Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Voor consolefabikant Microsoft zal 2011 vooral om Kinect draaien. Het bedrijf stelt een goede line-up aan games voor 2011 te hebben, maar zal zich voornamelijk gaan richten op het ondersteunen van Kinect.

Stephen McGill, namens Microsoft directeur van Xbox en Entertainment in het Verenigd Koninkrijk, voorspelt dat het bedrijf gamers met een Kinect-set in 2011 'omver zal blazen', meldt Computer and Videogames. "We hebben een fantastische line-up voor 2011, maar uiteindelijk draait het allemaal om Kinect. De consument koopt het nu al, maar in 2011 hebben we een aantal indrukwekkende titels voor Kinect op stapel staan", zei McGill in een interview met magazine Xbox World 360, zonder aan te geven om welke games het gaat.

De kracht van Microsoft en de Xbox 360 ligt volgens McGill vooral bij de constante ondersteuning die Microsoft de console geeft. Microsoft zou de eerste fabrikant zijn die zijn gebruikers via software-updates regelmatig voorzag van nieuwe functies, zonder dat zij daarvoor nieuwe hardware hoefden te kopen. Het maandelijks introduceren van nieuwe functies, zoals nieuwe mogelijkheden op het gebied van muziek en films, zou een belangrijk deel van de Xbox-formule zijn, aldus McGill.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Jammer dat er geen titels genoemd worden, of trailers te zien zijn. Het klinkt nu meer als een verkoperspraatje. Ik sta op het punt om een PS3 of XBOX360 te kopen (eigenlijk al besloten om PS3 te komen, vanwege de PS3 media server optie).

Ik kan voorstellen dat voor de casual gamer, de Kinect wellicht interessant wordt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je 4 uur achter elkaar Kinect gebruikt bij bv. het spelen van Mass Effect... :)
Haha, ja, dat kan ik me ook goed voorstellen. Wat ik zelf liever zie gebeuren is dat ze dat kinect ding eens een soort van upgrade gaven waardoor hij ook in iets krappere ruimtes te gebruiken is. Hij is namelijk niet echt studentenkamer vriendelijk.

Maar maandelijks contunie updates doorvoeren voor een aan het web gekoppelde xbox 360 is inderdaad een erg fijn pluspunt! Ben benieuwd om wat voor titels meneer McGill het heeft...
Voor de launch titles heeft kinect zoveel ruimte nodig omdat ze hem gebruiken voor complete bodytracking voor 2 spelers.

Als de devs ervoor zouden kiezen om kinect voor handtracking of Headtracking hoeft het alleen maar je hoofd of hand te volgen.

Je moet het maar zo zien hoe groter het oppervlakte kinect moet volgen hoe verder de spelers moeten zitten of staan.
PS3 Media server doet het hier bij mij ook prima op mijn Xbox 360, gewoon om af en toe een filmpje te bekijken... Hij transcode alles zonder problemen hier :)

(misschien werkt het wel nog beter op een PS3 hoor, dat weet ik niet.)

[Reactie gewijzigd door Willaaam op 26 december 2010 14:47]

Ik zou toch wachten op de PS4 die komt volgend jaar.
De PS3 is alweer 5 jaar oud.
Consoles worden meestal jaren van te voren al aangekondigd (of iig de eerste tekenen zijn dan zichtbaar). Verwacht de komende 3 jaar maar geen nieuwe consoles. Weet ook niet waar je het vandaan haalt dat de PS4 volgend jaar zou moeten verschijnen? Zeker nu Sony net de PS3 Move heeft uitgebracht en Microsoft Kinect voor de xbox. Daar zullen ze eerst optimaal alles uit willen halen voordat ze een nieuwe console gaan uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 26 december 2010 16:07]

Het is toch best mogelijk dat soort apparaten ook te laten werken met andere hardware, dat bewijst openkinect maar is. Een Move zou ook best eventueel op een PS4 kunnen werken als Sony dat zou willen.
Dan nog klopt het wat Atmosfeer zegt. Op het moment dat de PS4 wordt aangekondigd, moeten ontwikkelaars van games dat al lang van te voren weten. Zodra de ontwikkelaars het weten, is de kans al veel groter dat iets wordt geleaked qua info over de PS4. Als je een nieuwe console op de markt zet wil je namelijk ook dat er spellen voor zijn.
Ik denk niet dat game studios dat van te voren te horen krijgen. Backwards compatibility en porting tools zijn er voor de overgang relaxed te laten verlopen. Vaak releasen de gamestudios van de consolebouwer zelf bij een nieuwe console de eerste games om oa de tech te showen en een lat te leggen, en pas daarna volgen de 3rd parties. Het lijkt mij overigens uit support overwegingen ook handiger om pas na de release van de console andere studio's te betrekken, dan zijn nml de development tools een stuk meer volwassen, degelijker en daarmee bruikbaarder. Sony ontving veel kritiek ivm crappy dev tools voor de PS3, dan kiest een studio sneller voor een makkelijker ontwikkelpad op een concurrerend platform.

Ik kan niet wachten op de nieuwe console van Nintendo, daar hebben ze nu al 4 jaar aan kunnen werken met enorm veel geld, een luxe die lijkt op die van Sony toen ze hun PS3 ontwikkelde met de PS2 als cash cow.
Ik snap niet hoe je daar bij komt. Bij de ontwikkeling van een nieuwe console is er altijd een nauwe samenwerking tussen game-studios en consolebouwers. De PSP2 bijvoorbeeld ligt al geruime tijd bij ontwikkelaars, terwijl de consument er nog niets van weet. Bij het verfijnen van de hardware en dev-kits wordt veel gebruik gemaakt van de ervaringen van studio's in zowel het verleden als met de kits die in ontwikkeling zijn.

Een beetje game kost minimaal 2 jaar om te ontwikkelen, dus denk maar na wat er zou gebeuren als de PS3 pas bij release in handen van de ontwikkelaars was gekomen..
Allereerst is het complete nonsens dat er een nieuwe console binnen het jaar gaat uitkomen. Zo'n aankondiging gebeurt zeker 2 jaar op voorhand.

Moest er dan toch een nieuwe console komen, dan zou die meer dan het dubbele kosten van wat de huidige kosten. Iemand die nu nog twijfelt over PS3 of X360, kan ik me bij voorstellen dat die niet zomaar even dik 500 euro over heeft voor een console terwijl ie de vorige niet eens heeft na 5 jaar.

De meeste launch games trekken ook op niet zoveel, nog een reden om niet te wachten op een nieuwe. Zoals jij denkt kan je gewoon nooit nieuwe hardware komen want het volgende jaar komt er wel iets nieuws. Dat is bij pc's al helemaal zo.
En dan nog niet te spreken over het spelaanbod, natuurlijk de "oude" spellen werken wel maar voordat er echt iets komt wat de nieuwe features gebruiken ben je ook zo een stuk verder.
Waar haal jij het vervolgens vandaan dat deze console het dubbelen gaat kosten? Jullie kramen beide nonsens uit!
De Xbox kostte tijdens de launch € 399,-
De PS3 € 599,-
En dat was zonder spel, met 1 controller en kleinere harde schijf dan nu.

De huidige prijzen zijn ongeveer de helft van deze prijzen, en consoles zijn altijd alleen maar duurder geworden dus verwacht voor de nieuwe consoles weer prijsen tussen de vier- en zevenhonderd euro.
@Macpoedel: De Wii is volgend jaar vijf jaar oud, en Nintendo heeft altijd 5 a 6 jaar tussen zijn consoles zitten (al vanaf de NES). Ook de aankondigingen komen lange niet altijd 2 jaar van te voren. Kijk maar naar de 3DS, die is begin dit jaar aangekondigd en komt in maart uit.

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 27 december 2010 13:28]

sony wil de PS3 10jaar lang ondersteunen. denk je echt dat er een PS4 nu al aan komt? Ze hebben de full power van de PS3 nog niet eens helemaal uitgewerkt 8)7
Tja,

De PS2 wordt ook nog steeds ondersteund terwijl de PS3 ook al weer zo'n 5 jaar op de markt is.

Dus jouw redenatie voor het wachten van een opvolger, omdat sony 10 jaar ondersteuning heeft aangegeven, snijdt dan ook geen hout.

Ik wil hiermee niet zeggen dat er een opvolger aankomt wat op den duur wel zal komen uiteraard.
De PS2 wordt ook nog steeds gesupport. De winst die Sony met de PS3 maakt is echter niet veel en de ontwikkeling van de PS4 zal dan ook niet zo vlot verlopen als die van de PS3.

De full power van de PS3 benutten is lastig omdat een flinke codebase erg snel erg complex wordt met multicore CELL architectuur waardoor je als developer van een team de impact van bepaalde keuzes niet meer kan beheersen, dus komt het aan op development tools die intelligent en stabiel genoeg zijn om ontwerp, implementatie en build processen te optimaliseren. Echter is iedereen wel van mening dat het gewoonweg te moeilijk (=te duur) is om alles uit de PS3 te halen.
Als je titels, trailers wil zien hebben we tegenwoordig YouTube en Google. Ken je dat? Ik mag toch wel hopen dat je iets meer research hebt gedaan voor je je keuze maakt tussen een Ps3 en xbox 360
Waar haal je vervolgens vandaan dat de hele line-up voor 2011 al op Youtube zou staan? Je kraamt nonsens uit (sic).
Naast PS3 media server werken er ook nog meer varianten op de Xbox360. Ik heb sins kort een PS3 en een Xbox maar ik vind qua media het verschil klein tussen de 2. Een ding wat wel opvalt is dat de PS3 geen audio kan afspelen terwijl je bijvoorbeeld een game speeld of alleen al de instellingen in wild. Dit werk wel bij de X360, ook loopt mijn PS3 vaker vast op een of andere manier. Ik wil geen van beide beter noemen maar qua media ervaring vind ik de Xbox toch beter ookal is de interface van de PS3 weer iets mooier.

/Ontopic
De Ondersteuning van kinect in games voor echte gamers moet ik nog zien. ik kan wel begrijpen dat voice een goede toevoeging kan zijn maar ik zie mij niet staan voor de tv met een controller en kinect tegelijk in gebruik ofzo. Hand gestures werken toch niet wanneer je zit met dit apperaat?
4 uur achter elkaar Mass Effect spelen wordt over het algemeen niet gezien als casual.
ik zie die kinect niet echt zo zitten, zeker omdat de games nu nog crap zijn.
wat ik wel verwacht is dat er dit jaar (of volgend jaar, in ieder geval 2011) aankondigingen gedaan worden richting de volgende generatie, het zou eens tijd worden!
Heb je alle Kinect games geprobeerd? Dance Central is echt een enorm goede game, die ook echt goed ontvangen wordt. Kinect Adventures is een game die zeker geen 10 scoort, maar voor een "gratis" game bij de launch best wel veel plezier geeft. Kinectimals zijn veel mensen niet bij weg te slaan.

Het is onzin om te beweren dat Kinect games crap zijn, hoewel die er zeker wel bij zitten. Er zijn echter ook games die echt wel een goede ervaring bieden, zeker voor launch games.

Ik ken ook weinig mensen die echt wachten op een volgende generatie. Waarom zouden we? Zowel de PS3 als de 360 laten nog prima gfx zien. Nee, niet op 1080p60, maar de grap is dat dat weinig mensen echt heel erg boeit. Black ops of Halo: Reach ziet er prima uit, en voldoet voor veel mensen prima. De huidige generatie moet nog op stoom komen.

Ja, op de PC heb je mooiere games, maar die verkopen vaak een fractie van een "minder mooie" game op de console. Games hebben een dermate niveau bereikt dat het voor de meeste gamers meer dan zat is. Nieuwe generatie Xbox of Playstation duurt gewoon nog tot minimaal 2013.

[Reactie gewijzigd door PWM op 27 december 2010 00:20]

Je kan hier ook lezen dat Microsoft je dood gaat gooien met Kinect en er net zolang geld tegenaan blijft smijten tot het succes heeft. Zo ging het met alle producten die ze de afgelopen jaren hebben gemaakt. Kinect werkt best lekker, maar dat hele bewegingsgamen is stiekem al op z'n retour. Een iets nieuwer systeem doet dat niet veranderen.

De echte gamers komen op de tweede plaats omdat MS marktaandeel van de Wii. Het begon al met het nieuwe uiterlijk van xbox live, waardoor het trager is geworden, maar wel kindvriendelijker en vrolijker.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 26 december 2010 17:21]

Eehh, het nieuwe uiterlijk van xbox live is juist sneller.. Weet niet wat je precies bedoelde, maar die van mij is in aanspreektijd van bijvoorbeeld de game marketplace bijna dubbel zo snel. Ook zie ik de afbeelding bij arcade/games on demand/game demo's veel sneller in beeld verschijnen. Het Xbox Guide menu is er ook veel sneller.

Daarnaast wordt er trouwens nog steeds geroepen dat de core-gamer (of beter gezegd degenen die geen Kinect willen, want die markt is echt niet alleen casual zoals vaak beweerd wordt) geen ondergeschoven kindje gaat worden. In 2010 is er ook genoeg te doen geweest op de X360 (nu ff wat minder, maar alle platformen hebben rustige periodes) en dat zal in 2011 ook zeker wel weer gebeuren.
De PS3 heeft zeker geen rustige periode, binnenkort killzone 3 en in 2011 iets van 20 games.
+1
bij mij zijn de menu's na de nieuwe dashboard update ook veel sneller.

[Reactie gewijzigd door Gijs007 op 26 december 2010 22:52]

Een Kinect lijkt me vooral leuk voor party games icm vrienden. Ik wacht nog even voordat het aanbod van games wat groter is :)

En voor een programmeur is het natuurlijk leuk om zo'n Kinect aan te sluiten op je PC en met de open source drivers te kloten !
Want je gaat er gelijk 30 games bij kopen? Zeg dan gewoon dat jouw games er nog niet bij zitten...

Trouwens wat loopt iedereen te zeuren over dat ze "echte" gamers links zouden laten liggen? volgens mij boren ze gewoon een extra tak van gamers aan. Alle mensen die lui op de bank willen zitten en lekker uren willen spelen zullen dit kunnen blijven doen, Kinect is extra en boort daarmee een userbase die eerst alleen met de wii konden spelen.

Genoeg games die nog uitkomen komend jaar.... en ga niet zeuren over welke... google zelf eens.

[Reactie gewijzigd door lawaai op 26 december 2010 19:22]

Ik heb gisteren voor het eerst Kinect in het echt gezien bij mijn nichtje en ik denk dat dit nog best wel eens heel groot kan gaan worden. Het werkt nu in een eerste versie al best goed en dat gaat alleen nog maar beter worden. Er is geen controller nodig en het werkt over het algemeen soepel.

Als ik mijn neefje en nichtje ermee bezig zie, dan zie ik eigenlijk gewoon de toekomst van gebruikersinterfaces :)
Nee dan zie je de toekomst van je neefje en nichtje in de soep lopen. De kinderTJES van nu worden alvast klaar gestoomd voor de toekomst. Als zowel Sony als Microsoft nu klantjes weet te binden hebben ze daar in de toekomst profijt van... Kopen kopen kopen
Beetje overdreven, denk dat Kinect voor games rustig naar de achtergrond zal gaan treden net als bij de Wii. De techniek blijft alleen leuk voor partygames en niet de core games waar een console zich toch voornamelijk voor leent. Veel mensen zeggen nu dan ook hier van: denk dat kinect best groot gaat worden. Werd toen ook gezegd bij de Wii en dan zie je dat het nooit een vervanger wordt van de normale controllers.

Denk echter wel dat de Kinect techniek zich zal ontwikkelen voor andere toepassingen.

Hoop echter niet voor de 360 gamers dat ze dalijk zowat gedwongen worden om kinect te gaan gebruiken voor de games, console gaming = onderuit op de bank lekker gamen met controller en zakkie chips :P ipv voor de tv gaan staan en steeds je salontafel wegschuiven. Toetsenbord en muis voor pc gaming zal ook niet zo snel vervangen worden door een nieuwe techniek...

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 26 december 2010 15:15]

Ik heb als niet-casual gamer geen behoefte aan games met motion control, dus ik ben blij dat de games voor PS3 behalve Move nog steeds de gewone controller ondersteunen. Voor Kinect-games lijkt me dat een stuk moeilijker omdat je met een gigantisch verschil in nauwkeurigheid zit.

Ik wordt als gamer in elk geval niet vrolijk van zulke berichten. Behalve Forza 4 en Gears 3 zijn er voor de x360 geen core games meer aangekondigd voor 2011. Het was thans wel te verwachten dat Microsoft zich op Kinect ging storten na die reclame-campagne van 500 miljoen dollar. De goede verkoop van Kinect geeft aan dat een flink deel van de x360-bezitters daar ook op zit te wachten.
Er is overigens kortgeleden aangekondigd dat er begin 2011 meer uit de doeken wordt gedaan over de toekomst van de X360. Het is zeer goed mogelijk dat Microsoft express een aantal dingen heeft achtergehouden om ruimte te geven voor bijvoorbeeld Kinect, om straks ineens een stortvloed aan games aan te kondigen.

Maar ik denk wel dat, van de 3 consoles, de X360 het eerst vervangen gaat worden. De Wii zit ook echt op het eind van z'n latijn, maar Nintendo zal waarschijnlijk wachten tot minimaal 2012 ivm de 3DS en Zelda: Skyward Sword. Ik verwacht zelf in 2011 hints naar een Xbox 3 en in 2012 een concrete aankondiging.
Denk je? Juist met Kinect heeft de 360 weer wat extra tijd gekregen. Denk dat we die nog wel een paar jaar houden.
Dat is ook wel zo. Maar als de Xbox 3 aangekondigd wordt gaat het nog minimaal een jaar duren voordat ie uitkomt. Dan ben je 3 jaar verder dan nu, dus klinkt dat dan zo gek? Tegen die tijd is er meer bekend over nieuwe grafische mogelijkheden en begint het iedereen wel te jeuken denk ik..

Maargoed, er zal waarschijnlijk wel een afkoelperiode komen voor de 360 waarin zowel voor de 360 als de opvolger ondersteuning zal zijn en Kinect zal waarschijnlijk zorgen voor die markt. Het zijn vaak toch de casual-gamers die het bigger-is-better idee niet zo belangrijk vinden en liever zo lang mogelijk doorgaan met hun oude beestje.
Ik hoop dat Sony niet deze fout gaat maken. Jaah je kan er veel verkopen aan de kids maar je laat de echte gamers in de kou staan! En de doelgroep voor de PS3 en X360 is toch wel de niet-casual gamer denk ik! Wie wil er nu steeds voor zijn tv gaan staan om e avondje te gamen? Leuk dat het er is voor de kids, maar focus er aub niet te veel op.
En zeker geen toppers gaan verbrotten met die motion bullshit! Heb gehoord dat ze Forza 4 en Gears 3 met kinect gaan maken, nu gaat de X360 strax niets meer van goeie games krijgen :( En er zijn al zo weinig toppers voor X360 aangekondigd tov de PS3.
Maar ook sony gaat de bal mis slaan als ze dezelfde beslissing nemen. Killzone 3 en socom gaan ook de move gebruiken ... Gaat wss evenbrak zijn als MAG of andere games!
Ik hoop echt dat ze bij sony hun verstand gaan gebruiken en al hun andere toppers moveloos gaan houden!
Je heb hier 3 scenario's

1: (AAA) Games worden kinect only. Dat betekent dat Microsoft een gedragsverandering bij hun userbase moet zien te realiseren, anders kopen mensen de games niet en Kinect zit nu niet in het gedrag. Da's moeilijk, en dat weet MS ook. Maak GOW 3 / Crysis 2 Kinect only en je bent minstens 832.231 klanten kwijt (aantal mensen nu online op de xbox 360 in COD black ops :P)

2: (AAA) Games worden controller only. Prima. Daarnaast lanceer je wat party-games en klaar. Partygames kosten vergelijken met "blockbuster games" bijna geen ontwikkeltijd/budget, dus van de ontwikkelaarstaart voor de "echte games" wordt niet al te veel gesnoept. Nadeel is dat "echte" gamers nooit kinect kopen.

MS gaat 3 doen

3: Hybride. Je kan gewoon Black Ops spelen maar als je wilt kun je ook [random nietszeggend kudtevent X] met je kinect doen. Dus voor een paar euro ontwikkel je een aantal lame ass Kinect uitbreidingen in je echte game. Het is nieuw, nog nooit gezien, dus in het begin toch wel betoverend. In Fable 4 deurtje open met een handbeweging, dat soort meuk. Het geld verdien je aan de partygames en de ouders, maar je houdy je huidige installed base ook tevreden. Als de eerste magie eraf is staat de Xbox 720 alweer voor de deur met HD 3D DTS THX graphics :P (en dito kinect, met schaamhaarlengte-detectie)

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 26 december 2010 17:31]

Wat heeft de (hardcore) gamer er voor last van dat een shooter/fps als KZ3 en GOW3 move of kinect ondersteuning heeft. De controller zullen ze toch nooit weg doen/links laten liggen. Het kan dus er waarom dan geen extra zak centje uit slaan?
Wij hebben nu een kinect in huis staan en het bevalt me goed, ookal ben ik een 'hardcore' gamer. Vooral als er mensen op bezoek zijn is het lachen gieren brullen. Ik heb nu spierpijn van gisteravond ;)
Er komen zeker nog veel goede games aan, maar voor veel games is dit al nummer drie deze generatie (halo, uncharted, rsistance, gears). 3 games uit 1 franchise voor 1 generatie is voor mij wel genoeg. Daarna wil ik weer een grote stap voorwaarts zien en kijken wat developers met nieuwe hardware kunnen. Ik hoop wel dat de kinect en de ps move exact hetzelfde blijven bij de volgende generatie zodat we deze kunnen blijven gebruiken en dan wel met goede games.