Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony presenteert professionele A9-systeemcamera met stacked cmos-sensor

Door , 76 reacties, submitter: Who Am I?

Sony heeft zijn A9-systeemcamera aangekondigd. Het toestel is voorzien van een nieuwe stacked cmos-sensor van het fullframeformaat met 24,2 megapixels. Dankzij ge´ntegreerd dram op de chip is een opnamesnelheid van 20fps bij volledige resolutie mogelijk.

Omdat er geheugen in de cmos-sensor is geïntegreerd, kan deze zeer snel uitgelezen worden, wat de hoge opnamesnelheid mogelijk maakt. Volgens Sony hapert het beeld van de elektronische zoeker tijdens het fotograferen niet en is er in de buffer plaats voor 241 rawbestanden of 362 jpeg's. Het autofocussysteem maakt gebruik van fasedetectie op de sensor en heeft 693 punten die vrijwel het hele beeld bedekken. De autofocus kan zestig keer per seconde bijgesteld worden in de camera.

De 24,2-megapixelsensor is er een uit Sony's Exmor RS-lijn, wat wil zeggen dat het gaat om een bsi-cmos-sensor. De beeldsensor heeft een gevoeligheid van 100 tot 51.200 iso en dat kan worden uitgebreid naar 50 en 204.800 iso. De sensor beschikt over vijfassige beeldstabilisatie en met de elektronische sluiter zijn snelheden tot 1/32.000e seconde mogelijk.

Het toestel gebruikt bij het filmen in 4k-resolutie met 24 en 25fps de hele sensor. Alle pixels worden daarbij uitgelezen. Bij 30fps wordt een kleine uitsnede gemaakt. Ook is het mogelijk om in 'Super 35mm'-formaat op te nemen. Dan filmt de camera met een uitsnede die overeenkomt met het aps-c-formaat. Slowmotionopnames tot 120fps zijn mogelijk in full-hd-resolutie.

Het ontwerp van de camera lijkt op dat van de modellen uit de A7-serie, maar Sony heeft de handgreep wat groter gemaakt. Ook heeft de camera een grote accu waarmee tot 650 foto's op een lading gemaakt kunnen worden. Aan de zijkant zit een ethernetaansluiting om snel bestanden over te kunnen zetten en er zijn twee sleuven voor sd-geheugenkaarten, waarvan één ondersteuning biedt voor snelle uhs-II-kaartjes. De elektronische zoeker van het oledtype heeft een resolutie van 1280x960 pixels.

Het is de eerste keer dat Sony een stacked sensor toepast in een professionele systeemcamera. In 2015 voorzag de fabrikant al een 1"-sensor van dram, die chip vond zijn weg naar de RX10 II en RX100 IV, twee geavanceerde compactcamera's. Begon dit jaar kondigde Sony een camerasensor aan voor smartphones met dezelfde techniek. Die chip zit in de Xperia XZs en XZ Premium, smartphones die in staat zijn om korte tijd slowmotionopnames op 960fps te maken.

Het nieuwe topmodel heeft minder megapixels dan de A7R II, die over een 42,2-megapixelsensor beschikt, maar met de A9 mikt Sony vooral op snelheid. Sony brengt de A9 in juni op de markt voor een adviesprijs van 5300 euro. Het toestel moet concurreren met dslr's zoals de Canon EOS-1D X Mark II en de Nikon D5. Die kosten respectievelijk 6400 en 7000 euro.

Samen met de camera is ook een nieuw 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS-objectief aangekondigd. De telezoom weegt 1,4kg en kan scherpstellen vanaf 98cm. Vanaf juli wordt het objectief geleverd voor een adviesprijs van 2900 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-04-2017 • 07:56

76 Linkedin Google+

Submitter: Who Am I?

Reacties (76)

Wijzig sortering
Dat mirrorless de DSLRs compleet gaan vervangen, dat was al duidelijk. Maar misschien is deze camera wel het keerpunt. Alle nadelen van systeemcamera's zijn wel getackeld volgens mij in deze camera.

Geen Black Out is super. En een elektronische shutter die geen rolling effect heeft is ook fantastisch natuurlijk. Benieuwd of hiermee ook het banding probleem (bij kunstlicht) van elektronische shutters is opgelost. Schiet op mijn GX8 bijna alles met elektronische shutter maar heel af en toe heb ik echt last van distortion.

En dan is natuurlijk nog de vraag hoe goed de AF en EVF zijn maar als ik de bekende YouTubers mag geloven, zijn die beide erg indrukwekkend. En dan is het heel veel camera voor dit geld. Denk dat Canon en Nikon zich nu wel echt zorgen mogen gaan maken, als ze dat nog niet deden.
Vergeet niet dat veel canon en nikon gebruikers een jarenlange collectie aan lenzen hebben liggen wat natuurlijk ook mee weegt met de aanschaf van een nieuwe body. Natuurlijk zijn er convertors etc maar dat is toch niet het zelfde als native. Ik ben zelf onlangs geswitched naar een a7ii en wil echt niet meer terug. Toch begrijp ik het wel als nikon en canon nog jarenlang aan de top zullen staan. Zeker met een grote lenzen collectie maak je de switch niet zomaar even. Ik had het geluk dat die van mij wel mee viel en ik meestal toch op 50mm schiet, dus tja een 50mm en mooie zoom lens bij mijn aanschaf en ik was wel weer voorzien voor 80 procent van mijn fotografie. Heb je weinig te verliezen dan is een sony a7 of a9 natuurlijk een no brainer tegenover de dslr's. Maar helaas ligt het voor veel mensen toch wat ingewikkelder.
Hier een jarenlange verzamelaar en pro. Voor mij is het geeoon gereedschap, niet meer dan dat. Als Sony een body heeft die echt beter is in dynamisch bereik en zo dan de D800 EN er is een goede convertor die me mijn glas laat gebruiken kies ik gewoon het gereedschap wat me mijn werk zo goed mogelijk laat doen. Merktrouw,.. nee het moet gewoon werken en doen wat ik wil.
Dan zul je toch nog even moeten wachten vrees ik ;) Nikon weet toch altijd wat meer uit de Sony sensors te halen dan Sony zelf, gek genoeg.
Dat basseer je op? Ten eerste maakt nikon ook gewoon zelf sensors (ze zijn tenslotte net als asml makers van chip maak machines) ten tweede ik ben net geswitched van nikon naar een a7ii en de sony maakt toch echt bizar mooie fotos!
In de D7200 en D500 zitten ook geen sensors van Nikon zelf. Daar zitten Toshiba en Sony sensoren in.
Ze maken de machines, maar ontwerpen de sensoren niet. Nikon doet wel aanpassingen aan het ontwerp.
En meer dynamisch bereik haalt Nikon uit hun D810 omdat die native op iso64 werkt.
Als beroepsfotograaf gebruik ik sinds eind jaren 90 Nikon, en zoals Ro8in aangeeft ik heb ook in de jaren een hoop Nikon spul verzameld. Van nog een F5 tot de recente aankoop van de nieuwe versie van de 24-70mm. Switchen zal voor vele anderen waaronder mijzelf een hele grote investering zijn dit ook in relatie tot het nut om het Řberhaupt te doen letterlijk meer kost dan oplevert.

Daarnaast heb je dan nog andere belangrijke praktische redenen zoals beschikbaarheid en service en onderhoud (zoals CPS en NPS) dat laatste waar ik hier in het buitenland regelmatig gebruik van maak.

Heeft het nut voor veel beroepsfotograaf om van merk te switchen?
Ik ken er geen een die dat om technologische vooruitgang redenen heeft gedaan. Sponsoring is een ander verhaal.

Dat mirrorless spieglreflex gaat verslaan op gebied van professionele fotografie is een feit dat Sony dan standaard wordt niet - de meeste fotografen zullen wachten tot hun gebruikte merk uitkomt met op de professional gerichte spiegelloze camera's
Ik ken enkele professionals die in het verleden van Nikon naar Canon zijn overgestapt. Met name de betere AF was toen de reden.
Met meerdere systemen werken is ook mogelijk. Nikon voor sport en Sony voor portretten bijvoorbeeld. Je hebt toch altijd een reserve-camera nodig dus dat kan een lichtgewicht mirrorless zijn.
In elk geval, de camera is de belangrijkste gereedschap van een fotograaf. Als het betere foto's oplevert, is het altijd financieel te verantwoorden. Stel dat je per jaar 30.000 euro verdient, dan is een nieuwe camera met lens van 4.000 euro peanuts. Deze kan je zelfs over 2-3 jaar afschrijven. BTW-voordeel enzovoorts. Een pro ligt daar niet wakker van.
Ja, ik ken soortgelijke verhalen van Canon fotografen die destijds zijn overgestapt op Nikon toen ze uitkwamen met een fullframe digitale camera. Technologische vooruitgang was niet de reden - meer sponsoring en merkliefde.

Ik gebruik meestal 2 camera's en ik ken in mijn tak van fotografie slechts een enkeling die 2 systemen gebruikt. Het is onpraktisch in vele gevallen. Een ander verhaal is het als je je bijvoorbeeld richt op fotografie en video.

Als er zichbaar verschil is (ook praktisch - qua tijd bijv.) dan is een switch mogelijk te verantwoorden. Gezien waar de meeste collega's mee fotograferen (Canon) en de leeftijd van de apparatuur is daar nu nog helemaal geen behoefte aan. Dat is overigens niet alleen in Nederland zo maar ook hier in Japan.
Sony is lekker bezig met zijn cameras. Jammer dat ze hun APS-C format een beetje aan het vergeten zijn.

Vraag: hoeveel dpi is de zoeker eigenlijk? En kan er nu ook in losless 14-bit RAW geschoten worden?
De zoeker heeft een resolutie van 1280x960 pixels, dpi weet ik niet, maar hij heeft een verversingssnelheid van 120fps. En ja, er kan ook in losless 14-bit RAW geschoten worden ;)
Het APS-C format krijgt inderdaad minder aandacht, maar ze hebben met de A6x00 serie wel een paar mooie camera's in het assortiment zitten. Ook is de verwachting dat ergens dit jaar de A77III uit gaat komen, misschien zelfs in mei al!

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 20 april 2017 08:49]

Hoelang geleden is de 6500 dan uitgekomen, of wil je dat ze elke 3 maanden een nieuwe uitbrengen? Zullen de klanten leuk vinden.
Het is eerder jammer dat er geen echte opvolger voor de 6000 is gekomen. Ik ben van een 5n naar a6000 gegaan, maar de stap naar a6500 is echt te groot qua prijs (en de a6300 is dan weer net niet voldoende vooruitgang).
Ik dacht zelf meer aan de lenzen. Er ontbreekt nog het e.e.a. (net als bij Nikon en Canon), met name wat betreft groothoek prime lenzen.
Als groothoek je prioriteit heeft dan moet je niet bij APS-C zijn. Ongeacht het merk.
Da's natuurlijk lulkoek eerste klas. Groothoek lenzen voor APS-C zijn er zat. Alleen zijn ze ofwel zoom ofwel manuele focus. Dus Sony zou daar een uniek verkooppunt kunnen halen.
Vroeger was dat anders. Een fullframe telelens werkt perfect op een croped aps-c maar een full frame wide angle werkt minder goed op een croped aps-c sensor. Dus ooit was wide angle fotografie enkel voorbehouden voor full frame camera's. Nu zijn er speciale dx of aps-c lenzen die ook werken op croped sensor camera's. Dus groothoek op aps-c is geen probleem meer.

Wat niet wegneemt dat full frame camera's nog altijd beter presteren maar meestal zijn het enkel professionals die de significante meerkost kunnen rechtvaardigen. Al moet ik zeggen dat terug gaan naar aps-c moeilijk is eens je full frame gewoon bent, je voelt het direct in lightroom dat je minder speelruimte hebt wat resolutie/noise/bereik betreft.

Ik heb zelf de d700, d800 en d600 voor shoots allerlei (gafas). De A9 is voor mij niet interessant omdat ik geen outdoor action shots maak waar resolutie minder belabgrijk is maar los van de prijs is de a9 wel de beste allround camera omdat hij lichtgevoelig is, snel scherpsteld en een super snelle burst heeft.
FF is er voor ultrawijd gewoon meer keuze. Manual focus is bij UWAs geen enkel probleem.
Er is ook de autofocus prime van Zeiss: Touit 2.8/12mm.
Een uniek verkooppunt in een markt die zeer beperkt is. Als de markt er was, waren de lenzen er ook wel geweest. Maar ook third party merken maken geen groothoek AF primes. Compleet overbodig ook overigens, want het scherptegebied bij groothoeklenzen is zo groot dat manueel focussen nog door een kind gedaan kan worden.
Er worden ongeveer 10 keer meer APS-C cameras verkocht dan full frame cameras. Dus als je ergens volume gaat halen dan is het in APS-C. Maar om een of andere rare reden denken Nikon en Canon (en nu dus blijkbaar ook Sony) dat je op die lichte, compacte, APS-C camera het beste een full frame knoepert kunt gebruiken. Weg voordeel van compactheid, relatief lage kosten en laag gewicht. Ze maken daar in Japan goede cameras. Maar er zelf mee fotograferen gebeurt niet zoveel lijkt het.

Nikon heeft een keer een DX prime gemaakt. Dat werd meteen een van hun best verkopende lenzen....

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 20 april 2017 09:48]

Er zijn best veel groothoek primes beschikbaar.
Sony 28mm met 0,75x converter = 21mm
Sony 20mm
Sigma 19mm
Zeiss Batis 18mm
Sony 16mm
Sony 20mm met 0,75x converter = 15mm
Samyang 14mm
Sony 16mm met 0,75x converter = 12mm
Zeiss Touit 12mm

Als je manual focus geen probleem vindt, dan zijn er nog een vijftal andere opties.
Bedoel je het sensorformaat APS-C of de a-mount. Camera's met APS-C en e-mount hebben aardig wat ontwikkeling. Op de a-mount daarintegen ;(
Ik ben benieuwd hoe deze camera presteert tegenover mijn Sony a7s ii. Even de reviews afwachten.
Wint het op alle vlakken van de A7S II. Waarom denk je anders? De A7SII is trouwens een "videocamera".
Ik heb de camera eigenlijk ook alleen vanwege de videokwaliteiten. Juist op dat vlak ben ik benieuwd. Is het verschil groot en een upgrade waard of kan ik beter wachten op de A7Siii.
De ruisprestaties zullen nagenoeg gelijk zijn (sensor even groot deel gebruikt), maar de detaillering zal groter zijn, omdat er in 6k wordt opgenomen en dit gedownsampled wordt naar 4k. Bij de A7SII is het gewoon 4k opname. Dit zie je ook bij de A6300 en A6500 waarbij ook 6k gedownsampled wordt naar 4k, wat een scherper beeld geeft.
Niet de moeite waard voor een upgrade. Dit is meer intressant als dit je eerste a body wordt.
'Volgens Sony hapert het beeld van de elektronische zoeker tijdens het fotograferen niet...'

Beetje onduidelijke vertaling. Je krijgt 20fps zonder blackouts, dus je blijft alles zien tijdens het schieten. Dit in tegenstelling tot dslr's als Nikon d5 en Canon 1d waarbij de spiegel bij elk frame wegklapt voor de sensor en dus het beeld in je zoeker even op zwart gaat.
De vraag is natuurlijk of het nog mogelijk is een spiegel 20x per seconde op te laten klappen.
Nee dat is natuurlijk de beperking van het spiegelreflex-concept. Sony laat nu zien waar de winst zit van hun ingeslagen weg. Als de autofocus zich nu ook kan meten met de topmodellen van Nikon en Canon, ontstaat er eindelijk een nieuwe spanning in dat segment.
Qua sportfotografie zijn Canon en Nikon daar toch al decennia de enige die zich met elkaar kunnen meten in het topsegment van hoge fps en snelle autofocus.
Het is ook een vergelijking met andere mirrorless camera's, waar de zoeker een black-out kent tijdens het maken van foto's.
Erg benieuwd naar hoe die 20fps ook daadwerkelijk gaan werken. Blijft jammer dat er in de release info met niet ÚÚn woord is gesproken over dat dit met electronic shutter is. Nu blijft toch de vraag of je dan geen last hebt van rolling shutter of andere rare bij effecten met kunstmatig licht en dergelijke..

Als je dan de volledige specs van Sony ziet doet de Mechanical shutter maar maximaal 5fps en dat is toch vele malen lager dan wat de 1DXII en D5 doen. Dan vraag ik me toch af of dit kan meekomen.
CONTINUOUS DRIVE SPEED (APPROX. MAX.)
AUTO/Electronic Shutter: Continuous shooting: Hi: max. 20 fps, Mid: max. 10fps, Lo: max. 5 fps 8910, Mechanical Shutter: Continuous shooting: Hi: max. 5 fps, Mid: max. 5fps, Lo: max. 2.5 fps

Link naar volledige specs: http://www.sony.com/elect...ras/ilce-9/specifications

[Reactie gewijzigd door Xensor op 20 april 2017 09:00]

Nee maar als je het filmpje (en statements van Sony) mag geloven, hebben ze het rolling shutter probleem opgelost. En dat zou dan beteken dat je die elektronische shutter prima kunt gebruiken voor actie. Meestal toch bij daglicht of met voldoende lampen zodat banding ook niet meer zichtbaar wordt.

Mechanische shutter is dan vooral nuttig voor flitsfoto's. En daar heb je niet direct 20 fps voor nodig.
Maar zal dan nog wel moeten blijken of het ook echt zo is. Want ze zijn volgens mij niet overgestapt op bijvoorbeeld een Global shutter, dus lijken nog steeds van dezelfde techniek gebruikt te maken. Dus blijft afwachten of het met de elektronische shutter geen nadelen heeft en ze dit rolling shutter effect hebben opgelost.

Wordt ook veel sport indoor geschoten onder kunstmatig licht. Dan hebben zowel Nikon als Canon Flicker sync wat een hoop oplost met banding, rare kleuren (omdat je een frame hebt vast gelegd waar net de lamp uit is). Dus ook daar moet nog blijken hoe deze Sony het doet.

Afwachten maar.
En tracking. Focus krijgen is een ding, focus vasthouden een veel problematischere taak. Inderdaad, afwachten.
Sony a6300, a6500 en a7rII hebben al aangetoond dat focus-tracking zeer goed is.
(en dat was voordat Fuji een camera met AF van hetzelfde hoge niveau uitbracht)
Hele mooie camera! Ben onwijs fan van de A7-lijn (en de APS-C lijn A6*00).

Wat ik echter niet snap is dat deze camera geen weather sealing heeft? Wanneer je mikt op pro sport-
fotografen dan lijkt me dat toch een must?
De a7ii is wel weather proof, niet zeker van deze maar lijkt me wel toch?
Na jarenlang met nikon rond gelopen te hebben ben ik een tijd geleden geswitched naar een Sony a7ii. En wat komen er fantastische beelden van deze sensor af! Ook het feit dat het een systeem camera is en je daardoor lekker flexibel bent met hoe een een shot wil maken (kijken door zoeker of scherm) maakt dit voor mij echt een van de allerbeste cameras die ik heb gehad. Ja hij heeft wat sony quirks zoals minder goede menus, korte batterij duur, niet gebruiken terwijl je em laad (de a7rii kan dit gek genoeg wel) dat soort dingetjes, maar de beeld kwaliteit en de voordelen van dat het een systeem camera is maken dit meer dan goed. Ik ben fan!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 20 april 2017 09:05]

Echt een prachtige camera! Sony is echt heel erg goed bezig en dit zet de hele professionele cameramarkt op z'n kop! Het is nog even afwachten wat de eerste reviews gaan opleveren, maar op papier is dit echt een killer. Zeker gezien de prijs! Deze A9 kan zich meten met de topmodellen van Canon en Nikon die beide ruim 1000 euro duurder zijn! Erg belangrijk ook dat ze de batterij capaciteit hebben verhoogd, dat liet bij de A7 nog wel te wensen over. Plus dat hij met behulp van een adapter praktisch alle Canon lenzen kan gebruiken! Ik ben heel erg benieuwd naar de eerste, echt onafhankelijke, reviews (meestal levert de naam Sony standaard al minimaal 0.5 minpunten op)!

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 20 april 2017 08:50]

Laten we heel eerlijk zijn, zo'n adapter is leuk maar werkt in veel gevallen niet optimaal. Ik denk dat als je een professionele gebruiker bent je niet wacht op langzame of minder accurate autofocus bijv. Dan kan je net zo goed voor het duurdere systeem gaan met een groter aanbod aan lenzen.
Klopt zeker voor lenzen die niet voor een Sony camera gemaakt zijn, al wordt het wel steeds beter!. Ik heb zelf ervaring met een A7II en A-mount naar E-mount adapter van Sony zelf en dat werkt echt heel erg goed! Autofocus is heel erg nauwkeurig en snel!
Dat is inderdaad een prima adapter omdat je binnen sony lenzen blijft. :)
Ik gebruikte een Tamron 70-200 f2.8 ssm lens en een Sigma 35mm f1.4 ART lens met de Sony adapter en dat werkte echt heel erg goed!
Ik heb de sigma adapter, met twee sigma lenzen werkt deze beter dan de oude 50D, met de 100L is het soms minder soms beter, het is een lens die bekend staat moeilijk te werken. Nadeel is dat je dan gelijk een grote setup hebt en de compactheid wegvalt.

Interesant is dat sony nu gebruik maakt van een BSI sensor en 24 Mp dat zou wel eens erg goede contrasten op kunnen leveren en weinig ruis. De 7r M2 heeft een zeis coating op de zoeker die zie ik hier niet terug, dat zou je wel verwachten.
Yep. dit is helaas een beetje waar. Ik heb een Metabones EF-NEX convertor. En een Canon F2.8 24-70 II focust minder snel (maar wel accuraat) dan de 24-70 GM van Sony. Vooral bij weinig licht. Maar dat doet de canon ook wel een beetje op mijn Canon camera.

Maar helemaal omschakelen naar Sony zou mij +- 2000 euro kosten. En nu met dit adaptertje kan ik wel makkelijk lenzen wisselen en geleidelijker over stappen. Ook lenen/uitwisselen van lenzen is nu makkelijker. Dus het adaptertje heeft echt al wel zijn nut bewezen. Tip: sluit de metabones aan als SONY-mode(Advanced i.p.v. Green mode). Dan werkt Eye-focus gewoon goed. En update de firmware!

Ik heb ook een adapter voor oude obscure handmatige lenzen. Erg leuk om mee te spelen of voor de effecten. Systeemcamera's zijn wat dat uitwisselen betreft erg fijn.
Een adapter is niet langzamer. De focus-motor in de lens en de elektronica van de camera bepalen de AF-snelheid.
De meeste lenzen zijn zwaar i.v.m. de kwaliteit van het glas en de stevigheid. Je kunt naturlijk de plastic-fantastic 50mm erop zetten, maar die is echt minder dan de Sony 50mm.

De 24-70 USM II Canon is ongeveer even zwaar als de (veel beter presterende) 24-70GM van Sony.
Canon: 805 gram
Sony: 886 gram

Over de scherpte i.c.m. een adapter daar kan ik duidelijk over zijn. Die is gelijk.
Duizenden foto's mee gemaakt. Ik weet waar ik het over heb.

De convertor levert wel IETS in qua focus snelheid. Maar we hebben het over milliseconden he... Een native lens is idd beter.
Ahum: http://www.photozone.de/s...997-sony2470f28gm?start=1
Zo goed zien de randen en hoeken er echt niet uit.
De reden dat de Sony FE lenzen net zo groot en zwaar zijn als hun dslr tegenhangers komt door de ontwerp van Sony om een veel te dikke glasplaat voor hun sensor te stoppen, waardoor je met symmetrische groothoeklenzen softe hoeken en zelfs verkleuringen in de hoeken krijgt. Dit is op te lossen door retrofocus groothoeklenzen te ontwerpen (net zoals dslr lenzen). Hiermee is het voordeel wat men kon halen met een spiegelloze camera meteen om zeep geholpen.
Ik lees hetzelfde op de Canon review:
http://www.photozone.de/c...canon2470f28mk2ff?start=1

De voordelen van de GM tov de USM II zitten voor mij in focussnelheid en geluid. De GM is echt subliem in low-light.

[Reactie gewijzigd door Stranger__NL op 20 april 2017 11:28]

Verhoudingsgewijs is de Canon beter als je rekening houdt met de lagere resolutie van de gebruikte Canon camera.
Ik heb de canon met een adapter op een A7rII en leen de GM. Qua synthetisch resultaat kan de Canon mogelijk beter zijn, maar in praktijk zou ik echt de GM aanbevelen (hangt ws wel van soort fotografie af...).

Maargoed het blijft wat gerommel in de marge. Iedereen zal bij zijn met beide lenzen :) De GM is wel wat duurder en daarom heb ik een Canon op een Sony camera :)
Dat is niet mijn visie en ik schrijf ieder jaar alle nieuwe "reviews" in de Nikon- en Canonmount objectieven topics op basis van eigen ervaringen, photozone, lenstip en the digital picture. En ja, ze zijn beperkt in hun metingen, net zoals vele andere sites (metingen op een enkele afstand bijvoorbeeld), maar ze wijken doorgaans niet af van de anderen.
Maar als ik wat tijd heb, wil ik wel een keer een vergelijking doen tussen de Sony en de Canon 24-70 f/2.8 op een A7RII (de Canon met mc11 ertussen).
Dat er ruimte zit tussen de sensor en het objectief is juist de reden dat er adapters gebruikt kunnen worden. Die ruimte kan namelijk gebruikt worden voor de adapter met bijbehorende elektronica voor de vertaling van signalen. Echter moet er wel voor gezorgd worden dat de dikte van de adapter precies de ruimte vult. Die vertaling blijkt voor Nikon lenzen nog steeds een groot probleem te zijn helaas.
Is een Sony camera als deze enigzinds zo uitgebreid kwa mogelijkheden als een Canon camera met magic Lantern?
Ik noem maar een basis functionaliteit zoals het schieten van een timelapse.
edit: die optie zit er dus op.

[Reactie gewijzigd door Maager op 21 april 2017 20:57]

De specs zijn onmiskenbaar goed, maar voor professioneel gebruik valt of staat alles met:
* functionaliteit van de body (i.e. is alles snel in te stellen met knoppen op de body?)
* autofocus performance
* waterdichtheid (wordt nergens vermeld, dus niet waterdicht?)
* robuustheid
* werkelijke batterijduur (650, indien realistisch, is niet slecht, maar komt nog niet in de buurt van de reŰle 1000+ bij DSLRs)

Op DPreview valt over AF bijv. te lezen:
"Sony claims much improved subject tracking; our initial impressions confirm this, though Lock-on still experiences a delay in initially locking on to your subject. We then take a critical look at AF joystick usage: while responsive, it often misregisters a directional push for a downward one, which activates a completely different function (Center AF-S, by default))"

Voor semi-pro / consumentengebruik wordt dit ongetwijfeld een camera om van te houden, maar met 5000 euro niet bepaald consumentgericht.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 20 april 2017 13:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*