Hoe stil is de nieuwe Xbox 360?

Slim of niet Slim?

Microsoft brengt deze week het nieuwe model van de Xbox 360 op de markt, de console die in de volksmond als 'de Slim' bekendstaat maar die officieel niet zo mag heten. De nieuwe Xbox heeft een gestroomlijnd nieuw ontwerp, een harddisk met 250 GB en ingebouwde wifi en hij biedt de ultieme ervaring op het gebied van games en entertainment. Althans: zo stelt Microsoft het apparaat voor. De nieuwe Xbox is bovendien gereed voor Kinect, wat wil zeggen dat de bewegingsgevoelige controller zijn energie uit de console kan halen. Je hoeft het kastje met de camera's en microfoon dus niet apart aan het stopcontact te hangen.

Toch is dat allemaal minder spannend dan die andere belofte die Microsoft heeft gedaan. De Slim - ter onderscheid blijven we het apparaat toch maar even zo noemen - zou een stuk stiller moeten zijn dan de voorgaande modellen van de Xbox 360. Dat vraagt natuurlijk om een vergelijking, reden waarom we het laatste model van de 360, die de codenaam 'Jasper' draagt, hebben vergeleken met de Slim, die als codenaam 'Valhalla' heeft meegekregen. Om de test compleet te maken hebben we bovendien de PlayStation 3 erbij gepakt, want de console van Sony is tot nu toe beduidend stiller dan de Xbox 360. We hebben zowel een PS3 van de eerste generatie gebruikt als een PS3 Slim - die overigens ook officieel niet zo mag worden genoemd. Omdat we de consoles toch al in het testlab hadden opgesteld, hebben we meteen ook het energieverbruik ervan gemeten, vooral om te zien of de dunnere chips van de Valhalla minder energie gebruiken dan die van zijn voorganger.

* Verbruik

We hebben bij elke console gekeken wat het apparaat verbruikt als het stand-by staat, wat het verbruik is als het standaardmenu wordt weergegeven, wat het weergeven van een video vraagt, wat de console verbruikt als een schijf op volle snelheid draait tijdens het laden van een game en wat er wordt verbruikt tijdens het spelen van een game. Op al deze momenten hebben we ook onderzocht hoeveel geluid de consoles produceren.

Microsoft pakt zit-probleem Kinect aan Nieuws van 18 oktober 2010
Kinect Joy Ride Video van 8 september 2010
Kinect Sports Video van 7 september 2010