Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel brengt twee RealSense 3d-camera's voor ontwikkelaars en makers uit

Intel brengt twee nieuwe RealSense-dieptecamera's uit voor ontwikkelaars, makers en mensen in het onderwijs. De D415 is geschikt voor het precies registreren van kleine objecten terwijl de D435 dankzij een breed blikveld beter is voor bewegende objecten.

De 3d-camera's bevatten dieptesensoren, een infraroodprojector en een rgb-sensor die in 1080p-resolutie met een snelheid van 30fps kan opnemen. De camera's kunnen via usb-c op systemen aangesloten worden. Beide modellen bevatten een RealSense Vision Processor D4 van Intel.

De RealSense D415 heeft afmetingen van 99x20x23mm, de minimale diepteafstand is 30cm en hij heeft een field of view van 69,4x42,5x77°. De afmetingen van de D435 betreffen 90x25x25mm, de minimale diepteafstand is 20cm, het blikveld omvat 91,2x65,5x100,6° en er is een globale sluiter waarmee dit model beter toegerust is op de registratie van bewegende objecten.

De D415 heeft een adviesprijs van 149 dollar, terwijl de D435 volgens opgaaf van Intel 179 dollar moet kosten. De camera's ondersteunen de opensource en crossplatform RealSense SDK 2.0. Intel richt zich met RealSense op machine vision en de dieptecamera's kunnen gebruikt worden om objecten en gezichten te herkennen, de omgeving te scannen en bediening met handgebaren mogelijk te maken.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-01-2018 • 09:10

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
Ik kijk wel uit voor ik weer zo'n experimenteel product van Intel koop.
In 2013 kocht ik de voorloper van de hiergenoemde camera. De "Kinect-killer" (not) genaamd Senz3D. Na verloop van tijd hebben ze toen die hele SDK gecancelled en kan ik het ding alleen nog als veredelde (veel te dure) webcam gebruiken. :(

vergeleken met de hier getoonde cam was die senz3d niet eens zoveel minder. Had een 720p camera en ook IR dieptecameras. In 2013.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 19 januari 2018 12:57]

Ik heb geen ervaring met Senz3D, maar als ik het goed heb, is dat eigenlijk een camera van SoftKinetic (ondertussen Sony Depthsensing Solutions). Van wat ik gelezen heb, zou de camera dus compatibel moeten zijn met de DepthSense SDK (naast hetgene wat Intel zelf meelevert). Als je hem echt terug aan de praat zou willen krijgen, kan je altijd op de site kijken of je de SDK niet kan vinden; en anders kan je eens proberen met een mailtje naar info@softkinetic.com. Binnen SDS, worden er sowieso nog gelijkaardige camera's gebruikt voor demo-doeleinden, dus de SDK zal waarschijnlijk ook nog wel ergens rondzweven.

En dat is volgens mij ook wat het verschil is tussen deze nieuwere camera's en die oude: de technologie die gebruikt wordt is compleet anders. De oude maakt gebruikt van de technologie van SoftKinetic, dat is: time-of-flight: elke pixel meet hoe veel afstand het licht heeft afgelegd. Bij deze nieuwe Intel-camera's, heb ik de indruk dat diepte op basis van stereovisie berekend wordt. Dus qua RGB-specs is het gelijkaardig; maar de afstandsmeting gebeurt op een compleet andere manier.
Hm... Dit lijkt wel heel erg op Kinect 2.0? Of ligt dat aan mij.

Misschien heeft dit een betere SDK.
Ik had hetzelfde idee. De Kinect had alleen geen 3D-camera.
De Kinect heeft wel gewoon een 3d camera https://developer.microso...rint/scanning-with-kinect

Het word onder andere gebruikt voor het 3d scannen van object, maar ook het animeren van personages waarbij de acteur voor de Kinect staat, en de bewegingen reflecteert op de personages.

Dit word vooral gebruikt in Augmented Reality.
Nee, dat is wat anders.

De Kinect gebruikt een geprojecteerd grid van infrarood puntjes, en daar is met software uit op te maken wat voor dieptes er in het camera beeld zijn. (de app die je linkt is trouwens ook niet eens door Microsoft zelf gemaakt maar door mensen thuis ten tijde van de Kinect 1)
https://www.wired.com/2010/11/tonights-release-xbox-kinect-how-does-it-work/

De Intel Realsense heeft ook geen 3d cam, maar doet gewoon hetzelfde als de Kinect.
https://iq.intel.co.uk/how-the-realsense-3d-camera-works-and-some-clever-things-you-can-do-with-it/
(sterker nog, de Kinect gebruikt gewoon sinds dag 1 een spinoff van RealSense)

Er bestaan ook 'echte' 3d camera's, (1 lens & 1 resultaat) maar daar hoor je nauwelijks over, waarschijnlijk mede door hoe duur dat is om te maken, en de lage output resolutie.
Een bedrijf wat hier mee gewerkt heeft is Canesta, die ondertussen al weer lang en breed zijn overgekocht door Microsoft, een voorbeeld van een product met die 'echte' 3d camera's is hun virtuele toetsenbord, in dat artikel lijkt het nog een beetje op hoe kinect en realsense werken, maar het grote verschil is dat er geen patroon word geprojecteerd maar alleen maar 'gewoon' infrarood licht, en 1 camera sensor ziet zowel beeld als diepte per pixel.

Er is jaren geleden op Tweakers iets gepost hierover, volgens mij van Micrososft Labs, waarbij je een tafel had waar een 3d camera (nogmaals, een enkele lens unit dus) en een projector boven hing, en dan kon je met papier enzo obstakels en jumps etc maken voor een geprojecteerd autotje, maar kan het artikel helaas niet vinden.

Uiteindelijk is Microsoft ondanks de toegang tot de techniek (dmv die genoemde overname) toch blijven hangen bij de 'oude' manier, meerdere camera's en een infrarood projector die dmv een patroon diepte kan bepalen, waarschijnlijk dus omwille van resolutie.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 19 januari 2018 16:20]

ik denk dat je over miragetable praat, maar daar gebruikten ze gewoon de kinect voor: https://www.microsoft.com...gmented-reality-tabletop/

https://www.youtube.com/watch?v=EaCjTog0u40

waar jij over praat is een https://en.wikipedia.org/wiki/Stereo_camera een camera met meerdere lensen die onzen ogen na bootsen. de kinect is gebaseerd op https://en.wikipedia.org/wiki/Range_imaging met de infrarood camera's dat klopt.

uit eindelijk doen ze hetzelfde, alleen is de uitwerking ervan wat anders. ze vallen beiden onder https://en.wikipedia.org/wiki/3D_camera wat betekend, dat alle bij gewoon technieken zijn om 3d beelden te capturen en misschien displayen. maar het is niets anders, het is hetzelfde maar op een andere manier uitgevoerd.

een goeie voorbeeld is bijvoorbeeld hoe Google tango telefoons diepte meten, en hoe bijvoorbeeld windows mixed reality diepte meet. het resultaat is precies hetzelfde alleen hoe je het bereikt is anders.

met andere woorden het is gewoon hetzelfde.

een wankel motor is ook heel anders als een motor met een normale zuigers die we gewend zijn. maar toch is het een motor, het ziet er heel anders uit en werkt ook nogal anders, maar het valt nog steeds onder de verbradningsmotor. de site die ik link, is een developers site voor de kinect, niks van mensen die het thuis hebben gemaakt (anders zou het niet op microsoft zijn domein hebben gestaan)

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 19 januari 2018 16:32]

Die canesta is toch ook alleen maar een 3d sensor? (zonder kleurenbeeld)
"De Kinect had alleen geen 3D-camera."

Wat? De 3d camera was juist z'n big selling point.

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 19 januari 2018 16:30]

De Kinect als geheel is een '3d-sensor', maar de Kinect heeft zeker geen 3D camera, een 3D camera is 1 unit met 1 lens, de Kinect is een unit met 3 lensen (waarvan eentje een IR patroon projector is en de andere 2 camera's, eentje voor normaal beeld en eentje voor het zien van het geprojecteerde IR patroon, waar vervolgens met software 3D van word gemaakt)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 19 januari 2018 16:23]

Ahh I see

Ja maar wacht es even, dat is deze precies ook: "De 3d-camera's bevatten dieptesensoren, een infraroodprojector en een rgb-sensor"

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 19 januari 2018 16:31]

Na wat verder lezen blijkt de RealSense tot zo'n 10 meter te werken. https://realsense.intel.com/stereo/

[Reactie gewijzigd door Fiets op 19 januari 2018 09:35]

Zeker, maar dat is ook erg fijn, want de Kinect 2.0 is EOL en niet meer te krijgen :).
De starter kit is in Nederland bij Stemmer (https://www.stemmer-imagi...ies/intel-realsense-d400/) te koop voor:
Camera D415 - 155 EUR
Camera D435 - 185 EUR
Ja het is een type foutje, de D435 is voor $179 op de intel site te koop
https://click.intel.com/realsense.html

Ik heb het in het Feedback forum gepost :)

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 19 januari 2018 09:49]

Wat is het foutje dan? er moeten importkosten etc meegerekend worden, en Amerikaanse bedrijven hebben sowieso een handje van direct de dollar prijs omzetten in europrijs, ongeacht de wisselkoers.

Ik denk dus dat die prijs van 155/185 euro correct is.
In het artikel stond 149 dollar voor het goedkope model en 145 voor de duurdere. Is inmiddels aangepast.
Ik zou het wel gaaf vinden als ik hiermee een 3d object zou kunnen scannen en die later weer zou kunnen printen :D
Dat kun je ook al met een beetje goede normale camera.
http://www.instructables....hing-Using-Just-a-Camera/
Gaaf, maar het moet toch makkelijker kunnen met deze nieuwe gadget ;)
Jammer, ik dacht even dat dit een geschikt apparaat zou zijn om, in combinatie met een laptopje, stereofoto's of -filmpjes mee te maken. Maar de dieptesensors zijn infraroodcamera's.

Het lijkt me wel dat dit ding heel populair kan worden in bijvoorbeeld robotica-toepassingen. Voor wat het belooft te kunnen eigenlijk bijzonder goedkoop!
Waarom staat latency van de beelden nooit tussen de specificaties?
In bijvoorbeeld robotvoetbal is het enorm belangrijk dat de software zo snel mogelijk de nieuwste informatie van de camera ontvangt. Als de latency hoog is, duurt het lang voordat de beelden de software bereiken, met een lage responstijd als resultaat. Als de beelden de software pas na 0.5 seconde na waarneming de software bereiken ligt die bal allang in je goal.

Juist omdat deze camera's gericht zijn op robotica verwacht ik een specificatie voor de latency.
De field of view omschrijving in het tweakers bericht :?

Hier volgens de factsheet:
D415
IR sensor: 63.4° x 40.4° (+/- 3°)
RGB sensor: 69.4° x 42.5° (+/- 3°)
Van 0.16m tot ~10m afstand

D435
IR sensor: 85.2° x 58° (+/- 3°)
RGB sensor: 69.4° x 42.5° (+/- 3°)
Van 0.11m tot ~10m afstand
iSense Occipital Kinect Xtion RealSense Leap Motion PrimeSense (Apple, iphoneX) het komt allemaal op hetzelfde neer maar je hebt er pas wat aan als het werkt met jou device. Dus het uitbrengen / kopen van een nieuwe sensor is niet de uitdaging, maar het integreren in apps en dat de gebruiker er langdurig >10 jaar iets aan heeft. Maar vaak zie je dat de ondersteuning snel verdwijnt en beland de sensor in de bak met vele usb kabeltjes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True