Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties
Submitter: Springuin

Een Amerikaanse opensource hardwareleverancier looft tweeduizend dollar uit voor de eerste ontwikkelaar die opensource drivers online zet voor Microsofts bewegingssensor Kinect. Kinect werkt alleen op de Xbox 360.

Met de drivers moet Kinect ook werken op andere hardware dan de Xbox 360, schrijft het bedrijf. Degene die de beloning wil verdienen, moet de drivers uploaden op GitHub en aantonen dat het werkt. Vervolgens wordt het gecheckt door het bedrijf, waarna de beloning wordt uitgekeerd. De drivers moeten onder een licentie worden uitgebracht, waardoor het opensource is of tot het publieke domein behoort.

Oorspronkelijk loofde het bedrijf Adafruit, dat zichzelf omschrijft als een leverancier van onderdelen voor opensource hardware, een beloning uit van duizend dollar. Nadat echter duidelijk werd dat Microsoft niet blij is met de poging om Kinect te laten werken met andere hardware, verdubbelde Adafruit het bedrag.

Microsoft liet nieuwssite Cnet weten dat het er alles aan zal doen om te voorkomen dat Kinect met andere hardware zal werken. "Microsoft kan niet modificaties van haar producten door de vingers zien", aldus een woordvoerder. "Microsoft heeft tal van beveiligingen ingebouwd om ervoor te zorgen dat niet met Kinect wordt geknoeid. Dat zullen we blijven doen en we zullen nauw samenwerken met de rechterlijke macht en teams die gaan over productveiligheid om Kinect te beschermen tegen modificaties."

Kinect kwam deze week uit en is een aanvulling op de Xbox 360-console van Microsoft. Met Kinect kunnen gebruikers games spelen en de console bedienen met behulp van lichaamsgebaren: een controller is geheel niet meer nodig. Met Kinect zijn nu alledrie de meestverkochte consoles te bedienen door bewegingen: de Nintendo Wii kon dat al vanaf het begin en Sony heeft met Playstation Move eveneens een bewegingsgevoelige controller toegevoegd aan zijn console. De implementatie van Microsoft wijkt af, omdat het de enige is waarbij het lichaam dient als controller.

Kinect

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Het is gewoon heel interessant voor mensen die zich bezighouden met robotica. Zo'n diepte camera's kosten veel geld en dus is de kinect een extreem goedkoop alternatief.

Er was trouwens een goedkoop alternatief (zCam) die aangekondigd werd , maar doordat Microsoft de boel had opgekocht zal die camera nooit meer het levenslicht zien. Dat zal waarschijnlijk ook wel spelen dat de "gemeenschap" haar zinnen heeft gezet op drivers voor kinect.

Eigenlijk is het geen nieuw fenomeen (buiten dat men er nu een wedstrijd voor uitschrijft) PS Eye cameras (zijn vrij populair voor multi touch toestanden -> www.nuigroup.com) worden ook voor diverse zaken gebruikt, gebruik het zelf op mijn pc in combinatie met Open CV.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 6 november 2010 16:04]

Als deze gehacked wordt is dit een geweldige robotica camera :) De consoles hebben sowieso al voor een hoop goedkopere sensoren gezorgd. Vooral de wii-mote met zijn blobtrack camera en versnellings en gyro sensors is erg leuk. En veel goedkoper dan de sensoren los.
Deze is ook leuk ;).
Wiimote in combinatie met wat software als electronic whiteboard.

Ik snap dat mensen die op het moment zulke producten verkopen voor een veelvoud van de prijs van een gamecontroller hier niet op zitten te wachten.
Ik was deze week op de DevConnections conference in Las Vegas, en daar sprak Tim Huckaby van InterKnowlogy. Hij gaf aan dat na maanden van overleg met het Kinect team ze aangegeven hebben in de toekomst een (C#) API zullen releasen.
Het kan wel nog tot de 2de versie van de Kinect duren voordat het echt zo ver is.
2000 dollar?

Ach ja, beter dan niets. Het lijkt me geen bedrag waarbij een random developer opeens besluit eventjes een driver te gaan ontwikkelen, maar daartegen zal het developers die er al mee bezig zijn,wel extra motiveren om het sneller af te krijgen en uit te geven met een open-source licentie.

Echter, is die "bewegings-sensor" niet gewoon een camera? Het lijkt me dat het daadwerkelijke rekenwerk, waarbij de beelden omgezet worden in "bewegingen", in de xbox wordt gedaan.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 6 november 2010 15:31]

Echter, is die "bewegings-sensor" niet gewoon een camera? Het lijkt me dat het daadwerkelijke rekenwerk, waarbij de beelden omgezet worden in "bewegingen", in de xbox wordt gedaan.
Nee, de Kinect hardware bevat een Prime Sense PS1080-A2, feitelijk een SOC (System On a Chip) gekoppeld met 64MB DDR2, gespecialiseerd op "natuurlijke interactie".
Bron: http://gizmodo.com/568202...nd-one-very-important-fan

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 6 november 2010 16:00]

Het moet open source worden. Dat doet 'de community' toch altijd uit de goedheid van hun hart of zie ik dat nou verkeerd? Of is geld verdienen alleen verboden voor grote bedrijven?
2000 dollar?

Ach ja, beter dan niets. Het lijkt me geen bedrag waarbij een random developer opeens besluit eventjes een driver te gaan ontwikkelen, maar daartegen zal het developers die er al mee bezig zijn,wel extra motiveren om het sneller af te krijgen en uit te geven met een open-source licentie.
Het Antoniusziekenhuis heeft eens een driver laten schrijven voor de Canon-scanners die zij gebruiken, dat kostte toen een 1500 euro. Dus waarom zou 2000 dollar nu dan ineens te weinig zijn?

Canon weigerde Linuxdriver te ontwikkelen
heb je ook gelezen op wat voor een amateuristische manier ze dit gevraagd hebben?

een mailtje met dear sir/madam naar een algemeen adres, waarin canon regelmatig als cannon wordt geschreven |:( . canon heeft het niet geweigerd, maar doorverwezen en de driver alsnog geschreven toen de juiste personen van het verhaal te horen hebben gekregen en gratis vrijgegeven.
Men heeft dit redelijk amateuristisch aangepakt, helemaal mee eens.

Het ging in mijn reactie echter vooral om de gemaakte kosten: voor 1500 euro kon men al iemand inhuren om de driver te schrijven. En nu wordt er dus 2000 dollar (vergelijkbaar met 1500 euro) wordt geboden om een driver voor de Kinect te schrijven, dan lijkt dat een redelijke vergoeding te zijn.
Hangt er een beetje af of er cryptografische protocolen gereverse-engineered moeten worden: Zo ja, dan is 2000 euro zeker wel een schijntje, temeer omdat dit onder andere in de VS verboden is.

Rechtelijke aansprakelijkheid is overigens niet echt een issue, slechts degene die de software verspreid zal worden aangeklaagd. Tevens is er de mogelijkheid van 'copyright assignment' aan een bedrijf, zoals bij onder andere MySQL / OOo.

"Tot een rechtzaak komen" zal ook voornamelijk zijn voor landen waar MS onder BSA-vlag succesvol gelobbied heeft om DRM-omzeilen strafbaar te maken (via strafrecht), en voor "uitgebreide patenteerbaarheid". Dat is niet overal, dus er zijn mogelijkheden.

@Daniel: Oneens, GitHub is in de praktijk dan de verspreider - dus degene die aangeklaagd wordt, niet de uploader. Immers, GitHub maakt het miljoenen mensen mogelijk de code te downloaden, niet de uploader.

[Reactie gewijzigd door kidde op 7 november 2010 04:02]

"Degene die de beloning wil verdienen, moet de drivers uploaden op GitHub en aantonen dat het werkt."

Kortom, de ontwikkelaar moet hem verspreiden en daarom is hij strafbaar, niet de hardwaremaker. Rechtelijke aansprakelijkheid is wel een issue.
Het gaat hier over drivers...
de catch erachter is dat ze vragen aan iemand om hem vrij te geven zodanig dat zij hem kunnen gebruiken, zonder de aansprakelijkheid ervoor te dragen, want dit zal zeker tot een rechtzaak komen
Ik zie niet in waarom consoles en aanverwante hardware tot een soort parallele dimensie in het recht behoren, een driver schrijven voor hardware is (als je dat zelf doet) gewoon legaal natuurlijk, en indien je er voor moet reverse engineren dan mag dat in veel landen ook gewoon.
Heb je ook gelezen dat Canon eerst netjes antwoord gaf op dat 'amateuristische verzoek' maar er vervolgens niets meer mee gedaan heeft?
klopt dat het 'gewoon' een camera is en een microfoon. maar om de gegevens ook om te zetten in herkenning van gezichten en van het menselijk lichaam is nou net wat het apart maakt.
het zal ook meer gaan om de software die je herkent dan om de hardware. en idd wordt de software door de 360 zelf berekend. waarschijnlijk was een aparte chip in Kinect te groot of dan werd het te duur/nog duurder.
Een vriend van mij heeft dit met een project op school ook gedaan, hij kon fingertoppen laten herkennen. En zo bijvoorbeeld powerpoint laten bedienen. Probleem is het licht!

En dat zag je met een demonstratie van Kinect ook toen gasten van gamekings stonden te filmen met een felle lamp op de camera toen begaf kinect het! (oke ze liepen aardig te klieren van Gamekings en die man van MS had het niet door en raakte gefrustreerd want ja zijn demonstratie mislukte!)

Dit is het filmpje: http://www.youtube.com/wa...13NJPzJCI&feature=related

Let wel de afstand en alles en belichting moest goed zijn anders kon je het vergeten. (grijswaardenberekening begreep ik van hem zwart was +3 ofzo en wit -3 max.)
Maar dit schijnt met de kinect dus ook zo te zijn.

Overigens er is wel 1 probleem en te gelijk een oplossing heeft een xbox geen powerpc??

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 6 november 2010 18:36]

Je kunt Kinect ook gebruiken in minder verlichte kamers, er zit een IR led in die zorgt dat je als persoon genoeg infrarood licht weerkaatst om herkend te worden door de camera. Echter als je met een erg felle lamp op je sensor schijnt dan zit daar ook voor een deel IR licht tussen waardoor eigenlijk het hele beeld voor Kinect wit wordt. Zelfde verhaal bij de Wii. Als ze zon vol op mijn witte muur schijnt achter mijn TV, dan werkt het richten van de Wiimote op de TV ook niet. Overigens reageert mijn TV ook niet goed op mijn afstandsbediening als deze vol in de zon staat. Dat heeft ook te maken dat het IR signaal van mijn afstandsbediening volledig weggeblazen wordt.
Kinect werkt zelfs in een kamer die enkel verlicht is met het licht van de tv, daar zorgt de IR led wel voor. Dit hebben ze trouwens getest
http://kotaku.com/5681959...s-dogs-darkness-disguises
http://kotaku.com/5683022...bout-playing-kinect-naked

Er zijn trouwens wel meerdere fabels over Kinect
http://kotaku.com/5682695...fere-with-the-wiis-remote

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 7 november 2010 11:19]

het is ook logisch dat het rekenwerk door de xbox word gedaan, er is genoeg rekenkracht beschikbaar, en als ze ook nog eens een geavanceerde processor in de cameraunit moeten gaan bouwen wordt het denk ik wel een hele dure bedoelling.

Ik vind het jammer dat Microsoft de boel zo tegenwerkt, de wii controller kan je ook op de pc gebruiken, en zover ik weet maakt nintendo zich daar ook niet druk om.
klopt dat het 'gewoon' een camera is en een microfoon. maar om de gegevens ook om te zetten in herkenning van gezichten en van het menselijk lichaam is nou net wat het apart maakt.
het zal ook meer gaan om de software die je herkent dan om de hardware.
Mja, maar ik geloof nooit dat voor die 2000 euro ook geacht wordt om die herkenningssoftware na te bouwen. Een DLL of het Linux equivalent daarvan die de camera uit kan lezen lijkt me genoeg, en dat lijkt me relatief eenvoudig te maken voor de doorgewinterde reverse engineers / driverbouwers.
de hardware in kinect kan eigenlijk niets.
mooi hè, de combinatie van hard- en software? software alleen doet ook niks. Ik snap dan ook niet wat je hier probeert toe te voegen
Toch heeft hij ergens gelijk, hoe anders snoept Kinect ~10% verwerkingskracht bij de 360 weg?

Overigens ook wel frappant om te vermelden dat niets weerhoudt dat een open-source driver met wat tweaken ook overweg zou moeten kunnen met een paar oude webcams (Kinect gebruikt el cheapo 320x240 cams, ter vergelijking; je hebt voor 20 euro één met 1280x720). Zo zou je met gemodde drivers en een paar tientjes zomaar iets beters in elkaar kunnen knutselen dan Microsoft, dat lijkt me dan ook de reden dat ze "tal van beveiligingen ingebouwd" hebben, en toch kunnen ze moeilijk een alleenrecht op zo'n input methode hebben, zeker als de insteek niet commercieel is (en niet noodzakelijk exclusief voor de 360).

[Reactie gewijzigd door jacobvdm op 6 november 2010 18:16]

Je hebt met de 2 cheapo web-cams in theorie wel alle hardware in huis, maar de vraag is hoe snel en correct het systeem wordt.


Vermoedelijk doet de Kinect zelf wat pre-processing zodat niet alle load op de CPU van de XBox komt.
Objecten herkennen is niet echt een makkelijke klus voor computers. Aangezien MS jaren hieraan heeft gewerkt en je aan mag nemen dat het geen totale prutsers zijn, zou ik er rustig van uit gaan dat de hardware en de drivers allebei best ingewikkeld en slim in elkaar zitten.

Als de devs toevallig WEL prutsers zijn, wordt het natuurlijk een grote flop.

Time will tell.
De grap is dat een Xbox tegenwoordig minder power heeft dan de gemiddelde huis-tuin-en-keuken desktop met een core 2 duo erin.
Je -hoeft- dus niet zo efficient om te gaan met je drivers als MS dat doet omdat je niet echt gebonden bent aan hardware limieten.
Ik kan me voorstellen dat een redelijke quadcore met wat brak programmeerwerk hetzelfde kan..

Volgens mij is er ook van pre-processing geen sprake in de kinect..
Ze hebben ook niet het alleen recht. Dit bestaat al jaren, ik weet nog dat ik denk ik wel 15 jaar terug in een winkel voor een camera stond. Beetje op ze een waveboard vliegen, hurken was naar beneden en helemaal gestrekt was omhoog en je kon springen. Welliswaar was het toen nog niet zo uitgebreid, maar het idee zelf komt niet van microsoft, dus hebben ze absoluut geen alleen recht.
Jammer alleen dat het CPUgebruik ook 12 keer zo veel wordt. De bottleneck was echt niet de resolutie van de camera.
1 jaar geleden had de kinect nog wel een echte CPU, deze hebben ze er helaas uit gewerkt.

dus je vervangt hardware met brakke software, hardware zal altijd beter/stabieler zijn dan software.
??? In de 'hardware' zit ook software. Sterker nog, 90% van de functionaliteit van apparaten wordt tegenwoordig door software uitgevoerd. De Xbox is veel makkelijker te updaten dan een microcontroller in een extern apparaat.
je kan chips maken met fixed-function, of ben je niet bekend met dat fenomeen? (dingen doen die in software zo goed als onmogelijk zijn)

zoals bijvoorbeeld AES-encryptie in processors, dat kun je op een CPU in software doen maar in hardware is het tot wel 100x tot 200x sneller.
hier een plaatje van een VIA Nano dual core @1.6ghz die bijna even snel is als een 12core PC @2.4.ghz: http://twitpic.com/33xpj9
dus waarom zou je veel dingen in hardware doen? je kan in hardware dingen doen, waar je met software wel 100 of 200 cpu's cores voor nodig zou hebben.

(edit plaatje)

[Reactie gewijzigd door stewie op 6 november 2010 22:45]

De Xbox is veel makkelijker te updaten dan een microcontroller in een extern apparaat.
Hoezo dat? Ik heb de PCB niet bekeken, en de chips niet. Maar die dingen zijn ook ooit geprogrammeerd (wss FPGA-ish gezien rekenkracht). Dus dat kan waarschijnlijk wel opnieuw.
En ik gok dat zoiets sneller klaar is dan een Xbox updaten. Makkelijker? Dat is relatief. ;)

Het is een kwestie van veel tijd investeren, dan is dit product wel te reverse engineeren. Ik gok dat de hackers dit ding eerder doorbreken, dan Microsoft het veilig kan maken.

Alles wat door de mens is gemaakt, is te doorbreken door de mens. Het is een kwestie van tijd.
Uhm, dit is bullshit, in zoverre: De hardware in Kinect bestaat uit een aantal camera's, waarvan de interessantste wel de RGB-D camera is. De 'D' staat voor 'depth', dus geeft een afstandsindicatie.

Die technologie is vrij hevig gepatenteerd, en als je een diepte-cam wil kopen dan betaal je zo een paar duizend euro. Een diepte-cam voor US$150 zou erg cool zijn, ook als er niks in Kinect berekent wordt.
"de hardware in kinect kan eigenlijk niets."
Nee, idd niet zo veel - alleen wel meer dan genoeg, hij dedecteerd razend snel kinetische energie, en zet die om in een menselijke vorm, wat tevens de controller vervangt, en dat is de connection van mens met de X-Box 360. Noem dat maar niets....
correctie.. doet niks maar kan van alles ;)
Je kan ze stapelen voor een muur, je kan ze naar irritante personen smijten. Je kan er zo veel mee doen !
Ja maar de vraag is, will it blend?
Je kunt ervan uit gaan dat op dag 1 van de release er al mensen bezig gaan de werking van Kinect te ontrafelen. Dit doen ze puur voor de fame die het oplevert.

De eerste filmpjes op youtube kan ik me al voorstellen, iemand die een pc-game bestuurd met kinect. En gezien de geschiedenis van Microsoft's consoles en het succes van pogingen om deze 'eigen te maken' denk ik dat Kinect nog voor juni 2011 beschikbaar komt voor pc-gebruikers met een stukje software en een goedkope aansluitadapter vanuit China.

Doet me denken aan die kerel die de Wii mote sensor anders ging gebruiken waardoor je 3D diepte in een tv kunt toveren.
Ah ja hier:
nieuws: Wiimote omgetoverd tot headtracker

En zo zal het altijd blijven gaan. Stel dat een hacker ontdekt hoe het moet, toevallig omdat hij er toch mee bezig was, dan zal hij hopelijk die 2000 euro gaan ophalen zodat de source open wordt.
Inderdaad 2000 dollar lijkt mij aan de magere kant.
2000 dollar is een hoop geld voor een ontwikkelaar in oost Europa, India of China.
Plus dat ze daar redelijk veilig zijn voor de klauwen van de US justitie
Dat snap ik dan niet van microsoft. Als kinect met andere apparaten gebuikt kan worden betekend dat niet ineens dat de games op een ander platform gespeeld kunnen worden. Het enige effect is dat microsoft meer van die veel te dure dingen kan verkopen. Wat is het probleem?
Het enige effect is dat microsoft meer van die veel te dure dingen kan verkopen.
Inderdaad, als ze hem boven de kostprijs verkopen. Mogelijk kost het MS echter 300 dollar (materiaal, transport, marketing) en leggen ze er geld op toe, dat wordt terugverdiend met de verkoop van de games. Dus maken ze er verlies op. Ziedaar een mogelijke verklaring waarom ze niet willen dat het ooit nuttig word zonder XBox-games.
Customer tie in. Microsoft wil je binden aan zijn platform. De winst zit in de spellen, niet in de hardware. Als MS iets unieks kan bieden op zijn Xbox is dat goed voor de spelverkoop. Als er ineens allerlei open source spellen verschijnen waar je hetzelfde kan dan daalt de spelverkoop mogelijk.

Dat is niet iets dat wat MS alleen doet, alle console fabrikanten doen dat. Nintendo wil ook niet dat de WIImote ineens op een Xbox draait.
De wiimote is niet beveiligd, werkt gewoon netjes via het bluetooth protocol en kan met elk apparaat wat de benodigde profielen ondersteund verbonden worden.
Dat is niet iets dat wat MS alleen doet, alle console fabrikanten doen dat. Nintendo wil ook niet dat de WIImote ineens op een Xbox draait.
Er zijn zat adapters voor de Wii Nunchuck bvb http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=9281 (sparkfun is een beetje te vergelijken met adafruit) .

De Wii mote, de PS Eye/PS3 controller werken zonder problemen op een PC (en het is een kwestie van tijd dat er ook wel een hack zal komen voor de Move) en ook zonder tegenkantingen van Sony of Nintendo....

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of die dingen voor alternatieve doeleinden worden gebruikt. En ik kan mij al helemaal niet voorstellen dat er "open source" games zullen uitkomen die niet moeten onderdoen wat Microsoft/Nintendo/Sony zo uitbrengt.

Waarschijnlijk is er weer een of andere jurist die wat te hevig reageert.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 6 november 2010 16:03]

Jawel, het maakt wel degelijk uit dat de Kinect voor alternatieve doeleinden gebruikt zou worden. De marge op hardware is erg laag, en het grootste deel van de winst die MS dus draait op Kinect zal uit de software moeten komen. En als je een kinect koopt als kekke 3d webcam/weet ik veel wat, dan koop je die software dus niet...
Ze lopen dan mogelijk xbox en xbox spellen kopers mis, waar natuurlijk meer winst in zit dan zo'n cameradingetje.
Mogelijk zet het ook de deur op een kier voor projecten in de omgekeerde richting. Doordat je te weten komt welke informatie door de kinect verstuurd word kan je ook je eigen hardware gaan beginnen bouwen.
Hardware is op zich toch niet zo speciaal? Kan je dit dan niet zelf bouwen in een open systeem en daar dan drivers voor laten ontwikkelen?
Zo'n 'concurrerende' 3D-gebaarherkenner waar je zelf via een API 'tegenaan' kan programmeren bestaat al:

http://www.xtr3d.com/products.htm
Tevens is de oplossing van Microsoft veel duurder, omdat die een speciale 'diepte'-camera gebruiken. Het 'patenten' argument gaat hier dan ook niet op, omdat XTR alleen een standaard webcam nodig heeft.

Kortom, de Kinect is zeker niet de enige mogelijkheid die er is, en zelfs niet de beste. Vermoedelijk wel de enige die je nu in de winkel kan kopen.
De vraag is dan echter waar de patenten op zitten. Als ze op de hardware zitten is er niets aan de hand, je gebruikt immers een originele Kinect gefabriceerd door of met toestemming van MS.

Als ze op de software zitten dan kan de driver in Europa ontwikkeld worden, daar zijn software patenten niet geldig. Bovendien is het in Europa expliciet toegestaan (wat de licentie voorwaarden ook zeggen) om reverse engineering te doen als het doel van die revers engineering compatibility is. Daar is hier duidelijk sprake van want het gaat om het ontsluiten van de Kinect op andere hardware.

Een kinect is een stuk gereedschap. Als ik een hamer koop dan kan de fabrikant daarvan me niet verplichten om er alleen zijn gepatenteerde spijkers mee in te slaan.
Ook in Europa is software die gebruikt wordt om hardware aan te sturen wel degelijk te patenteren. In dat geval wordt het dus als deel van de hardware gezien.
De hardware is wel degelijk vrij speciaal. De losse onderdeeltjes misschien niet direct maar de combinatie ervan en hoe het op elkaar is afgestemd wel. Ik denk niet dat je zo'n Kinect camera 'eventjes' zelf bouwt. Dat is sowieso trouwens al niet het idee achter deze 'beloning', het idee is nou net dat iedereen gewoon een standaard Kinect in de winkel kan halen en er dan onder Linux of andere OS-en iets mee kan doen. Op dezelfde manier waarop de Wiimote al voor vanalles en nog wat gebruikt wordt.

Overigens denk ik dat de hardware met OSS drivers laten werken nog maar het begin is, wil je ook nog iets zinvols met de data van het apparaat doen dan zul je daarna nog heel wat behoorlijk complexe code moeten ontwikkelen voordat je er iets mee kunt doen.
Nee fout, het is de software die het speciaal maakt.

Het is simpel. Microsoft verkoopt dat prul voor €150 en mensen willen het niet voor die prijs.
Dus zijn er veel bedrijven die nu zoeken naar drivers, vervolgens steken ze de goedkope hardware in elkaar en daarna verkopen ze een 3rd party connect voor €50.

Ms heeft zelfs alle logica uit het apparaat gehaald en laat de Xbox het rekenwerk doen. Dat maakt het nog eens tig keer makkelijker om goedkoop na te maken!
Nee fout, het is de software die het speciaal maakt.
Nope, er zit wel degelijk gespecialiseerde hardware in.
http://gizmodo.com/568202...nd-one-very-important-fan
Ms heeft zelfs alle logica uit het apparaat gehaald en laat de Xbox het rekenwerk doen. Dat maakt het nog eens tig keer makkelijker om goedkoop na te maken!
Weer fout, het is niet voor niks dat Kinect minder dan 10% van de resources van de Xbox gebruikt.
nieuws: Kinect gebruikt minder dan 10% van rekenkracht Xbox 360-cpu
10% van de Xbox 360 processor (triplecore PowerPC @ 3.2 GHz) is ongeveer 10 (9.6GFLOPS)) teragigaflops, denk aan 2 Pentium 4's op 3.2 GHz met SSE op 100% belasting (13GFLOPS) . Dat is een hoop.

Het enige wat de kinect hardware doet is het maken van een depthmap van de infrarood sensor, en stuurt dat samen met een kleurenplaatje en quadrafonisch audio op naar de xbox.

Al het interessante gebeurt op de xbox, en dus zie ik het vinden van een driver voor dit ding een beetje nutteloos, of mensen moeten het hele 'zoek uit hoe iemand staat' algoritme opnieuw uitvinden, waar je dan vast tegen een aantal patenten van Microsoft aanloopt.

Blijft leuke hardware om mee te klooien, vooral voor robot bouwers, of mensen die met real-life gestures willen experimenteren.

edit: tera, giga, damnit.
Ik blame wikipedia voor accuracy.

[Reactie gewijzigd door Bahmi op 7 november 2010 00:19]

10% van de Xbox 360 processor (triplecore PowerPC @ 3.2 GHz) is ongeveer 10 teraflops

Dit klopt niet. Theoretisch gezien haalt de PowerPC 96 Gigaflops. Dat is een stuk minder dan 10 teraflops. En tegenwoordig is 96 gigaflops bijna niks meer

It has a theoretical peak performance of 96.0 gigaflops

edit: info

[Reactie gewijzigd door MarluXiaXl op 6 november 2010 19:48]

Volgens Microsoft levert de Xbox360 1 TFlop, dus je zit er een factor tien naast. Een Pentium 4 3.2 zit rond de 6,5 gflops (http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-028241.htm#7)
Gaarne je "argumenten" met feiten ondersteunen.
maar daar gaat het niet om waarschijnlijk, in het artiekel zelf staat al dat het de bedoeling is om kinect aan andere systemen te koppelen. mogelijk omdat deze cam's op een speciale manier zijn geplaatst ...

kans is dat ze door deze kinect te gebruiken (in plaats van zelf iets maken) ook hardware patenten uit de weg willen blijven...
Naar het schijnt zit je enigszins fout. ;) zie de reactie van zer0 een eindje naar boven. Er blijkt weldegelijke slimme electronica te zijn gebruikt: http://gizmodo.com/568202...nd-one-very-important-fan
Wellicht niet, echter hardware is, in tegenstelling tot software, veel goedkoper als je een bepaalde hoeveelheid maakt. MS zet er wel een paar duizend per week weg dus kost het een appel en een ei, ga je zo'n ding maken en zet je er 5 per week weg, kost'ie waarschijnlijk snel het tienvoudige.
"Microsoft kan niet modificaties van haar producten door de vingers zien"

uhm.. Sorry MS, maar sinds wanneer is het gebruiken van een product op een ander apparaat ZONDER dat je de orginele hardware aanpast 'modificatie van hun product'?

nu wordt het dus sowieso helemaal een sport om te proberen om kinect aan de gang te krijgen op bv een PS3 of een Wii.. LOL...
Heb jij weleens Licensie bepaling van b.v. Microsoft gelezen op hardware?

Het komt erop neer dat jij het product nergens anders VOOR en MEE mag gebruiken dan door hun is bepaald.

In Nederland hebben we (nog!! maar voor hoelang?) het eigendomsrecht op fysieke zaken, waarbij jij als eigenaar van iets er mee mag doen en laten wat jij wilt. (Auto ombouwen naar Aquarium b.v.).

Zolang jij niet het gemodificeerde fysieke eigendom aangepast commercieel op de markt gaat brengen kunnen ze je niets maken.

Zie ook discussie over Mod-chips.

Overigens bouwen bedrijven zoals Microsoft al langer beveiligingslagen in. Met name encryptie van protocol en middels firmware updates. Vroeger deden ze dat onder het mom om vervalsing van hun producten te voorkomen, tegenwoordig geven ze bijna eerlijk toe dat ze niet willen dat producten (aldaniet gesubsidieerd door Microsoft) voor andere doeleinden worden gebruikt zonder dat ze er aan verdienen.
In dat kader is het vreemd dat er nog niemand opgestaan is om Intellectueel eigendom van Lichaam als Joystick te claimen.
Snap ik, Apple had dit ook en onlangs is er een rechtzaak over jailbreaken (wat dit soort van is) verloren. Oftewel, jailbreaken is legaal in de VS en ik mag aannemen dat dit voor Kinect ook zo zal werken...
Zolang jij niet het gemodificeerde fysieke eigendom aangepast commercieel op de markt gaat brengen kunnen ze je niets maken.
En daarom is het ook interessant voor het desbetreffende bedrijf als er een ontwikkelaar een driver zou schrijven (liefst nog op basis van GPL licentie want dan hoeven zij ook nog eens minder zorgen te maken over onderhoud) zou uitgeven die ook nog eens op een non-profit wijze is uitgeven voor het publiek zodat zij kunnen zeggen van: "Hey, maar dit is op basis van GPL dus doe er maar wat tegen want iedereen mag het gebruiken."
Ik snap niet zo goed waarom je kinect op een ps3 of wii zou willen aansluiten, als er al een implentatie is op de xbox die gewoon zonder gekut werkt...
Omdat niet iedereen een xbox heeft, maar anders vaak wel een ps3 of wii?
Dan koop je toch het bijhorende systeem van die fabrikant? Wellicht dat dat het best werkt omdat er voor meer dan $2000 aan manuren ingestoken zijn?
Bij Microsoft is hoeveel geld ze ook in een project steken nog geen garantie dat het beter zou werken dan een project van $2000
"Microsoft kan niet modificaties van haar producten door de vingers zien", aldus een woordvoerder. "Microsoft heeft tal van beveiligingen ingebouwd om ervoor te zorgen dat niet met Kinect wordt geknoeid. "

Ze veranderen toch geen enkel MS product? ze gebruiken enkel een MS product in een omgeving die MS er niet voor bedoeld had (andere hardware).

Dit is even belachelijk als Apple die er alles aan doet OSX niet op andere platformen werkend te krijgen: het bedrijf heeft er geen nadeel aan, dus ik snap al het verzet niet :s
Microsoft heeft tal van beveiligingen ingebouwd
MS doelt >90% zeker op DRM, en zelfs het onderzoek doen naar hoe Microsoft's DRM werkt is in veel landen al verboden. In Europa hebben we de OECD die dit 'vermoedelijk' verbiedt.
Apple heeft er wel degelijk last van als OS X op andere platformen verschijnt dan Apple's eigen.
Apple's and Pears.

Om OS X te laten draaien op een ander platfrom moet je de software modificeren en illegaal kopieren.

Het gaat hier om een stukje software, of eigenlijk een driver. Er wordt verder niks gedaan met Kinect zelf. Het apparaat waar het aan is gekoppeld krigjt alleen de mogelijkheid om te praten met Kinect.
Vertel me eens waar Apple last van heeft als ik Mac OSX installeer op mijn Thinkpad...

Ik heb de DVD (gekocht bij apple btw), alleen geen drivers. Ik zou dolgraag mac willen proberen, maar als er geen drivers zijn, kunnen ze er vanuit gaan dat ik nooit een mac koop, zonder het eerst te proberen.
Volgens mij is de dvd die je koopt een upgrade version, niet een full version. Aangezien er op jouw thinkpad geen legale OSX staat mag je dus ook de upgrade DCD daar niet op installeren.
..eigenlijk ook wel bizar...je mag de DVD kopen (ongeacht wie je bent, hoe oud je bent) je mag die DVD wel in elke willekeurige speler duwen, je mag er mee frisbee-en, ik mag 't zelfs in een windows pc doen, mag er naar kijken, mag er zelfs een dump van maken, maar zodra ik dat ding wil gebruiken om MIJN pc aan de praat te krijgen zegt apple....je bent een crimineel..... vraag me af wie hier dan de crimineel is...
Degene die tegen beter weten in toch wil doen wat niet mag wordt meestal gedefinieerd als de crimineel.
de dvd verkoper dus....
EULA's zijn in belgie alvast niet wettelijk bindend: het is dus in geen geval crimineel.
2000€ is wel een mager bedrag. Wat moeten die drivers dan ook allemaal kunnen? Gewoon de camera laten werken of moet die ook bewegingen kunnen herkennen etc.
To demonstrate the driver you must also write an application with one “window” showing video (640 x 480) and one window showing depth. Upload all of this to GitHub.
Op twitter was ergens een uitgebreidere beschrijving, zoveel bits en dergelijke, maar dit voldoet.
Probleem is dat de hardware waarschijnlijk aangesloten wordt op Windows computers, dus met één update kan het weer geblokkeerd worden. Beeje zinloos om te kraken dus.
Probleem is dat de hardware waarschijnlijk aangesloten wordt op Windows computers, dus met één update kan het weer geblokkeerd worden. Beeje zinloos om te kraken dus.
Microsoft kan een update uitbrengen via Windows Update om een bepaalde driver te blacklisten. Echter, de gebruiker kan altijd beslissen om die update niet te installeren, de installatie ongedaan te maken, zelf de driver te signen in Test Mode, etc.

Hier gaat Microsoft niet aan beginnen, want dat blijft dweilen met de kraan open. Verander 1 bit aan de driver en voor Windows is het een 'nieuwe' driver. Wat Microsoft veel meer vreest is het gebruik van 'hun technologie' voor het platform van een ander. Immers, elke Kinect die wordt gekocht om niet op een Xbox 360 aan te sluiten staat gelijk aan geen inkomsten uit officiële Kinect-spellen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 november 2010 20:22]

En dan krijg je 2000 dollar en wordt je vervolgens aangeklaagd door microsoft?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True