough artist to develop a new one. They were never intended to be final. With this Kickstarter, we'll be able to get a real artist who can sit down and develop an original style for RimWorld.

I've talked with the original Prison Architect artist, Ryan Sumo, and he's fully supportive of RimWorld. We didn't share any art or code with the PA guys.
Bron.
Had engine ook tussen aanhalingstekens omdat ik er vanuit ging dat het niet perse een losstaande engine zou zijn.
Maar je kan toch niet ontkennen dat ze extreem veel op elkaar lijken. En dus niet alleen Prison Architect en Rimworld, maar ook bijv. Sim Airport. Zal wel persoonlijke smaak zijn hoor, maar ik vind het afbreuk doen aan je game als je geen/nauwelijks effort steekt in de look-and-feel ervan.
They were never intended to be final. With this Kickstarter, we'll be able to get a real artist who can sit down and develop an original style for RimWorld.
Dat is nog niet echt gelukt dan na 5 jaar.
Dit dacht ik ook. Tot je de game speelt en merkt hoe diep het is, dan zie je waar de tijd wél in heeft gezeten.
Ja snap ik. Zie ook op bovenstaande screenshots wel dat er meer in zit dan alleen de grafische stijl van PA.

Maar toch. 180.000 euro via Kickstarter en daarbovenop een miljoen x €28 (give or take voorgaande sales/kortingen, etc): je zou dan toch genoeg budget moeten hebben om iemand in te huren en écht een eigen grafische stijl te ontwikkelen. Zeker als je in je Kickstarter project claimt dat dit ook de bedoeling is.
Rimworld heeft eigenlijk nooit sales of kortingen gedaan, om verkoop via keysites te voorkomen
Waarschijnlijk was dat een mogelijkheid geweest. Maar aan de andere kant, mensen vinden het prima zo, spelen het al massaal dus het vanuit business perspectief niet erg slim om dan alsnog geld uit te geven. Want het kan bestaande fans doen afkeren van de game. De mensen die je game vanaf het 'eerste uur' ondersteunen.
steam neemt ook een groot deel, 30% ofzo?
Ik heb het eens opgezocht maar naar eigen zeggen was er geen relatie tussen Prison Architect en Rimworld. Maar d'r zal wel iets zitten in het framework dat ze beide gebruiken (Unity? XNA? Is dat laatste nog een ding?) waardoor je deze 'feel' krijgt. Of een tutorial die ze beide gevolgd hebben in het begin.
Ze hebben geen gelijk framework, of iig niet een welke dit zou verklaren.

Rimworld heeft de CartoonStijl van Prison Architect compleet gejat. Het idee was dat die maar tijdelijk zou zijn, en dat ze daar nog een keer een fatsoenlijke art-stijl zouden ontwikkelen.
Echter tegen de tijd dat ze daar naar wouden kijken was iedereen zo gewend aan de "gejatte" art-style dat ze die maar gehouden hebben
Was Rimworld niet al (veel) eerder beschikbaar dan Prison Architect?
Nee, PA 2012, Rimworld 2013.
ik deel je mening, maar het maakt de spellen in mijn ogen wel vaak tijdloos.
Ik blijf me verbazen dat er zoveel markt is voor spellen waarbij grafics totaal van ondergeschikt belang zijn. Wellicht een generatieverschilletje?. Ik bedoel ik speelde vroeger ook Commander Keen en dat niet omdat dat er zo gaaf uitzag. Des te knapper als een spel kan overtuigen puur op basis van gameplay, maar voor mij zijn deze 1995 grafics al reden om hier ver van weg te blijven :)

[Reactie gewijzigd door Tusk op 8 oktober 2018 14:16]

Gameplay > Graphics

Ik heb wel graag 2D graphics in dergelijke games. Half uit nostalgie en half omdat 2D soms gewoon handiger is voor games waar je overview voor nodig hebt. Factorio is er ook zo eentje met fantastische 2D gfx (en gameplay!).

Indie games hebben daar ook geen budget voor. Dan kan je evengoed een artist betalen voor wat sprites en focussen op gameplay.
Dank, dit.

Factorio heeft de beste gameplay die ik ooit gevoelt heb in een spel. En is niet bepaald een "prachtig" spel te noemen.

Het is functioneel, op alle fronten, en dat is ook exact wat ik zoek
Vind de meer recente graphics upgrades toch wel gelikt eruit zien eigenlijk. Het blijft een wat kleurloze boel maar dat is nu eenmaal de stijl van de game.

Nu de UI nog, en dat staat dus op het programma voor de volgende versie, onder andere.
Factorio is idd een mooi spel, systemen ontwerpen en bouwen naar hartelust. Officieel nog niet uit Beta / Early Access, maar al volledig te spelen. Heb er zelf gecombineerd al 3k+ uur in zitten.

En het gekke is: Toen ik het destijds op een LAN zag, dacht ik echt niet dat ik dit nog veel zou spelen, of dat dat iets voor mij was.
"I used to have a family, now i have a factory"
Nooit Dwarf Fortress gespeeld dus?

Na een paar uur zie je het niet eens meer.
Je eigen fantasie en creativiteit kleuren alles in. Ik vond het heerlijk. Net als toen je als kind een boek las en je alles voor je ogen kon zien gebeuren. Of zoals in jouw ogen je lievelings knuffelbeest leefde (moet direct weer denken aan die reclame).
Ik zou het graag willen gaan spelen, maar ik kom die eerste paar uur niet door.. Minecraft, RimWorld e.d. is allemaal geen probleem, maar als ik text-mode "garbage" zie op m'n scherm doet 't me teveel aan werk denken :)
Heerlijk genieten, had laatst eens wat maten langs, en die liet ik DF zien. (Speel wel met een graphics pack), maar ik leg ze zo dit en dat uit, en die koppies... Ze snapten er helemaal niks van, terwijl ik alles aan het uitleggen was. Was echt een matrix-momentje (scherm met icoontjes die sommigen helemaal niks zeggen).
'(moet direct weer denken aan die reclame).'

Verdorie, wie is hier nou weer uien aan het raspen dan

Dat inkleuren lukt me bij Rimworld zeer aardig (en om eerlijk te zijn ben ik na een flinke aanval ook best blij dat het niet al te realistisch weergegeven is), maar DF is ook voor mij net een stap te ver. Als ik een keer een paar maanden niets te doen heb bij slecht weer ofzo zal ik het maar weer een keer proberen. Boatmurdered vond ik echt geweldig om te lezen, maar de screenshots vond ik zelfs met uitleg erbij soms lastig te 'lezen'
Ik kan jullie het YouTube kanaal van Kruggsmash aanraden. Deze man vertelt geweldige verhalen op basis van Dwarf Fortress en zelfgemaakte tekeningen. Echt leuk!
dubbelpost verwijderd

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 11 oktober 2018 12:13]

De game is enorm diep. Ik hou ook niet van pixelated games of games zonder veel grafische opsmuk, maar deze game kon me met de diepte en gameplay toch over de streep trekken.

Tijd voor een demo van deze game, als die er niet al is.
Tijd voor een demo van deze game, als die er niet al is.
Er is geen demo, wel een shit ton aan (overigens zeer vermakelijke) streams zoals die van Quill18 op Youtube. Of anders Twitch.

Qua gameplay komt (het overigens wel gratis) Dwarf Fortress het dichtst in de buurt.
Verschil is wel dat Rimworld best toegankelijk is. Je hoeft niet eerst een boek te lezen voordat je kan beginnen, iets wat met DF best een struggle is. (IMO)
Volgens mij is Rimworld (hoe diepgaand het al is) 'baby's first words' en Dwarf Fortress is een complete van Dale. Hierdoor zal ik trouwens ook niet aan Dwarf Fortress beginnen.
Moet zeggen dat ik Rimworld inmiddels wel een leuk boek vind, het is flink gegroeid.

DF is in vergelijking nog steeds gigantisch, een beetje alsof je de complete van Dale omzet naar Base64 en dat dan uitprint en zo moet lezen :P
Gameplay > graphics! Een spel kan er prachtig uit zien, maar ontzettend saai zijn. Mij liever andersom!
Ik heb liever beide. Maar het is persoonlijke voorkeur. Graphics trekt me in eerste instantie. De gameplay houdt me daar.
Op een gegeven moment heb je door dat een kleine studio of enkele dev niet tijd heeft voor zowel art als een diepgaand spel, en dan meestal voor een diepgaand spel kiest. Uit deze "indie" hoek komt ontzettend veel leuks wat prima speelbaar is op oudere hardware en je dus geen game-pc voor hoeft te bouwen. Ik heb persoonlijk niet meer veel tijd om te gamen en dit past beter (en is net zo vermakelijk!).
Voor veel gamers (waaronder ikzelf) zijn graphics ondergeschikt aan gameplay.

Je hebt beperkte budget om een game te ontwikkelen. Ik zie liever dat men meer tijd stopt in de gameplay dan in de graphics.
Tsja hoe dan ook dit is niets voor mij, niet vanwege de graphics maar het genre.
Moest wel ff lachen om de naam "Rimworld..."

Met een vriend van me spelen we nog wel af en toe op de Nintendo 16bit, Probotector of zo.
Ik werd ook getriggerd door de naam van de game... :+
Leuk spel, maar ik ben er al heel lang klaar mee. Ik wist niet eens dat het nog in early access zat.
Dat hele early access moet je sowieso met een korrel zout nemen. Volgens mij is het makkelijker een lijst op te maken van games die al jaren in early access zitten dan die daadwerkelijk gereleased zijn.
Ja idd, het is eerder sponsored development - dat is, het blijft in early access zodat ze geen garanties hoeven te geven en lekker door kunnen blijven werken, zolang de geldkraan open blijft. Ik zag dat er in dit geval weinig plannen na 1.0 zijn. Maar na 5.5 jaar mag dat ook wel.

Vroegâh was een development tijd van een jaar al best stevig. Maar dat was eerder met een team + een uitgever erachter.
Nee hoor, 1 jaar is absolut niet veel voor een game, dat duurt meestal jaren.
Alleen meestal hoorde de gamer pas iets van het spel tegen de tijd dat het spel al in de laatste fase van ontwikkeling zat.

Rimworld. factorio, minecraft zijn van die spellen die een jaar geleden al uit EA hadden kunenn komen.
En dan hadden ze nog steeds meer features en minder bugs dan veel ander spellen die gelanceerd werden.
Een development-tijd van een jaar is heel kort voor (grote) games.

Als je weet dat The Last Ninja, een spel dat voor de Commodore 64 uitgebracht in 1987(!), al een development-tijd had van 18 maanden. In die tijd hadden computers slechts 16 kleuren en een schermresolutie van 320x200 pixels...
Sorry hoor, 1 jaar, maak daar maar rustig 4 a 5 jaar van, alleen voor E.A (early Acces). wisten we niets daarover.

Ik speelde BV KSP al in 2012, pas in 2015 kwam het naar steam en begon het pas bekendheid te krijgen, waarna de berichten ook al kwamen op steam dat de game dood was omdat er een paar weken tussen patches zat.

Idem weer met Stationeers, 2 weken tussen updates, en roepen mensen al dat de game dood is, terwijl op de Forums groot staat aangegeven dat men aan een hele grote content update bezig is, en hierdoor niet de reguliere wekelijkse update kunnen doen.

Dus nee, dat is wat ongeduldige gamers er van maken, en dat heeft een rare loop gehad dat deze mythe als "feit" word gebruikt een game maken maar een jaartje duurt..
Waarschijnlijk versterkt door het idee EA(Electronic Arts) elk jaar een update maakt van FIFA en dergelijke, wat eigenlijk niet meer is als een reskin met paar kleine nieuwe features en dan als nieuwe release voor volle pond word verkocht.. En verwacht de gemiddelde casual gamer dat alle games zo snel worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door ArranChace op 8 oktober 2018 15:26]

Ik kan ook naar een paar grote indie games wijzen die al jaren lang officieel in early acces zijn maar allang meer als een volwaardig spel zijn. Spellen als Factorio, Prison Architect, Rimworld (ook een voorbeeld), Space Engineers, Kerbal space program, They are billions, etc. etc. etc.

Early access is een manier voor een indie developer om aan te geven dat hij/zij nog lang niet klaar is met het spel en dat er continu aan wordt gewerkt. Ik heb factorio jaren geleden ooit voor 5 euro ofzo gekocht en speel het vandaag de dag nog steeds en er komen steeds meer dingen bij. Zo ook prison architect een spel die ondanks zijn release nog steeds wordt aangevuld, maar tijdens de early access is er heel hard aan gewerkt.

In mijn mening had No Man’s Sky nooit het grote geld aan moeten nemen. Sean Murray had zijn spel in early access moeten gooien en ondertussen lekker erop los timmeren. Hij had een visie voor een heel groot spel, maar om dat spel te maken heb je heel heeeel veeel tijd nodig. Tijdens het maken heeft hij zichzelf laten verleiden door het grote geld en moest hij in 1 klap een werkend spel opleveren die voldoet aan zijn visie. Tja dat kan niet. Gewoon in early access gooien zodat je maandelijks een steady inkomsten bron hebt, kan je lekker door werken en het spel compleet maken.

Als het spel uit early access komt dan geeft de developer aan dat zijn visie op het spel compleet is. Het overkomt mij steeds vaker en vaker dat ik van mensen hoor hoe vet een bepaald spel is en dat er op steam een early access banner boven hangt.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 8 oktober 2018 15:11]

Kijk naar Elite Dangerous, dat zou een 10 jarig project worden, nadat het uit EA is gekomen, met DLC's en vanity items om het te financieeren. Geloof zelfs Frontier de winsten uit Planet Coaster en Jurrasic World gebruikt om ED te financieeren.


Opzich is hier wat voor te zeggen, schaduwzijde is alleen, zoals met ED gaande is, de game ondanks het zeker hele goeie kanten heeft, er zijn ook hele grote onderontwikkelde zaken in de game. Met weinig tot geen uitzicht wanneer deze worden geadresseerd, is ED nu 4 jaar na release eigenlijk geen lol meer aan. Updates geven weinig voldoening, je zit al jaren vast op een stoel, planeten zijn saai, exploration een boring grind, trading is eigenlijk nog saaier, MP half bakken, combat doelloos..

Maar de scope van ED is ook gigantisch, en kijkende naar SC, hoeveel miljoenen at opslurpt zonder iets echt te tonen, geeft al aan wederom hoe moeilijk het is zulke grootse games te maken, en van contents te voorzien die blijft boeien.. Hier is NMS perfect voorbeeld ook van, ondanks de hoeveelheid contents, na een paar planeten, is het alweer repetative en boring.. Er is gewoon niet genoeg content in zulke games te proppen, dat is echt jaren werk, en tegen de tijd het echt af is, speelt niemand het al meer.
Punt is dan natuurlijk wel dat je als ontwikkelaar een lang termijn visie moet hebben. Bijvoorbeeld Factorio had hier last van. Er was een periode vanaf 0.11 dat er een end game was en dat het daarna ook niet meer boeiend was. Tussen 0.11 en 0.13 heeft de ontwikkelaar hard gewerkt aan zaken achter de schermen dus er waren niet echt veel zichtbare veranderingen, de grootste verandering was hoe treinen worden uitgelijnd zodat je loaders evenredig verdeeld zijn. Dat heeft er toe geleid dat veel spelers (waaronder ik) afhaakte.

Dat besefte ze zelf ook en nu met 0.16 hebben ze drastische wijzigingen door gevoerd, waardoor het spel weer interessant is. Zodra het spel niet meer interessant is kom je in een neerwaartse spiraal terecht. Mensen spelen het niet meer, daardoor komen er ook geen nieuwe spelers bij, daardoor heb je minder inkomsten en daardoor kan je niet meer verder ontwikkelen. Het is dus zeer belangrijk voor de ontwikkelaar om een lange termijn visie te hebben en die visie op te delen in stukjes.

Een heel goed voorbeeld hiervan is Minecraft. Minecraft heeft natuurlijk nooit een groot plan achter gezeten en het is van voor de tijd van early access, maar je zou kunnen zeggen dat de eerste java versies van minecraft de early access releases waren. Vandaar uit hebben ze over de jaren van alles toegevoegd en kan je nu avonturen en missies erbij kopen of krijgen.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 8 oktober 2018 15:54]

Geheel met je eens mbt Factorio en Minecraft.

Minecraft (java) is sinds 1.13 - Aquatic Update ineens weer interessant.
Waterliften, gezonken schepen, en allerlei andere nieuwe zaken maken het ineens weer interessant. (en het feit dat je grotendeels modloos door het leven 'moet')
De game was al in Alpha mega stabiel zoals de developer al zei. Alleen noemde hij het terecht nog een Alpha omdat het nog niet feature complete was.

Alpha betekent meestal dat iets nog niet af is feature wise en Beta dat het feature complete is maar nog niet stabiel genoeg is.

De Alphas en Beta zijn bijna altijd stabiel geweest.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 8 oktober 2018 16:44]

Stabiel wel, maar niet backwards compatible (zeker met mods).
Ik vond het nogal omslachtig, en heb het spel nooit volledig onder de knie gekregen. Het idee vond ik leuk, en had hem daarom ook gekocht. Helaas niet voor mij.

En idd, een verrassing dat deze nog in early access zat. Ben benieuwd hoeveel het gespeeld wordt.

[Reactie gewijzigd door JackJack op 8 oktober 2018 13:43]

Dit dus. Ik vind het doodzonde dat ik het nooit onder de knie heb gekregen :'(
Eens in de zoveel tijd start ik hem weer eens op, en het verbaast mij dat er nog steeds ontwikkelingen inzitten. Als vind ik door de laatste changes het spelletje iets te veel werk ipv even lekker spelen.
Even doorbijten, kwa moeilijkheidsgraad is het spel een beetje zoals games uit het vorige millennium.

Al is de help meuk de laatste paar patches enorm uitgebreid (mods gebruiken dit nu ook). Maar het meeste moet je gewoon zelf achter komen en het zal je tientallen playthroughs kosten voordat je een succesvolle base weet te maken die verder komt dan een peaceful storyteller. (je kunt de storyteller ingame aanpassen, ik begin zelf met base builder en zodra ik persoonlijke milestones behaal schaal ik het omhoog)

En naar mijn mening zijn mods wel een beetje verplicht, ik vind sommige aspecten ook te gaar om het zonder mods te spelen (de gameplay wordt enorm uitgerekt door geforceerde schaarste, terwijl je normaal al een paar volledige nolife gamedagen nodig hebt om dat spaceship te bouwen, ik los de schaarste op met mods, maar ik voeg ook weer dusdanig veel shit toe, dat die schaarste weer terugkomt en een stuk natuurlijker aanvoelt)
Jammer dat je het nooit volledig onder de knie hebt gekregen. Als je het spel eenmaal door hebt is het echt een heel verslavend spel waar je nog vele "ahh nog 5 minuutjes......shit 3 uur verder" momentjes van gaat meemaken.

Zijn er bepaalde specifieke dingen die je niet onder de knie krijgt? Wellicht dat men je hier mee kunnen helpen.
Doel was ooit om 1000 copies te verkopen, het waren er januari dit jaar 1.000.000. . Erg vermakelijk spel.
En voornamelijk gemaakt dus door 1 kerel (1!!).
28 euro (-markup voor Valve) * 1M = €28.000.000 (-markup voor Valve).
Fantastische game met een grote levendige community! Per update veel nieuwigheden toegevoegd en zo ook verschillende goede mods in de game gezet met updates. Zeker aan te raden.
Ha, binnenkort dus maar weer op starten. In september voor mijn verjaardag gekregen en al wat uurtjes er in zitten. Nu even de laatste tijd niet zo heel veel tijd voor gehad, maar een goede reden om weer op te pakken! Vermakelijke game al is het wel een beetje lastig.
Let op: de prijs zal waarschijnlijk omhoog gaan op het moment dat 1.0 uitkomt: https://steamcommunity.co...etail/1694931857997590569

Dus als je het nog voor de huidige prijs wilt hebben, moet je er snel bij zijn. :)
KSP is ook vrij snel gezakt nadat 1.0 uit kwam. Ik kijk het nog even aan :)
Met inmiddels 300 uur in dit spel kan ik zeggen dat het voor mij iig zijn geld waard is :P

De mod community is groot genoeg om een veelvoud van allerlei mods te genereren die functionaliteit toevoegen (andere turrets, objecten, statistieken schermpjes, mappen etc).

Het basis spel is al erg goed, en gedurende de alpha fase zijn er vele community mods opgenomen in de standaard.

Erg leuk spel, op het oog niet heel spannend maar diepgaander dan je zou verwachten ;)
Als je twijfelt: gewoon een twitchstream kijken of een youtube review / series erbij pakken om te beoordelen of het in je straatje valt. Want als het je bevalt kan je er zoveeeel tijd in kwijt :)

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 8 oktober 2018 15:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True