Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Microsoft heeft op de MIX 2011-bijeenkomst bekendgemaakt dat dit voorjaar een bta van de Kinect for Windows-sdk beschikbaar komt. Met de sdk kunnen applicaties gebruikmaken van de Kinect-bewegingssensor en de microfoon.

De komst van de sdk komt niet als een verrassing; in februari liet Craig Mundle, hoofd research en strategy bij Microsoft, al weten dat er een software development kit voor Windows uitgebracht zal worden.

Op de MIX 2011-conferentie in Las Vegas werd woensdag meer inzicht gegeven in de mogelijkheden die de sdk zal bieden. Zo biedt de software skeletal tracking-functionaliteit, waardoor de bewegingen van een of twee personen voor de Kinect-camera gevolgd kunnen worden. De Kinect for Windows-sdk zou filters hebben om audiosignalen te filteren, bijvoorbeeld om storende omgevingsgeluiden tegen te gaan. Kinect kan bovendien gekoppeld worden aan de spraakherkennings-api van Windows.

Microsoft demonstreerde op MIX 2011 al enkele mogelijkheden die de sdk biedt door de Kinect-bewegingssensor via een usb-kabel op een pc aan te sluiten. Zo kan de Worldwide Telescope-omgeving, waarin het zonnestelsel en sterrenclusters zijn te bekijken, aangestuurd worden via Kinect. Ook werd een concept getoond waarbij de Xbox 360-accessoire feedback over de omgeving kan doorgeven aan een visueel gehandicapte persoon. In de categorie 'hacks' werd een rijdende stoel getoond die via handbewegingen bestuurd kon worden.

Community-project met Kinect: rijdende stoel op MIX 2011 Community-project met Kinect: rijdende stoel op MIX 2011 Community-project met Kinect: rijdende stoel op MIX 2011 Community-project met Kinect: rijdende stoel op MIX 2011 Community-project met Kinect: rijdende stoel op MIX 2011

Volgens Microsoft wordt de sdk voorzien van uitgebreide documentatie en zal er voorbeeldcode worden meegeleverd. De sdk kan voor niet-commerciële toepassingen worden gebruikt. Microsoft wil in een later stadium ook commerciële licenties voor Kinect-toepassingen gaan slijten.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Zou je met de Kinect ook motion files (.bhv). kunnen maken die je vervolgens kunt gebruiken in bijvoorbeeld 3dsmax om 3d modellen realtime te animeren?
De Kinect zelf kan het niet, maar als iemand de software ervoor ontwikkeld dan is het wel mogelijk. Er zijn volgens mij al applicaties die het met de oude hack mogelijk maakten om Mocap te doen met 2 (of zelf 1?) Kinect sensoren.
Ik heb inderdaad een applicatie gezien die mocap kon met 1 Kinect sensor.
http://www.ipisoft.com/

Deze is niet goedkoop (duurder dan de Kinect zelf) maar vergeleken met zekere andere software (kuch, Autodesk, kuch) valt dat wel mee.
Ik hoop ook dat head tracking via Kinect ook een beetje populair word. Momenteel zijn er alleen TrackIR en FreeTrack.
Ik hoop ook dat head tracking via Kinect ook een beetje populair word. Momenteel zijn er alleen TrackIR en FreeTrack.
Inderdaad! Loop al vrij lang met het idee om hier iets mee te doen (kom er alleen niet aan toe). Zat te denken dit icm webcam en face detection te doen, maar deze sdk zal een hoop werk schelen. Het effect is zo gaaf (en eenvoudig) dat ik denk dat er een storm van leuke projectjes ontstaan.
Zeker interessant! Ik heb enige tijd geleden een Kinect gekocht om te kijken wat de mogelijkheden zijn deze in games / applicaties te gebruiken. Een officile SDK zal dat zeker vereenvoudigen.
Gaat leuk worden om je XBMC mee te bedienen :) Weg met die vervelende afstandsbedieningen ;)
Inderdaad:
- je duim opsteken betekend in je favorieten zetten
- je duim omlaag betekend uit je playlist halen
- een middelvinger betekend direct verwijderen

Nadeel als je feestje hebt en XBMC gebruikt om de muziek te draaien. Iedereen zwaait met z'n armen en opeens wordt YMCA gedraait 8)7

OnTopic: ik ben blij dat de SDK wordt vrijgegeven omdat dit leuke indie games kan brengen, of mods op bestaande games (ARMA2 + kinect = epic!)
Je kunt ook inbouwen dat je eerst XBMC moet aanspreken voordat die reageert op een beweging.
Dus je zegt bijvoorbeeld "XBMC" en vervolgens steek je een duim omhoog.
Een SDK lijkt mij echt vet, dat community-project ziet er ook leuk uit. Ben benieuwd!
@ Solomon, die optie is er al met de bestaande "hacked/hobby" drivers en KinEmote.

http://www.kinemote.net

Ik gebruik het zelf dagelijks en met een speciale "Push&Retract" gesture richting de Kinect levert dit geen problemen op met andere mensen om je heen die niet die speciale gesture doen.

Het heeft wat tijd nodig om er aan te wennen. De gesture-matrix met je hand is vrij gevoelig, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het een genot om zo je xbmc te besturen vanaf de luie sofa zonder naar de tafel te hoeven grijpen voor je afstandsbediening ;)

De officile SDK van Microsoft zal het een stuk aangenamer maken aangezien er nu dus ook support voor de audio interface komt. Motion Gestures in combinatie met Voice Control heeft volgens mij een behoorlijke toekomst in de woonkamer en andere toepassingen.
Wij gebruiken de Kinect voor vision op een robot en hierbij hebben we dergelijke dingen ook al via openNI werkend gehad dus echt vernieuwend is het niet. En dat is open source, LGPL zelfs, dus ook te gebruiken in commerciele toepassingen.
Leuk, kunnen we weer hobby'en :) Mag alleen de losse Kinect-sensor wel goedkoper worden, voor sommigen kan €125 een beetje te veel zijn van het goede.
Voor de Kinect kostten dergelijke sensors duizenden, tienduizenden euro's. 125 euro is een koopje.
Tja, hobbies kosten geld...ik vind het niet echt een enorme som...
Je moet er wat voor over hebben...!

Als ik tijd over heb, zal ik misschien er mee aan de slag gaan...maar ja...prive-leven he, onhandig ;)
Omdat voor sommigen 125 euro een beetje te veel van het goede is moet de prijs omlaag? Beetje rare redenering, als je het niet kunt betalen, moet je het niet kopen. Ik zou ook graag een Ferrari willen, maar kan hem niet betalen. Moeten ze dan een Ferrari ook maar goedkoper maken?
Met het verschil dat iedereen het er wel over eens is dat Ferrari's terecht duur zijn. Of die sensor ook 125 euro waard is, tja, dat moet ieder voor zich kiezen.
Bij een Ferrari moet iedereen het toch ook voor zich kiezen?
Lol ????

Er is nog maar een tijd geleden gezegd dat die sensors eigenlijk zeer goedkoop zijn voor de functionaliteit die ze bieden.

Zelfs voor bedrijven die dergelijke diepte/motion sensors gebruiken is het een zeer interessant aanbod. Bedrijfsoplossingen kosten algauw meer dan 4000 euro per sensor.
Ik moet ook zeggen voor de nieuwe techniek die erin zit (ken jij een andere goede 3d sensor voor console's?) vind ik de prijs zeker niet te hoog.

Dat het veel geld is voor een speeltje is natuurlijk een heel andere discussie.
Maar hoe zit het met de aansluiting van de Kinect? Mijn Kinect heeft een APARTE USB aansluiting, aan 1 kant afgekapt namelijk. }:O
Dan heb jij waarschijnlijk de 360 slim met Kinect?
Dat het voor gamen gebruikt kan worden betekent niet dat het zomaar een "speelgoedje" is. Kinect is echt wle vergaande technologie, en 125 euro is best wel goedkoop voor zo'n ding.
Dat betwijfel ik dus.. zie je het voor je? zwaaien en zwieren met de armen tijdens een filmpje? ;)
ja dat doe ik op dit moment ook op mijn xbox zelf het gaat gewoon heel soepel.
vooral als je lekker lui op de bank licht en de afstandsbediening licht weer ergens anders.
lol ymca >.<
anyway het lijkt me wel leuk maar is nu nog te prijzig haal er wel een van marktplaats :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True