Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal betalingen met iDEAL steeg in 2018 met 39 procent

Nederlanders hebben in 2018 in totaal 524 miljoen betalingen gedaan met iDEAL. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van 2017 en iets meer dan werd verwacht. De sterke groei komt onder andere door Black Friday en betalingen tussen consumenten onderling.

Tijdens Black Friday werden er 3,6 miljoen iDEAL-transacties uitgevoerd, goed voor een totaal van 280 miljoen euro. De piek vond plaats tussen 18.00 en 19.00 uur op 23 november, toen vonden er 79 transacties per seconde plaats. De cijfers zijn vrijgegeven door Currence, het bedrijf achter de betaalmethode.

Ook betalingen van consumenten onderling, bijvoorbeeld via betaalverzoekjes in apps van banken, hebben bijgedragen aan de sterke groei. In december was 17,5 procent van alle iDEAL-betalingen een transactie tussen consumenten. Daarnaast blijkt dat het aantal mobiele iDEAL-betalingen hard stijgt. In december 2018 ging dat om zo'n 70 procent van het totaal, terwijl dat een jaar eerder 55 procent was.

Tussen 2012 en 2016 steeg het aantal iDEAL-betalingen jaarlijks met zo'n 22 tot 27 procent. Vorig jaar bleek uit de cijfers over 2017 dat er een sterkere stijging was van zo'n 34 procent. Dat wees Currence toe aan de komst van nieuwe toepassingen, zoals het onderling betalen door consumenten. Met 39 procent is het aantal iDEAL-betalingen in 2018 nog sterker gestegen.

In november maakte Currence bekend dat het totaal van 2 miljard betalingen via iDEAL was behaald sinds de invoering van de techniek in 2005. Toen verwachtte het bedrijf nog dat het totale aantal transacties in 2018 op 513 miljoen zou uitkomen.

Volgens Currence stijgt ook het gebruik van de iDIN-inlogmethode. Banken begonnen vorig jaar in april met het ondersteunen van die techniek. Afgelopen december werden er 322.000 iDIN-transacties gedaan, een jaar eerder waren dat er 72.000.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-02-2019 • 16:01

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
3,6 miljoen transacties in tijdens Black Friday maal 0,29ct per transactie (goedkoopste tarief) = minstens 1.044.000 euro omzet alleen al aan het feit dat die transacties er zijn...
29 cent was in 2010 misschien het goedkoopste tarief, maar tegenwoordig is dat het duurste tarief. ;)

Bij de gangbare PSP (Payment Service Providers) betaal je zelfs met een laag volume aan transacties al minder dan 15 cent, draai je een beetje volume dan zit je zo onder de 10 cent.

Source; am webwinkelier.
Bij welke PSP's betaal je minder dan 29 cent dan?
Bij de grotere jongens als Multisafepay en Buckaroo zit je in de regel na 1x met hun accountmanager gebeld te hebben al rond de 15 cent, maar ook bij de wat kleinere PSPs krijg je zo een beter tarief dan het bruto tarief wat ze op hun site vermeld hebben.
Weet je zeker dat het 29 cent is per transactie?
Bij online winkels, die dan nog durven transactiekosten te vragen voor een iDeal betaling vragen meestal 25 cent aan de klant.

Edit: Op wikipedia staat dit:

Voor een ondernemer is het gebruik van iDEAL niet kostenloos. De transactiekosten die een bank of aanbieder in rekening brengt variëren tussen ongeveer 25 tot 49 eurocent per transactie voor kleinere webwinkels.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/IDEAL

[Reactie gewijzigd door JohanNL op 6 februari 2019 16:50]

Ik betaal 0,29 cent, maar dat is wel inclusief BTW. Dus je kan de BTW nog terug vragen. Komt dus neer op 0,24 cent.
Redelijk zeker, dat betaal ik bij Mollie en is een van de goedkoopste.
Mogelijk is rechtstreeks bij een bank voordeliger, maar dan gaat het vaak om grote hoeveelheden transacties.
Neuh, ik heb een aanbieding van 12 cent en ik doe er maar zo'n 80 per dag.
Iets als bol.com zit daar zeker een heel eind onder.
Voor kleinere webwinkels inderdaad. Voor grotere winkels maken ze gewoon prijs afspraken, waarbij het makkelijk onder de 15 cent komt (bron: werk bij een groter bedrijf dat gebruik maakt van een PSP met voornamelijk iDeal als betaalmethode).
Currence krijgt slechts een vergoeding €0,0040 per transactie (€0,0020 van de acquiring bank + €0,0020 van de issuing bank). Dat is maar liefst €14.400 euro op Black Friday... 8)7

Bron: Tarieven iDEAL

Daarnaast is de inkoopprijs van een transactie bij een acquirer of PSP, zoals @Maypole al aangeeft, veel lager dan €0,29.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 6 februari 2019 19:52]

Ik zei heel bewust 'omzet'... ;)

Overigens is je link incorrect, https://www.currence.nl/c...ten/ideal/tarieven-ideal/ is de juiste ;)

[Reactie gewijzigd door renevanh op 6 februari 2019 20:57]

Ik vind het eigenlijk een behoorlijk slechte zaak.
Ideal is super makkelijk misschien maar als het gaat over betalingen naar het buitenland e.d. is het heel onveilig. Niet de transactie zelf maar als er iets niet geleverd wordt kun je fluiten naar je geld. Zelfs de bank kan het niet terughalen.

Ik vind het altijd fijner om dingen met creditkaart of Paypal te betalen. Dan kun je mocht er wat mis gaan gewoon aankloppen bij de betaaldienst.

Edit: zoals hieronder aangegeven is de betaalmethode zelf niet onveilig maar weg is weg. Het geld zie je nooit meer terug tenzij de ontvanger daarmee akkoord gaat.

[Reactie gewijzigd door Jeshua9 op 6 februari 2019 16:28]

Ik hoop dat we hier ook overgaan op Mastercard Debit ipv Maestro. Stuk fijner :)
Wat is het verschil tussen de twee dan? ik dacht dat elke debit mastercard een maestro was.
Nope. Het wordt beide afgehandeld door het MasterCard netwerk, maar er zitten verschillen in. Het verschil met de Nederlandse variant is dat een MasterCard Debit (krijg je oa bij Skrill, N26, Revolut, Bunq, et cetera) direct online gebruikt kan worden. Het heeft en 16-cijferig kaartnummer en een CVC-code. Je kan overal online betalen waar MasterCard wordt geaccepteerd en er natuurlijk ook gewoon mee ‘pinnen’ zoals Maestro. Het enige verschil met de credit variant is dat je niet in de min kan, er veelal geen 180-dagen aankoopverzekering opzit (maar ze zijn ook gratis itt credit cards) en je ze voor een select aantal zaken niet kan gebruiken zoals de borg van een huurauto bij vele maatschappijen. (Wel als normale pintransactie, maar niet als mastercard reservering.)

Wat wij hier kennen als Maestro biedt uitsluitend pinbetalingen aan, deze zijn niet online te gebruiken. Het zijn daarmee wel debitcards, maar het is geen MasterCard Debit. Zelfde als dat VPAY pasjes niet hetzelfde zijn als VISA Debit kaarten. :) Dit is ook de reden dat we hier over het algemeen verplicht zijn om iDeal te gebruiken tenzij je een credit card bij je bank neemt. Online is de acceptatie van iDeal buiten Nederland nogal beroerd, terwijl MC/VISA Debit een veel groter bereik heeft en wat mij betreft zijn MC/VISA Debit ook veel veiliger voor consumenten dan iDeal.

Maesto “made sense”, een paar jaar geleden. Nu eigenlijk niet meer en is het maar achterhaald gelimiteerd, dus hoe eerde we van Maestro en VPAY afzijn hoe beter wmb. iDeal kan gewoon een optie blijven overigens, het heeft zo z’n usecases. Voor- en nadelen. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 februari 2019 16:59]

Maestro (Mastercard) is natuurlijk nog steeds relevant. Dat Mastercard nu ook de Mastercard Debit heeft, dus een creditcard (met online betaalmogelijkheid) die ook de functionaliteit heeft van een Maestro kaart, is mooi meegenomen. Echter zit de kracht van iDeal in het gemak en integratiemogelijkheden. Die heb ik nog niet terug zien komen bij een creditcard. Bijvoorbeeld online betalingen via iDeal kan je heel makkelijk afhandelen de bankieren app. Bij ING kan je zelfs QR codes inscannen met de app om de betaling af te handelen. Ik weet niet of dit nu voor creditcards inmiddels ook geldt, maar een tijd geleden dus nog niet.
Voor iDeal heb je geen maestro nodig, maar enkel een bankrekening bij een bank die iDeal ondersteunt. Een maestro is overigens meer een MasterCard Debit met de online info verborgen dan andersom. :P MasterCard Debit is geenszins een credit card. In sommige landen kan je Maestro wel ook online gebruiken, die staan dichter bij MC Debit maar gebruiken wss Maestro merknaam omdat die in sommige landen (zoals Nederland, bij de appie afrekenen met je mastercard kan je vergeten) beter geaccepteerd worden dan MasterCard Debit én Credit kaarten.

Voor credit cards moet je de gegevens zelf invullen of automatisch invullen van je credit card gegevens inschakelen. (Die slaan over het algemeen je CVC niet op overigens (nogal logisch ivm beveiliging), die moet je wel onthouden. Net als dat je voor iDeal je wachtwoord of 5-cijferige toegangscode voor de app moet onthouden. iDeal met QR-codes is wel relaxt inderdaad, moet je wel de app bij de hand hebben.

iDeal blijft ook zeker bestaansrecht hebben hoor, daar niet van. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 februari 2019 00:00]

Als het even kan betaal ik ook met creditcard. Wat ik me dan nog afvraag, als ik via paypal met mijn creditcard betaal, ben ik dan dubbel beschermt? Bij wie klop je aan als je spullen niet worden geleverd?
Mocht Paypal niet mee willen werken kun je uiteindelijk nog bij je creditcardmaatschappij aankloppen, dus je bent dan inderdaad wel dubbel beschermt.
Maar bedenk dan wel dat je je Paypal account zult verliezen.
Klopt en eventueel een incassobureau omdat je, als PayPal in jouw nadeel beslist, je hun de kosten voor je “e-geld” verschuldigd bent. Je bent immers akkoord gegaan met hun arbitrage voorwaarden.
Dat dacht ik eerst ook, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Paypal accepteert de creditcard claim gewoon en zullen de claimkosten daarvan doorberekenen aan de verliezende partij.

Maar uiteraard, dien je vaker creditcard chargeback/claims in zullen ze je eraf gooien.
Net zoals dat je teveel normale claims indient, terecht of onterecht hebben ze geen zin meer in je, waar de limiet zit lijkt gebaseerd op willekeur.
Zover ik weet klop je dan bij Paypal aan aangezien zij de tranactie doen. Je credit kaart is waar ze het geld vandaan halen, dit kan ook je Paypal wallet of bankrekening zijn.
Het ligt er aan met wie je problemen hebt. Bij de webwinkel betaal je met PayPal en je betaalt PayPal met je creditcard.
Dus wanneer je problemen met de webwinkel hebt, moet je bij PayPal aankloppen. Heb je problemen met PayPal (mogelijk omdat ze je claim voor de webwinkel niet accepteren) moet je bij de creditcardmaatschappij zijn.
Hoezo onveilig? Het geld komt toch veilig aan bij de ontvangende partij? Als betaalmethode is het juist effectief, laagdrempelig en veilig. Dat je geen kopersbescherming hebt is een ander verhaal. Dat is bij creditcards en Paypal beter geregeld.
Dat hele punt van geen kopersbescherming is wat het onveilig maakt, het is geen technische onveiligheid, daarvoor zit het protocol wel goed in elkaar.
Sorry hoor, maar het gaat toch om de betaling op zich en niet of jij met een betrouwbare partner zaken doet. Die 2 dingen moet je compleet gescheiden van elkaar zien.
Meestal eigenlijk 3, vaak zit er nog een payment system tussen.
Het ontbreken van kopersbescherming heeft niks met de veiligheid te maken, het is hooguit een verzekering tegen fraude etc. (of een vorm van).
Oversteken wordt ook niet veiliger door het hebben van een ziektekosten-verzekering.
Normale overboeking heeft ook dat probleem... en ik ben een van de weinige bij mijn kennissen met een creditcard (en eigenlijk heb ik die omdat er dan geen iDeal support is voor X of Y).

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 6 februari 2019 16:57]

Dat snap ik, daarom bracht ik die nuancering zelf al ;) Maar het toch echt twee verschillende zaken.
Al voldoende aangestipt in de reacties hierboven.

[Reactie gewijzigd door Nitai op 7 februari 2019 07:50]

Het verbaast mij altijd hoe sterk anti-iDeal Tweakers zijn bij dit soort berichten. Bij wijze van spreken wil men bij aankoop van een pizza bij Thuisbezorgd al kopersbescherming hebben. Volgens mij maakt degelijk vooronderzoek (naar een betrouwbare verkoper en degelijk product) veel meer het verschil dan de betaalmethode.

Zelf betaal ik ook vaak via CC, maar ik heb echt geen enkele moeite met betalen via iDeal bij grote winkels zoals bol.com, Coolblue of Amazon.

[Reactie gewijzigd door g0tanks op 6 februari 2019 16:43]

Het is niet dat ik persee anti-iDeal ben. Het is gewoon helaas een feit dat er steeds meer onbetrouwbare verkopers te vinden zijn. De technieke worden beter, alles wordt ''makkelijker'' en je kunt gewoon van heel veel mensen niet verwachten dat ze een goed vooronderzoek kunnen doen.

Ik spreek heel veel mensen die niet eens weten uit welk land ze dingen bestellen omdat ze denken dat als je met iDeal kunt betalen 'het wel goed zit'.
Als ik dan een bericht als dit lees dat maak ik me daar wel zorgen om ja.
Geen vooronderzoek doen, zomaar ergens betalen en dan boos worden op het betaalsysteem omdat goederen niet geleverd worden vind jij normaal?
Dat heb ik zeker niet gezegd. Maar als je het mij vraagd doet 90% van de mensen zo zijn aankopen online.
Men verkoopt iDeal ook als veilig; '' veilig betalen met je eigen bank ''.
Veel mensen denken dan dat er geen risico's meer aan vast zitten en dat zij wellicht altijd vergoed zullen worden als er iets fout gaat... niet dus.

Er is gewoon meer voorlichting nodig en eventueel moeten bepaalde reclame slogans maar verboden worden voor betaalproviders.
Wellicht ook verplichte informatie in jip en janneke taal zodat iedereen begrijpt hoeveel bescherming de betaalmethode bied.
iDeal is direct betalen en met CC pas na 30 dagen (afhankelijk van aankoop moment). Fijnste vind ik dat ik heb ingesteld dat ik mijn CC betaal na de salaris stort. Geen gezeur met rood staan of tijdelijk geld overboeken van spaarrekening oid. Verder krijg ik met mijn Amex ook nog KLM puntjes :)

iDeal is wel heel erg makkelijk en veilig. Een lek van CC gegevens kan zo maar gebeuren na een hack. Een lek van iDeal dus IBAN oid en je bent nog steeds safe.
Daarentegen beschermt een iDeal transactie je niet tegen faillissement van de webshop en de CC's zijn duur zowel voor shop als ons. Iedere methode heeft zijn voor en tegens
iDeal is ook gewoon een verkapte overboeking waarbij iDeal de garantie geeft dat de transactie is goedgekeurd en de winkel zijn geld krijgt.
De klant hoeft op die manier niet nog soms dagen te wachten totdat de betaling verwerkt is voordat er tot levering wordt overgegaan.

Hiermee is toch zeker niks mis, zolang je als klant maar vooronderzoek doet met welke winkel je te maken hebt en deze dus betrouwbaar is.
Maar ik snap best dat je meer veiligheid zou willen hebben, echter zijn de alternatieven altijd ( fors ) duurder in de transactiekosten en deze betaal je (in)direct als klant er toch bij.
Alternatieven zijn niet fors duurder, mits je enkel naar geld kijkt. IDeal verkoopt al die gegevens die ze "enkel doorsluizen" door aan 3e. Net als PIN.

PayPal betaal je met geld, en doet dat een stuk minder.
Wat mij betreft mag men ook een artikel over PayPal schrijven, zeker omdat de laatste naar mijn mening meer tractie in NL krijgt. Gezien het feit dat ik een nieuwe woning hebt en dusdanig elke maand van alles en nog wat koop en PayPal net zoveel als iDeal gebruik ben ik eigenlijk benieuwd naar hun groei...meer dan dat van iDeal. Hetzelfde kan ook wel gezegd worden van Klarna/AfterPay, steeds vaker zie ik hun logo's op website staan.

Aan de andere kant gebruiken al deze services iDeal om geld toe te voegen en/of achteraf te betalen.
Dus ja een "explosieve" groei is niet echt verbazingwekkend IMHO als alles toch via iDeal gaat.

[Reactie gewijzigd door Arai op 6 februari 2019 16:52]

Als t kan, kies ik liever voor paypal dan voor ideal. Nederland moet weer zo nodig een eigen dingetje maken. En dan die vervelende reader van de bank gebruiken. PP is sneller,makkelijker en veiliger.
Daarnaast is het een commercieel bedrijf die handelt in zo veel mogelijk data wat wettelijk is toegestaan of grijs gebied is.

Het is verstandig de algemene voorwaarden goed door te lezen.
Ikzelf doe nu meer met PayPal gezien dit enkel voordelen heeft tenopzichte van iDeal.

Ook mijn familie gebruik steeds meer PayPal.
PayPal is net zo veel een commercieel bedrijf als iDEAL...
Klopt, maar leg de voorwaarden eens naast elkaar.

Het lijkt me niet dat ik die hoef te quoten gezien die publiekelijk beschikbaar zijn.
Je mag best de verschillen aanwijzen die je hebt doen kiezen om wel voor PayPal te gaan en niet voor iDEAL
Er zijn genoeg situaties waarbij PayPal ook een wassen neus blijkt te zijn, dus laten we daar vooral ook niet blindelings op vertrouwen.
Als je bij een nieuwe/onbekende webshop iets wilt kopen is het gewoon verstandig om er zelf onderzoek na te doen, als er iets niet klopt is de kans erg groot dat er al informatie hierover op internet te vinden is.
Daarnaast, een malafide webshop die jouw geld wil maar niet gaat leveren zal natuurlijk geen Paypal, creditcard of achteraf betaalmethode aanbieden.
Paypal roomt er wel een procent of wat vanaf en het duurt soms vrij lang voordat de transactie uitgevoerd is.
Er zijn voordelen aan Paypal, vooral voor betalingen naar/van het buitenland, maar voor betalingen binnen Europa werkt IDeal best goed.
Kosten betalen met je gegevens of met een valuta is nagenoeg hetzelfde. Ik vind het verdienmodel van PayPal een stuk beter dan die van IDeal. Beide kosten iets...

Voor de hoeveelheid opspraak die normaal ontstaat bij privacy gevoelige onderwerpen, moet ik zeggen dat ik dat hier te weinig zie. Iedereen slikt PIN en iDeal alsof het een overheidsdienst is, maar loopt te zeuren over Facebook....

Je zou eerder verwachten dat je je betaalgegevens wilt beschermen dan je vriendjes en je dagelijkse perikelen. .......
Klaarblijkelijk is het voor sommigen volstrekt gebruikelijk om bedragen over te maken naar iedere willekeurige webshop. En ach Visacard lost het wel op 8)7
Ik merk dat steeds meer buitenlandse winkels iDeal ook gaan ondersteunen. Amazon.de doet dat al een tijdje, maar ik merk ook dat sites als AliExpress het nu doen. Erg makkelijk, dat verlaagd de drempel om wat aan te schaffen nog meer.
Het zou me niet verbazen als AliExpress een significante rol speelt in de toename van iDeal-betalingen, als ik zie hoeveel troep men wel niet bestelt.
aliexpress(of eigenlijk alipay) ondersteund dit al langer dan 2018. Dit zit dus al voor de cijfers aan. De grote groei zal waarschijnlijk te danken zijn aan de consument naar consument betalingen die je bij vele banken nu via ideal kan aanmaken.
Natuurlijk doen die bedrijven dat, die lachen zich kapot. Met paypal en of creditcard hebben ze een risico op chargebacks, ideal daarentegen kost bijna niets qua transactiekosten en het geld is binnen en kan niet meer terug naar de koper als die begint te zeuren klagen.
Ja. Daarmee besparen ze enorm veel kosten. Een deel daarvan kunnen ze steken in bv. een goede klantenservice, want geen enkel bedrijf kan het zich veroorloven om te veel klagende klanten te hebben.
AliExpress is groot geworden omdat het én goedkoop én makkelijk is. Wanneer er te veel problemen zijn, raken ze hun klanten ook snel weer kwijt. (Overigens is het interne systeem van chargebacks van AliExpress ook snel een eenvoudig.)
Als je dat echt denkt, succes.
De meeste bedrijven proberen producten zo goedkoop mogelijk aan te bieden (anders staan ze onderaan prijsverglijkers) dan blijft er niks over voor klanten service, er zijn maar weinig webshops met een goede klanten service die dan ook nog winst maken (en dus overleven.)
Ze kunnen in ieder geval meer marge creëren door geen CC en PP betalingen te accepteren (of door daar extra kosten voor in rekening te brengen).
Ik koop regelmatig bij AliExpress en betaal altijd met iDeal. iDeaal al zeg ik het zelf :)
AliExpress heeft zelf al een hele goede kopersbescherming omdat zij de transactie regelen.
Ik heb al eens gehad dat een verkoper niet binnen de gestelde termijn het artikel verstuurde en prompt werd de bestelling geannuleerd en het geld teruggestort.
Bijvoorbeeld bij Bol.com kies ik altijd voor achteraf betalen. Pas wanneer ik de producten binnen heb en naar mijn wens zijn betaal ik via iDeal. Het is jammer dat websites zoals Aliexpres geen PayPal meer ondersteunen (iig... ik zie hem niet meer als betaalmogelijkheid). Dan zou een beetje kopersbescherming wel fijn zijn.
paar dagen geleden nog met paypal betaald bij alibaba..
Alleen als de verkopende partij binnen Aliexpress het ondersteunt.
Want jij vertrouwt bol.com niet genoeg om die blender van vier tientjes ook echt te leveren? Ja, op sommige shady websites zou ik ook niet zomaar met ideal betalen; maar die websites zou ik ook niet mijn creditcard gegevens geven of uberhaubt mee in zee gaan.
Het gaat mij niet om dat ik het niet krijg, ik weet dat dat wel goed komt. Ik doe het het omdat ik wil weten of het product wat ik koop goed genoeg is... Als ik er alsnog van af zie hoef ik niet nog eens op m'n geld te wachten.
En daarbij... het kan altijd nog verkeerd gaan. En dat ligt dan vaak aan PostNL..
Hoe doe je dat dan in een fysieke winkel? Dan neem je het toch ook niet mee zonder te betalen? Sommige producten kun je ter plekke beoordelen maar ook genoeg producten niet.
Want bol.com is "too big to fail" ?

Ook bol.com is al een keer failliet gegaan.

en wie had het gedacht van deze "shady" zaken ?
Dixons, MyCom, iCentre, Megapool, De Harsense Smid, It's Electronics, Kijkshop, ik noem er maar een paar.

Zijn toch een heleboel mensen hun geld mee kwijt geraakt met hun fantastische ideal.....

Ideal is alleen ideal voor de verkopende partij. Zeker niet de koper, die in de jarenlange, leugenachtige 'vertrouwd', 'veilig' en 'makkelijk' slogans is gaan geloven.
Nouja, die kopers bescherming is natuurlijk ook niet gratis.. Uiteindleijk betaal je er toch wel voor linksom of rechtsom, volgens mij vraagt mastercard 1 of 2% per transactie.. Ik denk niet dat ik 1 op de 50 transacties bij een webshop plaats die daarna falliet blijkt te zijn.

(ik snap natuurlijk dat met cc betalen deze kosten meestal bij de verkoper liggen, maar goed, die kosten worden natuurlijk gewoon doorgeschoven)
Nog nooit artikel niet geleverd via bol.com.
iDeal is altijd mijn laatste keus om mee te betalen. Ik geef in feite mijn geld aan een ander waar ik verder niets van weet, behalve dan dat ze een website hebben, zonder dat ik meteen mijn producten krijg. In een fysieke winkel doe ik dat ook niet en als een winkel wil dat ik vooruit betaal, zal ik dat ook niet zomaar doen. Maar met iDeal lijken een boel mensen dit heel makkelijk te doen.
Waarom zou ik winkels niet geld overhandigen als ik weet dat ze het product gaan leveren? Ik ga een wettelijke overeenkomst met ze aan, en daar zullen ze aan voldoen. Als ik dat vertrouwen niet heb bestel ik gewoon niet bij ze.
De beste aankoopbescherming is gewoon gezond verstand gebruiken.
Als ze failliet gaan, ben je in de meeste gevallen je geld kwijt. Daarnaast ga je voorbij aan mijn eerste punt: bij een fysieke winkel weet je heel wat meer dan bij een webwinkel. Je kunt er op zijn minst naar binnen lopen.
Dus jij gaat in een fysieke winkel het gekochte product eerst uitgebreid testen? Want in principe betaal je ook daar vooruit en krijg je een doos mee, waarvan thuis pas blijkt of de inhoud aan je verwachtingen voldoet.
\Natuurlijk is het iets makkelijker om naar een winkel terug te gaan, maar niet elke winkel geeft je zo maar geld terug.
Je kunt in de winkel prima al een deel testen en een boel navragen. En alhoewel de WKOA niet geldt in een fysieke winkel, heb ik die voor online spullen nog zelden nodig gehad. Enige keer was voor schoenen en in een fysieke winkel heb je nou juist dat deel al getest.

Want het gaat bij een fysieke winkel nou juist om het laatste punt dat je maakt: je kunt er naar terug gaan.
Het typische in onze webshops is dat er steeds vaker vanuit Nederland op alternatieve betaalwijzen wordt teruggevallen. Zo bieden we de ouderwetse overboeking. Tot 2017 amper gebruikt, zo goed als niet, echter in 2018 een grote stijging. Ook de Paypal betalingen binnen Nederland nemen behoorlijk toe. Paypal snap ik nog enigszins, dat is een goede manier om ‘achteraf’ te betalen, echter een overboeking...wij leveren in dat geval pas als de betaling binnen is.
Na levering betalen zie je ook steeds vaker. Is bij zalando en dergelijke wel fijn.

Overboeken zal wel voor ouderen zijn.
Niet alleen overboeken is iets van vroeger, ook achteraf betalen was vroeger heel gewoon als je bij postorderbedrijven bestelde. En als je in een foute wijk woonde, kon je alleen onder rembours bestellen.
Klopt. Bieden wij echter alleen d.m.v. Klarna en Afterpay. Met een acceptgiro te vaak klanten die niet betalen. Hoop gedoe van.

In ons geval is het gekke juist dat we niet echt een oudere doelgroep hebben. Het zal hoe dan ook vast een reden hebben dat mensen d.m.v. een overboeking betalen.
Het zou ook interessant zijn om de gemiddelde transactiewaarde te vermelden. Op basis van het achterliggende artikel en een vergelijkbaar artikel voor het jaar 2017 kom ik uit op €82 per transactie in 2018 tegenover €87 het jaar ervoor.

Ondanks een lichte daling in bedrag per transactie dus netto nog steeds een significante omzetgroei.

[Reactie gewijzigd door g0tanks op 6 februari 2019 16:08]

iDEAL gemak dient de mens ;)
Er staat in het artikel dat betaalverzoekjes onderling deel uitmaken aan de groei van iDeal maar ik geloof ook dat online supermarktdiensten als Albert, Picnic en de Jumbo pick-up point daar ook wel een flinke bijdrage aan leveren. Zeker Picnic groeit als kool.
Tijd voor een logaritmische schaalverdeling in de grafiek.
Waarom? Het is nog steeds prima uit te drukken in termen van honderden miljoenen. Een logaritmische schaal gaat het niet duidelijker maken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.