Door , , 64 reacties

Zowel de Sony Cyber-shot RX100 IV als de RX10 II lijkt in eerste instantie een 'normale' opvolger van zijn voorganger. Sterker, aan de buitenkant zijn beide camera's zo goed als volledig identiek aan de toestellen die ze opvolgen. Schijn bedriegt, want aan de binnenkant zijn grote verbeteringen doorgevoerd, al zal niet iedere fotograaf daar direct profijt van hebben. Beide camera's zijn uitgerust met 's werelds eerste stacked cmos-sensor. Op de volgende pagina gaan we uitgebreid in op het verschil met de vorige generatie bsi-cmos-sensor van 1 inch en verderop kijken we wat het effect daarvan in de praktijk is. We kunnen echter op voorhand al stellen dat vooral filmers de nieuwe eigenschappen zullen waarderen - denk aan 4k en slow motion met 1000fps - en dat ze voor fotografen minder schokkend zijn.

RX10 II en RX100 IV

Toch is er ook voor die laatste groep het een en ander verbeterd. Bij beide camera's is de resolutie van de elektronische zoeker flink verbeterd, zijn er nieuwe opties in het menu bijgekomen en is er een elektronische sluiter waarmee je nu met een sluitertijd van 1/32.000e seconde kunt fotograferen.

Vooral vanwege de fonkelnieuwe stacked sensor is de prijs van beide camera's flink naar boven bijgesteld. Dat roept de vraag op of de voorgangers, die inmiddels in prijs gedaald zijn, niet interessanter zijn als je de videofuncties niet zo belangrijk vindt. Het antwoord lees je in deze review.

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter