Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: T-Junkie

Microsoft heeft bekendgemaakt dat het tien dagen na de introductie van zijn Kinect-systeem al meer dan een miljoen exemplaren heeft verkocht. Het bedrijf verwacht dat de teller nog voor het eind van het jaar op vijf miljoen zal uitkomen.

Microsoft Xbox 360 Kinect SensorMicrosoft is erg tevreden met de huidige verkooptrend van Kinect, zo laat Don Mattrick, president van de Interactive Entertainment Business-tak weten. In de eerste tien dagen wist het bedrijf meer dan een miljoen Kinect-exemplaren te verkopen. De goede verkoopcijfers komen voor Microsoft waarschijnlijk niet geheel onverwacht; vlak voor de introductie van het apparaat schroefde het bedrijf de verwachte verkopen voor 2010 al omhoog van drie miljoen naar vijf miljoen.

Microsoft liet Kinect op de E3-beurs in 2009 voor het eerst zien, onder de codenaam Project Natal. Het systeem bestaat uit een sensor die de bewegingen van een speler kan registreren, zonder dat de speler daarvoor een controller in handen moet hebben. Dit is wel nodig bij de Wii en Sony's Playstation Move-controller. Kinect werd op 4 november dit jaar in Amerika op de markt gebracht, terwijl Europeanen bijna een week later, op 10 november, ook het systeem konden aanschaffen. Voor het eind van het jaar moeten er 17 titels beschikbaar zijn die gebruikmaken van het nieuwe accessoire.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Gefeliciteerd MS! Het lijkt me dat zodra Microsoft Kinect officieel voor Windows zal uitbrengen er helemaal een hel losbreekt, maar dit zijn ook al mooie cijfers ;).

Vergelijken:
- iPhone: 74 dagen tot 1 miljoen
- iPad: 28 dagen tot 1 miljoen
- Xbox Kinect: *10* dagen tot 1 miljoen

Volgens mij halen ze die 5 miljoen wel.

Waarom iPhone en iPad? [veel reacties]
Omdat Microsoft zelf die vergelijking ook maakte. Omdat het om gadgets gaat, omdat het 'hot' producten zijn met een hoge verwachtings waarde. Om de verkoopcijfers in perspectief te zetten. Omdat Microsoft al jaren probeert het succes van Apple te evenaren met consumenten producten, et cetera.

Kortom: waarom niet?

[Reactie gewijzigd door 123Kinect op 16 november 2010 12:31]

Iets van minder dan 200 euro vergelijken met apparaten van meer dan 500?

Introductie van nieuwe postzegel: 100 miljoen op eerste dag....
Ik vind niet dat je een ipad met een controler (cam) kan en mag vergelijken.
Het zijn 2 TOTAAL verschillende aparaten.

Mja als we het toch aan het vergelijken zijn.
Ik denk als er een ipad 2 uitkomt met cam dat er vast wel apps uitkomen die ook zoiets kunnen als kintec.

mja
kintec - ipad

die vergelijking KAN GEWOON niet :)

(mja dat is mijn mening)
Ik snpa oko niet wat de Kintec te makien heft met apid, de kintec is een coontroler.
Tja. Waarom een vergelijking met de iPhone en iPad maken?

Dat zijn twee 'nieuwe' producten terwijl Kinect inprincipe een uitbereiding op een bestaand product is. Voor ook nog eens 1/5e van de prijs.
omdat Microsoft zelf die vergelijking ook maakte. Omdat het om gadgets gaat, omdat het 'hot' producten zijn met een hoge verwachting waarde. Om de verkoopcijfers in perspectief te zetten.

Zo dat lijkt me duidelijk.

[Reactie gewijzigd door 123Kinect op 16 november 2010 12:30]

Alsnog is het niet representatief voor dit soort producten omdat dit stukje hardware alleen icm een Xbox360 werkt. De Xbox360 is maar (bijvoorbeeld) 30 mio keer verkocht waardoor de doelgroep veel kleiner is in vergelijking tot de Ipad of Iphone. Je kan beter de move nemen als vergelijking omdat deze exact dezelfde doelgroep heeft (alleen dan op een ander platform)
Volgens Engadget verkocht Apple trouwens 1.3 miljoen iPhones 4 'in the first weekend'. Beduidend meer dan Kinect.

Verder leuk trouwens dat je je eigen site als bron weergeeft. Makkelijk hits scoren zo?
iPhone 4 is een opvolger, en geen eerste productintroductie (zoals Kinect, iPad en iphone 3). Makkelijk hits scoren: nee, omdat mensen om een uitleg vragen, hij zat er eerst niet bij hoor.

[Reactie gewijzigd door 123Kinect op 16 november 2010 12:34]

De eerste iPhone was US only de Kinect wereldwijd dus de vergelijking slaat nergens op.
Gek dat iedereen al een iPhone 1 geimporteerd had. :+

Hot cakes hotter than hot.... en Kinect is daar aan voorbij nog voor de feestdagen.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 16 november 2010 13:08]

De iPhone 1 was te impoteren maar voor een hoop mensen een gedoe om hem te jailbreaken en te unlocken.

De Kinect is wereldwijd te koop geen geouwehoer met jailbreak en unlock nee gewoon te koop bij de lokale winkel en werkt gewoon.

En daarbij is het een aanvulling op de Xbox 360 een controller niets meer niets minder maar wel een geweldig ding.

Een vergelijking met de iPhone 4 loopt ook spaak maar wil je toch met de iPhone vergelijken (waarom mij een raadsel maar goed) dan is de 4 een goede graadmeter.
Uhh..

Kinect is een uitbreiding van bestaand systeem voor 150 Euro.. iPhone zoals jij vergelijkt!! Heb je een abbo bij nodig en je zit er 2 jaar aan vast. Zoek de verschillen. Sterker nog Mensen denken meer na bij het kopen van een iPhone omdat hier een financieel plaatje bij zit. Bij launch zelfs dubble abbonementen?? Bij Kinect heb je geen financeele verplichtingen.

Daarnaast als je nou volledige systemen zou nemen! Hoeveel mensen zouden dan de kinect hebben gekocht? Denk dat vergelijk niet op zal gaan.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 16 november 2010 12:58]

Ik vind het nog leuker dat ie speciaal een account aan heeft gemaakt om de kinect te promoten lijkt het wel.
Nee hoor, gewoon omdat Tweakers laatst een nieuwsbericht dat relevant bleek had gemist (submit doen - daarvoor moet je upsignen, vandaar),
Dat zegt Bulls ook. Je hebt dus speciaal een account aangemaakt voor de kinect ;-)
Ja dat klopt ja. Maar Kinect behoeft geen promotie, zo blijkt ;).
Lol wat noem je dit dan?? Is toch promotie??

Je moet de Kinect niet met een hele andere markt gaan vergelijken. Slaat nergens op. Pak de PS3 of de Wii!! Dat is een soort gelijke markt met hele andere inzicht op dezelfde doelgroep.

Ik kan je zeggen dat de Kinect echt supper is om mee te spelen. Maar het heeft wel zijn reclame nodig om onder het publiek te komen. Het is niet zo we legen het in de winkel en daarmee zijn we klaar. Zit een hele promotie campage aanvast Zie ook de reclames die je nu op TV hebt
Ja dat klopt ja. Maar Kinect behoeft geen promotie, zo blijkt ;).
Wedden om $500.000.000 van wel? :)
Sale records zijn sale records, ongeacht wat het nu is. Volgende week zal waarschijnlijk deze cijfers tegen GT5 komen te staan, daarvan verwachten ze zelfs 1 miljoen te halen in enkele dagen.
Maar met games is dat toch altijd anders dan met hardware. Zeker aangezien GT5 ongeveer 1/3 kost van de Kinect
Je kunt beter de aantallen vergelijken met de PS3 move of de Wii....Ik snap niet wat een iphone en een ipoad met de Kinect te maken heeft.
Je vergelijkt worldwide nu met alleen Amerika. De userbase is voor Sony in Amerika minder sterk dan in bv Europa, daar is dit aantal ook over de toonbank gegaan.

Kinect heeft absoluut een betere start, maar het verschil is minder groot dan je wil doen geloven.
ik vind het een leuke vergelijking, leuk om te weten dat de kinect die idd een uitbreiding is op iets bestaands, iets "nieuws" verslaat, wel zou ik er de eyetoy ook bij hebben gezet aangezien dat ook een uitbreiding was op de PS
Een iPhone kost meer dan €500, een iPad ook. Kinect kost nog geen €200 Als je dan met cijfers gaat goochelen omdat MS dat doet dan besef je toch zelf wel dat MS een loopje neemt met cijfers
Een mobieltje vergelijken met een controller?
Ik vind die vergelijkingen niet helemaal opgaan, kun je het beter met de PS3 Move ofzo vergelijken.
Toch snap ik niet wat die hype is rond al die bewegings invoer apparatuur.

Als je even wilt gamen heb je toch niet altijd zin om rond te gaan hannessen voor de TV?
Het is wel leuk voor eventjes, en te laten zien als je bezoek hebt ofzo. Maar om echt ermee te gaan gamen voor een paar uur zie ik niet echt gebeuren.

Ken ook veel mensen die een Wii hebben, maar die staat bijna nooit meer aan, het is even leuk in het begin maar verveeld wel snel.

Gewoon een hopeloze poging om kinderen met overgewicht aan het bewegen te krijgen.
Maar die hebben het na 10x zwaaien ook wel gezien.
Ken ook veel mensen die een Wii hebben, maar die staat bijna nooit meer aan, het is even leuk in het begin maar verveeld wel snel.
En die Wii is ook al dik 25 miljoen keer verkocht... Het is niet echt een hype maar meer een aanvulling op de ouderwetse controller waardoor men interactiever met een spel bezig kan zijn.

Mij persoonlijk zal het inderdaad niet boeien; speel voornamelijk tactische shooters en racers dus de Kinect zal misschien pas in huis komen op het moment dat 'ie gratis is. Maar kan me wel voorstellen dat voor andere games het een leuke/welkome aanvulling is.
Hij kan best wel eens gelijk in hebben, ik heb ook een Wii gehad vrienden van ons ook. Inmiddels heb ik die van mij verkocht en die van mijn vrienden wordt niet meer gebruikt.

Zo zullen er meer zijn, het is een zeer leuke techniek maar verveelt snel.
Zo zullen er meer zijn
Ik heb voor mijn Wii welgeteld één game los gekocht, dus, even Sports niet meegerekend - en... die heb ik nooit uitgespeeld.

En de Wii... verzamelt momenteel stof in een kast.
Het gros van die dingen zijn ter vervanging van de vroegere bord/activiteitspelletjes.
Dan pak jij gewoon je controller erbij en gamed daarmee. Er staat nergens dat de Kinect gebruikt MOET worden. Het is een extra toevoeging.
Zo, doen ze het een bizar stuk beter dan de PS Move, zou het mogelijk te maken hebben met het inmiddels beschikbaar zijn van PC drivers voor de camera?

(zelfs als je geen xbox hebt, zou het een leuke PC gimmick zijn).

http://www.industrygamers...n-units-in-north-america/
Zou dus ook de 1mil milestone al hebben gehaald, maar over een langere periode.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 16 november 2010 12:29]

Hoe doen ze het bizar stuk beter dan de move ?

Ze verkopen in 10 dagen 1 miljoen stuks wereldwijd. Sony verkocht vorige maand 3 miljoen stuks wereldwijd.

Die 1 miljoen die sommige worden opgegooid als bewijs dat move het veel slechter doet gaat wel enkel over de VS waar de Xbox 360 sowieso al de kroon spant. Men spreek hier m.b.t. kinect wel over wereldwijd. Toch wel een klein verschil van een paar miljard mensen.

Maand gemiddeld 30 dagen = 30 / 10 = 3 x 1000000 = 3 miljoen kinect controllers aan deze snelheid.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 16 november 2010 15:36]

Je mag natuurlijk niet spreken over een paar miljard mensen meer. Die paar miljard mensen hebben immer niet allen een xbox 360 of PS3 staan

Wereldwijd steekt de 360 met krap 3 mljoen stuks nog voor op de PS3 (wordt steeds minder) maar in de VS ligt de 360 met dik 9 miljoen verscheepte consoles voor op de PS3. Daar zal danook "logischerwijs" de meeste klappen worden gemaakt. In de rest van de wereld ligt de PS3 qua verkopen weer voor op de 360.

Microsoft is altijd erg hard aan het blazen over verschillen in cijfers tussen de PS3 en 360 maar altijd over alleen de VS gesproken terwijl daar de winst standaard al binnen is. In principe verkopen in de VS alle multiplatform spellen standaard 1/3 beter op de 360 dan op de PS3 maar ga je de cijfer terugtellen naar installed base dan vallen de cijfers toch flink tegen (lees, gelijkwaardig)
Het leuke is, het maakt helemaal niets uit of de Move het nu beter doet of niet dan de Kinect. Ikzelf ben erg blij dat ik een PS3 heb en dat de Sony voor zoiets als de Move heeft gekozen en niet voor zoiets als de Kinect. Nu heb ik er als niet-partygame speler ook nog wat aan. En ik gebruik de Move dan nu ook al regelmatig bij serieuze games als MAG of R.U.S.E.

Van mij mag de Kinect wel beter verkopen dan de Move, het maakt voor mij niets uit, ik vermaak mij prima met de Move. Dus als Xbox360 aanhangers zitten te goochelen met cijfers, laat ze lekker.
Ik denk niet dat je moet overschatten wat de impact is van de PC drivers op de sales volgensm ij. De doelgroep is niet een tweaker die tijd overheeft, maar de massa markt imo. Verder is er nog niets noemenswaardig met de PC versie gedaan ( ja mooie 3D beelden, maar geen applicaties die veel verkopen opdrijven ofzo).
Als er degelijke apps zijn op PC en die driver werkt goed koop ik mij idd ook een Kinect.
Verbazend goede resultaten die ongetwijfeld het gevolg zijn van de peperdure marketing campagne die Microsoft rond Kinect heeft gevoerd. De launch line-up bestaat thans enkel uit technisch verbeterde versies van casual games die reeds voor de Wii te krijgen zijn. Ik had nooit gedacht dat er onder de x360 eigenaars zoveel interesse voor zou zijn.
Ik denk dat er genoeg x360 eigenaren waren, die wel geinteresseerd waren in een Wii, maar niet een tweede gameconsole wilden kopen. Verder zit het er natuurlijk aan te komen dat Kinect ook in non-casual games gebruikt gaat worden. En dat gaat in de krachtiger x360 beter dan in een Wii.

Verder is de Kinect toch wel een stuk geavanceerder dan de Wii. De Wii kan alleen de controller waarnemen, terwijl de Kinect het hele lichaam kan zien. Dat zorgt voor compleet andere mogelijkheden. De Kinect kan bijvoorbeeld zijn of je knielt, bukt, of springt. Kan de Wii allemaal niet...
Verbazend goede resultaten die ongetwijfeld het gevolg zijn van de peperdure marketing campagne die Microsoft rond Kinect heeft gevoerd.
Ik had op veel websites gelezen over meer dan 1 miljoen pre-orders in alleen de VS en UK.
Dan vallen deze cijfers ineens wel heel erg tegen.
Maar zoals verwacht ziet Kinect's begin er vrij goed uit, nu kijken of ze de aandacht kunnen houden van het publiek.
Ik had nooit gedacht dat er onder de x360 eigenaars zoveel interesse voor zou zijn.
Ja, ik ben ook benieuwd hoeveel XBox360 eigenaars die voorheen riepen dat de Wiimote maar onzin was en niet bedoeld voor 'hardcore gamers', nu wel zo'n Kinect willen. Andere uitvoeringen, zelfde concept. Erg interessant.
Voor 2010 zal men wel boekjaar gebruiken dus voor de VS tot juni .

Maar zelfs dan, in een 6 maand 5 miljoen exampleren is een groot succes.
Normaal heeft Microsoft het inderdaad altijd over zijn fiscale jaar, wat loopt van juli tot en met juni.

De grap is, dat nergens in de berichten dat gespecificeerd staat, maar andersom ook niet, nergens staat dat het om kalenderjaar gaat.

Ik ga er ook vanuit dat ze juni 2011 bedoelen voor de 5 miljoen exemplaren.
Move is 3 miljoen keer ‘’shipped’’ in 1 maand... Kinect is 1 miljoen keer ‘’sold’’ in 10 dagen.

Ook telt Sony de elke nunchuck apart mee naast elke move controller. De move heeft geen Sold cijfers bekend gemaakt alleen shipped. En kan je voorstellen dat 1 ps3 eigenaar meerdere move’s met nunchuck’s koopt ... Kinect heb je aan 1 genoeg.

http://www.engadget.com/2...rs-in-10-days-will-be-wa/

Dit zegt genoeg dat Sony speelt met de cijfers!!!!! :+ }:O :*)

Uit meerdere analyses als deze is Kinect is nu al succesvoller dan Move.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 16 november 2010 13:15]

en wat is het verschil tussen shipped en sold? Je verscheept geen producten die niet besteld zijn dus zijn dat toch verkochte exemplaren (?) en vermits Microsoft geen cijfers van de retail heeft zullen ze beiden wel over hetzelfde spreken: Aantallen verkocht aan groothandel.
Shipped is verscheept. Sold = verkocht.

Ow je snapt Engels toch :9

Als je het Engadget artikel kan lezen staat er dat Sony géén sold cijfers vrij geeft. Alleen verscheept naar groot handel/winkels/opslag.

De vrij gegeven cijfers van Kinect zijn Sold cijfer, gekocht door de consument.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 16 november 2010 13:22]

Dan is het toch wel MS die met cijfers goochelt, want MS kan niet op 10 dagen weten wat de retail verkoopt.
Via Xbox live update.

Voor Sony is het eerder schatten met extra nunchuck en extra move sets voor 2 spelers of 3 spelers. Dus kan Sony alleen shipped zeggen, misschien dat ze daardoor geen sold zeggen.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 16 november 2010 14:18]

Alleen verscheept naar groot handel/winkels/opslag.
Tjag wat ik weet is dat enkele weken 3 winkels (Game Mania, Mediamarkt, Dreamland - allemaal uitverkocht) heb mogen bezoeken om dan nog het allerlaatste move controller te kunnen vinden. En dat was een tijdje wel zo. Dus ik ben er redelijk zeker van dat die verscheept aan retailers redelijk dicht bij de verkoopcijfers liggen.

Gezien dat ze hun productie naar maximale capaciteit hebben mogen opvoeren, dan denk ik dat die Move niet slecht verkoopt... .

Wat ik trouwens heb gehoord van een winkelbediende bij Game Mania is dat Microsoft echt heel weinig toestellen heeft geleverd in hun winkels. Niet dat de vraag hoog is maar klaarblijkelijk toch ook de truuk van "schaarste creëren".

Je bent toch op de hoogte dat je nu 1 miljoen move controllers (VS) vergelijkt met 1 miljoen kinect controllers over de wereld hoop ik ?

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 16 november 2010 15:28]

Wat een onzin verhaal. Game Mania heeft er stuk of 10 nog staan en al aardig al verkocht zeiden ze!

Bij de media markt staan er stuk of 50 kinnect's gestapeld en nog eens 50 met console er bij.

Sony goochelt met de cijfers, only ''shipped'' en tellen elke nunchuck mee.

Microsoft kan via Xbox live update zien hoeveel Kinects er connected zijn en dus verkocht, ze zeggen ook ''sold''
Ik ben niet economisch onderlegd, zal misschien ook uit mijn reactie gaan blijken.

Maar alles wat bv Sony verscheept heeft, hebben ze toch ook verkocht. Verkocht aan de groothandel! Voor Sony is het daarmee toch klaar!

Maar sold, wordt daarmee bedoeld over de toonbank (naar particulier)?
Ik ben niet economisch onderlegd, zal misschien ook uit mijn reactie gaan blijken.

Maar alles wat bv Sony verscheept heeft, hebben ze toch ook verkocht. Verkocht aan de groothandel! Voor Sony is het daarmee toch klaar!

Maar sold, wordt daarmee bedoeld over de toonbank (naar particulier)?
Voor Sony is het daar klaar, het geld is binnen.
Bij MS zou shipped ook volstaan.
Winkeliers/groothandels blijven echt geen spullen kopen als er geen vraag is.
Dat is niet waar, als groothandels iets niet kunnen verkopen kunnen ze het meestal terug sturen naar de fabrikant. Ook is het niet altijd zo dat de groothandel van te voren betaald. vaak betalen ze pas als het product verkocht is.

Verder is het voor game makers ook veel belangrijker hoeveel er daadwerkelijk aan consumenten verkocht zijn, zij kopen immers de games en daar verdienen MS en Sony het meeste geld aan.
Exact.
Met Sold wordt bedoeld: in de winkel gelegen en nu bij de consument. jij hebt een nieuwe Phenom II X6 1090T gekocht, hij is verzonden, aangekomen en jij gebruikt hem nu. (sold)
Azerty koopt een nieuwe Phenom II X6 1090T in om later door te verkopen. dus het product is nog niet bij de consument maar bij de retailer (shipped)

dan kun je wel 10 miljoen stuks hebben verscheept, maar ze kunnen net zo goed alle 10 miljoen nog in de schappen liggen. bij sold is het dus hoeveel er echt verkocht zijn, dus bij de consument en niet bij de retailer.
''Voor Sony is het daarmee toch klaar!''

Niet met aannames komen :)

Precies sold is over de toonbank.
Euh wat een systeem heeft Microsoft dan staan dat het de kasregisters van de kleinhandel kan nakijken?
In de US worden elke dag de verkoopcijfers gerapporteerd. Daardoor weten wij ook altijd precies de verkoopcijfers van de US, terwijl Europa altijd schatten is.
Lijkt mij ook. Een groothandel gaat geen spelcomputer(onderdelen) kopen zodat het magazijnpersoneel er domino-d-day mee kan nadoen.
De vrij gegeven cijfers van Kinect zijn Sold cijfers
en dat kan microsoft dus helemaal niet bevestigen, microsoft kan net als sony alleen shipped cijfers bevestigen.. dus als MS werkelijk beweert dat het 'sold' cijfers zijn, dan liegen ze..
Eigenlijk hetzelfde als ik hierboven zeg, in de US worden elke dag de verkoopcijfers gerapporteerd. Daardoor weten wij ook altijd precies de verkoopcijfers van de US, terwijl Europa altijd schatten is.

Microsoft (Sony, Apple, Nintendo, etc.) weten dus wel degelijk wat er in de US verkocht wordt.
Onzin, het gaat bij beide om dezelfde cijfers omdat zowel Sony als Microsoft alleen maar kunnen bevestigen wat zij verscheept hebben naar verkopers..

Je moet niet zomaar alles geloven wat je op internet leest.. Het aanhalen van de nunchuck zegt al genoeg, aangezien de Sony cijfers puur om de move controllers ging..
Ik ga niet zeggen dat Kinect niet verkoopt want dat doet het als een dolle maar je kan een tweetal mensen PWM en hyperik toch echt niet van hun idee afbrengen dat MS in iedere winkel van de VS een mannetje staat die verkochte kinects staat te turfen.
Betaalt MS je veel om overal zulke dingen te gaan vertellen? Op alle kinect onderwerpen zit je het ding te verkopen alsof het een gods geschenk is. Uiteindelijk boeit het vrij weinig of het ding goed werkt of goed verkoopt. Als het flopt brengt MS wel iets nieuws uit want ze hebben geld genoeg ervoor. Kijk maar naar de orginele xbox, zo een slecht verkopend ding.
Bovendien zijn deze cijfers kennelijk alleen voor de VS, Europa is niet meegeteld en Kinect moet nog gelanceerd worden in Asië en Australië.

Loopt kennelijk storm en de standalone versies zijn bijn overal uitverkocht.
Ga er maar van uit dat er kalenderjaar wordt bedoeld.

[Reactie gewijzigd door Thief op 16 november 2010 12:47]

Dat ze uitverkocht zijn is waarschijnlijk ook de limiterende factor in de verkopen.
Anders zouden Kinect sales zelfs al veel hogere cijfers laten zien.
Ik denk ook dat ze dit jaar bedoelen, kerst zit eraan te komen in de VS dus reken maar dat ze dan enorme aantallen gaan doen. Al ben ik zelf geen console gamer ik snap dat mensen dit graag willen hebben. Het lijkt me een leuke toevoeging en het heeft natuurlijk een hoog gadget gehalte voor niet eens zo'n hele gekke prijs.
MS is goed bezig! Microsoft heeft toch goede dingen gedaan dit jaar. Ondanks de uitstapjes naar mobiele telefonie e.d. Windows 7 is ook een succes, ookal was dat al langer uit. Office 2010 is ook een goed product. Ondanks de grote populariteit van Apple doen ze het toch erg goed vind ik. En nee ik ben geen fanboy... draai ook Ubuntu op sommige machines en heb ook een PS3 ;-)

Gisteren bij een maat de Kinect geprobeerd en het werkt beter dan ik had verwacht. Die ga ik zeker ook kopen als er iets meer games voor beschikbaar zijn. Stel je voor GTA... raampje intikken met je elleboog, rondrijden, je gun pakken en mensen afschieten. En dat allemaal met échte eigen bewegingen. Het kan wel vermoeiend zijn, maar de game experience wordt wel echt anders. Beter wil ik niet direct zeggen, omdat het het té anders is. Maar wat dacht je van een volledig fitness programma.

Dit wordt een groter succes dan dat iedereen had durven denken. Ik was ook erg sceptisch, maar het werkt al erg goed. En dit is pas het begin van controller-loos gamen.
Nu nog een 360° scherm om je heen en je kan ála Gamer tactical shooters doen.

Dat mis ik altijd nog in Shooters, je kijkt altijd met je gun voor en moet zo reageren, maar IRL als je in je ooghoek iets ziet kun je bijna in een tiende seconde je handen zo doen dat je daar op richt, maar op een beeldscherm moet je het beeld zelf schuiven totdat je crosshair je doel heeft bereikt. Probeer dat ook maar eens te doen IRL je handen voor je gezicht en dan rondkijken alsof je een crosshair hebt, dan is het gewoon 1 blur.

Het menselijk oog is ervoor gemaakt om te focussen op verschillende stilstaande beelden, je kan amper een vleoiend beeld rond kijken hebben, het gaat altijd in stapjes.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel, best lastig uit te leggen zo.
Ben 't met je eens ja, MS is lekker bezig de laatste tijd.

Gears of War en Alan Wake zijn trouwens ook rumored for Kinect!
Gears of War! Een shooter zonder controller....ik ben heel benieuwd hoe die "game-experience" gaat zijn. Hoe accuraat zijn je schoten dan? Als je gaat coveren, hoe moet je dan gaan (en vooral BLIJVEN) zitten in je woonkamer en tegelijkertijd ook schieten.....

Als ze het goed weten uit te werken dan kan het gaaf worden, maar dit zal een flinke uitdaging zijn voor de developers lijkt me.
Probleem is dat Kinect niet nauwkeurig genoeg is voor een shooter, en een analoge stick voor de besturing van je personage moeilijk controllerloos te maken is. Hierdoor moet men de besturing voor een deel automatiseren, en moet er meer gebruik gemaakt worden van auto-aim en andere pamperende hulpmiddelen. De gameplay zal daardoor nog minder afhankelijk worden van je skills dan nu al het geval is, wat leuk is voor casual gamers maar een nachtmerrie voor de core gamer. Dat core games als Forza en Gears gebruikt gaan maken van Kinect lijkt me dan ook eerder het begin van het einde van core gaming op de x360.
Ik denk dat je moet rekenen op een hybride game, dus je gooit de grenades met Kinect, en de rest doe je met je controller.... :), maar het is afwachten (sowieso nog een rumor)
Ik denk dat je moet rekenen op een hybride game, dus je gooit de grenades met Kinect, en de rest doe je met je controller.... :), maar het is afwachten (sowieso nog een rumor)
En dan? Hoe ren je weg voor de enemy waar je de granaat naar gooit? Of gaan die rustig wachten? Hoe trek je met een hand de pin uit een granaat als je de controller nodig hebt voor het besturen van je personage? Gaat het personage dan automatisch rondjes rennen, rollen of dekking zoeken?
Laat dat maar aan Epic Games over... ze zijn niet voor niets EPIC :P.
Daar ga je denk ik helemaal gelijk in hebben. Gelukkig hebben we altijd nog de PC :-)
Consoles zijn toch sowieso voor casual gaming. Het spijt me als ik nu velen hier tegen hoofd stoot, maar zeg nou zelf, gamen doe je in een donkere kamer, volledige afgesloten, zo dicht mogelijk op je scherm geplakt, met een muis een toetsenbord in je handen en een headset op! Niet met een controller lui op de bank onderuit gezakt...

Dus op zich zit ik er niet echt mee dat de consoles verder worden gebruikt als familiare bezigheidstherapie en geautomatiseerde casual games er voor gemaakt worden. Zolang het maar goed werkt en de mensen die het gebruiken er graag mee spelen. Als je Gears wil spelen onder het mom van "ik ben een Hardore gamer" dan kun je dat lekker blijven. je hoeft natuurlijk geen Kinect te kopen.

Om te ontspannen zet ik mijn Xbox of mijn PS3 aan. Om te gamen zet ik mijn PC aan....;-)
een gewone controller is ook niet zo nauwkeurig als keyboard en muis. Meestal heb je een auto-aim functie die je hiermee helpt. Ik kan me wel inbellden dat ze zoiets ook voor shooters met kinect kunnen uitbrengen waardoor het soepel speelt.
Liever 3 uurtjes gamen met een controller liggend op de bank, dan staan zwaaie en bewegen voor je tv.
Kinect gaat in eerste tien dagen miljoen keer over de toonbank
Ik vind statistiek bedreven over de eerste tien dagen niet echt bijzonder interessant.

Zondermeer zijn de eerste dagen van de verkoop van een nieuw produkt in hogere getallen uit te drukken dan de gemiddelde verkoop van een gemiddeld vergelijkbaar produkt. Het produkt is nieuw namelijk!

Ik zie de kwartaalcijfers met meer interesse tegemoet.
"Ik vind statistiek bedreven over de eerste tien dagen niet echt bijzonder interessant."

geheel mee eens, dit zegt mijn mening hooguit wat over hoe goed de hype geslaagd is, en maar heel erg weinig over hoelang de hype blijft hangen...

denk daarbij aan de manier waarop elke COD titel aan de man gebracht word, maar ook dat oprah ingeschakeld word om de amerikaanse verkoopcijfers even een flinke duw te geven, en de stortvloed aan reclame die er gemaakt word, dit zijn slechts tijdelijke effecten en echt realistische cijfers zie je pas na minimaal een paar maand verschijnen.
Ach ja, het schijnt dat er zo'n 500 miljoen in de campagne wordt gestoken om de Kinect aan de man te brengen. Als je nagaat dat de Kinect qua productie zo'n 50 euro kost dan hadden ze evengoed zo'n 10 miljoen stuks zelf kunnen kopen/weggeven om de cijfers nog beter te laten lijken.
En ondertussen zijn een hoop mensen de Kinect aan het "hacken" wat er heel erg veelbelovend uit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=7QrnwoO1-8A&t=0m44s (vanaf 0:44).

@Thief: "hacken" en zie Wikipedia voor de definitie. Ik denk dat we het dan wel eens met elkaar kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 16 november 2010 13:05]

Dat is geen hacken, dat is custom drivers en programma's schrijven.
Hacken noem ik fysiek de hardware of de firmware modificeren.
Ik noem dat geen hacken, maar goed daar valt over te discussiëren.

[Reactie gewijzigd door Thief op 16 november 2010 12:51]

Kinect doet het goed (:
maar komt het nou ook uit voor Windows 7? ik hoop het zo :D.
ik had niet gedacht dat dit zo'n groot succes zou worden.
Ik had eerst gelezen: "kinect gaat in eerste dag 10 miljoen keer over de toonbank." en was verward toen ze hoopten 5 miljoen stuks te verkopen.

Maar goed, die 5 miljoen gaan ze wel verkopen. Er moet immers nog veel gekocht worden voor de feestdagen.