Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal online betalingen groeide in 2017 met 30,7 procent in Nederland

Het aantal online betalingen is in 2017 met 30,7 procent gegroeid naar 455 miljoen transacties. Nederlanders gebruiken met name iDeal, maar ook steeds vaker een creditcard. De grootste groei in creditcardbetalingen komt door diensten als Netflix en Spotify.

Volgens de Betaalvereniging Nederland groeide het gebruik van creditcards in het afgelopen jaar met 10,2 procent tot bijna 160 miljoen transacties. Het gemiddelde bedrag kwam uit op 75 euro per transactie. Creditcardbetalingen groeiden het hardst bij diensten zoals Netflix en Spotify. Volgens de organisatie was de omzet uit creditcards daar 14,1 procent hoger.

Voor online betalingen is iDeal nog altijd het meest populair in Nederland. Currence maakte eerder deze week al bekend dat er vorig jaar 382,7 miljoen iDeal-transacties hebben plaatsgevonden en dat meer dan de helft daarvan met een smartphone is gedaan.

Ook aan de kassa wordt steeds vaker met een pinpas of creditcard betaald. Het aantal betalingen met een pas groeide met 7,7 procent naar 3,93 miljard. Bij 3,84 miljard transacties ging dat om een betaling met pinpas. Van die pintransacties was 49 procent contactloos. Een jaar eerder was dat nog 24 procent.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-01-2018 • 08:59

46 Linkedin Google+

Reacties (46)

Wijzig sortering
De creditcard gebruikte ik vooral voor bestellingen van Amazon.de. Ondanks dat ik bestellingen kan plaatsen met iDeal blijf ik de creditcard gebruiken. Eventuele refunds gaan zoveel sneller. Bovendien reserveren ze een bedrag op je kaart bij een bestelling. Pas bij het verzenden wordt er afgeschreven van je creditcard. Je bent tenslotte ook beschermd tegen frauduleuze transacties en onvoorzichtige pakketbezorgers.
Precies de reden dat ik eigenlijk amper mijn pinpas meer gebruik. In de stad (Rotterdam) wordt de CC inmiddels op zoveel plekken geaccepteerd, dat ik mijn pinpas bijna niet meer nodig heb.
Zitten daar geen hogere commissies aan vast? (procentueel ipv een vast bedrag a la 2-5 cent)
Daar zitten voor de winkelier hogere commissies aan vast. De webwinkelier is ook meer commissie kwijt, maar vaak zie je dat dit bij het afrekenen omgezet wordt in een toeslag.

Overigens staan de toeslagen ter discussie met de introductie van nieuwe regelgeving.
Wat ik een slechte zaak vind, voor een duurdere betaalmethode mag je de klant best meer rekenen. natuurlijk mag er een bepaalde minimum standaard worden gesteld aan eisen maar ik wil echt niet betalen voor alle verschillende betaalopties als android pay, apple pay, en ga zo maar door. Ik wil pinnen/ideal omdat het veilig is, ik hoef al die andere betaalmethodes niet en ik wil er ook helemaal niet aan meebetalen omdat het al iets is voor mensen met meer geld. apple pay moet je een iphone voor hebben, android pay moet je een android apparaat dat ondersteund is hebben, credit card moet je voor bij betalen bij praktisch alle banken en anders betaalde je al meer dan bij de concurentie. Pinnen zelf is al een hindernis genoeg voor kleine bedrijven, die pinterminals zijn niet goedkoop en de fees erop ook niet. Krijg je dalijk dat je 5 verschillende betaalmiddelen moet ondersteunen omdat mensen anders gaan klagen.

[Reactie gewijzigd door t link op 19 januari 2018 11:27]

Jij betaald ook niet extra door de betaalmethodes die winkels aanbieden, meestal betaald de winkel die zelf en neemt dat voor lief, doen ze dit niet dan krijg je dit als toeslag als je een duurder betaalmiddel gebruikt, je maakt je dus zorgen om niks.
Jij betaald ook niet extra door de betaalmethodes die winkels aanbieden, meestal betaald de winkel die zelf en neemt dat voor lief
Ja in het capitalistische systeem gaan capitalistische entiteiten met capitaalverlies iets doen wat hun klanten tegoed komt, klinkt niet echt aannemelijk ofwel? Die klap moet ergens worden opgevangen, op den duur zijn dat altijd de betalers niet de betaalden.
doen ze dit niet dan krijg je dit als toeslag als je een duurder betaalmiddel gebruikt
heb je wel gelezen waarover dit gaat? Je opmerking slaat de plank compleet mis. Hier:
Overigens staan de toeslagen ter discussie met de introductie van nieuwe regelgeving

[Reactie gewijzigd door t link op 19 januari 2018 16:42]

Als ik als ondernemer voor een duurdere betaalwijze de klant extra laat betalen is mijn eigen keuze, als het de klant niet aanstaat kiest hij maar een andere betaalwijze of gaat hij ergens anders winkelen. Dat de EU dit wil verbieden vind ik maar vreemd. Blijkbaar hebben de banken hard gelobbyd in Brussel.
Ik denk eerder dan consumentenorganisaties hier voor hebben gelobbyd.
Ligt aan de winkel of online winkel die je gebruikt, het kost meer voor de eigenaar dat klopt.

maar of jij die extra kosten moet betalen ligt dus inderdaad aan de winkel of die het doortrekt naar de klant, wat steeds vaker niet het geval is.
Je wordt wellicht beschermd tegen frauduleuze transacties, maar dat is een direct gevolg van de slechte beveiliging van creditcards. Bij iDeal hoef je niet bij iedere willekeurige wappo je gegevens achter te laten, met als resultaat dat verkeerde transacties niet *kunnen* voorkomen. Daarnaast betaal je flink voor die slechte beveiliging: bij elke transactie wordt een deel naar de bank overgemaakt, omdat ze van te voren al weten dat ze een percentage van al het transactieverkeer aan scammers moeten geven. Precies hetzelfde geld voor de onvoorzichtige pakketbezorgers.

Ik hoop daarom dat creditcards langzaam afsterven. De beveiliging is slecht, en iedereen betaalt mee aan jouw pakketverzekering of ze dat nou willen of niet.
Maar je bent wel afhankelijk van een niet meewerkende winkel of pakketdienst als je iDEAL gebruikt als er iets mis gaat, is dat dan wat je wilt?

Mensen gebruiken credit cards juist daarom omdat het makkelijkere afhandeling heeft.

ook veel andere voordelen, de mijne bijvoorbeeld heeft op elk elektronisch gekocht apparaat een jaar extra boven de standaard twee jaar garantie, ook tevens heb ik reisverzekering via de kaart en nog een tal aan extra's

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 19 januari 2018 10:58]

En hoeveel kost die credit card je?
Zit bij me betaalpakket gratis er bij van de bank, dus nee ik betaal er niet voor.

Tevens als je elk jaar hem opzegt bij de verschillende aanbieders kun je weer een gratis jaar meepakken bij de ander, en dit kun je zelfs doen bij de zelfde aanbieder na een bepaalde tijd (meestal 6 maanden)

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 19 januari 2018 12:47]

En hoe is dat een sustainable alternatief? je kan niet op de eerste rij zitten voor een dubbeltje, ergens moet het van betaald worden en iets zegt me dat het het geld is van klanten dat erin gaat, niet de liefdadigheid van de bank of de winkeliers.
Het is simpelweg misbruik maken van credit card aanbieders hun klantlokkertjes.... het kost je dan ook echt niks, tenzij het natuurlijk op grote schaal gedaan gaat worden dan zullen deze wel minder worden of verdwijnen.

Via een bank is een credit card in de meeste gevallen extreem goedkoop denk aan een euro of twee extra per maand, in veel gevallen zelfs gratis bij je betaalpakket.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 19 januari 2018 17:40]

Ik ken vrij weinig banken waar het gratis bij je standaard betaalpakket zit. of je moet iets boven de goedkoopste nemen, maarja daarom is het ook een stap boven de goedkoopste. en een euro of twee extra per maand is veel als een bankpas je niks kost.

En dat is mijn punt, het is niet sustainable omdat je niet de enige gaat zijn die die klantlokkertjes misbruikt. en als de meeste mensen een credit card hebben gaan dat soort deals ook niet heel veel sense meer maken.

[Reactie gewijzigd door t link op 19 januari 2018 20:23]

Bij Rabobank kost een card 2 per maand extra bij een rekening die 1.30 p.m. kost, of gratis bij een rekening die 2.70 per maand kost (dat is in principe dus goedkoper). Als je al zo'n laatstgenoemde rekening hebt dan kost het dus niks. Voor studenten en jongeren gelden vaak ook lagere tarieven.
Kan zelfs goedkoper, meeste aanbieders zijn het eerste jaar gratis, als je elk jaar een nieuwe doet bij verschillende aanbieders blijf je kaarten een jaar gratis houden.

Dit kun je zelfs herhalen bij de vorige dat je een kaart gehad hebt meestal na een cool down van circa 6 maanden
Als die "extras" die je krijgt betaal je gewoon voor. Creditcardmaatschappijen spelen voor verzekering omdat ze daarmee het kostenplaatje ontransparant kunnen maken voor de consument, waardoor ze geld kunnen afromen. Bovendien rekenen banken woekerrentes op "schuld" waardoor ze kunnen azen op mensen die toch al weinig hebben. Dit is erger dan bij gewone rekeningen, omdat "schuld maken" toevallig ook de modus operandi is van creditcards. Nu is in Nederland nog niet zover als in de VS - waar een CC praktisch verplicht is - maar anders zou ik me hard maken voor het verboden maken van dit soort koppelverkoop en oplichtingspraktijken.
Vaak is de winkelier degene die stevig betaalt voor het product. Waar iDEAL tegenwoordig slechts een kwartje per transactie kost voor de winkelier, geldt voor creditcard doorgaans zowel een vast en een variabel tarief (kwartje + 2 tot 3%).

De creditcardmaatschappij maakt het derhalve zeer aantrekkelijk voor de consument om alles met de creditcard te doen. De winkelier wordt vervolgens door de consument onder druk gezet om deze voor de winkelier zeer ongunstige betaalmethode te accepteren. Immers 'als ik bij jullie niet met creditcard kan afrekenen, dan ga ik wel naar jullie concurrent.'
Het is in Nederland standaard dat de credit card per maand alles betaald moet worden je betaald dan geen rente, de maandelijkse faciliteit waar jij het over hebt moet je specifiek aanvragen en is dan ook je eigen schuld door de rentes te accepteren.

Tevens heb ik de kaart gratis want hij zit in mijn betaalpakket inbegrepen

Het betaalmiddel zelf is niks mis mee, dat mastercard voor de transacties meer vragen vindt ik sowieso vreemd omdat een meastro kaart (dochter onderneming van mastercard) betreft transacties goedkoper is (voor de winkel bedoel ik dan)

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 19 januari 2018 12:40]

Schulden maken met cc's is de modus operandi voor mensen die niet met geld kunnen omgaan. Normale mensen betalen gewoon aan het einde van de maand hun rekening.
Maakt dat uit? Die mensen hebben we nou eenmaal. Het heeft geen nut om die nog een schop na te geven met een slecht opgezet systeem.
Yep in Amerika MOET je een CC zodat je een krediet geschiedenis opbouwt. Anders krijg je geen lening of hypotheek. Mensen zonder schulden zijn verdacht :>
Het verbaast me nogal dat Netflix en Spotify meer met creditcard betaald worden aangezien ze ook iDeal support hebben
Heeft dat niet te maken met dat erop een creditcard een terugkomende betaling gedaan kan worden (abbo) en iDeal een eenmalige betaling betreft?
Nope, ik heb zelf Netflix en Spotify met iDeal. Het wordt elke maand afgeschreven van mijn rekening.
iDEAL gebruik je bijvoorbeeld ook om een automatische incasso te accorderen. Na de eerste betaling, vaak is het een 0.01 euro, kan men dan automatisch het bedrag incasseren van de rekening.

Wel zal een deel van de gebruikers dit niet weten.
Bij mij zit ie nog altijd gekoppeld uit de tijd dat iDeal nog niet beschikbaar was. Misschien dat dit geldt voor meer mensen die het gebruiken. Alleen verklaard dat nog steeds de groei niet maar het kan zijn dat bij een abonnement mensen het fijner vinden om een CC te gebruiken. Weet niet eens of iDeal gebruikt kan worden voor machtigingen bij een abonnement. Zelf gebruik ik ook liever eerst een andere methode voor dat ik iDeal moet gebruiken.

PayPal -> Credit Card (werkt bij mij precies zoals een debit card, dus geen kosten (op de pas na) of rente ) -> iDeal. Alleen bij winkels die ik echt vertrouw en de kosten van het goed laag zijn gebruik ik iDeal voor de andere twee opties.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 19 januari 2018 09:37]

Spotify heeft een premium abonnement voor studenten voor 5. Deze is echter alleen beschikbaar wanneer je betaalt met creditcard. Daarnaast is dit abonnement pas in 2017 beschikbaar geworden in Nederland. Mogelijk dat hier (een deel van) de groei zit.
Ideal is misschien iets voor nieuwe gebruikers. Als ik netflix en spotify al opgezet zou hebben met creditcard, dan zou ik echt niet veranderen naar ideal tenzij ik een goede redem heb.
Ik denk dat het met diensten als Picnic nog veel harder zal gaan dit jaar
Er werdt over het algemeen weer meer gekocht in 2017 ben dus eigenlijk wel meer benieuwd naar de percentages tussen de verschillende betaal methoden of er online veel meer gekocht wordt dan in de winkel tenopzichte van voorgaande jaren. Wat ik hier lees is alleen een groei van de koopkracht.
Creditcards hebben IMHO een onterecht slechte naam in Nederland. Een creditcard hoeft niet meer te kosten dan een bankpas. Rente geld alleen als je op afbetaling doet.

Op afbetaling iets kopen is in NL not done (itt de VS bijvoorbeeld). Tenminste, van vroeger uit is dat zo. Tegenwoordig koopt men steeds meer op afbetaling (smartphone anyone?). Dus anti-CC zijn is dan best hypocriet.

Het enige nadeel van de Creditcard vind ik de maandelijkse kosten. Maar jaarlijks overstappen geeft vaak een jaar lang gratis CreditCard.
Credit cards zijn gewoon slecht beveiligd, je moet informatie geheimhouden maar die moet je afgeven aan degene die je betalen wilt of hun betaalserviceprovider. ideal/pin heb je dat niet tenzij je slachtoffer bent van phishing.
Creditcard online werkt met een wachtwoord/pincode? En ja je kunt het ook nog zonder gebruiken als borg en dergelijke. Maar als er echt op grote schaal fraude werd gepleegd was er al veel eerder wat gedaan. Blijkbaar is het een handig systeem.

Ideaal ook om een CC als borg te hebben. Niet 1000 euro neertellen als borg voor een vakantiehuisje. Minder veilig? Zeker. Handig? Absoluut.

Zolang de maatschappij het risico neemt (en dat doen ze) zie ik geen issues.
Ja een credit card kan een pincode hebben. maar daar zit het verschil. een pinpas heeft ALTIJD een pincode. een wachtwoord heb je niet met een credit card, als jij me je credit card geeft kan ik er een betaling mee doen zonder pincode of watdanook nodig te hebben, dat is single factor authentication. een pinpas heeft two factor authentication, dat is ook de reden dat je pinpas en pincode NOOIT tegelijk worden verstuurd.
In Nederland moet je online altijd betalen met pincode OF een wachtwoord (ja, een creditcard heeft een wachtwoord :+ . De mijne in ieder geval wel). In winkels betalen met Creditcard gaat gewoon met de pincode. Geen pincode, geen betaling.