Door , , 185 reacties

De verbeteringen van de RX100 Mark III ten opzichte van zijn voorgangers zijn indrukwekkend. De lens heeft aan bereik moeten inboeten, maar daartegenover staat een constante lichtsterkte van f2.8 op het hele bereik en van f1.8 op de groothoekstand. De toename in groothoek, van 28mm naar 24mm, is voor veel fotografen een aanwinst en verbreedt letterlijk en figuurlijk de fotografische mogelijkheden. De ingebouwde evf is eveneens een flinke aanwinst. Hoewel de uitwerking voor verbetering vatbaar is, waarderen we de manier waarop hij in de camera is verborgen. De beeldkwaliteit is zichtbaar beter dan die van een gemiddelde compactcamera. Vergeleken met aps-c-spiegelreflex- en systeemcamera’s is er wel kwaliteitsverschil zichtbaar, maar de RX100 III komt dicht in de buurt. De prijs is wel pittig.

Pluspunten

• Ingebouwde oled-evf
  • Zeer lichtsterk objectief
  • Mooie groothoek (24mm)
  • Uitgebreide videomogelijkheden
  • Goede beeldkwaliteit

Minpunten

• Prijs
  • Beperkt zoombereik
  • Macrostand alleen op 24mm
  • Geen flitsvoet/accessoirepoort

Eindoordeel

Tweakers zegt: 9
Verkrijgbaar vanaf: € 769,-

In juli 2012 zette Sony de camerawereld op stelten met de RX100, een compactcamera met de bouwstenen van een systeemcamera, maar dan met een vast objectief. Binnen een jaar kwam er al een opvolger, in de vorm van de RX100 'Mark II', met een nieuwe sensor, flitsvoet en kantelbaar scherm. Nog geen elf maanden later is er alweer de RX100 'Mark III'. In deze versie is de flitsvoet weer verdwenen, maar daar staat heel wat tegenover. Is dit de ideale compactcamera?

Voor wie de Sony RX100-serie camera’s niet kent: het gaat hier om compactcamera’s die wat mogelijkheden en kwaliteit betreft dicht tegen systeemcamera’s en dslr’s aanschuren. De sensor is veel groter dan die van een gemiddelde compactcamera, waardoor de beeldkwaliteit aanmerkelijk beter is. Dat geldt ook voor het objectief, dat zeer lichtsterk is, waardoor je ook in lastige situaties met weinig licht goede foto’s kunt maken. De instellingsmogelijkheden doen niet onder voor die van een dslr, al zijn er natuurlijk wel minder fysieke knopjes. Met het pasm-draaiwieltje bovenop kun je snel van stand wisselen. Met de ring rondom de lens kun je snel het diafragma aanpassen en met het draaiwieltje achterop kies je, indien nodig, een specifieke sluitertijd. Uiteraard kan de camera ook geheel automatisch functioneren.

De bsi-cmos-sensor van de RX100 III is gelijk aan die van z’n voorganger. Deze is ongeveer vier keer zo groot als die van een gemiddelde compactcamera met ⅔"-sensor, waardoor de beeldkwaliteit een stuk beter is. De camera produceert foto’s met een resolutie van 20,1 megapixels. Omdat er een nieuwe beeldprocessor wordt gebruikt, de Bionx X, is de beeldkwaliteit wat toegenomen ten opzichte van de Mark II, doordat ruis effectief onderdrukt wordt en beeldfouten worden gecorrigeerd. Deze chip zagen we eerder al in de A7-serie en de A6000.

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter