Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Intel gaat zijn komende generatie processors, die bekendstaat onder de codenaam Sandy Bridge, tijdens de CES in januari aankondigen. Dat heeft het bedrijf laten weten via een uitnodiging voor een keynote die aan de beurs voorafgaat.

De introductie vindt plaats tijdens de CES, de consumentenelektronicabeurs die van 6 tot 9 januari wordt gehouden. De topman van de PC Client Group, Mooly Eden, zal tijdens een keynote op 5 januari het nieuwe Sandy Bridge-platform formeel introduceren, zo blijkt uit een uitnodiging die Intel daarvoor rondstuurde. Intel zou tijdens de CES naast dualcore- en quadcore-desktopprocessors tevens mobiele Sandy Bridge-processors introduceren.

De desktopprocessors krijgen kloksnelheden van 2,5 tot 3,4GHz en worden op 32nm geproduceerd. De mobiele processors, voor het platform met codenaam Huron River, krijgen tdp's van 25 en 18W voor respectievelijk de low power- en ultra-low power-cpu's. Intel zou vijf mobiele processors aan zijn line-up hebben toegevoegd, maar het is niet zeker of die ook tijdens de CES worden geïntroduceerd.

De Taiwanese technologiesite Digitimes heeft overigens vooraankondigingen op de site van Intel over het uitfaseren van processors geïnventariseerd. Volgens de zogeheten product discontinuance announcements, of pda's, zou Intel maar liefst eenentwintig 45nm-processors uitfaseren. Onder meer de Core i7-975X, de Core i5-750 en enkele Wolfdales als de E8500 en E8600 verdwijnen in de loop van 2011. Intel zou daarmee ruimte creëren voor de Sandy Bridge-processors. De uit te faseren cpu's worden op 45nm geproduceerd, terwijl de nieuwe generatie op 32nm wordt gemaakt. Met het uitfaseren zou productiecapaciteit kunnen worden vrijgemaakt om meer fabrieken geschikt te maken voor het kleinere procedé.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Ik ben daar nu wel eens benieuwd naar eigenlijk. Na zoveel aankondigen en uitstel en verwachtingen ben ik nieuwsgierig geworden. Voor mij zal dit niet echt belangrijk zijn, maar voor een midrange budgetpc kan dit wel een doorbraak zijn.
Die 18 watt ultralow ben ik wel benieuwd naar zijn prestaties. Mischien krijgen we dan eindelijk een koele en degenlijke laptop. Want naar mijn mening is het vandaag nog steeds kiezen, koel en stil f deftige werksnelheid.

[Reactie gewijzigd door Joindry op 16 november 2010 13:17]

Sandy bridge is niet alleen voor de midgrange en budget pc interessant;

http://www.anandtech.com/...ew-three-wins-in-a-row/11

Zelf hoop ik dat er snel wat prijzen bekend worden zodat ik een geinformeerde beslissing kan nemen of ik alvast upgrade (875k oid) of toch even afwacht. Nadeel van sandy bridge is wel dat overclocking via het moederbord niet meer mogeleijk is, dit kan alleen op unlocked processoren (K edities).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 november 2010 12:58]

en daarmee begaan ze een mooie fout,
ze moeten echt een keer dat idee van amd stelen,
hebben ze nu gedaan met de k serie's, maar om nu gewoon cpu's te locken. |:(
als ze dat met het high-end cpu's (eind 2011) maar niet doen!
de vervanger voor de i7 zijn al lekker goedkoop(not)
zal net zoiets worden als nu i7 cpu's zijn niet goedkoper dan 200 euro :|
en dan mag je niet eens overclocken

laten we hopen dat ze hun fout gaan zien met deze generatie
en dat ze eind 2011 weer lekker ouderwets cpu's unlocked laten _/-\o_

@ sdk1985, jij laat een een mooie game zien, maar daar is een cpu niet helemaal voor bedoeld,
als je http://www.anandtech.com/...iew-three-wins-in-a-row/8
dit erbij pakt staat de 980 gewoon 5 van de 5 test's op no'1
maar ik moet zeggen dat de score's mij wel verbazen,
erg netjes, nu de prijs....

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 16 november 2010 13:14]

@gekke-gerrit
Cpu's zijn al jaaaaren gelocked :+ , het is de baseclock die nu gelinked is aan zaken als USB etc waardoor bij een overclock je usb poort er mee stopt.

Vergelijken met een 980 lijkt me een beetje onzinnig aangezien deze onder het extreme segment valt en niet onder het performance segment. De gepreviewde cpu bij anandtech is de 1 na snelste 'performance' (benaming van intel) cpu en valt onder i5, niet onder i7. In q3 2011 komen pas de extreme varianten met 6 en 8 cores. Verder is het een kwestie van persoonlijke voorkeur aan welke benchmarks iemand waarde hecht, persoonlijk zoek ik mijn cpu's altijd uit op basis van game performance.

In ieder geval was het punt wat ik probeerde te maken dat ook voor de high end pc deze cpu interessant wordt. Hierbij moet je high end natuurlijk wel iets ruimer zien dan alleen het allerduurste onderdeel. Een i7 880 is wat mij betreft ook een high end cpu (zie het marginale fps verschil tov de 980).

(Overigens heb ik ooit ergens zien staan dat de vermoedelijke prijs 300 dollar werd maar ik zie het zo snel niet terug, wellicht kan iemand even replyen die deze link wel nog heeft).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 november 2010 15:24]

Het heeft denk ik niks met de werking van je USB poorten te maken.

De clock generator zit bij Sandy Bridge in de CPU en niet meer op het moederbord dus kan je in je BIOS van je moederbord ook geen overklokopties vinden.

Volgens mij wordt de enige manier ook
om over te klokken door middel van een multiplier.
Onjuist, wat er in je bios staat bepaalt namelijk de moederbord fabrikant;).

Sterker nog, er is op youtube een video gepost waarbij sandy bridge is overgeclocked; http://www.youtube.com/wa...0&feature=player_embedded
Waarschijnlijk komen ze dan 6 maand later, tegen de prijs 20-25% gedaald is, uit mijn de k-versies op weer dezelfde prijs. Dan hoeven ze bijna niks te doen om hun inkomsten een tijdje langer te optimaliseren.

Ik zeg het hierboven ook al. Ik ben eens benieuwd naar de prestaties. Ik was negatief onder de indruk van 1366, positief van 1156 en nu 1155... .
Krijgen we een goede koop of krijgen we een mooie verkoopspraat :P

@ sdk1985, jij laat een een mooie game zien, maar daar is een cpu niet helemaal voor bedoeld,
En dat bedoelde ik eigenlijk ook, hoe gaat de CPU samenwerken met een dedicated GPU, want enkel een CPU ga je nog steeds niet high end kunnen gamen. Vandaar mijn statement over mid-end range en Sandy Bridge.

[Reactie gewijzigd door Joindry op 16 november 2010 13:20]

Niemand zegt dat het de bedoeling is dat je met een sandy cpu geen gpu meer hoeft aan te schaffen.

"Sandy Bridge's integrated graphics is good. It's fast enough to put all previous attempts at integrated graphics to shame and compete with entry level discrete GPUs. The fact that you can get Radeon HD 5450 performance for free with a Core i5 2400 is just awesome. As I mentioned before, you won't want to throw away your GTX 460, but if you were planning on spending $50 on a GPU - you may not need to with Sandy Bridge."

Het lijkt me persoonlijk sterk dat er sprake is van het bundelen van kracht met een dedicated gpu gezien de moeilijkheden van de hydra logic (ati+nvidia) chips.

Onafhankelijk van deze samenwerking hebben al de nieuwe cpu's een hogere base clock, betere turbo en een (verwachte) performance increase van 10% per clock. Dat lijkt me altijd iets blij mee te zijn. Daarbij was eerder vandaag te lezen dat bijvoorbeeld de i5 750 zal worden uitgefaseerd. Ik zou het dus meer als een bonus zien. Moderne laptops kunnen hun dedicated gpu uitschakelen en windows etc op de intragrated oplossing van intel draaien (die in de cpu zit ingebakken bij i3/i5), wellicht komt dit nu ook naar de desktop toe.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 november 2010 15:18]

Reken daar maar niet op. Ook die SB op 18W zullen maar op 1,2GHz (of iets in die richting klokken) net als de huidige i5 520UM bijvoorbeeld. Het is niet zo dat het opeens een snelheidswonder is omdat het een Sandy Bridge is...

Snel genoeg voor dagelijkse taken, maar nog altijd veel trager als een 35W Mobiele CPU zoals bv de i5 560M die met Turbo Boost beide cores naar 2,93GHz kan zetten. En reken er maar op dat beide processors in laptops van rond de 1000 euro te vinden zijn.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 16 november 2010 13:04]

Hoe kleiner, hoe meer cpu's per wafer...... Gaan ze dan niet de markt overspoelen met deze CPU's? Of gaan ze op voorhand fabrieken sluiten? Is daar al iemand die daar iets zinnigs over kan vertellen?
Je kunt dezelfde CPU, met hetzelfde aantal transistors, op een kleinere chip zetten. Da's waar. Dus chips kunnen kleiner worden.

Je kunt het ook anders bekijken. Je kunt nu op een chip van hetzelfde formaat, gewoonweg meer transistors plaatsen. En dat is precies wat fabrikanten doen.

Meer transistors kunnen worden gebruikt om meer cache geheugen op de CPU te zetten. Maar na verloop van tijd geeft de extra cache niet veel snelheidswinst meer. Of je kunt de extra ruimte gebruiken om een of twee extra cores op de chip te zetten. Werkt geweldig voor software die goed te paralellizeren is. Maar helpt weinig voor software die maar een thread gebruikt. Helaas is er maar weinig software die echt gebruik maakt van extra cores.

Je kunt ook extra transistors gebruiken om extra ingewikkelde instructies te bouwen, die meer werk doen per klok-cycle. Dan blijft de CPU op x GHz werken, maar doet gewoon meer werk per seconde. Iedere nieuwe architectuur lijkt het 5-20% beter te doen per klok-cycle. Maar op een dag houdt het op natuurlijk.

Je kunt ook functionaliteit van het moederbord in je CPU stoppen, als je toch genoeg ruimte voor de extra transistors hebt. Memory-controller zit nu in de CPU, terwijl het vroeger een aparte chip op het moederbord was. En er zijn nu ook CPUs met een geintegreerde GPU.

We blijven meer transistors op een chip zien. Dat is Moore's Law. Helaas gaat de frequentie niet meer zo snel omhoog als we in 1995-2005 zagen.
Nu sta ik op het punt om een iMac 27" i5 te bestellen. Is dit verstandig of even wachten wat Apple gaat doen met de iMacs. Ik ben me ervan bewust dat er altijd wel een reden is om te wachten op hardware en je zo altijd kan blijven wachten. Maar als het een hele nieuwe generatie CPU's zijn, vraag ik me af wat wijsheid is.
kun je wachten tot februari? want zeker op de Mac met photoshop etc zal AVX dingen echt wel sneller maken.
Maar wie zegt dat dit dan allemaal direct in een iMac gaat komen. Wie weet wachten ze daar nog langer mee.
Imho gewoon kopen als je het nodig hebt.
deze chips komen in januari uit, het is nog vrij conservatief om februari aan te geven (want apple is altijd redelijk vroeg met goedkopere chips in de iMac)

ik durf 100euro met je te wedden dat er in februari een sandy bridge in de iMac zit.
hmm.. ik heb er nog nooit van gehoord :D. Dus daar zal ik me even in moeten gaan verdiepen. Ik kan zeker wachten tot februari. Ik zit er niet hoog mee. Al heb ik hem liever natuurlijk gisteren nog staan dan morgen.

[edit] even vluchtig gegoogeld en het ziet er erg interessant uit. Ook frontst het van de geruchten op apple forums dat men in 2011 iMacs verwacht met de Sandy Bridge CPU. Ja, ik denk dat het voor mij verstandig is als grafisch vormgever. Ik werk bijna 8 uur per dag in grafische programmas als illustrator en photoshop

[Reactie gewijzigd door RoyK op 16 november 2010 16:09]

ze gebruiken ook minder stroom, zal wel 50euro per jaar besperen ofzo :+
Het verbaast me eigenlijk dat bijv de E8500/E8600 nog steeds verkrijgbaar zijn. Het s775 platform is inmiddels richting budgetsegment verschoven (de P45 heeft plaats gemaakt voor de P43 en P41, die toch in de lagere budgetten vallen) en daar zou je eerder de E7xxx verwachten.


Verder ben ik benieuwd wat de Sandybridge allemaal gaat brengen en wat het straks in snelheid gaat verschillen met de huidige P55/X58 setups.
Heel apart inderdaad, zeker om dat een E8500 nog bijna €170 moet kosten. Een i5 760 is zelfs nog goedkoper... Wat de marktstrategie van Intel in dit segment is geweest, zal nog wel even een mysterie blijven.

Ook opvallend dat er met een enkele codenaam zo'n brede line-up wordt voorgesteld. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Intel in staat is de gehele architectuur in al zijn varianten in n keer neer zal zetten. Met Nehalem deden ze daar twee jaar over, inclusief de Clarkdale en Arrendale variaties.
De E8x00 is een upgrade cpu, daar zal nog vraag naar zijn van mensen die nog een oude Conroe of budget Wolfdale hebben.
"tdp's van 18 en 25W voor respectievelijk de low power- en ultra-low power-cpu's"

Ik mag aannemen dat dit respectievelijk omgedraaid is?
Dat klopt, zoals ook hier staat:
Clock speeds and other performance traits for the low-power chips weren't given out, but Intel's ultra-low voltage processors usually have an 18W peak power when including the chipset. Low-voltage chips have a combined 25W power draw.
Het is al gemeld bij de feedback :)
Is al bekend of de mobiele cpu's (low power- en ultra-low power-) dezelfde socket krijgen als de gewone? Zou leuk zijn voor een zuinige thuisserver. Momenteel hanteert intel voor gewone en mobiele cpu's een andere socket. Zou leuk zijn als ze daarvan zouden afstappen.

Daarnaast ben ik benieuwd wanneer de nieuwe cpu's verkrijgbaar zijn in de winkel. Pas na de CES neem ik aan.

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 16 november 2010 13:10]

Lijkt me wel logisch dat de mobiele CPU's gewoon hetzelfde mobiele socket krijgen. En nee, dat zal niet dezelfde zijn als in een desktop. Dat feest zal niet doorgaan. Komt ook voornamelijk door het feit dat ze gemaakt zijn voor thin-and-light notebooks en dus ook kleiner zijn qua socket. Ook missen deze processors een heatspreader om ruimte te besparen.
Als je dat wilt kan je ook gewoon de klok van een normale desktop cpu maximaliseren. Er zit tegenwoordig bijna geen verschil meer in idle verbruik tussen Intels mobile en equivalente desktop cpu's, alleen het verbruik onder load verschilt doordat de desktop delen hoger doorklokken. En sinds Nehalem worden de cpu's dynamisch undervolted/underclocked, dus het enige wat het max verbruik bepaalt is nog de kwaliteit van het baksel (=hoe ver kan-ie undervolten) en de max klok.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 november 2010 18:28]

dit jaar is inderdaad een slecht jaar om te upgraden, zowel AMD als Intel komen volgend jaar met AVX (en ja ze zijn compatibel met elkaar, dus dat is een belangrijke upgrade)

2011 is echt een veel beter CPU jaar voor de PC, avx ga je echt wel merken.
het is beter als je de ivy bridge koopt als je een CPU in 2010 heb gekocht

waarom:
je hebt 22nm CPU met meer transistors en instrusiesets
DX 11 GPU.
hij heeft het over dat hij nu een macbook pro wilt kopen, en er dus nog geen een heeft.
dan maakt het niet uit of je wacht op de Sandy Bridge of op de Ivy bridge, want de Ivy Bridge is qua instructie-set 100% gelijk aan sandy.

en de DX11 GPU is zo'n on-chip IGP die het slechter doet als een Nvidia 8400, dus daar heb je ook geen drol aan (zeker niet als je een mac gebruikt, met een redelijke amd/nvidia gpu)
krijgen tdp's van 18 en 25W voor respectievelijk de low power- en ultra-low power-cpu's
Niet echt logische dat de low power CPU's een lagere TDP hebben als de ultra-low power CPU's...


Eigenlijk is Sandy Bridge wat de huidige iX reeks had moeten zijn, om deze reden is de socket ook weer veranderd, omdat er een aantal dingen gewoon nog niet lekker zaten bij het LGA1156 ontwerp.

Tevens zou Sandy Bridge wel een interessant ontwerp gaan worden met de AVX extensies en de verbeterde geheugencontroller en GPU.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 16 november 2010 13:05]

Dat is nu eenmaal in de hardware wereld wat vandaag nieuw is is morgen weeral achterhaald..
Als je zo denkt van wanneer moet ik upgraden tot er weer iets nieuws is hoef je nooit meer iets te kopen.
AVX staat al heel lang op de plank te wachten hoor, dat is niets nieuws (het was alleen nog experimental)
Leuk voor Intel maar deze keer gaat AMD er waarschijnlijk mee vandoor
De IGP in de aankomende AMD processors is 2 keer zo snel als die in de I reeks van Intel
En AMD kennende zal het allemaal niet zo duur zijn
Bijvoorbeeld :
nieuws: AMD toont game-benchmarks Zacate-apu voor notebooks

Bovendien schijnt het allemaal erg zuinig te zijn
Dat is een vergelijking tov de huidige igp, niet de nieuwe sandy brige (en dus niet relevant).

Uit jou url: "De ingebouwde grafische chip lijkt een stuk sneller te zijn dan de igp in Intels Core i-processors"

vs

"Comparisons to current integrated graphics solutions are almost worthless. Sandy Bridge's graphics perform like a low end discrete part, not an integrated GPU. In this case, we're about 10% faster than a Radeon HD 5450."
http://www.anandtech.com/...iew-three-wins-in-a-row/7
bij sandy brige gaat het juist om de CPU zelf en de toevoeging van AVX (iets wat AMD later in 2011 ook heeft)

Sandy Bridge heeft weinig met GPU's te maken.

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 november 2010 21:07]