Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canon EOS R-systeemcamera met fullframesensor kost 2540 euro

Canon heeft zijn spiegelloze fullframecamera en bijbehorende objectieven officieel aangekondigd. Het EOS R-systeem komt in oktober uit, de camera kost 2540 euro. Eind december komt het RF 28-70mm f/2L-objectief uit voor 3300 euro.

Canon zegt dat het EOS R-systeem is ontworpen om betere optische prestaties mogelijk te maken. De nieuwe RF-lensvatting heeft dezelfde diameter van 54mm als de EF-mount, maar omdat het glas dichter bij de sensor is geplaatst door het ontbreken van de spiegel, zijn er nieuwe ontwerpen mogelijk. Dat resulteert onder andere in de komst van een RF 28-70mm f/2L USM-objectief. Zo'n lichtsterke zoomlens was nog niet beschikbaar voor de spiegelreflexcamera's van Canon.

De EOS R bevat een 30,3-megapixelsensor van het fullframeformaat. Het gaat om een Dual Pixel CMOS-sensor, waarbij de pixels ook voor fasedetectiefocus worden gebruikt. Vrijwel het hele sensorvlak is in te zetten voor autofocus: de volledige hoogte en 88 procent van de breedte. Bij automatische selectie van het focuspunt worden er 143 vlakken gebruikt. Bij handmatige keuze kunnen gebruikers het focuspunt op 5655 verschillende posities zetten. Canon voorziet de EOS R ook van oogdetectieautofocus, waarbij er met gezichtsherkenning scherpgesteld wordt op het oog van het onderwerp.

Door het ontbreken van de spiegel en de optische zoeker is de EOS R-camera een stuk kleiner dan de dslr's van Canon. De behuizing heeft afmetingen van 136x98x84mm en weegt 660 gram inclusief de accu en de geheugenkaart. De camera maakt gebruik van de LP-E6-accu's, die ook gebruikt worden in sommige dslr's van het merk. In de EOS R is de accu goed voor het maken van 370 foto's volgens de cipa-norm.

De maximale fotografeersnelheid van de EOS R is 8bps, maar daarbij is geen continu-autofocus mogelijk. Met continu-autofocus daalt de snelheid naar 5bps. Canon voorziet het toestel van een 4k-filmfunctie met maximaal 30fps en keuzes als 25fps en 24fps. Bij filmen in 4k wordt niet de hele sensor gebruikt, maar wordt er een crop gemaakt van 1,8x. De bitrate is maximaal 480Mbit/s en het Canon Log-profiel is beschikbaar. De hdmi-uitgang stuurt een 10bit-signaal met 4:2:2-compressie uit, wat met een externe recorder vastgelegd kan worden.

Canon geeft de behuizing een 3,2"-touchscreen dat kantelbaar is. De elektronische zoeker maakt gebruik van een oledpaneel met 3,7 miljoen beeldpunten. Foto's worden opgeslagen op een sd-kaart, het enkele kaartslot heeft ondersteuning voor snelle uhs-II-geheugenkaartjes.

Aan de achterkant van de camera, waar de gebruiker zijn duim plaatst, zit een 'Multi function'-balk. Dat is een aanraakgevoelige knop waar gebruikers overheen kunnen swipen en op kunnen tappen. Daarmee is het mogelijk om bijvoorbeeld de autofocusmodus te wijzigen en de iso-waarde of witbalans te wijzigen.

Samen met het systeem introduceert Canon vier RF-objectieven. De objectieven zijn voorzien van een zogenaamde Control Ring aan de voorkant, die ingesteld kan worden om bijvoorbeeld de sluitertijd, diafragma, iso-waarde of belichtingscompensatie in te stellen. Als eerste komt er een 24-105mm f/4L IS USM-objectief uit. Later volgt een 50mm f/1.2L USM en eind dit jaar moet de 28-70mm f/2L USM uitkomen, samen met een 35mm IS STM Macro-objectief.

Canon brengt ook verschillende adapters uit om EF- en EF-S-objectieven te gebruiken op de EOS R-camera. De eenvoudigste versie biedt geen extra functionaliteit, er is een duurdere variant met een Control Ring en begin volgend jaar komen er nog duurdere versies die zijn voorzien van ingebouwde filters, zoals een variabel nd-filter en een circulair polarisatiefilter.

Canon verkoopt de EOS R vanaf oktober als een losse body voor 2540 euro. Tegelijkertijd komt het 24-105mm-objectief uit voor 1220 euro. Eind oktober komt het lichtsterke 50mm-objectief op de markt en eind dit jaar moeten de 28-70mm f/2 en de 35mm f/1.8 Macro hun weg naar de winkels vinden. Canon brengt ook een batterijgreep en een flitser uit voor het systeem.

Product Adviesprijs Beschikbaarheid
Canon EOS R 2540 euro Medio oktober
Batterijgreep BG-E22 340 euro Medio oktober
RF 24-105mm f/4L IS USM 1220 euro Medio oktober
RF 50mm f/1.2L USM 2540 euro Eind oktober
RF 28-70mm f/2L USM 3300 euro Eind december
RF 35mm f/1.8 Macro IS STM 560 euro Eind december
Mount adapter EF-EOS R 120 euro Medio oktober
Control ring mount adapter EF-EOS R 230 euro medio oktober
Mount adapter EF-EOS R met variabel nd-filter 460 euro Februari 2019
Mount adapter EF-EOS R met circulair polarisatiefilter 340 euro Februari 2019
Speedlite EL-100 230 euro Medio oktober

De aankondiging van het EOS R-systeem volgt enkele weken na de aankondiging van het Nikon Z-systeem. Zowel Nikon als Canon hebben nu een spiegelloze fullframecamera in hun assortiment, iets dat concurrent Sony al enkele jaren heeft. Volgens geruchten zou ook Panasonic van plan zijn om deze maand een spiegelloos camerasysteem met fullframesensor aan te kondigen. Dat zou volgend jaar op de markt komen.

Canon en Nikon zijn de twee grootste spelers op de cameramarkt en hielden lang vast aan traditionele spiegelreflexmechanismes voor hun topmodellen. In de afgelopen jaren hebben systeemcamera's zonder spiegel zich steeds verder ontwikkeld en streven ze op verschillende vlakken de spiegelreflexen voorbij. Tweakers publiceerde daarover begin dit jaar een achtergrondartikel.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-09-2018 • 10:34

145 Linkedin Google+

Submitter: jay065

Reacties (145)

Wijzig sortering
- Geen IBIS
- Maar 1 kaart
- Slechte accu
- Oude sensor
- Lage FPS
- Grote crop in 4K
- Mooie extra dial, o nee, het is maar de aan/uit schakelaar

Ik snap niet welke markt Canon met deze camera wil bereiken, behalve dan de markt die blind vaart op de merknaam en alles van Canon voor zoete koek slikt. Het is niet dat gebruikers al in een ecosysteem zitten waardoor dit de makkelijkste optie is. Deze camera zal een hele nieuwe community moeten gaan opbouwen en met dat in het achterhoofd heeft Canon flink wat vreemde keuzes gemaakt.
Voor mij is er toch een stuk meer dan spec wat de keuze bepaald. Als Canon gebruiker zijn voor mij het gevoel van de knoppen, de lay-out van de info op het scherm en de menu structuur ook erg belangrijk en een keuze om hiervoor te gaan. Momenteel gebruik ik een C100 cinema Eos camera. Voor het zelfde bedrag zijn camera's te krijgen met veel betere specs maar daar krijg ik persoonlijk niet het gemak van bediening voor. Daarbij kan de klant het verschil tussen 4K en wat er uit deze camera komt niet zien, laat staan dat ze erom vragen. Een van de meeste gebruikte camera's in de cinema wereld is de Arri Alexa en die was jaren lang geen 4K. De cameramannen kozen voor andere reden voor die camera, waaronder kleur. En het gemak om een mooi plaatje te krijgen.

Wat ik vooral wil zeggen is dat er meer is dan het spec lijstje.
Klopt zelfs dpreview is enthousiast over de kwaliteit en kleuren van de foto's die ze online hebben gezet
Is ook gewenning. Ik heb voorheen zowel Canon als Nikon gebruikt. Maar intussen over op Sony. Na een tijdje wennen vind ik ze top. Toegegeven ik ben niet zo merkvast en vind die merken ruzie altijd hilarisch. Ik wil gewoon de beste tool voor mn werk, en momenteel is dat voor mij Sony met zeiss en g-master lenzen.
Dat menu en de knoppen leer je snel zat. Voordeel is dat bij Sony bijna alles te customizen is. Zelfs een deel van het menu. Daarin heb ik 2 pagina’s aangemaakt met de voor mij belangrijkste menu opties.

Edit (laatste stukje over customizen toegevoegd).

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 6 september 2018 01:15]

Ten eerste gaat dit echt niet hun enige R camera zijn. Ten tweede hebben we bij de M cameras al gezien dat ze met een poep en een scheet vanuit het niets ineens op de tweede plek staan in Japan. En ze hoeven helemaal geen nieuwe markt aan te boren. Voor ¤99 heb je een adapter en kunnen al je EF lenzen probleemloos werken op je nieuwe R camera.
Toen canon met autofocus kwam hebben ze hun vatting ook veranderd. En dat is zeer succesvol gegaan. die gasten weten wat ze doen.
Totally agree.
Als longtime professionele Canon gebruiker ben ik shocked door de echt volstrekt idiote keuzes die ze maken. Ik heb de moed nog niet helemaal opgegeven. Ik hoop dat er een pro-model overheen komt met alle droomspecs. Zal dan wel een nachtmerrie prijskaart aan hangen.

Heb een A7R3 body met adapters erbij om mijn Canon (en Canon mount Art) objectieven te gebruiken. Niet ideaal maar ik kan ermee overleven. De A7R3 pist in alle opzichten, op de kleurreproductie na, over Canon heen en lijkt alleen maar verder uit te lopen.
Heb je met die adapters nog verlies in zoom/diafragma?
Nee want in feite vult het de ruimte op waar normaliter de spiegel zou hebben gezeten.
Canon zal nog met een andere body volgen in deze nieuwe mount. Maar er is al veel over gesproken op diverse fora. Canon kan op dit moment gewoon niet de readout aan die Sony wel voor elkaar heeft. Ik denk dat we op de Photokina in Mei 2019 (Let op, nieuwe datum, en vanaf 2019 ook weer een jaarlijks event!) meer weten, maar denk dat Sony dan ook weer met iets nieuws komt.

Ik heb gezien wat de Sony A9 met canon glas kan i.c.m. een MB adapter, en ben echt benieuwd of Canon hier op korte termijn een antwoord op heeft. Ik vrees van niet.

Ik fotografeer al meer dan 20 jaar met Canon, en sinds een jaar of 5 met Sony er naast en moet eerlijk bekennen dat wanneer Sony met super-tele objectieven gaat komen als een 500/600 F4 het wel eens zo kan zijn dat ik helemaal overstap.
Ik ben helemaal over, 0% spijt.
Oa Zeiss Batis maar ook sommige Sony-Zeiss objectieven zijn fantastisch. Intussen heb ik ook twee Sony G-master lenzen, en vooral de 24-70 is fantastisch. Hoewel ik meer een prime liefhebber ben (maar daar heb ik de Zeiss lenzen voor).
De A7III en A7RIII zijn voor mij ook de perfecte combi.
Perfect naast elkaar te gebruiken als ik met 2 camera’s werk. Werken echt 1 op 1 hetzelfde (bij nikon en canon zit er vaak verschil tussen verschillende prijsklasse body’s).
En in speciefieke gevallen hebben ze beide hun pluspunten, A7III bij sport of snelle actie, of weinig licht. A7RIII bij hoge resolutie of als ik meer dynamische range nodig heb (kan als het moet een HDR met 1 foto maken, echt bizar).
Kleur van de A7RIII kan ik ook net wat meer uit halen heb ik het idee. Maar de kleurrendering van de Zeiss maar ook G-master helpt daar ook bij.
Kleuren zijn wat raar met canon glas erop, en ook met Sony’s goedkopere lenzen is het allemaal wat geel/groenig ofzo. Prima te fixen in post overigens.
Klinkt goed. Dat van die kleuren klopt. Heb nog steeds niet een manier in post gevonden om die in de richting van Canon te krijgen. Vooral huidtinten zijn minder smooth. Waar ze uit de Canon bijna gelijk goed zijn moet ik er bij Sony echt mee aan t werk. Hoe pak jij dat aan?
Met de betere Sony en Zeiss lenzen heb ik daar dus geen last meer van. Maar daarvoor kreeg ik het met Capture one pro zo voor elkaar met de huidtinten tool.
(Gebruik al een tijd geen Lightroom meer, geen idee hoe het daarmee zit).
Ok, thanks. Ik wacht nog even de volgende KIna in mei af. Benieuwd naar de volgende stappen van Sony en Canon. Dat zal voor mij waarschijnlijk een kantelpunt kunnen zijn. Sony Swap Service zou mooi zijn, al m'n Canon spul inruilen voor Sony. Sony are you listening?
Misschien Sony Pro support eens contacten?
En anders een CameraNu, die hebben een vrij goede relatie met Sony. Ze organiseren ook regelmatig evenementen voor amateur en ook voor pro fotografen samen met Sony. Morgen toevallig een Sony Pro dag in lelystad.
Dank voor de tip. Ik heb Sony gemaild.
Dit model zit net ff onder de 5D4 en boven de 6D2. De 5D4 kan 7fps en dat is met de digic 6 chip. Met de nieuwe Digic 8 hadden ze er toch wel meer uit moeten kunnen halen. Ik denk dat hij bewust geknepen is om de 5D4 niet te veel in de weg te zitten. Erg jammer maar er komt nog wel een model boven verwacht ik. Dat ze L lenzen uitbrengen voor dit systeem geeft aan dat ze dus wel serieus plannnen hebben voor dit systeem. Op den duur is het einde EF en alllen nog RF lenzen die ze uit brengen.

De native canon adapters werkt prima heb nu EF lenzen op Eos M5 en 3 gehad werkt goed zolang je maar Canon glas hebt met Tamron heb ik met 1 lens problemen gehad de sigma 18-300 werkt ook goed maar de Canon lenzen zijn sneller maar ik heb allen L glas de 18-300 gebruikt mijn dochter.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 6 september 2018 07:54]

Een Beta product gezien de vele hands-on's. Dit is een product om mensen een tijdje koest te houden. Maar niet echt serieuze concurrentie voor Panasonic en Sony.
Echter is bij Sony vaak de ergonomie wat minder. De drop in filter adapter is echter een briljante stap, dit had ook door de APS-C/MFT fabrikanten gedaan kunnen zijn, maar Canon doet het gewoon.
Het product zelf is leuk maar niet schokkend.
De nwe 24-70mm lens is ook prachtig.

[Reactie gewijzigd door digifan op 6 september 2018 11:03]

Buiten deze info is er inmiddels ook meer bekend over de 2 nieuwe super tele objectieven van Canon:

Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM
  • Lens configuration: 13 groups of 17
  • Minimum Aperture: 32
  • Viewing angle: horizontal / 5 ° 10 ', vertical / 3 ° 30', diagonal / 6 ° 10 '
  • Number of diaphragm blades: 9 (circular aperture)
  • Shortest shooting distance: 2.5 m
  • Maximum magnification: 0.17 times
  • Filter diameter: Insert 52 mm
  • Maximum diameter × length: φ163 × 343 mm
  • Weight: about 2,840 g
  • Applicable accessories: lens cap E-180E (included), lens hood ET - 155 (W III) (included), lens short hood ET - 155B (not included), lens soft case LS 400 (included), lens case 400 E (not shipped)
Prijs: 1,512,000 YPY - Omgerekend 11,715 EURO

Canon EF 600mm f/4.0L IS III USM
  • Lens configuration: 13 groups 17 pieces
  • Minimum Aperture: 32
  • Angle of view: Horizontal / 3 ° 30 ', Vertical / 2 ° 20', Diagonal / 4 ° 10 '
  • Number of diaphragm blades: 9 (circular aperture)
  • Shortest shooting distance: 4.2 m
  • Maximum magnification: 0.15 times
  • Filter diameter: Insert 52 mm
  • Maximum diameter × length: φ168 × 448 mm
  • Weight: about 3,050 g
  • Applicable accessories: lens cap E-185C (included), lens hood ET-160 (W III) (included), lens short hood ET-160B (not included), lens soft case LS 600 (included), lens case 600 C (not included)
Prijs: 1,638,000 YPY - Omgerekend 12,692 EURO

Bron: https://store.canon.jp/online/c/c10111114/

[Reactie gewijzigd door cobalt60 op 5 september 2018 11:10]

Een klein foutje... "... f/2L USM-objectief. Zo'n lichtsterke zoomlens was nog niet beschikbaar voor de spiegelreflexcamera's van Canon ..."

Die was er wel VOOR Canon maar niet VAN Canon .... De Sigma 24-35 f2 is er voor Canon en nog FF ook. Ja het is een meer beperkte zoom range maar er staat dat een f2 zoomlens überhaupt nog niet beschikbaar was voor spiegelreflexcamera's van Canon. Buiten dit, als je APS-C in beschouwing neemt dan is er de 18-35 f1.8 van Sigma en die is dus nog lichtsterker en een erg mooi stukje glas btw ;-)

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 5 september 2018 13:57]

Hier een playlist met 9 video's van Canon USA waar ze in detail de camera en zijn functionaliteit uitleggen:
https://www.youtube.com/w...e8HwFGbUUX4npCyNQVi4hBnA6

Ik was zelf wel benieuwd naar de speciale ring op de objectieven. Je kunt daar dingen zoals ISO, aperture, shutter speed enz. snel mee wisselen. Lijkt me erg handig!
Kan iemand mij vertellen waarom er nog spiegelreflex camera's zijn?
Een systeemcamera waarbij het beeld niet meer via een licht doorlatende spiegel loopt (en dus enige kwaliteitsverlies met zich mee brengt) lijkt mij aanzienlijk beter voor de digitale fotokwaliteit dan een spiegelreflex die nog wel met deze spiegel werkt.

Ik ben dus nieuwsgierig wat de voordelen van beide type camera's zijn.
Bij een spiegelreflex heb je geen lichtdoorlatende spiegel. De spiegel blokkeert de sensor om het beeld naar de zoeker en de AF sensor te sturen, maar als je een foto maakt klapt de spiegel weg. Er is dus geen kwaliteitsverlies door de spiegel.
Sommige oudere Sony alpha DSLR's gebruiken een doorschijnende spiegel, maar dat is inderdaad vrij zeldzaam.
Canon had in het verleden een (film) Eos RT die ook een doorlatende spiegel had, dat kostte je 1 stop. Maar leverde je wel meer fps op dan de andere modellen waarvan de spiegel wel opklapte.

Dit was nog ver voor het digitale tijdperk.
Heel vroeger had canon dat ook (analoge tijdperk) bij enkele camera’s.
Je hebt het over de nieuwere A-mounts (voormalig Minolta. De eerste Sony A-mount generatie was wel nog een DSLR). Dat zijn SLT's (Single lens Translucents) Die hebben een vaste halfdoorlatende spiegel. Een DSLR klapt de spiegel altijd op bij het maken van een foto. DSLR spiegels laten overigens ook licht door dat via een tweede spiegel naar de PDAF sensor wordt gestuurd voor de autofocus. SLT's zijn echt niet meer nodig nu er ook snelle PDAF beschikbaar is vanaf de sensor. Ze zijn ook niet compacter dan een DSLR omdat de spiegel er nog steeds zit. Beweegt alleen niet meer en heeft alleen een functie voor Autofocus (SLT's hebben een EVF).
De spiegel werd niet alleen gebruikt voor de zoeker, maar ook voor het AF (fase detect) systeem. De AF sensor zit onderin de behuizing en via de spiegel kreeg deze beeld. Alleen even tijdens het maken van de echte foto had je even geen AF. De sensor hoefde ook alleen uitgelezen te worden op moment van de foto, dus het uitlezen moest klaar zijn in het interval van de sluiter.

Nu er geen spiegel meer is, heb je dus eigenlijk geen AF meer, dus de eerste varianten van MILC gebruikte een contrast detect AF systeem waarbij de lens door het focusgebied werd gestuurd en dan op de stand met het meeste contrast moest de foto gemaakt worden. Dit was nogal traag. Tegenwoordig gebruikt met AF pixels die weer als vanouds een fase shift kunnen detecteren. Maar voor een snelle AF moet je de sensor dus veel vaker en sneller kunnen uitlezen. Dit is Sony en Panasonic gelukt, maar Canon lijkt een beetje achter te blijven, aangezien er maar 3 fps is met servo AF op deze EOS-R.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 5 september 2018 12:23]

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik vind het jammer dat ik je niet kan upvoten.
Wel een kleine kantekening.

Canon gebruikt de gehele sensor als fase detect systeem. Terwijl de concurrenten dedicated AF punten op de sensor gebruiken.

Dat leid ertoe dat Canon's hybride systeem blijft werken tot -4 ev.
Terwijl Sony/Fujifilm dan al overgeschakeld is naar contrast detect.
Ik zou zelf voor het snellere systeem gaan. beweging fotograferen in donkere zalen is toch altijd een ramp. Dan heb ik liever die ->8 fps met AF-C buiten met goed licht. Dan kan ik er tenminste wat mee.

Panasonic gebruikt weer een andere methode. Die wel werkt tot -4 ev.
Alleen Sony's A-mount SLT camera's werken met een lichtdoorlatende spiegel. Die spiegel eet ongeveer 1/3 stop licht op. Conventionele SLR cameras weken met een spiegel die weg klapt, vlak voordat de foto gemaakt wordt. Die spiegel zelf heeft dus geen effect op de beeldkwaliteit. Het weg klappen van de spiegel kan wel enig effect hebben op de beeldkwaliteit, omdat het de camera een beetje doet schudden. Bij snelle sluitertijden heeft dit geen merkbaar effect, maar bij tragere sluitertijden kan dit leiden tot mindere scherpte. De betere SLR cameras hebben daarom een mirror lock-up modus, waarbij je de spiegel van te voren inklapt.

Het weg klappen produceert ook geluid, dat is niet altijd wenselijk, bijvoorbeeld in een theater. Mirrorless camera's zijn daardoor vaak wat stiller. Een mirrorless camera met een electronische sluiter modus kan zelfs helemaal stil zijn.

Met de verschuiving van DSLR naar mirrorless verschuift ook de vaardigheden die een camera fabrikant nodig heeft. Voor snel fotograferen met een DSLR, moet de spiegel wegklappen om een foto te maken, dan moet de spiegel weer terugklappen voor de autofocus en belichtingsmeting, en dan moet de spiegel weer weg voor de volgende foto. Dat vereist dus een extreem goede fijnmechanische ingenieur om zo iets te ontwerpen, en goed getrainde mensen handen om zoiets te bouwen. Bij mirrorless cameras wordt een groot deel van deze fijne mechanieken vervangen door electronica. Vrijwel alle doorbraken bij mirrorless cameras zijn het gevolg van verbeteringen aan de sensor technologie (on sensor phase detection/dual pixel autofocus, stacked sensor). De verschuiving van fijne mechanieken naar electronica, betekent in principe ook dat mirrorless camera's goedkoper te maken zijn.

[Reactie gewijzigd door schaafkaas op 5 september 2018 16:28]

Ik vind persoonlijk dat een EVF je het gevoel geeft dat je niet aanwezig bent in de scene en dat je alles van buitenaf beleeft zoals je een film ziet. Een OVF geeft mij meer het gevoel zelf aanwezig te zijn.

Je hebt trouwens geen degradatie van de fotokwaliteit bij een DSLR omdat de spiegel opklapt bij het nemen van de foto en het beeld van de lens dus rechtstreeks op de sensor komt. Of wat bedoel je juist?

[Reactie gewijzigd door Avenger 2.0 op 5 september 2018 11:32]

JBVisual doelt (wel heel specifiek) op de reeks van Sony waar er wel nog een (vaste) spiegel inzat, maar ook een EVF. De Translucent Mirror-technologie of SLT heette dat toen. Is nu ook 8-7 jaar geleden uitgebracht, was dus een hybride systeem en geen referentie voor spiegelreflex. Voordeel toen was dat er phase detectie AF kon gebruikt worden, terwijl de EVF toch constant zijn feed kreeg door de spiegel (met een verlies van licht van ongeveer 1 stop dacht ik).

Dus inderdaad beetje een vreemde vergelijking / vraag.

Ik volg wel je opmerking van EVF en aanwezig zijn in de scene.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 5 september 2018 12:31]

Omdat de beste spiegelreflex cameras nog altijd superieur zijn wanneer het gaat om focus en uithoudingsvermogen (kijk maar eens hoeveel fotos je kunt maken met een D850 versus een Z7. Ze gebruiken beide dezelfde batterij, maar die D850 heeft veel minder verbruik.)
Mooie camera, zal wel wennen zijn dat je geen spiegel meer hoort klappen tijdens het foto`s maken voor velen. Mooie specs ook, maar toch vind ik de Continuous shooting performance matig.
Up to 8 frames per second (at servo AF: up to 5 frames / sec)
Ik had dat veel sneller verwacht nu er geen spiegel meer inzit.

https://www.canonrumors.com/canon-eos-r-full-specifications/
Er zit misschien geen spiegel in, maar wel een shutter. Er moet nog steeds een "gordijn" open en dicht bij het maken van een foto. Een shutterless camera geeft erg veel ruis.
De meeste systeem camera's hebben een electronische sluiter modus die echt niet veel extra ruis geeft.

Het probleem is dat het uitlezen nog te lang duurt(Sony A9 uitgezonderd).

Dat leidt tot verschillende artifacts. Van scheve lantaarnpalen tot kromme propellers tot banding in fluoriserend licht etc.

Het is wel echt ideal voor timelapse. Je hebt geen sluiter actuaties(slijtage) maar je hebt wel volledige resolutie en kwaliteit. Zonder kans op vibraties. In natuurlijk licht met landschappen geeft de uitlees snelheid geen problemen.
Een electronische shutter is een shutterless camera. In dat geval heb je continue belichting van de sensor. Dat een CMOS over het algemeen regel voor regel uitleest, neemt dat niet weg. Je hebt sensors die werken via rolling shutter of global shutter principe. Een CCD kan bijvoorbeeld het hele scherm ineens uitlezen, waarbij de meeste CMOS sensoren dit niet kunnen.

Een camera met shutter en een CMOS heeft dus nog steeds een rolling shutter issue (artifacts die je beschrijft in je post).

De Sony a9 heeft ook gewoon een mechanische shutter icm een CMOS en heeft ook gewoon een rolling shutter issue. Alleen is deze vrij kort, waardoor deze niet zo erg opvalt [1].

[1] https://www.imaging-resou...shutter-is-pretty-minimal
Dat klopt helemaal maar dat kwam niet goed uit in je eerste post
"Een shutterless camera geeft erg veel ruis."
Wat je dus bedoelde is een CCD of global shutter Cmos produceert nu nog veel ruis.

Als je een electronische sluiter hebt gebruik je geen fysieke sluiter. Die produceren ook niet echt veel extra ruis.

Global shutter Cmos sensoren en CCD's uiteraard wel.
Een senros-chip een global shutter geven is slecht voor de ruis. Daarom is alles in de fotografie rolling shutter.
Wat Sony met de A9 en nieuwe RX100 doet is chips stapelen, waardoor ze veel sneller kunnen uitlezen omdat niet alles langs de rand van de chip hoeft te gebeuren, maar erachter kan. Resultaat: minder rolling shutter.
Dat laatste is al goed aangegeven in het artikel wat Hiostu heeft gelinked.
Ik dacht dat de spiegel het zwaarste onderdeel was en dus de bottleneck was.
Bij hoge burst kun je bij DSLR ook gewoon de spiegel weggeklapt laten, alleen zie je dan niets zolang je de shutter indrukt. Bij een mirrorless kun je beeld geven tussen de shutters door. Maar ook daar zul je iets van blackout momenten hebben, al kunnen die veel korter zijn.

Overigens zal de shutter niet de limiet zijn. Het zal eerder de verwerking van de hoge resolutie zijn door de CPU.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 5 september 2018 11:16]

Shutter is pas de bottleneck als je ergens tussen de 16-20 FPS komt.
bij mijn 1D camera's gaat altijd eerder de shutter defect dan de mechanische spiegel...
Ik mis nog of er weather-sealing is, dat zou een grote plus zijn!
Weather sealing is van 6D kwaliteit. Dus niet op het nivo van de top camera's, maar beter dan niks :)

Aantal teleurstellingen rond deze camera: 4K filmen met 1.7x crop, slechts 60fps in 1080 mode, servo-AF met slechts 3 fps. Een nieuwe lensvatting die niet compatible gemaakt kan worden met de bestaande EOS-M lijn, dus geen upgrade path voor deze gebruikers. Eye-AF alleen in single AF mode. Geen road-map voor nieuwe lenzen (was ook niet te verwachten van Canon), maar een UWA is toch wel pijnlijk afwezig.

Pluspunten: 4K filmen met dual pixel AF. Ergonomie lijkt top.

Dingen die nog niet bekend zijn: Servo AF en dynamisch bereik.

/edit: en ja, de prijs is wat hoog, maar die gaat van zelf wel wat omlaag. Ook de lenzen zijn aan de dure kant, maar voor 120 euro kun je je oude EF lenzen gebruiken. Maar deze body icm de 35 f1.8 macro lijkt mij wel wat en is niet echt onbetaalbaar.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 5 september 2018 11:01]

Een nieuwe lensvatting die niet compatible gemaakt kan worden met de bestaande EOS-M lijn,
Daar hebben ze toch een adapter voor?
Een nieuwe mount is simpelweg een gegeven als je van mirror naar mirrorless gaat..
In dit geval werkt een adapter niet, of is heel lastig. Wat je als EOS-M gebruiker (zoals ik) zou willen, is de nieuwe RF lenzen gebruiken op je EOS-M zodat je misschien later een EOS-R body kan kopen. Dis is bij de DSLR lijn van Canon mogelijk, maar omdat de flange distance van de RF mount 20mm is en die van de M mount 18mm is, heb je maar 2mm om mee te werken. In die 2mm moet je dan elektrische contacten wegwerken en van 47mm naar 54mm mount diameter aanpassen. Dat wordt een hele uitdaging, tot vrijwel onmogelijk. Daarnaast heb je dan het probleem dat de RF lenzen ook gemaakt zijn op die grotere diameter van de mount en dus er vanuit kunnen gaan dat er ruimte is op de body. De EOS-M heeft een kleinere mount, dus daar zit misschien de EVF behuizing dichter op de lensmount en past een grotere lens dus gewoon niet. Voor de EOS-M50 en M5 zou dit een probleem kunnen zijn. Voor de EOS-M100 en M6 speelt dit niet zo, als zou je de externe EVF voor de M6 misschien niet meer kunnen gebruiken.

Andersom kan al helemaal niet, dus M lenzen passen never nooit niet op een EOS-R body vanwege de kleinere flange back distance van de M mount. Dus je kan niet alvast investeren in RF glas als EOS-M gebruiker, en als je overstapt kun je je M lenzen ook niet meer gebruiken. Dat is hetzelfde als wanneer je van Canon naar Nikon zou overstappen. Wat Canon hier dus doet is eigenlijk best gevaarlijk, want als EOS-M gebruiker kun je dan net zo goed naar Sony of Nikon overstappen.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 5 september 2018 11:20]

Ik lig er als EOS M eigenaar niet echt wakker van.

De keuze voor EOS M heb ik gemaakt vanwege het al aanwezige EF glas. Ik heb alleen de kitlens en het 22mm f/2 objectief voor de speciale gevallen waar formaat en gewicht belangrijk zijn en verder komen er toch geen EF-M objectieven bij.

Wanneer ik de overstap naar RF maak, dan komt er zo'n adapter met ND filter, briljant hoeveel gekloot dat gaat schelen in vergelijking met nu: een bak vol met verschillende maten ND filters.
Adapter is voor de EF-mount zo te zien, niet voor de M-mount.
De EOS M is Canon's APSC mirrorless lijn.

Bij Sony heb je wel dezelfde mount voor zowel Apsc als Fullframe mirrorless.
Nikon heeft geen Apsc mirrorless maar kan in de toekomst wellicht Apsc modellen uitbrengen in Z-mount.

Al is dat onzeker.
Er is weather and environmental sealing. Op thephoblographer.com vind ik inderdaad de opmerking dat de weather-sealing op het niveau van de 6D II is, maar daar wordt juist bij opgemerkt dat de 6D II in hun testen het zo goed doet.
Hoe kom je aan die 1.7x crop mode bij 4K filmen? Het staat niet in de aankondiging en op eoshd.com vind ik alleen een uitgebreid stuk dat het juist nog niet bekend is of er een crop factor is en wat die dan is...
Men gaat daar vanuit omdat de EOS-R de sensor van de 5D-VI lijkt te gebruiken en daar heb je 1.7x crop voor 4K.

https://www.dpreview.com/forums/post/61605776
Maar wat heeft de 4k crop nu te maken met de sensor? Het gaat hierbij om het uitlezen van de sensor, dat kan toch prima anders gedaan worden op deze EOS-R?
Het is Canon nog steeds niet gelukt om een full sensor readout te doen en dat te verkleinen naar 4K. De sensor wordt dus of gecropped, of er wordt aan line-skipping gedaan en per line wordt geschaald naar de 4K breedte. Dat laatste kan alleen als de sensor daarvoor geschikt is, want anders is het net zo snel om de hele sensor uit te lezen. Met dezelfde sensor als de 5D-VI ligt het dus voor de hand dat er geen line-skipping in zit (iig niet voor 4K) en dus een crop factor voor video.

Maar ik wil best dat ik het verkeerd heb hoor :)
Je weet al meer dan ik zo te zien :P. Ik ging er een beetje van uit dat dit soort zaken grotendeels van de mogelijkheden van de digic chip afhingen, en niet zozeer van de sensor.
Nu ik zo de officiėle specs zie, zie ik ook niet meteen een 4K crop mode: https://store.canon.com.a...EOS_R_Camera_Brochure.pdf Al heeft DPreview.com het wel over een crop mode voor 4K: https://www.dpreview.com/...m_campaign=traffic_source We moeten even afwachten dus.

/edit: hier wordt de video kant van de EOS-R uitgelegd door Canon. Wel een 4K crop dus :( http://learn.usa.canon.co...eration-and-control.shtml

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 5 september 2018 12:25]

Video crop is processor afhankelijk meer dan sensor afhankelijk in de meeste gevallen. Het zou dus best kunnen dat de crop minder sterk is deze keer.
Crop of niet za meer vand processor afhangen dan de sensor, maar het zou me niet verbazen.
Ook de lenzen zijn aan de dure kant, maar voor 120 euro kun je je oude EF lenzen gebruiken.
Aan de dure kant ... holy camoly!
RF 50mm f/1.2L USM - 2540 euro
EF 50mm F1.2 L USM - 1424 euo

8)7
Eye-AF komt gewoon in continuous, alleen moeten we even wachten op de eerste firmware update. Die is al aangekondigd en zitten een paar verbeteringen in.

Zie: https://www.canonrumors.c...ase-with-firmware-update/
Ik sta op het punt om de Sony A7 III te kopen, nu weet ik het zeker:
- Zeer goed getest door vele fotografen in de praktijk
- Hogere fotografeersnelheid: 10 frames per second met behoud van autofocus
- Veel meer lenzen beschikbaar
- Scherpere beelden (kan ook een nadeel zijn)
- Ontworpen met foto & video in het achterhoofd
- Dynamisch bereik van 15 stops
- Dual memory card
- Stukken goedkoper en ook fullframe

De color science van Canon wordt doorgaans als iets beter/mooier ervaren door profs, maar is bij de Sony's in de laatste generaties ook behoorlijk verbeterd. De hybrid autofocus van Sony kan zich goed meten met de dual pixel focus van Canon. Ik draai nu met een C100 van Canon en een FDR 700 van Sony. De Sony vind ik zelfs een betere autofocus hebben.

De enige nadelen van de A7 III is dat het scherm niet 360 graden kantelbaar is zoals bij deze nieuwe Canon en dat je met een externe recorder de hybrid autofocus verliest op 4k. Zou mooi zijn als deze Canon dat wel kan.

[Reactie gewijzigd door jzn21 op 5 september 2018 11:15]

Sony biedt met de A7iii absoluut heel veel waar voor zijn geld. Zeker nu de concurrentie haar camera's heeft onthult wordt dat nog eens te meer duidelijk. Maar deze Canon en de A7 zijn nek aan nek hoor, weat mij betreft.

- De Sony is iets sneller inderdaad
- Meer lenzen? Native wel maar das logisch in vergelijking met een nieuw platform. Als die adapter goed werkt (en dat doet hij zeer waarschijnlijk) heb je keuze uit meer lenzen dan Sony in de rest van haar bestaan bij lange na niet gaat produceren.
- Scherpere beelden? 24MP sensor vs 30MP sensor. Denkt dat de Canon toch wel gaat winnen hoor.
- Video -> Sony wins
- OK. Geen dual memory card. Ach. Bijna al het werk wat ik (en heel veel mensen) schieten, kun je nog een keer over doen of is niet cruciaal. Maar punt voor Sony inderdaad.
- Stukken goedkoper? Scheelt 250 euro. Oftewel zo'n 10%. Das niet wereldschokkend.

Punten die Canon erg aantrekkelijk maken: veel betere ergonomie (uiteindelijk moet je de camera toch vast houden). Flipout screen (Man wat een feature is dat). Top LCD (nog nooit mee gewerkt maar lijkt me erg handig).

Dus ik zou zeker naar je lokale cameraboer gaan om ze allebei eens vast te houden voordat je blind iets besteld.

edit: update. Video specs van Canon zijn vrij summier.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 5 september 2018 11:35]

Scherpere beelden? 24MP sensor vs 30MP sensor. Denkt dat de Canon toch wel gaat winnen hoor.

Maar meer megapixels betekent ook meer ruis op hogere isowaarden.
Daarom heb ik voor de a7iii gekozen ipv de a7riii.
Canon probeert dit te compenseren met een F2 lens, maar moet je kijken wat je daarvoor betaald.
Vertaald zich ook door naar ruis in video-beelden.

Voordeel van de sony a7-lijn is dat er (op de a7siii na) 3 generaties camera's zijn. De kinderziektes zijn er dan al uit, bijv. de batterij (370 tegen 700 opnames), enkel kaartslot, enz. En een 4k-crop? Gaat er wellicht in een 2e of 3e generatie camera uit. Daarnaast heb je bijna geen keuze uit lenzen wanneer je net (lees opnieuw) actief wordt in de spiegelloze markt.

Canon en Nikon mikken het meest op personen die hun bestaande lenzen niet direct willen gaan vervangen. Voor de rest blijft Sony nog best wel aantrekkelijk.

Waar ik overigens wel nieuwschierig naar ben is het warmteprobleem van 4k-opnames bij Sony. Misschien is dat ook (een deel van) de reden om te kiezen voor een crop tijdens 4k opname. Dan gebruik je niet de hele sensor, minder data te verwerken, camera wordt minder warm dus filmt langer enz enz.
Nee. Meer pixels geeft niet meer ruis. Deze mythe wil maar niet dood. Het (bijna) enige wat bijdraagt aan ruis is de sensor grootte en de sensor constructie (on-chip ADC of off-chip, BSI of niet, etc).

Het enige wat waar is, is dat meer pixels op een zelfde grootte sensor van dezelfde generatie, meer per-pixel ruis geeft. Maar als je beide foto's schaalt naar de grootste of kleinste resolutie, er geen (GEEN) verschil is te zien in ruis.
Als je waarde hecht aan video zou ik als ik jou was nog even de Panasonic presentatie eind deze maand afwachten.
Ik snap je helemaal, en als je toch denkt aan 4k dan zou ik helemaal voor de a7 gaan.
Waarom Canon blijft denken dat 30fps 4k acceptabel is is voor mij echt een raadsel
Ja dit viel wel te verwachten. Heb met diverse mensen discussie gehad op fora en YouTube. Velen wisten zeker dat deze camera voor 1900 a 2000 UER/USD op de markt zou komen. Maar dat kan gewoon niet. Vooral die sensor is gewoon beter dan de competite (A7 en Z6).

Daarnaast zou de 6D ii compleet overbodig geworden zijn als hij rond die prijs gelanceerd werd. Hoewel ik voor die 500 euro meer nog steeds absoluut voor de R zou gaan.

Helaas wel single card slot dus. En ook de prijzen van de aangekondigde lenzen vielen me wel wat tegen. Canon stond bekend om haar relatief betaalbare kwaliteitsglas. Ach, tijden veranderen.
[EDIT] al genoeg gezegd over de sensor hierboven.

Ik vind het trouwens een grote tegenvaller dat de EOS R geen IBIS heeft...

[Reactie gewijzigd door blupmans op 5 september 2018 12:28]

En 1 enkele SD card-slot.
Die kaartjes geven nou eenmaal af en toe de geest.

Dezelfde idioot opslag vretende Mjpeg codec van de 5d mk4. Die 4,5 meer data verstookt met praktisch dezelfde kwaliteit als de concurrentie.

Over de 1.6x crop is al genoeg gezegd. Het is irritant dat je andere lenzen nodig hebt. Maar verder is het bijna S35. Wat een hoop mensen juist toejuichte met de A7RII(III).
"Maar dat kan gewoon niet. Vooral die sensor is gewoon beter dan de competite (A7 en Z6)."

De 5d mk4 sensor heeft 6 MP meer. Maar is niet beter. Niet qua autofocus. niet qua dynamisch bereik en ook niet qua ruis. Hij is echter ook niet noemenswaardig minder.

Het is niet de betere sensor. Het is wel het beste wat Canon heeft. En het is ook de enige fullframe sensor die Canon maakt die nu competitief is. OK de 1dx mk2 is ook goed. Maar dat is echt een gespecialiseerd apparaat.

De Canon 6d mk2 is gewoon slecht in vergelijking met de concurrentie. Hij kon zich vanaf lancering al niet meten met een 3 jaar oude Dslr van Nikon die voor dezelfde prijs op de markt kwam. Die helaas die prijs ook 3 jaar goed vast wist te houden. Het gaat hier om de D750.

https://www.dxomark.com/C...-Mark-IV___1236_1170_1106

https://www.dxomark.com/C...ikon-D750___1170_1106_975
Vergeet ook niet de D5S R sensor van 50MP. Ook, die boet redelijk wat in op dynamic range maar is verder ook geen slouch.

De 6D en zijn opvolger waren/zijn gewoon een grap. Dat ding wordt ook niet voor niks compleet afgezaagd in alle reviews. En nog steeds verkoopt het als een malle (want Canon en FF, dus altijd goed 8)7 ).

Maar waarom is die 5D4 sensor niet beter? Vergelijkbare AF, DR en SN verhouding maar wel 6 MP meer. Dat is dan toch gewoon een betere sensor. Als ik mag kiezen tussen twee vergelijkbare sensoren en de ene heeft 6MP meer, dan weet ik het wel hoor. Meer ruimte om de croppen en/of lekkere grote afdrukken maken .
minder in dynamisch bereik als de 3 jaar oudere D750 minder SN en DR als de A7 III. Wel 6 mp meer en uiteraard dual pixel. Beter? op welk vlak dan? Nou zijn de verschillen klein. Maar 6mp is nou ook niet echt schokkend meer pixels. Als dat belangrijk zou zijn heeft Sony altijd nog de A7RII.

Die koop je nu voor 2099,-
https://www.kamera-expres...bYle_uxnrnchoCpFEQAvD_BwE

Nu ik dat zie... Man dan krijgt de Nikon Z6/Z7 het erg moeilijk.
Voor sommige mensen is kleurbereik dynamisch bereik en low light preformance / ruis van groter belang. De sensor van de A7 III wordt zeer goed beoordeeld, en in veel reviews toch als meerdere gezien tov de Canon 5D4.
De prijs wordt niet door de sensor bepaald dat doen marketing mensen aan de hand van een gedegen onderzoek en waar zij denken de camera voor weg te zetten en bij welke doelgroep. Als ik de prijzen van Canon en Nikkon zie denk ik dat ze de camera's verwachten te verkopen aan de early adopters van Canon en Nikkon voordat deze gaan shoppen bij Sony. Er zijn namelijk mensen die uit nieuwsgierigheid overgestapt zijn met adapters en daarna langzaam de lenzen vervingen of met beide werkten.
De prijzen van de lenzen zitten hem ook in de ontwikkeling, niet alleen van het glas maar ook van het AD systeem. De AF van een mirrorles camera vraagt van een lens dat hij met kleinere stappen op en neer kan gaan om de focus te perfectioneren en om te kunnen blijven volgen in tracking. De oude AF moest vooral heel snel naar 1 exacte postie kunnen gaan. Daarbij kost het opzetten van een productielijn ook altijd wat centjes.
https://www.dxomark.com/C...ny-A6300___1236_1106_1072
Van de 5D mk IV valt het dynamisch bereik toch wat tegen: het lijkt mer op de A6300 (APS-C) dan op de A7R3.
Qua SNR ligt ie wel behoorlijk gelijk met de Sony.
Maar ik verwacht juist wel dat autofocus heel goed zal zijn met het 'dual pixel' principe van Canon, waar Sony dedicated AF pixels gebruikt waar er vel minder van zijn en die ook nog tevoorschijn kunnen komen met heel vreemde lichtinval soms.
Ik denk maar: concurrentie is altijd goed.
Dat ziet er zeer goed uit allemaal. Lenzen ook top, alleen als je alles zou moeten vernieuwen is het toch wel een flink kostenplaatje. Voor de pro fotograaf is dat er vrij snel uit te halen, maar denk dat de gemiddelde (semi-pro) fotograaf toch aardig wat werk moet verzetten om deze kosten er uit te halen.
Daarom is die EF-RF adapter dus handig. Dan hoef je niet al je glas te vervangen :)
Volgens mij is dat zelfs voor de overgrote meerderheid van de pro-fotografen een uitgave die er niet zo snel uit te halen is. De enige twee fotografen die ik ken die van zo'n uitgave niet wakker liggen zitten in elk geval in de reclamebusiness en schieten met middenformaat camera's.

Maar aan de andere kant, professioneel gebruikte bodies verslijten en de EF-RF adapter maakt de overgang wat makkelijker.
Ik mis ook even de reden waarom je als fotograaf zou switchen. Minder gewicht kan prettig zijn, maar in de praktijk zijn de lenzen vaak zwaarder dan de body. En je wilt toch wel iets in je handen hebben.

De andere voordelen zijn misschien handig voor de beginnende fotograaf. Maar ik ga er toch vanuit dat een professionele fotograaf zijn camera goed genoeg kent om al die technische snufjes niet nodig te hebben. In ieder geval niet genoeg om daar nu meteen een smak geld voor neer te leggen terwijl de techniek nog in de kinderschoenen staat.

[Reactie gewijzigd door eborn op 5 september 2018 12:40]

Nou kan me voorstellen als je nog met oude apparatuur werkt en je van plan bent wat nieuws te kopen, je in dat geval zou kunnen switchen naar een systeem camera ipv een DSLR. Ik weet niet hoe goed die adapters zijn maar stel je zou ook alle lenzen moeten aanschaffen ben je zo richting de 10k kwijt.

En er zijn inderdaad ook nog beginners die wellicht gelijk met een systeemcamera willen instappen, en dan heb je ook al deze hoge kosten.
Ik mis ook even de reden waarom je als fotograaf zou switchen. [...]

De andere voordelen zijn misschien handig voor de beginnende fotograaf. Maar ik ga er toch vanuit dat een professionele fotograaf zijn camera goed genoeg kent om al die technische snufjes niet nodig te hebben. In ieder geval niet genoeg om daar nu meteen een smak geld voor neer te leggen terwijl de techniek nog in de kinderschoenen staat.
Dat zal ook ongeveer de redering geweest zijn bij introductie van de geļntegreerde belichtingsmeter, half-automatische belichting, matrix meting, AF, IS, etc...

Je hoeft als fotograaf natuurlijk niet te switchen, maar mij lijkt het statement dat Canon en Nikon maken met het verhaal over betere kwaliteit en lichtsterkere lenzen duidelijk: hier ligt de toekomst.

Dat betekent dat de innovaties verder niet of nauwelijks meer naar de DSLR komen (en sowiezo staat het SLR concept computational photography innovaties in de weg), dat je lensupdates in het DSLR systeem zult zien aflopen dan wel kunt vergeten, dat er eerder nieuwere en uitgebreide R en Z camera's komen dan DSLRs en dat naarmate deze full frame spiegelloze camera's meer marktaandeel krijgen er minder (tweedehands) vraag naar de DSLR objectieven zal komen.

Dus hoe later je omschakelt, hoe meer het je gaat kosten. In inruilwaarde, in relatieve optische prestaties, in features.

Vlak ook het belang van de fabrikanten niet uit: een spiegelloze camera is veel simpeler te maken (minder onderdelen nodig, en met minder precisie geassembleerd), terwijl ze nagenoeg dezelfde prijs kunnen vragen. Die gaan de natuur (lees de verstokte DSLR gebruikers) wel een handje helpen hoor.

Misschien deze tweakers-analogie: je kunt zeggen dat een bepaalde processor voor jou genoeg is. Maar uiteindelijk komen er geen moederborden meer uit met de nieuwste features voor jouw processor (familie), dus qua innovaties en mogelijkheden zit je dan in een dead end. Dat hoeft niet erg te zijn, als jij dat niet zo voelt natuurlijk.

Maar juist voor een professional kan dat erg vervelend zijn. Voorbeeldje: je maakt trouwrapportages en doordat je concurrenten overgestapt zijn op geheel geluidloze camera's wordt dat een 'standaard' in die tak van sport. Wat moet je dan? Ophouden met trouwrapportages of je prijs flink verlagen?
Het is weer even wennen, zulke prijzen. Maar in 2003 heb ik ook 3200 euro voor een EOS 10D betaald. Fullframe-camera's zullen ook wel weer goedkoper worden. :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True