Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Microsoft neemt Canesta, een fabrikant die werkt aan chips die voorzien zijn van 3d-beeldsensors, over. De softwaregigant wil de technologie mogelijk gaan gebruiken in toekomstige versies van zijn bewegingsgevoelige controller Kinect.

De door Canesta ontwikkelde CanestaVision-sensors kunnen realtime en per pixel de diepte van objecten vaststellen. Veel beeldsensors die in webcams toegepast worden kunnen alleen 2d-beelden doorgeven, waardoor aanvullende software de diepte-informatie met rekenintensieve algoritmes moet proberen in te schatten.

Volgens Jim Spare, ceo bij Canesta, maken de CanestaVision-chips het mogelijk om goedkope maar effectieve wijze natural user interfaces te ontwikkelen. "Er bestaat geen twijfel over dat we de komende tien jaar natuurlijke gebruikersinterfaces op alle apparaten standaard zien worden", aldus de directeur.

Welk bedrag Microsoft voor Canesta op tafel wil leggen, is niet bekendgemaakt. Naast de chiptechnologie neemt Microsoft ook de bijbehorende patenten en het klantenbestand van Canesta over. De softwaregigant zou de chiptechnologie mogelijk willen verwerken in producten als Kinect. Met behulp van de Kinect-hardware kunnen gamers op de Xbox 360 spellen aansturen via bewegingen of door gesproken commando's te geven. Kinect moet op 10 november in Europa uitkomen.

Werking van CanestaVision-camera

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Slimme aankoop van Microsoft. Op langere termijn alleen goedkoper natuurlijk. Door deze chip kun je volgens mij ook veel besparen op rekenkracht mocht dit worden verwerkt in een Kinect-achtige apparaat.
Probleem is wel dat je als ontwikkelaar rekening moet houden dus met de verschillende revisies, wat dus betekend dat je eigenlijk alleen maar voor de laagste variant kunt gaan, ofwel de extra vrijkomende capaciteit kun je niet echt benutten, tenzij je dus echt gaat stellen dat het spel alleen maar werkt met vX van Kinect, wat je dus niet echt in dank zal worden afgenomen door de oudere kinect gebruikers...
Das waar. Lijkt met niet meer dan logisch dat ze dus de aangekochte technologie zullen gaan gebruiken in een eventuele opvolger van de 360.
Jullie gaan van een verkeerd uitgangspunt uit. Deze technologie zit allang in Kinect.

Kinect gebruikt twee camera's. En daarvan is een "Time-of-Flight" die meet hoelang het duurt dat een lichtpuls op de camera valt. Dat is exact de technologie waar het hier om gaat!

De andere camera van Kinect is een normale kleuren CCD. Beiden worden gecombineerd om een kleuren 3D beeld op te leveren.


Waarschijnlijk is Microsoft zo onder de indruk van Kinect, dat ze het veel meer willen gaan toepassen, en het daarom nuttig vinden om een hardware producent van dit soort sensors in te lijven, zodat ze de nieuwe ontwikkelingen kunnen sturen.
Ik weet het niet. Dit is een chip bedrijf, en daar heeft Microsoft totaal geen ervaring mee. Gaan ze dit een succes maken?? Hopenlijk.
Het is zowiezo een aparte ontwikkeling. Apple heeft chip bedrijven opgekocht en maakt nu zelf de processor voor de Ipad (A4). Oracle heeft Sun opgekocht.. Maar software ontwikkeling is totaal anders dan chip ontwikkeling, ben benieuwd....
Hoezo geen ervaring? Microsoft mag dan wel een software bedrijf zijn, maar ze hebben genoeg hardware op de markt. Hun goede banden met Intel hebben hun ook veel kennis opgeleverd.
Wat dus ook meteen weer betekend dat er meer capaciteit vrij komt voor andere zaken! :)
Hadden ze dat niet beter voor het hele kinect gebeuren kunnen doen? Achja, wacht zelf nog wel even af op kinect 2.0 ;)
Waarschijnlijk is de mogelijkheid er nog niet geweest op ze over te nemen. Het is wel een waardevolle aanvulling op de kennis binnen microsoft aangaande de ontwikkeling van x-doos 360.

Denk dat het niets dan goeds gaat brengen als je kijkt dat Canesta al sinds 2002 bezig is met de ontwikkeling van deze technologie.

[Reactie gewijzigd door _J7_ op 1 november 2010 09:02]

Deze techniek is waarschijnlijk extreem duur om te maken, en dus niet geschikt voor Kinect.

Het is natuurlijk wel makkelijk voor bedrijven, gezien 3D modellen al snel ergens rond de 5 uur kosten om te maken.
Ik heb al ff met kinect kunnen spelen en die kon al feilloos detecteren op welke afstand je staat.
Er werd mij vertelt dat de kinect al een cameratje specifiek voor de afstand bepaling heeft.

Wellicht gebruiken ze gewoon al patenten van dat bedrijf in de kinect en dachten ze dat het daarom handiger was om het hele bedrijf maar gewoon te kopen?
Dit systeem van Canesta heet een Time-of-Flight camera. Dit bestaat al veel langer, in meerdere varianten. En dit wordt al in Kinect gebruikt. Geen reden om op Kinect 2.0 te wachten, want het zit er al in.

(Misschien wel een reden om op Redactie 2.0 te wachten.... :X )

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 1 november 2010 12:26]

Je moet altijd wat achter de hand houden voor een nieuwe Xbox of Kinect Motion Plus.
Als jullie daadwerkelijk het artikel hadden gelezen ('t is nou ook niet bepaald don quixote) was het wel enigszins duidelijk dat dit niet een gametoepassing direct heeft.
Blijkbaar moet jij dan beter lezen... Dit heeft juist wl een directe gametoepassing. Microsoft's Kinect maakt namelijk gebruik van dit soort camera's!!! (Het zou me zelfs niets verbazen als Microsoft bij hen de sensors koopt...)

Een andere toepassingen die op hun website staat, is in samenwerking met Hitachi, het besturen van je TV via handgebaren. Niet toevallig een toepassing die ook voor de Kinect gedacht is!

edit: Verder vindt je op de website nog de volgende info:
Canesta and SoftKinetic are teaming to create an integrated hardware/software development platform for game developers that gives game designers the ability to immerse players fully in the game experience through full body tracking and gesture controls.
Edge 3 Technologies has partnered with Canesta to create new 3D time-of-flight software development kits for developers to build applications for video games, motion capture, and 3D computer interfaces
(http://canesta.com/customers-and-partners)

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 1 november 2010 14:04]

En wat bovenstaande medetweaker ook zegt en aangeeft is dat een toepassing op game gebied helemaal niet zo raar is. Zelfs in 't laatste paragraaf van het artikel hierboven wordt er gesproken over een mogelijke toepassing in kinect hardware.

Daarbij kunnen we allemaal optellen:
Microsoft + 3d Camera = ... uhm, nieuwe manier om je auto te parkeren tegen de stoep?
Het is natuurlijk wel een hele mooie technologie, alleen is het de vraag hoe weten ze dit te verwerken. op het moment dat ze natuurlijk dat ze deze technologie'en in zeer veel verschillende producten gaan gebruiken ik denk namelijk dat het verwerken van Kinect niet heel bijzonder winstgevend zal zijn. Ik denk dat het zeker een goed initiatief is om dit te gaan verwerken in spelcomputers en console's. misschien wel de eventuele opvolger van de xbox 360 idd.
Microsoft gaat steeds verder.
Tuurlijk hebben ze ook wel dingen gekopieerd/gepikt e.d. Maar zelf hebben ze ook wel een blik op de toekomst. Kinect draagt hier al aan mee. Het Xbox Project is een hele mooie en leuke speeltuin waar ontwikelaars vanalles op kunnen proberen.

Zie ook filmpje zoals MS het of jaartje of 10 20 zou willen zien

http://www.youtube.com/wa...DC00A&playnext=1&index=13
Gezien de specifieke eigenschappen van deze beeldsensor / chip zou dit wel eens een hele goede aanschaf van microsoft kunnen wezen..! Ik denk dat ze de concurentie voor wilden wezen.
geinig dat ze dan op tekening een Nintendo 64 afbeelden ;)
Ja en de TV heeft nog een beeldbuis :P
Valt nog mee dat ze geen Word ClipArt hebben gebruikt, haha.
Dacht dat ze het bedrijf hadden opgekocht om hun ass te redden want toen MS met kinect bezig was hebben ze patenten van deze bedrijf geschend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True