Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Details en foto's van Canon EOS RP-systeemcamera verschijnen online

Het Japanse camerablog Nokishita heeft specificaties en foto's van de nog niet aangekondigde Canon EOS RP online gezet. Het lijkt te gaan om een goedkoper spiegelloos fullframemodel, dat onder de EOS R wordt gepositioneerd.

Op de foto's is te zien dat de bobbel voor de elektronische zoeker bijvoorbeeld in vergelijking met de EOS R aan de kleine kant is. Het is aannemelijk dat de elektronische zoeker gebruikmaakt van een kleiner scherm met wellicht een minder grote vergroting en een lagere resolutie. Volgens Nokishita is bij de evf wel sprake van een oledpaneel en is het scherm boven op de behuizing verdwenen.

De EOS RP zou gebruikmaken van dualpixelautofocus en heeft een 26,2 megapixelsensor met een gevoeligheid van 100 tot 40.000 iso, met uitbreidingen naar equivalenten van 50, 51.200 en 102.400 iso. De fotografeersnelheid zou vijf beelden per seconde bedragen. Over de videocapaciteiten is geen informatie naar buiten gekomen. De camera krijgt een via de zijkant geheel naar voren te klappen, aanraakgevoelige 3"-lcd, weegt 485 gram inclusief accu en heeft afmetingen van 132,5x85x70mm. Op de foto's is het toestel afgebeeld met een RF 24-105 f/4L IS USM-objectief.

Canons EOS RP-camera zal onder de vorig jaar uitgebrachte EOS R worden geplaatst, wat onder meer blijkt uit de minder hoge resolutie van de sensor en de lagere fotografeersnelheid. De EOS R kwam vorig jaar op de markt voor 2540 euro en MirrorlessRumors gaat uit van een verkoopprijs van de EOS RP van 1599 dollar. De nieuwe camera zou op of rond 14 februari officieel worden aangekondigd.

Nokishita meldt op basis van een andere informatie dat Canon binnenkort ook vijf nieuwe RF-objectieven voor de spiegelloze Canon-camera's zal aankondigen. Het gaat om de Canon RF 15-35mm f/2.8, RF 24-70mm f/2.8, RF 24-240mm f/4-6.3, RF 70-200mm f/2.8L en de RF 85mm f/1.2. Op de 85mm-prime na hebben alle objectieven ingebouwde stabilisatie.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-02-2019 • 16:06

62 Linkedin Google+

Submitter: Yellowneck

Reacties (62)

Wijzig sortering
De prijs liegt er niet om, maar de prijs voor Europa zal wel weer rond de €1999,- liggen.

Toch snap ik camera fabrikanten echt niet, alleen Sony lijkt verstandig met body's. Waarom gaan ze de body aanpassen en maken ze deze nog slechter alleen zodat ze de camera onder de huidige EOS R te kunnen plaatsen. Het is toch veel goedkoper om dezelfde body te gebruiken, hierdoor kunnen ze dezelfde onderdelen gebruiken en zelfs met het goedkoper maken van de bestaande EOS R lijn halen ze makkelijk dezelfde marge. Een iets mindere resolutie voor het scherm, EVF, andere sensor en processor maakt de camera toch al goedkoop genoeg om de huidige prijs te rechtvaardigen.

Het lijkt wel of fabrikanten niet luisteren en 1 stap vooruit gaan en twee achteruit.

Het echte nieuws zijn wat mij betreft de lenzen. Als Canon ergens goed in is zijn het kwaliteit lenzen maken maar daarnaast ook goede goedkoper lenzen. Al ben ik bang dat dit voor mirrorless niet echt het geval gaat worden. Ik hoop in ieder geval dat ze ook met goedkopere lenzen komen.
Goedkopere lenzen komen er ook maar dat is niet de focus. Full frame is nog steeds met deze prijzen het hogere segment. Ook willen ze de semi en pro goed bedienen. Dus zet Canon vooral in op de duurdere L lenzen, de 24-240 is een instap lens met waarschijnlijk een wat prettigere prijs. Er komen wel meer goedkopere lenzen maar met de converter kun je alle EF lenzen al gebruiken.

Nu hoop ik op snel een model boven de R want die R is mooi maar mist de dubbele kaartlezer en ik hoop ook op wat beters dan SD kaarten CFast gaat mijn voorkeur maar uit.

De 70-200 oogt lekker compact dat is een dikke plus. Van veel ander RF lenzen valt dat niet te zeggen want de 24-105L is vergelijkbaar met de EF versie II en de 50mm F1.2 is groter dan de EF versie.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 6 februari 2019 21:46]

Ik ben verbaast dat die 70-200 zo klein is.
De korte afstand tussen objectief en sensor is normaal gesproken vooral een voordeel bij groothoek objectieven.
Maar dit ding lijkt wel 30% korter dan de EF variant.
Vergeet niet dat een 70-200 al bij 70mm begint. Als je geen retrofocus design wilt toepassen, moet het complete lenzenstelsel dus eigenlijk binnen 70mm vanaf de sensor passen. Bij een DSLR ging dat niet, en dus een retrofocus ontwerp, en dus ineens een klap groter.
Ik had liever gehad dat ze het broertje boven de R uitgebracht hadden met dubbel kaartslot, maar deze lijkt wel concurrerend als hij voor die prijs wordt gepositioneerd is het de ideale instap full frame.
Die komt ook nog alleen Tweakers publiceert zeer sporadisch geruchten. Je kan beter sites als Canon Rumors bijhouden, zie bijvoorbeeld hier: https://www.canonrumors.c...rp-specifications-images/
We’re wondering aloud where the “all new 24mp full frame sensor” information came from in our previous specifications list, as everything else appears correct, other than the video specifications, which do not appear above.

One thought is that there was a mixup with the EOS RP specifications and an upcoming EOS M and/or APS-C camera. Though we cannot confirm that either.
Leuk maar qua mirrorless specs is canon niet achter een voorloper, eerder een achterblijver. Of ze hiermee iets bij willen komen valt nog maar te zien.

Ze hebben zelf aangegeven dat de markt voor dit soort camera's dalende is tot een niveau van paar miljoen toestellen paar jaar. Die gaan dan verdeeld worden tussen de verschillende merken. Merk als sony is wel in opkomst en doet het goed qua specs. Ook naderen beginnen bij te komen.
Canon leunt nog steeds op de klanten die al lenzen hebben en niet willen overstappen. Ondertussen zijn er toch al aardig wat mensen overgestapt en die stappen dan niet zo snel meer terug.
Nou die specs zijn een stuk slechter dan een Sony A6300, maar de verwachte prijs is 2x zo hoog! Ik ben benieuwd wat Canon hier voor meerwaarde bied, afgezien van "Je kan je oude lenzen blijven gebruiken"...
De sensor is full frame dus meer dan 2x zo groot. En je hebt keuze uit meer professionele lenzen die aansluiten bij het sensorformaat.
Voor sommigen zijn deze dingen belangrijk. Voor andere niet, en die kunnen bijvoorbeeld een a6300 kopen :)
Je kan full frame lenzen prima op een cropped sensor gebruiken als je rekening houd met de... crop.
Tuurlijk, maar die zijn dan groter, zwaarder en duurder dan nodig is. Bovendien is niet elk zoombereik dan beschikbaar.
En de sensor is nog steeds kleiner.
Mooi dat er een instap dSLRcamera komt. De lenzen zijn alleen verre van instap. Komen er ook meer betaalbare RF lenzen?

EDIT: Ben nog wat vastgeroest met dSLR's :)

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 6 februari 2019 17:21]

Er is een 35mm voor €550. De RF 24-105 f4 is relatief goedkoop voor een L lens. En in het artikel wordt een 24-240 genoemd die naar verwachting ook de wereld niet zou kosten. Als er iets is waar ik niet aan twijfel is of er voldoende glas beschikbaar is (EF) en komt voor de R lijn.
EF lenzen zijn erg bulky voor zo'n compacte body. Dat vind ik geen ideale match.

Met de kwaliteit van de meeste 10x zooms zou je denk ik net zo goed naar een 18-200mm lens kunnen gaan op APS-C formaat. Dan lever je maar amper in en het is een stuk betaalbaarder en compacter. Ik snap heel goed waarom je full-frame wilt (heb het zelf ook), maar instap full-frame lenzen is erg lastig als je het afzet tegen APS-C. Ik denk gewoon dat er geen pepernoot mee te verdienen is.
nouja bijv de ef 50L 1.2 is mét adapter nog kleiner dan de nieuwe R :) Maarja die laatste is ook een betere lens
maar instap full-frame lenzen is erg lastig als je het afzet tegen APS-C. Ik denk gewoon dat er geen pepernoot mee te verdienen is.
Een APS-C sensor vergt juist een betere lens dan een full-frame sensor. Ik denk dat je duidelijk het verschil in detail zult zien tussen een 10x zoom op full frame en een equivalente 10x zoom op crop.

En er zijn hele mooie instap full-frame primes. Denk bv aan de EF 85/1.8, die ook niet erg bulky is.

Bovendien, wat is het probleem met EF lenzen op een compacte body? het grootste deel van een grotere dSLR body is gewoon lucht. Het spiegelhuis weg halen, maakt de body niet ineens minder handelbaar, eeder beter.
En zolang de grip goed is (en daar lijkt het wel op) dan zie ik geen enkel probleem met een compact body. Uiteindelijk heb je toch alleen de grip en lens vast en niet de rest van de body.
Het is geen dSLR. Het is een instap FF MILC. En ja, die zijn relatief duur.
Sorry, maar @BugBoy heeft een punt. Een camera body van ongeveer €1400 en dan lenzen van dik over de €2000 staat niet echt in verhouding tot elkaar.
Ja, maar het is een fullframe camera die fullframe lenzen nodig heeft, en die kosten onvermijdelijk een stuk meer dan APS-C lenzen.

Lenzen hoeven niet noodzakelijk f/2.8 te zijn; een f/4 zoom zou een stuk goedkoper zijn, maar nog steeds een stuk duurder dan APS-C equivalenten.

Als je voor fullframe gaat moet je er ook bij nemen dat je lenzen duurder gaan uitvallen dan bij APS-C.
Je zou verwachten dat er bijv. een betaalbare 50mm f/1.8 lens met RF-mount gemaakt zou worden. Als je voor zo'n compacte camera gaat, dan ga je niet met EF-converters aan de slag, want dan zit je weer met een bulky camera. Tot nu toe zijn er alleen high-end lenzen aangekondigd. Als je bereid bent dat geld uit te geven, dan ga je niet meer beknibbelen op een paar honderd euro voor deze body.

Ik denk dan ook dat er bij deze body instap-lenzen horen om er een beetje succes van te maken. Dat kon alleen nog wel eens knap lastig worden, want met de huidige digitale sensor valt een wat minder goed objectief meteen door de mand. Daarom zijn L-lenzen tegenwoordig ook meer gewild dan 20 jaar geleden.

Als het niet mogelijk is om goedkopere full-frame lenzen te maken, dan zou ik eerder pleiten voor een APS-C variant van de RF mount (RF-S) of je blijft lekker bij de M-mount...
Daar heb je een punt ja. :)
Canon kan eens beginnen met een set F4 zooms in plaats van F2. Scheelt een boel gewicht, volume en geld.
Als je voor zo'n compacte camera gaat, dan ga je niet met EF-converters aan de slag, want dan zit je weer met een bulky camera
Naar mijn mening staar je je teveel blind op de grootte van de camera.

Ik wil graag een MILC, maar het formaat van de camera boeit me geen zier.
Er zijn wat mij betreft zoveel andere en betere redenen om naar een MILC te gaan.
90% van je sensor voor autofocus kunnen gebruiken met gebruik van je EVF bv. In je EVF je belichting en scherptediepte nauwkeurig kunnen zien. Eye-focus (hoewel die bij Canon nog wel verbeterd moet worden)
Die paar cm lucht met een convertor vind ik echt totaal niet interessant. En een 50/1.8 is al hardstikke klein en licht. Hoeveel win je dan? Een 85/1.8 zou waarschijnlijk niet eens kleiner worden op RF.

Daarom zie je bij Canon ook dure lenzen. Als je voor een full-frame MILC gaat, dan wil je ook kwaliteit glas. Als je perse een kleine body en kleine lenzen wilt, waarom ga je dan niet voor een M50?
Hij heeft een punt, daar heb ik ook geen uitspraak over gedaan.
Die 24-240 is zo te zien geen L glas en zal dus betaalbaarder worden neem ik aan, maar alsnog duur.

Canon moet wat betreft objectieven keuzes maken en kiest er zo te zien voor om eerst de zogenoemde L lijn uit te brengen op dit nieuwe systeem. Wellicht gaat men ervan uit dat mensen die voor deze body gaan de eerste tijd toch nog oud glas gaan gebruiken door middel van een adapter.
deze lenzen zijn duidelijk niet bedoeld voor deze body, en eerlijk gezegd denk ik ook niet getarget op de 1e R. Samen met de 50 1.2 en 28-70 F/2 zijn er 6 topkwaliteit L lenzen (met navenant prijskaartje).

Er gaat dus nog (ergens dit jaar?) een hoger gepositioneerde R komen. Misschien zien we wel een development aankondiging samen met deze releases.
Dat zou zeker welkom zijn in de fullframe systeem camera markt.
Canon maakt in rap tempo het voordeel van Sony z'n langer bestaande eco-systeem goed.

Echter hebben ze dan wel een nieuwe sensor nodig en een betere processor.
Hun huidige technologie heeft nu gewoon niet de mogelijkheden die Sony een aantal jaren geleden al had met de A7rII.

Daar moet wel een gat ingelopen worden.
yep, volledig mee eens. De markt voor professionele FF toestellen is vrij klein en zal eerder krimpen dan groeien de komende jaren, dus het is ze denk ik ook wel aangelegen om hier stappen in te maken en een zo groot mogelijk marktaandeel te verkrijgen.
Ook voor de kopers belangrijk, want anders zullen de prijzen bij kleine volumes alleen maar stijgen.

Zakelijk gezien is deze RP wel handig, want er zullen best wat mensen zijn die bijv. nu van een 80D op een goedkope manier naar zowel full frame, als mirrorless kunnen overstappen. De markt voor enthousiasts is echt een stuk groter in omzet waarde dan het pro segment.
Dat denk ik dus niet.
Ik zou zelf de 80d sensor kiezen boven de sensor van de 6d mk2. Omdat die op de lagere ISO's simpelweg beter presteert ondanks het kleinere formaat.

Deze gebruikers zouden dan dus makkelijk naar een concurrent kunnen overstappen die dit segment wel serieus neemt en niet oude meuk in een nieuw jasje probeert te verpatsen. Apsc lenzen werken immers niet op Fullframe en we hebben het hier toch over een nieuw systeem.

De Sony A7 mk2 kan een goedkoper alternatief zijn of de A7 mkIII een significant beter compleet plaatje.
Zit ook wat in. We zullen wel gaan zien wat t ze oplevert. Ik hoop iig dat Canon wel de M lijn behoudt en doorzet.
Dat betwijfel ik.
Canon heeft altijd minimale inspanning geleverd in M-mount. En het is niet compatible met de nieuwe R-mount.

Zou best kunnen dat M-mount op het offerblok gaat en er later betaalbaardere modellen komen met een Apsc sensor in de nieuwe R-mount.

Op de 22mm F2 na zijn er ook niet veel lensen die mensen gaan missen. Ook de bodies waren op 1 uitzondering na in het huidige beginners segment na niet competitief.
Misschien, maar de M verkoopt wel behoorlijk goed. De 32mm is ook een fijn lensje en met bijv een lichte wide angle en tele prime erbij plus een up to date body heb je al weer een aardige propositie staan die best naast de R kan blijven bestaan. Aan de andere kant zijn er inderdaad ook geruchten van een aps c R en als dat klopt is het einde verhaal voor de M lijn.

[Reactie gewijzigd door gratis_vodka op 7 februari 2019 07:54]

Apsc lenzen werken immers niet op Fullframe en we hebben het hier toch over een nieuw systeem.
Bij de EOS R(P) dus wel met de adapter, Niet alleen EF lenzen, maar ook EF-S lenzen passen er op, uiteraard wel met 1.6x crop en dus maar 1/(1.6)2 = 40% van de megapixels, wat uiteraard een degradatie van FF naar crop inhoudt, maar het kan. Dit is in tegenstelling tot de EF bodies.
Dit is dus geen DSLR ;)
Ik gebruik op mijn dslr en m50 voornamelijk EF (niet EF-S) objectieven. Daar zijn voldoende betaalbare opties bij en de adapter werkt feilloos. Ik doe dit vnl omdat mijn dslr door een EOS R vervangen zal worden en ik geen zin heb om twee sets glas te kopen. Plus dat de adapter voor EOS R met filter mogelijkheid geniaal is.
Die 26.2 mp dual pixel sensor kennen we van de 6d mk2.
Beeldkwaliteit met name dynamisch bereik is daar ver onder de maat.

Als het dezelfde blijkt weten we ook meteen voldoende. Deze camera wordt het niet

Daarmee kan die immers niet meekomen met de vorige generatie Sony A7 mk2 of de Nikon Z6.

Daarentegen zien de nieuwe lenzen er wel weer fantastisch uit. Jammer dat er nog steeds geen body met 2 card-slots is voor professionals om met dat glas echt serieus aan de slag te gaan.

[Reactie gewijzigd door BarnET op 6 februari 2019 16:41]

Want DR is zo'n ongelofelijk belangrijke metric van een sensor. Not.
Best wel. laat zien hoe flexibel de raw files zijn en hoeveel detail je uit de schaduwen kan trekken.
Canon heeft dat ook ingezien aangezien de meeste van hun moderne sensoren hebben hier grote stappen in gezet.

Zie bijv. de 5d mk IV en dus ook de Eos R.
Maar ook op Apsc gebied zijn vrijwel alle modellen significant vooruit gegaan.
Tot een niveau waar het verschil met de competitie bijna irrelevant is geworden.

De 6d mk2 daarentegen was de vreemde eend. Die was op dat vlak slechter dan z'n voorganger wat al geen hoogvlieger was op dit vlak. We hebben het hier niet over een beetje. De 6d mk2 heeft meer ruis in opgepompte schaduwen dan een Apsc sensor in een budget Dslr van 400 euro.
Sterker nog hij is op dit vlak niet veel beter dan een g9x compact camera.

https://www.dpreview.com/...-6d-mark-ii-dynamic-range
Het detail wat je uit schaduwen kunt trekken is geen goede manier om DR te bepalen. dpreview gebruikte vroeger een andere manier om DR te meten (met een verloop wat ze fotografeerden, ipv artificieel schaduwen op te trekken) en daar kwam een veel lager getal uit dan wat DxO tegenwoordig 'meet'. dpreview is nu ook die methode gaan gebruiken in ineens zijn de Canon sensoren slecht. Wat slecht is aan Canon sensoren is dat de ADC niet op de sensor zit (behalve dan bij de nieuwe 1D en 5D). Daardoor heb je ook meer ruis in schaduwen. Maar als je de schaduwen met 4 stops moet liften, moet je je eerder afvragen of je niet beter een andere belichting had moeten gebruiken. Is dat liften van de schaduwen handig? Absoluut!

Ik vraag me overigens ook af hoe je uit een 14bit RAW bestand een DR van meer dan 14 stops kunt halen, volgens mij kan dat helemaal niet.
Je refereert aan de verloopjes die Dpreview plaatste voor Jpegs uit de camera of de gekozen converter met gekozen profiel. Dat heeft bijzonder weinig te maken met het maximale bruikbare dynamische bereik van de sensor en vooral veel met de arbitrair ingebouwde of gekozen gamma curve van de jpeg engine. Voor RAW schieters niet echt relevant, zoals ze zelf ook hebben geconcludeerd.

De opmerking over belichting is daarnaast een dooddoener aangezien voor veel types fotografie de belichting van de omgeving niet volledig controleerbaar is. Een groot deel van mijn foto's betreft scenes met een bereik ruim boven 14 EV. Elke extra stop minder ruis of extra bereik in de highlights (dat is de keuze die je hebt met meer bereik) is dan zeer wenselijk.

De Dxomark DR curves hebben mij juist een goede houvast gegeven t.a.v. de te verwachten bruikbare data voor diverse camera's voor mijn fotografie, met verschillen tussen de foto's van camera's in de praktijk die daarmee behoorlijk overeen komen. De grootste ontbrekende factor in de Dxomark meetwaarden (die ook moeilijk te kwantificeren is met getallen), is de kwaliteit van de ruis en dan met name patronen zoals banding.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 februari 2019 23:08]

Een groot deel van mijn foto's betreft scenes met een bereik ruim boven 14 EV
In mijn ervaring kom ik in de praktijk eigenlijk nooit situaties tegen boven de 14 EV.
Dus ik ben wel benieuwd wat voor foto's jij schiet waarbij het grootste gedeelte boven de 14EV zit?
Veel scenes met goed tegenlicht kunnen eenvoudig meer dan 14 stops bevatten (zie voorbeeld hieronder). Idem met felle (punt) lichtbronnen bij weinig licht, kortom, bijna elke foto met weinig licht waarbij de lichtbron zelf ook aanwezig is.

Hoe dan ook, elke extra bruikbare stop is welkom. Zie ook de film wereld waar Arri de benchmark zette met 14 stops, die ook daadwerkelijk veel worden gebruikt. Ondanks het feit dat het daarbij vaak om gecontroleerde (belichting) sets gaat.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 8 februari 2019 22:10]

Bij landschappen hoef je niet lang te zoeken voor zo'n extreme belichting. Bij deze foto is de voorgrond geschoten op 1/125s, de lucht op 1/2500s. En dan nog is de lucht een beetje overbelicht, en zijn de schaduwen onderin het gras vrijwel zwart. Ik ga het niet narekenen, maar de kans is groot dat het verschil tussen die twee meer dan 14 stops is. In ieder geval red ik het niet met één belichting.
Het verschil tussen 1/125s en 1/2500s is 4,5 stop.
Dat gras is wel een stop onderbelicht, een stop overbelicht voor de lucht: 6,5 stop.
Plus het aantal stops binnen de foto, kom ik dan nog steeds niet op 14 of zelfs ruim boven stops.

14 stops is echt heel veel.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 8 februari 2019 15:06]

Het aantal stops binnen de foto is makkelijk: 8 bits, dus 8 stops. En 6,5+8 is... Precies.
Er zijn patentschetsen opgedoken van een nieuwe backlit sensor van Canon die daar ook grote stappen in zou moeten zetten. Wellicht voor de opvolger van de 1Dx?

https://www.canonrumors.c...ed-bsi-dpaf-image-sensor/
Zoiets had ik ook begrepen, dat de 6Mk2 een *minder* goed DR heeft dan de 6d (die ik heb), en die 6Mk2 is alweer 3 jaar oud.
Als dezelfde sensor op de RP zit, zou ik dat een slechte zet van Canon vinden, dan zie ik eerder de 'originele' EOS R als een '6Mk3'.
Als ik zou upgraden van 6D, zou ik dan eerder een R kopen dan een RP.
Een hoog dynamisch bereik is simpelweg een teken van een goed signaal uit de sensor. Dit heeft invloed op alle andere karakteristieken van een sensor.
Er wordt wel in alle talen gesproken over EF als formaat?
Gaat canon dit nu stilletjes laten doodgaan? Gaan ze toch nog nieuwe DSLR's met EF uitbrengen?

Beetje sneu als je zoals mij met 7 dure L lenzen zit die normaal hun waarde goed houden.
Maar als iedereen z'n glas begint te dumpen is het niets meer waard. Ook al kan je convertors gebruiken.
Beetje sneu als je zoals mij met 7 dure L lenzen zit die normaal hun waarde goed houden.
Maar als iedereen z'n glas begint te dumpen is het niets meer waard. Ook al kan je convertors gebruiken.
Sinds wanneer is een camera of zijn objectieven een investering waar je rendement op kunt maken?

Dat is slechts voor een paar uitzonderingen weggelegd en de camera's voor wie dit geldt zijn het ook nog allemaal 'oude' analoge camera's geweest...

Overigens - Canon heeft deze truc al eens eerder uitgehaald in 1985 toen zij van FD naar EF gingen. Dus tsja, dan wordt je glas relatief waardeloos.

Wees blij dat er een adapter beschikbaar is gemaakt. Maar op de lange termijn is de spiegelreflex sowieso trekken aan een dood paard.Systeemcamera's hebben nu eenmaal de toekomst.

Twee belangrijke redenen:
- Een hogere winstmarge door goedkopere componenten (Spiegel en prisma zijn relatief duur en duurder dan een EVF)
- Een spiegel en de nog steeds aanwezig sluiter staan toekomstige ontwikkelingen in de weg.

Het probleem van de spiegel is al opgelost met de komst van systeemcamera's.
Aan het tweede 'probleem' met de mechanische sluiter wordt al gewerkt aan de oplossing.

Ook die zal in één van de komende generaties in zijn geheel verdwijnen zodra de snelheid van het uitlezen van de sensor snel genoeg is om de mechanische sluiter te vervangen. Die ontwikkeling duurt geen jaren meer.

Kortom - Ja je 'investering' in je L-Glas wordt sowieso uiteindelijk relatief waardeloos.

Vandaar dat je die apparatuur gewoon moet gebruiken als een gebruiksmiddel en niet als een 'investering' voor de toekomst.
Een rendement heb ik niet gezegd maar L glas kopen, zeker een mooie tweedehands bleef zijn waarde wel houden. Het R glas is echt enorm duur en ze zijn niet sneller dan de bestaande EF lenzen.

2500euro voor een 50mm F1.2 RF.
terwijl ik de 50mm F1.2 L ook heb en die kan je nieuw nog kopen voor 1300, 2de hands rond 800euro! Toch een groot verschil hoor en ik weet niet of de RF zoveel extra's biedt, optisch.

[Reactie gewijzigd door multipasser op 7 februari 2019 02:29]

De 50/1.2L was eigenlijk pas goed scherp vanaf F/2.8. Daar koop je zo'n ding tegenwoordig niet voor; de eisen zijn sinds de overstap van film naar digitaal flink opgeschroefd. Natuurlijk moeten we de reviews nog afwachten, maar je kan er eigenlijk wel van uitgaan dat de 50/1.2RF flink scherper is.
Welke reviews wacht jij dan nog op?
Er zijn er echt al zo veel. En allemaal zijn ze het met elkaar eens: de RF 50/1.2 is ongelooflijk duur, maar levert ook ongelooflijk goede beeldkwaliteit wijd open.
Er zijn ook reviews op test charts:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Er is recent nog een tweetal lange EF lenzen uitgebracht. De 400 en de 600 als ik me niet vergis. En er zijn patentschetsen van een 500 en 600 DO uitgelekt dus die komen er hoogstwaarschijnlijk ook aan (is nog niet zeker of het EF wordt maar de 400 DO is ook EF). En er zit nog een opvolger van de 1Dx in de pijplijn. Die EF mount is nog niet dood denk ik.
Sony timmert ook rustig door aan de spiegelloze camera lijn en schijnt binnenkort te komen met een aps-c (a7000?) volgens het geruchten circuit, het gaat dan vermoedelijk om een 32 megapixel sensor. Maar is tot tegenstelling van deze camera geen fullframe. Vooralsnog blijft het speculeren.
Hoop dat ze een 80D vergelijkbare Eos R uitbrengen. tot nu toe is Panasonic de kampioen van budget DSLM camera's. Die komt ook door hun kleinere sensor. Want als je naar de FF Panasonics kijkt zijnde weer vergelijkbaar met Sony prijzen. Vooral de lenzen van het relatief nieuwe SL mount zijn duur door de Duitse patenten van Leica.
Het is de L-mount. (en de Leica SL wat het wat verwarrend maakt denk ik) https://l-mount.com/

Heb je misschien een bron voor me die aangeeft dat de L-mount objectieven duur zijn in verband met de patenten van Leica? Dat zou namelijk een serieus probleem betekenen voor de L-mount waar Sigma straks ook heel veel objectieven voor gaat uitbrengen.
Ha sorry, was inderdaad even verward de SL mount is medium format.

Dit is het originele patent van de eerste bayenet mount door Errnst Wetzlar in 1953.

https://patents.google.com/patent/US2643581A/en

De L mount patent kon ik er zo niet uithalen. Is vast wel te vinden ergens via Google. Maar de lenzen met L mount zijn duurder dan de Sony Zeiss lenzen dit zal ook door de Leica standaard komen van hoog kwaliteit, glas denk ik. Maar er moet ergens toch die prijs gerechtvaardigd worden. Dit kan alleen nog maar door dat, er een goed patent op de mount zit. Mede omdat Sigma en Panasonic exclusief gebruik mogen maken van de mount.
De objectieven die Leica zelf maakt zijn per definitie duur ongeacht de mount. Wat deze L-Mount zo interessant maakt is dat Leica nu een alliantie is aangegaan waardoor ook Panasonic en Sigma body's en objectieven mogen maken. Ik verwacht eigenlijk dat er helemaal niets moet worden afgedragen aan Leica. Anders zou het geen alliantie zijn volgens mij.
Laat Canon maar uitbrengen - Sony verlaagt nu z'n prijzen van de A7III, A7RIII en A9 - dus hoe lager die prijzen worden van de concullega's, hoe beter voor ons - Sony gebruikers.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True