Nederlanders hebben drie miljard keer met iDEAL betaald

Currence, eigenaar van betaalprotocol iDEAL, meldt dat de methode drie miljard keer is gebruikt. Die mijlpaal kwam volgens het bedrijf sneller dan verwacht door de coronacrisis. In maart werden 2 miljoen iDEAL-betalingen per dag gedaan, 24 procent meer dan vorig jaar.

De drie miljardste betaling via iDEAL komt minder dan anderhalf jaar na het bereiken van twee miljard betalingen. Dat gebeurde in november 2018. In april 2016 werd de mijlpaal van één miljard betalingen bereikt. De betaalmethode is sinds oktober 2005 in gebruik.

Volgens Currence heeft de coronacrisis duidelijke invloed op iDEAL-betalingen. Online betalingen voor hotels en vliegtickets zijn volgens de dienstverlener flink gedaald, maar uitgaven voor gaming, streaming en 'ander online vermaak' zijn sterk gegroeid. Ook het bestellen van levensmiddelen doen Nederlanders de laatste tijd steeds meer online.

Het gebruik van iDEAL voor online winkelen nam in de week nadat de coronamaatregelen in Nederland werden ingevoerd, met dertig procent toe ten opzichte van de week daarvoor. Er wordt minder onderling afgerekend met iDEAL, zegt Currence. Het aantal onderlinge betaalverzoeken tussen consumenten was in maart achttien procent lager dan een maand eerder.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-04-2020 • 11:13

97

Reacties (97)

97
90
55
5
0
25
Wijzig sortering
Wanneer komt het Europese alternatief nu eens? Er komen steeds meer Europese bankrekeningen beschikbaar in Nederland. Denk aan N26, Holvi, Monese, Revolut, OpenBank, TransferWise etc. (Zie ook het grote gratis bankentopic)

En dat is ook precies de bedoeling. Daarom is IBAN-discriminatie al bijna 10 jaar verboden op grond van artikel 9 van de Europese SEPA-verordening (EU 260/2012). Sinds begin dit jaar staan er sancties op, en worden mensen aangespoord om een melding te doen wanneer ze nog steeds tegen problemen aanlopen.

Maar eigenlijk zijn deze Europese rekeningen per definitie minder waard dan Nederlandse rekeningen, omdat alleen Nederlandse rekeningen iDeal ondersteunen. Ook ondersteunen steeds meer van deze Europese banken SEPA Instant Credit Transfer waardoor het geld instantaan overgemaakt wordt. Maar niet naar Nederlandse banken, want die hebben weer hun eigen systeem dat niet compatibel is met de rest van de SEPA zone.

[Reactie gewijzigd door Sando op 22 juli 2024 18:41]

Maar niet naar Nederlandse banken
Kleine correctie; ABN Amro ondersteund SEPA Instant Credit Transfer.
Maar eigenlijk zijn deze Europese rekeningen per definitie minder waard dan Nederlandse rekeningen,
In 'het buitenland' is het omgedraaid; waar ik met MasterCard (i.c.m 2FA) bijna overal kan betalen; is mijn Nederlandse rekening online volledig waardeloos met enkel iDEAL ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 22 juli 2024 18:41]

Toch prefereer ik Paypal als betaalmiddel tov Ideal. Ideal biedt totaal geen aankoopgarantie waar Paypal dat wel doet.
Het businessmodel van Paypal is onbeveiligde betalingen. Je kunt met enkel een wachtwoord en gebruikersnaam een betaling doen. Lekker gemakkelijk, dus dit wordt veel gebruikt. Dat levert heel veel fraude op, maar dat is voor Paypal geen probleem. Ze proberen de kosten van de fraude altijd eerst op de verkoper te verhalen. Mocht dat niet lukken, dan hebben ze genoeg marge om de kosten mee te dekken. Een transactie in 1 valuta kost namelijk al bijna 3%. Een transactie tussen twee valuta's gaat richting de 8%.

Het wordt tijd dat Paypal fatsoenlijke beveiliging invoert. Een betaling aan een Belgische webshop, met een Amerikaans verzendadres, door een Duits Paypal account, uitgevoerd over een proxy hoort gewoon geblokkeerd te worden. Maar het "algoritme" van Paypal laat zo'n betaling gewoon door.

Je denkt misschien dat dit allemaal niet uitmaakt, want het is gemakkelijk en je wordt beschermd als je het gebruikt. Maar uiteindelijk worden de kosten doorberekend. Als veel consumenten credit card en Paypal gebruiken, gaan alle webshopprijzen gewoon 1 - 2% omhoog. Uiteindelijk betaalt de consument.
Een betaling aan een Belgische webshop, met een Amerikaans verzendadres, door een Duits Paypal account, uitgevoerd over een proxy hoort gewoon geblokkeerd te worden. Maar het "algoritme" van Paypal laat zo'n betaling gewoon door.
Als ik met mijn Belgisch paypal account bij een Duitse webshop bestel en in Zweden laat leveren zou dat geblokkeerd moeten worden? Want da's wel gewoon een use case sinds ik mijn land in paypal niet kan aanpassen. Paypal heeft overigens gewoon 2-factor auth (via sms of TOTP).

[Reactie gewijzigd door bertware op 22 juli 2024 18:41]

2fa is niet verplicht bij Paypal
Is dat dan dus niet gewoon je eigen verantwoordelijkheid? Er is bescherming mogelijk als je daar voor kiest.
Daar heb je gelijk in, maar dat doet niets af aan het feit dat als iemand zijn Paypal account niet goed beveiligd en de kosten van de gepleegde fraude op de webshops worden verhaald (wat dus nu heel vaak het geval is), dat dan de kosten van de goederen in die webshop ook omhoog gaan. En uiteindelijk alle consumenten dus meebetalen aan de fraude :/
Het zou wel verstandig zijn om die transactie er uit te pikken om grondig te inspecteren. Dat gebeurt nu niet. Transacties waarbij meer dan 1 of 2 landen zijn betrokken zijn indicatoren van fraude, net zoals het gebruik van een proxy.

2FA is niet verplicht en wordt ook niet aangemoedigd.
Het gebruik van een proxy zou Zich helemaal zo gek niet mogen zijn? Ieder bedrijf heeft dat. Dus als je eens een keer opt werk iets besteld zou dat gelijk fraude zijn?
2 Factor klopt, echter een wachtwoord kan maar maximaal 20 tekens bevatten en dat is wel erg kort. Ter vergelijking, mijn steam wachtwoord is 48 tekens lang. Ik dacht dat wanneer je een hash hanteert, de lengte geen issue zou moeten zijn. (maar dat weet ik niet helemaal zeker)
Wow, 48 tekens. Gebruik je een programma om de wachtwoorden te genereren en automatisch aan te vullen of onthoud je dat soort gedrochten?
Onthou jij nog wachtwoorden?
keepass verstopt achter een eigen vpn en als ik die db kwijt ben kan ik idd letterlijk nergens meer
Ach voordeel is dat een ander er dan ook niet in kan. Het is uberhaupt belachelijk waarom men overal maar weer een account voor moet aanmaken. Ergens reageren? account, webwinkel? account etc. Ik zit inmiddels op 300 accounts...
Ik zit op 530 ofzo.
Maar als je met 2FA werkt dan is het deel van onbeveiligde betalingen toch voorkomen? Snap nog steeds niet dat in de huidige maatschappij 2FA niet verplicht is. Ja het is wat meer gedoe, dus waarschijnlijk vinden mensen het niet gebruiksvriendelijk, maar het zorgt voor een enorme toename in veiligheid.
PayPal brengt wel wat extra kosten met zich mee, wat er ook voor zorgt dat deze garanties er zijn.
iDeal is ook niet gratis. Is net wat de verkoper doorberekent. Heb me altijd al verbaasd dat iDeal zo succesvol is om de reden die Dizzy noemt. Maar het is nou eenmaal de de facto standaard in Nederland.
Vandaar dat ik altijd met creditcard betaal, heb je eigenlijk nooit fees en heb je tal van extra's als diefstalverzekering en aankomstgarantie. Zie niet waarom de CC niet wat populairder is in Nederland.
Meer schulden is het laatste dat we moeten willen, en CC's maken dat heel erg gemakkelijk... En met hoge rentes.

Ik heb er een maar alleen voor noodgevallen.
Ja dat is natuurlijk ook weer zo. Maar dat vergt een zekere discipline, ik snap dat sommige mensen dat moeilijk vinden en meer uitgeven dan ze kunnen. Mijn uitgavelimiet is mijn brutoloon, dus je kan relatief eenvoudig in de problemen komen.
Dat hoeft overigens niet. Het is maar net welke overeenkomst je hebt met je bank. Ik gebruik het puur als betaalmiddel en het geld word binnen 15 dagen van m'n rekening gehaald. In die zin merk ik dus snel wat ik uitgeef en word er ook geen schuld opgebouwd. Ik mag niet eens via m'n visa langlopend lenen van de bank. En door binnen 15 dagen te betalen hoef ik ook geen extra rente te betalen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 22 juli 2024 18:41]

De middenstand heeft een hekel aan creditcards omdat bij een conflict tussen hen en de klant, de creditcard maatschappij het geld gewoon terughaalt, wat een bank bij een gewone overboeking niet doet. Dus heeft de middenstands lobby altijd hard geroepen dat creditcards zo onveilig zijn voor consumenten , etc, etc, etc en de consument gelooft dat nu ook.
Voor de consument heb je gelijk. Volgens de wetgeving mag je geen kosten rekenen voor credit cards, tenzij het AmEx of een lokale card is (bijv. een Gamma Credit Card, ja dit bestaat. Zeer gebruikelijk in het buitenland als loyalty program).

Helaas als 3DS uit staat - wat meestal zo is - dan wordt jouw gemak om altijd de boel terug te kunnen draaien, verhaald op de winkelier.. Dit zorgt voor hetzelfde probleem als hierboven voor PayPal wordt geschreven. Je zou denken dat dit mee valt, maar zonder enige fraude detectie is 10% in sommige markten niet ongewoon.
Vind zelf iDeal lekkerder werken. Heb zelf ook de voorkeur aan een Nederlands betaal intiatief dan een Amierikaanse ivm privacy (hoewel dat natuurlijk ook niet helemaal heilig is bij een bank maar beter dan een gratis Amerikaans initiatief).
Voor garantie bestel ik wel bij een winkel met een goede reputatie.

Valt me overigens op dat er nu zoveel phishing emails in de omloop zijn betreft Paypal.

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 22 juli 2024 18:41]

Paypal is een Europese bank, moet voldoen aan Europese richtlijnen/wetgeving, met een hoofdkantoor in Luxemburg. Hoe zijn deze richtlijnen/wetgeving anders met betrekking tot privacy dan een bank gevestigd in Europa?
De richtlijnen zijn waarschijnlijk dezelfde, alleen vraag ik me af of ze er ook aan houden (als van oorsprong een Amerikaans bedrijf). Een ander puntje is dat ik bij voorkeur lokale economie wil steunen & onafhankelijkheid dan het zoveelste Amerikaanse initiatief.
Qua kosten voor de verkoper zijn Paypal en iDeal toch wel echt verschillende werelden. Wat ik ervan begrijp is dat je bij Paypal 5% over het aankoopbedrag afdraagt terwijl een iDeal-transactie altijd 29 cent kost. Dan kan ik me voorstellen dat websites hun klanten wel willen motiveren om (vooral bij de duurdere aankopen) eerder gebruik te maken van iDeal.
Jij maakt het wel heel erg negatief.. het is €0,35 + 3,4% van het bedrag. Nog steeds veel, maar scheelt op een bedrag van 100 euro toch al 1,25%.
PayPal heeft me toch al een paar keer gered van onwillende verkopers. 1 stuurt geen product op, ander stuurt geen legale licentie.

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 22 juli 2024 18:41]

Maakt dat daadwerkelijk iets uit als je bij een gerenomeerde shop in NL iets koopt? Je hebt wettelijk recht op garantie en de grote shops houden zich daar prima aan.

Voor aankopen in het buitenland is paypal de betere optie maar daar heb je ook vrijwel nooit een ideal optie.

Daarnaast zijn er genoeg voorbeelden te vinden waarbij je echt niet zomaar je geld terugkrijgt van paypal bij een dispuut. Dit heeft mij weerhouden om een grote aankoop in het buitenland te doen.

Paypal is overigens een prima betaalmiddel en in sommige gevallen een prima keuze.
Je krijgt een karige garantie voor de 3% provisie die de verkoper over jouw transactie betaalt.
De 'voordelen' van PayPal zijn nét genoeg om mensen over de streep te trekken... niet wetend dat er flinke provisies voor worden betaald die de klant uiteindelijk zelf terugziet in de prijs.
Komt ook wel omdat iDEAL je overal wel door je strot wordt gedrukt. Nederlandse webshops bieden niets anders dan iDEAL en Creditcard (omdat dit lekker makkelijk toe te voegen is met PSP's zoals Ogone, Molly etc.) maar PayPal ho maar.

90% Van mijn online verkoop gebeurt via PayPal, dus daar komt ook al de betaalde verzendkosten op binnen. Maar postzegels e.d. kopen bij PostNL door middel van PayPal? ONMOGELIJK. Blijkbaar is er geen vraag naar, maar het is meer zoals bijna elke e-commerce instelling in Nederland; ze zijn er te lui voor.
Paypal is zeer ongunstig voor webwinkeliers. De kosten zijn hoog en het brengt hoge risico's met zich mee. Zie mijn reactie hier.

Postzegels verkopen via Paypal trekt fraudeurs aan, dus dat laten webwinkeliers wel uit hun hoofd.

[Reactie gewijzigd door -DarkShadow- op 22 juli 2024 18:41]

PayPal is inderdaad iets fraude gevoeliger en heeft kosten (x% of elke transactie). Maar als ik bijvoorbeeld bij Bol.com een bestelling doe van 100 euro, dan betaal ik veel sneller met PayPal omdat het een veel snellere inlog is. iDeal is weer de reader o.i.d. en bankpas pakken, codes invullen etc. Dan betaal ik graag die 19 cent voor om snel de betaling te voldoen.

Gelijk PayPal afschrijven omdat er gevaren aanzitten... dat is gelijk aan geen voorraad hebben omdat er ingebroken kan worden. Als winkelier moet je mogelijkheden bieden, ondernemers risico nemen en dan maar iets meer vragen om PayPal te dekken.
Tsja, dan neem je een bank waarbij iDeal wel eenvoudig werkt (bunq).
Jij betaalt graag via PayPal en daarmee 'druk je de verkoper 5 euro aan kosten door z'n strot' om het maar in jouw stijl uit te drukken.
Wie denk je dat er uiteindelijk voor die kosten betaalt?
Zo hoog zijn de PayPal kosten nu ook weer niet. En zoals ik al zei; ik wil best transactiekosten betalen als ik voor PayPal kies.
Die kosten van paypal zijn te achterlijk voor woorden. Een klant van me uit Amerika die hosting afneem betaalde dit laatst met paypal. Van de 200nogwat euro ging er iets van €14 aan transactiekosten vanaf. Stel al je klanten zouden dat doen dan kost je dat makkelijk en paar duizend € p/j aan transactiekosten. Daar pas ik als ondernemer toch voor.

Blijf het jammer vinden dat bitcoin niet wilt slagen als simpel betaalmiddel, dan is dat hele transactiekosten verhaal verleden tijd.

[Reactie gewijzigd door joldemans op 22 juli 2024 18:41]

Bij bitcoin heb je toch ook vaak transaction fees. Die waren zelfs bizar hoog ($30+) toen de prijs van bitcoins ook hoog was.
En transactietijd, die is niet echt erg real time. Zeker niet met grotere transacties.
Wel als je ze gaat omwisselen van btc naar euro. Echter van btc wallet naar btc wallet kost t je vrijwel niets (laats zijn er enkele miljarden aan btc verplaatst van wallet naar wallet voor enkele satoshi’s aan transactie fee)

Als btc nu een als geaccepteerde valuta werd erkend hoef je in principe ook niet meer je btc om te wisselen naar euro.
De standaardkosten zijn €0,35 + 3,4%, dus in jouw geval van €100 is dat €3,75 t.o.v. ca. €0,30 bij iDEAL. Of dat hoog is, is natuurlijk te betwisten.
iDeal is weer de reader o.i.d. en bankpas pakken, codes invullen etc.
Ik kom regelmatig een QR tegen bij betalingen met iDeal, maar jammer dat dit niet de standaard is. Ik betaal ook liever met mijn telefoon via de QR-code zodat ik niet mijn bankpas en rerader nodig heb.
Die zie ik soms ook. Dat ligt echt helemaal aan de psp of ze die aanbieden of niet. Maar voor een QR code heb je dan weer een smart phone nodig.
Dat heb je met PayPal ook nodig, tenzij je anno 2020 geen 2FA hebt ingesteld op je kritische online accounts.
Er is in NL vanuit de consument zo weinig vraag naar PayPal dat het simpelweg de effort niet waard is. PayPal is daarnaast voor een webshop écht enorm ongunstig en arbeidsintensief.
Gelijk PayPal afschrijven omdat er gevaren aanzitten... dat is gelijk aan geen voorraad hebben omdat er ingebroken kan worden.
Paypal stelt 2 factor autorisatie niet verplicht, omdat dit het gebruik ontmoedigt. In jouw analogie is dat hetzelfde als geen beveiligingssysteem op je voorraad zetten.
Maar als ik bijvoorbeeld bij Bol.com een bestelling doe van 100 euro, dan betaal ik veel sneller met PayPal omdat het een veel snellere inlog is. iDeal is weer de reader o.i.d. en bankpas pakken, codes invullen etc.
Misschien je bankapp op je telefoon dan maar eens updaten, want als ik via ideal betaal dan log ik in met mijn vingerafdruk en betaal daarna met mijn vingerafdruk tot de limiet die ik vooraf heb ingesteld natuurlijk en klaar is Kees.
Ja. Bankieren via de telefoon daar doe ik dus niet aan. In tegenstelling tot veel mensen zit niet mijn hele leven verstopt in mijn telefoon.
Bij Ideal met ING heb je alleen de App nodig. Start app (met vinger afdruk inloggen), scan qr code, vul pin code in om daadwerkelijk te betalen.

En alles met significant minder stappen is gewoon inherent onveilig.
iDeal is weer de reader o.i.d. en bankpas pakken, codes invullen etc.
Bij ABN Amro is het QR code scannen met je telefoon. Verificatie op basis van biometrie. Klaar. Volgens mij hebben andere banken ook soortgelijke implementaties.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 18:41]

Paypal is zeer makkelijk te misbruiken. Het eist bij de verkoper vele extra stappen om te zorgen dat er bij een claim voldoende bewijs is, en dan nog krijg je vaak de schuld en mag je betalen EN ben je je product(en) kwijt..

Daarbij is Paypal extra duur als je het vergelijkt met iDeal of met de CC. En het biedt geen voordelen.
Voor de koper is het veel voordeliger dan iDeal. Als je be iDeal hebt betaald moet je maar hopen dat het aankomt en de verkoper klantvriendelijk is want je kan je geld niet terug vragen. Bij PayPal en creditcard kan je via het bedrijf je geld terugvorderen als de andere partij niet mee werkt.
True maar als consument betaal je daar dan weer voor. De transactie kosten van PayPal en CC zijn hoger vanwege fraude want verzekeringen zijn niet gratis.

Het beste is zaken doen met een bedrijf die je vertrouwt of achteraf betalen met iDeal.
Sowieso is het niet slim om bij een partij waarvan je het niet vertrouwd of waarbij je veel slechte reviews leest vooraf te betalen. Bij een grotere partij of, nog beter, een lokale partij is de kans minder.

Maar dan is alsnog Paypal niet de juiste oplossing. Er zijn namelijk genoeg verhalen waarbij accounts voor 90 dagen bevroren worden vanwege een 'onderzoek'. Je kunt vervolgens 90(!!!) dagen lang niks met het geld wat op je account staat. Vrij essentieel voor een bedrijf lijkt me.

Het gelijk bellen en oplossing is er bij Paypal vaker niet bij dan wel.
Tja en iDEAL is ongunstig voor klanten, geen dispuut mogelijkheid. Als er iets mis is dan zoek je het maar uit.
Het Nederlanders recht bied over het algemeen al voldoende bescherming aan consumenten.
Nadat PayPal mijn geld een keer gegijzeld heeft (300€) wat ze alleen aan mij terug wilde geven als ik een kopie van mijn paspoort ed wilde opsturen gebruik ik die hufters nooit meer.


Als ze denken dat ik een of ander bedrijfje al mijn identiteitsgegevens vrijwillig ga aanleveren hebben ze het mis. Kon gelukkig storneren maar zover ik weet is mijn account nog steeds geblokkeerd. Hartstikke mooi, kan er ook geen misbruik van gemaakt worden. :)

Ik gebruik gewoon mijn Ideal of creditcard, en een extra verzekering en geen belachelijk bedrijf wat bankje probeert te spelen maar jammerlijk faalt.

PayPal is voor de mensen die denk dat creditcards nog steeds eng zijn.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 22 juli 2024 18:41]

Dat "bedrijfje" is een bank met een Luxemburgse bankenlicentie die dit verplicht is ivm Europese witwas wetten. Ga een bankrekening ergens openen en je zal ook een kopie moeten opsturen.
Waarom zou je liever paypal gebruiken dan ideal? Paypal rekent belachelijke kosten.
PayPal is echt zo lek als een mandje, ze vereiste geen enkele bevestiging toen een virus op mn computer 640 euro over maakte. Bij ideal is dit tenminste onmogelijk (bij rabo in ieder geval) en zijn de grootste problemen met de gebruikers.
Ja sure het is wel te regelen, maar dat het überhaupt mogelijk is is al erg, je wordt er toch niet blij van als dat gebeurt, sindsdien ook geen PayPal meer gebruikt.
Grappig ik heb precies het omgekeerde, als ik dan weer eens een webshop zie die alleen creditcard oid ondersteunt denk ik laat ook maar. Gelukkig komt dat minder vaak voor tegenwoordig dan een paar jaar geleden. Ben het met je eens dat beide gewoon aangeboden moeten worden (door grotere partijen).
Mee eens, alleen creditcard skip ik ook.
Was bezig met Amazon Prime bijvoorbeeld. Alleen maar Credit card. Zelfs geen Paypal, wat ik liever ook niet gebruik overigens. Maak gebruik van de bankkoppeling, waardoor het automatisch van je rekening wordt afgeschreven, maar daar gaat ook een paar dagen overheen.
Als het even kan betaal ik online alles met de creditcard. Het is gratis verzekerd en als er niets wordt geleverd heb je zo je geld terug. De (weinige) ervaringen die ik heb met de klantenservice zijn simpelweg perfect te noemen. Dat gaat dan overigens over Visa. Ik heb geen ervaring met Mastercard.
Als PostNL postzegels gaat aanbieden via PayPal betalen ze plotseling meerdere procenten aan het bedrijf PayPal, of een CreditCard maatschappij als ze daar voor kiezen.
Die kosten worden verrekend in de productprijs.
Wanneer een webshop CC of PayPal aanbiedt is dat een sterke indicatie dat het product ergens anders goedkoper te krijgen is, bij een winkel die niet vrijwilliger 3-5% afdraagt aan een geldschuiver.
In maart werden 2 miljoen iDEAL-betalingen per dag gedaan, 24 procent meer dan vorig jaar.
Corona zal ongetwijfeld hebben gezorgd voor meer bestellingen, maar hoeveel van die +24% is er echt aan toe te rekenen? iDEAL groeit sowieso al heel hard: de jaren 2016, 2017 en 2018 groeiden respectievelijk al met +27%, +34% en +36%. Waarbij de groei 'normaal' waarschijnlijk geconcentreerd is rondom de feestdagen.
De maandcijfers zijn hier te vinden: https://www.ideal.nl/actueel/kerncijfers/ideal-betalingen/ Wat daarin opvalt is dat de cijfers voor maart in voorgaande jaren vaak in de buurt zit van de cijfers van de voorgaande november- en december-maand. Eigenlijk is dat dit jaar ook zo dus wat dat betreft valt die groei nog niet zo op.
Kan iemand vertellen wat het Europese (lees: niet NL) equivalent van iDEAL is, wat inhoudt niet betalen via creditcard? Ben daar best benieuwd naar, aangezien iDEAL een NL aangelegenheid is.
Ik kom zelf veel Trustly en Sofort tegen. Werkt zoals Ideal eerder deed, wat betekent dat je voor veel banken nog wel een scanner/kastje nodig hebt.
Een Europees alternatief wat je vrijwel overal kan gebruiken is er niet. In de meeste landen is het betalen met debit- of creditcard gebruikelijk.

Er bestaat wel iets als MyBank wat ooit is opgezet als een soort iDeal voor heel Europa, maar dat is nooit echt van de grond gekomen en lijkt vooral in Italië te worden gebruiken. En dan heb je nog Sofort, maar dat kan eigenlijk maar in een paar landen worden gebruikt.

iDeal zou overigens prima door heel de EU gebruikt kunnen worden, de daadwerkelijke betaling is een SEPA Credit Transfer en dat werkt overal in de EU exact hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Facepalm op 22 juli 2024 18:41]

'ander online vermaak'

Hoeveel nieuwe abonnement leden heeft Tweakers erbij gekregen?
Ik denk eerder porno. Iedereen heeft er 8 potentiële uren per dag bij gekregen om met z'n lalaloopsy te slingeren
Hoefde geen geld te kosten, Premium op een bekende site was afgelopen maand gratis vanwege Corona. ;)
En de Nederlandse Amazon Prime biedt nog steeds geen abonnement via iDeal aan :(
Precies dit, en tal van andere bedrijven die ook in NL zaken doen, ideal aanbieden ho maar.
Dat vind ik niet meer als normaal. Waarom zouden ze tijd en geld gaan steken in iets wat maar in 1 land gebruikt kan worden?
Ik vind het echt raar dat iDEAL zo succesvol is geworden terwijl het een keiharde country lock-in heeft ...
Waarom zou je als winkel (of een specifiek onderdeel ervan zoals Amazon nu) überhaupt moeite doen je op Nederland te richten zonder de in Nederland gebruikte betaalmethodes te ondersteunen :9
Dan kun je net zo goed gewoon doorverwijzen naar je Engelse/Duitse site, de doelgroep die een Nederlandse winkel/website als echte meerwaarde ziet heeft denk ik veel overlap met die alleen maar met ideal kunnen/willen betalen.
Zo vreemd is dat succes volgens mij niet. Iedereen met een Nederlandse bankrekening heeft toegang tot iDEAL. Dit maakt het ideaal om te betalen zonder ergens een extra account aan te moeten maken.

Bovendien zie ik om mij heen dat veel mensen nooit wat kopen in webshops in het buitenland. Sterker nog, zij haken af wanneer er geen iDEAL wordt aangeboden. Al snap ik dondersgoed dat buitenlandse webshops iDEAL niet integreren.
Oja? Een bedrijf die richt op Nederlanders zou gewoon Ideal moeten aanbieden, dat maakt het makkelijker voor beide partijen. Ik denk zelf dat je zo meer omzet kan maken, want veel mensen haken al af bij het ontbreken van Ideal. (Waaronder ik).
Zelfs aliexpress heeft iDeal
De Nederlandse Amazon mist nog wel veel meer dan iDeal. De zoekfunctie werkt niet echt goed en de categorieën zijn een zootje. Amazon.nl is nog in een soort beta-fase zou ik zeggen. Maar aangezien de Duitse versie van Amazon al wel iDeal ondersteund ga ik er wel vanuit dat het tzt ook wel in de Nederlandse versie komt te zitten.
iDeal werkt inderdaad lekker, maar vergeet niet dat je als koper 1-0 achter staat met zo'n betaling. Cash is king en als je kosten maakt zonder dat je je product of dienst hebt is dat in je nadeel. Ik prefereer Credit Card, niet alleen om de bovengenoemde reden, maar ook omdat je verzekerd bent.
PayPay gebruik ik ook, maar liever niet, omdat ze torenhoge kosten in rekening brengen voor betalingen in andere valuta.
Ik betaal meestal met mijn Curve credit card, en zodra ik de betaling heb gedaan dan lock ik de kaart in de app. Dat voorkomt dat er opeens extra afschrijvingen gebeuren.
Is me namelijk al een keer gebeurd dat ik via een webshop iets had besteld voor 10 euro, en naast de 10 euro werd er 2x 100 euro afgeschreven. Heb het wel netjes teruggehad.
Ik bedacht mij net: sinds het voorlopig alleen kunnen pinnen, braken ook moeilijker tijden aan voor hen die normaal met cash aankopen hun zwarte geld witwassen... De volgestopte sokken, en enveloppen met biljetten onder de matrassen puilen weer uit ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.