Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal betalingen met iDEAL stijgt harder door nieuwe toepassingen

In 2017 is het aantal betalingen met iDEAL gestegen met 33,8 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Die stijging is veel hoger dan in de afgelopen jaren en volgens Currence, het bedrijf achter de techniek, komt dat door nieuwe toepassingen.

Currence maakt bekend dat klanten van Nederlandse banken in 2017 ruim 378 miljoen betalingen met iDEAL hebben verricht, voor in totaal 33 miljard euro. Ten opzichte van een jaar eerder is dat een stijging van 33,8 procent en die stijging is hoger dan in de vorige vijf jaar, toen dat tussen de 22 en 27 procent was.

Volgens Currence komt de sterke stijging door de nieuwe toepassingen van iDEAL. Zo kunnen consumenten onderlinge betalingen uitvoeren via de apps van banken en betaalverzoeken. Ook het gebruik van de qr-code om een iDEAL-betaling af te ronden met een app zou bijdragen aan de stijging. Verder is het in steeds meer buitenlandse webwinkels mogelijk om met iDEAL te betalen. Dat zijn nu ruim zevenduizend winkels in zestig andere landen.

In zijn jaarverslag meldt Currence dat het slagingspercentage van iDEAL-betalingen door het afronden in een app omhoog is gegaan. Bij mobiele betalingen is het slagingspercentage bijna 93 procent en dat is 10 procent hoger dan bij iDEAL-betalingen die via een pc worden uitgevoerd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-05-2018 • 11:32

134 Linkedin Google+

Reacties (134)

Wijzig sortering
Is het mogelijk om geld over te dragen aan iemand zonder de rekening te weten?
Zoals cash geld.
Wat is het probleem dat iemand je rekeningnummer weet? Ze kunnen er echt geen geld vanaf halen hoor.
Automatische incasso kan volgens mij altijd, de toestemming die je er voor verleent is administratief. Dus dat lijkt me niet helemaal juist.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 30 mei 2018 11:46]

Je kunt niet zomaar een automatisch incasso opstarten. Je verleent hier vaak ook toestemming voor door 1 cent te pinnen of 1 cent te betalen via iDeal.
Via Sepa (opvolger van de clieop03 bestanden) kun jij een complete incasso batch aanbieden aan de bank.
Het sepa bestand vereist een sectie (per transactie) met machtiging data zoals machtigingsnummer en datum machtiging.

Het bestand wordt gewoon door de bank verwerkt. Als de klant de incasso laat terug draaien, dan zal de bank pas vragen om de machtiging van de klant.. De pin mogelijkheid is een methode om die machtiging digitaal te geven, maar je kunt ook gewoon nog steeds de groene machtigingskaart gebruiken en bij krediet verstrekkers is de machtiging onderdeel van het contract..
Het bestand wordt gewoon door de bank verwerkt. Als de klant de incasso laat terug draaien, dan zal de bank pas vragen om de machtiging van de klant.
Je mist nog de stap dat je een incassocontract met de bank moet afsluiten. In die overeenkomst wordt geregeld dat jij toestemming moet hebben om te incasseren. Anders wordt je incassocontract beeindigd.
Precies, als je te vaak transacties krijgt die teruggestort worden krijg je een probleem met de bank. Dit is dus geen issue.
Die 1c transactie is alleen om te bewijzen dat het jouw rekening is. Daarnaast geef je ook toestemming.
Klopt, maar niet iedereen mag zomaar automatische incasso's uitvoeren. Daarvoor is een speciaal contract met de bank nodig en de bank zal zeker kijken naar hoe een bedrijf met machtigingen om gaat.
Natuurlijk, praktisch heeft het wel meer haken en ogen maar als dat een gepasseerd station is kom je best best wat weg, als je zou willen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 30 mei 2018 11:57]

Maar dan zijn er een aantal dingen die er gebeuren:
Je kunt minstens 14 dagen van tevoren zien dat er een incasso gaat plaatsvinden. (Bij ING krijg je ook een bericht dat er een nieuw bedrijf komt innen)

Mocht je dat gemist hebben, dan heb je 56 dagen de tijd om het met een druk op de knop zo terug te boeken. Daarna kun je alsnog een ‘Melding onterechte incasso’ indienen bij de bank. Vervolgens blokkeer je het bedrijf dat onterecht incasso's bij je indient.

Niks aan het handje dus...
Juist niet, jij moet hiervoor toestemming verlenen.
Dat is de te volgen regel ja maar volgens mij staat een bedrijf technisch niets in de weg gewoon arbitrair te incasseren.
Nooit onterechte incasso's meegemaakt?

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 30 mei 2018 11:51]

Elke automatische incasso kan gestorneerd worden zonder opgaaf van reden. Winkels die een eenmalige incasso mogen doen, worden afgesloten als er teveel onterechte incasso's voorkomen. Hier zijn bancaire, zakelijke regels voor ingesteld. Je mag ook een incassoblokkade instellen voor een bedrijf.

---

Als iDeal 378 miljoen betalingen heeft verwerkt, is het een leuk verdienmodel (uitgaande van 40ct per trx, dus zo'n 152 miljoen euro omzet). Persoolijk gebruik ik nog steeds liever gewoon overmaken. Gebruik het bij Marktplaats ook niet.
Bij Marktplaats is het juist ideaal om het via het betaalverzoek van Marktplaats (onderwater iDeal) te doen, omdat je dan als verkoper zeker weet dat de koper betaald heeft. Die zie je namelijk direct in de status van het betaalverzoek terug. Dat is een stuk betrouwbaarder dan vertrouwen op de zin 'ik heb het overgemaakt' van de koper.

Andersom werkt het natuurlijk ook, als je iets koopt weet de verkoper dit direct. Verder is het voor hem een stuk betrouwbaarder.
Maar als je het op je rekening ziet verschijnen, weet je toch ook dat het overgemaakt is? Mensen versturen sowieso niet voordat ze het geld hebben ontvangen. Dertig cent vind ik best heel veel! Nu snap ik waarom ze Ideal zo actief aan het pushen zijn al die tijd
Je zit eerder onder de 30cent trx (tarief wat voor iedereen haalbaar is, en dan nog bedrijven die op grote schaal korting krijgen), en sinds banken met betaalverzoeken zelf de (ideal) betaling aanbieden zal het nog wel lager zijn, want die kost het niks.
Nop, jij moet namelijk aan bank x aantonen dat rekeninghouder x er toestemming voor heeft verleent.
Als jij structureel samenwerkt met een bank en een betaalopdracht aanlevert gaat dat per batchopdracht en daar wordt echt niet regel voor regel gecheckt of jij het juiste formuliertje hebt. Hoe zie je voor je dat dat werkt met batches van een ton per keer?

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 30 mei 2018 11:54]

Ow jawel.. of denk jij dat banken graag gelden terug storen uit eigen zakken?
Ow jawel.. of denk jij dat banken graag gelden terug storen uit eigen zakken?
Dat zullen ze eenvoudig verhalen.

Incasso kan zonder toestemming klant, althans dat was 15 jaar geleden zo toen ik bij de bank werkte.
"Incasso kan zonder toestemming klant, althans dat was 15 jaar geleden zo toen ik bij de bank werkte."


Om "het kan" te schrijven, vanwege een ervaring van 15 jaar geleden lijkt mij niet echt zinvol.
Ik doe nu de incasso voor de contributie voor een sportvereniging en ik kan zo een rekeningnummer intikken en daarvan incasseren. De machtiging wordt namelijk door het programma zelf aangemaakt met een scriptje.

Als beveiliging mocht ik in het begin alleen kleine bedragen doen en was de totale incasso ook beperkt. Inmiddels is gebleken dat er niet veel storno's zijn en zijn de limieten stevig omhoog gegaan.

Naam/nummer controles heb ik ook niks van gemerkt, dus de controles zijn idd vrij beperkt.

Voor nieuwe klanten is het trouwens gebruikelijk dat de incassomachtiging door een klant bevestigd moet worden via een ideal betaling van ¤ 0,01, maar omdat ik de nodige bejaarden in de vereniging heb zonder internettoegang was dat voor mij sowieso geen optie.
M.a.w. je moet goed in de gaten houden wat er afgeschreven wordt, want het kan gewoon 'beginnen' zonder dat je er vooraf toestemming voor gegeven hebt.
Toch wat vaker inloggen....
Txs
Er is bij mij een keer een fout gemaakt in het rekeningnummer voor m'n zorgpremie. 3 maanden lang is er bij iemand anders afgeschreven. Ik moest er zelf achteraan om het goed te zetten.
Ik moest er zelf achteraan om het goed te zetten.
Waarom die ander niet ? Die is toch het ik-heb-er-niks-mee-te-maken-slachtoffer. ?
Die heeft blijkbaar niets doorgehad. Ik ging navragen of ik wel verzekerd was, omdat er geen afschrijvingen waren. Toen hebben ze het gecorrigeerd voor de volgende maanden, maar het was aan mij om aan te geven of ze het geld terug moesten gaan storten en dat ik alsnog voor die maanden zou betalen. Vriendelijk als ik ben, heb ik dat wel gedaan.
met 1 druk op de knop, genereerd met gewoon paar ton. :+ maar idd; kosten/baten, neemt men voor lief
Dat doen ze niet uit eigen zak, een incasso kan je namelijk zelf al x dagen terug draaien en een bank kan dat nog langer, zeker als je achteraf geen bewijs kan tonen dat je gerechtigd bent dat (incasseren) te doen ;)

Maar een incassant (of hoe je dat ook schrijft) die vaak de mist in gaat word die mogelijkheid gewoon (terecht) ontnomen.
Dat is echt slechts administratief. Wat wel kan gebeuren, is dat als iemand iets storneert dat jij moet aantonen dat je toestemming hebt ontvangen. En als dat niet lukt dan zouden er maatregelen kunnen volgen.

Of dat daadwerkelijk gebeurt weet ik niet, wij zijn een 100% legaal bedrijf dus ik heb dit nog niet meegemaakt. De enige storneringen die wij meemaken zijn storneringen wegens te weinig saldo.
En daar gaat het nog wel eens mis. Voorbeeld: Menzis zit zomaar extra geld van mijn rekening af te schrijven. Is na 1x opgelost, maar ze adviseerden niet te storneren aangezien dan ook mijn eigen premie storneerde. De andere persoon moest dat verschil (>¤100) maar even overmaken. Nu was dat toevallig een familie lid en was waarschijnlijk daarom het e.e.a fout gegaan bij Menzis, maar alsnog.
Afgelopen jaren is het een en ander in het betalingsverkeer verscherpt. Zo ook incasso's. Deze moet je nu echt via iDEAL accorderen. Bij enkele instelling kan het nog schriftelijk, maar dan krijg je via je eigen bank een melding als een instelling een incasso aanmeldt bij ze en dan kan je nog aangeven of het klopt of niet voordat het geind kan worden.
Nee maar het is weer een stap dichter bij identiteitsfraude.
Ik denk dat dat met je rekeningnummer wel mee zal vallen, maar goed.
Bel maar eens een klantenservice. Dan is (iig bij KPN) soms ook een van de checks de laatste 4 cijfers van je bankrekening....
Tja dan heeft kpn haar zaken niet goed voor elkaar lijkt me als ze dat als enige gebruiken om je identiteit te checken.
Nee, zeker niet als enige. Daarnaast ook geboortedatum, PC-huisnummer en dus laatste 4 cijfers bankrekening. Nog steeds niet waterdicht natuurlijk
Idd niet echt waterdicht en geen gegevens die echt extreem moeilijk te achterhalen zijn.
Je zou verwachten een veiligheidsvraag die je eerder hebt opgegeven.
Uit mijn Telfort tijd, weet ik dat ze daar inderdaad bij de KS mee werkten.
Ga er maar eens op letten zodra je zelf ergens iets wilt regelen. Vrijwel altijd wordt enkel gevraagd naar postcode huisnummer achternaam en geboortedatum.

Vaak moet je nog vragen om bevestiging te krijgen per e-mail zodat je nog iets van bevestiging hebt. Dus een soort opt-in optie per e-mail van "Klopt het dat je je autoverzekering hebt aangepast? Klik hier om dit te bevestigen" gaat er zeker niet snel komen.

Bij veel verzekeringen (reis, inboedel etc) kan je sowieso de verzekering veranderen met enkel die gegevens. Wellicht kan ik ook wel een autoverzekering opzeggen zonder meldcode te noemen. Lekker dan heeft iemand het op je voorzien, rijdt je zonder dat je het weet onverzekerd rond. Gebeurd er wat leg dan maar eens uit dat jij niet degene was die opgezegd heeft.

[Reactie gewijzigd door Libbz op 30 mei 2018 13:52]

Dit lijken mij ook eerder zaken om de persoon te identificeren en niet verifiëren. Belangrijk verschil.
De vraag is wat mij betreft dan vooral wat je ermee kan. Kan je daarmee je adres veranderen, en vervolgens abonnement afsluiten op naam en rekening van die persoon is het kwalijk. Kan je bijvoorbeeld alleen een vervangende sim-kaart aanvragen die je weer terug kan sturen als hij bij je aankomt en gewoon kan aangeven dat jij niet degene bent die hem besteld heeft is het probleem ineens weg. Of in het eerste geval dat de fraudeur nog een 1 cent pintransactie moet doen om te laten zien dat dat echt zijn rekeningnummer is.
dan hebben ze ook nog je CVV/CVV2 nummer nodig (pasnummer)

anders kunnen ze geen betalingen afschrijven
zonder jouw toestemming
Exact, dus het gevalletje identiteitsfraude zal allemaal wel meevallen met enkel je rekeningnummer.
ja dit kan via Tikkie, de persoon kan je een betaalbevestiging sturen en je kan het gemakkelijk overmaken zonder zijn rekening te weten.

Tikkie is ook een deel dat iDEAL vaker wordt gebruikt. dit staat ook op NU.nl
Maar komt mijn bankrekening nummer niet bij hem te staan?
Na de betaling kot het wel bij hun op het rekeningoverzicht te staan.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar volgensmij werkt Tikkie op de volgende manier:

Ik (ABN) stuur een Tikkie naar jou (ING). Jij maakt het geld over van jouw rekening (ING) naar de Tikkie rekening (ING). Tikkie krijgt vervolgens een bevestiging dat jij hebt betaald en de Tikkie rekening (ABN) maakt vervolgens geld over naar mijn rekening (ABN).

Not sure tho en misschien dat iemand anders toevoegingen heeft op mijn bericht

Edit: Zelf even gecheckt, het loopt inderdaad via alleen een ABN rekeningnummer. Op het afschrift is de begunstigde rekeningnummer te zien bij de omschrijving (Naam + rekeningnummer).

[Reactie gewijzigd door royzegthoi op 30 mei 2018 12:08]

Volgens mij is Tikkie gewoon volledig ABN Amro. Zodra jij een Tikkie ontvangt van iemand, betaal je deze via iDeal. In de Tikkie app wordt dit bevestigd, en dan wordt er vanaf een ABN rekening binnen 1 werkdag geld overgemaakt, ook als je Rabo, ING of wat dan ook hebt, gaat dit volgens mij via een ABN rekening. Correct me if i'm wrong.
Tikkie is een initiatief van ABN Amro en geld wordt inderdaad naar een ABN Amro-rekening gestuurd. Wanneer ik, als ING-klant een Tikkie stuurt, duurt het inderdaad even voordat het geld daadwerkelijk op mijn rekening staat (binnen een werkdag in ieder geval).

Zelf gebruik ik dan ook geen Tikkie als ING-klant, maar ING Betaalverzoek welke in de ING-bankapp zit ingebakken. Werkt hetzelfde, alleen voordeel voor mij is dat ik het geld direct heb. Helemaal wanneer je hiervan gebruik maakt in het weekend is het handig; via ING heb ik ook dan mijn geld direct terug en via Tikkie moet ik tot maandag wachten.
Ik ben zelf ook een ING-klant en heb Tikkie nog nooit gebruikt om zelf iets te sturen. Betaalverzoeken van ING gebruik ik juist weer heel erg vaak, inderdaad omdat het geld gewoon direct op je rekening staat.
Ze hebben deze week nog een nieuwe feature toegevoegd voor het genereren van een betaalverzoek. Je kan de ontvanger de mogelijkheid geven om het bedrag aan te passen. Of een blanco betaalverzoek versturen, dan moet de ontvanger zelf wat invullen.
Volgens mij heeft Tikkie gewoon een eigen rekening (vast bij de ABN). De Ideal omgeving die je krijgt maakt daar het geld naar over. Tikkie krijgt een bevestiging van een succesvolle Ideal betaling en maakt dan het geld over naar de ontvanger.
Het geld wordt gereserveerd op de rekening van de betalende partij. Het duurt nog steeds een aantal dagen voordat het definitief op de rekening van de ontvanger staat.
Nog steeds staat er in de afschriftbeschrijving het rekening Nr. van de ontvanger.
Maar Lisadr is wel correct.

Ik heb toevallig de laatste week 1x van Rabo betalingsverzoek (van mijn rabo naar andere rabo via een rabo rekening) en een tikkie gedaan (ook van rabo naar rabo maar via een abn rekening)

maar bij beide zie ik in de omschrijving wel de echte rekening waar het naar toe gaat. Dus daarna weet ik ook zijn/haar echte rekeningnummer.
Dit klopt niet.

Tikkie boekt direct het geld over van ABN AMRO rekening naar jouw (ING) rekening, en wacht dus niet eerst op het geld dat ING naar ABN AMRO stuurt.

De reden dat het even kan duren voordat jij het geld op je ING rekening te zien krijgt (als je Tikkie zou gebruiken) is omdat clearing en settlement tussen de banken onderling volgens batches gaat. En als je na de cut-off zit, is het inderdaad zo dat je moet wachten tot de volgende batch verwerkt wordt. (s'weekends).

Dit zal de komende jaren veranderen na intrede van Instant payments.

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 30 mei 2018 12:37]

Nee, je krijgt een betaallink waarin je direct op het rekeningnummer van de tegenpartij stort. Die krijg je ook te zien dus is niet anoniem.
Zojuist even mijn tikkie app gecheckt die ik recentelijk heb gebruikt. Rekeningnummers zijn niet zichtbaar. Enkel de naam welke gekoppeld is aan de tegenrekening.
Bij Tikkie stort je niet direct op de rekening van de tegenpartij maar stort je op een rekening van Tikkie (ABN Amro). Het bedrag wordt daarna binnen 1 werkdag overgemaakt naar de begunstigde.

Betaalverzoeken via de bank werken wel zo, dan stort je direct op de rekening van de tegenpartij.
Ja, alleen bij de meeste banken staat het een dag op een ‘tussenrekening’. bunq is geloof ik de enige bank die het gelijk naar je doorboekt (de initiator moet dan wel bij bunq bankieren volgens mij) bij Tikkie is dat volgens mij niet zo, zelfs als je de initiator van de betaling bij ABN zit (Tikkie is een product van ABN).

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 30 mei 2018 12:02]

Klopt ik gooi altijd een betaalverzoek van mijn eigen bank er uit, is gelukkig wel instant, dus aan de deur betalen met ideal kan gewoon, werkt heel fijn!
Ja dat maakt MP verkopen een stuk beter (in plaats van dat je moet checken of geld wel echt is).
bij elke bank is het bij de bank zelf meteen doorgeboekt, als jij bij ING op zondagmiddag wat overboekt naar een andere ING klant staat het er gewoon binnen 5 minuten op.

Als jij van BunQ naar een andere bank boekt zal dat net zo lang duren als van bijvoorbeeld ING naar een andere bank....
Oew….begreep van iemand met een ABN rekening dat het niet direct op zijn rekening stond, maar dat het dus tot de volgende dag duurde.
Na de betaling kot het wel bij hun op het rekeningoverzicht te staan.
Nee, daar staat het nummer van de ABN Amro bank en hun tussen rekening voor tikkie:
Tikkie maakt gebruik van een tussenrekening bij ABN AMRO. Heb jij ook een rekening bij ABN AMRO? Dan krijg jij je geld dezelfde dag nog. In alle andere gevallen krijg jij je geld de volgende werkdag.

...
Als je geld ontvangt of betaalt via Tikkie, gaat dat via de Tikkie-tussenrekening. Boek daar dus geen geld naar terug! Als je geld wilt terugboeken naar de betaler van je verzoekje, heb je zijn eigen rekeningnummer nodig. Of je kunt de betaler natuurlijk vragen om jou een Tikkie te sturen :-)
Ligt eraan. Bij bepaalde payment providers betaal je aan de provider die vervolgens aan de ontvanger betaalt. Adyen is er zo een.
Adyen is geen (consumenten)bank... het gaat hier om de functionaliteit van diverse bank-apps waarmee je een betaalverzoek kunt doen dat via een url kan worden gedeeld (Tikkie is de app van ABN). Ik heb alleen ervaring met de implementatie van de Rabobank app. Daarbij is het zo dat de 'provider' gewoon de Rabobank is, als ik een betaalverzoek binnen krijg is de tegenrekening dus een generieke Rabo rekening. Echter zie ik in de opmerking wel het IBAN van de betaler die via iDEAL betaald heeft. Hoe dit bij andere implementaties gaat hangt af van de bank.
Hoe moet het systeem weten waar het naar toe moet?
Dat je via nfc stuurt? Zo hoeft alleen een app met een app te communiceren en hoef jij een anders rekening niet te zien.
En in de rekening staat er maar een naam en geen rekening nummer.
Dat werkt dus niet bij Apple en NFC is niet betrouwbaar genoeg ervoor.
Correctie apple vind dat zodat ze apple pay kunnen pushen ja.
Dat is dan apple probleem daar hoeven de andere 80% van de markt niet van onder te lijden..
Niet met Ideal dat aan je bankrekening gekoppeld is. Dat veronderstelt altijd een tegenrekening waar het geld naar toe gaat. Er zijn voldoende alternatieven waar geen banken aan te pas komen, of in elk geval niet zichtbaar, zoals PayPal etc.
Je bedoeld dan inderdaad cash geld.

Maar als je het wel wil overmaken, hoef je via een betaalverzoek slechts op een link te klikken en te accorderen. als je geld overdraagt via een bankrekening moet ergens binnen het proces de rekening van de ontvanger altijd langs komen.
Met bunq kan dat inderdaad. Je stuurt dan een payment naar een telefoonnummer of email adres. De ontvanger krijgt een link, kan zelf zijn IBAN invullen en de betaling wordt in orde gemaakt.

Dit heeft overigens weinig met iDeal te maken. Met een betaalverzoek (die wel vaak iDeal gebruiken) kun je geld naar jou laten overdragen ipv andersom.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 30 mei 2018 12:01]

dat is zeker mogelijk, dan zal je tikkie moeten gebruiken en de link via whatsapp oid sturen. bij rabobank zit tikkie in ieder geval ingebouwd in de bankieren app. heb het verschillende keren gebruikt en ben er ook zeker tevreden over :)
Ja, met een betaalverzoek.
Paypal BUMP was zoiets.
Gewoon via een betaalservice bijvoorbeeld Mollie. Dan zien ze je rekening nummer niet.

Ideal moet echt eens aankoop verzekering gaan bieden tegen meerprijs zodat ze met PayPal concurreren.
Tikkies zijn echt ideaal bij etentjes, bezoekjes aan de kroeg met vrienden of een gezamenlijke barbecue. Ik gebruik het in mijn vriendenkring zo enorm vaak...
Als je toch naar de bar loopt, doe van mij ook maar een rondje. Stuur maar een Tikkie dan!"
De moderne variant van iemand een tientje meegeven als ie bier gaat halen.. :)
Ik vraag me nu al tijden af wat Tikkie zo bijzonder maakt? In de ING app kon je al veel langer een betaalverzoek sturen en het is helemaal niet nodig dat de ontvanger ook ING heeft.

Heeft Tikkie dan gewoon betere marketing of kan het meer dan ING?
Je hebt direct zekerheid dat het erbij staat. Van ING naar Rabo bijvoorbeeld duurt een dag. Bij Tikkie gaat het instant, net zoals bij iDeal (dush, want het is via iDeal).

Dit is ook handig voor bijvoorbeeld autodealers. Die hebben raar genoeg vaak geen iDealbetaalmogelijkheid. En dus moet je een dag van tevoren het geld overboeken. In de crisis zijn zo mensen hun auto misgelopen omdat het autobedrijf in de tussentijd failliet ging. Met iDeal of Tikkie is het direct verwerkt en kan je het ter plekke doen terwijl je er zit om de auto op te halen. Maar okee, Tikkie is meer voor etentjes en avondjes uit bedoeld geloof ik. :)

// edit: Ja, ik weet dat alles via iDeal officieel gezien niet instant is, maar de ontvanger weet dat het binnen is gekomen en niet meer terug te draaien is, en zorgt ervoor dat het wel direct bij jou binnenkomt.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 30 mei 2018 13:49]

Rabo betaal verzoek is ook bijna direct binnen.. ook van andere banken.

Om die reden gebruik ik tikkie al niet, heb/had ook geen idee welk bedrijf er achter zit en wat er met al mijn betaal en andere gegevens rond een verzoek gedaan wordt.
Geldzaken hou ik lekker bij m’n eigen bank.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 30 mei 2018 12:47]

Ook een ing betaalverzoek staat onmiddelijk op de rekening ongeacht de betalende partij. de manier om in het weekend geld over te maken. Tikkie van AbnAmro is misschien niet de beste maar heeft wel de beste marketing.
Bij een ING betaalverzoek wordt het ook direct verwerkt (gaat via ideal).
Via een betaalverzoek is een betaling instant ongeacht de bank zover ik nu gezien heb. Aangezien ING ook gewoon iDEAL gebruikt. Geprobeerd met mensen met Rabobank SNS en knab.
Per Tikkie-verzoek kun je max. 750 euro vragen. Je krijgt direct een pushmelding wanneer de ander betaald heeft wat in principe de zekerheid geeft dat je het geld gaat ontvangen. maar het ontvangen gaat niet altijd instant is mijn ervaring.Ik zie op maandag wel eens bijschrijvingen van Tikkies die in het weekend verwerkt zijn.
Tikkie is van ABN Amro en maakt net als de overige betaalverzoeken gebruik van iDeal.

Het is dus niet zo dat het geld direct op de andere rekening staat. Volgens mij wordt het voor 15:00u nog dezelfde dag verwerkt. Daarna kan het morgen worden.

ABN zegt zelf: "Als je beiden niet bij ABN AMRO zit, staat het geld niet direct op je rekening. Dit is hetzelfde bij een standaard overboeking van de ene bank naar de andere bank."
Volgens mij duurde tikkie wel een dag? Een betaalverzoek van de rabobank. Is er ongeacht de bank wel gelijk.
Wat een verwarring allemaal hier.

Het is vrij eenvoudig. Overboekingen binnen dezelfde bank worden direct verwerkt. Overboekingen tussen verschillende banken lopen via Equens en worden alleen verwerkt tijdens kantooruren. iDEAL betalingen worden direct verwerkt.

Dus als je bij dezelfde bank zit als van wie betaalverzoek afkomt (Tikkie -> ABN) dan heb je het geld direct op je rekening. Zit je bij een andere bank, dan moet je wachten op de clearing en komt het geld pas tijdens kantooruren binnen.

Maar omdat zij (Appie bv) al wel weten dat de iDEAL betaling gelukt is, kunnen ze wel garanderen dat jij je geld gaat krijgen. Dus das wel veiliger dan iemand op zijn blauwe ogen vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 30 mei 2018 13:09]

Tikkie gaat ook niet instant. Je geld gaat naar een tussenrekening van de ABN. Als je zelf ook bij ABN zit krijg je je geld direct maar anders wordt het de volgende dag pas overgeboekt naar je eigen rekening. Om die reden gebruik ik soms toch het betaalverzoek in de Rabobank app.
Dat eerste, ik heb ING dus ik gebruik Tikkie niet om geld te ontvangen. Daarvoor gebruik ik het betalingsverzoek van de ING. Scheelt weer een derde partij (en app) met mijn geld.
Het werkt verder (voor de gebruiker) precies hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door LordSinclair op 30 mei 2018 11:54]

Én je hebt direct het geld op je rekening staan, ook al komt het van een andere bank. Bij Tikkie duurt dat altijd even.
Een betere marketing ja. Het gaat om gemak: iedereen kan gebruik maken van Tikkie, ongeacht je bank. En "Stuur even een Tikke!" ligt lekkerder in de mond dan "Hee kerel, stuur even een betaalverzoek" :P
Dat en omdat iedereen van tikkie gebruik kan maken zonder bij de ING te moeten zitten natuurlijk. Ik zou het echter nog veel leuker vinden als elke bank een ideal betaalverzoek ingebouwd zou hebben zodat ik dat hele tikkie ook links kan laten liggen.
Niet iedereen zit bij de ING. Voor zover ik weet is het bij mijn bank niet mogelijk (maar ik heb dan ook niet echt onderzoek ernaar gedaan), dus dan is Tikkie een prima alternatief. En het is ook heerlijk makkelijk om te gebruiken (geen idee of dat bij ING ook zo is).
Wat dacht je op festivals waar je in één keer voor jezelf en 8 vrienden tegelijk muntjes gaat halen en ze allemaal één Tikkie stuurt in de groepsapp. Scheelt gewoon 10 minuten van je tijd 8-)
Haha, dat is inderdaad ook super ideaal!
378 miljoen, gemiddeld dus zo 1 miljoen Ideal transacties per dag. Bovelking boven de 18 is grofweg 13.5 miljoen dus één op de 13.5 maakt per dag een Ideal transactie.Gemiddeld dus per persoon zo een 2 x per maand.

Ik vind twee keer maand gebruik van Ideal niet schrikbarend hoog. Ik haal het gemiddelde in mijn eentje wel omhoog :)
Mijn oma van 95 doet alles met geschreven bankopdrachten. Denk dat er heel veel 60/70 plussers zijn die van al dat "moderne" spul niks moeten hebben...

Daarnaast wordt wordt het gemiddelde dus flink omhoog getrokken door Tikkie gebruikers. Gebruik je geen Tikkie dan is 2 transacties per maand redelijk OK. Als ik kijk hoevaak ik dingen met iDEAL koop, dan zit ik maar iets boven dat gemiddelde.
Ik zit er ver boven, maar inderdaad mijn schoonouders (70+) doen niks met internetbankieren. Die hebben nog gewoon ouderwetse overschrijfkaarten.
Sinds ik pizza via internet kan bestellen en dat met iDeal kan betalen haal ik dat zeker wel, ja.
Maar ja, dat is een gemiddelde gebasseerd op de gehele bevolking (waarom trouwens boven de 18? Ik maakte ook al gebruik van iDeal voor ik 18 was). Er zullen nog genoeg mensen zijn die gewoon geen gebruik maken van iDeal. Ik denk dat (zoals al gezegd) de meeste mensen boven de 60 vrij weinig kopen op internet en dus ook geen iDeal gebruiken. En er zijn ook genoeg mensen die betalen met credit card en/of PayPal.

Maar inderdaad, ik zit ook wel boven de 2x per maand. Ik denk dat ik eerder richting de 2x per week kom...
Ik vind het super dat je nu ook bij buitenlandse webwinkels met iDeal kan betalen, maar iDeal blijft een systeem die misschien snel en goedkoop is, maar biedt 0 garantie voor de koper.

Dus bij grote aanschaffen, en zeker bij buitenlandse webwinkels, gebruik ik nog steeds een creditcard die verzekerd is.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 30 mei 2018 12:16]

Niet helemaal: Als je iemands kredietkaartgegevens hebt, kun je zonder zijn toestemming geld afschrijven. Betalen met kredietkaart vereist daarom een zeker vertrouwen in de ontvanger. Weliswaar kun je ongewenste afschrijvingen bij de kredietkaartverstrekker aanvechten, maar dat is gedoe en zeker bij betwiste transacties is het onduidelijk wat het resultaat is.

Bij inchecken in een hotel moet je vaak je kredietkaartgegevens achterlaten. Ik ben daar nooit gelukkig mee, omdat het hotel naar willekeur dingen kan afschrijven. Voor de kredietkaartverstrekker zijn het evenwel geauthoriseerde betalingen, dus krijg je daar bij betwisting vaak nul op het rekest.

Ideal heeft die nadelen niet, omdat per betaling expliciete toestemming vereist is. Ik heb daarom geen moeite met Ideal in het buitenland: Misbruik of ongewenst gebruik is niet mogelijk. En al helemaal als het bijvoorbeeld AliExpress is, de kopersbescherming is daar gewoon goed geregeld.
Jij hebt over iets anders...

Ik heb over koper bescherming, dat biedt iDeal niet, punt, dat kan een vliegticket die je hebt gekocht en de maatschappij failliet is gegaan, of een dure gadget die je in het buitenland heb gekocht en het is naar 3 maanden kapot gegaan, een verzekerd credit card (bijna alle credit cards van ICS hebben een standaard 6 maanden verzekering die uitgebreid kan worden tot 1 jaar met extra bijdrage).

Daarnaast over wat jij heb, om fysieke te betalen met een Nederlandse credit card heb je een pin code nodig, en bij online betalingen is 2FA via de ICS app nodig, tot nu heb ik alleen bij Amazon gezien dat die 2FA niet gevraagd wordt, maar dan is het super makkelijk om je geld terug te vragen.
Die pincode is optioneel, incassanten kunnen zo zonder pincode geld afschrijven van een Nederlandse kaart als ze willen. Doen ze in hotels nog wel eens als mensen de pincode van hun kaart niet weten. Enige wat nodig is, is het kredietkaartnummer de CVC-code. Ik ben bij on-line betalingen nog nooit om een 2FA gevraagd en weet eigenlijk niet eens wat het is.
Ik had over een fysieke betaling bij de winkel, in de VS en Duitsland werken ze nog met handtekening zonder pincodes.

Inderdaad je kan een transactie nog autoriseren met alleen de CVC, maar mijn laatste ervaringen is dat zelfs met alle credit card gegevens online ingevuld, bij aankomst op hotel moest ik mijn kaart autoriseren door de pincode in te toetsen.

En in alle mijn online bestelling in de laatste jaar had ik te maken gehad met 2FA (MasterCard 3d secure) muv Amazon, bij Coolblue, Emirates, media markt... Misschien is dat afhankelijk van je bank/credit card uitgever? Ik heb een prepaid van ICS.

Heb ook nog een debit MasterCard van Bunq daar wordt je inderdaad niet gevraagd naar 2FA, maar Bunq werkt met random CVC.
Bij inchecken in een hotel moet je vaak je kredietkaartgegevens achterlaten. Ik ben daar nooit gelukkig mee, omdat het hotel naar willekeur dingen kan afschrijven. Voor de kredietkaartverstrekker zijn het evenwel geauthoriseerde betalingen, dus krijg je daar bij betwisting vaak nul op het rekest.
Maar dat geldt voor elk bedrijf waar je met cc kunt betalen, niet alleen hotels.

Als een bedrijf te vaak voorkomt bij rapportages van misbruik, wordt daar echt wel wat mee gedaan. Zo'n bedrijf loopt het risico om z'n creditcard-faciliteiten te verliezen, en dat is killer voor je business, dus ze kijken wel uit.
Winkels in Nederland en in het buitenland hebben tegenwoordig chip and pin readers die met je kredietkaart werkt. Dus kan je gewoon met NFC of met chip je betaling doen hoef je geen kredietkaart gegevens te overhandigen. Als ze die niet hebben staan dan betaal je cash. En bij een hotel book je online en als ze om je kredietkaart vragen zeg je aan de balie dat je de check out rekening met cash betaalt.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 30 mei 2018 13:04]

Dat probleem had je met contant geld ook, is gewoon geen leuke situatie als consument even ¤1200 terugboekt van een LED TV die die heeft gekocht vanmorgen.
Ik moet dan ook zeggen dat iDeal een ideaal (;)) systeem is om geld mee over te schrijven, zeker in combinatie met Tikkies is het in Nederland tegenwoordig onmisbaar.
Maar deze groei is echt wel intens hoog, ik vraag me af hoe veel jaar ze dit vol kunnen houden.
De groei kan misschien niet zo heel erg lang volgehouden worden, maar ik denk dat het nog heel erg lang gebruikt gaat worden omdat het gewoon een echt onmisbaar systeem is.
Totdat alle online bestellingen via iDeal gaan in ieder geval. PayPal en Visacard BTFO.

Volgens mij is het voor winkels ook veel goedkoper dan creditcards?
Het helpt ook dat je tegenwoordig bij buitenlandse winkels zoals Amazon en AliExpress ook met iDeal kan betalen.
Bij Amazon kun je alleen nog kiezen voor een creditcard. Zit het in een testfase?
Bij welke site kijk je? Op Amazon.de kun je gewoon iDeal gebruiken. Op de engelse versie weet ik niet, maar daar zijn ook veel producten die niet naar Nederland verstuurd worden, dus gebruik hoe dan ook altijd de duitse.
Ik zie dat je inderdaad voor sommige producten ideal kan gebruiken. Niet voor video of licenties.
Dit is inderdaad het geval voor de amerikaanse versie van de website, bij de duitse amazon al meerdere keren ideal gebruikt.
Is er een lijst ergens van deze 7000 winkels?
Verder is het in steeds meer buitenlandse webwinkels mogelijk om met iDeal te betalen. Dat zijn nu ruim zevenduizend winkels in zestig andere landen.
Ik was benieuwd dus heb even gezocht, maar zo snel kon ik zo'n lijst niet vinden.
Dat Europese banken met dit soort initiatieven haast maken verwondert niet omdat ze zich uiteraard de kaas van het brood niet willen laten stelen door internationale (Amerikaanse) elektronische directe betaalwijzen, i.c. Amazon, Google pay, etc. (Payconic in Vlaanderen).
Haast en spoed is zelden goed - ik zou vooral spijkerharde garanties willen dat m'n privacy gigantisch hard afgeschermd wordt - en dat ik als klant altijd en overal de baas blijf. Dat wil zeggen op geen enkele manier mag de bank enige data oogsten voor eigen gebruik - men mag geen biometrische gegevens opslaan, nog verifieren. En alles wat onder bankieren valt is tot in het absurde vervat onder de geheimhouding tussen klant en bank (enkel het gerecht - en helaas de fiscus - mogen die data opvragen).
Da's hard - maar dat zou de wetgever nu 's voor eens en altijd voor ons in staalhard juridisch beton moeten gieten. Al de rest is zever in pakskes.