Specificaties Basispakket met 250GB interne opslag - Bekijk alle specificaties

Microsoft Xbox 360 Slim 250GB Zwart Review

p0st 5 november 2010, laatste update op 3 januari 2011, 16.644 views

Microsoft Xbox 360 Slim 250GB Zwart

Pluspunten

• Vele malen stiller dan het oude model
  • Energiezuidiger dan het oude model
  • Aanrakingsgevoelige toetsen en glossy design
  • 250GB Hard Drive
  • Ingebouwde WiFi
  • Kinect Aansluiting

Minpunten

• Ontbreken van een HDMI kabel
  • AC Adapter is nog steeds vrij groot
  • Gevoelig voor vingerafdrukken

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 5
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 4
Aangezien er nog geen volledige gebruikersreview is voor de nieuwe Xbox 360 Slim, voel ik me geroepen om deze eens onder de loep te nemen en er een kritische blik op te werpen. Na het overlijden van mijn oude 360 uit 2006 (ja hij heeft het bijzonder lang volgehouden voordat de verschrikkelijke RRoD de kop opstak) werd het tijd voor vervanging, en wel in de vorm van een Xbox 360 Slim 250GB. In deze review zal ik de punten uit de beoordeling een voor een bij langs lopen en toelichten.

De prijs van 249 euro is prima, aangezien de nieuwe 360 een HD van 250GB en ingebouwde WiFi (b/g/n) meegekregen heeft van Microsoft. Wat dan wel weer jammer is, is dat er een standaard RGB kabel bij zit, terwijl je toch zou verwachten dat er een HDMI kabel bij zou zitten. Ook een zwarte (vernieuwde) controller en een headsetje zitten bij het pakket in, maar dat is vrij standaard. Geen schokkende dingen dus.

Bouwkwaliteit & Afwerking
In vergelijking met het oude model is de Slim er een stuk op vooruit gegaan. Overigens is de naam Slim niet helemaal terecht, want zo heel veel kleiner dan het oude model is de nieuwe 360 niet. Wellicht dat Microsoft de nieuwe 360 daarom ook de naam Xbox 360 S gebruikt, wat ook nog wel eens Short zou kunnen betekenen (hij is namelijk wel zo'n 4 centimeter korter dan het oude model)

De nieuwe glossy look zorgt ervoor dat de nieuwe 360 er een stuk aantrekkelijker uitziet, maar hierdoor is deze wel een stuk gevoeliger voor vingerafdrukken. Gelukkig staat de 360 bij mij in een kastje, dus hier heb ik persoonlijk geen last van, maar het kan irritatie opwekken :) .. De AC Adapter is nog steeds vrij groot, al is deze wel een stuk lichter geworden dan bij het oude model.

De oude klikknoppen van het oude model zijn vervangen door aanrakingsgevoelige knoppen, die een geluidje maken zodra je deze aanraakt. Dit werkt prima, en levert verder geen problemen op. Ook is er geen verwijderbare faceplate meer aanwezig, maar ook dit komt de bouwkwaliteit alleen maar ten goede.

Intern is de 360 ook flink veranderd. Waar in de oude modellen de CPU en de GPU aparte chips waren, zijn deze bij het nieuwe model ge´ntegreerd in 1 chip die beide functies levert. Hierdoor is de nieuwe 360 ook een stuk energiezuiniger dan het oude model, zelfs nog energiezuiniger dan de PS3 Slim! De koeling aan de achterkant is vervangen door 1 grotere fan aan de zijkant (of bovenkant als je 'em neerlegt), en hierdoor is de nieuwe 360 een stuk stiller geworden. Je merkt nu eigenlijk pas wat een herrie de oude maakte, je mist gewoon het stofzuiger geluid die deze produceerde.

Multimediafeatures
De Xbox 360 leest Xbos 360 Games, Xbox 1 Games, DVD's, CD's, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW, CD-R, CD-RW. De 360 speelt zowel DVD films af als DivX, maar helaas is er geen ondersteuning voor Blu-Ray. Eigenlijk is laatstgenoemde geen nadeel van de Xbox 360 maar meer een voordeel van de PS3.

Naast deze fysieke media biedt de 360 ook ondersteuning voor zowel Windows Media Center, als Streaming Media vanaf gedeelde mappen op je PC via WiFi of Ethernetkabel. Hier maak ik zelf geen gebruik van, maar wellicht is het interessant als je veel media vanaf je computer af wilt spelen

Multiplayer
Qua multiplayer is er verder niets veranderd, maar dit vond ik zelf altijd al het sterke punt van de Xbox 360. Hoewel je wel een eurootje of 35-40 moet neerleggen voor een jaarabbonnementje Gold, werkt het gewoon heel goed met vrienden toevoegen, en samen spelen. Verder wil ik hier eigenlijk weinig woorden aan vuil maken omdat hier in feite niets veranderd is.

Spelaanbod
Het spelaanbod van de 360 blijft sterk, met goede exclusives zoals Halo en Fable, en met de komst van Kinect zal hier ongetwijfeld nog wel veel bijkomen. Zelf weet ik nog niet of Kinect het echt gaat worden, maar ik ben wel van plan om deze dit jaar nog aan te schaffen dus wellicht stof voor een volgende review! De nieuwe 360 is overigens Kinect-ready, wat inhoudt dat er een speciale AV port achterop zit waarmee de Kinect stroom krijgt. Op het oude model zul je een aparte adapter moeten gebruiken om deze van stroom te voorzien.

De spellen voor de 360 zijn over het algemeen goed verkrijgbaar, niet alleen nieuw maar ook veel 2e hands, zowel in Game Winkels als op Marktplaats en eBay. Als je een beetje goed zoekt heb je een game enkele weken na de release al voor de helft van de retailprijs.

Qua spellen is de nieuwe 360 niet veranderd, dus de graphics van alle games zijn nog exact hetzelfde, al laden deze wel ietsje sneller (een paar seconden) als bij het oude model.

Randapparatuur & Accessoires
Er is wel wat randapparatuur verkrijgbaar voor de 360, maar niet specifiek voor het nieuwe model. Je kunt headsets, instrumenten, andere controllers, koelers etc. kopen. Qua aansluitingmogelijkheden kun je de 360 zowel met RGB, Component, VGA en HDMI aan je TV aansluiten. Zoals ik al noemde is er helaas geen HDMI kabel meegeleverd, dus let hier even op als je besluit een nieuwe Xbox 360 aan te schaffen!

Al met al vind ik de nieuwe Xbox 360 S een goede vervanger voor het oude model, waarin gehoor gegeven is aan de wens van de consument door WiFi toe te voegen en de console een stuk energiezuiniger te maken. Echter als je al een recent model van de 360 hebt is het niet noodzakelijk om deze te vervangen door een Xbox 360 S. Deze modellen hebben namelijk ook al een HDMI uitgang en een 250GB HD. Heb je echter geen 360, een hele oude 360 of heeft deze de RRoD error dan is de 360 S 250GB een goede keuze!

Heb jij ook een Microsoft Xbox 360 Slim 250GB Zwart?

mooie revieuw! :D

persoonlijk vind ik de oude 360 toch nog wat mooier.
ik heb nog 2 oude staan, zelf gerepareerd van RROD maar blijkt dat bij allebij ook de dvd speler kapot is, zit nu te twijfelen of ik een hele nieuwe zou kopen of die dvd speler zal vervangen.
maar door jou revieuw zit ik er wel aan te denken om een hele nieuwe te kopen.
Bij de Action 3 euro, prima kabel.
Goeie tip, ik heb er nu ook 2 van de Action en ik zie (vrijwel) geen verschil met de duurdere kabels!
ik heb er zo een goed te doen inderdaad
Knappe review! bedankt hiervoor.

Inderdaad echt wel jammer dat hier geen hdmi-kabel bijzit, dat kost toch ook al snel een tiental euro.
Ook wel jammer is niet de ondersteuning voor blu-ray, het zou van dit apparaat, naast de streamingmogelijkheden, een echt multimedia-apparaat maken.

[Reactie gewijzigd door bert170881 op 15 november 2010 11:52]

Ik ben blij dat het gewaardeerd wordt :)

Een HDMI kabel kost inderdaad ook wel een paar euro, al kun je op eBay vrij goedkope kabels vinden tegen een goede prijs. Zoek bijvoorbeeld eens op "Neet" HDMI kabels, deze zijn van hele goede kwaliteit en beginnen bij +/- 8 euro!
Ikzelf als ex- pc gamer vond dit een leuke review om te lezen ;)
Informatief,heldere uitleg en goeie opbouw :)

Nu zelf de xbox 360 nog ontdekken :P

Goed werk!
Thanks voor je feedback! Dat motiveert mij in ieder geval om binnenkort weer een reviewtje te schrijven voor iets :)!
misschien zou het handig zijna ls je de uitgangen van de xbox zou vermelden zoek me de pleures naar nu XD