Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Sony onthult binnenkort high-end aps-c-camera met zoeker in het midden

Volgens een gerucht kondigt Sony binnenkort een nieuwe high-end systeemcamera aan met aps-c-sensor. De meeste huidige aps-c-camera's van Sony, zoals de A6500, hebben de elektronische zoeker aan de zijkant, maar bij de nieuwe camera zou deze in het midden zitten.

Er zijn nog weinig details of specificaties van de nieuwe camera bekend, maar geruchtenwebsite SonyAlphaRumors meldt dat twee betrouwbare bronnen hebben bevestigd dat Sony klaar is om de nieuwe camera te presenteren. De systeemcamera zou een soort kleinere versie van de A9-fullframecamera worden. Dat betekent dat Sony nieuwe aps-c-camera waarschijnlijk een hoge fotografeersnelheid krijgt.

Wellicht wordt daarbij gebruikgemaakt van dezelfde sensor als het exemplaar dat in de onlangs uitgebrachte nieuwe Fujifilm X-T3 zit. Ondanks eerdere speculaties is deze bfi-sensor volgens een Fujifilm-manager niet gemaakt door Samsung; vermoedelijk betreft het een Sony-sensor. De X-T3 kan met de elektronische sluiter in volledige resolutie foto's maken met twintig beelden per seconde, wat oploopt naar 30bps bij een crop van de sensor.

Beide bronnen stellen dat de evf van de nieuwe Sony-camera in het midden zit, zoals het geval is bij de A7-camera's en de A9. Wellicht krijgt het nieuwe model dan ook de beschikking over een body die vergelijkbaar is met de deze fullframecamera's van Sony. Dat zou een stijlbreuk zijn, aangezien huidige aps-c-systeemcamera's van Sony, zoals de A6000 en de A6500, een meetzoekerstijl hebben, waarbij de zoeker aan de zijkant zit. Met een dergelijke grotere body zou er ten opzichte van de A6300 en A6500 meer ruimte zijn om de sensor een betere stabilisatie mee te geven.

Sony heeft officieel nog niets bevestigd over de eventuele nieuwe camera. De bekendmaking zou in ieder geval nog in oktober moeten plaatsvinden. Ook zouden er dan nieuwe objectieven worden uitgebracht, iets waar voor Sony's aps-c-lijn enige behoefte aan is; in de afgelopen jaren heeft het bedrijf zich vooral gericht op het uitbrengen van objectieven voor zijn fullframecamera's.

Links een voorbeeld van de body die bij de A7-serie en de A9 wordt gebruikt. In het midden de body van de Fujifilm X-T3 en daarnaast de Sony A6500. Afbeelding: Sonyalpharumors.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-10-2018 • 15:02

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
Dat zou een verrassende wending zijn aangezien Sony zijn APS-C lijn opgegeven leek te hebben. De A6500 was nog een dappere poging maar het complete gebrek aan APS-Ckwaliteitslenzen wekte toch stevig de indruk dat Sony al haar pijlen op de FF lijn aan het richten was.

Zou wel mooi zijn als dit waar is. En Sony dan ook werk gaat maken van die lens line-up. Een X-T3 concurrent (met IBIS) zo heel welkom zijn en die markt ook weer wat leven inblazen want nu is Fuji alleenheerser in mirrorless APS-C land.

Edit: trouwens ook vreemd dat ze deze aankondiging niet gedaan hebben op Photokina. Daar had Sony eigenlijk niks te melden en een maand later komen ze met dit. Vaag.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 2 oktober 2018 15:17]

Werken de full frame lenzen niet op Sony's APS-C lijn?
Jawel, maar ze zijn voor de kleinere APS-C sensoren onnodig groot, zwaar en dus duur. Vanwege de kleinere sensor is er een stuk minder glas nodig. Camera's met APS-C sensor worden meestal gezien als budget camera's, dus daar passen dan ook budget lenzen bij. Aan de andere kant is het wel weer zo dat je met een Full-Frame lens op een APS-C camera veel minder vertekening hebt in de hoeken van het beeld. De lens is tenslotte gemaakt om een veel grotere beeldcirkel te bedienen.
Nadeel is weer dat je maar een deel van de "resolutie" van de lens hebt. Zoek dan goed reviews op APS-C bodies van de lens aangezien dat heel anders uit kan komen dan FF.
Dat ligt natuurlijk aan een hoop andere factoren. Als je een APS-C sensor van bijvoorbeeld 24MP vergelijkt met een FF sensor van 24MP heb je helemaal gelijk. Omdat de pixels op de APS-C sensor in dit geval een stuk kleiner zijn zal het oplossend vermogen van de lens groter moeten zijn. Gelukkig zijn de meeste lenzen die voor de A7 en A9 serie ontwikkeld zijn, geschikt voor de hoge resolutie van de A7rIII. Er zit dus behoorlijk wat marge op de 'resolutie' van de FF E-mount lenzen.
Zou je mij dan duidelijk kunnen uitleggen hoe het wel precies zit?
Even hypothetisch, als je een fullframe sensor en een aps-c sensor van 24 mp door hetzelfde stuk glas laat kijken is 1mm2 glas bij de ff sensor voor 8 pixels en bij de aps-c sensor wordt het licht van dezelfde 1mm2 over 12 pixels verdeeld.

Dus de camera met de aps-c sensor vraagt meer van hetzelfde stuk glas.
Dat maakt niks uit, het is even "helder". Als we het over jouw hypothetische stelling hebben.
Wat wel uitmaakt is als glas in een buis zit. Het licht wordt dan deels geabsorbeerd. Afstand en aantal elementen glas. Dat is waarom glas voor sensoren met hogere resolutie beter moet zijn gepolijst omdat het oppervlak dan minder diffusie veroorzaakt en daardoor het oplossend vermogen groter is.
Helderheid staat er dus los van.
"Camera's met APS-C sensor worden meestal gezien als budget camera's, dus daar passen dan ook budget lenzen bij."

Zo budget is APS-c niet als je denkt. Sommige body's gaan ver over de §1000,00 en sommigen tippen de §1500,00 aan. Dat geldt ook voor de lenzen in dat segment die vaak flink aan de prijs zijn. APS-c wegzetten als budget is daarmee pertinente onzin.
APS-C camera's zijn zeker niet altijd budget. Dat beweer ik ook helemaal niet. APS-C camera's zijn echter wel 9/10 keer goedkoper dan hun FF tegenhanger. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zowel aan de semi-pro kant als aan de extreme budget kant. Mijn A77II was §1200 bij introductie. Niet echt budget. Echter wel een stuk goedkoper dan de A99II met §3600.
Goedkoper betekent niet slechter me dunkt.
Het is wel degelijk budget. Betekent niet dat het goedkoop is, budget kun je ook als een relatief iets zien.
Wat een kul om het budget te noemen. Wat is er budget aan bijvoorbeeld een Fuji X-T3? Dat toestel maakt met de bijbehorende lens prachtige foto's waarvan jij niet kan zeggen of ze gemaakt zijn met een APS-c camera of een FF camera.

Ik maak prachtige foto's met mijn Pentax K-3II waar een kennis van mij, fotograaf met een D750 FF camera, hetzelfde zegt als jij maar niet het onderscheid kan maken in zijn foto's met die van mij.

Ik denk dat je beter kan zeggen dat er voor ieder budget een camera is. Of die camera beter is dan de andere hangt te veel af van te veel factoren.
Je voelt je blijkbaar beledigd door de term budget. Het betekent niets meer dan dat het een goedkopere optie is tov full frame. Dat je er mooie fotos mee kunt maken lijkt me duidelijk.
Budget is hier een totaal verkeerd gekozen term!

Een Tesla van 100.000 euro is dus een budget auto, want er bestaat ook nog zoiets als een Rolls Royce van 500.000 euro...
Bij telelenzen maakt het niet veel uit voor het formaat. Dus de telelenzen voor de FF kunnen gewoon dienst doen op APS-C. Het loont niet om daar specifieke lenzen voor te maken. En laat het nou net voor wildlife fotografie zijn, dat er meestal APS-C sensoren gebruikt worden, omdat de kleinere sensor een "zoom" geeft van een factor 1,5.
Een 400mm lens op een APS-C sensor camera geeft de zelfde field of view als een 600mm op een FF sensor camera.
Te zwaar en te duur in vergelijking tot de body. Je koopt APS-C juist om de lagere prijs en het lagere gewicht.
Toch merk je aan alles dat Fuji zich als het beste alternatief wil neerzetten voor full-frame en dat ze zich beseffen dat ze enkel interessant zijn voor de consument als ze qua featureset gelijkwaardig zijn.

Waar ze het laten liggen is in de betaalbare hoek van APS-C. Met name goedkope lenzen ontbreken bij Fuji (op 2 'XC'-lenzen na). Ik denk dat daar de meeste winst te behalen valt. Zou mooi zijn als Sigma lenzen zou maken voor Fuji.

Ik zou eigenlijk verwachten dat Sony in dat gat wil springen. APS-C betaalbaar houden en voor de fanatieke amateur zoals we dat nu zien bij spiegelreflexen. Een high-end modelletje voor wie dat ontgroeit en een echte professionele line up in het Fullframe segment.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 2 oktober 2018 15:24]

Gebruik gewoon de FE lenzen en je bent meteen future proof op dat gebied? Het is niet zo alsof de apsc lenzen zoveel goedkoper zijn.
Je kiest juist voor APS-C omdat het goedkoper en lichter is. En als je dan geen toekomstige plannen hebt voor een FF overstap is het beetje zonde van het geld en het meezeulen van die uitrusting.

En APS-C lenzen zijn wel degelijk stukken goedkoper dan FF. En daarnaast zijn de ranges ook handiger. 24-70 is prima op FF maar rare range op APS-C (36-105).

Maar kijk bv eens naar de top Fuji en Sony FF lenzen naast elkaar

Fuji 16-55 F2.8 = 1100
Sony 24-70 F2.8 = 2100

Fuji 100-400mm = 1700
Sony 100-400mm = 2900

Toch zonde als je zulke lenzen op je APS-C camera gaat schroeven en dan ben je bij Fuji gewoon veel goedkoper uit. Dus als Sony zijn APS-C lineup een succes wil laten worden, moet er echt "betaalbaar" APS-C glas komen.
Die sony lens die je benoemd is hun G master variant, die positioneren ze express als erg high end. Dat is meer een Sony iets dan een APS-C vs full frame iets.
Appels met peren ? Neem dan bv de

Sony 16-50mm f2.8, die heb je al rond de 500 ekkies.
Alleen past die beetje slecht op A6x00 of die komende mirrorless APS-C body. Want dit is een A-mount lens en geen E-mount.
Zie het intervieuw vanaf minuut 3.23
https://youtu.be/3iS1AbtYD6s

Full frame maar ook zeker APS-C heeft de aandacht van Sony. “Keep innovating”

[Reactie gewijzigd door jdiezrequejo op 2 oktober 2018 17:11]

En de volgende vraag in dat interview is: Waar de F blijven jullie mooie APS-C zooms? En als je dan Sony bent en je bent echt met APS-C bezig, dan kun je toch gewoon zeggen: he, er zitten 3 zeer mooie lenzen in de pijplijn. Maar nee hoor, er komt een super ontwijkend antwoord: ik kan niks zeggen over aankomende producten maar videography is erg belangrijk voor ons...

Wie A zegt moet ook B zeggen. Ze roepen wel dat het belangrijk is maar nergens aan zie je dat. Kom maar op met dat mooie APS-C glas, Sony
Ik zou het bijzonder jammer vinden: de kleine vormfactor (en dus de zoeker aan de zijkant) maken de camera juist uitermate geschikt om mee te hiken.
Dan heb je toch nog de keuze uit de A6300 en A6500? Ik denk dat dit een goede uitbreiding is op de lineup!

Ik heb zelf ook liever de kleine vormfactor maar de ergonomische voordelen van een grotere camera zullen vast interessant zijn voor een hoop anderen.
Ja dat klopt, maar als ze afstappen van de 'nex' vormfactor is dat geen goed nieuws voor de toekomst. Kleine kans dat ze weer terug naar die vormfactor gaan dan!
Ik ben als a6500 bezitter sowieso al blij dat er (waarschijnlijk) een nieuw model aan zit te komen. Dat de lijn en daarmee de komst van nieuwe lenzen, geen stille dood sterft.....

Ik vind de a6500 een perfecte camera. Lekker compact, fantastisch beeld. FF is natuurlijk beter.... Maar zeg nou eerlijk, wie heeft die kwaliteit nou ECHT nodig....? Zo kan je wel bezig blijven natuurlijk, maar om APS-C nou als 'budget' weg te zetten.....
Ik heb nog een 'oude' nex-7, dus qua voortzetting van de aps-c lijn is het zeker goed nieuws. De kans is echter wel groot dat mijn volgende camera dan een a6500 gaat worden ipv een opvolger. Voor mij is de vormfactor (en lage gewicht) een must. Maar inderdaad fijn dat investeringen in glaswerk ook in de toekomst nog gebruikt kunnen worden.
Een soort van Nikon D500 concurrent dus. Dan zal Nikon ergens in Q1 wel met een mirrorless opvolger van de D500 komen. Deze camera had eigenlijk vorig jaar al vervangen moeten worden (is nu 3 jaar oud en zou om de twee jaar ge-update moeten worden).
en zou om de twee jaar ge-update moeten worden
Waarom zou dat moeten?
Om dezelfde reden dat Apple elk jaar in September nieuw iPhones introduceert? Nikon heeft een ontwikkel cyclus van 4 jaar. Dus eens in de 4 jaar introduceren ze nieuwe technologie in hun prof cameras. En twee jaar later is er een update cyclus waar alle foutjes en ongemakken worden gecorrigeerd. Die twee jaar zijn voorbij en nog de D5, nog de D500 hebben die update gehad. En Nikon gaat niet zomaar afwijken van dit patroon voor haar flagship producten.

En daarnaast is er de grote vraag wat Nikon gaat doen voor APS-C / DX wat betreft mirrorless. Een introductie van een mirrorless D500-opvolger zou twee vliegen in een klap slaan. Sony heeft het speelveld niet alleen en het lost een vraag op voor Nkon's DX gebruikers.
Wat een onzin er is nooit een 'moeten' bij.
Misschien wil men wel helemaal niet vechten met twee systemen.

De toekomst ligt in grotere sensoren niet meer bij APS-C.

Er is voor de camerafabrikanten juist veel te winnen als al die APS-C DSLR fotografen overstappen naar Full Frame. Dat is namelijk dubbel cashen.
90% van de verkochte ILCs is APS-c (of kleiner). En voor Nikon is de meest winstgevende camera de D3xxx serie. Dat krijgen ze nooit allemaal naar fulframe. En dat weten ze. Dus komt er een aps-c mirrorless.

Daarnaast heeft Nikon nog altijd de ambitie om nummer 1 in de markt te worden. Dan zullen ze dus als nummer 2 in elk geval de nummer 3 moeten verslaan.
Dit ziet eruit als de Fuji X-lijn. Ik ben zelf net in de Fuji x-t100 ingestapt, erg veel waar voor je geld. De Fuji lenzen zijn specifiek voor APSC ontworpen, dus ze zijn allemaal heel beschaafd qua formaat.
"dus ze zijn allemaal heel beschaafd qua formaat."

Dan heb je de 200mm F2 gemist.........

De lenzen zijn inderdaad wel specifiek voor Apsc ontworpen. Helaas ook zonder IBIS in het achterhoofd waardoor sommige lenzen(zoals de uitstekende 18-55mm F2.8-4 kit) met IBIS amper tot geen voordeel halen.

De X-T100 is zeker een hele mooie camera voor het geld. Ook de XC tele-lens is beter dan die van Sony.

Daarnaast zit je in een systeem wat je kan uitbouwen tot een professionele set. Iets wat met bijvoorbeeld de EOS M echt niet mogelijk is.
Dan noem je ook een uitzonderlijke lens, dit is volgens mij de enige 200mm F2 APSC lens die er bestaat, dus je kunt niet eens zeggen of hij licht of zwaar is. De full frame canon 200mm F2 is 200g zwaarder.

IS in de lens vind ik prima, zelfs zonder IS maakt hij prima foto's (genoeg F1.4 en F2.0 primes voor fuji), ISO range is dusdanig dat je met redelijk korte sluitertijden kan schieten.
Absoluut waar heb alleen helaas maar 1 z'n prime.

Zover ik weet is het inderdaad de enige. Maar ook als we de 50-140mm met een 70-200mm f4 vergelijken op full frame zien we niet echt verschil in formaat.

Echter kan je met Fuji voor 599 een goede instap camera kopen die alles uit het best beschikbare glas haalt.

De concurrenten concentreren meer op full frame wat gewoon een stuk duurder instappen is.

Z'n 2000+ voor een body min of meer met de features van m'n X-T20.
De 50-140mm is dan ook een f2.8 lens, dat is erg lichtsterk voor een zoomlens. Ik denk niet dat er een lichtere lens is dan de fuji, heb even snel gezocht.
Een 70-200 f4 op full-frame doet hetzelfde.

Anders is de Panasonic 35-100 f2. 8 een stuk lichter. Maarja die is dan ook voor een sensor die 50% kleiner is dan de Fuji.
F4 is niet hetzelfde qua licht, je krijgt minder licht, en dus langere sluitertijd.
Een zoeker in het midden was een logisch gevolg van het feit dat deze boven de spiegel moest zitten (tenzij je in complex optisch systeem ging bouwen natuurlijk). Met een EVF is dit niet nodig. Een zoeker in het midden plaatsen is dus puur een designer dingetje om de camera op een SLR te laten lijken. Een zoeker aan de (linker)zijkant is veel handiger, omdat je neus dan niet in de weg zit en je met je linkeroog de omgeving kunt bekijken. Alleen voor links georiŽnteerde mensen is het wellicht wat onhandiger, maar dat zou je nog beter kunnen oplossen door een losse EVF te maken die je links of rechts op de camera prikt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True