Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ascii-game Dwarf Fortress krijgt vernieuwde graphics en verschijnt op Steam

Ontwikkelstudio Kitfox Games gaat een betaalde versie van simulatiespel Dwarf Fortress via Steam en itch.io uitbrengen, met bijgewerkte graphics. Het oorspronkelijke spel is sinds 2006 in ontwikkeling en opgebouwd uit ascii-karakters.

Wat gameplay betreft komen er geen veranderingen, maar het spel krijgt een update voor graphics en muziek en ook komt er ondersteuning voor Steam Workshop, aldus Kitfox Games. De premiumversie van Dwarf Fortress gaat 20 dollar kosten en de studio wil dat geld gebruiken om de oorspronkelijke makers van het spel financieel te steunen. Die makers, de broers Tarn en Zach Adams, zijn nu afhankelijk van Patreon-donaties en kampen in toenemende mate met gezondheidsklachten.

De broers begonnen in 2006 als Bay 12 Games met de ontwikkeling van Dwarf Fortress en brachten in 2008 een eerste alpha-versie uit. In het spel bedient de speler een groep dwergen die een ondergronds fort moeten bouwen. Het spel ziet er door zijn ascii-weergave uit alsof het op zijn vroegst uit de jaren tachtig stamt, maar is opvallend complex en voor veel spelers moeilijk om in te stappen.

Een bijzondere eigenschap is dat elementen in het spel procedureel gegenereerd worden, zoals regen, de verspreiding van mineralen en temperaturen. De constructiemogelijkheden zouden ter inspiratie gediend hebben voor Minecraft. Het oorspronkelijke spel blijft als freeware beschikbaar. De nieuwe versie verschijnt voor 20 dollar op Steam en itch.io.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-03-2019 • 16:24

42 Linkedin Google+

Submitter: The Zep Man

Reacties (42)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd in hoeverre dit niet gewoon Dwarf Fortress met een graphics pack is. Ze moeten echt iets hebben om meerwaarde toe te voegen.

Paar voorbeelden van graphics packs: https://www.quora.com/Whats-the-best-Dwarf-Fortress-tileset

[Reactie gewijzigd door ggiloo op 15 maart 2019 16:30]

Ik dacht dat Steam zijn reportoire aan het kuisen was.
Er zitten echt een paar bizarre dingen in deze game zo vertelt mijn unix-pal en speler van dit spel.
Iets met verdronken dwerg babies in het water?
Is dat allemaal uit de steam versie gehaald of is het puur een grafische shil om het origineel?

Misschien is de meerwaarde dat het bizarre dingen ontbeert?
Ik snap niet helemaal wat je punt is?

Het is niet alsof de makers hebben bedacht laten we eens verdronken D0rf babies in het spel doen.
Er zitten dwergen in het spel. Die krijgen babies. Er zit water in het spel. Als er diep water is moet je zwemmen. Als je baby bent zwem je nog niet zo goed. Zo lang de ouder leeft zal die baby dragen.
Als ouder zelf ook verdrinkt of anderszins de baby niet meer vast heeft....tja.

Procedural generation.

Waarom zaten er kotsende katten in het spel?
Als er drank geknoeid werd liepen ze er doorheen. Katten likken zichzelf schoon als ze vies zijn. Als ze door drank gelopen hadden likten ze alcohol...en werden zo dronken dat ze het teruggaven.
Volledig onbedoeld, maar gevolg van de procedural generation (die is trouwens weer verdwenen, maar vraag me niet waarom)

meer ontopic.
Ik snap niet helemaal waarom dit via Steam moet. Misschien voor de bekendheid? Ze hebben patreon & paypall. Als je wilt kun je ieder moment geld naar ze sturen.
Ik snap niet helemaal waarom dit via Steam moet. Misschien voor de bekendheid? Ze hebben patreon & paypall. Als je wilt kun je ieder moment geld naar ze sturen.
Hoeveel heb jij ze gegeven? De $20 die ze nu op Steam vragen? Ik snap het wel.

Ik zal je een voorbeeld geven over hoeveel ik mijn helden betaal: Na 10 jaar enthousiast advertentievrij volgen heb ik nu eindelijk een maandelijkse donatie van $5 ingesteld... verdeeld over mijn 5 favorieten, waarvan de meesten minder verdienen dan ik die samen ruim 3 uur aan content per week maken. Daarvan gaat bijna de helft naar Patreon, dus blijft er niet veel over. Schandalig hoe weinig ik betaal, en dat ik mijn geweten sus voor een scheintje.
Eenmalig EUR 100, vorig jaar, why?
Still the best bang for buck game die ik ook gehad heb.

Ik vind het niet echt cool dat je me indirect van freeloading beschuldigd, zonder basis. (ook al omdat ik aangeef dat ik al bekend ben met hun patreon en paypal opties).
Bovendien - dat is het model dat ze zelf gekozen hebben - en so far - als je kijkt naar de maandelijkse inkomsten - gaat dat best ok. 't is geen vetpot ofzo, maar er zijn heel veel mensen in de US die het per maand met minder moeten doen.

Ik houd niet van abonnementen, ook niet via Patreon (nog even los van de enorme cut die ook die nemen) - maar ze hadden m dik verdiend, dus heb ik het zo gedaan.
Als je toch geld geven wilt - dan is direct overmaken (al dan niet via pyapall) handiger - scheelt de cut van Steam.

Je hebt Steam niet nodig; je kunt het naast steam nog steeds gratis downloaden (maar dan zonder die nieuwe tileset), dus als je punt is dat mensen geen geld geven....waarom zouden ze dat via steam dan wel doen? Effortless vrij verkrijgbaar en dat blijven ze ook doen.
Dus waar ik op uitkom is bekendheid? en dat was ook de vraag die ik stelde.
Ik denk dat mensen die dit soort shit cool vinden het toch wel kennen, maar misschien dat steam nog iets toevoegt. Ik helpt t ze hopen - omdat ze zelfsemplyed zijn hebben ze geen health benefits en met een goede kans op dure zieknhuisrekeningen (wat in amerika echt uit de klauw kan lopen) gun ik ze alle opbrengsten die ze krijgen - ze hebben er jaren hard voor gewerkt.

[Reactie gewijzigd door BuZZem op 16 maart 2019 14:13]

Respect! (en excuses voor de insinuaties)

Misschien pessimistisch van mij, maar ik denk nog steeds dat het aantal mensen die vrijwillig donaties doet voor content dat verspreid wordt, erg laag is qua percentage. Dit wordt alleen maar versterkt door het feit dat ze bij de fraude helpdesk van mijn bank niet bekend waren met bedrijf "Patreon". 8)7
ik snap niet echt wat het probleem is als er "slechte" dingen in het spel zitten, bijna ieder spel gaat over mensen overhoop schieten of landen veroveren. Het is niet echt dus wat doet het kwaad?
Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in.
En het is een sandbox. Je kan *letterlijk* alles doen binnen de game mechanics. Als je iemand kan doden kan zijn dat dus ook kinderen. Bij game ratings zal het iig geen probleem zijn, omdat het geen doel is van het spel en de graphics niet bepaald angstaanjagend zijn(maar wel een angstaanjagend leuk spel).

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 15 maart 2019 23:49]

Die dingen zullen er gewoon nog inzitten lijkt me.
Is overigens niks bizars aan, het spel mimict gewoon fysics
Dus je hebt babies en je kunt ruimtes onderwater zetten.

Ik gebruik het om een indoor zwembad te bouwen, maa als jij dwergen wilt verdrinken kan dat er ook mee. Maar dat is niet het doel van het spel.
Iets met verdronken dwerg babies in het water?
maar hoe moet je anders je bevolkingsgroei onder controllen houden als je dat niet kan doen (of de
wel bekende 'cave beast kindergarden')?
laat staan de onvermijdelijke catplosion!

nee, normale mensen snappen dit spel duidelijk voor geen meter. }>

[Reactie gewijzigd door Countess op 15 maart 2019 17:39]

Snap de relevantie niet echt.
Heb zelf nooit Dwarf Fortress gespeeld, maar wel altijd interesse gehad in het principe.
ASCII art echter was voor mij toch een no-go, dit was al zo ~12 jaar geleden toen ik het eerst een monoloog van een kennis mocht aanhoren over hoe geweldig Dwarf Fortress wel niet was, en dat geld vandaag deste meer.

Ik denk dat ik me maar gewoon blijf vermaken met Rimworld..
Niet helemaal hetzelfde.. maar het vervult wel dezelfde colony management behoefte :+
Er zijn op dit moment goede tilesets. Als je een 2560*1440 monitor hebt zelfs tot 32x32 pixels. Je kunt zelfs de 'beroepen' op blik goed uit elkaar houden. Dat is grafisch best goed te doen als je van en beetje retro houd.
hmm.. tja dat is het punt I guess.

Ik ben helemaal geen retro gamer dus het 'retro' aspect trekt me niet zo aan.

Rimworld slaat een mooi compromis wat mij betreft tussen diepgang en learning curve maar ook gewoon fun, net zoals Oxygen Not Included dat doet. Dát zijn prima colony management games waar ik me prima mee kan vermaken. Ongetwijfeld zou ik DF ook wel kunnen spelen.. maar Rimworld en Oxygen Not Included vervullen al mijn need voor colony management dus ik hóef niet nóg een spel erbij te doen.

Plus, ik heb nogal een OCD autistische verzamelfetish als het om mods gaat, en van wat ik begrijp heeft DF echt absurd veel mods.. ik vrees dat ik dat niet leuk zou vinden omdat ik dan eigenlijk, voor mijn gevoel, eerst 3 dagen of zo zou moeten spenderen naar het zoeken naar mods en kijken welke ik wel/niet wil gebruiken.

Oxygen Not Included heeft dat 'probleem' (voor mij) niet, Rimworld heeft ook mods maar de lijst met 'bare necessities' is te overzien.
Ik had daar in het verleden met Skyrim écht enorme problemen mee.. ik bleef zo veel grafische mods, texture packs en followers en zo toevoegen dat op een gegeven moment mijn Skyrim er écht afgrijselijk mooi uit zag.. maar het runde maar met 25fps in de buitenwereld omdat het mijn GPU echt de grond in hamerde. Uiteindelijk heb ik na al dat modden van Skyrim niet eens een playthrough kunnen doen omdat ik een paar vet coole (sexy) followers had maar ze compleet nutteloos waren omdat Skyrim én de mods geen goede 'dedicated healer' AI hebben en dát een dealbreaker was voor mij.. dus uiteindelijk was al die tijd verspild en heb ik er niet eens (gameplaywise) plezier aan beleefd.

Ik stond zelfs nog op het punt om zélf een healer-AI script te schrijven.. maar toen ik de puinhoop zag van de Skyrim SDK besloot ik dat ik het niet waard vond om dáár ook weer meerdere dagen in te steken.
Dan denk ik dat het gewoon niet helemaal je ding wordt. Beter dan tilesets gaat het niet worden, das een bewuste keus die ze tijd spaart en ontwikkelvrijheid geeft (their words).

Die mods - Tja aan je OCD kan ik niks doen :)
Maar het valt erg mee - meestal blijf je gewoon bij LNP (Lazy newb pack). Daar zitten de meeste tilesets en quality of life mods / 3 party apps wel in.

Als je echt fancy wilt kun je een keer masterwork uitproberen.

Het is niet echt een game waar je mod aan mod aanreight zoals skyrim of space engineers ofzo. althans, dat is niet mijn ervaring.

Je moet het spelen voor de absurde diepgang en de challenge iedere keer wat verder te komen dan een vorige keer.

Ik wordt de meeste keren nog steeds afgeslacht tijdens een siege omdat ik mn militairen niet snel genoeg train :P
mja da's ook wel een van de dingen die ik minder leuk vind aan Oxygen Not Included en waarom ik recentelijk alleen nog Rimworld speel.

Oxygen Not Included is roguelike in de zin dat je geen self-sustaining colony kunt bouwen (op een non-cheaty manier).. Rimworld kan dat wel.

Dát was wel een van de dingen die ik jammer vond aan Oxygen Not Included want self-sustainability vind ik persoonlijk een belangrijk onderdeel van een colony management sim... als ik een roguelike wil spelen dan speel ik wel FTL of zo. :+
Misschien dat Steam Workshop meerwaarde biedt voor de moddingscene? Ik hoop vooral ook op toenemende belangstelling in het algemeen voor DF en DF-achtige elementen en diepgang. Ik zal niet de eerste zijn die zich afvraagt hoe een AAA-kwaliteit 3d wereld DF ooit gemaakt kanworden. Voordeel van huidige versie is dat de ASCII tekens tenminste niet los als DLC verkocht kunnen worden...
Dat is het ook. De volledige versie blijft gratis en je blijft daar graphics packs op kunnen toepassen.
Waarom dan deze steam versie?
De developer werkt al jarenlang aan het spel op alleen donaties, maar vanwege medische problemen zijn er meer inkomsten nodig.
Dan denk ik dat deze steam versie best handig is als veredelde "donatie" met exta marketing. Ik hoop dat het voor hem werkt.
Wat versta je onder een ASCII-game? Voldoet het nog als je maximaal 256 verschillende tiles hebt omdat je dat als font-set kan beschouwen?

Ik heb geen steam maar ik vind dit er toch wel een beetje 80's Sokoban-kloon-achtig uitzien, maar dan massive online.

[Reactie gewijzigd door blorf op 16 maart 2019 18:36]

Heb een paar pogingen achter de rug om dit spel te spelen. Graphics waren niet echt een probleem, genoeg texture packs beschikbaar, en voor mij mag het er gerust wat blokkig uitzien.

Grootste probleem vond ik zelf de interface en de menu's. Totaal niet intuïtief, alles zit net iets anders in elkaar en dat maakt het echt heel moeilijk om het spel vlot onder de knie te krijgen. Denk niet dat ze dat in deze versie gaan aangepakt hebben? Volg de development al een paar jaar niet meer... Want development lijkt me vooral gefocust op nieuwe features bij programmeren ipv een deftige overhaul van alle systemen, zoals ze dat bij Factorio bvb al een paar keer gedaan hebben.
Wellicht is "RimWorld" een alternatief voor DwarfFortress?

https://rimworldgame.com/

[Reactie gewijzigd door Dutch2007 op 15 maart 2019 16:47]

Absoluut een aanrader, een game waar je gemakkelijk honderden, zo niet duizenden uren in kan verliezen.

En als het gaat vervelen, dan is er nog de (geweldige) Steam workshop. Ik ken geen ander spel waar deze zo goed van pas komt en mee samen werkt.
Gnomoria is een moderne variant die erg goed uitgewerkt is. Aanradertje.
Wow die graphics. Deze game is zeer complex maar die graphics maken het wel een stuk makkelijker en zeer immersief. Ik hoop alleen dat deze versie niet dumbed down is, dan is het een must-buy!
Ik geloof dat alleen de graphics en de sound echt totaal anders zijn. (Geïnspireerd door bestaande modpacks.)
Lijkt erop dat de UI alleen wat meer kleur heeft verder.

Bron
1 voordeel is dat de UI los komt te staan van de tileset. Dat was altijd een probleem met tilesets zonder mods!
mmm, een betere UI. Daar zou ik op zich nog wel wwat geld tegenaan smijten.
Wat ik me dan wel afvraag - hoe lang gaan ze het bijhouden. DF heeft het in een jaar of 13 gered naar versie 0.44xxxxxx. Ze blijven nog wel even bezig. Er moeten nog hele systemen worden ingebouwd, die ook weer de UI in moeten.

edit: versienummer

[Reactie gewijzigd door BuZZem op 16 maart 2019 08:41]

Ik vraag me af of de LazyNewbPack zal werken in combinatie met de steam versie, persoonlijk vind ik het met gebruik van DwarfTherapist en dergelijken dit spel een stuk vermakelijker. De ingame UI blijft na jaren nog steeds een doolhof.
Zit dat er niet indirect , niet direct in door de steam workshop?

Alles qua gfx pack e.d. zal je kunnen "installeren" zodra je daar op subscribed via de steam workshop. (Daarmee krijg je dan ook direct de meest recente versie)
Dit spel ook weleens geprobeerd, maar de boel was intentioneel zo vreselijk archaïsch gemaakt, zowel qua interface, visuals als bediening dat het mijn interesse nooit echt heeft vastgehouden. Wie weet als de diepgang in een toegankelijker sausje wel leuk is, dit mij wel een leuke optie lijkt.
Probeer eens rimworld, dat is dezelfde game in een speelbaar sausje.
Dwarf Fortress <3 <3 <3 <3

Ik hoopte stiekem op multicore support maar dat zit er helaas niet in, ondertussen zo gedreven in dit spel dat mijn grootste vijand FPS death is.

Daarnaast over de UI, het went. Het zit zo gebakken in m'n muscle memory dat ik bijna nergens meer over hoef na te denken. Ander plus puntje uiteindelijk was dat de overstap van PHPStorm naar VIM een piece of cake was ;)
Muscle Memory true that.

Ik ben het voor het eerst gaan spelen in....2011 denk ik - zomervakantie. Ik heb er zeg 120 uur op kortgeslagen voordat ik de UI een beetje onder de knie had en 'het eerste jaar' doorkwam zonde dat mn fort uitstierf. Nu duurt het langer :P *Losing is fun*.

Punt is: de initiele leercurve is insane. Zeker niet voor casual gaming. Ben je er eenmaal vorobij dan ben je gewend aan de quicks en spiergeheugen doet een hoop - niet anders dan ooit al die toetsencombinaties voor wp5.1 (jaja grasshoppers, daar heb ik ooit nog meer gewerkt :p)
Hoe heette een soortgelijk uitziende game in de DOS tijdperk? Kan er niet meer opkomen
Bedoel je misschien de originele Rogue? Al waren de vroege PC (of Amiga) games allemaal zo barebones natuurlijk..

Is wel heel anders. Dwars Fortress is een simulatie van een wereld en alle verhalen die er uit die simulatie komen is wat het interessant maakt. Moeite waard om is een keer in te duiken

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 16 maart 2019 01:21]

Ah, heb m inmiddels gevonden :) Town of zzt https://m.youtube.com/watch?v=ksfmCOplTrQ


Zal dwarfortress ook zeker uitpluizen

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 16 maart 2019 13:30]

Dit is een zet om een groter publiek te krijgen. In principe niets mis mee. De originele versie krijgt ook toekomstige updates (zie deze Google docs pagina, die ook in het artikel genoemd wordt, en deze Patreon post).

Ik zie wel een mogelijk probleem: de modding community wordt misschien in zekere mate opgesplitst. De mods die beschikbaar zijn via Steam workshop worden niet per se ook op het Dwarf Fortress forum gezet. Zonder het spel op Steam aan te schaffen kan je niet makkelijk bij de Steam workshop. (Maar goed, de meeste modders zullen het wel blijven posten op het DF forum.)

Verder is deze Steam release niet héél interessant, met wat inderdaad lijkt op een nieuwe tileset en wat muziek/geluidseffecten. Gelukkig maar eigenlijk...

[Reactie gewijzigd door Pastafarian op 15 maart 2019 16:47]

Ik speel bijna nooit games, maar toch speel ik af en toe het spelletje Rimworld. Dat vond zijn inspiratie bij Dwarf Fortess en heeft dezelfde setting: In een volledig random gegenereerde wereld moet je een kolonie uit de grond stampen waarbij je met heel veel factoren moet rekening houden. Zo kan je bijvoorbeeld een koelkamer bouwen zodat je (vers) voedsel niet (snel) bederft. Daarmee moet je rekening houden met de buitentemperatuur, de grootte van de ruimte en de kracht van het koelsysteem. Bij iedere update komen er opnieuw elementen bij waarbij je rekening mee moet houden en maken het spel nog complexer. Tot nu toe waren het de graphics van Dwarf Fortress die me tegenhielden om het te spelen, maar nu geef ik het zeker een kans.
Voor de genen die het idee van deze game leuk vinden maar gewoon veel te lastig (ik vind het persoonlijk onspeelbaar). Kan je ook eens Rimworld proberen. Dat is een soort gelijke game maar dan een stuk speelbaarder en duidelijker. En wat mij betreft daardoor ook een stuk leuker.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 15 maart 2019 17:29]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True